eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش سوم) 💠 در نظام (شکل گیری و استمرار) 🔷با روشن شدن جایگاه مردم در نظام اسلامی این سؤال مطرح می شود، که اگر مردم در مشروعیت بخشیدن به حکومت در نظام اسلامی نقشی ندارند، در کجاست؟ و آیا اکثریت و رأی آنها در نظام اسلامی اعتبار دارد یا نه؟ در پاسخ باید گفت ، با شعار حکومت های بشری و به ویژه غربی متفاوت است. 🔷 دین و است و شعار حکومت های بشری و دموکراسی غربی پیروی از اکثریت است؛ البته در در بعضی موارد و مراحل «اکثریت» معتبر است و جایگاه ویژه ای دارد، که همان مقام «تشخیص حق است، نه تثبیت حق»؛ یعنی را تبیین و تثبیت می کند، و در مقام اجرای حق، رأی اکثریت سازگار است، 🔷و گاهی در مواردی که تشخیص حق دشوار باشد، و صاحبنظران با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، رأی اکثریت معیار است. تفاوت اساسی اکثریت در نظام دموکراسی غربی با اکثریت در نظام اسلامی، در این است که در و ، و مقدم بر آن است و اکثریت کاشف حق است، نه مولد و به وجود آورنده آن، ولی در نظام دموکراسی و غیر دینی، اکثریت، پیش از حق و قانون و به وجود آورنده آن است». [۱] 🔷بنابراین در و اسلامی دو نوع رأی اکثریت محترم و معتبر است: یکی در مقام اجرا و عمل، و دیگری در مقام تشخیص قانون الهی، که توسط وحی و دین ارائه گردیده است. را با رأی اکثریت تعیین میکنند، و قانون شناسان با رأی اکثریت خود، را می شناسند. [۲] پی‌نوشت‌ها [۱] عبدالله جوادی آملی، ولایت فقیه، ولایت فقه و عدالت، ص ۹۰-۹۱ [۲] همان، ص ۹۲ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش دوازدهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر (عج) را ترسيم نموده است. 💠 🔷از شاخصهای بسيار مهم و برجسته در حكومت جهانی  (عج) اقامه و به معنای وسيع كلمه است، و در اين باره بيشترين روايت را داريم كه حدود يك صد و سی روايت می باشد.[۱]  قيام به قسط و عدل را يكی از اهداف بعثت انبياء دانسته و برای آن اصالت قائل شده است: «لقد ارسلنا رسلانا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط» [حدید، ۲۵]؛برای بشر قرن حاضر و قرون و اعصار بعدی، و دادگستری از نان شب واجب تر و مهمتر است. 🔷 از و شئون مختلف زندگی رنج می برد، پيكره جامعه بشری از اين زاويه بيمار است، و هر روز هم بر بيماريهای آن افزوده تر شود، تا آنجا كه جهان پر از ظلم و جور و بی عدالتي و شر گردد، كه به دنبال آن در همه ابعادش بروز و ظهور میكند، و تا بی عدالتی و ستم كل جهان را در همه ابعادش فرا نگيرد، بشر آمادگی پذيرش را ندارد. مگر نه اين است كه  (ع) گرديد (قتل فی محراب عبادته لشده عدله) و امروزه زمينه پذيرش روز به روز مهياتر شود. بشر متمدن و آگاه امروز از بی عدالتی اقتصادی و مالی رنج می برد. 🔷در گوشه ای از عالم، با بيست در صد امكانات و نفوس، هشتاد درصد سرمايه جهان را می بلعد، و در برخی از نقاط عالم، هزاران هزار انسان از قحطی و گرسنگی با مرگ دست به گريبانند. انسانها از بی عدالتی قضایی و تبعيضات رنج می برند، از بی عدالتی اجتماع رنج می برند،  (عج) كه بيايند كل زمين را و داد فرا میگيرد، آن هم در تمام ابعادش را پياده میكند، و تمام مظاهر عدل در جهان پياده میشود؛ ، ، ، و... وگرنه عدل جهان ناقص خواهد بود. 🔷پس يكی از ابعاد عدالت، است و در اين رابطه رواياتی را مرور میكنيم: « ...و وضع ميزان العدل بين الناس فلا يظلم احد احداً؛[۲] را در ميان همه انسانها می نهد و در سرتاسر جهان، هيچ انسانی به ديگری ستم نخواهد كرد. (امام عصر همه ستمگران كوچك و بزرگ را سر جای خود خواهند نشاند، و اين زشت‌ترين پديده را كه همواره در طول تاريخ گلوی بشريت را فشرده، دفن خواهند كرد). « ...و عدل فی الرعيّه؛[۳] او در ميان همه رعايايش می ورزد، او عمومی است. 🔷« ...و يعدل في خلق الرحمن البرّ منهم و الفاجر؛[۴] او در ميان همه بندگان خدا را پياده می كند و به عدل رفتار می نماید، چه نيكان و چه افراد فاسق و فاجر. (عدالت او به طور يكسان در حق خوب و بد اجرا ميگردد). « ...حتی لايری اثر من الظلم؛[۵] در تا آنجا پيش می رود، كه در هيچ گوشه دنيا اثر و نشانه ای از ظلم نماند و ديده نشود. (فاتحه ظلم را می خواند و آن را از صفحه زمين محو می كند). « ...يطهر الارض من كل جور و ظلم؛[۶] او سراسر گيتی را از هر گونه جور و ستمی پاكسازی ميكند. 🔷امام باقر (ع) در ذيل آيه‌ی «اعلموا ان الله يحيی الارض بعد موتها؛[حدید، ۱۷] فرمودند: منظور از مرگ زمين، ، و ستم در آن است و  (عج) زمين را به وسيله زنده می گرداند، پس از آنكه با جور مرده باشد.[۷] پی‌نوشت‌ها [۱] منتخب الاثر، ص ۴۷۸ [۲] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۲۲ [۳] همان، ص ۳۵۱ [۴] همان، ج ۵۱، ص ۲۹ [۵] همان، ج ۵۲، ص ۴۷۰ [۶] همان، ج ۵۱، ص ۱۴۵ [۷] نور الثقلين، ج ۵، ص ۲۴۳ نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
⭕️راهکار مقابله با 💠خطا را هر وقت مرتکب نشوی، بردی! 🔹برای جلوگیری از حربه های ، آشنایی با روش های او ضروری می باشد. به یکی از آنها در سوره بقره اشاره شده است؛ « ... وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛[سوره بقره، آیه ۱۶۸] ... و از گام های پيروى نكنيد، كه او شماست.» این مرحله به مرحله و گام به گام آمدن ، برای آن هم به صورت آشکارا، گواه این است که فریب های او قابل دفع و رفع است. 🔹در هر مرحله ای که هستیم خطوه و گام بعدی او را پیروی نکنیم، و نسبت به ناامید نشویم. «وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ؛[سوره یوسف، آیه ۸۷] و از رحمت خدا نومید مباشید که هرگز جز کافران هیچ کس از رحمت خدا نومید نیست.» نویسنده: مهدی توحیدیان منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
⭕️هوچی‌گری برای مظلوم‌نمایی! 🔹برای مردم ایران، عادی شده است که به محض صدور حکم قانونی یا تلاش برای اجرای حکم قانونی درباره‌ی یک مجرم تبهکار، شاهد تحرکات وسیع و برای ایجاد جریان و هشتگ‌ در دفاع از آن شخص جنایتکار باشند! این روند هوچی‌گرانه، غیرقانونی و غیرمنطقی که می‌توان آن را «دفاع چشم‌بسته از جنایتکار» نامگذاری کرد، درباره‌ی همه‌ی فتنه‌گران و مجرمان اجرا شده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده نیز ادامه یابد. 🔹اوج وقاحت، جذابیت پول مزدوری و - بعضی اوقات - ناآگاهی و جهالت، سبب می‌شود تا جماعتی معلوم‌الحال، بدون توجه به واقعیت‌های موجود و صرفاً براساس مأموریت‌های محوله، به و برای جنایتکاران بپردازند، در حالی که جرم و جنایت صورت گرفته، کاملا مشخص و دلیل صدور حکم برای آن در دادگاه هم معلوم است. نویسنده: رضا رستمی منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 🌷 ⭕️آشنایی با شیوه های (بخش چهارم) 🔶در شیوه ها و فنونی برای مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال. 💠روش تربیت تدریجی 🔷پزشک روان شناسی می گفت: «در تعلیم و تربیت، جذب کردن پیش از ساختن است.» جذب کردن دیگران غالبا زمینه سازی می خواهد. به کارگیری در تعلیم و تربیت و ساختن انسان ها، از لوازم مهم زمینه سازی پرورشی و آموزشی است. نازل شدن آیات قرآن و ابلاغ آنها به مردم از سوی پیامبر محبوب خدا(ص) که مهم ترین و بهترین آموزش ها و روش های تربیتی را در بردارند، در مدت ۲۳ سال و به صورت تدریجی [سوره اسراء، ۱۰۶]، 🔷و بیان برخی از قوانین عملی اسلام برای مردم، همچون روزه، زکات و جهاد پس از ۱۵ سال، تحریم تدریجی ربا در آیات ۳۹ سوره‌ی روم و ۱۶۱ سوره‌ی نساء، و ۱۳۰ سوره‌ی آل عمران و ۲۷۵ تا ۲۷۹ سوره‌ی بقره، و تحریم تدریجی مشروبات الکلی در آیات ۲۱۹ سوره‌ی بقره و ۴۳ سوره‌ی نساء و ۹۰ و ۹۱ سوره‌ی مائده، ارزش و اهمیت استفاده از در و را نشان می دهد و بر آن تاکید می ورزد. 🔷شایان ذکر است: الف) توجه به در تعلیم و تربیت، بدین معنی نیست که در مراحل آغازین میتوان از آموزش ها و استدلال های غلط و یا مسائل تربیتی بی پایه و سست پایه استفاده کرد. ب) بکارگیری در تعلیم و تربیت، تنها در قلمرو استدلال ها و برهان ها نیست، بلکه در نوع مطالب و اعمال نیز صادق است. مثلا آیا آموزش مطالب عرفانی دقیق و فلسفی عمیق و واداشتن به انجام کارهای اخلاقی پسندیده و برخی از مستحبات مهم مانند خواندن نماز شب، برای نوجوانانی که به این حد از درک و عمل نرسیده اند، رواست؟ 🔷ج) ، حتما باید سطح فکر، قدرت فهم و شرایط سنی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فراگیران و فرزندان را در نظر داشت، زیرا هماره نمی توان برای بیماران مختلفی که درد مشترکی نیز دارند، فقط یک نسخه‌ی درمانی ارائه کرد. شاید به همین دلیل نیز بوده است که حضرات معصومین (ع) به یک سوال مشترک، مانند «افضل الاعمال» (برترین کارها) از سوی افراد گوناگون، پاسخ های گوناگونی داده اند. ... منبع: وبسایت‌راسخون‌به نقل ازمرکزمطالعات‌شیعه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش اول) 🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله‏ و است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف و از منظر پرداخته مي‏شود. 🔷در توضيح مفهوم ، مي‏توان گفت: سعادت و لذت خيلی به هم نزديك و قريب الافق هستند و عمده تفاوت آن دو در اين است كه در و كوتاه مدت نيز بكار مي‏رود، ولی صرفاً در مورد يا كاربرد دارد. مثلاً هيچگاه درباره كسی كه غذای لذيذی را مي‏خورد و برای لحظاتی از آن لذت مي‏برد، مفهوم را بكار نمی ‏برند، بلكه مي‏گويند: از خوردن غذا لذت برد. پس در ، نهفته است، و اگر ممكن بود كسی در زندگی هميشه لذت ببرد، او كاملاً سعادتمند بود؛ ولی از آنجا كه خالی از درد و رنج وجود ندارد، مي‏توان گفت: 🔷 در اين جهان كسی است كه لذت های وی از نظر كيفيت يا كميت، نسبت به درد و رنج هايش برتری و فزونی دارد، و در آن، دو ويژگی لحاظ میشود: ۱) برتری از جهت كيفی؛ ۲) دوام از جهت كمی. نيز در مقايسه بين لذت های دنيوی و اخروی، به منظور دعوت به سوی آخرت و تشويق به حركت در مسير سعادت معنوی، با تعبيراتی نظير: «وَالآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى؛[اعلی، ۱۷] زندگی آخرت بهتر و با دوام‏تر است»، بر اين دو ويژگی تاكيد دارد و پيوسته اين حقيقت را گوشزد مي‏كند، كه از لذت دنيا از نظر ، و به لحاظ است. مفهوم سعادت فقط در يك مورد از قرآن به شكلی مناسب با بينش وسيع الهی درباره انسان بكار رفته است. 🔷خداوند در اين باره مي‏فرمايد: «فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ - فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ - خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ إِلا مَا شَاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ - وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ إِلا مَا شَاءَ رَبُّكَ عَطَاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ؛[هود، ۱۰۵-۱۰۸] دو دسته هستند و ؛ تا آسمان و زمين هست، در آتش جاودان بمانند، مگر آنكه پروردگار تو خواهد، او هر چه خواهد مي‏كند و ، مادام كه آسمان و زمين هست در بهشت جاودان بمانند، مگر آنچه خدای تو خواهد كه اين، بخششی قطع نشدنی است 🔷بنابراين اگر براساس بينش الهی و از دريچه معارف قرآنی، را مورد توجه قرار دهيم، او در كل چيزی به حساب نمی آيد. كسی كه الی الابد در آتش خواهد بود، بر فرض كه همه عمر را هم در اين دنيای زودگذر غرق در لذت باشد، چگونه مي‏توان گفت: چنين شخصی سعادتمند است؟ و بر عكس، هرگاه كسی در خوشبخت باشد، و به گفته قرآن کریم، جاودانه در بهشت زندگی كند، حتی اگر تمام لحظات عمر كوتاه دنيا را در شكنجه به سر برد، خواهد بود و در كل، آن ، چيزی به حساب نمی آيد. 🔷بنابراين، ملاك و در بينش انسانی اسلامی، لذت و رنج ابدی است، به اين معنا كه در معنای سعادت و شقاوت تغييری نمي‏دهد و در اين زمينه مفهوم جديدی مطرح نمي‏كند كه از دسترس درك و فهم مردم به دور باشد؛ بلكه، را به همان معنی رايج، و را به معنی عرفی ‌و الم بيشتر مي‏داند، ولی در مصداق آن دو، تغيير مي‏دهد و چون لذايذ و آلام دنيوی دوام و ثباتی ندارد، و ابدی را به عنوان و حقيقی سعادت و شقاوت مطرح مي‏كند. ... نویسنده: آیت‌الله‌مصباح‌يزدی (اخلاق در قرآن) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش چهارم) 💠 در نظام (شکل گیری و استمرار) 🔷واژه اصطلاح تازه ای در گفتمان سیاسی دنیاست که - بر خلاف واژه هایی چون جمهوری اسلامی، پارلمان اسلامی و‌.. که همگی ترکیب هایی هستند از یک مفهوم غربی به علاوه یک قید اسلامی - در بستر ، و متأثر از آموزه های نبوی و علوی روییده، و بر آن است تا ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و اداره امور جامعه و پرهیز از الگوهای حکومتی استبدادی، رعایت اصول و مبانی ارزشی را بنماید و بدین ترتیب را از تمیز دهد. 🔷برای این منظور در ، روش نوینی مورد توجه قرار گرفته که نه استبدادی و نه لیبرالی است. از این روش حکومتی به تعبیر نموده اند، [۱] و در توضیح آن می فرمایند: «این مردم سالاری [دینی] به ریشه های دمکراسی غربی مطلقاً ارتباط ندارد؛ این یک چیز دیگر است. اولاً دو چیز نیست؛ اینطور نیست که ما را از غرب بگیریم و به دین سنجاق کنیم، تا بتوانیم یک مجموعه کاملی داشته باشیم؛ نه، خود این هم متعلق به است. 🔷مردم سالاری هم دو سر دارد... یک سر آن عبارت است از اینکه به وسیله اراده و صورت بگیرد؛ یعنی نظام را انتخاب می کنند؛ دولت را انتخاب می کنند؛... این همان چیزی است که غرب ادعای آن را می کند و البته در غرب این ادعا واقعیت هم ندارد. ...این حرف متکی به نظرات و حرفها و دقتها و مثال آوردنهای خود برجستگان ادبیات غربی است... یکی از دو بخش است. مردم بایستی انتخاب کنند، بخواهند بشناسند و تصمیم بگیرند تا تکلیف شرعی درباره آنها منجز بشود. 🔷بدون شناختن و دانستن و خواستن، تکلیفی نخواهند داشت. سر دیگر قضیه مردم سالاری [دینی] این است که حالا بعد از آن که من و شما را انتخاب کردند، ما در قبال آنها وظایف جدی و حقیقی داریم...»، [۲] و در جای دیگر می فرمایند: «مردم سالاری دینی ... یک حقیقت واحد در جوهره نظام اسلامی است، چرا که اگر نظامی بخواهد بر مبنای دین عمل کند، بدون نمی شود، ضمن آنکه تحقق حکومت هم بدون امکان پذیر نیست...». [۳] ... پی‌نوشت‌ها [۱] مردم‌سالاری‌دینی (سید علی فیاضی) کتاب‌نقد، ش ۲۰ و ۲۱، ص ۴۳ [۲] دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام ۷۹/۹/۱۲ [۳] دیدار با اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت ۷۹/۱۰/۱۳ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻امام خامنه‌ای: عزیزان من! مراقب باشید وسوسه‌ی دشمن در فضای عمومی زندگی تأثیر نگذارد، نفوذ دشمن نتواند در صفوف یکپارچه‌ی جوانان مؤمن اختلال ایجاد کند. در همه‌ی بخشها -امروز در بخشهای فضای مجازی و در بقیّه‌ی زمینه‌ها- دشمن بشدّت فعّال است. ⬅همانگونه که در زمان طاغوت و حکومت ظلم و ستمشاهی و در ادامه در جریان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ؛ محترم تقلید، و نقش ویژه ای در روشنگری مردم داشتند و جزو علمداران انقلاب بودند، اکنون نیز همانگونه که ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) بارها و بارها اعلام نمودند ؛ در جبهه های مختلف در حال جنگ با دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم و یکی از این جبهه ها ، است که به راحتی دشمنان در با تمام توان در حال انجام اقدامات و نقشه های خصمانه خود هستند تا بتوانند با افزایش بی بند و باری و ابتذال اخلاقی و فرهنگی ، بنیان خانواده ایرانی را پوشالی و نابود نمایند؛ و خدایی ناکرده در صورت موفقیت، یکی از ارکان اصلی اقتدار کشور که جوانان عزیز هستند، دچار بی غیرتی، بی خیالی، نا امیدی و.... می شوند که این امر خسارات جبران ناپذیری برای کشور عزیزمان در پی خواهد داشت! ↩ لذا از همه محترم تقلید، و عزیز ، عاجزانه درخواست داریم که با تمام توان در این زمینه ورود کرده که ان شاء الله پاک و سالمی داشته باشیم!!! ما دنبال فیلترینگ کامل و یا به قول برخی از مسئولین به دنبال قطع ارتباط با دنیا نیستیم!!!!! ⬅ ما خواستار نظارت و سالم سازی هستیم!!! @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️ در جامعه‌های دیروز و امروز (بخش اول) 🔷 یک جامعه، نشانه بستگی فرد و جمع، به یک سری ارزش‌ هاست. وقتی کشوری مورد هجوم دشمن قرار می‌گیرد، یک‌یک افراد ملت و جمع آن، برای دفاع از خود آماده رفتن به میدان جنگ می‌شوند و جنگ به یک نظام ارزشی تبدیل می‌گردد. 🔷در زمان‌های گذشته و حتی نه‌ چندان دور که هنوز یکی پس از دیگری پا به عرصه وجود نگذاشته بودند، افکار مردم چنانچه حول محوری دور می‌زد و به وحدت می‌گرایید، به‌ وسیله دهان و گوش دامنه می‌گرفت و ماه‌ها طول می‌کشید تا خبر یا واقعه‌ای گسترش عمومی پیدا کند و در نتیجه خود به‌ خود از اثر می‌افتاد، 🔷و به‌ جای آنکه مانند گلوله برفی در مسیر خود حجم بیابد، آب می‌شد. به این دلیل که جز در محیط‌های بسته، مانند روستا و بازار و محله و طبقه - که در آنها ارتباط سریعاً برقرار می‌شد - تجسم نمی‌یافت. به عبارت دیگر سفر نمی‌کرد، زیرا در طول سفر تضعیف می‌شد و خود را از دست می‌داد و از پای در می‌آمد. 🔷وانگهی افراد می‌بایست از خانه ‌های خود خارج می‌شدند و با دوستان و آشنایان در محله و قهوه‌خانه و سرِگذر تماس حاصل می‌کردند، تا در جریان وقایع چند روز قبل که خبر آن تازه به محل آنها رسیده بود، قرار بگیرند. امروز دیگر خبر از طریق به خانه‌ها راه یافته، و در یک لحظه می‌تواند در اختیار همه مردم شهر، بلکه کشور و جهان گذاشته شود، 🔷زمان و مکان را تسخیر کند و مرزهای اجتماعی و سیاسی و ملی را درنوردد. گویی سرنوشت خود را به دست رسانه‌ها سپرده است. از این پس این هستند که نقش منعکس‌کننده، تقویت‌کننده و حتی خاموش‌کننده افکار و اخبار را به دست دارند. 🔷به این ترتیب، با های خبری، پدیده‌ های روانی- اجتماعی مربوط به نیز هر روز گسترش و اهمیت بیشتری می‌یابد و توجه پژوهشگران بیشتری را به خود جلب می‌کند. رشد همه جانبه این رشته، بستگی به شناخت چند عامل دارد: ۱) تکنیک‌های بررسی پیشرفته؛ ۲) خوراک فراوان برای تغذیه افکار؛ ۳) توجه روز‌افزون به افکار؛ ۴) رشد فزاینده روابط اجتماعی. ... 📕کتاب افکار عمومی (ژودیت لازار، ترجمه مرتضی کُتبی) منبع: تبیان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام (بخش اول) 🔶در و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند و به شمار می‌آیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آینده‌ی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود. 🔷یکی از ابزارها و ترفندهایی که جنگ رسانه ای علیه اندیشه اسلامی به راه انداخته‌ است، روی آوری به محتوای فاسد و مبتذل است. محتوایی که تلاش دارد، و اسلامی جامعه را تضعیف کرده و افراد جامعه را به سوی سوق دهد. 🔷در دنیایی زندگی می‌کنیم که سربازان جبهه خصم، تا اندرونی خانه‌ها نفوذ کرده و خنجرهای زهرآلود خود را در سینه و قلب‌ هزاران مرد و زن و کودک و نوجوان فروکرده و آنها را به کام مرگ و نابودی کشانده‌ و افراد فراوانی را اسیر زندان‌های مخوف و ترسناک خود کرده‌اند؛ زندان‌هایی که عاری از هرگونه ترحم و انسان‌دوستی و اخلاق‌مداری است و طعم شیرین زندگی لذت‌بخش و آرام را از اسیران خود سلب کرده‌اند. 💠پیچیده‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین آرایش نظامی جهان 🔷در دنیای مدرن با پیشرفت شبکه‌های اطلاع‌رسانی و دیجیتال، شکل و شمایل جنگ‌ها نیز تغییر کرده و چهره‌ای مدرن و جدید به خود گرفته است. اگر در قرن‌های گذشته مصاف کشورها با یکدیگر بیشتر در قالب مواجهه‌های نظامی صورت می‌پذیرفت، در عصر کنونی با رونق یافتن و پیشرفت‌های علمی، میدان نبرد آرایش نظامی دیگری را به خود گرفته است؛ آرایش نظامی که بیشتر آن را با عنوان و رسانه‌ای می‌شناسند. 🔷در این بین مسئولیت خطیر در حفظ و نگهداری باید جدی‌تر دنبال شود؛ چرا که در آتش که ابرقدرت های رسانه ای علیه فرهنگ و اندیشه اسلامی به راه انداخته اند، و در تیررس جبهه معاندین قرار دارند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا؛[تحریم، ۶] ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید.» ... نویسنده: علی بیرانوند منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 🌷 ⭕️آشنایی با شیوه های (بخش پنجم) 🔶در شیوه ها و فنونی برای مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال. 💠روش تربیت غیر مستقیم 🔷از یک جهت، روش های مطلوب تربیتی به دو گونه ی «مستقیم» و است. با توجه به ویژگی های متربیان، شرایط زمان و مکان، گاه روش مستقیم و گاه روش غیرمستقیم کارایی دارد و این چنین نیست که هماره روش غیر مستقیم کارسازتر باشد. از همین رو، خدای بزرگ در قرآن کریم در مواردی، از روش ها و خطاب های مستقیم و صریح مانند «یا ایها الکافرون»، «یا ایها الناس» و «یا ایها الذین آمنوا» استفاده کرده است و در مواردی از روش ها و به حضرت عیسی(ع) فرموده است: «ای عیسی پسر مریم! آیا تو به مردم گفتی که من و مادرم را همچون دو خدا به جای خداوند بپرستید؟» [مائده، ۱۱۶] 🔷همانگونه که در این آیه‌ی قرآن به روشنی می بینیم، خداوند متعال مستقیما به حضرت عیسی (ع) خطاب می کند، اما به طور می خواهد به پیروان حضرت عیسی(ع) بگوید که اعتقاد آنان به خدا بودن حضرت عیسی و حضرت مریم (ع) شرک و باطل است. باری، آموزش غیرمستقیم وضو به آن پیرمرد از سوی امام حسن و امام حسین (ع) و تاکید فراوان روانشناسان بر این روش، و گفته هایی همچون «الکنایه ابلغ من التصریح؛ و از صراحت و مستقیم گویی رساتر است.» و «به در بگو تا دیوار بشنود.»، بر به کارگیری در و تاکید میورزد.   🔴الف) استفاده از شعر، قصه، خاطره، شرح حال دیگران، معما، فیلم، نمایش و مانند آن میتوانند از مصادیق به شمار آیند. ب) نتیجه گیری از مطالب مطرح شده در روش های غیرمستقیم، به عهده‌ی خود مخاطبان و فراگیران قرار داده شود. ج) گاه مربیان و پدران و مادران می توانند را به صورت و به وسیله ی اشخاص دیگری و نه به وسیله ی خودشان، به فراگیران انتقال و آموزش دهند. ... منبع: وبسایت‌راسخون‌به نقل ازمرکزمطالعات‌شیعه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش دوم) 🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله‏ و است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف و از منظر پرداخته مي‏شود. 🔷واژه به معنای به كار مي‏رود؛ رستن از گرفتاریها و رنجها و موانع و رسيدن به هدف و مطلوب انسان، در راه رسيدن به مقصد و خود، پيوسته با موانع و گرفتاریها و دشمنانی درگير است، ولی با و مي‏تواند، اين گرفتاریها را بر طرف سازد و موانع را از سر راه برداشته به هدف و مطلوب خويش نايل شود كه در اين صورت مي‏گويند: شد، يعنی رست و رها شد، يا راحت شد و بر دشمن چيره گرديد. در چنين مواردی از واژه استفاده مي‏شود. نيز در مواردی واژه را بكار برده است. از آن جمله، روزی كه بنا بود ساحران فرعون، به دستور وی در برابر موسی خودنمايی و عرض اندام كنند. 🔷قرآن نقل میکند كه فرعون برای تشويق و دلگرمی به آنان گفت: «وَقَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَى؛ [طه،۶۴] امروز آن كسی كه چيره شود رستگار خواهد شد»، و به جای پيروزی و چيره شدن بر خصم، واژه را بكار مي‏برد، چنانكه در زمينه معنوی نيز، درباره‏ كسانی كه از رنج و گرفتاری دنيا رهيده و در صحنه‏ ديگری به آسودگی وارد ميشوند، از همين واژه استفاده شده و به آياتی بر مي‏خوريم؛ مانند اين آيه كه میفرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى؛ [اعلی،۱۴] هر آينه پاكان رستگار شدند. و آيه‏‌ای كه ميفرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا؛ [شمس،۹] هر كه در پاكی آن (نفس) كوشيد رستگار شد»؛ و در آيه‏ اول سوره‏ مومنون مي‏فرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ؛ هر آينه اهل ايمان رستگار شدند». 🔷آری و برای رسيدن انسان به و نه تنها موثر است، بلكه خواهد بود. چنانكه در آيات ديگری بعنوان ‏_عبادات و غايت كارهای شايسته انسان مطرح شده، و همراه با كلمه‏ لعل بكار برده شده است؛ مثل آنجا كه مي‏فرمايد: «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ [جمعه،۱۰] بسيار خدا را بياد آريد، شايد شديد»، و آيه‏‌ای كه مي‏فرمايد: «وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ [ال عمران،۱۳۰] از خدا پروا کنید تا رستگار شويد». در اين گونه موارد كه خداوند مي‏خواهد مردم را وادار به ، به ذكر خدا، به اجتناب از معاصی كند، با استفاده از جمله‏ «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» بيان مي‏فرماید كه است و به انسان می آموزد كه برای رسيدن به آن بايد اين كارهای خوب را انجام دهد، و آن كارهای زشت را ترك كند. ... نویسنده: آیت‌الله‌مصباح‌يزدی (اخلاق در قرآن) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
🔷شهید حاج : 🔸انقلاب ما به دوران خویش رسیده و ما باید آمادگی خود را بالا ببریم. 🌹🍃🌹🍃 @shahidNazarzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام (بخش دوم) 🔶در و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند و به شمار می‌آیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آینده‌ی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود. 💠نگاهی اجمالی به مختصات و پیچیدگی ؛ با نگاهی اجمالی به مختصات و پیچیدگی و آرایش نظامی حاکم بر آن می‌توان به تفاوت‌های ماهوی آن با سایر جنگ‌ها پی برد. 1⃣گستردگی میدان نبرد و قتلگاهی به نام فضای مجازی 🔷یکی از تفاوت‌های اساسی با جنگ‌های نظامی را می‌توان در آنها مشاهده کرد. نوعاً در جنگ‌های نظامی، میدان محدودی متأثر از لطمات جنگ شده و مناطق دیگر از آسیب‌های آن دور می‌مانند. این در حالی است که در و نوعاً آلودهٔ آثار و تبعات شوم جنگ شده و تقریباً منطقهٔ امن و آرامی را در جامعه و معرکه جنگ نمی‌توان مشاهده کرد. 🔷چنانکه وجود گوشی‌ های هوشمند و و زهرآلود در محیط خانواده، این و تهدیدها را هزار چندان می نماید. که در غفلت و سهل‌انگاری والدین، زمینه ذبح ناجوانمردانه کودکان را فراهم کرده و خوشبختی و سعادت واقعی را از آنها سلب کرده است. 2⃣تلفات و خسارت‌های مرگبار و جبران ناپذیر 🔷دومین تفاوت با جنگ‌ های نظامی و رایج دنیا را می‌توان در و مشاهده کرد. با کمی دقت و تأمل در میزان خسارت‌های برجای ‌مانده از جنگ سخت، متوجه خواهیم شد که در این جنگ‌ها نوعاً به زنان و کودکان و سال‌خوردگان آسیب کمتری وارد شده و بیشتر به مردان جنگی و کسانی که در میدان نبرد حضور دارند، آسیب وارد می‌شود. 🔷این در حالی است که در کارزار و رسانه‌ای حتی کودکان و زنان و سالخوردگان نیز در امان نبوده و همه آنها در معرض آماج و میکروبی قرار دارند. بمب‌های میکروبی و ویروسی که و و اندیشه و را نشانه گرفته، به‌ طوری‌که نه فقط حیات مادی و دنیوی و نوجوانان، بلکه جامعه انسانی را در معرض فنا قرار داده و سعادت واقعی را از جامعه انسانی سلب می‌نمایند. ... منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel