هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 #دنیاشناسی مرحوم علامه #طباطبایی ؛ (متوفای ۱۸ #محرم الحرام ۱۴۰۲ق=۲۴ #آبان ۱۳۶۰)
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 در سالروز ارتحال مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۲۴ #آبان ۱۳۶۰= ۱۸ #مح
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۲۴ #آبان ۱۳۶۰ ش= ۱۸ #محرم الحرام ۱۴۰۲ ق)
بسم الله الرحمن الرحیم
"و صلی الله علی اشرف انبیائه و خاتم اوصیائه، صلی الله علیهم اجمعین"
🔺 برکات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔹 از برکات حرم مطهر #اهلبیت (علیهمالسلام)؛ شهر مقدس #قم، مهاجرت شخصیتی مانند مرحوم آیت الله #حائری_یزدی و تأسیس #حوزه علمیهی قم در آن و مهاجرت آیت الله #بروجردی و سپس ادامهی حوزه و طلوع شخصیتهایی مانند #مرحوم_امام راحل و مرحوم علامه #طباطبایی میباشد.
🔺 اثرات جلسات معارفی و شروع استفاده از مرحوم علامه طباطبایی
🔹 جلسات #اخلاقی و هشداردهندهی مرحوم امام و دیگر اساتید؛ امثال مرحوم استاد شهید #مطهری و دیگر بزرگان را بسیار آمادگی داد که در جستجوی هر چه بیشتر اساتید #انسان_سازی باشند. ولذا استاد شهید در سفری به #اصفهان با استاد #نهج_البلاغه ؛ مرحوم حاج میرزا علی آقای #شیرازی برخورد کرده و اعتراف کردند که ما با استفاده از آن بزرگوار موفق به شناخت نهجالبلاغه شدیم و ای کاش ما توفیق شناخت #قرآن را نیز پیدا کنیم. این خواست و عطش نیز به وسیله #مهاجرت مرحوم علامه طباطبایی (رضی الله عنه) از الطاف خاصهی الهی برآورده شد و ما طلاب ابتدایی نیز بحمدالله تعالی از این خرمن فیض، اگر نه گندم، ولی به کاهی رسیدیم و ابتداً - در اثر نداشتن مکان مناسبی - قرار شد روزها در باغی که نزدیک منزل ایشان بود از بیانات تفسیری و اخلاقی ایشان استفاده کنیم.
🔺 بیداری از خواب غفلت و بندگیِ خدای متعال؛ اساس تعلیمات مرحومین قاضی و طباطبایی؛ نقش اساسیِ روایات در تفسیر المیزان
🔹 اساس تعلیمات و تدریسات ایشان که از استاد عالی مقامشان مرحوم #قاضی کسب شده بود، دستگیری و #نجات دادن #طلاب و #دانشجویان از خواب #غفلت و توجیه آنان به سوی بندگی و صرف چند روزهی عمر در #عبودیت الهی بود، به طوریکه تمامی لحظات زندگی حتی برای کسب امور معیشتی یا ادارهی پستها و مقامها و یا تشکیل خانواده، دارای بُعد و جنبهی بندگی باشد، آنگونه که در ابتدای #تفسیر سورهی #فاتحه در صفحات اول فرمودهاند: «أن الله سبحانه بیَّن فی مواضع من كلامه: أنَّ ما ليس لوجهه الكريم هالك باطل، و أنه: سيقدم إلى كل عمل عملوه ممّا ليس لوجهه الكريم، فيجعله هباء منثورا، و يحبط ما صنعوا و يبطل ما كانوا يعملون، و أنّه لا بقاء لشیء إلّا وجهه الكريم، فما عمل لوجهه الكريم و صنع باسمه هو الذی يبقى و لا يفنى، و كل أمر من الأمور إنّما نصيبه من البقاء بقدر ما للّه فيه نصيب، و هذا هو الذی يفيده ما رواه الفريقان عن النّبیّ صلّی الله علیه وآله أنّه قال: (كل أمر ذی بال لم يبدأ فيه باسم الله فهو أبتر الحديث). و الأبتر هو المنقطع الآخر، فالأنسب أنّ متعلق الباء فی البسملة أبتدئ بالمعنى الذی ذكرناه»؛ ( #المیزان ج ۱ صص ۱۵-۱۶)؛ ایشان دربارهی اینکه اولین آیهی سورهی مبارکهی #فاتحه که اولین سورهی قرآن است و با آیهی شریفهی "بسم الله" آغاز میشود، مطرح میکنند که آیا این "باء" به چه فعلی یا اسمی - طبق قاعدهی عربیت و #ادبیات عرب- تعَلَّق دارد؟ ایشان انتخاب فرمودند به اینکه به فعل "أبتَدِءُ" بر میگردد یعنی من ابتدا میکنم به نام خداوند بخشایندهی مهربان. در صورتیکه شاید مفسرین و لغتشناسانِ دیگر اینطور نگفته باشند، ولی ایشان در این مسأله که اولین مسألهی تفسیرشان بود، از یک #روایت نبوی متابعت کردهاند که آن روایت این است که #پیامبر اکرم (صلی الله علیه آله و سلم) فرمودهاند: هر کار مهمی که به نام خداوند ابتدا نشود، انقطاع خواهد یافت، بریده خواهد شد و به سود نخواهد رسید. بنابراین ایشان هم معناً و هم لفظاً اول استفادهشان از روایت بوده است و این مطلبی است که شخصاً بنده از ایشان شنیدم و کمتر کسی درباره تفسیر "المیزان" این مطلب را یادآوری کرده که این تفسیر بسیار ارزنده، طرز استفادهاش از #روایات با سایر #تفاسیر هیچ فرقی ندارد، منتها آنها آیه را بیان میکنند و در تفسیرش روایت میآورند، ولی ایشان اول به روایات رجوع میکند و مطلب آیه را که از روایات به دست آورد، طوری تنظیم میکنند که با روایات تطبیق شود و روایاتش هم در آخر ذکر شود تا این افراط و تفریطی که در برخی محدثین و غیر آنها پیدا شده، که قرآن کریم جز با روایات نباید تفسیر شود، این افراط و تفریط جلویش گرفته شود، ولی رهنمودشان را از روایات گرفتهاند و بهترین شاهد همین مسأله است و از خود ایشان هم - در وقتی که خدمتشان بودم- شنیدم که فرمود: اگر روایات نبود، من در تفسیر چیزی نمیفهمیدم. این مطلب ای کاش تکرار میشد تا مردم بدانند که برکات تفسیر "المیزان" برکات روایات #ائمه اطهار (علیهمالسلام) است.
ص ۱
1⃣
@seyedololama
⬇️
سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۲۴ #آبان ۱۳۶۰ ش= ۱
⬆️
ص ۲
2⃣
🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی
🔹 مرحوم استاد شهید #مطهری فرمود: تفسیر #المیزان سالها بعد جلوه شایستهاش بُروز میکند. در تأیید فرمودهی ایشان عرض میشود که ببینید در زمان ما که سالها از #انقلاب مقدس اسلامی میگذرد، هنوز این مسأله جا نیفتاده و دورهای برای #اساتید محترم #دانشگاه ترتیب داده نشده، چه رسد به #دبیران و #آموزگاران عزیز و زحمتکش و دلسوز که مانند یک جهش #ریاضی یا #طبیعی و یا #اجتماعی با این تفسیر شریف و تفسیر اولین آیه؛ -تفسیر آیهی شریفه- "بسم الله الرحمن الرحیم" آشنا شوند و در نتیجه یک #انقلاب_فرهنگی شایستهی این رژیم الهی به وجود آورند. انقلابی که در درون انسانها، مسأله #فنای طبیعت و #بقای وجههی الاهیت را چنان پایهریزی کند، که اگر استاد #فیزیک یا #ریاضی متوجه شود که کلاس را #غافلانه گذرانده، #توبه و #استغفار کند.
مرحوم علامه #طباطبایی این بیت #مولوی را فراموش نمیکرد:
"اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم اجمعین"
#لعنت خدا، همان ابتر و منقطع الآخر بودن است که #فرد و #جامعهی اسلامی باید به عنوان یک فاجعهی #انسانی از آن بپرهیزد. #مرحوم_امام (رحمه الله) هم دربارهی پیروزی در #جنگ با دشمنان، مسألهی #وظیفه را تکرار میکرد. وظیفه همان #بندگی خدای جهان و انسان است که حضرت #مهدی (ارواحنافداه) برای گسترش آن در کرهی زمین #قیام خواهد کرد و انقلاب فرهنگی اسلامی به معنای آشنا کردن #دولت و #ملت #ایران با آن است. آشنایی این فضیلت به این است که تمام #وزارتخانهها چه رسد به #حوزهها و #دانشگاهها، از افرادی دوره دیده تشکیلات داده شوند. دورهای که از پیش از #دبستان آغاز شده باشد و به همان شیوهای که #کودک با #بهداشت دهان و دندان و نیروهای بینایی و شنوایی آشنا میشود، با بندگی انسان و جهان نسبت به پروردگار مهربانش هم آشنا شود.
#بدیهی است که #ظلم و #ستم فراگیر در جهان، ریشه در همین مسألهی بیخبری از جهان #ربوبیت دارد. این ایده و مرام در #زندگی و معاشرت اینگونه اساتید #انسانساز به وضوح دیده میشد.
🔺 تشکیل جلسات تفسیری مرحوم علامه طباطبایی در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر
🔹 [ مرحوم علامه] فرمودند: من یاد ندارم در شبهای ماه #رمضان خوابیده باشم.
به خاطر دارم در ماه مبارک رمضان سالی، #تفسیر را در حدود بعد از نیمهشب، در صحن شریف #قم ترتیب دادند، به طوریکه پس از درس به #حرم مطهر مُشَرَّف شوند و برای صرف غذای سحری برگردند. بنده هم که ظرفیت لازم را نداشتم به این برنامه چند شب عمل کردم که در اثر کمخوابی و بیتوفیقی بیمار شده و از #روزه هم محروم گردیدم.
🔺 ظهور قابلیت افراد در إمتحانات الهی
🔹 #امتحانات در همهگونه امور برای ارائهی #قابلیات وجود دارد. فرمودند: روزی در حجره تدریس در خدمت مرحوم استاد [ #قاضی رحمه الله] بودیم و بحث #توحید را بیان میکردند، ناگهان سقف حجره و مدرسه طوری تکان خورد که گویا زمینلرزهای رخ میدهد. حاضران با عجله در صدد خروج از حجره بهطور ایجاد مزاحمت با یکدیگر بر آمدند! ولی بعداً با نبودن خطر بازگشت نموده و ایشان [ آیت الله قاضی رحمه الله] بعد که از جای خود تکان هم نخورده بود، فرمود: بفرمایید ای آقایان #موَّحد و آشنای با #معارف!.
🔺 از اویی و به سوی اویی!
🔹 مرحوم استاد شهید دورهی دروس #مقدمهای_بر_جهانبینی_اسلامی را به همین منظور برای نسل #جوان آماده کرده و بسیار مناسب است که در برنامهریزیهای همهی دورههای #آموزشی و #فرهنگی از آن استفاده شود. در #مجموعه_آثار ایشان، جلد دوم صفحه ۸۳ به همین مسائل اصولی اشاره فرمودهاند.
«جهانبینی توحیدی یعنی درک اینکه جهان از یک مشیّت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر و جود و رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آنها استوار است. جهانبینی توحیدی یعنی جهانْ «یک قطبی» و «تکمحوری» است. جهانبینی توحیدی یعنی جهانْ ماهیت «از اویی» (إِنَّا لِلَّهِ) و «به سوی اویی» (إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ) دارد». جهان مدرسهی #انسان است و خداوند به هر انسانی بر طبق #نیّت و کوشش صحیح و درستش #پاداش میدهد. این همان مسأله مرحوم علامه در مورد منقطعالآخر و مورد لعنت قرار نگرفتن است، که همین پی بردن به "انا لله و انا الیه راجعون" و آن را سرلوحهی اعمال قرار دادن و جهاد #فرهنگی و علمی، دربارهی اینکه لحظهای از آن در هیچ عملی، در هیچ تدریسی و در هیچ قدمی فراموش نشود. درست صد در صد برعکس و بر خلاف #فرهنگهای روز ما است، که حتی در کشورهای #اسلامی سران منفور #عرب دستور #دشمنان اسلام را به خاطر چند روز عیّاشی به دیدهی پذیرش مینهند و #فلسطینیان را رها میکنند.
ص ۲
2⃣
@seyedololama
⬇️
سیدالعلماء
⬆️ ص ۲ 2⃣ 🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی 🔹 مرحوم استاد شهی
⬆️
ص ۳
3⃣
🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه
🔹 مرحوم احمد #آرام و دانشمندانی دیگر در سالها قبل کتابی به نام #اثبات_وجود_خدا ترجمه کردند که از گفتارهای #دانشمندان درجهی یک #آمریکا است. در یکی از مقالات آن آمده است: #علم در پی #آگاهی از ماشین #طبیعت و استفاده از آن است و به سازندهی آن کاری ندارد. یعنی علوم روز بر اساس #حیوانسازی #انسانها پیریزی شده است. این است یک معنای فراگیریِ جور و ستم در #دنیا که معنای #انقلاب_فرهنگی هم درست مبارزه با آن خواهد بود.
[ مرحوم علامه #طباطبایی ] از اینطور توجیهات نسبت به نسل #جوان کوتاهی نمیکردند، حتی بعضی از کسانی که در #تهران - در عصر #طاغوت- #مدارس_دینی تأسیس کرده بودند، میآمدند در #قم و دروس نسبتاً #اسلامی خودشان را از ایشان استفاده میکردند که بعداً هم به صورت کتابی منتشر شد. بنابراین ایشان همهی توجهش به #اصلاحات #بشریت؛ چه #کودک، چه #نوجوان، چه #جوان و چه #اجتماع، بر اساس #توحید و #خداشناسی و اطاعت از دستورات الهی است، همان سخنیکه #مرحوم_امام هم داشتند به عنوان اینکه ما باید #وظیفه را تعقیب کنیم و در پی پیروزی نباشیم و از شکست هم دلآزرده نشویم، چون #هدف ما انجام وظیفه و #بندگی است. این را باید انقلاب فرهنگی ما، چه در #حوزهها، چه #دانشگاهها، چه در اجتماعات، و همچنین #صدا_و_سیما برای #بازاریان و #مردمان دیگر و #خانوادهها کاملاً جدی روشن کنند که ما وقتی میتوانیم ادعا کنیم که از #جمهوری_اسلامی بهره بردهایم و از اهداف مقدس بانیان آن و خون مقدس #شهدا قدردانی کردهایم که همهی مسایل با اساس "انا لله و انا الیه راجعون" شروع شود، ادامه یابد و ختم شود. و این مسایل در صفحات اول کتاب #المیزان مطرح شده است.
خداوند را به حق #قرآنش قسم میدهیم که این توفیق را به اجتماع ما و افراد ما مرحمت بفرماید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
🔺 خاطراتی از مرحوم علامه طباطبایی
❔ حاج آقا خاطرهای از علامه دارید؟
🔹 #خاطره اینکه دربارهی اینکه ایشان به منازل ما چند تا #طلبه تشریف بیاورند و بعضی روزها مانند #جمعهها ناهار هم در خدمتشان بودیم و از بیاناتشان استفاده کنیم، این مسأله بسیار جالب بود. چون آن موقع حتی اتوبوس هم در #قم ظاهراً برقرار نشده بود و ایشان با همان کفش معمولی یعنی نعلین اهل علم، راه نسبتاً طولانی منازل ما را پیاده طی میکردند و میآمدند و با خودشان هم یک نوشتهای یا دفترچهای همراه داشتند. این موضوع نشان میداد که ایشان معتقدند به اینکه #انسان باید #مدارک سخنش را قبلاً در نظر بگیرد به طور حضوری، نه اینکه از #فکر و #حافظه استفاده کند تا نکند شاید در بین سخن اشتباهی حاصل شود، ولی اگر انسان خلاصهی مطلب را در حضور داشته باشد، از خطا و اشتباه محافظت میشود. و آنوقت یک روایتی را و یا یک مطلبی را توضیح میدادند.
مثلاً در مورد همین بیتی را که ایشان میخواندند که:
"اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم اجمعین"
این را مثلاً وقتی تفسیر میدادند، به این مطلب میرسیدند که شهرسازی و #معماری و مهندسیِ اسلامی با این طرز ساختمانهای فعلی مناسبت ندارد، چون وقتی انسان به یک ساختمان مرتب و منظمِ عالی نگاه میکند، توجهاش از آن #هدف ممکن است برگردد یا ضعیف شود و مثلاً یا تظاهر خانوادهها در مجالس، که خانوادهی یک شخص اعیانمنش یا نسبتاً مستغنی اگر زیاد به خود جواهرات و طلا داشته باشد، خویشان او که این دسترسیها را ندارند یا حاضران مجلس وقتی به منزل بر میگردند، نسبت به شوهرانشان و پدر و مادرانشان گلهمند میشوند که خانوادهی فلانی اینطور و آنطور بودند!. همین مسأله در ساختمانها باید مراعات شود. معماری و مهندسی و شهرسازی نباید بر اساس جلب #توجه زیاد افراد به جنبهی #دنیا شود و از خدا #غافل شوند و در نتیجه به کارهای خلاف یا شبه خلاف بپردازند تا درآمدشان را زیاد کنند و از #آخرتشان باقی بمانند و جدا شوند. این هم از خاطره.
ص ۳
3⃣
@seyedololama
⬇️
سیدالعلماء
⬆️ ص ۳ 3⃣ 🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه 🔹 مرحوم احمد #آرام و دانشمندانی دیگر در سالها قبل
⬆️
ص ۴
4⃣
🔺 اولین برخورد با مرحوم علامه طباطبایی
❔ اولین بار و آخرین باری که ایشان را دیدید؟
🔹 اولین بار ما در صحن #قم بودیم و طلبهای بودیم. میدیدیم که یک آقایی میآیند، ردّ میشوند و #طلاب و #دانشجویان دینی کتاب جلو میبرند و از ایشان مسألهای میپرسند. فقط این را دیدیم. ولی بعد که کمکم پرسیدیم گفتند: ایشان از علمای #تبریز هستند و از #نجف به قم آمدند و بعداً هم فهمیدیم که در مسایل #اخلاقی و #انسانسازی واردند، با ایشان که آشنا شدیم و این بنا را گذاشتیم که آن موقع در باغی با ایشان مجلس سه چهار نفری داشته باشیم و کمکم رابطه زیادتر شد و به منازل کشید و برخی شبهای #جمعه یا تعطیلی ایشان تشریف میآوردند منازل ما، گاهی روزها، گاهی هم به صرف ناهار در خدمتشان بودیم. این اواخر دیگر قسمت بنده نبود، چون از قم بیرون آمده بودم و در همین نواحی بودم که شنیدم ایشان رحلت فرمودند.
🔺 ضرورت ایجاد اشتیاق در جوانان و والدین و اساتید به منظور استفاده از تعالیم بزرگانی همچون مرحوم علامه طباطبایی
❔ یکی از درسهایی که میتوانیم از ایشان برای جوانها بگیریم چیست؟
🔹 عرض کنم که پرسش در مورد مسألهی آمادگیِ گرفتن #درس و در پی آن بودن، مشکلتر است؛ به اینکه #جوان چگونه مشتاق بشود که از فردی مثل ایشان دستوری بگیرد و آن به این است که دورهای برای #معلمین و #آموزگاران عزیز قرار دهند،- البته با خدمات مالی و #اقتصادی برایشان تا آنها فرصتی داشته باشند- که در هر سال در #تابستان و یکوقتی، در دورهای بیاموزند که چگونه نسل جوان را باید مشتاق فرمایشات اینها کرد. آنوقت وقتی این امر محقق شد، همین صفحات اول تفسیر #المیزان برای تمام #کشور کافیست و برای همهی #قانونگذاران دنیا کافیست. برای تمام نمایندگان #مجلس محترم شورا و #وزارتخانهها و #بازاریها کافیست که دیگر مسأله این است که "هر چه برای خدا باشد، آن به سود #انسان است و هر چه با #غفلت از خدا باشد، سودی به انسان نمیرساند". و این خاصیت و سنت الهی در جهان است. حال اگر این تفهیم شود به یک #ورزشکار، او #فکر میکند الآن #تکلیف الهی او چیست؟ و آیا آن تکالیف عمل شده یا نه؟ گاهی ممکن است که یکمرتبه ۵ سال کار ورزشیاش عقب بیفتد و امور #دینی و #معارفیاش جلو بیاید. همچنین #دانشآموز وقتیکه فهمید این دانشی که میخواهد بیاموزد، باید برای خدا باشد، باید در خدمت #بندگی خدا باشد، و وقتی نگاه میکند به #کلاس و #مدرسه و #مدیر و تنظیمات و قوانین مدرسه، گاهی میشود که باید وضعیتش را عوض کند و باید به #پدر و #مادر بگوید من اینجا نمیتوانم استفاده کنم و جای دیگری میروم. و همچنین راجع به پدر و مادر، برنامههایی که پدران و مادران را ملتفت تکالیفشان کند الآن کم است، یعنی نسبت به برنامههای #ورزشی، برنامههای رفت و آمد افراد و وقایع و حوادث دنیا که در همهی اینها، در گوشهای هم از این مسایل [بیدار کننده] یافت میشود! و حال اینکه باید #سعادت بشر را ریشهیابی کرد و سعادت #بشر را اگر دانشمندان ریشهیابی کنند به این میرسند که جهانْ، جهان خداوند است. و انسان بندهی خداوند است، و اینکه تا چقدر این #بنده دارد در این جهان به وظیفهاش عمل میکند. این باعث #انقلابی میشود که خانوادهها و ادارات و وزارتخانهها را عوض میکند، تا بلکه یک وزارتخانهای برای خصوص این امور تأسیس شود، تشخیص وظیفه بدهند، برای تشخیص وظایفی که #مرحوم_امام و مرحوم علامه #طباطبایی در پی آن بودند که #ائمه معصومین (علیهمالسلام) و #قرآن کریم دستور دادهاند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#نفاق 🔺 خطر نفاق؛ (۳) 🔺 پیدا کردن مؤثر واقعی در عالم! 🔹 ... در این ایام صحبت #علم است که علم امرو
#نفاق
🔺 خطر نفاق (۴)
🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا به مردم
🔹 ... از شواهد این مسئله - که از غایت روشنیِ آن محتاج به شاهد هم نمیباشد- خطبهی استسقای حضرت #علی علیهالسلام است. در خطبه ۱۴۳ صفحه ۴۲۳ #نهج_البلاغه (مرحوم #فیض_الاسلام) حضرت میفرمایند:" ومِن خُطبَةٍ لَهُ علیهالسلام فی الِاستِسقاء" باران در زمان حضرت علی علیهالسلام نیامد؛ مسلَّم است #باران نیامدن گاهی در نواحیای مثل شمال کشور است که مقداری میتوان با آن کنار آمد ولی در نواحی گرمسیر، باران نیامدن خیلی بدبختی میآورد؛ #حیوانات بیچاره میشوند، انسانها بیچاره میشوند، کشت و زرع به هم میخورد. اصلاً #زندگی دیگر جهنم میشود!.
فرمودهاند در #اسلام که در این اوقات در یک جای واسعی مثل بیابان جمع بشوید، و از خداوند به وسیلهی #نماز_استسقاء و طلب باران، رفع این مشکل را بخواهید، در صورتیکه علم #فیزیک و علم حسابرسیِ هندسی #عقلشان به اینجا نمیرسد؛ بله بعضی از دانشمندان مثل #الکسیس_کارل نویسندهی #انسان_موجود_ناشناخته هستند که تا اندازهای معتقدند به این حرفها که مثلاً او میگوید بعضی از #مسیحیان در محلی مثل #کلیسا، #نذر و نیاز میکنند که در پی آن کارهای #معجزه آمیز میشود. در خارجیها هم بعضیها هستند که این تجارب را دارند، ولی معمولاً #علم و #دانشگاه این حرفها را سرش نمیشود.
خب میخواهند استسقاء کنند و از خدا باران بخواهند. حضرت اینجا اول وقتی نماز خوانده شده، عرائضش را با خدا انجام نمیدهد، بلکه شروع میکند به صحبت کردن با #مردم و به ماها، به ما #توجه میدهد: «اَلا و انَّ الارضَ الَّتی تَحمِلُکُم و السَماءَ الَّتی تَظُلُّکُم مُطیعَتانِ لِربِّکُم»؛ این #زمین از موقعیکه شما متولد شدید شما را حفظ کرده و این فضا و اين کرات و این #خورشید و #ماه، سایه به سر شما افکندهاند. اما "ألا" یعنی اطلاع پیدا کنید، #مسلمان بشوید، اسلام واقعی پیدا کنید!. مگر چه موضوعی است؟ میفرماید اینها بندگان خدا هستند، اینها در #اطاعت خداوند هستند. اگر ما در این عبارت #فکر کنیم و حساب کنیم هر که کدام از ما چند سالمان است، هر سال در ۳۶۵ روز، زمین گردش به دور خورشیدش را انجام داده و همچنین برای شما در هر شبانهروز هم یک حرکت چرخشی انجام داده و شب و روز را تولید کرده است. خوب من و شما یک ماشین حساب برداریم و این خدمتها را حساب کنیم. حضرت میفرماید: اینها خدمت بوده و برای خاطر شما نبوده بلکه اینها دستور داشتهاند. «ألا و انَّ الارضَ الَّتی تَحمِلُکُم و السَّماءَ الَّتی تَظُلُّکُم مُطیعَتانِ لِربِّکُم وما اَصبَحَتا تَجُودانِ لَکم بِبَرکتِهِما تَوجُّعاً لکم»؛ دلسوز شما نبودند که بخواهند شما را نگهداری کنند. «و لازُلفةً الیکم»؛ که بخواهند از شما دریافتی کنند، به شما طمعی نداشتند، نیازی به شما نداشتند، «ولا لِخَیرٍ تَرجُوانِه منکم»؛ پیش شما برای اینها خیری موجود نبوده که اینها به خاطر مزد و اجری به شما خدمت کنند. «ولکن اُمِرَتا بِمَنافِعِکم فاَطاعَتا»؛ زمین زیر پای شما که دارای حرکات مختلف از جمله حرکت وضعی و انتقالی است و فضایی که شما را احاطه کرده از هوا و اکسیژن و ابر و باران و باد و طوفانها و هر چه که هست از بالا و پایین، اینها همه مأمور بودند. وقتی مأمور باشند بنابراین دیگر #انسان نباید از مأمور توقع داشته باشد؛ و دلش دیگر پیش مأمور نیست چون میداند که مأمور مطیع آمرش است.
ادامه دارد ...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 ریشهی مصائب در اسلام
🔹 #مصائب حضرت #زهرا و #امیرالمؤمنین (صلوات الله علیهما) تنها مظلومیت و خوردن در به پهلو نیست؛ بلکه باید دید ریشهی این مصائب کجاست؟ ریشهی این مصائبِ خاندان #پیامبر (علیهمالسلام)، این است که #مردم اسلام را نفهمیدند و در پی #اصلاح_قلب نبودند!.
الآن در #دبستانها و #مدارس، مأمور #بهداشت میآید و #بچهها را معاینه میکند که کسی #بیماری نداشته باشد و اگر بیماری مسریِّ خطرناک داشته باشد، باید درمان شود.
امّا این مسأله اصلاً مطرح نیست که ما #مسلمان صوری هستیم و شاید گرفتار مرض #نفاق باشیم!؛ «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ»؛ ( #بقره : ۸)؛ یعنی #اسلام بعضیها نادرست و ظاهری است. ولو اینکه #سخنرانی هم بکنند یا #درس بدهند، ولی #مؤمن نیستند.
⚫️ این بزرگترین #مصیبتی است که پس از رحلت #رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلم) پیش آمد. یعنی بودند افرای که در #نمازهای جماعت حضرت حاضر میشدند، امّا هنوز باور و #ایمان کامل نداشتند و #افکار جاهلی هنوز در #دلهایشان باقی بود!.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 شهادت غریبانه امام همام، وارث انبیاء و اولیاء، حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام تسلیت باد. @seyedo
🏴 مطالبی به مناسبت شهادت امام حسن #عسکری صلواتاللهعلیه
🔺کودکی آن حضرت چطور بود؟
🔸پاسخ: (۱)
🔶 دربارهی پدر معظم حضرت #مهدی عجل الله فرجه این #حدیث وارد شده که خیلی مطلب مهمی است: شخصی به نام #بهلول در کوچهای میرفته، میبیند که یک پسر کوچکی دارد #گریه میکند، در حالیکه #بچههای دیگر جیغ و داد و #بازی میکنند. این شخص میرود جلو و میگوید: پسر جان ما برای شما یک وسیلهای بخریم و بیاوریم تا بازی کنید تا این گرفتگی و گریه بر طرف شود؟
پسر بچه میگوید: «یا قلیل العقل!»؛
ای بیشعور!
«ما للعب خلقنا»؛ مگر ما برای بازی آفریده شدهایم که شما این حرف را میزنی؟
«فقال له فلماذا خلقنا؟»؛ بهلول میپرسد پس چرا ما را #خلق کردهاند؟
کودک در جواب بهلول میگوید: «للعلم و العبادة»؛ برای اینکه چشم #بصیرتمان باز شود و جهان را ببینیم و صاحبخانه را ببینیم و بندگی و اطاعتش را بکنیم و هر کار از ما میخواهد انجام دهیم.
«فقال له من أین لک ذلک؟»
از کجا این حرف را میزنی؟
«فقال: من قوله تعالی: "أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ"؛ ( #مؤمنون :۱۵)»
اینطور #فکر میکنید که این دستگاه به این #عظمت جدی نیست؟ حساب شده نیست؟ #هدف دار نیست؟ وِل هستید؟ بیصاحبید؟ اینجور فکر میکنید؟
بهلول وقتی این کلام را از این کودک میشنود، میگوید: پس خواهشاً یک پندی هم به من بدهید که من اهل این #تذکراتی که دادید بشوم.
کودک پند که میدهد یک مرتبه میافتد روی زمین!؛ «ثم خرَّ حسن رضی الله عنه مغشیاً علیه»؛ حالت حضرت #موسی که در کوه #طور دست داد به او دست میدهد!.
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
سیدالعلماء
🏴 مطالبی به مناسبت شهادت امام حسن #عسکری صلواتاللهعلیه 🔺کودکی آن حضرت چطور بود؟ 🔸پاسخ: (۱) 🔶 در
🏴 مطالبی به مناسبت شهادت امام حسن #عسکری صلواتاللهعلیه
🔺کودکی آن حضرت چطور بود؟
🔸پاسخ: (۲)
🔶 کودک پند که میدهد، یکمرتبه میافتد روی زمین!؛ «ثم خرَّ حسن رضی الله عنه مغشیاً علیه»؛
حالت حضرت #موسی که در کوه #طور دست داد به او دست میدهد!. «فلما أفاق»؛ وقتی به هوش آمد #بهلول از او میپرسد: «ما نزل بک و انت صغیر لا ذنب لک»؛ آقا پسر تو که کوچکی، تو که #گناهی نداری، این چه وضعی است که به خود گرفتی؟
«فقال: الیک عنی یا بهلول»؛ برو کنار حرف نزن!.
«انی رأیت والدتی!»؛ چون بهلول اشکال گرفت که شما بچهای، کسی از شما گناهی سراغ ندارد، پس چرا اینطور میشوید؛ ایشان در جواب فرمودند:
من مادرم را میبینم که وقتی در خانه میخواهد غذا بپزد و هیزم میآورد، هیزم آتش نمیگیرد، میرود کمی ترکهی کوچک میآورد و آنها فوراً آتش میگیرد.
خب پس بنابراین کودک کوچک و ضعیف هم بالأخره برایش گرفتاری هست. ترکهها گرفتاریشان برای این است که به خاطر هیزمها فوراً آتش میگیرند. حالا از کجا من یک همچنین وضعی نداشته باشم که #جهنم به خاطر من آتش بگیرد؟!
«و انی اخشی أن اکون من صغار حطب جهنم»؛
شاید #ملائکه بخواهند جهنم را از ما شروع کنند، از کجا معلوم که نمیکنند؟! کی گفته نمیکنند؟ در کجا به ما امضا دادهاند که ما آزادیم از آتش!.
با این بیانات عجیب غوغایی برپا میکند این طفل مقدس.
این وضع کودکی آن حضرت بوده است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
سیدالعلماء
#نفاق 🔺 خطر نفاق (۴) 🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا به مردم 🔹 .
#نفاق
🔺 خطر نفاق (۵)
🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا
🔹 ... «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ»؛ وقتی #بندگان خدا #فاسدالعمل شدند، خرابی به بار آوردند، این مأموران کوتاه میآیند. آنوقت شما میگویید امسال #باران نیامد، و میوهها را سرما زد و خشکید یا فلان شد!. در صورتیکه #فکر نمیکنید که چرا شد، این چه اتفاقاتی بود که افتاد؟ اینکه ثمرات و میوهها کم بشود، #برکات رودخانه خشک بشود، اینها همه به خاطر #عمل شما بوده؛ چون اینها مأمور بودند. این کجا و اینکه بگوییم ما اگر مثلاً ساختمان را فلان جور بکنیم، دیگر مسئله تمام میشود و یا آبیاری در #کشاورزی را طبق #علم به طرز قطرهای بکنیم و آبها را نگذاریم که از دست برود؛ اینها یکوقت از باب #وظیفه است که ما بگوئیم که #عقل را خدا داده و این #نعمات را هم به ما داده، ما هم باید نگهداری کنیم، گاهی اینگونه است و یکوقت نه، بگوییم هر چه بدبختی بوده به خاطر این بود که ما #تمدن و #صنعت نداشتیم!. حالا باید پیدا کنیم تا دیگر راحت شویم. این خیلی مشکل آفرین است. پس این کجا میرود که میفرمایند: «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ». خدای نخواسته اگر عمل نامشروع #زنا در بین #مسلمین شیوع پیدا کند، #زلزله میآید. این را کدام #دانشگاه برای ما حل کرده است و حل میکند؟ همهاش برای #زمین و فشار زمین نیست. فشار زمین در #اختیار کسی است که وقتی دید که عمل ما خوب است، اجازه ندهد که زلزله بیاید، وقتی اجازه میدهد که توأم شده با نافرمانیهای ما.
«إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِی عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ و اغلاقِ خزائنِ الخَیراتِ»؛ خداوند است که دستور میدهد که پیچ و مهرههای زمین و آسمان را ببندند تا به ما خیری نرسد، نه اینکه نیروهای زمین جمع شده از این طرف و آن طرف؛ این نیروها هم بندگان خدا هستند، زمین هم بندهی خدا است. وقتیکه ما سزاوار شدیم، این نیروها میتوانند کار بکنند. «و اغلاقِ خزائنِ الخَیراتِ»؛ خوب منظور چیست؟ چون خدا #رب رحیم است؛ «لِیتُوبَ تائِبٌ»؛ تا یک کسی برگشت کند، از اعمالش پشیمان شود؛ «ویَقلعَ مُقلِعٌ»؛ به طور کلی دست بر دارد؛ «ویَتذَکَّرَ مُتذَکِّرٌ»؛ اینها #بیدار باش الهی است. #انسان به خود بیاید؛ «یَزدَجِر َمُزدَجِرٌ»؛ بیدار بشود از این وضع، از این اوضاع و احوال، از این وضع #زنان و #فرزندان.
ادامه دارد ...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
💢 نکاتی پیرامون اهمیت #تولی و #تبری
☄ ما #فرهنگ قرآنی داریم و #قرآن تولی و تبری را از ارکان #ایمان قرار داده.
🕊 همراه #دعا باید تبری باشد تا انشاءالله این کبوتر دعا را به منزل اجابت برساند.
💠 خدایا توفیق #عبادت، #نماز خالصانه، و انجام #وظایف در مقابل #ولایت؛ تولی و تبری به ما و #خانواده ما مرحمت بفرما.
وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
✅مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#نفاق 🔺 خطر نفاق (۵) 🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا 🔹 ... «إِنّ
#نفاق
🔺 خطر نفاق (۶)
🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا
🔹 ... «وقد جعلَ اللهُ الاستغفارَ سَبباً لِدُرورِ الرِّزقِ»؛ توبهی واقعی و بازگشت به سوی #فلاح از #فساد و عدم #اطاعت از #عصیان و #گناه را خداوند وسیلهی #رزق و فراوانی ارزاق قرار داده. از زمان حضرت #نوح علیهالسلام که #تاریخ و #قرآن نشان داده که حضرت نوح علیهالسلام عرض میکند که من به این قوم گفتم که از خدا #آمرزش بخواهید؛ «فقلت اِستَغفَروا ربَّکُم اِنَّهُ کان غَفّاراً»(۱۰)؛ خیلی خدایی که من میشناسم مستغفر و #بخشنده است. «یُرسِلِ السَّماءَ علیکم مِدراراً»(۱۱)؛ باران رحمتش را برای شما میفرستد. «ویُمدِدکُم بِاموالٍ و بَنینَ»( #نوح علیهالسلام:۱۲)؛ اگر #فرزند میخواهید، فرزند دار میشوید، #مال میخواهید، #کشاورزی میخواهید، راه میافتد. خب، اینها چگونه حساب میشود؟! چرا ما از اینها صحبت نمیکنیم؟! آیا مشکلات ناشی از #زلزله تنها خلاصه میشود در اینکه ساختمان، ساختمان درستی نبوده؟!
«فرَحمَ اللهُ»؛ با اینکه #نماز طلب #باران خواندهاند، حضرت #علی علیهالسلام هنوز #دعا نکرده! بلکه دارد #اعتقادات میگوید: «فَرحِمَ اللهُ إمرءًا اِستَقبَلَ تُوبَتَه»؛ خدا #رحمت کند کسی را که رو به #توبه بیاورد؛ چون میخواهد مانع را بر طرف کند، آخر دعا با وجود مانع که نمیشود.
خدا رحمت کند کسی را که رو به توبه بیاورد. «و اِستِقالَ خطیئَتَه»؛ اظهار پشیمانی کند و از او بخواهد که از او بگذرد. و «بادَرَ مَنیّتَه» زود حرکت کند، بجنبد؛ وقت کم است و #مرگ یکمرتبه میرسد!.
تا اینجا حضرت بعد از نماز، #عقیده و #فکر حاضران را آماده میفرماید، بعد درخواست خود را از خدا میکند: «اللهمّ اِنّا خَرجنَا اِلیک مِن تحتِ الاَستارِ والاَکنانِ»؛ خدایا ما به سوی تو آمدیم از ساختمان، اتاق و زندگیمان. معلوم میشود که حضرت علی علیهالسلام خدا را حضرت #ناظر و #حاضر میدانستند و این نماز زلزله و نماز طلب باران را یک امور واقعی و اسباب کار میدانسته نه یک تشریفات!.
خدایا ما آمدیم، «و بعدَ عَجیجِ البَهائِم»؛ از بس ما #مردم بدیم، حضرت اول #شفاعت را میبرند روی چهارپایان و گاوها و گوسفندان!، که اینها ناله میکردند، اینها فریاد آه و نالهشان بلند بدود.
«وَالوِلدانِ»؛ #بچهها، کوچکها و #کودکان و بیتقصیرها، حضرت از آنها صحبت میکند. معلوم میشود که عمدهی فشارهای #زندگی از #اعمال بزرگهاست! و وقتی هم که بخواهند توبه کنند، باید جوری توبه کنند که شفاعت را بدهند به بچههایشان و به حیواناتشان و برای اینها از خدا چیز بخواهند.
از بس ما پر رو و دریده و بیحیا شدیم!. بعضی از #دانشجویان عجیباند!؛ ما از #مشهد میآمدیم، در یکی از #مساجد بین راه -که از #نعمتهایی است که خدا به ما داده- پیاده شدیم که برویم در قسمت مردان که #وضو بگیریم، دیدیم که دخترها آمدهاند اینجا! یک #دختر خانمی آستینش را هم داده بالا و دارد وضو میگیرد! ما را هم که دید، هیچی، کنار نرفت! گفتیم: خانم! زنانه آنجا است و اینجا مردانه است. گفت: آنجا شلوغ است و من میخواهم به من نماز اول وقت برسم!. اینطوری شده، اصلاً #حیا و #شرم و #عفت دارد رنگ میبازد!.
از این جهت باید فرزندان را وسیله کرد، #حیوانات را وسیله کرد.
ادامه دارد ...
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
#حدیث_ثقلین
🔺 راه نجات امت اسلامی با تمسک به حدیث شریف ثقلین
بسم الله الرحمن الرحیم
حدیثی که قبلاً از #داستان_راستان [ ج ۲ صص ۲۳۵_۲۳۶] نقل کردیم که از #پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله سؤال شد که اگر جنازهای باید تشییع شود و در همان موقع مجلس علمی برپاست که حضور در آن مجلس با تشییع آن جنازه به صورت هم زمان امکان ندارد، چه باید کرد؟ طبق این حدیث حضرت فرمودند اگر کسی هست که جنازه را به سامان برساند، مجلس #علم و دانش ـ که منظور دانش #دینی است - از هزار #تشییع_جنازه و #عیادت_مریض و #حج و #عمره و کارهای بسیار نیکو، فضیلت بسیار بیشتری دارد و برتر است.
این مسئلهای که در این حدیث بیان شده برای کسانیکه این فتنههای امروز ما را ندیده بودند، مسئلهی مشکلی بود که چطور میشود که #انسان در یک مجلس در حضور یک #عالم، حضور پیدا کند و این حضور یافتن این همه #فضیلت داشته باشد. لکن این فتنهای که اخیراً پیدا شد و #دشمنان اسلام از #جهل و #نادانی مسلمانان بهترین استفاده را بردند و خود #مسلمانان را مجهّز کرده و به جان مسلمانان و #مردم دیگر انداختند و خودشان به تماشا نشستند؛ این نشان داد که مشکل #بشریت دوری از تعالیم #قرآن کریم و فرمایشات #معصومین علیهمالسلام است و حدیث #ثقلین که اول وصیت #مرحوم_امام (رحمه الله) هم هست ناظر به همین مطلب است که یک #پیامبری برانگیخته و مبعوث شد، در حالیکه عمر کمی داشت؛ فرمود که: من بعد از خود دو چیز سنگینقیمت و سنگینوزن باقی میگذارم و روز حساب و کتاب #قیامت از شما خواهم پرسید که با این دو چه کردید.
این همین مسئله است که حضور در مجلس علم را روشن میکند. چون ممکن است بعضی بگویند علم #دبیرستان و #دانشگاه هم علم است؛ نه اینها امور #زندگی است و امور زندگی برای #رفاه زندگی است. آنچه انسان را انسان میکند و #دنیا را از #هرج_و_مرج و #کشتار و #فتنه #نجات میدهد در دانشگاه نیست بلکه در دین است، در حدیث ثقلین است. و لذا تمام #اساتید دانشگاه و سایر مناصب بالای اجتماع، #وزرا، #وکلا، همه به این دین و تعالیم و داشتن یک #عالم_ربانی نیازمندند و اگر این #انقلاب هیچگاه یک عالم ربانی نداشت این موفقیت نصیبش نمیشد؛ از آنجا که این انقلاب بعد از زمان #طاغوت پیدا شد و زندگی مردم طبق برنامهی زندگی طاغوتیان بود، تاکنون موفق نشدهاند که این مسئله را اجرا کنند که برای هر #مسلمانی از #وکیل و #وزیر و #بازاری و #تاجر و #مخترع و #دانشمند_هستهای و همه، بیان و پیاده کنند که این علم است که نجاتبخش است و اگر نباشد زندگیشان زیانبخش میشود. این را نتوانستند به صورت قانونی برقرار کنند. تنها مرحوم استاد #مطهری در رسالهی #علل_گرایش_به_مادیگری که در زمان طاغوت نوشته یک جمله کوتاه دارد در صفحهی ۶۷ که میفرماید: «اصول عقاید مذهبی اجباراً باید آزادانه مورد تحقیق واقع شود وگرنه با روح مذهب که هدایت و راهنمایی است، منافی است»؛ یعنی ما حدیث ثقلین و مذهب #شیعه و #عترت و قرآن را قبول کردهایم ولی به شرط اینکه تحقیقات ما همراهش باشد. #تحقیقات جزء برنامه باشد همانطور که در برنامهی اجباری #پیش_دبستانیها، #دبستانها، دبیرستانها و دانشگاهها، تدریس #هندسه و حساب و #فیزیک و #طب اجباری است و بدون تدریس آنها و تشکیل کلاس و امتحان از آنها، #مدرک داده نمیشود؛ باید فهم و #شعور دینی هم همینطور باشد. و این کلمهی #«اجبار» با کلمهی «آزادانه» در این جمله جمع شده. #اجبار در اینجا یعنی باید جزء برنامه باشد، نمره داشته باشد، استاد داشته باشد، رفوزه داشته باشد، مدرک باشد و #آزادانه هم در اینجا یعنی مانند حساب و هندسه روی فهم باشد نه از روی #تقلید. هیچ علمی با تقلید نمیسازد. باید آزادانه #فکر هر مسلمانی دربارهی مسائل مذهبش کار کند و در فکر و مغزش مؤثر باشد که من #بندهی خدای جهانم و جهان خدا دارد و #انبیا دارد. آخرین آنها دین #اسلام را آورده که از حدود ۱۴ قرن قبل تاکنون بدون اینکه بررسی عالمانه و #تحقیق در آن شود نمیتوانست دوام بیاورد. با زحمات علمای ربانی و همین #طلبههایی که به دنبال علم واقعی هستند و #مجاهده میکنند در زندگی طلبگی برای آن، این علم برقرار گردیده و پخش شده و تا به حال به دست ما رسیده است.
۹۳/۳/۱۵=۷ #شعبان المعظم ۱۴۳۵
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆 سالروز ازدواج رسول خدا با خدیجه کبری صلوات الله علیهما وآلهما؛ ( ۱۰ #ربیع_الاول ۲۵ #عامالفیل)
🔹 ... بعد از مراسم جشن #عروسی حضرت #زهرا سلام الله علیها، دو نفر از بانوان خاندان #پیامبر به نام #ام_سلمه و #ام_ایمن که دو #زن باشخصیت بودند و خیلی به حضرت زهرا علاقه داشتند، به خدمت حضرت آمدند و گفتند: یا رسول الله! اگر #خدیجه زنده بود با تشکیل مراسم جشن عروسیِ زهرا چشمش روشن میشد. اینطور نیست؟!
تا آنها نام آن بانوی فداکار را بردند، اشک در چشمان پیامبر حلقه زد و یاد آن مهربانیها و آن #ایثارگریها و از خود گذشتگیهای خدیجه افتاد.
فرمود: کجا مانند خدیجه زنی پیدا میشود؟! آن روز که همهی #مردم مرا تکذیب کردند، او مرا تصدیق نمود. تمام #ثروت و #زندگی خود را برای نشر آیین خداوند در اختیار من گذاشت.
امروز هم اگر یک زن از این #دانشمندان پیدا شود، یک خانم #دکتر، یک خانم #پروفسور پیدا شود، بگوید: من داراییام این است؛ مثلاً کاخ فلانجا در #شمال مال من است، این دستگاه در #تجریش مال من است، در فلان #کارخانه سهم دارم. داراییهای من اینهاست، همهی اینها را به دفتر آقا میدهم که در راه آنچه که لازم میدانند صرف کنند. برای خودم دو اتاق گذاشتهام که در یکی بخوابم و در یکی دیگر هم مثلاً مهمانی کنم و اینها.
خود این میشود #شیعه خدیجه. خدیجه چنین کاری کرد. هر چه داشت داد. و زنها از این عمل خیلی ناراحت شدند؛ به طوریکه وقتی باردار شد؛ فرستاد از اینها کمک خواست. گفتند: ما نمیآییم!، چقدر به تو گفتیم: به این شخص #فقیر شوهر نکن!. نشنیدی!. حالا موقعش شده که ما نشان بدهیم که ما #خیر تو را میخواستیم که میگفتیم این #شوهر را قبول نکن! وقتی شوهرِ این شخصِ دست خالی شدی ما هم نمیآییم!.
#دل این بانو خیلی شکست در حالیکه #غریب و باردار بود و موقع وضع حملش فرا رسیده بود، و در #فکر بود که چه کار بکند؟!
نشست، زانوی غم به بغل گرفت. یک وقت دید دو سه تا خانم آمدند در اتاق، تعجب کرد و تکانی خورد!.، یکیشان گفت: خانم تکان نخور؛ نترس!. یکی از اینها زن #فرعون است، یکی از اینها #مریم است، یکی از اینها خواهر #موسی بن عمران است، ما آمدهایم به کمک تو برای این پیشآمد زایمان!.
این است که #تفسیر میکند #قرآن را؛ «إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»؛ ( #فصلت :۳۰)؛ کسانیکه #استقامت کنند - چه در #اقتصاد، چه در پیشآمدهای دیگر مشکل زندگی- و مرامِ #حق خواهی و حقمحوری را بر همه چیز مقدم بدارند؛ در همین #دنیا چشمشان روشن میشود.
«قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا»؛ میگویند: ما خدا داریم و اینکه خدا داریم میشود #امید دل و جان و #عقل، و #روحشان و #وجودشان را تسخیر میکند. دیگر جایی را نمیبینند، کسی را نمیبینند، به چیزی اهمیت نمیدهند، اینها #مقاوم میشوند.
و از این جهت باید نتیجه گرفت و آن این است که در پی این بود که در خود جنس #زنان چنین بانویی پیدا شود و چنین #فداکاریای بکند.
در هر #استان اگر یکی دو تا پیدا شود کافی است. دیگر مردم و زنان دیگر خجالت نمیکشند که مثلاً دستشان خالی از زینت باشد. گوششان خالی از زینت باشد. لباسشان لباس پارسال باشد. هر سال لباس نو نداشته باشند. برایشان این #ننگ نیست. وضع زندگی پایین میآید.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#نفاق 🔺 خطر نفاق (۶) 🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا 🔹 ... «وقد
#نفاق
🔺 خطر نفاق (۷)
🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا
🔹 «راغِبینَ فی رَحمَتِک و راجِینَ فضلَ نِعمَتِک وخَائِفینَ مِن عَذابِک ونِقمَتِک»؛ خدایا ما آمدیم به #نماز باران در حالیکه #دل ما از #ترس تو پر شده که نکند از ما قبول نکنی و این #خشکسالی پدر همه را در بیاورد و همه را بیچاره کند. #مملکت ویران بشود، افراد بمیرند، همینطور مردگان بیفتند روی زمین و کسی نباشد اینها را جابجا کند!.
این مسئلهی #عذاب الهی را نباید فراموش کرد، جزء اعتقادات ماست، منتهی ما نباید بدبین به کسی باشیم. ما چه میدانیم #اعمال اشخاص را، خودمان هم خبر از خودمان نداریم. اما چیزی که هست این است که زیانِ عقیدتی نخورد به انسانها که #خیال کنند اشیاء و #زمین و آسمان کارهای هستند، و راه درمان هم #علم است، اگر ما علم پیدا کردیم و ساختمانمان را درست کردیم، دیگر کار تمام میشود، این مثل این میماند که بگوئیم #بیماران را #دکترها شفا میدهند، داروهای داروخانه #شفا میدهند؛ و نه بسم اللهی بگوئیم، نه #دعایی بکنیم و نه هیچ چیز دیگری!. این همین #شرک است، همین #نفاق است و #منافق بودن همین است که #مرحوم_امام هم خیلی هشدار داده در مورد #خطر آن. بعضی از #اطباء و دکترهای متدین دیده شده که بالای نسخهشان نوشته: "هو الشافی"، و بعد #نسخه میدهند. این "هو الشافی" یعنی به دست من اگر شفا داده بشود مال من نیست. ولذا اینهایی که این قسمت را ملاحظه نمیکنند گاهی شده دارو عوضی دادهاند و #بیمار بیچاره را یا بدتر کردهاند یا کشتهاند!. طبیبِ تنها که کاری ازش ساخته نیست، دارویِ تنها که کاری ازش ساخته نیست. اینکه از هفتصد هشتصد سال پیش پشت گوش ما خواندهاند که:
«از قضا سرکنگبین صفرا فزود»
یک دارویی که هم بشود گفت داروست و هم غذا، نامش سرکنگبین میباشد که عسل شیرین را با سرکه جور میکنند برای رفع صفرا؛ اگر در انسان صفرا طغیان کرده باشد دارویش این سرکنگبین است. #مولوی میگوید وقتی شفا قسمت نشده باشد، همین دارو صفرا میآورد!.
«روغن بادام خشکی مینمود»
روغن بادام معمولاً برای رفع یبوست است اما آن موقعیکه خدا اجازه داده باشد که آن روغن اثر بکند و معنای #اسلام و #مسلمانی این است و ما #روحانیین این #سرمایه را اول باید از خدا بگیریم که در نتیجه این #اعتقادات در ما حفظ بشود و بعد هم در راه خدا بگوئیم. بگوئیم که این "اشهد ان لا اله الا الله" که صبحها و عصرها در #رادیو میگوئیم، خیلی معنا میدهد، یک #شعار نیست؛ یعنی ما ملت #ایران شهادت میدهیم به اینکه هر چه از خوردنی و پوشیدنی و جا نداشتن و سوار شدن و وسایل #زندگی و #پدر و #مادر و #اولاد، همهی اینها وسایل خدایی است و اگر ا#راده و #قدرتنمایی حق تعالی در اینها کنار برود هیچ کاری از هیچ کسی بر نمیآید. آیا #اعتقاد ما اینجور است؟!
این مسئله را اقلاً باید #انسان در موقعیکه #اذان را میشنود در خاطرش بیاورد، و اگر دید برایش این مسئله روشن است که چه بهتر؛ این هم با #مؤذن تکرار میکند، -ولذا #مستحب است آدم وقتی عبارات اذان را شنید، تکرار بکند- وقتی مؤذن میگوید: "اشهد ان لا اله الا الله" بنده هم بگوئیم: "اشهد ان لا اله الا الله". اما اگر نه، یک مسئلهی تشریفاتی شده، زود تکان بخوریم و #اصلاح کنیم خودمان را و از اینجور مطالبی که حضرت #علی علیهالسلام درسش را چندین قرن قبل به ما داده در مواقع مخصوص استفاده کنیم.
ادامه دارد...
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#نفاق 🔺 خطر نفاق (۷) 🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا 🔹 «راغِبینَ
#نفاق
🔺 خطر نفاق (۸)
🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا
🔹 ... این مسئله را اقلاً باید #انسان در موقعیکه #اذان را میشنود در خاطرش بیاورد، و اگر دید برایش این مسئله روشن است که چه بهتر؛ این هم با #مؤذن تکرار میکند، -ولذا #مستحب است آدم وقتی عبارات را شنید تکرار بکند- وقتی مؤذن میگوید: "اشهد ان لا اله الا الله" بنده هم بگوئیم: "اشهد ان لا اله الا الله". اما اگر نه، یک مسئلهی تشریفاتی شده زود تکان بخوریم و #اصلاح کنیم خودمان را و از اینجور مطالبی که حضرت #علی علیهالسلام درسش را چندین قرن قبل به #مسلمانها در مواقع مخصوص دادهاند استفاده و خود را اصلاح کنیم.
مثلاً در #جنگ؛ در زمان جنگ که آدم میرود #جبهه نیاز به وسیله دارد، اگر بیوسیله آدم برود چی کار میخواهد بکند؟ اما آیا این وسیله هم کارهای هست؟ حرف سر این است.
آیا #وسیله اگر من به هر صورتی باشم و هر کاری کرده باشم، باز هم #نجات بخش من است؟ گاهی شده که خود وسیله را آدم عوضی استفاده کرده و مثلاً رفته کاری بکند، زده خودش را کشته! یا رفیقش را کشته!
جنگ و نزاع وقتی مؤثر است که #ارادهی حق تعالی هم پشتش باشد. و وقتیکه این #جهادگر ، شب #نماز خوانده باشد، و صبح به درگاه خدا #استغفار کرده باشد، طلب #نصرت و یاری کرده باشد و اینها را مجموعاً انجام داده باشد، اینها مؤثرند. اما اگر نه؛ همهاش منحصر شد به وسائل و دیگر انسان پشت گرم شد و گفت که مثلاً اگر #اسلحهی من نو و خوب شد، دیگر غصه ندارم؛ به خاطر اینکه پشتیبان من دیگر در دستم است!؛ مشکل این است.
#ژاپنیها یک قدری که #صنعتشان پیشرفت کرد و قدرتی پیدا کردند، طغیان کردند؛ شروع کردند به گرفتن مملکت و جزائر اطراف و به #چین حمله کردند و به این طرف و آن طرف. خب، اینقدر مشغول شدند به این مسائل و دنبال کردند که یکمرتبه #بمب اتم آمد روی سرشان!. در تمام #دنیا فقط آنها هستند که طعم بمب اتم چشیدهاند.
در سوره مبارکه #فجر میخوانیم که میفرماید: «وثَمودَ الّذینَ جابُوا الصَّخرَ بِالوادِ (۹) وفرعونَ ذِی الاَوتادِ (۱۰)»؛ اصلاً اینها یک دستگاهی داشتند که «لَم یُخلَق مِثلُها فی البلاد (۸)»؛ آخرین درجه از محکمکاری را در ساختمانهایشان داشتند. «جابُوا الصَّخرَ بِالوادِ(۹)»؛ محکمترین وضع را برای خودشان ایجاد کرده بودند. لکن «وصَبَّ علیهم ربُّک َسوطَ عذاب (۱۳) إن ربَّک لَبِالمِرصاد»؛ ( #فجر :۱۴)؛ فرمودهاند که این سوره مال امام #حسین (علیهالسلام) است، در نماز #مستحب و #واجب زیاد بخوانید؛ چون یکی از مسائل مهمش همین تکیه نکردن بر اوضاع و احوال و ابزار و #زندگی و اینهاست و امام حسین (علیهالسلام) هم هیچ تکیهای بر غیر خدا نداشت؛ این بود که توانست یک چنین فعالیتی به نفع #اسلام و #قرآن انجام بدهد. خب، هر کسی حضرت را میدید که دارد رو به #کوفه میرود منعش میکرد، برای خاطر اینکه میدید که اینجور رفتن رو به #دشمن نتیجهاش چه جور است. وقتی میدیدند که اهل و #عیال هم همراه حضرت هستند که دیگر بیشتر اصرار میکردند؛ اما آن حضرت دلش به جای دیگهای گرم بود، با خدا #عهد و پیمان بسته بود. در #شیعه سینهزنان و #گریه کنندگان بر امام حسین علیهالسلام هستند، باید از این #اعتقادات آن حضرت و پدر بزرگوارش و تعلیمات آنها تا میشود، در #فکر استفاده باشند.
خدایا به آبرویشان ما را محروم از معارف اسلامی مفرما.
و صلی الله علی محمد وآله الطاهرین
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama