eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
460 دنبال‌کننده
133 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 در غصب 🌸🌺 اشاره ۸۶. اگر امیرالمومنین علیه السلام بر بود پس بعد از جریان ، آن حضرت بعد از ماه کردند و به حق تا حق خود را ؟ ✨🍃 جواب چون آن حضرت تنها شده بودند و یار و یاوری نداشتند، صبر و تحمّل اختیار کردند. زمانی که ایشان را به زور به مسجد آوردند و شمشیر برهنه بر سر ایشان گرفتند و با فشار و زور می‌خواستند بیعت بگیرند، آن حضرت خود را به قبر پیامبر صلی الله علیه و آله رساندند و همان کلماتی را که حضرت هارون علیه السلام در غیاب حضرت موسی علیه السلام گفتند، فرمودند: «ای رسول خدا! ببین امت، مرا تنها گذاشته و ضعیف نموده و می‌خواهند مرا بکشند. » جریان سکوت امیرالمؤمنین علیه السلام در بین سایر انبیاء و اوصیاء قبل هم سابقه داشته است: ۱. قرآن از قول حضرت نوح علیه السلام می‌فرماید: «فَدَعا رَبَّهُ اَنّی مَغلوبٌ فَانتَصِر»؛ [۱] پس خدا را خواند و دعا کرد که بارالها! من سخت مغلوب قوم شده ام، تو (به لطف خود) مرا یاری فرما. ۲. زمانی که حضرت ابراهیم از عمویشان آزر کمک و یاری خواستند و او رد کرد، گوشه گیری اختیار کردند و به کوهستان فارس رفتند و مدت هفت سال در اطراف آنجا بودند. سپس برگشته و دعوت خود را آشکار کردند و بتها را شکستند. سپس ایشان را در آتش انداختند و آتش بر ایشان گلستان شد. (البته این گوشه نشینی، گوشه نشینی مکانی بود نه قلبی) [۲] ۳. جریان فرار حضرت موسی علیه السلام با ترس و خوف. «فَخَرَجَ مِنها خائِفاً یَتَرَقَّبُ قالَ رَبّ نَجِّنی مِنَ القَومِ الظّالِمینَ»؛ [۳] موسی با حالت ترس از دشمن از شهر بیرون رفت و گفت: بارالها! مرا از شرّ قوم ستمکار نجات بده. ۴. جریان گوساله پرست شدن قوم حضرت موسی علیه السلام در غیبت چهل روزه ایشان و مکر و حیله سامری و سپس سکوت حضرت هارون که وصی حضرت موسی (علیه السلام) بودند. «و اَخَذَ بِرَأسِ اَخیهِ یَجُرُّهُ اِلَیه قالَ ابنَ اُمَّ اِنَّ القَومَ استَضعَفونی و کادُوا یَقتُلونَنی»؛ [۱] از شدت غضب سر برادرش (هارون) را به سوی خود کشید. (هارون) گفت: ای فرزند مادرم! (بر من خشمگین مباش که من با نهایت کوشش و فداکاری قوم را هدایت کردم؛ ولی) آنها مرا خوار و زبون داشتند تا آنجا که نزدیک بود مرا به قتل برسانند. ۵. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله نیز در مقابل دشمنان و بدعتهای آنها، سیزده سال در شهر مکه صبر کردند و سپس شبانه هجرت نمودند چون یار و یاوری نداشتند. اما دلیل دیگر سکوت علی علیه السلام این بود که ایشان می‌خواستند از تفرقه و دو دستگی جلوگیری نمایند و اگرنه باعث می‌شد مردم دوباره به کفر اولیه روی بیاورند. چنانچه در نامه ای که آن حضرت برای اهل مصر توسط مالک اشتر فرستادند فرمودند: «سکوت من برای دین و بیعت من هم برای دین بوده است. » [۲] لذا آن حضرت برای اثبات حق خلافت خود در این شش ماه در مجالس مختلف و مناظراتی که داشتند، حق غصب شده و مظلومیت خود را به گوش همگان رساندند. یا اتفاق ، بر تعیین 🌺🌸 اشاره ۸۷. به چه انتخاب و آیا صورت ؟ ✨🍂 جواب خیر، برای تعیین خلیفه اول، فقط عمر و ابوعبیده جرّاح و عده ای از قبیله اوس (از روی لجبازی و مخالفت با قبیله خزرج که ابوعبیده را کاندیدا کرده بودند) حضور داشتند. بعد از ان هم ابوبکر به تنهایی عمر را انتخاب کرد و در تعیین او برای امر خلافت، کسی حضور نداشت. همچنین برای انتخاب عثمان مجلس شورای دیکتاتوری تشکیل شد و به دستور عمر، عثمان به کرسی خلافت نشست. ولی هنوز خلیفه سوم بر مسند خلافت بود که جمعیت زیادی از بیشتر سرزمینهای اسلامی و از بزرگان قبایل برای شکایت از حکام بنی امیه در مدینه جمع شدند و در آخر پس از کوتاهی‌ها و اشتباهات عثمان و گوش ندادن به فرمایشات علی علیه السلام، عرصه بر مردم تنگ شد و عثمان را کشتند. سپس اهل مدینه با تمام بزرگان قبایل و بزرگان سرزمینهای اسلامی که تصادفاً در مدینه حاضر بودند، به حالت اجماع به در خانه علی علیه السلام رفتند و با التماس و اصرار آن حضرت را به مسجد بردند و با ایشان بیعت کردند. ولی با وجود چنین اجماع با شکوهی باز هم آن را دلیل بر خلافت نمی دانیم؛ بلکه انتخاب ایشان را بر اساس فرمان خدا و دستور قرآن مجید و سفارش رسول خدا صلی الله علیه و آله قبول داریم. ---------- 📚منابع: [۱]: _ قمر: ۱۰. [۲]: _ فخر رازی: تفسیر کبیر: ۲۱/ ۲۲۹. [۳]: _ قصص: ۲۱. [۱]: _ اعراف: ۱۵۰. [۲]: _ ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه ۳/ ۷۶. ‌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه- ۲۰ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday -11 December 2021 قمری: السبت، 6 جماد أول 1443 🌹 متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم 🗞 مهم شیعه:    🔹🔸جنگ موته در سال هفتم هجرت در چنين روزى جنگ موته به وقوع پيوست. تعداد مسلمين در اين جمگ سه هزار نفر و تعدا كفار صد هزار نفر بود. اين جنگ از آنجا آغاز شد كه حارث بن امير ازدى كه حامل نامه اى از پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله به قيصر روم بود، در زمينهاى موته به دستور شرحبيل بن عمرو سردار لشكر روم دستگير شد و دستهاى او را بستند و گردنش را زدند. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله از شنيدن اين خبر بسيار ناراحت شدند و لشكرى به موته روانه فرمودند. در اين جمگ پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و امير المؤمنين عليه السّلام حضور نداشتند و آن حضرت سه امير به ترتيب بر لشكر قرار دادند و فرمودند: «هر يك شهيد شدند ديگرى امير لشكر باشد. جعفر بن ابى طالب، زيد بن حارثه، عبداللَّه بن رواحه». شهادت سه فرمانده: هر سه اين بزرگواران شهيد شدند. اول جناب جعفر به ميدان آمد و بعد از مبارزه دليرانه اى دو دست آن حضرت را قطع كردند، و با اينكه جراحتهاى زيادى بر بدن جناب جعفر وارد شده بود، اما بواسطه هيبت و شجاعتهاى آن حضرت در ميدان، كسى جرأت جدا كردن سر آن حضرت را نمى كرد. لذا دشمن دفعة حمله كرد و بدن آن حضرت را با نيزه از زمين بلند كردند. در همان لحظه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در مدينه بر فراز منبر تشريف داشتند و ماجرا را براى مردم بيان مى فرمودند. ناگهان صورت مبارك را به طرف آسمان بلند كردند و در حق جعفر دعا فرمودند. خداوند دو بال به آن بزرگوار عنايت فرمود كه با ملائكه در بهشت پرواز مى كند. پس از شهادت هر سه امير تعيين شده از طرف پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله، را در يك قبر دفن كردند. از خبر شهادت جناب جعفرپيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بسيار گريستند و دستور دادند تا سه روز غذا به منزل جعفر ببرند. سوابق جعفر: اولين مردى كه بعد از على عليه السّلام به امر جناب ابوطالب عليه السّلام پشت سر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله نماز خواند، جناب جعفر بود. او از برادرش امير المؤمنين عليه السّلام ده سال بزرگتر بود. در حبشه هنگامى كه عمروعاص و ديگران قصد داشتندذ نجاشى را راضى كنند كه جعفر و همراهانش را تحويل دهد، او آياتى از كتاب الهى تلاوت نمود كه نجاشى و اطرافيانش گريستند. عمروعاص چندين بار خواست جعفر و همراهانش را نزد نجاشى افرادى نادرست جلوه دهد ولى نتيجه بر عكس شد و احترام آنها نيز نزد نجاشى بيشتر شد، مخصوصاً زمانى كه آيات در رابطه با حضرت عيسى عليه السّلام قرائت شد. آخر الامر عمروعاص غذائى مسموم تهيه كرد و براى جعفر فرستاد كه آن حضرت را شهيد كند، ولى گربه اى آمد و از آن غذا مختصرى خورد و بقيه غذا ريخت و آن گربه هم مرد، و توطئه عمروعاص فاش شد. در روز فتح خيبر، جعفر به همراه همسرش و ديگر مسلمانان به مدينه آمدند، و پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله از آمدن آنان بسيار خوشحال شدند و فرمودند: «نمى دانم به كدام خوشحالتر باشم: به فتح خيبر يا به آمدن جعفر»؟ (منتخب التواريخ: ص ۵۷ - ۵۸. سيرى در شرح ابن ابى الحديد: ج ۲، ص ۴۱۰ - ۴۱۱. وقايع المشهور: ص ۹۴) 📆 : 🔹04 روز تا جنگ جمل(۳۶ ه‍ ق ) ◾️07 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸09 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️26 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️37 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸🌸 از مطایبه خالی نشود. 🍂🔸 گویند خواجه ای غلامی داشت اکثراً از گرفتاری‌ها خبر می‌داد، در روزی که آقا از سفر حجّ برمی گشت برده هم جزء پیش بازان بود، مولی فکر کرد حال سگ خانه را از او بپرسد تا با شنیدن جواب مرده است نحوست زبان غلام برطرف شود، پس پرسید پسر جان سگ در چه حالی است گفت خیلی شاد و شنگل، تو دل گفت الحمدلله از غلام خبر خوبی شنیدم، اما می‌دانی شنگلی چرا؟ خواجه گفت نه! گفت از بسکه زیادی گوشت شتر را خورده است، گفت مگر شتر را نحر کرده اید جواب داد بلی، پرسید برای چه؟ گفت: برای غذای مهمانان سومین روز درگذشت خانم، مولا با دل نگرانی پرسید مگر خانم مرده است گفت بلی، پرسید مگر چه مرضی داشت جواب داد نه مریض نبود فقط در فراق پسرش تحملش کم شد، گفت وای برمن مگر پسرم مرده، جواب داد بلی، گفت بگو پس خانه‌ام خراب شده است، در جواب گفت وقتی به استقبال شما حرکت می‌کردیم گردی بلند شد، به گمان قریب به یقین گرد خرابی خانه بود. چهل ها. 🍂🔹 حکایت کرده اند که مردی با رفقای خود در مداعبات و خوشگذرانی‌ها شرکت می‌کرد، روزی دیدند که نیست به سراغش رفتند، نیامد، و گفت من دیشب وارد چهل سالگی شده ام، دیگر از سن خویش خجالت می‌کشم چه نیکو سروده است سعدی شیرازی: چو دوران عمر از چهل در گذشت مزن دست و پا که آبت از سر گذشت چو شیبت درآمد به روی شباب شبت روز شد دیده برکن زخواب چو باد صبا بر گلستان وزد چمیدن درخت جوان را سزد نزیبد تورا با جوانان چمید که بر عارضت صبح پیری دمید دریغا که فصل جوانی گذشت به لهو لعب زندگانی گذشت دریغا چنان روح پرور زمان که بگذشت برما چو برق یمان دریغا که مشغول باطل شدیم زحق دور ماندیم و غافل شدیم چه خوش گفت با کودک آموزگار که کاری نکردی شد روزگار [۱] برآنچه شت. 🍃🔸 در شماره ۱۴۲ روایاتی را درج کردیم و در این فصل مطالبی در موضوع دیگر: الف) پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید غالب ترین دشمنان مؤمنین، زن‌های بد آن‌ها است. [۲] شاعر هم می‌گوید: زن بد در سرای مرد نکو اندرین عالم است دوزخ او ب) باز می‌فرماید بهترین زن هایتان زنی است که وقتی با شوهر خود خلوت کرد پوشش آهنین حیاء را کنار بگذارد. [۳] ج) باز می‌فرماید جهاد زن در شوهرداری خوب او است. د) باز می‌فرماید اگر اجازه می‌دادم که کسی به غیر خدا سجده کند، می‌گفتم که زن‌ها به شوهر هایشان سجده کنند. [۴] ه) و فرمود پدرم ابراهیم (علیه السلام) خیلی غیرت داشت، و من از او هم غیرتم بیشتر است، خدا کامروا نکند هر مؤمنی که غیرت ندارد. [۱] و) و طبق روایاتی که از جامع الخبارمرحوم مجلسی نقل می‌کند هر مردی راضی شود زنش زینت کرده و عطر زده از خانه خارج شود برای هر قدمی که برمی دارد بر شوهرش اطاقی در جهنم می‌سازند و حتی طبق این نقل اطلاق کلمه دیوث برچنین شوهر گناه ندارد. [۲] ز) روزی نبیّ (صلی الله علیه و آله) گرامی از اصحابش سؤال می‌کند نزدیک ترین حالات زن به خدا در چه وقت است آنان از دادن جواب عاجز شده جریان به فاطمه (علیها السلام) می‌رسد او می‌گوید وقتی که در گودی اطاقش قرار بگیرد پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید فاطمه پاره تن من است. [۳] ح) امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید شفاعت هیچ شفاعت کننده ای بر زن‌ها از رضایت شوهر هایشان نافع تر نیست وقتی حضرت زهراء دنیا را وداع کرد امیرالمؤمنین عرض کرد خدایا من از دختر پیغمبر تو راضی هستم. [۴] وقتی بی بی دو عالم رضایت شوهر بخواهد، زنان دیگر چه باید بکنند مؤلف. ط) قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) نماز فرادای زن در داخل اطاق بیست و پنج مرتبه بالاتر از نماز جماعت او است. [۵] در آخر کتاب خواننده عزیز را سفارش می‌کنم که نگاه کنند به دو روایتی که مرحوم حاج شیخ عباس قمی از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت کرده در آخر بحث آداب زیارت مفاتیح الجنان، در خط طاهر ص ۳۱۰ و ۳۱۱ لِوعاظ عزیز دیدن این بحث اهمیت بسزایی دارد مؤلف. تاریخ ختم تصحیح برگزیده تهاویل الربیع سوم جمادی الاولی ۱۴۲۸= ۳۰/۲/۱۳۸۶ الحمدلله و الصلوة علی رسوله و آله واللعن علی اعدائهم اگر یارانی داشتم شبانه روز با معاویه نبرد می کردم تا خدا بین من و او داوری می‌کرد: حسن بن علی (علیه السلام) ---------- 📚منابع: [۱]: . سفینه البحار، ج ۱، ص ۵۰۴. [۲]: . بحار، ج ۱۰۳، ص ۲۴۰. [۳]: . همان، ص ۲۳۹. [۴]: . همان، ص ۲۴۷. [۱]: . همان، ص ۲۴۸. [۲]: . همان، ص ۲۴۹. [۳]: . همان، ص ۲۵۰. [۴]: . بحار، جلد ۱۰۳، ص ۲۵۶. [۵]: . همان، ص ۲۶۱. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 عجله در 🌺🌸 اشاره ۸۸. به چه در جریان ، آن نفر عجله کردند و در واهل خانه صلی الله علیه و آله و را باخبر نکردند؟ ✨🍃 جواب به این علت که اگر صبر می‌کردند تا تمام مسلمانان و بزرگان صحابه و بنی هاشم و گروه اردوی اسامه جمع شوند و مشورت صورت بگیرد، نام علی علیه السلام مطرح می‌شد و آنها با دلایل واضح و حق و حقیقت، شخص مورد نظر را انتخاب می‌کردند و به آنها (سه نفر) سودی نمی رسید. به همین خاطر تا بنی هاشم و بزرگان صحابه مشغول کفن و دفن بودند، آن سه نفر خلیفه را تعیین کرده و باعث فساد در دین پیامبر صلی الله علیه و آله شدند. 🌸🌺 اشاره ۸۹. آیا در نوع انتخاب سه گانه، دلیل بر بودن آنها و حقانیّت علیه السلام نیست؟ ✨🍃 جواب بله، چون امیرالمؤمنین علی علیه السلام خلیفه الرسول بودند و انتخاب ایشان، توسط خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله انجام شد. ولی خلفای سه گانه (ابوبکر و عمر و عثمان) توسط تعداد اندکی از صحابه انتخاب شدند و معلوم و مسلّم است که در مقابل انتخاب خدا و انتصاب الهی، انتخاب مردم آن هم اندکی از آنها ارزشی ندارد و باطل است. وجود 🌺🌸 اشاره ۹۰. وصیت صلی الله علیه و آله انتخاب علیه السلام به عنوان خود، یک عادی است؟ ✨🍂 جواب خیر، اگر انسان عادت و تعصّب و عناد را کنار بگذارد و با توجه و دقت فکر کند، متوجّه این نکته مهم خواهد شد. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «همان خداوندی که اوصیاء انبیاء را معین نمود، علی علیه السلام را هم به وصایت من انتخاب کرد. » پس منظور ایشان وصیت خصوصی و معمولی خانوادگی نیست که هر شخصی برای بعد از مرگ خودش معین می‌نماید. بلکه منظور همان وصایت به معنی خلافت و صاحب اختیار بودن در تمام شؤون اجتماعی و فردی می‌باشد که همان وصایت نبوّت است. مقام وصایت علی علیه السلام مورد قبول جمعی از اهل سنت نیز قرار گرفته است. چنانچه ابن ابی الحدید می‌گوید: «شک و شبهه ای در نزد ما نیست که علی علیه السلام وصی رسول خدا صلی الله علیه و آله است و اگر بعضی مخالفت کنند، ایشان در نزد ما از اهل عناد هستند. » [۱] ---------- [۱]: _ 📚ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه ۱/۱۳۹. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه- ۲۱ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday -12 December 2021 قمری:الأحد ، 7 جماد أول 1443 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه:    امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🔹03 روز تا جنگ جمل(۳۶ ه‍ ق ) ◾️06 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸08 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️25 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️36 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 و هر سفره اى كه گسترده شود و بر آن كسى كه نامش احمد يا محمّد است حضور پيدا كند آن خانه در هر روز دوبار مورد تقديس قرار گيرد، يعنى باعث پاكى و مباركى آنجا گردد. [۴] ۵۸ - كلينى رحمه الله در كتاب «كافى» از ابو هارون نقل مى كند كه گفت: من در مدينه با امام صادق عليه السلام همنشينى داشتم، چند روزى خدمت آن حضرت نرسيدم، وقتى به محضرش شرفياب شدم به من فرمود: اى ابو هارون چند روز است ترا نديده ام؟ عرض كردم: خداوند به من پسرى مرحمت فرموده است. فرمود: خدا آن را مبارك گرداند، او را چه ناميدى؟ عرض كردم: او را محمّد نام نهادم. همين كه آن حضرت نام محمّد را شنيد روى خود را به طرف زمين آورد و چند بار فرمود: «محمّد، محمّد، محمّد» به اندازه اى كه نزديك بود گونه مبارك آن حضرت به زمين برسد. سپس فرمود: بنفسي وبولدي وباُمّي وبأبويّ وبأهل الأرض كلّهم جميعاً الفداء لرسول اللَّه صلى الله عليه وآله وسلم لاتسبّه ولاتضربه ولاتسي ء إليه. جان من و فرزندانم و پدر و مادرم و تمامى اهل زمين فداى رسول خدا باد. اين فرزند ت را كه محمّد ناميدى دشنام ندهى و او را نزنى و به او بدى نكنى. (بعد فرمود: ) واعلم أنّه ليس في الأرض دار فيها محمّد إلّا وهي تقدّس كلّ يوم، بر روى زمين خانه اى نيست كه در آن نام محمّد باشد مگر آنكه هر روز پاك و مبارك مى گردد. [۱] ۵۹ - سبزوارى رحمه الله در كتاب خود «شرح الأسماء» در شرح اين اسم پروردگار «يا وليّ الحسنات» مى گويد: در خبرى وارد شده است: همانا على عليه السلام حسنه اى از حسنات سرور رسولان است. [۲] ۶۰ - اين فهد رحمه الله در كتاب «عدّة الداعى» از امام صادق عليه السلام نقل كرده است كه آن حضرت فرمود: زليخا اجازه خواست كه بر يوسف عليه السلام وارد شود به او گفتند: با آن رفتارى كه نسبت به او داشته اى آيا ناراحت نيستى كه ترا نزد او ببريم؟ گفت: من از كسى كه از خدا مى ترسد هرگز نمى ترسم. وقتى زليخا وارد شد، يوسف به او فرمود: چه شده مى بينم رنگ چهره ات تغيير كرده و دگرگون شده اى؟ گفت: «الحمدللَّه الّذي جعل الملوك بمعصيتهم عبيداً، وجعل العبيد بطاعتهم ملوكا»، حمد و ستايش مخصوص خداوندى است كه پادشاهان را به سبب نافرمانى و گناه آنها به بردگى مى كشاند و بردگان را به خاطر اطاعت و فرمانبردارى آنها به پادشاهى مى نشاند. به او فرمود: چه چيزى باعث شد كه چنين رفتارى با من كنى؟ گفت: زيبائى و جمال تو مرا به اين كار وادار كرد. فرمود: فكيف لو رأيت نبيّاً يقال له: محمّد صلى الله عليه وآله وسلم، يكون في آخر الزمان أحسن منّي وجهاً وأحسن منّي خلقاً، وأسمح منّي كفّاً؟ اگر پيغمبرى را كه نام مباركش «محمّد» است و در آخرالزمان به رسالت مى رسد ديده بودى چه مى كردى؟ او از من جمالش نيكوتر، اخلاقش بهتر، كرم و بزرگواريش بيشتراست. زليخا گفت: راست گفتى. فرمود: از كجا دانستى كه من راست گفته ام؟ عرض كرد: زيرا همينكه نامش را بردى و اوصافش را بيان نمودى محبّت او بى اختيار در دل من جاى گرفت. خداوند تبارك و تعالى به يوسف خطاب كرد و فرمود: زليخا آنچه گفت درست است، و من او را اكنون بخاطر محبّتى كه به حبيبم پيدا كرد دوست دارم، و آنگاه به حضرت يوسف فرمان داد كه با او ازدواج كند. [۱] ۶۱ – كلينى رحمه الله در كتاب «كافى» از امام صادق عليه السلام نقل كرده است كه فرمود: إذا رُئي في اللّيلة الظلماء رُئي له نور كأنّه شقّة قمر. [۲] هنگامى كه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم در شب تاريك ديده مى شد اطراف چهره اش هاله اى از نور مشاهده مى شد كه گويا پاره اى ماه است. ۶۲ - كلينى رحمه الله در كتاب «كافى» از حسين بن عبداللَّه نقل كرده است كه گفت: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: آيا رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم سرور فرزندان آدم بود؟ فرمود: كان واللَّه سيّد من خلق اللَّه، وما برأ اللَّه بريّة خيراً من محمّد. به خدا قسم ؛ او سرور تمام مخلوقات بود و خداوند موجودى را نيافريده كه بهتر از محمّد صلى الله عليه وآله وسلم باشد. [۳] ...... ---------- 📚منابع: [۴]: . عيون اخبار الرضا عليه السلام: ۲۸/۲ ح ۳۰ ۲۹ و ۳۱، بحار الأنوار: ۱۲۸/۱۰۴ ح ۱۰ ۸ و ۱۲، و محدّث نورى رحمه الله اين روايت را در كتاب مستدرك الوسائل: ۱۳۰/۱۵ ح ۵ از مجموعه شهيد نقل كرده است. [۱]: الكافى: ۳۹/۶ ح ۲، بحار الأنوار: ۳۰/۱۷ ح ۹، وسائل الشيعة: ۱۲۶/۱۵ ح ۴. [۲]: شرح الأسماء: ۳۳ سطر ۱۰. [۱]: عدّة الداعى: ۱۵۲، علل الشرايع: ۵۵ ح ۱، بحار الأنوار: ۲۸۱/۱۲ ح ۶۰ و ۱۹۳/۱۶ ح ۳۰، تفسير برهان: ۲۷۱/۲ ح ۶. [۲]: الكافى: ۴۴۶/۱ ح ۲۰، بحار الأنوار: ۱۸۹/۱۶ ح ۲۷، و ص ۲۳۷ سطر آخر به سندى ديگر. [۳]: الكافى: ۴۴۰/۱ ح ۱، بحار الأنوار: ۳۶۸/۱۶ ح ۷۶. 💫 @ya_amiralmomenin110
نشر فضائل امیرالمؤمنین علی(ع): 🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 وصایت امیرالمومنین علیه‌السلام🌺🌸 اشاره ۹۱. چند درباره امیرالمؤمنین علیه السلام بر صلی الله علیه و آله را کنید؟ ✨🍂 جواب عمر بن خطاب گفت: روزی که پیامبر صلی الله علیه و آله پیمان برادری را بین اصحاب برقرار کردند فرمودند: این علی علیه السلام برادر من در دنیا و آخرت است و خلیفه من در اهل من است و وصیّ من در امّت من و وارث علم من و ادا کننده دین من است. خلاصه، بین من و علی جدایی نیست. نفع او، نفع من و ضرر او ضرر من است. کسی که او را دوست داشته باشد، مرا دوست داشته و کسی که با او دشمن باشد، با من دشمن بوده است. [۱] سلمان پرسید: یا رسول الله! وصی شما کیست؟ فرمودند: «ای سلمان، وصی موسی چه کسی بود؟ » گفتم: یوشع بن نون. فرمودند: علی بن ابیطالب علیه السلام وصیّ من و وارث من و ادا کننده دین من و وفا کننده به وعده من است. [۲] رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر پیغمبری وصیّ و وارثی داشته است. به درستی که علی علیه السلام وصی و وارث من است. [۳] ابوذر غفاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌کند که ایشان فرمودند: من خاتم انبیاء هستم و تو یا علی تا روز قیامت خاتم اوصیاء هستی. [۴] امّ سلمه (امّ المؤمنین) می‌گوید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: خداوند برای هر پیغمبری وصیّ انتخاب کرد و علی علیه السلام بعد از من وصیّ من در عترت و اهل بیت و امت من است. [۵] امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: ای مردم! من امام مخلوقات و وصی بهترین مخلوقات و پدر عترت طاهره هدایتگر هستم. من برادر رسول خدا صلی الله علیه و آله و وصی او و ولیّ او و صفیّ او و حبیب او هستم. من امیرالمؤمنین و پیشوای دست و پا و پیشانی سفیدان و آقا و سیّد اوصیاءهستم. جنگ با من، جنگ با خداست و صلح و سلم با من، صلح و سلم با خداست. اطاعت من، اطاعت خداست و دوستی من، دوستی خداست و پیروان من، دوستان خدا هستند و یاران من، یاران خدا هستند. [۱] عبدالله بن مسعود از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌نماید که ایشان فرمودند: دعوت (رسالت) به من و علی خاتمه پیدا کرد. هیچ کدام از ما دو نفر به بت سجده نکرده بودیم. پس مرا پیغمبر و علی را وصی قرار داد. [۲] عتبة بن عامر الجهنی می‌گوید: با رسول خدا صلی الله علیه و آله بیعت نمودیم برای اینکه بگوییم و شهادت به وحدانیت خدای متعال بدهیم که شریکی برای او نیست و اینکه محمد صلی الله علیه و آله پیغمبر اوست و علی علیه السلام وصیّ اوست. پس هر کدام از این سه را ترک کنیم، کافر شده ایم. » [۳] رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همانا خداوند متعال برای هر پیغمبری وصیّی قرار داد. شیث را وصیّ آدم، یوشع را وصیّ موسی، شمعون را وصیّ عیسی و علی علیه السلام را وصیّ من قرار داد و وصیّ من، بهترین اوصیاء می‌باشد. من دعوت کننده (به حق) هستم و علی علیه السلام روشن کننده (حق و حقیقت) است. [۴] ابوایّوب انصاری می‌گوید: زمان بیماری پیامبر صلی الله علیه و آله که حضرت فاطمه علیهاالسلام گریه می‌کردند، ایشان فرمودند: ای فاطمه! از کرامتهای خداوند بر تو این است که کسی را همسر تو قرار داد که اسلامش از همه زودتر و علمش از همه بیشتر و بردباریش از همه زیادتر بود. به درستی که خداوند عزّ و جلّ به علم خدایی خود بر اهل زمین آگاه است. از میان آنها مرا انتخاب کرد و مرا پیغمبر مرسل قرار داد و همچنین به علم خدایی خود، از میان آنها شوهر تو را انتخاب نمود. پس به سوی من وحی فرستاد که شما را تزویج نمایم و او را وصیّ قرار دهم. [۱] سپس فرمودند: ای فاطمه! هفت خصلت به ما اهل بیت داده شده است که به هیچ احدی از اولین تا آخرین داده نشده است: بافضیلت تر از همه پیغمبران از ماست و آن، پدر توست و وصیّ ما بهترین اوصیاست و او، شوهر توست و شهید ما بهترین شهداست و او، حمزه عموی توست و کسی که دو بال دارد و با آن دو بال در بهشت هر وقت که بخواهد پرواز کند؛ از ماست و او جعفر پسر عموی توست. و دو سبط و دو سیّد جوانان اهل بهشت، از ماست و آنها فرزندان تو هستند. به آن خدائی که جان من در دست اوست؛ به درستی که مهدی این امّت که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می‌خواند، از اولاد توست. [۲] در ادامه فرمودند: زمین را از عدل و داد پر می‌کند بعد از اینکه از ظلم و جور پر شده باشد. ای فاطمه، ناراحت نباش گریه نکن. زیرا خداوند از من به تو مهربانتر است و این به خاطر موقعیت و مکان تو از قلب من است. همانا تو را به همسری کسی درآورده که او از نظر حسب، از همه بزرگتر و از نظر نسب، از همه گرامی تر است و از همه به رعیّت مهربانتر است و از همه به مساوات عادلتر است و از همه به قضاوت بین دو نفر بیناتر است و بیشتر می‌باشد. [۳] ---------- 📚منابع: [۱]: _
ثعلبی: مناقب و تفسیر ۳/۳۰۱، ابن مغازلی: مناقب ۲۰۰، میرسید علی همدانی شافعی: مودّة القربی – مودة ششم. [۲]: _ احمد بن حنبل: مسند ۵/۷۵، ابن جوزی: تذکرة الخواصّ الامّة ۶۳، ابن مغازلی: مناقب ۲۰۰. [۳]: _ موفّق بن احمد: از بریده، محمد بن یوسف گنجی شافعی: کفایت الطالب ۲۶۰: ضمن باب ۶۲. [۴]: _ حموینی: فرائد السمطین ۱/۲۷۰. [۵]: _ خطیب خوارزمی: مناقب ۳۲۸. [۱]: _ ابن مغازلی: مناقب از اصبغ بن نباته: ۱۰۴، ۱۰۵. [۲]: _ ابن مغازلی: مناقب ۲۷۶. [۳]: _ میرسید علی همدانی شافعی: مودة القربی: مودة چهارم. [۴]: _ میر سید علی همدانی: مودة القربی: مودة چهارم. [۱]: _ صاحب ینابیع: ینابیع المودة: ۱/۲۴۱. [۲]: _ ابن مغازلی: مناقب: ۷۵ ح: ۱۳۳. [۳]: _ حموینی: فرائد: ۲/۸۲. کم ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه- ۲۲ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday -13 December 2021 قمری:الإثنين ، 8 جماد أول 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه:    امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🔹02 روز تا جنگ جمل(۳۶ ه‍ ق ) ◾️05 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸07 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️24 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️35 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
۹ [۱]: صفه جای سایه ای در کنار مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود. مسمانان تازه وارد و غریب و بی پناه آنجا اسکان داده می‌شدند..... [۱]: بحار: ج ۲۲، ص ۱۲۳ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
نشر فضائل امیرالمؤمنین علی(ع): 🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 ( دریای خود را نشمارید! 🍂🌺🌺 پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در یکی از مسافرتها همراه جمعی از اصحاب خود در سرزمین خالی و بی آب و علفی فرود آمدند و به یاران خود فرمودند: - هیزم بیاورید تا آتش روشن کنیم. اصحاب عرض کردند: یا رسول الله! اینجا سرزمینی خالی است و هیچ گونه هیزمی در آن وجود ندارد. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: - بروید هر کس هر مقدار می‌تواند هیزم جمع کند و بیاورد. یاران به صحرا رفتند و هر کدام هر اندازه که توانستند، ریز و درشت، جمع کردند و با خود آوردند. همه را در مقابل پیغمبر صلی الله علیه و آله روی هم ریختند. مقدار زیادی هیزم جمع شد. در این وقت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: - گناهان کوچک هم مانند این هیزمهای کوچک است. اول به چشم نمی آید، ولی وقتی که روی هم جمع می‌گردند، انبوه عظیمی را تشکیل می‌دهند. آنگاه فرمود: یاران! از گناهان کوچک نیز بپرهیزید. اگر چه گناهان کوچک چندان مهم به نظر نمی آیند؛ هر چیز طالب و جستجو کننده ای دارد. جستجو کنندگان! آن چه را در دوران زندگی انجام داده اید و هر آن چه بعد از مرگ آثارش باقی مانده است، همه را می‌نویسد و روزی می‌بیند که همان گناهان کوچک، انبوه بزرگی را تشکیل داده است. [۱] 🍂🌸🌸 در زمان صلی الله علیه و آله مؤمنی از اهل صفه [۱] سخت فقیر و مستمند بود. وی تمام نمازها را پشت سر پیامبر صلی الله علیه و آله می‌خواند. رسول خدا صلی الله علیه و آله بر او ترحم می‌کرد و به نیازمندی و غریبی او توجه داشت و می‌فرمود: ای سعد! اگر چیزی به دستم برسد تو را بی نیاز می‌سازم. مدتی گذشت چیزی به دست پیغمبر نیامد. حضرت به حال سعد بیشتر اندوهگین شد. خداوند سبحان به اندوه پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت به سعد توجه فرمود. جبرئیل را با دو درهم خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرستاد. جبرئیل به حضرت عرض کرد: ای محمد! خدا از اندوه تو برای سعد آگاه است. آیا دوست داری او را بی نیاز سازی؟ پیامبر صلی الله علیه و آله: آری! جبرئیل: این دو درهم را به او مرحمت کن و دستور بده با آن تجارت کند. پیامبر صلی الله علیه و آله در درهم را گرفت. وقتی که برای نماز ظهر از منزل خارج شد سعد را دید که در خانه ایستاده و منتظر آن حضرت است. فرمود: ای سعد! آیا تجارت خوب بلدی؟ عرض کرد: سرمایه ای ندارم که با آن تجارت کنم. پیامبر صلی الله علیه و آله دو درهم به او داد و فرمود: با آن تجارت کن و روزی خدا را به دست آور. سعد دو درهم را گرفت و در خدمت پیغمبر صلی الله علیه و آله به مسجد رفت و نماز ظهر و عصر را با رسول خدا صلی الله علیه و آله خواند. آن گاه حضرت فرمود: - برخیز به دنبال روزی برو! همواره به حال تو غمگین بودم. سعد مشغول تجارت شد خداوند برکتی به او داد. هر چه می‌خرید به دو برابر می‌فروخت. دنیا به سعد روی آورد. کم کم سرمایه اش ترقی کرد و مالش فراوان شد و معامله اش رونق گرفت. به طوری که در کنار در مسجد دکانی گرفت و سرمایه و کالای خود را در آنجا جمع کرده، تجارتش را انجام می‌داد. وقتی که بلال اذان می‌گفت و رسول خدا صلی الله علیه و آله به سوی نماز حرکت می‌کرد، سعد را می‌دید که سرگرم خرید و فروش بوده، مشغول دنیا است. هنوز وضو نگرفته و خود را برای نماز مهیا نکرده است. با اینکه قبل از این پیش از اذان مهیای نماز می‌شد. رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمود: ای سعد! دنیا تو را از نماز باز داشته است؟ سعد می‌گفت: چه کنم؟ سرمایه‌ام را تلف کنم؟ به این مرد جنسی فروخته ام، می‌خواهم پولم را از او بگیرم و از آن دیگری کالایی خریده‌ام باید پول او را بدهم. رسول خدا صلی الله علیه و آله به آن حال سعد بیشتر از فقرش غمگین شد. جبرئیل محضر آن جناب رسید، عرض کرد: ای پیامبر! خداوند از غم تو برای سعد آگاه است. کدام یک را بیشتر دوست داری؟ حالت اول یا حالت فعلی او را؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای جبرئیل! حالت اول (تنگدستی) او را دوست دارم. زیرا دنیا آخرت او را از دستش گرفته است. جبرئیل عرض کرد به راستی محبت و اموال دنیا امتحان بوده و بازدارنده از آخرت می‌باشد. آن گاه عرض کرد: - یا رسول الله! به سعد بگو آن دو درهمی که به او داده ای به شما بازگرداند، وضعش به حالت اول برمی گردد. پیامبر به سعد فرمود: آیا آن دو درهم را به من باز می‌گردانی؟ عرض کرد: به جای دو درهم، دویست درهم می‌دهم. حضرت فرمود: نه! همان دو درهم را می‌خواهم. سعد آن دو درهم را به حضرت داد. به دنبال آن چیزی نگذشت که دنیا از وی روی گرداند و هر چه داشت از دستش رفت. سعد دوباره به حال فقر و نداری افتاد. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار: ج ۷۳، ص ۳۴
نشر فضائل امیرالمؤمنین علی(ع): 🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 ، نقطه تاریخ 🌺🌸 اشاره ۹۲. آیا عده اندکی در ، نشان دهنده آن است؟ ✨🍂 جواب خیر، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هیچ گاه نسبت به امر مهمی چون تعیین خلیفه و جانشین خود بی تفاوت نبوده اند و در هنگام حیات خود، جانشین خود را انتخاب کرده اند و امّت بعد از خود را به حال خود رها نکرده اند تا امّت مجبور باشند که جمع شده و خودشان جانشین انتخاب کنند. اما درباره جریان سقیفه که در آن روز در محیط سرپوشیده کوچکی صورت گرفت، سه نفر از جمله: ابوبکر و عمر و ابوعبیده جرّاح (گورکن) و تعدادی از قبیله اوس و خزرج حضور داشتند. زمانی که عمر با تعارف ابوبکر را انتخاب کرد؛ این عده به فرمان سعد بن عباده مخالفت کرده و بیعت نکردند. پس انتخاب ابوبکر توسط دو نفر، یعنی عمر و ابوعبیده جرّاح صورت گرفت نه تمام امّت. مسلمانانی که در شهرهای مختلف و حتی خود مدینه بودند از این ماجرا هیچ اطلاعی نداشتند. آنها صبر نکردند تا تمام امت مسلمان در این امر شریک باشند. اگر واقعاً فرصتی برای خبر کردن مسلمین نقاط دوردست نبوده، لااقل می‌توانستند اسامة بن زید را (که به فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله فرمانده لشکر شده بود و در اردوگاه نزدیک مدینه قرار داشت) خبر کنند. در حالی که ابوبکر و عمر، تحت فرمان و رهبری اسامه بودند. زمانی که اسامه از جریان سقیفه باخبر شد، به مسجد آمد و فریاد زد: این چه غوغایی است که به پا کرده اید؟ چه کسی به شما اجازه داد برای خود خلیفه انتخاب کنید و بدون مشورت و اجازه مسلمانان و بزرگان این عمل را انجام دهید؟ عمر گفت: اسامه، دیگر کار تمام شده بیا و بیعت کن. اسامه عصبانی شد و گفت: پیغمبر صلی الله علیه و آله مرا امیر لشکر قرار داده و هنوز عزل نشده‌ام که بیایم و تحت فرمان شما باشم. اگر اردوی اسامه دور بود و نمی توانستند به علت عجله ای که داشتند او را باخبر نمایند، پس چرا علی علیه السلام و بقیه بنی هاشم و عباس عموی پیامبر صلی الله علیه و آله را که در همان شهر بودند باخبر نکردند؟ حتی صبر نکردند تا تمام امت مسلمان و بزرگان و عقلای مسلمین از صحابه که تعداد آنها کم هم نبود، صلاح و مشورت کنند. گویا فقط همین سه نفر در مملکت مسلمین بزرگتر و اختیاردار همه بودند. هر کدام از دو قبیله حاضر در سقیفه قصد تعیین و انتخاب خلیفه را نداشتند بلکه می‌خواستند برای خود امیر انتخاب کنند که البته ابوبکر و عمر، این ماجرا را به نفع خود تمام کردند. «بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله، عمر تا دم در خانه پیامبر صلی الله علیه و آله آمد وبه ابوبکر پیغام داد تا زود بیاید که کار مهمی با او دارد و جریان را به او گفت که عده ای در سقیفه جمع شده اند و باید زود برویم. با هم رفتند و بقیه بنی هاشم را که در منزل بودند باخبر نکردند. در راه ابوعبیده جرّاح را دیدند، او را نیز همراه خود بردند و سه نفری تعیین تکلیف برای امّت کردند. » [۱] حتی علمای اهل سنّت نیز اقرار کرده اند که: تجمع کاملی در مدینه صورت نگرفت. [۲] با شنیدن خبر انتخاب خلیفه در سقیفه، بنی هاشم و سعد بن عباده و طایفه خزرج و عده ای از قریش و هجده نفر از بزرگان صحابه مخالفت کردند از جمله: ۱- سلمان فارسی ۲- ابوذر غفاری ۳- مقداد بن اسود کندی ۴- عمار یاسر ۵- خالد بن سعید العاص ۶- بریدة الاسلمی ۷- ابی بن کعب ۸- خزیمة بن ثابت (ذو الشهادتین) ۹- ابوالهیثم بن التیهان ۱۰- سهل بن حنیف ۱۱- عثمان بن حنیف (ذو الشهادتین) ۱۲- ابو ایوب انصاری ۱۳- جابر بن عبدالله انصاری ۱۴- حذیفة بن الیمان ۱۵- سعد بن عباده ۱۶- قیس بن سعد ۱۷- عبدالله بن عباس ۱۸- زید بن ارقم. و عده ای از مهاجر و انصار و عباس عموی پیامبر صلی الله علیه و آله و فضل بن عباس و زبیر بن عوام بن عاص، خالد بن سعید و براء بن عازب که تعدادی از آنها از اکابر و بزرگان صحابه بودند، ولی همگی مخالفت کردند. آری و شد آنچه نباید می‌شد و سقیفه لکه ننگی بر تاریخ اسلام و مسلمین شد و عملاً پا بر روی دستورات پیامبر صلی الله علیه و آله و سفارشات ایشان گذاشتند. در حالی که رسول خدا صلی الله علیه و آله بارها فرموده اند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ان تمسکتم بهما فقد نجوتم (و فی نسخه) لن تضلّوا بعدها ابداً»؛ من دو چیز بزرگ را در میان شما می‌گذارم که اگر به این دو چنگ زده و تمسک پیدا کنید، هرگز گمراه نمی شوید و قطعاً نجات پیدا می‌کنید و این دو، یکی قرآن کتاب آسمانی و دیگری عترت و اهل بیت من است. «مثل اهل بیتی کمثل سفینة نوح، من توسّل بهم نجی و من تخلّف عنهم، هلک. »؛ مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است. کسی که توسل به آنها بجوید، نجات می‌یابد و کسی که تخلّف و دوری از آنها بنماید، هلاک خواهد شد. «من و اهل بیت من درختی در بهشت