هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
💡چرا تمرکز بر موضوع انتقام، ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است؟
🖊مهدی افراز
🔸احتمالا ساعت های پیشرو، بستر اولین رخداد نظامی رسمی ایران بر علیه رژیم صهیونیستی و البته یکی از هزارمین مورد غیررسمی آن خواهد بود. این اتفاق در عین این که از حساسیت برخودار است اما پرداختن به آن و به طورکلی تمرکز بر مقولاتی چون حضور مستقیم ایران، انتقام، تقاص، سیلی و ... ایستادن در نقطه غیراساسی و اشتباه تحولات منطقه است.
🔹امروز جمهوری اسلامی امیر حوادث غزه است و رقیبانش همگی اسیر. این برتری در وهله نخست به حمایت تسلیحاتی، مالی، سیاسی و رسانه ای ایران از مقاومت مرتبط نیست. طوفان الاقصی و حوادث پیرامون آن مظهر غلبه منطق جمهوری اسلامی در مناسبات قدرت و اثبات حقانیت آن در الهیات سیاسی معاصر بوده است.
🔸حجم مصیبت در غزه معلول شکاف میان منطق انسان و جهان انقلاب اسلامی با انسان و جهان مدرن است و هیچ چیز این فاصله را جز همین حجم خشونت پر نمیکند. هیچ حد واسط مشترکی برای ما دیگر وجود نخواهد داشت، اگر بود هیچگاه عالم غربی زیر بار هزینه های این جنایات نمی رفت. امروز عالم مدرن هیچ ابزار دیگری جز کشتار جمعی برای تعامل با عالم انقلاب اسلامی ندارد.
🔹زلزله امروز غزه و طوفان الاقصی معلول برخورد دو سازه تمدنی و تاریخی است. بر شالوده این دو سازه هیچ پدیده واحدی استوار نخواهد ماند. خون های مقدسی که بر زمین آسمانی غزه ریخته می شود، خون بهای از جاکندگی و وارستگی انسان انقلاب اسلامی از رویای آمریکایی است.
🔸این خون ها امروز بیداری آفریده و به برکت آن، گفتار ۴۵ ساله جمهوری اسلامی در موضوع فلسطین، اسرائیل و غرب تبدیل به نجوای درونی میلیون ها انسان و پیش نویس قطعنامه های بین المللی شده است. حماسه غزه به همه فهماند، منطقی که ۴۵ سال جمهوری اسلامی برمبنای آن همه سیاست های منطقه ای خود را بنا کرده و برای پایداری بر آن زخم ها خورده، حرف ها شنیده، فشارها کشیده و بهترین انسان های خود را تقدیم نموده، سنت تغییر ناپذیر هستی است که هیچ مفری از آن وجود ندارد. به رسمیت نشناختن رژیم و سفارش به مقاومت خونین اگر روزی یک داعی داشت امروز یک جهان حامی آن است.
🔹غلبه منطق جدید نوید دهنده شکل گیری نظم جدید خواهد بود. تغییر موازنه مابین عقلانیت ها و الهیات هاست که تغییرات سیاسی، نظامی، اقتصادی و جغرافیایی را پی ریزی می کند.کوچکترین حوادث معرکه حتی به اندازه یک آه که از زبان یک مادر غزاوی خارج میشود تقویت کننده منطق جمهوری اسلامی و تضعیف کننده طرح های معارض اوست.
🔸وقتی یک منطق در حال غلبه پیدا کردن است دیگر نمی شود تحولات را بر اساس کلیشههای سابق تحلیل نمود و ارزش گذاری کرد. مفاهیمی همچون انتقام، تقاص یا بازدارندگی پیش از ۷ اکتبر، کلیشههای مناسبی برای تعیین وضعیت ایران در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی و طرح های آمریکایی بود اما امروز کل صحنه با همه جزئیات و اضلاعش دگرگون شده است. انتقام اختصاص به معرکه ای دارد که در آن تعادلی مابین قدرتها وجود داشته باشد، طوفان الاقصی هیچ توازنی مابین ما و استکبار باقی نگذاشته است. کل صحنه نموداری از مجازات و تنبیه تاریخی ارزش های آمریکایی توسط منطق انقلاب اسلامی است.
🔹وقتی در تحلیل مناسبات، همچنان تمرکز بر ادبیات انتقام است معنایش آن است که هنوز درک درستی از تحولات صورت نگرفته است. در نظم جدید اساسا واژگانی همچون انتقام و بازدارندگی دیگر برای ما بیمعناست. طوفان الاقصی و من تبع آن این مفاهیم را از معنای سابق تخلیه کرده است. تا زمانی که طرح واره نوینی از حوادث غزه شکل نگرفته باشد ما همچنان گرفتار کلیشه های سابق خواهیم ماند. روایت فتح آوینی طرح واره ای برای سامان دادن به خرده گزارشات میدانی از دفاع مقدس بود و ما امروز بیش از هر چیز از فقدان آوینی غزه در رنج راهبردی هستیم.
🔸ممکن است جمهوری اسلامی در پاسخ به ترور دمشق یا بقیه حوادث مشابه، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان و یا تصمیم بسیار محدودتری بگیرد که اساساً ممکن است این تصمیمات در نقطه خود بهترین تصمیم هم نباشد اما زوم کردن لنزها در این موضوع ناشی از ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است.
تعلیقات
#بازنشر پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (1) ☘ تجربه مراسم مناجات کم نداریم، اما این بار بنا ب
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (2)
📝 مناجات و روضه
🔻 بین مجلس #مناجاتخوانی و روضه و توسل تفاوتهایی است که قطعاً باید لحاظ شود. ما خیلی راحت در مجلس #روضه گریه میکنیم اما وقتی کار به مناجات میرسد سختتر میتوانیم گریه کنیم. در حالیکه میزان ارتباط حبّی و عاطفی بین عبد و مولی مهم است و در این فضاست که میتوانیم از مناجات بهره ببریم.
🔻 حال با این مقدمه آیا در مجلس مناجاتخوانی و لابلای دعا روضه بخوانیم یا نه؟ جناب #استاد_میرباقری مقیدند بین دعای ابوحمزه ثمالی و اول و آخر آن روضه بخوانند اما بهنظرم بر اساس یک مبنا این کار را انجام میدهند:
🔻 دستیافتن به خواستههای مهمی که در #ابوحمزه ثمالی مطرح میشود نوعی عروج روحی و معنوی است و ما با وضعیت روحی فعلیمان امکان چنین اوج و عروجی را نداريم.
🔻 توسل و روضه اینجا گرهگشاست. راه را باز میکند. هم دل را نرم و اشک را جاری و قلب را آماده میکند و هم رحمت و توجه خدای متعال را جلب میکند.
🔻 شاید روضهخواندن برخی با هدف مجلس گرمی باشد، یعنی چون با دعا نمیتوانند از مردم اشک بگیرند سراغ روضه میروند و یا حتی خودشان نیز نسبتی با دعا برقرار نمیکنند و اهل مناجات نیستند، پس لاجرم باید با #روضه جلسه را اداره کنند. این مدل شاید محل نقد باشد.
🔻 اما مناجاتخوانی یک #عالم_ربانی چون استاد میرباقری یک سیر و سلوک با امام و با دعایی است که از امام صادر شده، دراین #سیروسلوک ولایی باید از راه گریه بر امام به مغز خواستههای مطرح شده و مقامات دعا و مناجات رسید. استاد! روضه را رافع موانع و لطیف کننده قلب میدانند.
در جزئیات کار بزرگان حکمتهایی است پس نباید ساده آن را تحلیل کرد.
#استاد_میرباقری
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
آقا بودند که تعبیر #تقوای_سیاسی را به دائرهالمعارف فرهنگ سیاسی ما افزودند.
حالا در دیدار دانشجویی در تببین مفهوم #عدالت نیز بیشتر این مفهوم را بسط میدهند و دایره عدالت را از حوزه انحصاری مسائل اقتصادی توسعه داده حتی به عدالت رفتاری و رسانهای نیز تسری میدهند.
آیا الگوی #عدالتخواهی موجود در بستر تقوای سیاسی سیر میکند؟
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
آقا تأکید دارد که #عدالت هنوز در صدر خواستهها و اولویتهای ایشان است و برخی تصور #عدول ایشان از عدالت را دارند.
انگاره عدول آقا از عدالت برای کسی پیش میآید که منطق رهبری و عدالتورزی انقلاب اسلامی را نمیشناسد.
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تأکید چندباره آقا بر ضرورت تقویت #مبانی در حرکتهای دانشجویی و انذار از ضعف در مبانی نوعی آسیبشناسی جریان دانشجویی جدید است.
درکنار این آسیبشناسی تصریح مکرر ایشان به استفاده از آثار مرحوم #آیتالله_مصباح یزدی و یاد کردن از وی با عنوان #استاد_فکر نیاز به تأمل بیشتر و ریل گذاری دارد.
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
📝 درس خودشناسی و انقلابشناسی
(جنبش دانشجویی ایستاده بر فراز نشناختن ها)
🔻 گویی مهمترین نقطهای که آقا تمرکز کردند بیان شناخت از ایران واقعی و انقلاب اسلامی بود. گویی جوان دانشجوی امروز و محیط قالب در آن بر بستر #نشناختن_واقعیتها تحلیل میکند، میفهمد، انتقاد میکند و کنش دارد.
🔻 دیروز درس خودشناسی و انقلابشناسی بود و بااین جمله آغاز شد:
"اوّلاً بایستی موقعیّت و موجودیّت کنونی خودمان را درست بشناسیم."
آقا دوران پهلوی را از چند زاویه معرفی کردند:
تحلیل موقعیت رأس حکومت (فساد گسترده در کانون قدرت و خاندان سلطنتی)
نظام حکمرانی و شیوه اداره کشور (مدیریت استبدادی)
نظام سیاسی (دستنشانده و فرمانبردار آمریکا)
وضعیت فرهنگی (مصرفکننده غرب)
فاصله طبقاتی (فساد نهادینهشده و سیستمی)
وضعیت تولید علم و فناوری (فاقد هرنوع فناوری و تولید)
هویت ملی (فقدان هویت و کشور اقماری قدرتهای بزرگ)
این سرفصلها دقیقاً متناظر آن دغدغههایی است که دانشجوی امروز ایرانِ انقلاب اسلامی را از آن منظر محاکمه میکند. آقا ضمن مثالهای عینی توضیح میدهند که وضعیت ما با قبل از انقلاب بههیچوجه قابل مقایسه نیست.
🔻 آن چیزهایی که در این چهار دهه بهدست آوردیم آنقدر بزرگ، ارزشمند و خیرهکننده است که با داشتن آنها نباید اینطور حس یأس و سرخوردگی مستولی باشد.
🔻 آقا گویی میخواستند بگویند چرا قدر آنچه داریم را نمیدانید؟ چرا مسیری که طی شده را نمیبینید؟ چرا احساس افتخار وجودتان را نگرفته؟ چرا اینقدر انتزاعی و کم ربط به کنونه و واقعیت انقلاب سخن میگویید؟
🔻 چرا حتی در نقطه کنش صحیح نسبت به رسالت دانشجویی خودتان نیستید (ونقدهای صریحی که دربارهی کار تشکلها در داخل دانشگاه بیان کردند.)
اما جمله دردمندانه و پایانی آقا همان چیزی بود که از ابتدا دغدغه ایشان شده بود:
"یکی از توقّعات این است: نگاه نقّادانه را داشته باشید امّا نگاه سرافرازانه را هم در قبال پیشرفتهای کشور داشته باشید. خب من میبینم در بخشهای مختلف کشور پیشرفتهای زیادی اتّفاق افتاده؛ چرا اینها در اظهارات تشکّلها مشاهده نمیشود؟ بله، خب انتقادها را باید بگویید، شکّی نیست، امّا افتخار کنید، #سرافراز باشید که در بخشهای مختلف کارهای مهمّی انجام گرفته، کارهای خوبی انجام گرفته."
رهبر انقلاب میگویند حتی در آن زمینهای که خیلی روشن است هم شما حس و شناخت درستی ندارید. حتی نسبت طوفان الاقصی با انقلاب را هم برجسته نمیبینید:
"شما جوان دانشجوی امروز باید بدانید که خیلی از این حوادثی که در سطح منطقه و در سطح دنیا شما را به هیجان میآورد و به آنها افتخار میکنید، مربوط به کشور شما است، مربوط به جامعهی شما و به انقلاب شما است."
این آسیبشناسی موقف واقعی امروز جنبش دانشجویی و بخشی از فعالان جبهه انقلاب است.
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#مطالبهگری
#جنبش_دانشجویی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (2) 📝 مناجات و روضه 🔻 بین مجلس #مناجاتخوانی و روضه و توسل تف
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (3)
📝 رشد جبهه انقلاب پای درس مناجات
🔹 #استاد_میرباقری خیلی زیاد بر این نکته تأکید میکنند که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بار خود را بر روی هر دوشی قرار نمیدهد. آمادگیهایی لازم است.
🔹 وقتی یک #عالم_ربانی در قامت #مُصلح_اجتماعی میایستد، میکوشد جامعه مؤمنان را رشد دهد و آمادگیهای آنها را برای برداشتن بارهای سنگین اجتماعی و رسالتهای تاریخی افزایش دهد. این رشد باید براساسِ شناخت کاستیها و نقصان ها باشد. یک #آسیبشناسی ضمنی نشان میدهد #جبهه_انقلاب نیاز بیشتری به تقویت روحی و معنوی و انس با برخی مظاهر #حیات_شیعی دارد.
🔹 خواندن #ابوحمزه_ثمالی آن هم بهطور کامل یعنی افزودن یک سطر جدید به حیات و زیست دینی بچههای انقلاب:
باید اهل مناجات نیمهشب بود.
باید با ابوحمزه ثمالی انس گرفت.
باید اهل مناجات و روضه توأمان بود.
میتوان ابوحمزه را کامل خواند با نشاط و طرب...
در مجموع استاد معتقد است جوان مؤمن انقلابی بدون #جهاد شب به جهاد روز نائل نمیشود.
🔻 شاید اینها سطوری است که استاد میخواهد به ذهنیت عمومی و سبک زندگی بچههای انقلاب بیافزاید. این چندشب مناجاتخوانی ایشان را در چارچوب دیگری نمیفهمم.
#استاد_میرباقری
#ابوحمزه_ثمالی
#جبهه_انقلاب
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
#دلتنگی
#ماه_خدا
من به آغوش تو ای ماه خدا محتاجم
و به شبهای مناجات و دعا محتاجم
از رها بودن شیطان به خدا میترسم
من به امداد و عنايات شما محتاجم
دست در دست ابوحمزه به معراج روم
به سحرهای پر از آه و بکا محتاجم
بروی باز سحر خواب مرا میگیرد
پس سحرها به سراغم تو بیا محتاجم
میشناسند مرا اهل کرم یک عمر است
من تهی دستِ فقیرِ بن گدا... محتاجم
"خواب هرگز نکند آنکه دلش بیدار است"
هر سحر خواب ز چشمم بربا محتاجم
ای نسیم سحری کاش مرا هم ببری
من به همصحبتی باد صبا محتاجم
تا گره زود ز کار دل من باز شود...
به هوای حرم کرب و بلا محتاجم
#شعر
#ماه_رمضان
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تعلیقات
حجابنوشت (2) 📝 وجه مسئلهبودگی حجاب 🔻 آیا حجاب مسئله اول امروز ایران است؟ اگر با منطق رهبری به مس
حجابنوشت (3)
📝 حجاب و اقتدار
🔻 #مسئله_اول امروز ایران قطعاً حجاب نیست، اما یکی از مسئلههای فرهنگی مسئله #تغییر_سبک_پوشش و نوع چهره فرهنگی و هویتی ایران است. البته مسئله از حجاب به #کشف_حجاب تحویل رفته و دیگر دغدغه بر موضوع دوم متمرکز است.
🔻 قطعاً مسئله حجاب امری چندلایه است و آنچه امروز میبینیم محصول چند دهه پیش است، پس خیلی ساده و تک نسخهای نمیتوان با آن مواجه شد. تمرکز بر راهکارهای ایجابی و غلبه ایجاب بر سلب بیتردید مفید است.
🔻 باتوجه به این مقدمه اما باید دقت داشت ما با #تغییر_نمادهای_اجتماعی مواجهیم. حجاب نماد جامعه اصیل ایرانی بهویژه بعد از #انقلاب است و کشف حجاب عبور از یک #هویت_نمادین و ترکیبی است.
🔻 ما در مسئله کشف حجاب دچار #انفعال_گسترده شدهایم. از حاکمیت گرفته تا نهادهای فرهنگی تا عموم مؤمنین. تنها گاهی از دغدغهها میگوییم و غصه میخوریم اما هیچ #طرح_راهبردی در بین نیست. به آنها هم که ادعای حل مسئله و سکانداری فلان و بهمان #قرارگاه_حجاب را داشتند نمیتوان تکیه و اعتماد کرد.
🔻 با قبول و اذعان به این پیشفرض که باید مسئله را چندلایه پيگيری کنیم اما از نقش حاکمیت نباید غفلت کرد. حاکمیت باید #اقتدار خود در کنترل مسئله را نشان دهد. هرچند در این راه با چالشهای حقوقی و اجتماعی و ساختاری متعددی مواجه است.
🔻 تنها ابزار اعمال اقتدار حاکمیت حضور بسیار محدود گشت ارشاد بود. بااینکه گشت ارشاد در همه کشور حضور نداشت و حتی در تهران هم بهصورت محدود بود اما صرف وجود اسم آن تا حدودی مؤثر بود. اما با حذف #گشت_ارشاد همین ابزار حداقلی (و البته گاهی آسیبزا) نیز حذف شد.
🔻 طیف زیادی از دخترانی که #کشف_حجاب میکنند با تردید و اضطراب مرتکب این اقدام میشوند. بارها دیدهایم که این دختران آرام و زیرچشمی اطراف خود را مینگرند که مبادا کسی چیزی بگوید. بیعملی حاکمیت این #تردید را به یقین تبدیل میکند. #بیعملی ما این پیام را به جامعه میدهد که حاکمیت از #خط_قرمز حجاب عبور کرده است و بیخیال آن شده است.
🔻 روی دیگر پیامد گسترش کشف حجاب و علاوه بر #تقویت_عزم و جسارت طیف ساختارشکن، فروکاستن، تضعیف و سست شدن عزم و #مقاومت_اجتماعی #دختران_محجبه است. بسیاری از دختران محجبه طی یکسال اخیر ابراز میکنند که توان روحی حضور با #چادر در جامعه را ندارند چرا که احساس #امنیت_روانی آنها مخدوش شده است.
🔻 #اعمال_اقتدار از حیث بار روانی در سطح اجتماعی نوعی بازدارندگی ایجاد میکند و اجازه شکستهشدن دومینووار خطوط قرمز را نمیدهد. از سوی دیگر وجود اقتدار نوعی حاشیه امن برای بانوان محجبه و علاقمندان به پوشش هنجار ایجاد میکند.
🔻 مهمترین کارکرد #اعمال_اقتدار اثرگذاری بر روی #عزم_اجتماعی است. با اعمال اقتدار عزم بخشی از کشف حجابکنندگان که توانایی روحی مقابله ندارند سست میشود و توسعه آن محدود میگردد و عزم طیف محجبه تقویت میشود.
🔻 پس در کنار امور ایجابی باید اقتدار حاکمیت را جدی گرفت. حال یکی از مسائل مهم نحوه #اعمال_اقتدار است. چگونه اقتدار را هوشمندانه بهکار ببندیم که آسیبی در پی نداشته باشد؟
چالشهای اعمال اقتدار چیست؟
نسبت اقتدار و ذهنیت اجتماعی؟
آسیبهای اعمال اقتدار از حیث توسعه حجاب؟
روشهای آسیبزدایی از اعمال اقتدار و پیوست های رسانهای و اجتماعی آن؟
بسترهای تحقق اقتدار؟
و پرسشهایی ازاین دست که باید پاسخ داده شود.
#حجاب
#اعمال_اقتدار
#عزم_اجتماعی
#مقاومت_اجتماعی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
حال و هوای وقت سحر فرق کرده است
باریدن دو دیدهی تر فرق کرده است
#ماه_خدا نبودنت احساس میشود...
حالا که نیستی چقَدَر فرق کرده است
#دلتنگی
#شعر
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
حجابنوشت (3) 📝 حجاب و اقتدار 🔻 #مسئله_اول امروز ایران قطعاً حجاب نیست، اما یکی از مسئلههای فرهنگ
حجابنوشت (4)
مرز بین اقتدار و اختناق
🔻 برخی تجربههای تلخ از مواجهه اشتباه پلیس با بدحجابان وقتی در ماجرای مهسا ضرب شد، نتیجه آن چشمپوشی از هرنوع ورود حاکمیت در مسئله حجاب شد. همین خلط بین #اقتدار و اختناق باعث شد عنصر مهمی را کنار بگذاریم.
🔻 در دفاع از این عزیزان بگویم: بله خشونت و بگیر و ببند بد است. مردم را دو دسته کردن و در مقابل حاکمیت قراردادن بد است. سرمایهسوزی است. نبايد جامعه را بهسمت #دوقطبی پلیس_مردم یا حاکمیت_مردم سوق داد. اینها صحیح اما هر اقتداری خشونت نیست. و اقتدار جایگزین سایر راههای ایجابی هم نیست.
🔻 اقتدار، الزاماً خشونت نیست. اقتدار یک تلقی اجتماعی است. اقتدار ابزار فصلالخطاب اجتماعی است. اقتدار احترام به مرزبان #قانون است. اقتدار بازتاب یک #فرهنگ_عمومی در مواجهه با حاکمیت است. اقتدار پدری کردن است از موضع پدر، که محبت او ادراک میشود هرچند با اخم و تشر و گاه تندی باشد. اقتدار محبت است اما با ابراز جلال نه جمال.
🔻 #اقتدار نوعی بروز احترام عمومی به قانون است. جامعهای که در آن نیروی انتظامی اقتدار دارد، یعنی جامعهای که بیشتر در آن قانون محترم است. اقتدار یعنی ترجمان احترام قانون و البته بین این دو نوعی دیالکتیک و تعامل دوسویه برقرار است. پس خاستگاه اقتدار فرهنگ است آن هم فرهنگ عمومی است.
🔻 با اقتدار است که آن بچه سرکش که کمتر تن به نظم و انضباط میدهد، کرنش میکند. با اقتدار است که جوانی که باد در سر دارد و از سر #هیجان میخواهد هنجارشکنی کند، عقب مینشیند. با اقتدار است که #عزم های آماده برای عبور از قانون سست میشود.
🔻 اقتدار رمز بقا و دوام قانون و تضمینکننده #نظم_عمومی است. اقتدار مهم است. محترم است. راهبردی است. اما از آن غفلت میکنیم. اما اقتدار را اختناق و بگیر و ببند ترجمه میکنیم و عملاً خودمان را از آن محروم میکنیم. جامعهای که در آن قانون محترم نباشد، سامان نمیپذیرد و سنگ روی سنگ بند نمیشود.
🔻 بیان مقام معظم رهبری در خطبههای نماز عید فطر که فرمودند:
"یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست که کسانی را بزور وادار به دینداری کند امّا در مقابل #هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد؛ نباید کوتاهی کنیم، و مسئولین و آحاد مردم و آمرین به معروف و ناهین از منکر، در این زمینه وظیفهی خودشان را باید انجام بدهند."
دلالتهای فراوانی دارد از جمله اینکه نبايد نقش حاکمیت در اجرای قانون و پاسداشت حدود الهی را انکار کرد و نادیده گرفت. و البته بیشک با عنایت به دهها فرمایش دیگر ایشان از وجوه ایجابی نیز نباید غافل شد.
🔻 حال باید بیاندیشیم راهبرد #اعمال_اقتدار که دارای مرز واضح با خشونت یا همان بگیر و ببند باشد، چیست؟
#حجاب
#اقتدار
#قانون
#اعمال_اقتدار
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
قَٰتِلُوهُمۡ يُعَذِّبۡهُمُ ٱللَّهُ بِأَيۡدِيكُمۡ وَيُخۡزِهِمۡ وَيَنصُرۡكُمۡ عَلَيۡهِمۡ وَيَشۡفِ صُدُورَ قَوۡمٖ مُّؤۡمِنِينَ وَيُذۡهِبۡ غَيۡظَ قُلُوبِهِمۡۗ ...
وَمَا رَمَيۡتَ إِذۡ رَمَيۡتَ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ رَمَىٰ
☘عملیات دیشب علیه اسرائیل بیش از آنکه محصول شجاعت، تکنولوژی، برنامهریزی و... باشد، نماد وجود یک باورِ عمیقِ صادقانه به #توحید و #نصرت_الهی بود.
☘امام #توحید را از میان کتابها به متن زندگی ما آورد و #آقا شاگرد ممتاز درس توحید امام شد. باور به وعدههای الهی در آقا موج میزند که جلوی تمام #استکبار و با همه هیمنه و شوکت و ارعابش ایستاد. امام آموخت پیروزی در توحید است.
وگرنه از ژستهای متهورانه و مثلاً انقلابی کار برنمیآید.
رحمت خدا بر روحالله
رحمت بر شهدای دفاع مقدس
رحمت بر طهرانی مقدم و حاج قاسم
رحمت بر همه آنانی که پای ولی ایستادند و با #صبوری در همراهی با ولی این بنای مستحکم و #بنیان_مرصوص را ساختند.
❤️❤️❤️
#وعده_صادق
#توحید
➖➖➖➖
🆔@taalighat
تعلیقات
فقر رویدادسازی در مقیاس ملی (فقدان توانایی خلق امر ملی) 🔻 در همین ایامی که از کوچه و بازار گرفته ت
📍مهمتر از هر حادثه #خلق_روایت از آن و تبدیلش به یک احساس مشترک ملی است. مراقب باشیم حماسه عملیات #وعده_صادق در #جنگ_شناختی به محاق نرود.
🆔 @taalighat
تعلیقات
حجابنوشت (4) مرز بین اقتدار و اختناق 🔻 برخی تجربههای تلخ از مواجهه اشتباه پلیس با بدحجابان وقتی
حجابنوشت (5)
📍از عملیات وعده صادق تا طرح حجاب (صیانت از عملیات وعده صادق در افکار عمومی)
🔻 یکی از پیامدهای عملیات موفق جمهوری اسلامی علیه اسرائیل ایجاد احساس همبستگی و غرور ملی بود. مردم فارغ از جناح و گرایش همه به #ایران_قوی افتخار کردند. این سرمایه بزرگی است که باید از آن مراقبت کرد.
🔻 تنها بازیهای رسانهای و حاشیهسازی های داخلی میتواند این پیروزی را به محاق ببرد و اجرای طرح عفاف و حجاب فوقالعاده آبستن چنین #حاشیهسازی ای است. کافی است چند فیلم دیگر از بازداشت یک دختر جوان و برخورد احتمالا تند یک مأمور با او منتشر شود و روز از نو روزی از نو...
🔻 باید حاکمیت نسبت به حجاب کنش داشته باشد، درست.
این مطالبه صریح رهبری در خطبههای نماز عید فطر است، درست.
ناهنجاری حجاب دارد از حد میگذرد، درست.
اما آیا سریع اقدام کردن بهمعنای درست اقدام کردن است؟
🔻 برخی میگویند برای مسئله حجاب کلا از ورود حاکمیت چشمپوشی کنیم. راهکار فقط فرهنگی و گفتمانی
برخی میگویند فقط حاکمیت ورود کند و چون حکومت دینی است وظيفه دارد ولو با قوه قهریه مسئله را حل کند.
اما راه میانهای نیز هست. هم اقدام فرهنگی و گفتمانی و هم استفاده از ابزار حاکمیتی.
مسئله تعیین نحوه کنش حاکمیت است. تکرار #گشت_ارشاد آن هم بدون درس گرفتن از تجربیات سابق که تکرار همان آسیبها است!
🔻 #حاکمیت باید بداند در مسئله حجاب هر اقدامی محدود به حجاب نمیماند. #سطح_اقدام، #مدل_اقدام، #ابزار_اقدام، #مراحل_اقدام و #پیوست_اقدام همه باید تدبیر شود. در غیر این صورت نه تنها در #حجاب موفق نمیشویم که شیرینی عملیات وعده صادق نیز به کاممان تلخ میشود...
🔻 ما تجارب مهمی در زمینه تدبیر امور پیچیده داریم. عملیاتهایی پیچیده و ترکیبی مثل #وعده_صادق و با برخورداری از تدابیر کاملا حساب شده و هماهنگ در حوزه آفندی و پدافندی و سیاسی و رسانهای و اقتصادی برای به نتیجه رسیدن و خنثی کردن طراحی دشمن که بارها در حوزههای نظامی رخ داده باید در حوزههای ترکیبی پیچیده فرهنگی مثل #مقوله_چندبعدی_حجاب به کارگیری شود.
#حجاب
#وعده_صادق
#افکار_عمومی
#پیوست_اجتماعی
#پیوست_رسانهای
#جنگ_شناختی
#طرح_حجاب
#انذار
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
☘ لا تَحزَن إِنَّ اللَّهَ مَعَنا ۖ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلَيهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنودٍ لَم تَرَوها وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذينَ كَفَرُوا السُّفلىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ العُليا ۗ وَاللَّهُ عَزيزٌ حَكيمٌ (توبه: 40)
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
#حاج_قاسم خیالت آسوده، سر عهدِ همیشگی هستیم
دشمن از نخوت و غرورش مست، ما ز ذکر علی علی ع مستیم
خلق کافر سپرده دل به چه چیز؟ #گنبد_آهنین پوشالی؟!
ما ولی شیعیان سلطانیم دل به گنبدطلای او بستیم
#شعر
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📝 ماجرای تعطیلی شنبهها...
(درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه)
✔️ قسمت اول
🔻 وسط این همه مسئله ریز و درشت در کشور از حجاب گرفته تا طوفان الاقصی و عملیات اخیر و... مسئله #تعطیلات_شنبه به مسئله برای بچههای جبهه انقلاب تبدیل نشد. دقیقاً همین مقطع جریانی خزنده از غفلت عمومی بهره برد و با تولید محتوا، ذهنیت سازی و ادبیات آفرینی کوشید پروژهای را بی سروصدا به پیش ببرد. اما موضوع از چه قرار است و چرا بايد نسبت به آن حساس شد؟
🔹سکانداری جریان غربگرا در ماجرای تعطیلی شنبه
🔻 بنابر رصدی که انجام گرفت بیشترین تولید محتوا اعم از مقاله، مصاحبه، گزارش و... درباره ضرورت تعطیلی شنبهها را جریان همراه با روزنامه #دنیای_اقتصاد و البته با میدانداری این روزنامه انجام داد. و میدانیم دنیای اقتصاد ارگان مطبوعاتی #جریان_لیبرال در کشور است. پس همین مقدار ایجاب میکند کمی با حساسیت مسئله را دنبال کنیم.
🔹 معناداری زمان در اسلام
🔻 #معناداری_زمان در فرهنگ دینی
دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد که توضیح آن در قالب چند مقاله تفصیلی از زوایای مختلف قابل بحث است. عناوینی چون "شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه، روز جمعه، و..." نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد. در اسلام نسبت به هریک ازاین زمانهای خاص #روایات فراوان درباره #ارزشگذاری، اهمیت، اعمال، جایگاه و آداب و ادعیه آن وارد شده است.
🔹 زمان و سبک زندگی
🔻 اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم گر در #سبک_زندگی_اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به #مقوله_زمان است.
🔻 #زمان محور تنظیم گری رفتار فردی، اجتماعی و عبادی انسان است. ظرف زمان یکی از بسترهای پدیدآمدن غم و شادی انسان مسلمان است. عید و عزا و حزن و فرح و حتی تفریح و استراحت و عبادت همه بر مدار زمان تنظیم میشود. پس زمان امری مهم است.
🔹 پیامدهای فرهنگی تعطیلی شنبه
🔻 تعطیلی شنبه با فرهنگ اسلامی در بلندمدت چه میکند؟
1. #تجربه_زیسته نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، بهطور طبیعی روز دوم بهعنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح و... بهشمار میآوردند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را بهعنوان روز تعطیل نشان میدهد.
2. #تحولات_فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرام آرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد #ذهنیت_اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد. این تحول نرم طی یک شنبه را روز اصلی تعطیلات قلمداد خواهد کرد.
3. جایگاه جمعه در #فرهنگ_اسلامی اما جایگاه خطیری است. در اسلام #جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی بهشمار آمده است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در #نماز_جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده است.
#جمعه روز خاص و #نماد_اسلام است و بهنوعی از #شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر #شنبه که #نماد_یهود است و یکشنبه که #نماد_مسیحیت است. ما نسبت به #بُعد_نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر #هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و #دیگری شما را تعیین میکند. اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، #هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد.
ادامه دارد...
#تعطیلات_شنبه
#سبک_زندگی_اسلامی
#جریان_لیبرال
#دنیای_اقتصاد
#ارزش_زمان
#هویتزدایی
#جمعه
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 ماجرای تعطیلی شنبهها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت اول 🔻 وسط این همه مسئله ری
📝 ماجرای تعطیلات شنبهها...
(درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه)
✔️ قسمت دوم
🔹 تعطیلی شنبه یا تغییر نظم اجتماعی؟
🔻 ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم. اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
🔻 مسئله فقط تعطيلي یک روز نیست، مسئله تغییر #نظم_اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس #منطق_اقتصادی اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس #منطق_فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار #حیات_طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
🔹 نظم جهانی یا نظم اسلامی
🔻 در نامه اخیر #اتاق_بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
"اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر #استانداردهای_اقتصاد_جهانی است."
🔻 این استدلال که باید خودمان را با #نظم_جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از #جامعه_جهانی میزدند. اما این جهان، جهانی است که آمریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام #نظم_غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
🔹 ارتجاع تمدنی
🔻 تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ چون #پیمان_شانگهای و #بریکس و... پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و #دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از #نظم_آمریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی #ارتجاع_تمدنی است.
🔹 لزوم تحلیل کلان و غیر اتمیک مسئله
🔻 تأکید میکنم #مسائل_کلان را نباید #اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها، و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، #پیام_پنهان این تصمیم به #ناخودآگاه_جامعه است.
#تعطیلات_شنبه
#جریان_لیبرال
#پیام_پنهان
#نظم_آمریکایی
#جامعه_جهانی
#نظم_اجتماعی
#ارتجاع_تمدنی
#ناخودآگاه_جامعه
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تعطیلات-تفصیلی.pdf
591.8K
🔻 کار خوبی از برادران عزیز در پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
✅ متن گزارش توصیفی_تحلیلی در رابطه با مصوبه اخیر مجلس برای (تعطیلات آخر هفته)
#ایران_آینده👇🏻
https://eitaa.com/Iran_of_the_future
📍اندر حکایت بازگشت گشت ارشاد...
🔻 دقیقا بعد از خطبههای نماز عید فطر وقتی آقا تأکید کردند مسئولین باید به وظیفه خود نسبت به هنجارشکنی عمل کنند، نیروی انتظامی بیانیه داد که از شنبه با مصادیق هنجارشکنی برخورد میکند.
🔻 از ظاهر امر و از وضعیت ماههای قبل چنین برمیآید که اگر این تصریح آقا نبود، اقدام عاجلی نیز در دستور کار قرار نمیگرفت.
🔻 اینکه مطالبه آقا قطعاً باید اجرا شود که محل ترديد نیست اما همه حرف را باید باهم دید. به این بخش دقت کنیم:
"... همانطور که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، مسئولان نیز باید #نقشه و برنامه داشته باشند که دارند و باید از انجام #کارهای_بیقاعده و بدون برنامه پرهیز شود."
🔻 نه اینکه به بهانه برنامه نداشتن اقدامی نکنیم و نه اینکه به بهانه مطالبه آقا یکدفعه بدون تدابیر چندلایه اقدام به عملیات کنیم! نه افراط و نه تفریط. اما همین چندروزی که از اجرای طرح گذشته کمکم آسیبهای قابل حدس آن دارد نمایان میشود. گویی بسیاری از اقدامات مصداق همان #کارهای_بیقاعده است که آقا هشدار داده بودند.
🔻 تنها امری که میتواند پیروزی ایران در مقابل اسرائیل و احساس غرور ملی و #انسجام_ملی را تبدیل به گسست و شکست کند اجرای غلط سیاستهای حجاب است.
➖➖➖➖
📝 یادداشت مرتبط: از عملیات وعده صادق تا طرح حجاب (صیانت از عملیات وعده صادق در افکار عمومی) 🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat/1390
#حجاب
#آسیبشناسی
#کارهای_بیقاعده
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat