eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
415 عکس
60 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدی ما کو مثلک الغریب... غریب گیر آوردنت...
شرمنده جانان ز گران جانی خویشم...
بگو چکار کنم آب را صدا نزنی بگو چکار کنم تا که دست و پا نزنی بگو چکار کنم من، بگو چکار کنم... کنار شمر بمانم و یا فرار کنم... برای غارت پیراهنت بمیرم من... چرا لباس ندارد تنت بمیرم من...
خداحافظ ای برادر زینب... به خون غلطان در برابر زینب...
جمع‌بندی اصلاح‌طلبان درباره حجاب با مقدمه سیدمحمد 🔹 دقیقاً در ایامی که ما درگیر مسئله‌های حاشیه‌ای بودیم متنی با عنوان نگاه واقع‌گرایانه به مسئله منتشر شد که حاوی ارزیابی و جمع‌بندی جمعی از حقوقدانان، جامعه‌شناسان و حوزویان با مقدمه سیدمحمد بود. 🔹 کشور قریب به شش ماه است با یک شبه چالش مواجه شده است. زوایای مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی و حتی اقتصادی پیدا کرده است. 🔹 از سوی دیگر یکی از مخاطبان اصلی این چالش است که باید به کمک نظام می‌آمد. کلیت حوزه از تا در این ماجرا چه اقدامی از منظر و در مقیاس ملی با رویکرد انجام دادند؟ البته در این مقطع با حجم قابل توجهی روبرو بودیم. 🔹 هرچند در گوشه و کنار حوزه با تلاش‌های طلاب جوان انقلابی روبرو بودیم اما مسئله نسبت و نحوه مواجهه کلان حوزه‌های علمیه با مسائل جاری و کلان انقلاب اسلامی است. 🔻🔻🔻 🆔 لینک مطالعه متن: https://hammihanonline.ir/news/politic/ngah-waq-grayanh-bh-msylh-hjab 🆔 @taalighat
نگاهی به مسئله مدرسه (1) (هشداری درباره مدرسه و بنیاد سلاله تهران) 🔻 یکی از داستان های پر غصه در جمهوری اسلامی مسئله و تا حدودی است. غفلت عجیب از مدرسه و تعلیم و تربیت طی چند دهه گذشته آسیب های فراوانی در پی داشته که نتایج آن پیش روی همه ماست. هر چند انقلاب اسلامی از طریق دیگر ساختارهای فرهنگی خود و سایر چون بسیج، راهیان نور، هیئت و ... کوشید این آسیب را جبران کند و توفیقاتی هم داشت اما این موجب نمی شود چشم بر روی ببندیم. 🔻 اما جریان لیبرال، غرب‌گرا و در این بین آرام ننشته و اقدام به تأسیس مدارسی نموده است که هر یک به عنوان پایگاه تربیت نسل بر خلاف آرمان‌های انقلاب اسلامی قلمداد می شود. گاهی گزارش های موردی به گوش می‌رسد که فلان معلم سر کلاس علیه انقلاب اسلامی و آرمان‌ها با بچه‌ها سخن می‌گوید. این بد است اما بدتر آن است که ساختاری تربیتی بر مبنای این رویکرد بنانهاده شود. می‌توان به فهرستی از مدارس با چنین رویکردی اشاره کرد. 🔻 یکی از مدارسی است که می توان نسبت به آینده نسلی که از این مدرسه خارج می‌شوند نگران بود. چند گزاره درباره این مدرسه: 🔹 در بخش معرفی مدرسه و بنیاد سلاله به مسئله اشاره می‌شود، اما این کلیدواژه هیچ توضیح بیشتری ندارد. هیچ اشاره‌ای به و و بنیادین آموزش و پرورش نمی‌شود اما در عمل ردپای به‌چشم می‌خورد. 🔹 شهریه این مدرسه در مقطع ابتدایی حدود 150 میلیون تومان است یعنی بیش از دوبرابر شهریه گران‌قیمت‌ترین مدرسه غیرانتفاعی شمال تهران. یعنی تنها یک قشر خاص مدرسه هستند. بسیاری از خانواده‌های مرفه و دارای نفوذ سیاسی و اقتصادی مخاطب اصلی این مدرسه هستند. گویی تربیت فرزندان ایشان به عنوان اثرگذاران نسل بعدی یکی از اهداف می تواند باشد. 🔹 مدرسه تنها براساس مصاحبه با والدين، دانش‌آموز می‌پذیرد. طبق گزارش برخی افرادی که این فرآیند را طی کرده اند، در جلسه مصاحبه به صورت صریح درباره عقاید و افکار و جهت‌گیری‌های سیاسی خانواده و حتی پدربزرگ‌های دانش‌آموز سوال می‌شود. جلسه مصاحبه مستقیما توسط مدیر مدرسه برگزار می شود. بنابر اظهارات برخی والدین، مدرسه تعمد دارد فرزندان خانواده‌های و را ثبت‌نام نکند. 🔹 این مدرسه، یک مجتمع آموزشی است. یعنی تنها با یک واحد آموزشی مواجه نیستیم بلکه ذیل این عنوان مشغول فعالیت اند. از طرفی در اطلاعات سایت مدرسه می بینید که مجموعه مدارسی به عنوان معرفی می شوند. این سبک از همکاری یعنی شعاع اثرگذاری چندبرابر می شود. 🔹 سبک کار مدرسه از حیث مدرسه داری و طراحی برنامه های آموزشی و تربیتی در تراز بسیار خوبی قرار دارد. 🔹 نکته دیگر این‌که سلاله معلمان خود را جهت دانش‌افزایی به کشورهای اروپایی چون اعزام می‌کند. 🔹 اما مدیر و موسس مدرسه فردی است به نام آقای که بنابر گزارش روزنامه ایران در سال‌های گذشته، سابقه دستگیری در ، سابقه ارتباط با خانواده و رفاقت با پسران هاشمی رفسنجانی و... را دارد. حالا پیدا کنید پرتقال فروش را... 🔹 آیا به ده سال آینده می اندیشیم؟ آیا به مختصات نسلی که در این مدارس تربیت می شوند فکر می کنیم؟ آیا می دانیم در ده سال آینده با یک شبکه اجتماعی و دارای اقتصادی و سیاسی بالا مواجهیم که می توانند مقدرات مملکت را به دست بگیرند و مسیر انقلاب را به سمت دیگری ببرند؟ 🔻 آیا می‌دانیم در کلاس‌های بسیاری از این دست مدارس وقتی دانش‌آموز کتاب را باز می‌کند و نگاهش به عکس خمینی کبیر می افتد، معلم به او می‌گوید این رهبر انقلابی است که امروز ما را بیچاره کرده است... 🔻 راستی آیا با یک وابسته به جریان اصلاحات مواجهیم؟ آیا در مدیریت طیفی از مدارس کشور دخیل است؟ چه حجمی از مدارس ما در اختیار این است؟ ➖➖➖➖➖➖ برای آشنایی بیشتر با بنیاد سلاله به پیوند زیر مراجعه کنید 🔻🔻 خانه - بنیاد سلاله | Solaleh Foundation https://www.solaleh.org/ 🆔 @taalighat
تعلیقات
#دیدار_رهبری #کوتاه‌نوشت (3) 🔹 دستور رهبری برای تشکیل کانون تبلیغی روی دیگر ضعف در نهادهای متولی تب
(4) 📝مسئله اصلی: ضعف در عقلانیت تبلیغ 🔻 بعد از سخنان مهم مقام معظم رهبری در جمع طلاب و حوزویان واکنش‌های مختلفی از سوی نهادهای حوزوی مطرح شد که عمدتاً نگران‌کننده بود، از این زوایه که اگر تحلیل ما از سخنان معنادار ایشان این است، در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید. 🔻 اول باید دید مطالبه رهبری دقیقا چه بود و ما چه چیزی از آن برداشت کردیم؟ 📍معنای گزاره "تبلیغ وظیفه اول حوزه است" چیست؟ آیا این گزاره به تغییر یک نظام ارزشی در جامعه حوزوی اشاره دارد یا در پی تغییر کارکردی است؟ 📍روش اول شدن تبلیغ در حوزه چيست؟ بیانیه دادن؟ دعوت طلاب؟ رشته تبلیغ زدن؟ یا تحول در نظام آموزشی؟ 📍نسبت ساختار فعلی نهادهای تبلیغی حوزه با این دوران جدید چیست؟ 📍مفهوم و مختصات تبلیغ مدنظر رهبری چیست؟ آیا اکتفا به همین اعزام مبلغ در ایام محرم و صفر است یا فراتر از آن به زیست جدید اشاره دارد؟ 🔹 اگر به این دست پرسش‌ها پاسخ ندهیم، کنش و مدل حوزه 5 سال آینده با حوزه امروز تفاوت چندانی نخواهد داشت. 🔻 کوتاه اینکه مسئله و درد اصلی در نبود ساختار، سازمان و حتی بودجه نیست، مسئله است. این تعبیر به‌معنای نادیده گرفتن همه تلاش‌ها و دستاوردهای جریان عظیم تبلیغی نیست بلکه نقد و ایستار فکری حوزه در مسئله تبیلغ است. به چند مؤلفه از این ضعف یا فقر عقلانیت اشاره می‌کنم: 1⃣ آیا نهادهای تبلیغی و یا مدیریت کلان حوزه در عرصه تبلیغ ویژه در مقیاس را نشانه گرفته است؟ منظورم عبارت‌های کلی مثلا بصیرت افزایی و... نیست. يعني آیا ما برای و طرحی داریم که بگوییم از طریق نهاد تبلیغ در پی ساخت جامعه با فلان مختصات روشن هستیم؟ 2⃣ به‌عبارت دیگر آیا ما بر اساس یک دستگاه تحلیلی دقیق که برخاسته از و باشد، تحلیلی نسبت به وضعیت جامعه در بازه‌های مختلف داریم تا نسبت به آن وضعیت سامانه تبلیغی را فعال کنیم؟ 3⃣ آیا ما یک معین و مشخص را هدف گرفته‌ایم تا بگوییم ما با نهاد تبلیغ می‌خواهیم جامعه را از این نقطه به نقطه دیگر انتقال دهیم؟ 4⃣ بر فرض وجود چنین مطالعات پیشینی که بنده از آن بی‌خبرم، آیا افراد متناسب با این هدف را تربیت کرده‌ايم و داریم؟ 5⃣ آیا پیش از تحول در نظام ارزشی جامعه، برنامه و مدلی برای تحول در حوزه داریم تا مناسبات حوزویان با پدیده تبلیغ را تغییر دهیم؟ 6⃣ آیا تبلیغ را اعزام مبلغِ حتی متخصص در ایام تبلیغ می‌دانیم یا تبلیغ را نوعی هوشمند حوزویان با متن جامعه می‌دانیم؟ آیا تبلیغ را می‌دانیم که هر کنش اجتماعی در آن معنادار خواهد بود؟ آیا برای طراحی این زیست متفاوت طرحی برای تحول نظامات حوزوی در دست داریم؟ 7⃣ آیا بین چندین مجموعه تبلیغی متعدد در حوزه برقرار است؟ که همه باهم بتوانند را هدف بگیرند و به‌سمت آن حرکت کنند؟ 8⃣ نسبت طرح جامع تبلیغ با چیست؟ نسبت تبلیغ با تحول چیست؟ ✅ نبود هر یک از این عناصر و ده‌ها عنصر دیگر از این جنس را فقر یا می‌نامیم. تبلیغ زمانی برخوردار از عقلانیت لازم خواهد بود که به این پرسش‌ها و ده‌ها پرسش از این دست به درستی پاسخ دهد. 🆔 @taalighat
لینک یادداشت‌هایی با عنوان هایی در حاشیه 🔻🔻🔻 1⃣ لزوم بازنگری در سیاست‌های کلان حوزه https://eitaa.com/taalighat/1049 2⃣ تلاش برای بازسازی مناسبات نهاد روحانیت و جامعه https://eitaa.com/taalighat/1050 3⃣ دستور رهبری برای تشکیل کانون تبلیغی یا ناامیدی از نهادهای متولی تبلیغ https://eitaa.com/taalighat/1051 4⃣ مسئله اصلی: ضعف در عقلانیت تبلیغ https://eitaa.com/taalighat/1092 🆔 @taalighat
🖤 تا توی قم اگه هر شب دنبال بزمی و باصفا هستی یا مقتل شهدای فاطمیه برو یا گلزار شهدا مجلس الحسینی دوتا دلسوخته... دوتا با غیرت... دوتا روضه با عشق و بی‌ریا... قامت کمان نمود که یارش بایستد... حقش نبود شمر کنارش بایستد... 🆔@taalighat
تعلیقات
نگاهی به مسئله مدرسه (1) (هشداری درباره مدرسه و بنیاد سلاله تهران) 🔻 یکی از داستان های پر غصه در ج
نگاهی به مسئله مدرسه (2) (رشد مدارس نوین انقلابی) 🔻 روی دیگر سکه رشد و نمو مدارس متعدد با رویکرد دینی – انقلابی طی یک دهه اخیر در کشور است. این مدارس معمولا با درک آسیب‌های موجود در فضای آموزش و پرورش و کاستی ها و نارسایی های آن شکل گرفته اند. امروز در و برخی شهرستان های کشور می توان به الگوهای موفقی از این نوع مدارس اشاره کرد. 🔻 نگاهی به تنوع، گستره و عمق اقدام برخی از این مدارس نویدبخش آینده‌ای روشن برای تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور است البته اگر این فرآیند شناخته شده و نسبت به آن تدبیر شود. 🔻 گسترده مدارس نوین با رویکرد دینی و و آنالیز محتوا، روش، روند، دستاورد و آینده هریک، خود موضوع یک پژوهش مهم و راهبردی است که البته برخی گام‌های ابتدایی در این زمینه برداشته شده است. 🔻 متأسفانه علی‌رغم تکثر مدارس انقلابی در هنوز نمی‌توان به مدرسه‌ای انقلابی مبتنی بر الگوی هوشمندانه تربیتی و جامع‌نگر اشاره کرد. مدارس انقلابی قم مجالی مفصل می‌طلبد که باید بعدا بدان پرداخت. 🔻 اما در تهران با مدارس متعددی روبرو هستیم که گام‌های بلندی در زمینه طراحی همه‌جانبه برداشته‌اند. مدارسی که به طراحی ساختار آموزشی و تربیتی پرداخته‌اند و باتوجه به اینکه در آغاز راه هستند، گام‌های به‌نسبت موفقی را برداشته‌اند. در ادامه به فهرستی اولیه از این مدارس اشاره می‌کنیم. 🔻 توجه: این مدارس هر یک در بعدی موفق و قوی هستند و میزان انقلابی‌گری هریک نیز متفاوت است اما وجه اشتراک آن‌ها برخورداری از تراز نسبی مطلوب در طراحی الگوی اقدام تربیتی و آموزشی است. ✅ برخی دارای رویکرد نو در 🔻 🔹مؤسسه فرهنگی آموزشی تزکیه https://www.tazkieh.ir/ 🔹مجتمع آموزشی مجتهده بانو امین https://banooamin.ir/ 🔹مدارس سرمد https://school.sarmadfdn.ir/ 🔹مدرسه ابتدایی دخترانه آب و آینه، (تهران منطقه 3 پاسداران) https://aboayenehschool.ir/ 🔹مجتمع آموزشی نورالهدی تزکیه https://nhtazkieh.com/ 🔹مرکز تعلیم و تربیت کودک و نوجوان فائزون http://www.faezoun-ch.ir/ 🔹پیش‌دبستان و دبستان۱ مشکوة(دخترانه) https://meshkatedu.ir/site/school?school_id=29 ✅ برخی دارای رویکرد نو در 🔻 🔹مجتمع آموزشی فرهیختگان سراج - (پیش دبستان تا دبیرستان) https://www.serajedu.ir/ 🔹مهر هشتم https://www.mehr8.ir/ 🔹چمرانی ها - خانواده بزرگ شهید چمران https://chamraniha.com/home/ 🔹مدرسه‌ی سراج (پاسداران) https://lms.seraj.school/ 🔹ادبستان انشاء | مدرسه ادب محور و استعدادپرور https://www.ensha-edu.ir/ 🔹موسسه فرهنگی آموزشی هدایت میزان https://hedayatmizan.ir/ 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
بی‌نظیر همدان بود، کسی‌که او را نمی‌شناسند و این نشناختنِ سرمایه‌ها های فراوانی داشته برای امروز... ☘ مرحوم حاج محمد وقتی از برگشت دیگر لب به آب خنک و بستنی و... نزد. می‌گفت در مکه شدت گرما و سوز عطش را درک کردم و تازه فهمیدم امام را... 🖤 از غصه لب عطشان دیگر آب گوارایِ خنک ننوشید... 🆔@taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نسل جدید طلاب انقلابی 🔻 گاهی عادت داریم کاستی‌ها و نارسایی‌ها را بیشتر ببینیم و بیشتر بگوییم. این عادت ما و به‌تبع ذائقه محیط پیرامون ما را تغییر می‌دهد و توان دیدن دستاوردها و بشارت ها و امیدها را کم می‌کند. این اتفاق درباره تحلیل واقعیت امروز حوزه نیز زیاد می‌افتد. 🔻 بی‌تردید کاستی‌هایی دارد، اما رویش‌های فراوانی هم داشته که از آن غفلت می‌کنیم. امروز حوزه با نسل جدیدی از طلاب انقلابی روبرو است که در سطوح بالایی از و انگیزه و قدرت اقدام قرار دارند. به‌گونه‌ای که هریک امکان محور واقع شدن برای تحولات بزرگ را دارند. 🔻 اهل اندیشه است، انقلاب را می‌شناسد، دنیای مدرن را می‌شناسند، مقوله اندیشه و طراحی راهبردی را می‌شناسد و دارای قرائتی فاخر از اسلام است. 🔻 اهل اقدام است، اهل کار جهادی است، اهل هم‌افزایی و هم‌فکری است، اهل تعامل و گفتگو و است. اهل است. نکته مهم اینکه را افزایش داده‌اند و سطوح عادی و دم‌دستی آن عبور کرده‌اند. این نسل جدید سرمایه مهمی برای است. این نسل در بستر تربیت شده است. 🔻 وقتی به این جنس افراد فکر می‌کنم، فهرست بلندی از اسامی در ذهنم مرور می‌شود. احصای همه آن‌ها و تحلیل کارکرد و ویژگی هریک از این افراد امری ضروری است. از باب نمونه کانال چندنفر از این عزیزان را معرفی می‌کنم... ➖➖➖➖➖➖ ✅ معرفی کانال برخی طلاب فرهیخته جبهه انقلاب 🔻🔻 🔹 حجت‌الاسلام حیدری پور (قائم مقام پژوهشکده باقرالعلوم) https://eitaa.com/abbas_heidaripour 🔹 حجت‌الاسلام حمید آقانوری (مدیر سابق حوزه دانشجویی دانشگاه شریف) https://eitaa.com/sotoor_ra 🔹 حجت‌الاسلام حسین مهدی‌زاده (مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی) https://eitaa.com/social_theory 🔹 حجت‌الاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا) https://eitaa.com/alimohammadi1389 🔹حجت‌الاسلام امین اسدپور (استاد سطوح عالی حوزه) https://eitaa.com/amin_asadpour 🔹 حجت‌الاسلام علی مهدیان (عضو هيئت مؤسس خانه طلاب جوان) https://eitaa.com/ali_mahdiyan 🔹 حجت‌الاسلام کاظم زاده(عضو هيئت مؤسس خانه طلاب جوان) https://eitaa.com/tamardom 🔹 حجت‌الاسلام دکتر حسن شفیعی (مدیر دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی) https://eitaa.com/h_shafiei 🔹 حجت‌الاسلام مهدی عبداللهی (مدیر اداره مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت تهذیب) https://eitaa.com/abdollahimahdi 🔹 آقای مهدی افراز (عضو کارگروه سیاست‌گذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم) https://eitaa.com/Iran_of_the_future 🔹 حجت‌الاسلام دکتر علیرضا محمدلو (مدیر دفتر رصد مرکز مطالعات راهبردی حوزه) https://eitaa.com/asre_tabyin 🔹 حجت‌الاسلام حمید باقری (پژوهشگر و نویسنده) https://eitaa.com/sharhe_hal 📌 و ده‌ها طلبه فرهیخته و انقلابی دیگر..... ♻️ در نشر این پیام بکوشیم 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تعلیقات
نسل جدید طلاب انقلابی 🔻 گاهی عادت داریم کاستی‌ها و نارسایی‌ها را بیشتر ببینیم و بیشتر بگوییم. این
📝 بازخورد یکی از دوستان درباره یادداشت اخیر: 🔹 به این معرفی ها و رصد و گزارش ها احتیاج است. واقعا به برکت انقلاب و مجاهدت خون شهدا خیلی رویش داشتیم. خیلی آدم با سواد داریم. 🔹 اینها را باید به همه جهان اسلام نشان دهیم. خیلی ها اطلاع ندارند. 🔹 ما از افراد تازه عبور کردیم و جریان های مختلف در حوزه های مختلف تمدنی داریم. 🔹 از فرد عبور کردیم و جمع های بالنده داریم با سلیقه های مختلف اما در جبهه انقلاب. 🔹 ما حتی نتوانستیم این را به مردم معرفی کنیم. لذا آقا میگوید امیدوارم ، مردم و حزب اللهی ها این حرف آقا را فهم نمی کنند. 🔹 این روایت ها باید خیلی پر حجم و تکرار تکرار شود 🔻🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
📚 گزارشی از محتوای کتاب "راهبری فرهنگی عفاف و حجاب: درآمدی بر سیاست‌ها و راهکارها" 🔻 پس از آنکه دوستان عزیز و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی در بهمن و اسفند را برگزار کردند، دو اقدام عملی دیگر در امتداد رویداد انجام شد. 1⃣ تدوين و تنظیم سخنرانی‌های ایراد شده در در قالب کتاب "راهبری فرهنگی عفاف و حجاب: بازتابی از گفت‌وگوهای اندیشه‌ورزانه در موضوع عفاف و حجاب" حاوی متن 20 سخنرانی در قالب 420 صفحه: https://eitaa.com/fekrefarda/242 2⃣ کتاب "راهبری فرهنگی عفاف و حجاب: سیاست‌ها و راهکارها" 🔻 اما تمرکز در کتاب دوم بر روی عملیاتی بود. این کتاب که به سفارش "شورای سیاستگذاری ائمه جمعه" و بر اساس جلسات فشرده به نگارش درآمد شامل چهار بخش است: 1. : مسئله حجاب و زن از ديدگاه مقام معظم رهبری در قالب 9 مدخل 2. و راهبردها در قالب 12 سیاست کلان برای اقدام 3. و اقدامات در قالب 18 راهکار عملیاتی 4. شامل 5 بخش اعم از معرفی 50 جلد کتاب درباره حجاب، معرفی بیش از 20 مستند، معرفی شیوه‌نامه برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب و تجربه‌نگاری دیوار آزاد نمایشگاه کتاب تهران 🔰️ گمان می‌کنم این نوع کنش که مبتنی بر مبانی و سیاست‌ها به طراحی عملیاتی برای یک معضل فرهنگی اقدام شود، در نوع خود قابل توجه است. 🆔 @taalighat
یادداشت‌های اربعینی (1) 🔅 اربعین، امداد الهی در عصر جدید 🔻 را از زوایای مختلف تفسیر می کنیم اما یک زاویه نگاه به اربعین از منظر نصرت و است. عظمت فراگیر امروز اربعین نه کار است، نه کار افراد و جبهه انقلاب و مداح ها و سخنران ها، نه کار دولت ها، اربعین در متن تحولات اجتماعی و تمدنی است. 🔻 در سال های اخیر بارها و بارها از رهبری شنیدیم که فرمودند به نصرت الهی ایمان داشته باشید و بارها آیه «إن تنصروا الله ینصرکم» را قرائت کردند. اما برای برخی این نصرت و امداد الهی ملموس نبود. چرا که گاهی ذهن ما نمی تواند وجه نصرت بودن برخی رخدادها را درک کند. 🔻 وقتی در به لایه‌های عمیق تر می رسیم، می شود اما مسیر را درست طی کرده ایم، امداد الهی به میدان می آید. همین که ملتی با صداقت پای دین خدا ایستاده اند و همه سختی ها را به جان خریده اند، اما جنگ نابرابر است و امکانات یکسان نیست، اما صداقت هست، در اینجا خدا ناظر است و در کنار ملت می ایستد... 🔻 ما به‌طور طبیعی از رسانه مدرن لطمه می‌خوردیم، از الگوریتم‌های مدیریت ذهن، از پلتفرم‌ها، از شبکه‌های اجتماعی، از همه و همه زخم می‌خوریم، در هجمه تبلیغاتی، در تربیت نسل در این فضای آلوده عقب می‌مانیم اما دقیقاً همین‌جاست که خدا کنار یک ملت می‌ایستد و نصرت خود را به میدان می‌آورد و همه را تغییر می‌دهد. چرا که وعده کرده است اگر نصرتش کنیم، نصرت مان می‌کند. 🔻 در این جنگ نابرابر فرهنگی، اربعین پلتفرم جدید تربیت نسل عصر ظهور شد. 🔻 در عصری که جلوه های جدیدی از عناصر کنترل اجتماعی و تغییر مسیر تمدنی را نمایش می دهد، عصر و متاورس و... برخی احساس می کنند دین به محاق رفته است و برای آینده انسان و ایران و دین نمی توان کاری کرد، اربعین تجلی نصرت الهی می شود. 🔻 همه حیثیت تمدن غرب را به سخره می گیرد. اربعین همه معیارهای مادی را به چالش می کشد و همه محاسبات آن ها را به هم می ریزد. اربعین کثرت عزم و عدد جامعه مومنین را به نمایش می گذارد. اربعین لایه های تخیل برآمده از زیست مجازی را می درد، اربعین از پس واقعیت خیالی، یک واقعیت عینی را به نمایش می گذارد. اربعین نشان می دهد وقتی پای دین و تشیع و حسین وسط باشد، انقلاب می شود. انقلاب در جان ها، انقلاب در شهرها، انقلاب در ملت‌ها، انقلاب در گستره کره زمین. 🔻 آمد تا بگوید دین زنده است، حسین! آینده جهان است، جامعه دین‌داران پویا هستند و غرب با همه هیمنه تکنولوژیک خود در مقابل عزم مومنان بی‌شک شکست خورده است. اربعین آمد تا بگوید آینده بشریت از کربلا می گذرد... 🆔 @taalighat
هدایت شده از تعلیقات
📝 یادداشت‌های اربعینی (2) 🔻 بشریت از ظلم جور قدرت های سلطه گر و صاحبان زر و زور و تزویر به تنگ آمده است. بشریت سال ها است منتظر روزنه ی امیدی است که او را به یک زندگی سراسر آرامش و امنیت و رهنمون کند. از نگاه ما شیعیان تنها راه امید وجود مقدس امام عصر عج است که در روایات درباره نوع اثرگذاری اجتماعی ایشان چنین آمده است: یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا. خدا بوسیله او زمین را مملو از قسط و عدل خواهد کرد، بعد از آن که زمین پر ظلم و جور شده بود. 🔻 اما ظهور به خودی خود رخ نمی دهد. آنان که دلباخته ظهور امام شان هستند باید کنند و راهی در پیش گیرند. امام عصر، امام مبارزه با ظالمان و مستکبران عالم است و یارانی از جنس خود طلب می کند. امام در جمع کسانی ظهور می کند که اهل مجاهدت اند نه اهل . اهل قیام اند نه اهل قعود. با ظلم و جورند نه اهل سازش و تسلیم در برابر استکبار و استعمار. 🔻 فرصت یک جمعی است برای نشان دادن بزرگ اسلامی، عزم بر قیام، عزم بر جهاد، عزم بر گذشتن از عافیت طلبی، عزم بر کنار گذاشتن اختلاف ها و گردهم آمدن برای طلب یار. عزم بر قیام برای مبارزه با استکبار. 🔻 یک استعاره بزرگ تاریخی است. گام به گام اربعین دارای معنا است. اربعین خودش حج است. طواف به دور حریم امام، طواف گرد وجود امامی که نماد با ظالمان و مستکبران عصر خویش بود. برای طلب ظهور امام عصر و نشان دادن عظمت و قدرت تشیع، ناگزیر از چنین بزرگ و بی بدیلی هستیم. تا هم قدرت امت اسلامی و بزرگی عزم آن ها را به رخ مستکبران بکشیم و خوف در دل آن ها بیاندازیم و هم به امام زمان مان نشان دهیم ما گرد وجود سیدالشهدا طواف می کنیم، یعنی آماده مبارزه و شهادت هستیم. 🔻 هر کسی که میل به ظهور امام زمانش دارد، بسم الله ... در پیش است. چند روزی راحتی خواب و خوراک آماده را بر خود حرام کنیم و دل در رزمایش بزرگ اربعینی ها که منتظران عصر ظهور هستند، بگذاریم. هر کسی در سر هوای محو مستکبران از صحنه عالم دارد، هر کسی در دلش آرزوی آرامش و عدالت گسترده برای همه انسان ها را دارد، بسم الله... اربعین در پیش است. باید امام‌خواهی را از همین جا تمرین کنیم. 🔻 چنان که شاعر گفت: در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد ... پس می آییم تا دل امام مان را به دست آوریم... 🆔 @taalighat
🔹 هنگامی‌که فرعون مدرنیته با هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی و ده‌ها حیله دیگر در پی افسونگری است، چون ظهور می‌کند تا سحر فرعون مدرن را ببلعد. https://virasty.com/Hosseinizadi/1692962373229937860
آماده کینه ورزی دشمن باشیم ♻️ به سیر تحولات یکی دوسال اخیر دقت کنیم: 🔻 ایران بدون برجام و بدون پیوستن به FATF به عضویت و در می آید. 🔻 فروش نفت ایران بدون رفع تحریم نفتی رکورد می زند. 🔻 پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق آزادسازی می شود دقیقا بدون و بدون FATF. 🔻 استقراض از بانک مرکزی به صفر می رسد، حجم تسویه بدهی های بین المللی ایران بالا می رود، آمار رشد نقدینگی کاهشی می شود. آمار رشد اقتصادی پس از سال ها افزایشی می شود و همه آمارهای اقتصادی آینده روشن را ارمغان می دهد. 🔻 غنی سازی اورانیوم چندبرابر شده و قفل های صنعت هسته ای شکسته می شود. 🔻 صنعت پس از حدود یک دهه رکود جان تازه می گیرد. 🔻 نسل جدید موشک و رونمایی می شود. 🔻 ایران با کشورهای منطقه تا ده برابر افزایش می یابد. روابط تجاری ایران با افریقا و امریکای لاتین بازسازی می شود. 🔻 دست برتر ایران در منطقه موجب می شود سعودی با سرشکستی بازگردد و روابط ایران و بعد از ده سال برقرار شود. 🔻 ارزش پاسپورت ایرانی ارتقا پیدا کرده و ایرانی ها بدون ویزا به کشورهای متعددی امکان سفر می یابند. 🔻 صدها کارخانه و کارگاه تعطیل شده به مدار تولید بازمی گردند. 🔻 بحران خاموشی برق و کمبود گاز با تدبیر پشت سر گذاشته می شود. 🔻 کشور از بی دولتی نجات می یابد و مردم دولتمردان را در بین خود می بینند. و مردمی احیا می شود. 🔹 ده ها و صدها خبر خوش دیگری که دیده نمی شود و یا در بین انبوه اخبار گم می شود. 🔹 کشور بعد از یک کودتای همه جانبه را با عزت و سربلندی پشت سر میگذارد مسیر عمران و آبادانی به سرعت در حال پیمودن است. 🔹 فتنه در محرم و ایام به چالش کشیده می شود و بعد دینداری مردم بروز و ظهور می کند. امسال هم به‌نظر می‌رسد با شکوه و رشک برانگیزتر از سال‌های گذشته باشد پس و حنینیه را بیشتر برمی‌انگیزد... 🔰️ در چنین وضعیتی آیا داخلی و دشمن کینه ورز خارجی آرام می نشیند تا ما میوه و ظفر و پیروزی بچینیم؟ قطعا خواهد کرد. ولی چندنکته: 1. از فتنه‌های جدید رنجور و سرخورده نشویم، شدت فتنه نشان‌دهنده قدرت و شتاب پیشرفت ماست. 2. برای فتنه آماده باشیم، برنامه‌ریزی داشته باشیم تا غافلگیر نشویم. 3. پیروزی‌ها را روایت کنیم تا روایت شکست برای مان نسازند. 🆔 @taalighat
📝 نقدی بر یادداشت «زنده باد دولت بی گفتمان» 🔹 جناب حمیدآقای ابدی از دوستان فرهیخته و اهل دغدغه هستند که قلم زدن ایشان غنیمت است. https://eitaa.com/social_theory/1883 درباره یادداشت اخیرشان نکاتی به ذهنم می‌رسد که احتمالا ناشی از بدفهمی بنده باشد. این یادداشت چند نکته محوری را بیان می‌کند: 🔹 در شرایط کنونی بی گفتمانی مزیت است. شرایط حاکم بر ایران و جهان آنچنان پیچیده است که کسی سراغ نداریم روایتی از روند تحولات داشته باشد. در شرایط روی کار آمده که روایتی از تمنای ایران در گام دوم نداریم. پرسش‌برانگیزی آینده امری ملی نیست بلکه امری جهانی است. یعنی دولت سیزدهم در یک وضعیت متفاوت و تاریخی قرار دارد. ایشان از همه این موارد نتیجه می‌گیرد: «بی‌گفتمان بودن دولت سیزدهم» امری مطلوب و رجوع به ذات انقلاب اسلامی است. گمان می‌کنم خلط های متعددی بین مفاهیم و موضوعات مختلف در یادداشت مذکور رخ داده است. 💠 انکار داعیه داری انقلاب اسلامی در دوران پیچ تاریخی 🔻 یادداشت مزبور با تمسک به پیچیده بودن اوضاع ملی و جهانی و ایستار تاریخی ویژه امروز، تلویحا بی گفتمانی امروز را امری مطلوب و بلکه محتوم می‌داند. آیا این امر اذعان به بدون سخن بودن نیست؟ به بیان دیگر عملا می‌گوییم انقلاب اسلامی هرچند در گام دوم خود قرار دارد و این عبور از گام اول را ثمره یک اندیشه و رویکرد نو می‌داند اما در گام دوم دچار است و فقط می‌کوشد و تلاش می‌کند. 🔻 این در حالی است که در حال تولید گفتمانی جدید برای کشور در چهار دهه آتی است. گفتمانی که در آن هم نوع کنش مشخص است، هم کنش‌گر مشخص است، هم جهت و محتوای کنش روشن است. بیانیه گام دوم به صورت روشن عناصر گفتمانی دولت انقلابی را روشن می‌کند. این کار نخبگان است که بتواند این عناصر را در مقیاس ترجمه و تبدیل کند. بیانیه گام دوم متکی به سی سال اندیشه تولید شده رهبری انقلاب مملو از حرف‌های مستحکم است برای عبور از همین پیچیدگی‌های تاریخی. 🔻 هرچند بحران‌های جدید جهانی، پدیدآمدن شرایط جدید سیاسی و اقتصادی و حتی تکنولوژیک و زیست محیطی و تأثیر آن بر ایران و جهان و نوع عملکرد دولت را انکار نمی کنیم اما نباید این پیچیدگی‌ها را به گونه ای تصویر و تفسیر کرد که به توقف و منجر شود. 💠 فقدان گفتمان؛ کثرت مطلوب‌ها یا فقدان مطلوب (محرومیت دولت از کارکردهای گفتمان مطلوب) 🔻 باید توجه داشته باشیم گفتمان دارای کارکردهای متنوعی است که وجود آن می‌تواند ثمرات بی بدیلی را به همراه داشته باشد؛ اجمالا اینکه: می‌تواند ظرفیت‌های اجتماعی را برانگیزد. می‌تواند ظرفیت‌های نخبگانی را فعال کند. می‌تواند نوعی تمرکز و حوزه اقدام راهبردی ایجاد کند. گفتمان می‌تواند عزم‌های متفرق و متکثر را به توحد و بکشاند. گفتمان می‌تواند ذائقه و حاکم بر حاکمیت را تغییر دهد. گفتمان می‌تواند معیار و ارزیابی عملکرد ایجاد کند. گفتمان می‌تواند مسیر کلان حرکت یک ملت را تغییر دهد. 🔻 امروز دولت سیزدهم دچار پرکاری است اما پرکاری ای که فاقد محور و جهت واحد است. دولت سیزدهم یک رشد و را نشانه نگرفته است؛ وقتی دولتی و معینی را نشانه نگرفته باشد، بعد از یک دوره کاری نمی تواند یک را رقم بزند. از طرفی نمی تواند کارنامه خود را به صورت روشن بیان کند یعنی زبان سخن با جامعه را نیز از دست می‌دهد. از طرفی جامعه هم نمی داند باید از او چه بخواهد و او را مسئول کدام وضعیت بداند. دولت بی گفتمان، دولتی است که امکان ارزیابی را دشوار می‌کند. از سوی دیگر این و پراکنده هر یک به سویی می‌کشد. 🔻 همین امر موجب شده است امروز دولت علی رغم همه توفیقات، در حوزه‌های مختلف از طرح راهبردی، تصمیم کلان و پروژه مشخص محروم است و این فقدان طرح کلان و ایده گفتمانی، فرصت‌های کلیدی ای را نابود می‌کند. اطلاع میدانی از وضعیت اقدامات دولت چنین برداشتی را به وضوح نشان می‌دهد که توصیف آن نیاز به مجال دیگری دارد. 🔹 نکات دیگری نسبت به این یادداشت باقی است که اگر مجالی بود در فرصت دیگری مورد اشاره قرار خواهد گرفت. از خدای متعال توفیق روزافزون برادران عزیز جبهه انقلاب از جمله برادر ابدی بزرگوار که با قلم و اندیشه خود به رشد جبهه مدد می‌رسانند، را خواهانم. 🆔 @taalighat
تعلیقات
#اربعین 📝 یادداشت‌های اربعینی (2) 🔻 بشریت از ظلم جور قدرت های سلطه گر و صاحبان زر و زور و تزویر ب
📝یادداشت‌های اربعینی (3) 🔻 در هر عصر، محور و مبارزه با مستکبران و طاغوتیان است و در این مبارزه یا با امام هستی یا بر امام! گوشه نشینی و عافیت طلبی و بی طرفی در این میانه معنایی ندارد. اگر وجود خود را در مدار امام قرار ندهی و از شعاع نور او کناره بگیری، بی شک به وادی و غفلت پرتاب خواهی شد پس خود را به وادی نور امام برسان که او در زمانه تاریکی ها «مصباح الهدی» است. 🔻 با امام بودن را شرایطی است و هر کسی را در خیمه امام راه نیست. در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن شرط اول قدم آن است که عاشق باشی... 🔻 عاشق از خود هیچ ندارد و سر و جان در گرو معشوق می گذارد. عاشق واقعی نگاهش به نگاه معشوق گره می خورد. عاشق، منتظر دستور معشوق نمی ماند بلکه با اشارات او، دستور می گیرد و به راه می افتد. عاشق، را در دست دارد و می داند کی باید کجا باشد و کی باید چه کند. بین عاشق و معشوق این کلمات نیست که ارتباط ایجاد می کند بلکه قلب یگانه راه ارتباط عاشق و معشوق است. 🔻 «عشق» تنها «منطق» و معیار حرکت عاشق است. عشق می گوید کجا باش، چگونه باش، چکار کن. حتی اگر معشوق دوست بدارد تو را در مسلخ ببیند. چرا که عاشق دیگر خود را نمی بیند و تنها معشوق و میل او را می بیند. عاشق دل به خطر می زند، عافیت طلبی را بر خود حرام می کند، اگر معشوق بخواهد. 🔻 و اینجاست که معنای این روایت را درست می فهمیم که: هل الدین إلا الحب؟ محبت و عشق را با عافیت طلبی میانه ای نیست. آنان که عافیت طلبند و دنیاگرا، دین را محبتی معنا می کنند که از آن هیچ خطری تهدیدشان نکند. 🔻 جماعت دینی را می‌پسندند که دینای آن ها را تأمین کند و رفاه و آسایش مادی آن ها را مخدوش نکند. این ها دین خواه نیستند بلکه خودخواه اند راه را چند صباحی از دین خواهی طلب می کنند. و تا آنجایی با امام هستند که منافع شان به خطر نیفتد. عافیت طلبان و اهل دنیا، امام خواه نیستند، خودخواه اند و میل خود را همیشه بر میل امام ترجیح می دهند. از این روی هیچ گاه به کربلا نمی رسند. و اینجا بود که امام فرمود: الدین لعق علی السنتهم... دین تنها لقلقه زبان شان است نه باور قلب شان. 🔻 منطق عشق چنان منطق قویم و اصیل و قوی ای است که همه چیز غیر از معشوق را ذوب می کند. اصلا کارگاه عشق کوره ای است که می سوزاند آنقدر می سوزاند تا دیگر خودی نمی ماند و اینجا که خودی نماند و خودیت و منیت ذوب شد، تازه به مقام «منا أهل البیت» راه می یابی چرا که این مقام را جز اهل طهارت کسب نمی کنند و هر جا منیت باشد، نیست و امام جایی است که طهارت باشد و تنها مطهِّر در این میانه عشق است که هر چه رجس و نجاست و پلیدی نفس است را می شوید و با خود می برد. 🔻 با عشق می توان وضو گرفت و از جنابت دنیازدگی غسل کرد و پاک شد تا در حریم حجِ طواف وجود امام راه یابی و احرام در این طواف ردای محبت است که بر قامت غیر عشاق نمی پوشند. 📌 و کسی جز اهل طهارت را به خیمه امام راه نیست، چرا که «لا یمسه إلا المطهرون» 🆔 @taalighat
تعلیقات
#اربعین 📝یادداشت‌های اربعینی (3) 🔻 #امام در هر عصر، محور #ظلم‌ستیزی و مبارزه با مستکبران و طاغوتی
📝 یادداشت‌های اربعینی (4) 🔻 زندگی بستر انسان است. مهم این است که این حرکت در مسیر سعادت است یا در مسیر گمراهی و شقاوت! انسان گاه چنان درگیر روزمرگی می شود که فراموش می کند در حال حرکت است و گاهی این روزمرگی و درگیر مشغله ها شدن، موجب می شود حتی جهت حرکت را گم کند. مشغله های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و... انسان را از فکر کردن درباره خودش غافل می کند تا جایی که گاهی احساس می کنیم چقدر دلمان برای خودِ خودمان تنگ شده است و دل تمنای یک و آرامش دارد تا کمی فکر کنیم. به خودمان، به راهی که آمده ایم، به راهی که در پیش داریم، با کارهایی که کرده ایم و فهرست بلندی از کارهای نکرده. 🔻 حکایت تک تک انسان ها را می توان درباره قافله بشریت نیز تکرار کرد. جامعه انسانی گاه از خویشتن خویش غافل می شود. فرصت یک بازگشت بزرگ به خویشتن خویش است. اربعین یک ایستگاه تفکر است. برای آغاز یک زندگی و حیات نو. آغازی بر پایان همه آنچه ما را از خودمان غافل می کرد. آغازی بر پایان کاستی ها و بدی ها و بیهودگی ها. 🔻 بازگشت جامعه شیعی به گرد محور وجود امام است. همه بدبختی ها و مشکلات ما از دوری از امام مان سرچشمه می گیرد و اربعین بازگشت و رجوع به امام است. انسان با غفلت از امام در متن زندگی از خودِ خود غافل شده بود و با رجوع به امام به خویشتن حقیقی خویش بازمی‌گردد. 🔻 اربعین فرصت یک بستن است. عهد بستن با امام برای یاری امام و برای زیستن با امام. 🔻 اربعین از دل یک غصه بزرگ نشأت می گیرد. غصه انسانیت. غصه غربت امام. داستان انسان هایی که چنان از امام غافل شدند و گرم زندگی و گرفتار مادیات شدند که دنیای پست امام قلب شان شد و امام را به دنیا فروختند و او را به فرستادند. 🔻 آغاز یک تصمیم است. بر اینکه هر قدر در متن دنیا زندگی کنیم اما دست از امام بر نمی داریم. 🔻 اربعین فرصت یک مجدد با امام عصر است. امامی که بزرگترین غصه او، غصه انسان هاست. انسان هایی که از خود غافل و گرفتار دنیا شده اند. 🔻 فرصت یک به بلندای تاریخ هزار و چهارصد ساله اسلام است. عبرت از زندگی آن هایی که امام زمان شان را تنها گذاشتند و تنهایی امام شروع یک جنایت فجیع در حق نه تنها امام که در حق بشریت بود. این امام نیست که به گودال می رود، بلکه هدایت انسان ها و سعادت بشریت است که ارباً ارباً می شود. با رفتن امام به گودال قتلگاه، است که ذبح می شود. 🔻 ما در اربعین به یک می رویم و گرداگرد وجود امام طواف می کنیم و در بین الحرمین نجف تا کربلا سعی صفا و مروه به جای می آوریم و در بین الحرمین کربلا بین امام و کاشف الکرب امام سعی به جای می آوریم. در بین الحرمین می فهمیم کسی به مقام قرب امام می رسد که امام باشد یعنی به گونه ای زیست کند که غبار غم از چهره امام زمانش بزداید. 🔻 در تصمیم می گیریم با امام زمان مان عهد ببندیم تا در او را بین شمرها و حرمله ها و ابن سعدهای زمان تنها نگذاریم. از بین دنیای بدون امام و دنیای با امام دومی را برگزینیم. با امام بمانیم تا کسی جرأت نکند او را به قتلگاه ببرد. اربعین فرصت یک انتخاب بزرگ در متن زندگی انسان ها است... چرا که «کلُّ یَومٍ عاشوراً و کلُّ أرضٍ کربَلا». 🆔 @taalighat