eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
459 دنبال‌کننده
136 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🔆 إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ در شأن حضرت عليه السّلام شده است 🔆 او مى گويد: «ابو الشيخ» و «ابن مردويه» از على بن ابيطالب عليه السّلام روايت كرده اند كه فرمود: آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ... در حالى نازل شد كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در خانه اش تشريف فرما بود. پس از نزول آيه از خانه به مسجد آمد. در حالى كه مردم مشغول نماز بودند؛ چنان كه برخى در حال ركوع، و بعضى در حال سجود، و جمعى هم در حال قيام بودند. در آن حال رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله با سائلى برخورد كرد و پرسيد: آيا كسى به تو كمكى كرد؟ در پاسخ گفت: هيچ يك از حاضران توجهى به من نكردند، تنها همان «راكع»- و اشاره به حضرت على عليه السّلام نمود- به من كمك نمود و انگشترش را به من اعطا كرد! او گفته است: «ابن ابى حاتم»، «ابو الشيخ» و «ابن عساكر» از «سلمة بن كهيل» روايت كرده است كه گفت: على عليه السّلام در حالى كه سرگرم ركوع بوده، انگشتريش را صدقه داد و آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ.... در شأن او نازل شد. همچنين گفته است: «ابن مردويه» از طريق «كلبى» از «ابو صالح» از «ابن عباس» روايت كرده است كه هنگام نيمروز بود، «عبد الله بن سلام» همراه گروهى از اهل كتاب به حضور رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شرفياب شدند و گفتند: يا رسول الله! خانه هاى ما خالى است و كسى نيست كه با ما مجالست و معاشرت نمايد؛ تنها اميد ما همين مسجد است و از هنگامى كه كسان ما متوجه شده اند كه ما به خدا و رسول او ايمان آورده ايم، و از آئين آنها اعراض كرده ايم، با ما به دشمنى برخاسته اند و سوگند ياد كرده اند كه با ما آميزش نكنند و با ما هم غذا نشوند. و اين موضوع بر ما گران است. همزمان كه خدمت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از كسان خود شكوه مى كردند، آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ نازل شد....... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 .💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 « الامر» باید از جانب تعیین 🍃🔹 اشاره ۲۲۵. دلیل و جامعه بر امامت ائمه عشر علیهم السلام ؟؛🌸🌺 جواب آیات زیادی در قرآن وجود دارد که امامت ائمه علیهم السلام را اثبات می‌نماید از جمله: «اَطیعُوا الله و اَطیعوا الرَّسولَ و اُولِی الاَمرِ مِنکُم»؛ [۲] اطاعت کنید خدا و اطاعت کنید پیغمبر و صاحبان امر را. «قالَ اِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ اِماماً قالَ و مِن ذُرّیّتی قالَ لا یَنالُ عَهدِی الظّالِمینَ»؛ [۳] خدای تعالی (به ابراهیم) فرمود: من تو را امام و پیشوای خلق قرار دادم. ابراهیم عرض کرد: امامت و پیشوایی را به فرزندان من نیز عطا خواهی کرد؟ فرمود: آری، اگر صالح و شایسته آن باشند، که عهد من (امامت) هرگز به مردم ستمکار نخواهد رسید. ۱. «النَّبیُّ اَولی بِالمُؤمِنینَ مِن اَنفُسِهِم و اَزواجُهُ اُمَّهاتُهُم و اُولوا الاَرحامِ بَعضُهُم اَولی بِبَعضٍ فی کتابِ اللهِ مِنَ المُؤمنینَ و المُهاجرین»؛ [۴] پیغمبر اولی و سزاوارتر به مؤمنان است از خود آنها و زنان پیغمبر (در اطاعت و عطوفت و حرمت نکاح) به حکم مادر مؤمنان هستند و خویشاوندان نسبی شخص، بعضی بر بعض دیگر در کتاب خدا مقدمند از مؤمنین و مهاجرین» ۲. «یا اَیُّها الَّذینَ آمَنوا اتَّقُوا اللهَ و کونوا مَعَ الصّادِقین»؛ [۱] ای اهل ایمان! خدا ترس باشید و با مردان راستگو بپیوندید و پیرو آنها باشید. ۳. «اِنَّما اَنتَ مُنذِرٌ و لِکُلِّ قَومٍ هادٍ»؛ [۲] جز این نیست که وظیفه تو انذار و ترسانیدن (از نافرمانی خداست) و هر قومی را از طرف خدا راهنمایی است. ۴. «و اَنَّ هذا صِراطی مُستقیماً فَاتَّبِعُوه و لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُم عَن سَبیله»؛ [۳] این است راه راست که راه من است، پس پیروی کنید آن را و از راه‌های دیگر که موجب تفرقه شما است جز از راه خدا متابعت نکنید. ۵. «و مِمَّن خَلَقنا اُمَّةٌ یَهدونَ بِالحَقِّ و بِهِ یَعدِلونَ»؛ [۴] و از خلقی که آفریده ایم، فرقه ای به حق هدایت می‌یابند و از باطل همیشه به حق باز می‌گردند (که مراد پیشوایان دین و ائمه معصومین اند). ۶. «و اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً و لا تَفَرَّقوا»؛ [۵] همگی به رشته دین خدا (و ولایت عترت طاهره) چنگ زده، به راههای متفرّق نروید. ۷. «فَاسألوا اَهلَ الذِّکرِ اِن کُنتُم لا تَعلَمون»؛ [۶] از اهل ذکر (قرآن) (که خاندان محمد و آل محمد سلام الله علیهم اجمعین اند) بپرسید اگر شما نمی دانید. ۱۰. «اِنَّما یُریدُ الله لِیُذهِبَ عَنکُم الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ و یُطَهِّرَکُم تَطهیراً»؛ [۷] جز این نیست که مشیّت خداوند تعلق گرفته که رجس هر آلایش را از شما خانواده نبوت ببرد. شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند. ۱۱. «اِنَّ اللهَ اصطَفی آدَمَ و نُوحاً و آلَ ابراهیمَ و آلَ عِمرانَ عَلَی العالَمینَ ذُرّیّةً بَعضُها مِن بَعضٍ» [۱] به حقیقت خدا برگزید آدم علیه السلام و نوح علیه السلام و خانواده ابراهیم علیه السلام و خانواده عمران را بر جهانیان و فرزندان بعضی از آنها را بر بعض دیگر. ۱۲. «ثُمَّ اَورَثنا الکِتابَ الَّذینَ اصطَفَینا مِن عِبادِنا»؛ [۲] پس (از آن پیغمبران سلف) ما آنان را که از بندگان خود برگزیدیم (یعنی محمد و عترت طاهره او علیهم السلام) وارث علم قرآن گردانیدیم. ۱۳. «اللهُ نُورُ السَّمواتِ و الاَرضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشکوةٍ فیها مِصباحٌ المصباحُ فی زَجاجَةٍ الزُّجاجةُ کَانَّها کَوکَبٌ دُرّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرةٍ مُبارکَةٍ زَیتونَةٍ لا شَرقیةٍ و لا غربیَّةٍ یَکادُ زَیتُها یُضیءُ و لَو لَم تَمسَسهُ نارٌ نُورٌ عَلی نُورٍ یَهدی اللهُ لِنورِهِ مَن یَشاء»؛ [۳] خدا نور (وجود بخش) آسمان‌ها و زمین است. داستان نورش به چراغدانی ماند که در آن چراغی روشن باشد و آن چراغ در میان شیشه ای که تلألو آن گویی ستاره ای است درخشان و روشن از درخت مبارک زیتون که با آن که شرقی و غربی نیست، شرق و غرب جهان بدان فروزان است و بی آن که آتش زیت آن را بر افروزد، خود به خود جهانی را روشنی بخشد که پرتو آن نور حقیقت بر روی نور قرار گرفته و خدا هر که را خواهد به نور خود (و اشراقات وحی خود) هدایت کند. ---------- 📚منابع: [۲]: _ نساء: ۵۹. [۳]: _ بقره: ۱۲۴. [۴]: _ احزاب: ۶. [۱]: _ توبه: ۱۱۹. [۲]: _ رعد: ۷ [۳]: _ انعام: ۱۵۳. [۴]: _ اعراف: ۱۸۱. [۵]: _ آل عمران: ۱۰۳. [۶]: _ نحل: ۴۳. [۷]: _ احزاب: ۳۳. [۱]: _ آل عمران: ۳۴. [۲]: _ فاطر: ۳۲. [۳]: _ نور: ۳۵. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه- ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Thursday - 06 March 2022 قمری: الأحد، 3 شعبان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه:   🍃✨✨ولادت امام حسين عليه السّلام در اين روز در سال ۴ ه’ آقاى شهيدان و سرور و سالار شيعيان و دلباختگان، اشك هر مؤمن، امام امام زاهد عابد، شهيد غريب، عطشان نينوا حضرت اباعبداللَّه الحسين الشهيد عليه السّلام عالم را به نور خود منور فرمود. (اعلام الورى: ج ۱، ص ۴۲۰. مسار الشيعه: ص ۳۷. مصباح المتهجد: ص ۷۵۸. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۸. فيض العلام: ص ۳۳۷. زاد المعاد: ص ۵۶. بحار الانوار: ج ۴۴، ص ۱۰۱ - ۲۰۲، ج ۹۴، ص ۸۰، ج ۹۸، ص ۳۴۷. كشف الغمة: ج ۲، ص ۳) اقوال ديگر در ولادت آن حضرت پنجم شعبان (ارشاد: ج ۲، ص ۲۷. كشف الغمة: ج ۲، ص ۳) و سى‌ام ربيع الاول (توضيح المقاصد: ص ۱۰. فيض العلام: ص ۲۲۶) و دوازدهم رجب است. (اربعين ماحوزى: ص ۳۶۸) القاب امام حسين عليه السّلام: نام مبارك آن حضرت در تورات شبير و در انجيل طاب است. (بحار الانوار: ج ۴۳، ص ۲۳۷) پدرشان مولانا و مقتدانا أمير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السّلام و مادرشان حضرت ولية اللَّه و حبيبته خاتون دو سرا صديقه كبرى فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها است. كنيه آن حضرت ابو عبداللَّه و كنيه خاص آن حضرت ابوعلى است. (بحار الانوار: ج ۴۳، ص ۲۳۷) القاب حضرت الشهيد، السعيد، السبط الثانى، الامام الثالث، الرشيد، الطيب، الوفى، السيد، الزكى، المبارك، تابع لمرضات اللَّه است. (بحار الانوار: ج ۴۳، ص ۲۳۷) پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در ولادت امام حسين عليه السّلام: هنگامى كه خبر ولادت آن حضرت به پيامبر گرامى پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله رسيد، به خانه أمير المؤمنين عليه السّلام آمدند و به اسماء فرمودند تا مولود را بياورد. اسماء حضرت را در پارچه اى سفيد پيچيد و خدمت رسول اكرم پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله آورد. پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در گوش راست آن حضرت اذان و در گوش چپ اقامه فرمودند. (امالى شيخ طوسى: ج ۱، ص ۳۷۷) روز اول يا هفتم ولادت امين وحى الهى جبرئيل فرود آمد و عرض كرد: «سلام خداوند بر تو باد اى پيامبر، اين نوزاد را به نام پسر كوچك هارون شبير نام بگذار، كه به عربى حسين گفته مى شود. چون على عليه السّلام براى شما بسان هارون براى موسى بن عمران است، جز آنكه شما خاتم پيامبرانى. » (معانى الاخبار: ص ۵۷) به اين ترتيب نام پر عظمت «حسين» از جانب پروردگار براى دومين فرزند فاطمه سلام اللَّه عليها انتخاب شد. در اين روز ملائكه آسمانها براى عرض تهنيت به مناسبت اين ولادت خدمت پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله رسيدند و از خاك قبر آن بزرگوار براى پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله آوردند و به آن حضرت تعزيت نيز گفتند. يكى از معجزات روز ولادت آن حضرت اين بود كه فطرس ملك يا دردائيل پناه به آن امام مظلوم برد و خداوند او را بخشيد و او را به مقام قبلى اش باز گردانيد. (فيض العلام: ص ۳۳۷. بحار الانوار: ج ۴۴، ص ۱۸۲) 🔹ورود امام حسين عليه السّلام به مكه در شب جمعه سوم شعبان سال ۶۰ ه’ امام حسين عليه السّلام وارد مكه شدند و تا ذى الحجه در آنجا اقامت داشتند. (ارشاد: ج ۲، ص ۳۵. فيض العلام: ص ۳۳۸) 📆 : 🌸01 روز تا ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام (۲۶ ه‍ ق ) 🌺02 روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸08 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺12 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 گفتار «ع» به : اگر مى كند ترا اينكه كنى به سرور ... 🍂🌸 (۱) ۲۵۷- خبر داد بما ابو نصر احمد فرزند موسى طحان واسطى (خدا رحمت كند) (اجازة) از قاضى ابو فرج احمد فرزند على فرزند جعفر فرزند محمد فرزند معلى خيوطى حافظ واسطى (خدا رحمتش كند) كه نقل كرد بما احمد فرزند ابراهيم فرزند هلال ديباجى در شوشتر كه حديث كرد بما محمد فرزند فضل فرزند جابر كه حديث كرد بما اسحاق فرزند بشر كاهلى كه نقل كرد بما يعقوب فرزند عبد اللَّه از جعفر فرزند ابو مغيره از سلمة فرزند كهيل كه گفت: على بن ابى طالب از كنار رسول خدا (ص) ميگذشت و عايشه نزد او بود، فرمود: اى عايشه اگر ترا شاد مى گرداند اينكه نگاه كنى به سرور عرب، به على بن ابى طالب نگاه كن، من گفتم: آيا تو سرور عرب نيستى؟ فرمود: من پيشواى مسلمانان و سرور پارسايانم، اگر شاد مى كند ترا اينكه به سرور عرب بنگرى بعلى بن ابى طالب نگاه كن. (۲) ۲۵۸- خبر داد بما ابو بكر احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب فرزند طاوان (اجازة) كه خبر داد بما ابو احمد عمر فرزند عبد اللَّه فرزند عمر فرزند شوذب كه نقل نمود بما محمد فرزند يونس كه حديث كرد بما محمد فرزند يحيى زيادى كه نقل كرد بما محمد فرزند شعيب ابو يوسف كه نقل كرد بما عبد اللَّه فرزند عمر فزارى كه حديث كرد بما يعقوب فرزند عبد اللَّه و ابو عوانه از ابو بشر از سعيد بن جبير از عايشه كه گفت: على بن ابى طالب پيش آمد، پيامبر (ص) فرمود: هر كه شاد مى نمايد او را اينكه به سرور جوانان عرب بنگرد بايد به على بن ابى طالب نگاه كند، گفتم: آيا تو سرور جوانان عرب نيستى؟ فرمود: من سرور فرزندان آدمم، و على سرور 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۸۹ (جوانان) عرب است. (۱) ۲۵۹- خبر داد بما احمد كه نقل كرد بما عمر فرزند عبد اللَّه فرزند شوذب كه حديث كرد بما محمد فرزند يونس كه نقل كرد بما محمد فرزند يزيد كه حديث كرد بما محمد فرزند نعمان كه نقل كرد بما عمر فرزند حسن كه نقل كرد بما ابو عوانه از ابو بشر از سعيد بن جبير از عايشه كه گفت: رسول خدا (ص) فرمود: من سرور فرزندان آدمم، و على سرور عرب است. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه- ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Thursday - 07 March 2022 قمری: الإثنين، 4 شعبان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  🍃✨✨ولادت حضرت عباس عليه السّلام در اين روز در سال ۲۶ ه’ علمدار كربلا سقاى نينوا حضرت قمر منير بنى هاشم ابوالفضل ال عباس عليه السّلام به دنيا آمد. (خصائص العباسيه: ص ۶۶. قمر بنى هاشم عليه السّلام مقرم: ص ۱۸، از انيس الشيعه. الوقايع و الحوادث: ج محرم، ص ۴۰۰) نام مشهور آن حضرت عباس عليه السّلام است. به آن حضرت ابوالفضل، ابوالقربة، قمر بنى هاشم، باب الحوائج، عبد صالح و سقا مى گويند. (العباس عليه السّلام: ص ۱۶۴. مرحوم مقرم به نقل از مدارك تاريخى گفته كه لقب آن حضرت سقا بوده است) پدرشان حضرت أمير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السّلام، و مادرشان امّ البنين فاطمه سلام اللَّه عليها دختر حزام كلابيه است. آن حضرت خوش سيما و زيبا رو بود و به همين جهت به ماه بنى هاشم ملقب شد. قامتى بلند و بازوهائى قوى داشت و بر اسب كه مى نشست و پا در ركاب مى نمود زانوى آن حضرت تا گردن اسب مى رسيد. مظهر جلال و جبروت حضرت كردگار بود، و در شجاعت و صفات بعد از امام حسن و امام حسين عليهماالسّلام سر آمد اولاد أمير المؤمنين عليه السّلام بود. آن حضرت سپهسالار و علمدار مظلوم كربلا بود. (وقايع الايام: ص ۴۲۲) 📆 : 🌺01 روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸07 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺11 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) 🔹15 روز تا غزوه بنی المصطلق(۶ه‍ ق) 🌙27 روز تا ماه مبارک رمضان ▪️36 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام( ۳سال قبل از هجرت) 🌸41 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه‍ ق) 🌺43 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸44 روز تا اولین شب قدر ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 آیا به این شرط ( ) عمل ؟ 🌸🍃🍃 در جواب این سؤال بدون تردید باید گفت نه، زیرا که با هزاران حیله و تزویر از بعضی ها، و به ضرب چماق و سرنیزه از بعض دیگر، برای فرزند فاسق و فاجر خود (یزید) بیعت گرفت، مثلاً وقتی که می‌خواست از مردم مکه و از کسانی که اهل جاهای دیگر بوده و در آن جا حاضر بودند بیعت بگیرد، دستور داد « حسین بن علی (علیه السلام) » و « عبدالله بن زبیر » و« عبدالرحمن ابی بکر » و « عبدالله بن عمر » را که در مکه بودند در مجلس حاضر کرده و بالای سر هر یک از این‌ها دو نفر شمشیردار بایستد، تا اگر دم زند، فوری سرشان را از بدن جدا کنند، آن وقت به منبر رفته وگفت: ای مردم این‌ها برگزیدگان مردمند و به یزید بیعت کرده اند، شما هم با اسم خدا بیعت کنید، مردم همین که دیدند آن چهار نفر حرفی نزدند بیعت کردند چون بنا به اختصار است به این مقدار اکتفا می‌شود، و در کتابهای تاریخ چگونگی داستان مفصلاً نوشته شده هر کس طالب باشد رجوع کند. چنانچه در اصل نهاویل الربیع آورده‌ام امام حسین (علیه السلام) وقتی شنید که معاویه یزید را در آن مجلس، بی خود تعریف می‌کند از ابهت مجلس نترسیده و فرمود معاویه بی خود یزید را تعریف نکن او را با آنچه او خویشتن را معرفی کرده است تعریف کن که او خود را با عرق خوری و قماربازی و سگ و میمون بازی و..... معرفی کرده است لکن معاویه بی حیاتر از این بود که به حرف حق گوش بدهد مؤلف سوم- مسلمانان در هر جای عالم باشند خواه درشام خواه در عراق ویمن و حجاز باید از اذیت معاویه در امان باشد. چهارم- این که شیعیان علی (علیه السلام) بر نفس و مال و جان و زن و فرزندشان باید در امان باشد و بر معاویه لازم است که بر خلاف این شرط رفتار نکند. گویا امام با چشم حق بین خود، می‌دید که معاویه به شیعیان علی (علیه السلام) چه ظلم‌ها وجنایت‌هایی که روی تاریخ را سیاه کرده است روا می‌دارد، لذا این اندازه تأکید می‌کند و کافی است در مخالفت معاویه با این شرط و در عظمت جنایتی که بر شیعه می‌شد قول « ابن ابی الحدید » بنا به نقل حیات الحسن که می‌گوید: « بعد از سال صلح کسی از مؤمنین باقی نمانده بود مگر این که بر نفس خود می‌ترسید یا این که در بیابان‌ها آواره بوده و جای امنی می‌خواست پیدا کند ولی پیدا نمی شد » پنجم- معاویه حق ندارد ناگواری بر حسن وحسین (علیه السلام) فراهم کرده و کسی از اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را در هر کجای عالم باشد، بتر ساند! این‌ها شرایطی بود که آن حضرت در کاغذ نوشته و خدا را شاهد گرفت و بزرگان قوم هم شاهد شدند. و اما آن پنج شرطی که در نامه ننوشته و به وسیله نماینده خود از معاویه التزام گرفت عبارتند از: اول- پیروان معاویه باید در قنوت سب کردن علی (علیه السلام) را ترک گفته و عوض آن درود بر آن حضرت فرستاده و او را به خیر یاد کنند. معاویه به اندازه ای این شرط را نقض کرد که بنا به گفته «سیوطی» بنی امیه روی بیش از هفتاد هزار منبر علی (علیه السلام) را لعن می‌کردند حتی بعضی از پیشنمازها! یادش رفته بود که در خطبه نماز جمعه بر آن حضرت لعنت کند، در مسافرت یادش آمده قضا نموده و در آن جا مسجدی بنا کرده و اسم آن را مسجدالذکر! گذاشتند (مسجدی که در آن جا لعن فراموش شده یاد آمده است) وقتی که خلافت به « عمربن عبدالعزیز » رسید; لعن کردن را قدغن نموده و عوض آن دستور داد که آیه: ربنا اغفر لنا و لاخواننا الذین سبقونا با لایمان را بخوانند، چون طبق دستور « عمربن عبدالعزیز » وقتی یکی از خطبا ترک لعن کرد، صدای ویحک السنه السنه از مردم بلندشد، یعنی وای بر تو سنت را ترک کردی، فقط جایی که در آن جا به غیر از یک دفعه لعنت نکردند سجستان بوده است، و چیزی که « عمربن عبدالعزیز » را واداشت که لعن را ممنوع کند حرف استادش بوده که در بچه گی برایش گفته بود وقصه اش معروف است. [۱]....... ---------- [۱]: . توضیح شماره ۵ رجوع شود (ص۱۷۱). ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
با سلام خدمت شما عاشقان امیرالمومنین علی علیه السلام از امشب کتاب   در کانال قرار میگیرد ان شالله مورد توجه وبهره شما اعضای محترم قرار بگیرد یا علی مدد 🌸🌺
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 پيدايش 🌸🍃🍃 شيعه در لغت به معني «پيرو» است و در اصطلاح عنوان «شيعه اماميه و يا شيعه دوازده امامي» به گروهي از مسلمانان گفته مي‌شود كه پس از درگذشت پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم)، علي (عليه السلام) و يازده فرزند معصوم او را امام و جانشين او مي‌دانند. اصطلاح «شيعه» به معني پيرو علي (عليه السلام) و به معني كساني كه پيروي آن حضرت را برگزيده و به او اظهار محبت و ارادت نموده اند به عصر رسالت باز مي‌گردد زيرا مطابق احاديثي كه محدّثان سنّي و شيعي از پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) نقل كرده اند پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) هواداران و پيروان علي (عليه السلام) را به اين نام ناميده است. جلال الدين سيوطي از جابربن عبدالله انصاري و عبدالله بن عباس روايت كرده است كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) در تفسير آيه ي (ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خير البريّة) [۱] به علي (عليه السلام) اشاره كرد و فرمود: او و شيعيانش در روز قيامت رستگار خواهند بود. [۲] . ابن اثير از پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) روايت كرده است كه خطاب به علي (عليه السلام) فرمود: «ستقدم علي الله انت و شيعتك راضين مرضيين... » [۳] تو و شيعيانت روز قيامت با رضايت و خشنودي بر خداوند وارد مي‌شويد... شبلنجي نيز نظير اين روايت را در كتاب نورالابصار نقل كرده است. [۴] . سيوطي در حديثي ديگر از علي (عليه السلام) روايت كرده است كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) به علي (عليه السلام) فرمود: مقصود از آيه ي (ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خير البريّة) تو و شيعيان تو است وعده گاه من و شما حوض كوثر است، آن گاه كه امت‌ها را براي حساب مي‌آورند، شما شادمان و سرافراز خواهيد بود. [۵] . ابن حجر در كتاب «صواعق» از امّ سلمه روايت كرده است كه گفت: پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) نزد من بود، فاطمه زهرا (عليها السلام) و پس از او علي (عليه السلام) بر پيامبر وارد شدند، پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) خطاب به علي (عليه السلام) فرمود: يا علي انت و اصحابك في الجنة و شيعتك في الجنة [۱] . تو و اصحاب و شيعيانت در بهشت خواهيد بود. خطيب خوارزمي در كتاب «المناقب» از علي ابن ابيطالب (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: آن گاه كه پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) (در معراج) وارد بهشت شد، درختي را ديد كه به زينت‌هاي مختلف آذين بندي شده بود. پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) از جبرئيل پرسيد: اين درخت از چه كسي است؟ جبرئيل گفت: از پسر عمويت علي بن ابيطالب (عليه السلام) است، هرگاه خداوند بهشتيان را وارد بهشت كند، شيعيان علي را نزد اين درخت مي‌آورند و از زينت‌هاي آن بهره مند مي‌شوند، آن گاه منادي اعلان مي‌كند كه اين افراد شيعيان علي بن ابيطالب اند كه در دنيا بر اذيت‌ها صبر كردند، و اينك اين موهبت‌ها به آنان عطا شده است. [۲] . وي، در جاي ديگر از جابر روايت كرده كه گفت: ما نزد پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) بوديم در اين هنگام علي بن ابيطالب (عليه السلام) وارد شد، پيامبر خطاب به ما فرمود: «أتاكم اخي» برادرم آمد سپس روي به كعبه نمود و فرمود: سوگند به خداوند «ان هذا و شيعته هم الفائزون يوم القيامة». [۳] علي و شيعيان او در روز قيامت رستگارانند. چند حديث ديگر نيز در كتب اهل سنّت در اين باره روايت شده است كه به خاطر طولاني نشدن كلام از ذكر آن خودداري شد. [۱] و نقل موارد ياد شده براي اثبات مقصود ما كافي است. [۲] از اين احاديث به دست مي‌آيد كه نام شيعه نخستين بار توسط پيامبراكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) بر هواداران و پيروان علي (عليه السلام) اطلاق شده است. و از آن جا كه اين اصطلاح شناخته شده بود، پس از رحلت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) نيز به كار رفته است. چنان كه مؤلف كتاب «اثبات الوصية» آن جا كه حوادث مربوط به سقيفه را نقل كرده گفته است: پس از آن كه ماجراي بيعت با ابوبكر در سقيفه پايان يافت، حضرت علي و عدّه اي از شيعيان وي در منزل او اجتماع نمودند. [۳] ....... ---------- 📚منابع: [۱]: بيّنه: ۷. [۲]: الدرّ المنثور: ۸: ۵۳۸. [۳]: النهاية: ۴: ۱۰۶. [۴]: نورالابصار، ص ۱۵۹. [۵]: الدر المنثور: ۸: ۵۳۸. [۱]: الصواعق المحرقه ص ۱۶۱. [۲]: المناقب، فصل۶، حديث ۵۲. [۳]: همان، فصل نهم، ص ۱۱۱، حديث ۱۲۰. [۱]: علاقه مندان مي‌توانند جهت اطلاع بيشتر به كتاب «شيعيان علي از نگاه پيامبر» مراجعه كنند. [۲]: ر. ك: تاريخ الشيعة، ص ۴ ۸؛ بحوث في الملل و النحل: ۶: ۱۰۲ ۱۰۶. و جزوه «اربعين» كه شامل چهل حديث در اين باره است. چاپ قم. [۳]: اثبات الوصية، ص ۱۲۱. ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110
با سلام خدمت اعضاء محترم دوستان دارند کانال ترک میکنن این کانال هم در تلگرام فعال هست و در ایتا اگر اینجوری استقبال بکنید از کانال مجبور میشم کانال در ایتا حذف کنم یا علی مدد
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه- ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Thursday - 08 March 2022 قمری: الثلاثاء، 5 شعبان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  🌺🌸🌸ولادت امام زين العابدين عليه السّلام در اين روز در سال ۳۸ ه’ در زمان أمير المؤمنين عليه السّلام آقا و مولايمان حضرت سيّد السّاجدين زين العابدين على بن الحسين عليه السّلام به دنيا آمد. (كشف العمة: ج ۲، ص ۷۴. توضيح المقاصد: ص ۲۰) آن حضرت در روز شنبه در منزل حضرت زهرا سلام اللَّه عليها به دنيا آمدند. (احقاق الحق: ج ۱۹، ص ۴۳۹) نام آن حضرت «على» است، و مشهورترين لقب مباركش زين العابدين و سجاد است. (مسار الشيعه: ص ۳۴. اصول كافى: ج ۱، ص ۴۶۷) پدرشان سرور شهيدان حضرت اباعبداللَّه الحسين عليه السّلام، و مادرشان حضرت شهربانو است. امام سجاد عليه السّلام دو سال از عمر با بركتش را با جدش أمير المؤمنين عليه السّلام بود، و بقيه ء عمر شريفش همراه عموى مكرم و مظلومش امام مجتبى عليه السّلام و پدر والامقامش امام حسين عليه السّلام سپرى شد. در واقعه جانسوز كربلا شاهد شهادت پدربرادر، عمو و بستگان و اصحاب عليهم السّلام بود. همراه با عمه اش زينب كبرى سلام اللَّه عليها و ديگر اسرا به كوفه و شام رفتند. در كوفه و شام جسارتها به آن حضرت و اهل بيت عليهم السّلام نمودند، ولى با خطبه هائى نورانى از امامت و عصمت اهل بيت عليهم السّلام دفاع فرمود. در كاخ يزيد در حاليكه با چند تن ديگر از خاندان امامت به يك ريسمان بسته شده بودند، رو به يزيد كرده فرمودند: «ما ظنّك برسول اللَّه لو رآنا موثقين فى الجبال... »: «اى يزيد، چه گمان به پيامبر مى برى اگر آن حضرت ما را اين چنين در بند ببيند »؟ (تذكرة الخواص: ص ۱۴۹) در ولادت آن حضرت اقوال ديگرى به اين ترتيب وجود دارد: ۸ ربيع ال اول، ۱۵ جمادى الاولى (مسار الشيعه: ص ۳۱)، ۱۵ جمادى الاخر، ۵ رجب، ۱۱ رجب، ۷ شعبان، ۹ شعبان (فيض العلام: ص ۳۴۱)، ۱۵ شعبان، ۵ رمضان. (شرح احقاق الحق: ج ۱۹، ص ۴۳۹. قلائد النحور: ج شعبان، ص ۳۸۸ - ۳۸۹) در روز ولادت هم اختلاف است كه يكشنبه بوده يا سه شنبه يا پنجشنبه يا جمعه؟ در سال ولادت هم اختلاف است كه ۳۶ يا ۳۷ يا ۳۸ ه’ بوده است. (قلائد النحور: ج شعبان، ص ۳۸۸ - ۳۸۹) 📆 : 🌸06 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺10 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) 🔹14 روز تا غزوه بنی المصطلق(۶ه‍ ق) 🌙26 روز تا ماه مبارک رمضان ▪️35 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام( ۳سال قبل از هجرت) 🌸40 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه‍ ق) 🌺42 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸43 روز تا اولین شب قدر ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ تو نسبت به من آن طورى هستى كه مى خواهم، و على نسبت به تو به گونه اى است كه تو نسبت به من هستى و دوستان على نسبت به او آن طورى هستند كه على نسبت به تو مى باشد. [۲] ۱۰۱ / ۸ - صدوق رحمه الله در كتاب «عيون اخبار الرضا عليه السلام» از حضرت رضا عليه السلام نقل كرده است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم به على عليه السلام فرمود: من أحبّك كان مع النبيّين في درجاتهم يوم القيامة، ومن مات وهو يبغضك فلايبالي مات يهوديّاً أو نصرانيّاً. [۱] كسى كه تو را دوست داشته باشد روز قيامت با پيامبران محشور مى شود و در درجات آنها قرار مى گيرد، و كسى كه با دشمنى تو از دنيا رود، باكى نيست يهودى بميرد و يا نصرانى از دنيا رود. ۱۰۲ / ۹ - ابن شاذان رحمه الله در كتاب «مناقب» از اباصلت هروى نقل مى كند كه از حضرت رضا عليه السلام شنيدم، و ايشان از پدرانش روايت كرد كه على عليه السلام فرمود: از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم شنيدم و او از خداى تبارك و تعالى شنيد كه فرمود: عليّ بن أبي طالب حجّتي على خلقي، ونوري في بلادي، وأميني على علمي، لا اُدخل النار من عرفه وإن عصاني، ولا اُدخل الجنّة من أنكره وإن أطاعني. علىّ بن ابى طالب حجّت من بر مخلوقات، نور من در ميان سرزمين ها، و امين من بر علم و دانش من است، هر كس على عليه السلام را بشناسد گرچه مرا معصيت كند او را به آتش داخل نمى كنم، و هر كس على عليه السلام را انكار كند گرچه مرا اطاعت كند او را به بهشت راه نمى دهم. [۲] مؤلّف رحمه الله گويد: زمخشرى بعد از ذكر اين حديث مى گويد: و اين رمز و علامت خوبى است، زيرا دوستى على عليه السلام ايمان كامل است و با ايمان كامل گناهان ضررى نمي زنند. [۱] اينكه فرموده: «وإن عصاني» گرچه مرا معصيت كند، يعنى او را به خاطر بزرگداشت على عليه السلام مى آمرزم و به خاطر ايمانش داخل بهشت مى كنم، پس او به سبب ايمان سزاوار بهشت است و به خاطر محبّت و دوستى على عليه السلام سزاوار بخشش و آمرزش است. و اينكه فرموده: «ولا اُدخل الجنّة» داخل بهشت نمى كنم، زيرا كسى كه ولايت و محبّت على عليه السلام را نداشته باشد ايمان ندارد و اطاعتى كه از من كرده در حقيقت روح نداشته و مجاز است. [چون اطاعت حقيقى خداوند اعمالى است كه با محبّت على عليه السلام انجام گيرد، كسى كه محبّت آن حضرت را دارد در حقيقت خدا را اطاعت كرده و كسى كه خدا را اطاعت كند اهل نجات است، در نتيجه كسى كه دوستى على عليه السلام را دارد نجات پيدا مى كند]. پس معلوم شد كه دوستى على عليه السلام ايمان و دشمنى او كفر است، روز قيامت جز اين دو طايفه دوست و دشمن نيستند، دوست او گناهانش آمرزيده شده است و گناهى برايش نمانده لذا حسابى ندارد و بدون حساب وارد بهشت مى شود، و دشمن او ايمان ندارد،....... ---------- 📚منابع: [۲]: شيخ حرّ عاملى رحمه الله در كتاب «جواهر السنيّة» از جزء چهارم از كتاب «كنز الفوائد» آن را نقل كرده، و برسى رحمه الله آن را در كتاب «مشارق الأنوار: ۶۷» روايت كرده است. مائة منقبة: ۴۳ منقبت ۲۰، غاية المرام: ۵۸۵ ح ۷۶، مدينة المعاجز: ۴۳۸/۲ ح ۶۶۲. [۱]: عيون اخبار الرضاعليه السلام: ۵۸/۲ ح ۲۱۶، بحار الأنوار: ۷۹/۲۷ ح ۱۶، مسند الرضاعليه السلام: ۱۳۰/۱، أربعين منتجب الدين: ۶۳، إرشاد القلوب: ۵۲/۲ (ذيل حديث). جزرى شافعى در كتاب «أسنى المطالب: ۵۹» از شريك بن عبداللَّه نقل كرده است كه گفت: وقتى شخصى را ديدى كه علىّ بن ابى طالب عليه السلام را دوست ندارد بدان كه اصلش يهودى است. ۱۴) مائة منقبة: ۷۸ منقبت ۴۶، بحار الأنوار: ۱۶۶/۲۷ ح ۹۱، غاية المرام: ۵۱۲ ح ۱۹، إرشاد القلوب: ۸۲/۲ (با كمى اختلاف). [۲]: مختصر بصائر الدرجات: ۳۴ سطر ۲، بحار الأنوار: ۴۷/۵۳ ضمن ح ۲۰، تفسير برهان: ۱۱۴۹/۳ ح ۹. [۱]: اين حديث آن طور كه در كتاب «مشارق الأنوار: ۶۶» روايت شده و كتاب «جواهر السنيّة: ۲۳۴» از آن نقل كرده چنين است: مؤلّف تفسير كشّاف ضمن يك حديث قدسى از پروردگار بلندمرتبه نقل كرده است كه فرمود: «لاُدخلنّ الجنّة من أطاع عليّاً وإن عصاني، ولاُدخلنّ النار من عصاه وإن أطاعني»؛ «براستى داخل بهشت مى كنم كسى كه از على عليه السلام اطاعت كند گرچه مرا نافرمانى كرده باشد و حتماً داخل دوزخ مى گردانم كسى كه على عليه السلام رانافرمانى كند گرچه از من اطاعت كرده باشد». ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 پيدايش 🌸🍃🍃 علامه كاشف الغطاء پس از اشاره به اين احاديث گفته است: «مدلول اين احاديث اين است كه گروهي از صحابه پيامبر شيعه ي علي (عليه السلام) بوده اند و مقصود از شيعه علي (عليه السلام) كساني كه فقط او را دوست مي‌داشتند يا به او عداوت نميورزيدند نيست، زيرا محبت فردي نسبت به ديگري، يا عداوت نداشتن نسبت به وي، كافي در شيعه ناميدن آن فرد نيست، و واژه ي شيعه در فرهنگ عربي به معني فقط دوست داشتن نيست بلكه مفاد آن علاوه بر محبت ورزيدن، پيروي كردن است. [۱] . علامه طباطبايي نيز در مورد تاريخ پيدايش شيعه گفته است: «آغاز پيدايش شيعه را همان زمان حيات پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) بايد دانست». وي سپس به برخي از احاديثي كه بر امامت علي (عليه السلام) و شخصيت ممتاز او در ميان صحابه و ارتباط ويژه ي او با پيامبراكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) دلالت مي‌كند اشاره كرده و ياد آور شده است: «بديهي است اين چنين امتيازات و فضايل اختصاصي ديگر كه مورد اتفاق همگان بود و علاقه شديدي كه پيغمبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) به علي (عليه السلام) داشت طبعاً عده اي از ياران پيغمبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) را كه شيفتگان فضيلت و حقيقت بودند بر اين وا مي‌داشت كه علي (عليه السلام) را دوست داشته به دورش گرد آيند و از او پيروي كنند، چنان كه عده اي را بر حسد و كينه آن حضرت وا مي‌داشت. گذشته از همه ي اينها نام «شيعه ي علي» و شيعه اهل بيت در سخنان پيغمبراكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) بسيار ديده مي‌شود». [۱] . با دقت در اين نظريه روشن مي‌شود كه مقصود اين نيست كه در عصر رسالت گروهي امامت علي (عليه السلام) را پذيرفته و گروهي آن را نپذيرفته اند و بدين جهت گروه نخست شيعه ناميده شده اند، تا گفته شود در آن زمان اختلافي در اين باره پديد نيامده بود، بلكه مقصود وجود گروهي از صحابه است كه به احاديث نبوي در مورد علي (عليه السلام) و شأن و منزلت او نزد پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) توجه نموده و به اين دليل به او ارادت ميورزيدند، و پيروي از او را راه درست و پيروي از پيامبر مي‌دانستند. برخي از اين افراد، همان كساني اند كه پس از رحلت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) از هواداران و پيروان خاص امام علي (عليه السلام) به شمار مي‌آمدند. اين گروه را پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) شيعه ي علي ناميده است. اما گروهي ديگر از دانشمندان، تاريخ پيدايش شيعه را پس از رحلت پيامبراكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) و در ارتباط با اختلاف مسلمانان در مسأله ي خلافت و امامت، و به عبارت ديگر در ماجراي سقيفه بني ساعده مي‌دانند؛ زيرا در سقيفه در ارتباط با جانشين پيامبر و رهبر مسلمين نخست دو پيشنهاد شد. عده اي از انصار سعد بن عباده را براي خلافت و رهبري پيشنهاد كردند، و گروهي از مهاجران به خلافت ابوبكر رأي دادند. و پس از گفتگوهايي كه ميان دو گروه رخ داد، ماجرا به نفع گروه دوم پايان يافت، و از سوي ديگر، عده اي از مسلمانان كه بني هاشم، و عده اي از مهاجران و انصار را تشكيل مي‌دادند، به امامت علي (عليه السلام) معتقد بودند. اين گروه همان شيعه ي علي (عليه السلام) بودند. از اين جا شيعه به عنوان مذهبي خاص در جهان اسلام پديد آمد. [۱] ..... ---------- 📚منابع: [۱]: اصل الشيعة و اصولها، ص ۱۱۱، ۱۱۳. چاپ قاهره، و ص ۱۲۱، ۱۲۲ چاپ دارالاضواء. علامه سيد محسن امين در اعيان الشيعة: ۱: ۲۳؛ شيخ محمد حسين مظفر در تاريخ الشيعة، ص ۸ ۹؛ شيخ محمد جواد مغنيه در الشيعة و التشيع، ص ۱۶؛ علامه طباطبايي در شيعه در اسلام، ص ۵ ۷؛ آية الله سبحاني در «بحوث في الملل و النحل»: ۶: ۱۱۲ ۱۰۶ ؛ و سيد طالب خِرسان در نشأة التشيع، ص ۲۴ ۲۹ همين نظريه را برگزيده اند. [۱]: شيعه در اسلام، ص ۵ ۷. [۱]: ابن خلدون در كتاب تاريخ، ج ۳ ص ۳۶۴؛ دكتر حسن ابراهيم حسن در كتاب «تاريخ اسلام»، ج ۱ ص ۳۷۱؛ احمد امين مصري در كتاب «ضحي الاسلام»، ج ۳، ص ۲۰۹؛ و مؤلف كتاب «العقيدة و الشريعة في الاسلام»، ص ۱۷۴، اين نظريه را برگزيده اند، ر. ك: نشأة التشيع، ص ۳۱ ۳۲. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫