eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
557 عکس
77 ویدیو
491 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حسنات عصر (شماره1) ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 📝 یکی از شهرهای مستعد ایران شهر است. اگر بخواهیم فهرست بزرگانی را که از این شهر برخاسته‌اند، ذکر کنیم در یکی-دو ساعت میسر نمی‌شود، ولی اجمالاً عرض می‌کنم که هم در رشته‌های علمی و هم در رشته‌های معنوی شخصیتهای روحانی بزرگی از این شهر برخاسته‌اند همانند شیخ مرتضی دزفولی شوشتری، شیخ اسدالله شوشتری، سید علی شوشتری و ... یکی از رجال معنوی درجه اول که‌ مورد قبول خاص و عام بوده، شیخ جعفر شوشتری است. ایشان موعظه فوق‌العاده‌ای داشته و کسی نبوده که در محضر موعظه ایشان باشد و حالش تغییر نکند. یکی از آن اشخاصی که همین دقت نظر و معنویت و زهد را به ارث برده، نتیجه ایشان آقای حاج شیخ محمد تقی شوشتری است که هم خودشان و هم کتابشان «قاموس الرجال» را باید جزء حسنات عصر حاضر به شمار آورد، هم مؤلَّف و هم مؤلِّف. از قاموس الرجال می‌توان فهمید که کتابهای دیگر ایشان نیز بدین‌گونه است. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج1، ص72 @zanjani_net
💠 حسنات عصر (شماره2) ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 📝 از ویژگی‌های مؤلف «قاموس الرجال» دقت نظر، وسعت اطلاع و استفاده از منابع مختلف و توجه به تصحیفات و یافتن علل تصحیفات و توجه به اشتباهات بزرگان و علل اشتباه آنها است. ایشان در این جهات از افراد کم‌نظیر یا بی‌نظیرند، هم از لحاظ دقت‌نظر، هم از لحاظ آگاهی. آقای حاج شیخ محمد تقی شوشتری اطلاع کامل از رجال شیعه دارد؛ مثلاً در فلان کتاب تاریخ، یا در فلان کتاب شعر و کتب ادبی دیگر به مطالبی برخورد کرده‌اند و به نکاتی دست یافته‌اند که تا تضلّع در رجال نباشد، توجه به آنها حاصل نمی‌شود. ایشان در اثر کثرت تنبهات و کثرت احاطه‌ای که در علم رجال داشته‌اند، گاهی مطلب دور از ذهنی را از یک مطلب شعری یا یک مطلب تاریخی برای موضوع رجالی کشف کرده‌اند و برای مطالب رجالی به کار برده‌اند و این ابتکاری است که کمتر کسی دارد. ممکن است شخصی از استعداد و نبوغ بی‌نظیر برخوردار باشد، ولی اگر سنین متمادی کار نکرده باشد، نمی‌تواند بعضی از مشکلات و جهات مخفی را به دست بیاورد؛ مثلاً فرض کنید در باب حدود و دیات روایتی باشد که متضمن نکته‌ای متناسب با باب طهارت است. شخص فقیهی که به فقه احاطه دارد، می‌تواند بگوید که از این روایت برای فلان مطلب می‌توان سود جست؛ چون نقاط تاریک مسائل فقهی را می‌داند و می‌تواند بگوید که این روایت در غیر بابش ذکر شده و آن نقطه و نکته تاریک را می‌تواند روشن کند. ایشان چون در رجال سیر کرده و جهات تاریک و مبهم رجال را می‌داند، یک وقت در شعری مطلبی می‌یابد که متنبه می‌شود که این شعر آن نقطه تاریک را روشن می‌کند. ایشان علاوه بر احاطه بسیار، فهم فوق العاده‌ای نیز دارند و از این احاطه و فهم هم استفاده‌های بسیار زیادی کرده‌اند. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج1، ص73 @zanjani_net
e (001) Halaghah-3 j1 Alamolhoda_org.mp3
15.51M
#حلقه_ثالثه_جلد۱ جلسه ۱ ص۱۴: دروس في علم الأصول، تمهيدٌ ... + توصیه‌هایی در مورد نحوه خواندن حلقه ثالثه + معرّفی شرح‌های حلقه ثالثه ۲۵ شهریور ۹۸ #سید_محمدصادق_علم_الهدی #تعریف_علم_اصول #حلقه_ثالثه #دروس_في_علم_الاصول_ح۳ 🎙 @Alamolhoda_org
180828_1115.mp3
5.43M
📚 آشنایی با شروح و حواشی 🔊 استاد حمید وحیدی دام عزه @tafaqqoh
هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معنای #مراقبه: «یا اخوانى! ما الحیاة الدنیا إلّا لعب و لهو، و إنّ الدار الآخرة لهى الحیوان و لا وظیفة للانسان فى ادون حیاتیه إن کان انساناً إلّا التجهّز للاخرى»¹ ۹۱٫۶٫۳۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ________ ۱) [مقدمه‌ی مرحوم علامه #طباطبایی بر کتاب شریف #المراقبات] @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 در سال‌روز ارتحال مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۸ #محرم الحرام ۱۴۰۲=۲۴ #آذر ۱۳۶۰)، متن کامل مصاحبه‌ای از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی منتشر می‌گردد @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۸ الحرام ۱۴۰۲=۲۴ ۱۳۶۰) بسم الله الرحمن الرحیم "و صلی الله علی اشرف انبیائه و خاتم اوصیائه، صلی الله علیهم اجمعین" 🔺 برکات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🔹 از برکات حرم مطهر (علیهم‌السلام)؛ شهر مقدس ، مهاجرت شخصیتی مانند مرحوم آیت الله و تأسیس علمیه‌ی قم در آن و مهاجرت آیت الله و سپس ادامه‌ی حوزه و طلوع شخصیت‌هایی مانند راحل و مرحوم علامه می‌باشد. 🔺 اثرات جلسات معارفی و شروع استفاده از مرحوم علامه طباطبایی 🔹 جلسات و هشداردهنده‌ی مرحوم امام و دیگر اساتید؛ امثال مرحوم استاد شهید و دیگر بزرگان را بسیار آمادگی داد که در جستجوی هر چه بیشتر اساتید باشند. ولذا استاد شهید در سفری به با استاد ؛ مرحوم حاج میرزا علی آقای برخورد کرده و اعتراف کردند که ما با استفاده از آن بزرگوار موفق به شناخت نهج‌البلاغه شدیم و ای کاش ما توفیق شناخت را نیز پیدا کنیم. این خواست و عطش نیز به وسیله‌ی مرحوم علامه طباطبایی (رضی‌الله‌عنه) از الطاف خاصه‌ی الهی برآورده شد و ما طلاب ابتدایی نیز بحمدالله تعالی از این خرمن فیض اگر نه گندم ولی به کاهی رسیدیم و ابتداً -در اثر نداشتن مکان مناسبی- قرار شد روزها در باغی که نزدیک منزل ایشان بود از بیانات تفسیری و اخلاقی ایشان استفاده کنیم. 🔺 بیداری از خواب غفلت و بندگیِ خدای متعال؛ اساس تعلیمات مرحومین قاضی و طباطبایی؛ نقش اساسیِ روایات در تفسیر المیزان 🔹 اساس تعلیمات و تدریسات ایشان که از استاد عالی مقام‌شان مرحوم کسب شده بود، دست‌گیری و دادن و از خواب و توجیه آنان به سوی بندگی و صرف چند روزه‌ی عمر در الهی بود، به طوری‌که تمامی لحظات زندگی حتی برای کسب امور معیشتی یا اداره‌ی پست‌ها و مقام‌ها و یا تشکیل خانواده، دارای بُعد و جنبه‌ی بندگی باشد، آن‌گونه که در ابتدای سوره‌ی در صفحات اول فرموده‌اند: «أن الله سبحانه بیَّن فی مواضع من كلامه: أنَّ ما ليس لوجهه الكريم هالك باطل، و أنه: سيقدم إلى كل عمل عملوه مما ليس لوجهه الكريم، فيجعله هباء منثورا، و يحبط ما صنعوا و يبطل ما كانوا يعملون، و أنه لا بقاء لشی‌ء إلّا وجهه الكريم، فما عمل لوجهه الكريم و صنع باسمه هو الذی يبقى و لا يفنى، و كل أمر من الأمور إنما نصيبه من البقاء بقدر ما لله فيه نصيب، و هذا هو الذی يفيده ما رواه الفريقان‌ عن‌ النبی صلی‌الله‌علیه‌وآله أنه قال: (كل أمر ذی بال لم يبدأ فيه باسم الله فهو أبتر الحديث‌). و الأبتر هو المنقطع الآخر، فالأنسب أن متعلق الباء فی البسملة أبتدئ بالمعنى الذی ذكرناه»¹؛ ایشان درباره‌ی این‌که اولین آیه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی فاتحه که اولین سوره‌ی قرآن است و با آیه‌ی شریفه‌ی "بسم الله" آغاز می‌شود، مطرح می‌کنند که آیا این "باء" به چه فعلی یا اسمی - طبق قاعده‌ی عربیت و ادبیات عرب- تعَلُّق دارد؟ ایشان انتخاب فرمودند به این‌که به فعل "أبتَدِءُ" بر می‌گردد یعنی من ابتدا می‌کنم به نام خداوند بخشاینده‌ی مهربان. در صورتی‌که شاید مفسرین و لغت‌شناسانِ‌ دیگر این‌طور نگفته باشند، ولی ایشان در این مسأله که اولین مسأله‌ی تفسیرشان بود، از یک نبوی متابعت کرده‌اند که آن روایت این است که اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرموده‌اند: هر کار مهمی که به نام خداوند ابتدا نشود، انقطاع خواهد یافت، بریده خواهد شد و به سود نخواهد رسید. بنابراین ایشان هم معناً و هم لفظاً اول استفاده‌شان از روایت بوده است و این مطلبی است که شخصاً بنده از ایشان شنیدم و کمتر کسی درباره‌ی تفسیر "المیزان" این مطلب را یادآوری کرده که این تفسیر بسیار ارزنده، طرز استفاده‌اش از با سایر هیچ فرقی ندارد، منتها آن‌ها آیه را بیان می‌کنند و در تفسیرش روایت می‌آورند، ولی ایشان اول به روایات رجوع می‌کند و مطلب آیه را که از روایات به دست آورد، طوری تنظیم می‌کنند که با روایات تطبیق شود و روایاتش هم در آخر ذکر شود تا این افراط و تفریطی که در برخی محدثین و غیر آن‌ها پیدا شده، که قرآن کریم جز با روایات نباید تفسیر شود، این افراط و تفریط جلویش گرفته شود، ولی رهنمودشان را از روایات گرفته‌اند و بهترین شاهد همین مسأله است و از خود ایشان هم - در وقتی‌که خدمت‌شان بودم- شنیدم که فرمود: اگر روایات نبود من در تفسیر چیزی نمی‌فهمیدم. این مطلب ای کاش تکرار می‌شد تا مردم بدانند که برکات تفسیر "المیزان" برکات روایات اطهار (علیهم‌السلام) است. ص ۱ 1⃣ @seyedololama ⬇️
هدایت شده از سیدالعلماء
⬆️ ص ۲ 2⃣ 🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی 🔹 مرحوم استاد شهید فرمود: تفسیر سال‌ها بعد جلوه شایسته‌اش بُروز می‌کند. در تأیید فرموده‌ی ایشان عرض می‌شود که ببینید در زمان ما که سال‌ها از مقدس اسلامی می‌گذرد، هنوز این مسأله جا نیفتاده و دوره‌ای برای محترم ترتیب داده نشده، چه رسد به و عزیز و زحمت‌کش و دل‌سوز که مانند یک جهش یا و یا با این تفسیر شریف و تفسیر اولین آیه؛ -تفسیر آیه‌ی شریفه- "بسم الله الرحمن الرحیم" آشنا شوند و در نتیجه یک شایسته‌ی این رژیم الهی به وجود آورند. انقلابی که در درون انسان‌ها، مسأله طبیعت و وجهه‌ی الاهیت را چنان پایه‌ریزی کند، که اگر استاد یا متوجه شود که کلاس را گذرانده، و کند. مرحوم علامه این بیت را فراموش نمی‌کرد: اهل دنیا از کهین و از مهین لعنة الله علیهم اجمعین خدا، همان ابتر و منقطع الآخر بودن است که و اسلامی باید به عنوان یک فاجعه‌ی از آن بپرهیزد. (رحمه‌الله) هم درباره‌ی پیروزی در با دشمنان، مسأله‌ی را تکرار می‌کرد. وظیفه همان خدای جهان و انسان است که حضرت (ارواحنافداه) برای گسترش آن در کره‌ی زمین خواهد کرد و انقلاب فرهنگی اسلامی به معنای آشنا کردن و با آن است. آشنایی این فضیلت به این است که تمام ها چه رسد به ها و ها، از افرادی دوره دیده تشکیلات داده شوند. دوره‌ای که از پیش از آغاز شده باشد و به همان شیوه‌ای که با دهان و دندان و نیروهای بینایی و شنوایی آشنا می‌شود، با بندگی انسان و جهان نسبت به پروردگار مهربانش هم آشنا شود. است که و فراگیر در جهان، ریشه در همین مسأله‌ی بی‌خبری از جهان دارد. این ایده و مرام در و معاشرت این‌گونه اساتید به وضوح دیده می‌شد. 🔺 تشکیل جلسات تفسیری مرحوم علامه طباطبایی در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر 🔹 [ مرحوم علامه] فرمودند: من یاد ندارم در شب‌های ماه خوابیده باشم. به خاطر دارم در ماه مبارک رمضان سالی، را در حدود بعد از نیمه‌شب، در صحن شریف ترتیب دادند، به طوری‌که پس از درس به مطهر مُشَرَّف شوند و برای صرف غذای سحری برگردند. بنده هم که ظرفیت لازم را نداشتم به این برنامه چند شب عمل کردم که در اثر کم‌خوابی و بی‌توفیقی بیمار شده و از هم محروم گردیدم. 🔺 ظهور قابلیت افراد در إمتحانات الهی 🔹 در همه‌گونه امور برای ارائه‌ی وجود دارد. فرمودند: روزی در حجره تدریس در خدمت مرحوم استاد [ رحمه‌الله] بودیم و بحث را بیان می‌کردند، ناگهان سقف حجره و مدرسه طوری تکان خورد که گویا زمین‌لرزه‌ای رخ می‌دهد. حاضران با عجله در صدد خروج از حجره به‌طور ایجاد مزاحمت با یکدیگر بر آمدند! ولی بعداً با نبودن خطر بازگشت نموده و ایشان [ آیت الله قاضی رحمه‌الله] بعد که از جای خود تکان هم نخورده بود، فرمود: بفرمایید ای آقایان و آشنای با !. 🔺 از اویی و به سوی اویی! 🔹 مرحوم استاد شهید دوره‌ی دروس را به همین منظور برای نسل آماده کرده و بسیار مناسب است که در برنامه‌ریزی های همه‌ی دوره‌های و از آن استفاده شود. در ایشان، جلد دوم صفحه ۸۳ به همین مسائل اصولی اشاره فرموده‌اند. «جهان‌بینی توحیدی یعنی درک این‌که جهان از یک مشیّت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر و جود و رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آن‌ها استوار است. جهان‌بینی توحیدی یعنی جهانْ «یک قطبی» و «تک‌محوری» است. جهان‌بینی توحیدی یعنی جهانْ ماهیت «از اویی» (إِنَّا لِلَّهِ) و «به سوی اویی» (إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ) دارد». جهان مدرسه‌ی است و خداوند به هر انسانی بر طبق و کوشش صحیح و درستش می‌دهد. این همان مسأله مرحوم علامه در مورد منقطع‌الآخر و مورد لعنت قرار نگرفتن است، که همین پی بردن به "انا لله و انا الیه راجعون" و آن را سرلوحه‌ی اعمال قرار دادن و جهاد و علمی، درباره‌ی این‌که لحظه‌ای از آن در هیچ عملی، در هیچ تدریسی و در هیچ قدمی فراموش نشود. درست صد در صد برعکس و بر خلاف های روز ما است، که حتی در کشورهای سران منفور دستور اسلام را به خاطر چند روز عیّاشی به دیده‌ی پذیرش می‌نهند و را رها می‌کنند. ص ۲ 2⃣ @seyedololama ⬇️
هدایت شده از سیدالعلماء
⬆️ ص ۳ 3⃣ 🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه 🔹 مرحوم احمد و دانشمندانی دیگر در سال‌ها قبل کتابی به نام ترجمه کردند که از گفتارهای درجه‌ی یک است. در یکی از مقالات آن آمده است: در پی از ماشین و استفاده از آن است و به سازنده‌ی آن کاری ندارد. یعنی علوم روز بر اساس سازیِ ها پی‌ریزی‌ شده است. این است یک معنای فراگیریِ جور و ستم در که معنای هم درست مبارزه با آن خواهد بود. [ مرحوم علامه ] از این‌طور توجیهات نسبت به نسل کوتاهی نمی‌کردند، حتی بعضی از کسانی که در - در عصر - تأسیس کرده بودند، می‌آمدند در و دروس نسبتاً خودشان را از ایشان استفاده می‌کردند که بعداً هم به صورت کتابی منتشر شد. بنابراین ایشان همه‌ی توجهش به ؛ چه ، چه ، چه و چه ، بر اساس و و اطاعت از دستورات الهی است، همان سخنی‌که هم داشتند به عنوان این‌که ما باید را تعقیب کنیم و در پی پیروزی نباشیم و از شکست هم دل‌آزرده نشویم، چون ما انجام وظیفه و است. این را باید انقلاب فرهنگی ما، چه در ها، چه ها، چه در اجتماعات، و همچنین برای و دیگر و ها کاملاً جدی روشن کنند که ما وقتی می‌توانیم ادعا کنیم که از بهره برده‌ایم و از اهداف مقدس بانیان آن و خون مقدس قدردانی کرده‌ایم که همه‌ی مسایل با اساس "انا لله و انا الیه راجعون" شروع شود، ادامه یابد و ختم شود. و این مسائل در صفحات اول کتاب مطرح شده است. خداوند را به حق قسم می‌دهیم که این توفیق را به اجتماع ما و افراد ما مرحمت بفرماید. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 🔺 خاطراتی از مرحوم علامه طباطبایی ❔ حاج آقا خاطره‌ای از علامه دارید؟ 🔹 این‌که درباره‌ی این‌که ایشان به منازل ما چند تا تشریف بیاورند و بعضی روزها مانند ها ناهار هم در خدمت‌شان بودیم و از بیانات‌شان استفاده کنیم، این مسأله بسیار جالب بود. چون آن موقع حتی اتوبوس هم در ظاهراً برقرار نشده بود و ایشان با همان کفش معمولی یعنی نعلین اهل علم، راه نسبتاً طولانی منازل ما را پیاده طی می‌کردند و می‌آمدند و با خودشان هم یک نوشته‌ای یا دفترچه‌ای همراه داشتند. این موضوع نشان می‌داد که ایشان معتقدند به این‌که باید سخنش را قبلاً در نظر بگیرد به طور حضوری، نه این‌که از و استفاده کند تا نکند شاید در بین سخن اشتباهی حاصل شود، ولی اگر انسان خلاصه‌ی مطلب را در حضور داشته باشد، از خطا و اشتباه محافظت می‌شود. و آن‌وقت یک روایتی را و یا یک مطلبی را توضیح می‌دادند. مثلاً در مورد همین بیتی را که ایشان می‌خواندند که: اهل دنیا از کهین و از مهین لعنة الله علیهم اجمعین این را مثلاً وقتی تفسیر می‌دادند، به این مطلب می‌رسیدند که شهرسازی و و مهندسیِ اسلامی با این طرز ساختمان‌های فعلی مناسبت ندارد، چون وقتی انسان به یک ساختمان مرتب و منظمِ عالی نگاه می‌کند، توجه‌اش از آن ممکن است برگردد یا ضعیف شود و مثلاً یا تظاهر خانواده‌ها در مجالس، که خانواده‌ی یک شخص اعیان‌منش یا نسبتاً مستغنی اگر زیاد به خود جواهرات و طلا داشته باشد، خویشان او که این دسترسی‌ها را ندارند یا حاضران مجلس وقتی به منزل بر می‌گردند، نسبت به شوهران‌شان و پدر و مادران‌شان گله‌مند می‌شوند که خانواده‌ی فلانی این‌طور و آن‌طور بودند!. همین مسأله در ساختمان‌ها باید مراعات شود. معماری و مهندسی و شهرسازی نباید بر اساس جلب زیاد افراد به جنبه‌ی شود و از خدا شوند و در نتیجه به کارهای خلاف یا شبه خلاف بپردازند تا درآمدشان را زیاد کنند و از شان باقی بمانند و جدا شوند. این هم از خاطره. ص ۳ 3⃣ @seyedololama ⬇️
هدایت شده از سیدالعلماء
⬆️ ص ۴ 4⃣ 🔺 اولین برخورد با مرحوم علامه طباطبایی ❔ اولین بار و آخرین باری که ایشان را دیدید؟ 🔹 اولین بار ما در صحن بودیم و طلبه‌ای بودیم. می‌دیدیم که یک آقایی می‌آیند، ردّ می‌شوند و و دینی کتاب جلو می‌برند و از ایشان مسأله‌ای‌ می‌پرسند. فقط این را ‌دیدیم. ولی بعد که کم‌کم پرسیدیم گفتند: ایشان از علمای هستند و از به قم آمدند و بعداً هم فهمیدیم که در مسایل و واردند، با ایشان که آشنا شدیم و این بنا را گذاشتیم که آن موقع در باغی با ایشان مجلس سه چهار نفری داشته باشیم و کم‌کم رابطه زیادتر شد و به منازل کشید و برخی شب‌های یا تعطیلی ایشان تشریف می‌آوردند منازل ما، گاهی روزها، گاهی هم به صرف ناهار در خدمت‌شان بودیم. این اواخر دیگر قسمت بنده نبود، چون از قم بیرون آمده بودم و در همین نواحی بودم که شنیدم ایشان رحلت فرمودند. 🔺 ضرورت ایجاد اشتیاق در جوانان و والدین و اساتید به منظور استفاده از تعالیم بزرگانی هم‌چون مرحوم علامه طباطبایی ❔ یکی از درس‌هایی که می‌توانیم از ایشان برای جوان‌ها بگیریم چیست؟ 🔹 عرض کنم که پرسش در مورد مسأله‌ی آمادگیِ گرفتن و در پی آن بودن، مشکل‌تر است؛ به این‌که چگونه مشتاق بشود که از فردی مثل ایشان دستوری بگیرد و آن به این است که دوره‌ای برای و عزیز قرار دهند،- البته با خدمات مالی و برای‌شان تا آن‌ها فرصتی داشته باشند- که در هر سال در و یک‌وقتی، در دوره‌ای بیاموزند که چگونه نسل جوان را باید مشتاق فرمایشات این‌ها کرد. آن‌موقع وقتی این امر محقق شد، همین صفحات اول تفسیر برای تمام کافی‌ست و برای همه‌ی دنیا کافیست. برای تمام نمایندگان محترم شورا و ها و ها کافی‌ست که دیگر مسأله این است که "هر چه برای خدا باشد، آن به سود است و هر ‌چه با از خدا باشد، سودی به انسان نمی‌رساند". و این خاصیت و سنت الهی در جهان است. حال اگر این تفهیم شود به یک ، او می‌کند الآن الهی او چیست؟ و آیا آن تکالیف عمل شده یا نه؟ گاهی ممکن است که یک‌مرتبه ۵ سال کار ورزشی‌اش عقب بیفتد و امور و اش جلو بیاید. همچنین وقتی‌که فهمید این دانشی که می‌خواهد بیاموزد، باید برای خدا باشد، باید در خدمت خدا باشد، و وقتی نگاه می‌کند به و و و تنظیمات و قوانین مدرسه، گاهی می‌شود که باید وضعیتش را عوض کند و باید به و بگوید من این‌جا نمی‌توانم استفاده کنم و جای دیگری می‌روم. و هم‌چنین راجع به پدر و مادر، برنامه‌هایی که پدران و مادران را ملتفت تکالیف‌شان کند الآن کم است، یعنی نسبت به برنامه‌های ، برنامه‌های رفت و آمد افراد و وقایع و حوادث دنیا که در همه‌ی این‌ها، در گوشه‌ای هم از این مسائل [بیدار کننده] یافت می‌شود! و حال این‌که باید بشر را ریشه‌یابی کرد و سعادت را اگر دانشمندان ریشه‌یابی کنند به این می‌رسند که جهانْ، جهان خداوند است. و انسان بنده‌ی خداوند است، و این‌که تا چقدر این دارد در این جهان به وظیفه‌اش عمل می‌کند. این باعث می‌شود که خانواده‌ها و ادارات و وزارت‌خانه‌ها را عوض می‌کند، تا بلکه یک وزارت‌خانه‌ای برای خصوص این امور تأسیس شود، تشخیص وظیفه بدهند، برای تشخیص وظایفی که و مرحوم علامه در پی آن بودند که معصومین (علیهم‌السلام) و کریم دستور داده‌اند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __________ ۱) [ ج ۱ صص ۱۵-۱۶] @seyedololama
هدایت شده از فقه نظام ساز
استاد 🔸پاورپوینتی از سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع روش شناسی علوم انسانی 3 شهریور 1398 💾 دریافت پاورپوینت👇 🌐 yon.ir/ZQ5SL 👉 @taalinews
✅ بخش اول در اکثر کتب اصولی مقدمه‌ای وجود دارد که در آن از مباحثی مثل وضع، استعمال، صحیح و اعم و... بحث می‌شود. این مقدمه در واقع بیان‌گر است که داخل در نیستند. همان‌گونه که در تقسیم مباحث و مسائل علم اصول شیوه‌های مختلفی وجود دارد، مبادی هم با مبانی گوناگون، تقسیمات متفاوتی پیدا می‌کنند. در کتاب در تقسیم مسائل علم از استادشان پیروی کرده‌اند اما برای مبادی (مباحثی که‌ در مقدمه کتاب، قبل از مقصد اول بیان شده‌اند.) تقسیمی ذکر نکرده‌اند. ابتدای کتاب علاوه بر تقسیم مسائل علم اصول، پیرامون تقسیم مبادی نیز بحث کرده‌اند و مباحث کتابشان را بر همین منوال نگاشته‌اند اما توفیق اتمام کتاب را پیدا نکرده‌اند. ✅ ادامه دارد... @tafaqqoh
✅ بخش دوم 🔖 مکتب شیخ محمد حسین اصفهانی رحمه‌الله در تقسیم مبادی علم اصول فقه وی مبادی را به دو گونه تصوری و تصدیقی فروکاسته و هر یک را به لغوی و حُکمی بخش‌‏پذیر می‏‌سازد. مباحثی که در این مکتب به عنوان مبادی از آن‌ها سخن می‏‌رود عبارتند از: أ) مبادی تصوری لغوی: ۱- وضع ۲- معانی حرفی ۳- انشاء و اخبار ۴- نشانه‌‏های بازشناسی حقیقت و مجاز ب) مبادی تصدیقی لغوی: ۱- حقیقت شرعی ۲- صحیح و اعم ۳- اشتراک ۴- استعمال لفظ در بیش از یک معنی ج) مبادی تصوری حکمی: ۱- تقسیم حکم به تکلیفی و وضعی و گونه‏‌های وضع در احکام وضعی ۲- تقسیمات واجب د) مبادی تصدیقی حکمی: ۱- قصد قربت ۲- مقدمیت ترک ضد و ترتب ۳- تعلق امر به طبیعت یا فرد ۴- ترکب و بساطت ایجاب و این‌که در صورت‏ نسخ وجوب، چیزی (اصل مطلوبیت یا...) باقی خواهد ماند؟ این مکتب بر خلاف مکتب مشهور تعریف علم، موضوع، مسائل، تقسیم، غرض و فایده علم را تنها مقدمه شروع می‌‏شمارد. گفتنی است نخستین بار در این مکتب بود که از دانسته شد و چنان‌که از فهرست مباحث پیداست، این مکتب نه تنها به حذف پاره‏‌ای مباحث از مبادی لغوی روی می‌‏آورد، بلکه آن‌ها را از مباحث علم اصول نیز خارج می‌‏شمارد و آن‌چه که به عنوان مسائل مهم و اصلی اصول نزد مشهور دانشیان اصولی شناخته می‌‏شود را شایسته‌ی​ مبادی بودن می‏‌داند. @tafaqqoh
12941-ar-dorarol feghhiat-koli.pdf
39.56M
📚 الدرر الفقهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة ✔️ ۱۴ مجلد در یک فایل pdf (کتاب‌خانه قائمیه) ✔️ از بهترین شروح نوشته شده بر 🖊 استاد شیخ ماجد کاظمی دام عزه @tafaqqoh
هدایت شده از مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
✳️ویژه‌نامه آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه ✨چگونه بنویسیم؟ - بخش اول✨ 🔹یکی از توصیه‌های مرحوم سید علی شوشتری که به درد طلبه‌ها هم می‌خورد، این است که از مرحوم آخوند خراسانی می‌پرسد: 🔸ملّا کاظم! شما درس من را می‌نویسید یا نه؟ می‌گوید: بعد از اینکه شما درس فرمودید یادداشت‌هایم را مرتب می‌کنم و آنها را می‌نویسم. 🔹ایشان فرمودند که نه، مطلب را فکر کن، مطالعه کن، بنویس و بعد بیا پای درس، بعد با هم صحبت می‌کنیم. اگر مطلب من موافق بود، چه بهتر و اگر خلاف آن بود که شما نوشتید، با هم صحبت می‌کنیم؛ یا شما مرا قانع می‌کنید یا من شما را، و بعد از تجدید نظز آن را حک و اصلاح می‌کنید. 👈این درجه از رشد فکری باید مورد توجّه صاحبان نظر قرار گیرد. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص ۷۳ ____ 📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
هدایت شده از تفقه
🔈 دروس استاد سید محمد مهدی نبویان «دام‌عزه» 🔹 المنطق مرحوم مظفر ۶۵ جلسه 🌐 http://yon.ir/Yxf1I 🔹 آموزش عقاید آیةالله مصباح یزدی «حفظه‌الله» ۶۱ جلسه 🌐 http://yon.ir/gpLv4 🔹 بدایة المعارف آیةالله خرازی «حفظه‌الله» (نبوت، امامت و معاد) ۱۰۴ جلسه 🌐 http://yon.ir/QNA4l 🔹 مختصر المعانی (علم بدیع) ۴۲ جلسه 🌐 http://yon.ir/gZMRw 🔹 خدا شناسی فلسفی ۱۴ جلسه 🌐 http://yon.ir/iOoyc 🔹 انسان شناسی ۱۴ جلسه 🌐 http://yon.ir/rlyeG 🔹 پاسخ به شبهات و مسائل اعتقادی ۹ جلسه 🌐 http://yon.ir/XDGfF 🔹 مدرنیته ۱۶ جلسه 🌐 http://yon.ir/yfVGA 🔹 مبانی تفسیری ۱۱ جلسه 🌐 http://yon.ir/VIcaQ 🔹 الغدیر (امامت) ۱۳ جلسه 🌐 http://yon.ir/nQN7M 📖 علم صرف 🌐 http://yon.ir/xscqH @tafaqqoh
أساس النحو - السيد علي البهبهاني.pdf
16.83M
📕 اساس النحو 🖊 آیةالله سید علی بهبهانی رحمه‌الله @tafaqqoh
تفقه
📕 اساس النحو 🖊 آیةالله سید علی بهبهانی رحمه‌الله @tafaqqoh
✔️ مرحوم مظفر در اصول الفقه برای تأیید مبنای خود در به کلام امیرالمومنین علیه‌السلام در تعریف اسم، فعل و حرف تمسک می‌کنند؛ 🔹 جهت مطالعه شرح و توضیح کلام حضرت امیر علیه‌السلام به مرحوم سید علی ، صص ۷۵ به بعد مراجعه بفرمایید. @tafaqqoh
هدایت شده از دقایق الحقایق!
در کانال "مؤسسه فقاهتی مطالعات اسلامی" با بحث «فقه نظام ولایی» آشنا شوید : http://eitaa.com/joinchat/4276224019C20010db8ae @abdollahimahdi
✔️ مطالعه و دریافت ۴۱ مقاله ، و استاد دکتر محمدحسن قدردان قراملکی «توفیقشان مُدام» 🌐 http://ensani.ir/fa/article/author/25817?page=1 @tafaqqoh
📚 یکی از شروح قابل اعتناء کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر، «المقدمات و التنبیهات» نوشته شیخ محمود قانصو دام عزه است که در ۸ مجلد نگاشته شده است؛ دریافت ۸ مجلد کتاب به صورت pdf ⬇️ 🌐 http://alfeker.net/library.php?id=3270 1⃣ ۴ مجلد اول کتاب در نرم‌افزار جامع اصول فقه ۲ هست؛ 2⃣ گاهی تفصیل مباحث بیش از حد لازم برای محصل است! 3⃣ شارح در بعضی مسائل مثل حسن و قبح، هیچ حاشیه و توضیحی ننوشته‌اند! @tafaqqoh
هدایت شده از پندهای سعادت
002_980709-shabzendedar-Akhlagh.mp3
17.09M
🔈 | صوت درس اخلاق 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆تاریخ: سه شنبه 98/07/09 #صوت #درس_اخلاق #صوت_درس_اخلاق 🔗 @pand_saadat
💠 امام خامنه‌ای حفظه الله: بنده تصورم اینست‌که این دانش جدید (رایانه و اینترنت) که بحمدالله بشریت به برکت تعالیم دین و تعالیم انبیا به‌دست آورده است، با استفاده از آن، کارهای بزرگی در همه زمینه‌ها انجام می‌گیرد. پس ما نمی‌توانیم بگذاریم میراث باارزش علمی خودمان از این دانش بیگانه بماند. شاید یکی از دو مقصود و امید عمده‌ی من از این کاری که امروز انجام می‌گیرد، اینست‌که از این طریق وارد شویم و حوزه را با علوم جدید و کاربردهای آن برای پیش‌برد کارهایمان، آشنا کنیم، مثلا اطلاعات یک کتاب‌خانه عظیم، در حجم بسیار کوچکی جا می‌گیرد. ابوالفرج اصفهانی، کتاب‌هایش را ۴۰شتر بار می‌کرد و با خودش از این‌جا به آن‌جا می‌برد. کجایی؟ از خواب بیدار شو ابوالفرج! ببین ۴۰هزار کتاب بلکه بیش‌تر ۴۰۰هزار کتاب را می‌شود با یک دستگاه کوچک همراه داشت، اما متأسفانه ما هنوز یادنگرفته‌ایم؛ هنوز عادت نکرده‌ایم و دستمان روان نیست. بیش‌تر دلمان می‌خواهد همین‌طور این کتاب‌ها را ورق ورق بگردیم. ۷۱/۱۰/۱۴ @Jahade_tabeini @tafaqqoh
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
💢 تهذيب، فقه و مبارزه باید با هم باشند 🔰 امام خمینی (ره)، صحیفه ج۶ ص۲۸۶ 🔅شمايى كه الآن جوان هستيد مى توانيد خودتان را تهذيب كنيد؛ اگر پير شديد، ضعيف مى شويد نمى توانيد. الآن قواى شما قوى است و شيطان در شما ضعيف. وقتى سن شما زياد شد، قواى شما ضعيف مى شود و شيطان در شما قوى. آن وقت ديگر نمى توانيد، شكست مى خوريد. الآن بايد خودتان را تهذيب كنيد. حوزه هاى علميه بايد خودشان را تهذيب كنند. 🔅در خلال تهذيب، هر كارى كه هست تعقيب كنند از عِلميات. ما فقاهت لازم داريم. اگر فقيهى از بين برود، اسلام از بين مى رود. ما فقيه لازم داريم، بايد دنبال فقه باشيم. 🔅در عين حالى كه دنبال فقه هستيد، همان طورى كه ائمه- عليهم السلام- بودند، حضرت امير- سلام اللَّه عليه- بود، در عين حالى كه نمازش آن طورى بود، در عين حالى كه عبادتش آن طور بود، شمشيرش هم آن طور بود؛ در عين حالى كه بسط علم و توحيد مى كرد و مثلِ نهج البلاغه را گذاشت براى ما، در عين حال جنگ مى كرد، در عين حال شمشير مى كشيد؛ در عين حال كه زاهد بود، در عين حال قوى و قدرتمند بود؛ جنگجو بود. اينها با هم بايد باشند. @ofoghe_mobin