✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️هدف امام حسن (علیه السلام) از صلح با معاویه چه بود؟
🔹 #بزرگان و زمامداران جهان، هنگامى که اوضاع و #شرایط را بر خلاف هدف ها و نظریات خود مى یابند، همواره سعى مى کنند در موارد دو راهى، جانبى را بگیرند که #زیان_کمترى دربر داشته باشد، و این یک #اصل_اساسى در محاسبات سیاسى و اجتماعى است. #امام_مجتبى (علیه السلام) نیز بر اساس همین #رویه_معقول مى کوشید هدف هاى عالى خود را تا آنجا که مقدور است، به طور نسبى تامین نماید.
🔹از اینرو هنگامى که ناگزیر شد با #معاویه (لعنة الله علیه) کنار آید، طبق ماده اول با این شرط #حکومت را به وى واگذار کرد که در اداره امور #جامعه_اسلامى تنها بر اساس قوانین #قرآن و روش #پیامبر (صلی الله علیه و آله) رفتار نماید. بدیهى است نظر امام تنها رسیدن به قدرت و تشکیل #حکومت_اسلامى نبود، بلکه هدف اصلى، #صیانت و نگهدارى #قوانین_اسلام در اجتماع و #رهبرى_جامعه بر اساس این قوانین بود و اگر این روش به وسیله معاویه اجرا مى شد، باز تا حدودى هدف اصلى تامین شده بود.
🔹بعلاوه، طبق ماده دوم، پس از مرگ #معاویه، #امام_حسن_مجتبی (علیه السلام) مى توانست آزادانه #رهبرىجامعهاسلامى را به عهده بگیرد، و با توجه به اینکه #معاویه در حدود سى سال از آن حضرت بزرگتر بود [۱] و در آن ایام دوران پیرى را مى گذرانید و طبق شرایط عادى امید زیادى مى رفت که عمر وى چندان طول نکشد، روشن مى گردد که این شرط، روى محاسبات عادى تا چه حد به نفع #اسلام و #مسلمانان بود.
🔹بقیه مواد پیمان نیز هر کدام حائز اهمیت بسیار بود، زیرا در شرايطى که امیر مومنان #امام_علی (علیه السلام) در مراسم نماز جمعه و در حال نماز با کمال بى پروایى مورد سب و شتم قرار مى گرفت، و این کار به صورت یک #بدعت ریشه دارى در آمده بود و #شیعیان و دوستداران آن حضرت و افراد خاندان پیامبر همه جا مورد تعقیب و در معرض تهدید و شکنجه بودند، ارزش گرفتن چنین تعهدى از #معاویه غیر قابل انکار بود.
🔹 #مردمى که به سبب تحمل جنگ هاى متعدد از جنگ خسته و بیزار بودند، و به پیروى از روساى خود و تحت تاثیر تبلیغات و وعده هاى فریبنده عمال #معاویه، دل به صلح و سازش بسته بودند، لازم بود بیدار شوند و متوجه گردند که به خاطر اظهار ضعف از تحمل عواقب جنگ، و #فریفتگى به وعده هاى #معاویه و پیروى کورکورانه از روساى خود، چه #اشتباه_بزرگى مرتکب شده اند؟! و این ممکن نبود مگر آنکه به چشم خود آثار و #عواقب_شوم و خطرناک عمل خود را مى دیدند.
🔹بعلاوه لازم بود #مسلمانان عملاً با چهره اصلى حکومت اموى آشنا شده و به فشارها، محرومیت ها، تعقیب هایى مداوم، و خفقان هایى که حکومت اموى به عمل مى آورد، پى ببرند. در حقیقت، آنچه لازم بود #امام_حسن (علیه السلام) و یاران صمیمى او در آن برهه حساس از تاریخ انجام دهند، این بود که این #واقعیتها را عریان و بى پرده بر همگان مکشوف سازند، و در نتیحه عقول و افکار آنها را براى درک و فهم این حقایق تلخ، و #قیام و مبارزه بر ضد آن، آماده سازند.
🔹بنابراین اگر #امام_مجتبى (علیه السلام) #صلح کرد، نه براى این بود که شانه از زیر بار مسئولیت خالى کند، بلکه براى این بود که #مبارزه را در سطح دیگرى شروع کند.
اتفاقاً حوادثى که پس از انعقاد #پیمان_صلح به وقوع پیوست به این مطلب کمک کرد و عراقیان را سخت تکان داد. «طبرى» مى نویسد: «معاویه - پس از آتش بس - در «نخلیه» (نزدیکى کوفه) اردو زد. در این هنگام گروهى از #خوارج بر ضد #معاویه قیام کرده وارد شهر کوفه شدند.
🔹معاویه یک ستون نظامى از شامیان را به جنگ آنها فرستاد. #خوارج آنها را شکست دادند. #معاویه به اهل کوفه دستور داد خوارج را سرکوب سازند، و تهدید کرد که اگر با خوارج نجنگند، در امان نخواهند بود!». [۲] بدین ترتیب مردم عراق که حاضر به جنگ در رکاب #امیرمومنان و #حسنبنعلى (علیهم السلام) نبودند، از طرف معاویه که دشمن مشترک آنها و خوارج بود، مجبور به جنگ با خوارج شدند! و این نشان داد که در #حکومت_معاویه هرگز به صلح و آرامشى که آرزو مى کردند نرسیدند.
پی نوشتها؛
[۱] آل یاسین، همان کتاب، ص ۲۷۸
[۲] تاریخ الامم و الملوک،بیروت، دارالقاموس الحدیث، ج ۶، ص ۹۵
📕سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(ع)، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ بیست و سوم، ص ۱۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسن_مجتبی #امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام:
🔸«ما أنَا بِمُذِلِّ المُؤمِنينَ و لكِنّي مُعِزُّ المُؤمِنينَ، إنّى لَمّا رَأَيتُكُم لَيسَ بِكُم عَلَيهِم قُوَّةٌ سَلَّمتُ الأمرَ لأِبقى أنا و أنتُم بَينَ أظهُرِهِم، كَما عابَ العالِمُ السَّفينَةَ لِتَبقى لأِصحابِها و كَذلِكَ نَفسِي و أنتُم لِنَبقى بَينَهُم»؛
🔹من نه خواركننده #مؤمنان، بلكه #عزّت_بخش آنانم. وقتى ديدم شما در برابر #دشمن قدرتى نداريد، كار را به او واگذاشتم تا من و شما در ميان آنان باشيم، همچنان كه آن فرزانه [خضر] كشتى را سوراخ كرد تا براى صاحبانش باقى بماند، و اين چنين است حكايت من و شما تا در ميان آنها باقى بمانيم.
📕ميزان الحكمه، ح ۱۰۵۱
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا ابهامات و سوالات مهم و اساسی زندگی در «دوران بلوغ» به سراغ انسان می آید؟
🔹براى بسيارى از افراد همزمان با #دوران_بلوغ يا كمى عقب تر، #سوالات و شبهاتی پيدا مى شود كه دوران آن در بعضى كوتاه و زودگذر، و در بعضى بعكس طولانى و ناراحت كننده است. ولى آيا می دانيد كه پيدايش اين گونه سؤالات در مغز انسان نبايد موجب نگرانى باشد؟ چه اينكه نشانه #استقلال_روحى و #بلوغ_فكرى و دليل شكوفا شدن #استعدادهای_درونى اوست! بله، اينها #علائماميدبخشى از يك مرحله نوين زندگى انسان است؛
🔹يعنى همه كسانی كه #بلوغ_فكرى آنها همزمان با «بلوغ #جسمى و فيزيولوژيكى» آنان آغاز می گردد، در سنين بلوغ در دريائى از اينگونه افكار غوطه ور مى شوند و براى رهائى از آنها به هر وسيله اى دست مى زنند، ولى براى آنها كه بلوغ فكريشان بعدها فرا می رسد، مدتى طول مى كشد تا قيافه چنين سؤالات از زواياى افكارشان سر بيرون بياورد. و طبعاً برای كسانيكه هميشه از نظر #فكرى و #روانى در حال كودكى بسر مى برند، و هرگز دوران #بلوغ_عقلى را به خود نمى بينند، هرگز چنين سؤالات ناراحت كننده اى پيش نخواهد آمد و آنها هميشه در يك حال «آرامش آميخته با بى خبرى» بسر مى برند.
🔹چون هرگز #استقلال_فكرى پيدا نكرده اند!. در هر صورت شما هم هيچگاه از پيدايش چنين افكارى نبايد ناراحت شويد، اينها نشانه شكوفا شدن #استعداد_فكرى شماست، و دليل بر اين است كه وارد مرحله نوينى از زندگی، يعنى مرحله «بلوغ فكرى» شده ايد. اگر اينگونه افكار براى شما پيدا شد، بدانيد شما از مرحله تقليد و #وابستگى قدم بيرون گذارده، وارد مرحله #استقلال شده ايد، بايد بكوشيد با #جديت و خونسردى راه حل منطقى و قانع كننده اين سؤالات را پيدا كنيد.
🔹البته به همان اندازه كه پيدايش چنين افكارى در مغز انسان اميد بخش است، اگر پاسخ صحيحى به اين پرسشها داده نشود خطرناك خواهد بود؛ زيرا در اين حال «تلاش آميخته با اميد» جاى خود را به يك نوع «خمودى و يأس و بدبينى» خواهد سپرد، لذا بسيار ديده شده كه عده اى از جوانان بر اثر نيافتن پاسخ صحيح اين سؤالات، براى رهائى از چنگال اين گونه انديشه ها، پناه به #سرگرمیهاىغلط، و اشباع بى قيد و شرط غرائز گوناگونى كه در اين سالها بيدار شده، مى برند، و مى كوشند از اين راه يك نوع #آرامش_خيالى و كاذب براى خود فراهم سازند.
🔹به هر حال اين يك امر طبيعى است كه #انسان هنگامى كه قدم در يك محيط تازه مى گذارد همه چيز براى او مبهم و سؤال انگيز است، و می كوشد به كمك انديشه و فكر، اين پرده هاى ابهام را بشكافد و اسرار پشت پرده را ببيند. ولى تازگى اين محيط هنگامى آغاز مى شود كه انسان وارد مرحله #بلوغ مى گردد. در چنين زمانى هر كس جهان را با ديد تازه اى مي نگرد و طبعاً پرسشهاى گوناگونى براى او پيدا می شود، بنابراين از پيدايش اينگونه پرسشها هرگز ناراحت نشويد بلكه به استقبال آنها بشتابيد.
📕معماى هستى، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان، قم، ۱۳۸۶ش، چ ۱۶، ص ۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بلوغ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️آستان طلب
💠آیت الله العظمی بهجت (ره):
🔹 #سالک در سیر به سوی الله ـ که خطرهاست در آن ـ خود را به #سلاحهای_کارآمدی مجهز میکند و با #توکلبهخدا هیچترسی به دل راه نمیدهد و حرکت به سوی او را از ماه مبارک #رمضان آغاز میکند که «الدُّعا سِلاحُ المُؤْمِن» [۱] و «سِلاحُهُ البُکاء». [۲]
🔹«آيا ما كه در اسلحهسازى و تجهيزات نظامى از كفار عقبيم، بايد در #دعا هم مؤخّر باشيم؟! در #روايات آمده است: «أَلُّدعآءُ سِلاحُ الْمُؤْمِنِ» و در بعضى #دعاها داريم: «أَلّلهُمُّ، إِنَّكَ أَقْرَبُ مَنْ دُعِىَ»؛ [۳] (خدايا، تو #نزديکترين كسى هستى كه مىتوان از او چيزى خواست)؛ يعنى خدا #قريب و #مجيب است.
🔹خیلی از مؤمنین #دعا میکنند و از خدا #حاجت میخواهند، ولی اگر #دعا و #تضرع از #عمقجانآدمی بر نیاید کارگر نیست. #دعا شرایطی دارد که اگر آنها رعایت شوند، قطعاً #مستجاب است؛ مگر میشود با #زبان از خدا چیزی را خواست و با #عمل آن را رد کرد.
🔹«استجابت دعا شرطش #توبه است. اگر #شرايط_دعا جمع باشد، #استجابت دعا حتمى خواهد بود. البته استجابت به اين معنا نيست كه تا دعا كرديم فوراً نتيجهاش را ببينيم، بلكه گاهى #استجابت بعد از #دعاى_خاص خالص و مُخلَص مىشود كه جزو اخيرِ علّت تامّه است. ما بايد #دعا كنيم تا توفيق حال دعا را پيدا كنيم».
🔹 #مناسک_دعا را باید یکبهیک بهجا آورد: «جهت #دعا اين امور لازم است: ۱) #ثنا و #تعظيم و #تمجيد ساحت مقدس حضرت حق تبارك و تعالى؛ ۲) اقرار به #گناهان و اظهار #ندامت از آن، كه تقريباً بهمنزلهى #توبه يا ملازم آن است؛ ۳) #صلوات بر محمد و آلمحمد عليهم السلام، كه #وسيله و #واسطه_فيض هستند؛ ۴) بكا و #گريه، و اگر نشد #تباكى، و لو خيلى مختصر.
🔹و بعد از اينها درخواست #حاجت كه در اين صورت، #برآوردهشدن حاجت بروبرگرد ندارد. البته اگر اين مطالب در #سجده باشد، مناسبتر است و تأثير #بكا در اين ميان به جايى مىرسد كه در عمل امداوود و نيز در قنوت وتر آمده: «فَإِنَّ ذلِكَ عَلامَةُ الْإجابَةِ» [۴] (اين نشانهى #مستجابشدن است)؛ يعنى راه تكوينى به خدا، و ارتباط با #غيب است، البتّه براى كسى كه اين مطالب را باور كند».
پی نوشتها؛
[۱] کافی، ج۲، ص۴۶۸؛ عیون أخبار الرضا (ع)، ج۲، ص۳۷. [۲] إقبال الأعمال، ج۲، ص۷۱۰؛ مصباح کفعمی (جنةالأمانالواقية)، ص۵۶۰. [۳] إقبال الأعمال، ج۱، ص۳۴۶؛ بحار الأنوار، ج۹۵، ص۲۲۳. [۴] إقبال الأعمال، ج۲، ص۶۶۳؛ بحار الأنوار، ج۹۵، ص۴۰۴.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مفهوم «کفران نعمت» چیست؟
🔹 #كفر در اصل به معنى پوشانيدن چيزى است؛ و از آنجا كه #شخص_ناسپاس، در پوشانيدن ارزش #نعمت تلاش مى كند، به این عمل #كفران مى گويند. بديهى است #كفران_نعمت، گاه در #قلب و گاه با #زبان و گاه در #عمل است. #انسانهای_ناسپاس #نعمت ها را در #قلبِ خود بى مقدار يا كم اهميت مى شمرند،
🔹و با #زبان در بی ارزش بودن آن نعمت سخن مى گويند، و در #عمل نیز به جاى حسن استفاده، از آن سوء استفاده مى كنند. به همين دليل بزرگان علم اخلاق فرموده اند: «اَلشُّكْرُ صَرْفُ الْعَبْدِ جَمِيْعَ ما اَنْعَمَهُ اللّهُ تَعالَى فى ما خُلِقَ لاَجْلِهِ»؛ (#شكر_نعمت آن است كه بندگان خدا، نعمت هايى را كه #خداوند به آنها بخشيده است، در همان راهى مصرف كنند كه براى آن آفريده شده).
🔹بنابراين #كفران و #ناسپاسى آن است كه #نعمتها را نابجا مصرف كنند، #چشمى را كه خدا براى ديدن آثار عظمت او در عالم هستى و تشخيص راه از چاه و مشاهده آيات الهى آفريده در طريق #حرام به كار گيرد، همچنين #گوش، #زبان، #دست و #پا يا مال و #ثروت را.
🔹گويى اين سخن بر گرفته از حديث #امام_صادق (عليه السلام) است که می فرماید: «شُكْرُالنِّعْمَةِ اِجْتِنابُ الْمحارِمِ»؛ [۱] (#شكر_نعمت آن است كه از #گناهان پرهيز شود). و به اين ترتيب معنى سپاس و ناسپاسى هر دو روشن مى شود.
پی نوشت:
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، ، چ۴، ج۲، ص۹۵، باب الشكر، ح ۱۰؛ و...
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ اول، ج ۳، ص ۷۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#کفران_نعمت #ناسپاسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ارزش و عظمت تلاوت قرآن را از عظمت قرآن باید به دست آورد
🔹ارزش و عظمت #تلاوت_قرآن را از #عظمت_قرآن باید به دست آورد. شما ببینید در خود قرآن کریم، #قرآن با چه القابی و با چه عناوینی معرّفی شده؛ من چند نمونهاش را یادداشت کردهام: «قرآن عظیم»، «قرآن کریم»، «قرآن مبین»، «قرآن مجید»، «قرآن حکیم»، «قرآن شفاء»، «قرآن رحمت»، «قرآن نور»، و عناوینی از این قبیل.
🔹وقتی خدای متعال که معدن عظمت است و منشأ عظمت است و خالق عظمت است، به یک چیزی عنوان #عظیم بدهد ـ «وَ القُرآنَ العَظیم» [۱] ـ معنایش خیلی والا است، خیلی بالا است، خیلی ارزشمند است. شما این را دارید تلاوت میکنید! #قرآن از همهی آنچه خدای متعال در زیر آسمان خلق کرده والاتر و بالاتر است؛
🔹 #قرآن #ثَقَل_اکبر است؛ فکرش را بکنید! اِنّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَین؛ ثَقَل اکبر ـ #ثَقَل یعنی شیء گرانبها ـ عبارت است از #قرآن؛ یعنی ائمّهی هدیٰ (علیهم السّلام)، آن انوار طیّبهای که عالم وجود به نور آنها منوّر است، در درجهی بعد از قرآنند. قرآن #ثَقَل_اکبر است؛ خیلی حرف مهمّی است.
پی نوشت؛
[۱] قرآن،سوره حجر،بخشیاز آیه۸۷
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) - (بخش اول)
🔹اعتقاد به #ظهورمنجیموعود و نجاتبخش در نزد اقوام و ملل مختلف با آیینها و فرهنگهای متفاوت، به صورتهای متنوعی مطرح شده است؛ اما همه در این نکته توافق دارند که #نجاتبخشی خواهد آمد و آنان را از #ستم و حاکمان زورگو رها خواهد کرد و #جامعهای پر از #عدل و #داد به وجود خواهد آورد. زمان دقیق #ظهور #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مشخص نیست، اما گفته شده که پس از #فراگیرشدنظلم در جهان خواهد بود.
🔹در روایات، نشانههایی برای ظهور ذکر شده، که به #علائم_ظهور مشهور است. در روایاتی #محل_ظهور، منطقه #ذیطوی معرفی شده است. #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پس از ظهور، #قیام خود را از مکه و #کنارخانهکعبه آغاز میکند. آن حضرت در کنار کعبه #پرچم خود را میافرازد و در بین رکن و مقام از یاران خود بیعت میگیرد.
💠مفهومشناسی
🔹 #ظهور به معنای آشکار شدن چیز پنهان است [۱] و #ظهورامامزمان را نمایان شدن حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پس از #غیبت_کبرا برای برپایی #عدل و داد تعریف کردهاند. [۲] بر اساس این معنا، #ظهور با #قیام متفاوت و در مرحلهای پیش از آن قرار دارد؛ البته در برخی روایات ظهور به معنای قیام نیز به کار رفته است؛ در این صورت قیام و ظهور به یک معنا و در یک زمان و مکان رخ میدهد. [۳] در برخی روایات از واژه #بعث (برانگیختن) [۴] و #امر [۵] برای اشاره به ظهور استفاده شده است. کلمه #ظهور بر مواردی چون آشکار شدن #دولت_حق [۶]، آشکار شدن امر امامان معصوم، #پیروزیامامزمان و حکومت آن حضرت [۷] نیز به کار رفته است. [۸]
💠پیشنیه باور به ظهور منجی
🔹 #موعودباوری به معنای اعتقاد به یک #منجی (نجاتبخش) است که در #آخرالزمان برای نجات و #رهایی_انسانها و برقراری #صلح و #عدالت خواهد آمد. [۹] #منجی_موعود و نجاتبخش در نزد اقوام و ملل مختلف با آیینها و فرهنگ های متفاوت، به صورت های متنوعی مطرح شده است؛ اما همه در این نکته توافق دارند که #نجاتبخشی خواهد آمد و آنان را از ستم و #حاکمان_زورگو رها خواهد کرد و جامعهای پر از عدل و داد به وجود خواهد آورد. [۱۰]
🔹برای نمونه: #هندوها انتظار دهمین اَوَتاره با نام کَلْکی یا کَلکین را دارند. [۱۱] #زرتشتها در انتظار سوشیانت به سر میبرند؛ [۱۲] #یهودیان_مسیح (ماشیح) را نجات دهنده میدانند؛ [۱۳] #مسیحیان، بازگشت عیسی را به عنوان منجی موعود منتظرند؛ [۱۴] بالاخره #مسلمانان که قائل به #ظهور #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند و یکی از القاب مشهور او را #موعود میدانند. [۱۵]
💠جهان در آستانه ظهور
🔹در روایات شیعه، جهان در آستانه ظهور دارای سه ویژگی عمده است: #ظلم و #ستم_فراگیر و #فتنهای که بر هر خانهای وارد میشود. [۱۶] دشمنانی مانند #سفیانی و #نواصب و دیگرانی که در عراق و دیگر مناطق سرزمینهای اسلامی مشغول فعالیت علیه #شیعه هستند و سپس سوریه را تصرف کرده و حکومت آنجا را میگیرند. [۱۷] جریان #یاران و #موالیان #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که در سرزمینهای اسلامی در تلاشند تا یاد و نام امام زمان در عالم پراکنده شود. [۱۸] #ادامه_دارد...
#مآخذدرمنبعموجوداست
نویسنده: محمدحسين فاضلی
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه
#امام_زمان #امام_مهدی #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مقصد اصلی انبیا
🔹کوشش هایی که #انبیا میکردند و #جنگهایی که با #مخالفین راه حق میکردند، و خصوصاً جنگهایی که در #صدر_اسلام واقع شد، مقصد جنگ نبوده است، و مقصد کشورگشایی هم نبود. مقصد این بوده است که یک #نظامی_عادلانه که در آن نظام عادلانه، #احکام_خدا جاری بشود [باشد].
🔹 #انبیا آن همه زحمت کشیدند نه فقط برای اینکه طرف را از صحنه خارج کنند و خودشان صحنه را دست بگیرند، بلکه مقصد اصلی این بوده است که این انسانهایی که #انسانیت ندارند، این اشخاصی که در راه #خلاف دارند سیر میکنند و آنها میدیدند که این راه خلاف، راه #شقاوت است، راه #ضلالت است، راهی است که مردم را در این دنیا به شقاوت و در آن دنیا هم به #مهلکه میکشاند؛ #انبیا از طرف خدای تبارک و تعالی مامور شدند برای #نجات_مردم، مردم را اگر به حال خودشان میگذاشتند جز یک حیوانی که خوردن و خوابیدن را و شهوات را ادراک بکند و در راه آن، عمل بکند چیز دیگری را نمیتوانستند بفهمند، از باب اینکه #ماورای_طبیعت بر مردم پوشیده است.
🔹آنی که مردم میدانند همین عالم را عالم طبیعت را و آنهایی که #علمشان دیگر زیاد هست، خصوصیات طبیعت را زیادتر میفهمند. لکن همه آنها همین است که از طبیعت بهرهور میشوند و به طبیعت توجه دارند و انسان را هم به همین جنبه طبیعی میشناسند، و برای همین جنبه طبیعی انسان هم زحمت میکشند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۴/۱۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) علاقه خود را به مرگ و شهادت چگونه توصیف كرده است؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در بخشی از وصیت خود (نامه ۲۳ «نهج البلاغه») موضع خود را در برابر #مرگ و #شهادت بيان مى كند؛ همان چيزى كه در موارد ديگرى از #نهج_البلاغه نيز منعكس است و آن اينكه من نه تنها از #مرگ نمى ترسم، بلكه عاشق بى قرار مرگى هستم كه در #راه_خدا و براى خدا باشد، مى فرمايد: «وَ اللهِ مَا فَجَأَنِی مِنَ الْمَوْتِ وَارِدٌ كَرِهْتُهُ، وَ لَا طَالِعٌ أَنْكَرْتُهُ، وَ مَا كُنْتُ إِلَّا كَقَارِبٍ وَرَدَ، وَ طَالِبٍ وَجَدَ» (وَ ما عِنْدَ اللهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرارِ)»؛
🔹[ترجمه فرمایش حضرت:] (به خدا سوگند چيزى از نشانه هاى #مرگ به طور ناگهانى به من روى نياورده كه من از آن ناخشنود باشم، و طلايه اى از آن آشكار نشده كه من آن را زشت بشمارم، من نسبت به #مرگ همچون كسى هستم، كه شب هنگام در جستجوى آب باشد و ناگهان در ميان تاريكى ها به آن برسد و يا همچون كسى كه گمشده [بسيار نفيس] خود را ناگهان پيدا كند [؛ چرا كه من به اين واقعيّت معتقدم] كه آنچه نزد #خداست [در سراى ديگر] براى #نيكان بهتر است).
🔹جمله اخير برگرفته از «آيه شريفه ۱۹۸ سوره آل عمران» است. در آغاز آيه، از پاداش #پرهيزكاران سخن مى گويد و سرانجام با جمله مزبور آيه را پايان مى دهد. آنچه در بخش اخير اين وصيّتنامه آمده همان است كه امير مؤمنان #امام_علی (عليه السلام) بارها در #نهج_البلاغه و غير آن بيان فرموده. #امیرالمومنین (عليه السلام) كه جاى خود دارد، #مؤمنان_عادى هم هرگز از #مرگ نمى ترسند، مخصوصاً اگر مرگ آميخته با #شهادت در راه خدا باشد. كسانى از #مرگ مى ترسند كه يا #ايمان به زندگى پس از مرگ ندارند، و مرگ را فنا و نابودى همه چيز مى پندارند و از آن وحشت مى كنند،
🔹يا اينكه ايمان به زندگى پس از مرگ دارند، ولى پرونده #اعمالشان به گونه اى #سياه و تاريك است كه مى دانند #مرگ براى آنان آغاز ناراحتى و #عذاب است؛ اما آنها كه هم ايمان به #آخرت دارند و هم پرونده #اعمالشان پاك و نورانى است، دليلى ندارد كه از مرگ بترسند، بلكه به بيان #امام (عليه السلام) در «خطبه ۵ #نهج_البلاغه» علاقه آنها به #مرگ از علاقه طفل شيرخوار به پستان مادر هم بيشتر است: «وَ اللهِ لَابْنُ أَبِي طَالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْيِ أُمِّهِ». بى جهت نيست كه طبق روايت مشهور هنگامى كه عبدالرحمن #ملجم_مرادى فرق نازنين #امام (عليه السلام) را در محراب عبادت شكافت، حضرت فرمود: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ»؛ (به پروردگار كعبه رستگار شدم).
🔹با توجّه به اينكه «قارب» طبق آنچه در «لسان العرب» و بعضى از كتب آمده است به معناى كسى است كه شبانه به دنبال آب مى رود و يا كسى كه فاصله ميان او و سرچشمه آب يك شب راه است، استفاده مى شود كه جمله «كَقَارِبٍ وَرَدَ، وَ طَالِبٍ وَجَدَ» اشاره به اين است كه من #مرگ و #شهادت را همچون تشنه كامى كه زودتر از آنچه فكر مى كرد به سرچشمه آب رسيد، به دست آوردم و گمشده خود را كه سال ها در انتظارش بودم يافتم. چقدر تفاوت است ميان اين سخن و سخن #زورمندانِازخدابىخبر كه وقتى در چنگال #مرگ گرفتار مى شوند، مى لرزند و فرياد مى كشند و ذليلانه تقاضاى بازگشت به #دنيا مى كنند.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۹، ص ۲۷۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_علی #مرگ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام علی عليه السلام:
🔸«انْظُـرُوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّـكُمْ فَالْزَمُـوا سَمْتَهُمْ، وَاتَّبِعُـوا أَثَرَهُمْ، فَلَنْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ هُدًى، وَ لَنْ يُعيدُوكُمْ فِيرَدًى، فَإِنْ لَبَـدُوا فَالْبُدُوا، وَ إِنْ نَهَضُـوا فـَانْهَضُـوا. وَ لاَ تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا، وَ لاَ تَتَأَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِكُوا».
🔹 #خاندان_پيامبرتان را به دقت بـنگريد و خود را به #همسويى با آنان ملزم كنيد، و گام بـه گام از آنان #پـيروى كنـيد، زيـرا كه آنان هرگز از راه #هدايت بيرونتان نمى كنند، و ديگر بار به پرتگاه #جاهليت شما را نمى افكنند. پس اگر نشستند، همراه آنان بنشينيد و اگر برخاستند با نهضـت شان هماهنگ شويد، نه بر آنان پيشى گيريد كه به #گمراهى درافتيد و نه از آنان واپس مـانيد كه #هـلاك شـويد.
📕نهج البلاغه، الخطب ۹۶
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️احاطه علمی امام علی (علیه اسلام) به همه مسائل، از کجا نشأت گرفته بود؟
🔹 #امام_علی (عليه السلام) در بخشی از خطبه ۲۱۰ #نهج_البلاغه پس از بیان تعدادی از مشكلات مربوط به نقل احاديث به این مشکل می پردازد كه: «وَ لَيْسَ كُلُّ أَصْحَابِ رَسُولِ اللهِ (صلى الله عليه و آله) مَنْ كَانَ يَسْأَلُهُ وَ يَسْتَفْهِمُهُ، حَتَّى إِنْ كانُوا لَيُحِبُّونَ أَنْ يَجِيءَ الاَعْرَابِيُّ وَ الطَّارِيءُ، فَيَسْأَلَهُ حَتَّى يَسْمَعُوا». (چنان نبود كه همه #صحابه #رسول_خدا (صلى الله عليه و آله) از او #پرسش كنند و مسائل مختلف را جويا شوند تا آنجا كه عدّه اى دوست مى داشتند مرد عرب يا سؤال كننده اى تازه وارد بيايد و مطلبى از آن حضرت بپرسد تا آنها جواب آن را بشنوند و فرا گيرند).
🔹ظاهر اين است كه اين عبارت اشاره به گروهى از اصحاب دارد كه زياد اهل #تحقيق و جستجوگرى نبودند و ابتكار طرح #سؤالات_مختلف درباره #اصول و #فروع_دين نداشتند و همين سبب مى شد كه از ناسخ و منسوخ و عام و خاص و محكم و متشابه و مجمل و مبيّن، سؤال نكنند و از #مسائل_مختلف به طور شفّاف آگاهى نيابند، ولى اگر تازه واردى پيدا مى شد و مسئله جديدى طرح مى كرد و پاسخ شايان توجّهى مى شنيد از آن استقبال مى كردند.
🔹بعضى از شارحان، جمله بالا را چنين تفسير كرده اند كه گروهى از #صحابه به لحاظ ابهّت و #عظمت_پيامبر و يا اينكه سؤال هاى متعدّد شايد حمل بر بى ادبى شود، از طرح سؤال خوددارى مى كردند؛ [۱] ولى اين احتمال با جمله هايى كه بعد در مورد #امام_على (عليه السلام) آمده است سازگار نيست، زيرا امام (عليه السلام) در ادامه سخن چنين مى فرمايد: «وَ كَانَ لاَ يَمُرُّ بِي مِنْ ذلِكَ شَيْءٌ إِلاَّ سَأَلْتُهُ عَنْهُ وَ حَفِظْتُهُ». (من [اين گونه نبودم، بلكه] هر چه از خاطرم مى گذشت از آن حضرت #مىپرسيدم و #حفظ مى كردم [به همين دليل چيزى از فروع و اصول اسلام بر من مخفى نماند]).
🔹در بعضى از منابع اسلامى از جمله كتاب «كافى» جمله هاى گوياى ديگرى نيز در ذيل اين خطبه آمده، از جمله اينكه امام (عليه السلام) مى فرمايد: «من همه روز يك بار بر #پيامبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) وارد مى شدم و همچنين هر شب، و به من اجازه مى داد هر جا باشد همراه او باشم و اصحاب رسول خدا (صلى الله عليه و آله) مى دانند كه او اين اجازه را به هيچ كس جز من نمى داد... و لذا هيچ آيه اى از #قرآن بر #رسول_خدا (صلى الله عليه و آله) نازل نشد مگر اينكه بر من #قرائت كرد و
🔹آن را بر من خواند و من به خط خود آن را نوشتم و تأويل و تفسير و ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه و خاص و عام آن را به من آموخت و از خدا خواست كه #قدرت_فهم و #درك و #حفظ آن را به من عطا كند... و چيزى از حلال و حرام و امر و نهى مربوط به گذشته و آينده و دستوراتى كه بر انبياى پيشين درباره اطاعت و معصيت نازل شده بود نبود مگر اينكه همه را به من #تعليم داد و آن را حفظ كردم و حتى يك حرف آن را فراموش ننمودم. سپس دست خود را بر سينه من نهاد و دعا كرد كه خداوند #قلب مرا پر از #علم و #فهم و #دانش و #نور كند». [۲]
پی نوشت؛
[۱] البتّه عوامل ديگرى نيز در كار بود كه مانع از طرح سؤال مى شد؛ پرداختن گروهى به عبادات به گمان اينكه فقط مأمور به عبادتند، يا غرق شدن در دنيا كه انسان را از همه چيز غافل مى سازد، از ديگر عوامل ترك سؤال بود.
[۲] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۴۰۷ق، چ ۴، ج ۱، ص ۶۴، باب اختلاف الحديث، ح ۱
📕پيام امام اميرالمومنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۸، ص ۱۶۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ماه رمضان گاه مستجاب شدن دعاست
🔹ماه #رمضان، گاهِ #مستجاب شدن #دعاست که «عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ». باید #فرصت را غنیمت شمرد و #دوایتمامیدردها را از خدا خواست. نباید #بخل ورزید؛ باید برای حل #مشکلات تمامی مؤمنین، بلکه #تمامی_انسانها #دعا کرد.
🔹«راه خلاص از #گرفتارىها منحصر است به #دعاكردن در خَلَوات براى #فرج_ولیعصر عجّل الله تعالى فرجه الشّريف. نه دعاى هميشگى و #لقلقه_زبان و صِرف گفتن «عَجِّلْ فَرَجَهُ»، بلكه دعاى با #خلوص و #صدق_نيت و همراه با #توبه. ما خود را از اطرافيان و دوستان آن حضرت مىدانيم؛ ولى در اين امر، يعنى #دعا براى تعجيل ظهور او، مسامحه مىكنيم!
🔹 #ظهور آن حضرت اَهَمّ حاجات ماست، ولى ما «عَجِّل فَرَجَهُ» مىگوييم، فقط براى اينكه بفهمانيم مجلس ختم شد، و يا اينكه در موارد ازدحام مردم، صلوات مىفرستيم تا مردم جابهجا شوند؛ نه اينكه جدّاً بخواهيم صلوات بفرستيم.
🔹با اينكه مىدانيم او #واسطهى بين ما و خداست، مَعَ ذلك به فكر او نيستيم! اى كاش مىدانستيم كه احتياج او به ما و دعاى ما براى او، به نفع خود ماست؛ وگرنه #قرب و #منزلت او در نزد خدا معلوم است».
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) - (بخش دوم و پایانی)
💠نشانههای ظهور
🔹نشانههای #ظهورامامزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دو گونه است؛ #حتمی [۱۹] و #غیرحتمی (مشروط).[۲۰]
💠نشانه های حتمی
🔹در روایات نشانههایی #حتمی برای #ظهور برشمرده شده است که عبارتند از:
1⃣ #خروج_سفیانی: فردی که در روایات، سفیانی خوانده شده از #شام به سوی #مدینه لشکرکشی میکند.
2⃣ #خسف_بیداء: سپاه سفیانی در منطقهای به نام #بیداء در زمین فروخواهد رفت.
3⃣ #ندای_آسمانی: #جبرئیل (علیه السلام) در آسمان #ندایی سرمیدهد و همگان آن را خواهند شنید.
4⃣ #قیام_یمانی: فردی از اهالی #یمن قیام میکند و مردم را به سوی #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعوت میکند.
5⃣ #قتلنفسزکیه: فردی از نسل امام حسین (علیه السلام) در #کنار_کعبه در حال دعوت به سوی #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کشته میشود. [۲۱]
💠نشانههای غیر حتمی (مشروط)
🔹به جز نشانههایی که صراحتاً در #روایات_شیعه به #حتمی بودن آنها اشاره شده است، بقیه نشانهها از امور موقوفه یا مشروط و #غیرحتمی به شمار میروند. نشانههایی که بنا بر مشیت و #اراده_الهی ممکن است تغییر، تبدیل، تقدم یا تأخر داشته باشند؛ مثلاً اگر در حدیث به نزول بلایی (مشروط) اشاره شده باشد، ممکن است با توسل و استغفار مؤمنان و مسلمانان نزول آن به تأخیر بیافتد یا اصلاً چنین بلایی نازل نشود.
💠برخی از نشانههای غیر حتمی
🔹خورشید گرفتگی در نیمه ماه رمضان، برخلاف عادت، فرو رفتن بخش غربی مسجد دمشق، فرو رفتن یکی از روستاهای شام به نام خرشنا در زمین، ویرانی بصره، کشتن فردی که علیه سفیانی قیام کرده در پشت کوفه همراه هفتاد نفر از یارانش، بهاهتزاز درآمدن پرچمهای سیاه از جانب خراسان، ویرانی گسترده در شام و عراق، ندای غیرعادی از آسمان بر همه جهان به طوری که هرکسی در هر زبانی باشد آن ندا را به زبان خودش میشنود. [۲۲]
💠زمان و مکان ظهور
🔹زمان دقیق ظهور #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) معلوم نیست. روایات کسانی را که برای ظهور آن حضرت #زمان تعیین میکنند، مذمت و لعن شده و #دروغگو نامیدهاند. [۲۳]
🔹اگر #ظهور را به معنای #قیام بدانیم در پارهای روایات به زمان آن به صورت مختصر اشاره شده است. [۲۴] این روایات قیام آن حضرت را پس از #ناامیدی_مردم [۲۵] و در #آخرالزمان [۲۶] میدانند. و در آنها از قیام آن حضرت در سالهای فرد [۲۷] روز عاشورا [۲۸] #نوروز [۲۹] از ایام سال، روز #جمعه [۳۰] و شنبه [۳۱] از ایام هفته و پس از نماز عشا [۳۲] از اوقات روز یاد شده است.
💠محل ظهور
🔹برخی روایات #ظهور (به معنای آشکار شدن) را کمی پیشتر از قیام حضرت مهدی (عج)، در منطقه ذی طوی، میدانند. [۳۳]
💠حوادث پس از ظهور
🔹 #امام_ زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، پس از ظهور، #قیام خود را از #مکه و کنار خانه کعبه آغاز میکند. آن حضرت در کنار #کعبه #پرچم خود را میافرازد و در بین #رکن و #مقام از یاران خود بیعت میگیرد. [۳۴] سپس با جملاتی مانند «انا بقیة الله فی ارضه، و خلیفته و حجته علیکم»، خود را معرفی میکند. [۳۵] آنگاه #بیعت_عمومی میگیرد و هنگامی که شمار یارانش به ۱۰،۰۰۰ تن رسید، حرکت خود را به سمت #کوفه آغاز میکند. [۳۶]
#مآخذدرمنبعموجوداست
نویسنده: محمدحسين فاضلی
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه
#امام_زمان #امام_مهدی #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد