eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
459 دنبال‌کننده
136 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸🔸 حوادث در دوران 🌸🍃🍃 روایت‌های فراوانی پیرامون حوادث مصر در دست ما است. این روایات مژده پیامبر صلی الله علیه و آله به مسلمانان درباره فتح مصر، غلبه غربی‌ها بر آن کشور در زمان نهضت فاطمی‌ها و بالاخره حوادث زمان ظهور حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشّریف را دربر میگیرد. اما به نظر میرسد که حوادث زمان ظهور با حوادث مربوط به تشکیل دولت فاطمی‌ها در مصر آمیخته شده زیرا در هر دو حادثه، ورود سپاه غرب به مصر پیش بینی شده است. راه حل این مشکل آن است که ببینیم در متن کدام روایت ماجرایی مطرح شده که به زمان ظهور متصل است و یا از حادثه ای سخن گفته که مرتبط با حوادث زمان ظهور حضرت است مانند خروج سفیانی و امثال آن. با رعایت این نکته، تعدادی از روایات که حوادث مصر را در عصر ظهور ترسیم کرده اند در دست ما باقی میماند که بدون تردید بیانگر حوادث زمان ظهور حضرت بوده و یا به احتمال قوی جزء آنها محسوب میگردد. اکنون به چند دسته از این روایات توجه کنید: الف: روایات مربوط به کشته شدن فرمانروای مصر بدست مردم آن کشور. این حادثه بعنوان یکی از نشانه‌های ظهور آمده است. [۱] تعبیری که در زمان ما بین مردم رایج شده و گفته میشود از نشانه‌های ظهور آن است که: " اهل مصر سادات خود را میکشند و بردگان بر کشور سادات مسلط میشوند " [۲] و آن را به قتل " انور سادات " انطباق میدهند، تطبیق درستی نیست، چرا که کلمه " سادات " در این روایات، به معنای رؤسای حکومت است نه اسم شخص خاص. بعلاوه طبق روایات، پس از قتل فرمانروای مصر که از نشانه‌های ظهور حضرت است، یک سپاه یا بیشتر وارد مصر میشود که چنانچه خواهیم گفت، همان سپاه غرب است. برخی از روایات، کشته شدن فرمانروای مصر را همزمان با کشته شدن حاکم شام بدست مردم شام، میدانند: " قبل از وی فرمانروای شام و حاکم مصر کشته میشوند " [۳] . شاید بین روایت قتل فرمانروای مصر با روایت انقلاب مردی از مصر قبل از خروج سفیانی، رابطه ای وجود دارد. در بحار الانوار ج ۵۲ ص ۲۱۰ آمده است: " پیش از سفیانی، مصری و یمانی قیام میکنند. " این شخص مصری ممکن است سرکرده فرماندهان و فرمانده سپاهی باشد که طبق برخی روایات جنبشی در مصر ایجاد نموده و اعلان وضعیت جنگی میکند. " سرکرده فرماندهان در مصر قیام میکند و سپاهیانش را تجهیز و بسیج مینماید. " در روایتی دیگر هم گفته شده که وی قبل از ورود نیروهای غربی، مردم را به سوی آل پیامبر صلی الله علیه و آله دعوت میکند. " اهل غرب به سوی مصر هجوم آورند، ورود آنها علامت سفیانی است و قبل از آن شخصی مردم را به سوی آل پیامبر صلی الله علیه و آله دعوت نماید. " [۱] احتمال هم دارد که مرد مصری و سرکرده فرماندهان و مردی که مردم را دعوت به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله مینماید سه نفر باشند نه یک نفر. به هر حال، مجموع این روایات نشانگر قیام و انقلابی است که زمینه ساز ظهور حضرت در مصر است و یا حداقل بیانگر وجود جو اسلامی نیرومندی است که باعث تحول و انقلاب داخلی در مصر شده و با جنگ و صلح جهانی مرتبط است. از جمله روایات حوادث مصر، غلبه قبطیان بر اطراف مصر است، از امیر مؤمنان علیه السلام روایت شده که درباره یکی از نشانه‌های ظهور فرمود: " تسلط قبطیان بر اطراف مصر " [۲] ممکن است منظور از روایتی که در نسخه خطی ابن حماد از ابوذر (ره) روایت شده همین حادثه باشد، آنجا که میگوید: " امنیت از مصر رخت بربندد. خارجه (یعنی راوی) گوید به ابوذر گفتم: در آن هنگام که امنیت از دست رود، پیشوایی نیست که آن را برگرداند. گفت: خیر، زیرا نظام آن گسسته شود. " [۳] بر اساس این روایات، قبطی‌های مصر فتنه ای به پا کرده و از حکومت سرپیچی و بر برخی نواحی مصر سلطه مییابند، و سبب ضعف امنیت و اقتصاد مصر میگردند..... ---------- 📚منابع: [۱]: ۱. بشارة الإسلام ص ۱۷۵. [۲]: ۲. بشارة الاسلام ص ۱۷۶. [۳]: ۳. کتاب بشارة الاسلام ص ۱۸۵ به نقل از کتاب " القول المختصر ". [۱]: ۱. بحار: ۵۲ / ۲۰۸. [۲]: ۲. بشارة الاسلام ص ۴۲. [۳]: ۳. نسخه خطی ابن حماد ص ۷۸. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه- ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Thursday - 19 March 2022 قمری: السبت، 16 شعبان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم 🗞 مهم شیعه:   امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🔹03 روز تا غزوه بنی المصطلق(۶ه‍ ق) 🌙15 روز تا ماه مبارک رمضان ▪️24 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام( ۳سال قبل از هجرت) 🌸29 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه‍ ق) 🌺31 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸32 روز تا اولین شب قدر ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
  🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 پس نوشتن نامه🌺🔹🔹 یاد ظلم‌ها و نارا حتی‌های بعدی شیعیان را نموده و علاوه دید حکومت اسلامی از دست پیشوای لایقی مثل خودش به بدترین مردم روی زمین دارد منقل می‌شود، فوق العاده ناراحت شده وفرمود: با پدرم مخالفت نمودید به حدی که او را مجبور کردید که به داوری« ابوموسی » و « عمروعاص » راضی شود [۲] وشما را چندین مرتبه به جنگ معاویه دعوت نمود موافقت نکردید تا این که دار فانی را وداع گفت و پس از آن با من به شرط این که با هر کس جنگ کنم جنگ کرده و با هر کس از در صلح بیایم صلح کنید، بیعت کردید، ولکن وقتی شما را به جنگ معاویه خواندم اطاعت نکردید که سهل است بلکه بزرگان شما پیمان دوستی با دشمن من برقرار کرده و با او بیعت نمودید، و آنچه را از شماها دیدم برای من کافیست. سپس صلح نامه را به « عبدالله بن حارث » داده و فرمود آن پنج شرط را هم که در کاغذ نوشته نیامده با معاویه شرط کن عبدالله در اراضی مسکن پیش معاویه حاضر شده و مکتوب امام را به او داده و آن پنج شرطی که در کاغذ نبود با او شرط کرد معاویه همه آن ده شرط را پذیرفت که بر طبق آن‌ها عمل کند; و عبدالله را با سه نفر از نزدیکان خود، شاهد گرفت، سپس دو نفر از خواص خود را روانه کرد که خدمت امام برسند و از قول او عرض کنند که ملتزم شدم به هر شرطی که شرط کرده اید عمل کنم و کسی حق ندارد امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را به جز به خیر، یاد کند و بدین طریق مصالحه مابین طرفین برقرار شد و روزی که عقد صلح بسته شد روز بیست وپنجم ماه ربیع الاول سال چهل و یکم هجری بوده است بنابراین خلافت ظاهری آن امام مظلوم شش ماه و چهار روز می‌باشد. ---------- [۲]: . لطفاً برای روشن شدن جریان حکمین به توضیح شماره ۶ رجوع کنید. (ص۱۷۲) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 عصمت 🌸🍃🍃 آيه كريمه ي (أَطيعُوا اللهَ وَأَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي اْلأَمْرِ مِنْكُمْ) [۳] نيز بر عصمت «اولي الامر» دلالت مي‌كند؛ زيرا اولا: لزوم اطاعت بي قيد و شرط از فرد يا افرادي با توجه به اين كه اطاعت از غير خدا در معصيت حرام است بيانگر اين است كه «اولي الامر» معصوم از خطا و معصيت مي‌باشند. ثانياً: عطف «اولي الامر» بر «رسول» بيانگر اين مطلب است كه ملاك اطاعت از «اولي الامر» همان ملاك اطاعت از رسول است. پس همان گونه كه پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) معصوم است، اولوالامر نيز معصومند. دلالت اين آيه بر لزوم عصمت «اولي الامر» چنان آشكار است كه فخرالدين رازي با اين كه خود از عالمان اهل سنّت است دلالت آيه بر عصمت «اولي الامر» را پذيرفته و چنين گفته است: ۱ خداوند به طور قطعي به اطاعت اولي الامر حكم كرده است. ۲ خداوند هركس را به صورت قطعي واجب الاطاعة بداند، معصوم است. ۳ پس اولي الامر معصوم مي‌باشد. البته او در تشخيص اين كه مصداق اولي الامر معصوم چه كساني اند، گرفتار اشتباه شده است. حاصل آن كه در موضوع عصمت امام دو مطلب مطرح است: الف) لزوم عصمت امام، يعني آن كس كه مي‌خواهد پس از پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) عهده دار منصب امامت و رهبري امت اسلامي گردد بايد از ويژگي عصمت برخوردار باشد. ب) ائمه اهل بيت (عليهم السلام) از مقام عصمت برخوردارند. بنابراين، آنان كساني اند كه شايستگي امامت و رهبري امت اسلامي را پس از پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) دارند و امامت شايسته ي آنان است. و در حديث امام رضا (عليه السلام) [۱] ] در مورد امامت به صورت مكرر لزوم عصمت امام به صورت زير بيان شده است: ۱ با استناد به آيه ي (لا يَنالُ عَهْدِي الظّالِمينَ) فرموده است: «اين آيه، امامت هر ظالمي را تا روز قيامت باطل كرده و آن را به پاكان اختصاص داده است. » فابطلت هذه الاية امامة كل ظالم الي يوم القيامة... ۲ پس از بيان اين كه امام، امين خداوند در ميان خلق و حجت پروردگار بر بندگان و دعوت كننده ي به خدا و مدافع حرمت‌هاي (احكام) الهي است، فرموده است «الامام المطهر من الذنوب و المبرّأ من العيوب» ۳ پس از بيان اين كه خداوند امام را از ميان بندگان خود بر مي‌گزيند و سرچشمه‌هاي حكمت را در قلب او مي‌گشايد فرموده است: «فهو معصوم مؤيَّد موفَّق مسدَّد، قد أمن من الخطايا و الزلل و العثار، يخصّه الله بذلك ليكون حجّته علي عباده و شاهده علي خلقه» ---------- 📚منابع: [۳]: نساء: ۵۹. [۱]: اصول كافي، ج۱، كتاب الحجة، باب نادر جامع في فضل الامام و صفاته، ص ۱۵۴. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ آگاه باشيد: هر كس على عليه السلام را دوست داشته باشد خداوند براى او پرونده اى باز نمى كند و ميزانى نصب نمى كند و به او گفته مى شود: بدون هر گونه حسابى به بهشت وارد شو. آگاه باشيد، هر كس على عليه السلام را دوست داشته باشد از حساب و ميزان و صراط در امان خواهد بود. ألا ومن مات على حبّ آل محمّد عليهم السلام صافحته الملائكة، وزارته أرواح الأنبياء، وقضى اللَّه له كلّ حاجة كانت له عنداللَّه تعالى. آگاه باشيد: هر كس با محبّت آل محمّد عليهم السلام از دنيا رود فرشتگان با او مصافحه كنند و ارواح پيامبران به زيارت او آيند وخداوند تمام خواهشهاى او را برآورده فرمايد. ألا ومن مات على بغض آل محمّد عليهم السلام مات كافراً. آگاه باشيد: هر كس با دشمنى آل محمّد عليهم السلام بميرد كافر از دنيا رفته است. آگاه باشيد: هر كس با دوستى آل محمّد عليهم السلام بميرد، با ايمان از دنيا رفته است و من بهشت را براى او ضمانت مى كنم. [۱] ۱۰۴ / ۱۱ - در كتاب «أعلام الدين» از آن حضرت صلى الله عليه وآله وسلم نقل مى كند كه به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: شيعيان و دوستان خود را به ده خوى و خصلت بشارت بده: أوّلها: طيب مولدهم، والثانية: حسن إيمانهم، والثالثة: حبّ اللَّه لهم، والرابعة: الفسحة في قبورهم، والخامسة: نورهم يسعى بين أيديهم، والسادسة: نزع الفقر من بين أعينهم وغنى قلوبهم، والسابعة: المقت من اللَّه لأعدائهم، والثامنة: الأمن من البرص والجذام، والتاسعة: انحطاط الذنوب والسيّئات عنهم، والعاشرة: هم معي في الجنّة وأنا معهم. اوّل: پاكى ولادت، دوّم: نيكوئى و خوبى ايمان، سوّم: خدا آنها را دوست دارد، چهارم: قبرهاى آنها وسيع است، پنجم: نور آنها پيشاپيش ايشان در حركت است، ششم: فقر را از ميان چشم هاى آنها بيرون كند و دل هايشان را بى نيازى مرحمت فرمايد، هفتم: خدا از دشمنان آنها كينه و نفرت دارد، هشتم: از بيمارى پيسى و خوره در امانند، نهم: گناهان و بديها از ايشان فرو مى ريزد و از بين مى رود، دهم: آنها در بهشت با من هستند. پس خوشا به حال آنها و بازگشت خوبى كه دارند. [۱] ۱۰۵ / ۱۲ - در كتاب «فضائل» از عمر بن خطّاب نقل كرده است كه گفت: در حضور رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم در مسجد آن حضرت بوديم، نماز ظهر را به جماعت برپا داشت، سپس به محراب تكيه كرد، همانند ماه در نهايت درخشندگى و كمال بود و اصحاب در اطرافش جمع شده بودند، ناگهان نگاهى به آسمان نمود، و پس از مدّتى نگاهى به زمين كرد و سپس به كوه و دشت نظرى كرد و فرمود: اى گروه مسلمين ؛ ساكت باشيد خداوند شما را رحمت كند، بدانيد در دوزخ درّه اى است كه درّه ضياع ناميده مى شود، در آن چاهى است و در آن چاه مارى است، جهنّم از آن درّه و درّه از آن چاه، و چاه از آن مار هر روز هفتاد مرتبه به خدا شكايت مى كند. عرض كردند: اى رسول خدا ؛ اين عذاب دو چندانى كه قسمتى از آن از قسمت ديگرش گله مى كند براى چه كسى است؟ فرمود: ...... ---------- 📚منابع: [۱]: مائة منقبة: ۶۴ منقبت ۳۷، بحار الأنوار: ۱۱۴/۲۷ ح ۸۹. شيخ صدوق رحمه الله در كتاب فضائل الشيعة: ۴۵ ح۱، از ابو رجاء، از نافع، از ابن عمر (با كمى تفاوت) آن را نقل كرده است و مجلسى رحمه الله در بحار الأنوار: ۲۲۱/۷ح ۱۳۳، و ۲۷۷/۳۴ ذيل ح ۵۵ به نقل از فضائل الشيعة ذكر كرده است. اين حديث را طبرى رحمه الله در بشارة المصطفى: ۳۷ به سند خود از قتيبة بن سعيد، از حمّاد بن زيد، از عبدالرحمان سراج، از نافع، از ابن عمر روايت كرده و درآخر آن مى گويد: قتيبة بن سعيد ابو رجاء گفته است كه حمّاد بن زيد به اين حديث افتخار مى كرد و مى گفت: اين اصل است براى كسى كه به آن اقرار واعتراف كند. سيّد شرف الدين نجفى رحمه الله نيز آن را در كتاب تأويل الآيات: ۸۶۵/۲ ح۱ روايت كرده و بعد از آن مى گويد: به راوى اين حديث شريف با ديده بصيرت نظر كن كه چگونه از محبّت و دوستى اهل بيت عليهم السلام كه اهل شرف و بزرگوارى هستند عدول كرده و روى گردانيده است و اهل شقاوت و نفاق و كسانى كه آيات الهى را تبديل و تحريف كردند و لشكريان ابليس از او پيروى كرده اند. [۱]: أعلام الدين: ۴۵۰، بحار الأنوار: ۱۶۲/۲۷ ح ۱۱، الزهد: ۸۶، الخصال: ۴۳۰/۲ ح ۱۰، روضة الواعظين: ۳۴۶، مشكاة الأنوار: ۷۹. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه- ۰۱ فروردین ۱۴۰۱ میلادی: Thursday - 21 March 2022 قمری: الإثنين، 18 شعبان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه:    ◾️ وفات حسين بن روح نوبختى نايب امام زمان عليه السّلام در اين روز به سال ۳۲۶ ه’ نايب سوم حضرت صاحب الامر عجل اللَّه تعالى فرجه، جناب حسين بن روح نوبختى در بغداد به عالم بقا رحلت كرد و در همانجا دفن شد. (قلائد النحور: ج شعبان، ص ۴۶۳. براى تفصيل بيشتر به ۱۵ شعبان مراجعه شود. 📆 : 🔹01 روز تا غزوه بنی المصطلق(۶ه‍ ق) 🌙13 روز تا ماه مبارک رمضان ▪️22 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام( ۳سال قبل از هجرت) 🌸27 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه‍ ق) 🌺29 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸30 روز تا اولین شب قدر ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 دسته گل 🔸🍂 یکی از کنیزان امام حسین علیه السلام خدمت حضرت رسید، سلام کرد و دسته گلی تقدیم آن حضرت نمود. حضرت هدیه آن کنیز را پذیرفت و در مقابل به او فرمود: تو را در راه خدا آزاد کردم. انس که ناظر این برخورد انسانی بود از آن حضرت با شگفتی پرسید: چگونه در مقابل یک دسته گل بی ارزش او را آزاد کردی؟! - چون ارزش مادی یک کنیز به صدها دینار طلا می‌رسید. - حضرت با تبسمی حاکی از رضایت خاطر بود فرمود: خداوند اینگونه ما را ادب کرده، چون در قرآن کریم می‌فرماید: ( (اذا حییتم بتحیه فحیوا باحسن منها او ردوها) ) اگر کسی به شما نیکی کرد او را نیکی و رفتار شایسته تری پاسخ دهید. و من فکر کردم، از هدیه این کنیز بهتر این است که در راه خدا آزادش کنم [۱] اگر واقعا هر کس خوبیهای مردم را با نیکیها و رفتار خوب تری پاسخ می‌داد، همان طور که خاندان پیغمبر صلی الله علیه و آله گرامی انجام داده اند، زندگی بهتر و جامعه ما جامعه ای اسلامی می‌شد دانش 🔹🍃 عبدالرحمن سلمی به یکی از فرزندان امام حسین علیه السلام سوره حمد را آموخت. هنگامی که پیش پدر خویش آمد و آن سوره را خواند، حضرت به عبدالرحمن هزار دینار پول و هزار دست لباس بخشید و دهان او را نیز پر از (در) نمود، که بعضی در خصوص این بخشش‌ها به آن حضرت اعتراض کرد. - به خاطر تعلیم آن همه جایزه دادی! - حضرت در پاسخ فرمود: - جایزه من کجا می‌تواند به عطای (تعلیم سوره حمد) عبدالرحمن برسد. سپس این اشعار را بیان فرمود: اذا جادت الدنیا علیک فجد بها علی الناس طرا قبل ان تتفلت فلا الجود یفنیها اذا ماهی اقبلت و لا البخل یبقیها اذا ما تولت هنگامی که دنیا بر تو بخشید، تو هم به مردم ببخش! پیش از آنکه از دستت برود. زیرا نه بخشش آن را از بین می‌برد، هنگامی که روی آورد و نه بخل آن را باقی می‌گذارد، وقتی که دنیا از تو روگردان شود. [۱] به سوی 🔸🍂 کاروان امام حسین علیه السلام از منزلگاه قصر بنی مقاتل به سوی کربلا حرکت کرد مقداری راه طی شد. امام حسین علیه السلام در حالی که سوار بر اسب بود اندکی به خواب رفت. سپس بیدار شد، دو یا سه بار فرمود: انا لله و انا الیه راجعون و الحمدلله رب العالمین فرزندش علی بن حسین (علی اکبر) روی به پدر نمود و عرض کرد: پدرجان! سبب این استرجاع و حمد چه بود؟ امام علیه السلام فرمود: سواری در خواب بر من ظاهر شد و گفت: اهل این کاروان می‌روند ولی مرگ ایشان را تعقیب می‌کند. من فهمیدم خبر مرگ به ما داده می‌شود. علی عرض کرد: پدر جان! مگر ما بر حق نیستیم؟ امام حسین علیه السلام فرمود: پسرم! سوگند به خدای که بازگشت بندگان به سوی او است ما بر حقیم. علی عرض کرد: بنابراین باکی از مرگ نیست. امام علیه السلام فرمود: فرزندم! خداوند بهترین پاداش را که از سوی پدر به فرزند مقرر فرموده، به تو عنایت کند. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار: ج ۴۴، ص ۱۹۴ [۱]: بحار: ج ۴۴، ص ۱۹۱ [۱]: بحار: ج ۴۴، ص ۳۷۹. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 سیزدهم بر 🌸🍃🍃 از نظر عقل، تقديم مفضول بر فاضل، يا فاضل بر افضل قبيح است، و خداوند از هر فعل ناروايي منزّه است، بنابراين، حكم شرع و عقل در اين باره هم آهنگ است در نتيجه، امام بايد در علم، سياست، پارسايي و همه ي صفاتي كه در رهبري جامعه و تحقق بخشيدن به آرمان‌هاي امامت نقش مؤثر دارد، افضل از ديگران باشد. امام رضا (عليه السلام) فرموده است: «الامام واحد دهره، لايدانيه أحد، و لا يعادله عالم، و لا يوجد منه بدل، و لا له مثل و لا نظير، مخصوص بالفضل كلّه، من غير طلب منه و لا اكتساب» [۱] امام يگانه روزگار خود است و هيچ كس مثل و مانند او نيست. همه ي فضائل در او جمع است. خواجه نصيرالدين طوسي در مورد اين شرط و صفت امام چنين گفته است: «وقبح تقديم المفضول معلوم»؛ يعني در اين باره كه تقديم مفضول بر فاضل از نظر عقل قبيح است، ترديدي نيست. آري، امام بايد از نظر فضلوكمال برديگران برتري داشته باشد. آنچه گفته شد مربوط به لزوم افضليت در امام است و اما اين كه اهل بيت در عصر و زمان خود بر ديگران افضل بوده اند، از مسلّمات تاريخ است كه آنان هرگز از كسي كسب علم و دانش نكردند، اما ديگران از علم و دانش آنان بهره گرفته اند، تا آنجا كه ابوحنيفه كه به عنوان «الامام الاعظم» لقب يافته است، گفته است: «لو لا السنتان لهلك نعمان» [۲] مقصود دو سالي است كه وي در مدينه محضر امام صادق را درك نموده و از وي كسب علم و دانش كرده است در جاي ديگر گفته است: «ما رأيت افقه من جعفر ابن محمد (عليه السلام) » [۱] . از مطالعه ي تاريخ زندگي ائمه ي اهل بيت (عليهم السلام) و دانشمندان و شخصيت‌هاي معاصر آنان به روشني اين حقيقت به دست مي‌ايد كه آنان در علم و عمل برترين شخصيت‌هاي روزگار خويش بودند، هرگز در پاسخ سؤالي كه از آنان مي‌شد، فرو نمي ماندند، نزد هيچ كس دانش و معرفت كسب نكردند. شيخ صدوق اين مطلب را به عنوان يكي از روشن ترين دلايل امامت ياد كرده و گفته است: هر يك از ائمه ي اهل بيت (عليهم السلام) در زمان خود بدون اين كه از كسي كسب علم و دانش كنند، در پاسخ هيچ سؤالي فرو نمي ماندند، و در همه ي علوم و فنون سرآمد روزگار خود بودند؛ پس چه دليلي از اين گوياتر بر امامت آنان وجود دارد؟ [۲] . ---------- 📚منابع: [۱]: اصول كافي ۱: ۱۵۶. [۲]: يعني اگر آن دو سال نبود هلاك شده بودم. الامام الصادق و المذاهب الاربعة، ج ۱، ص ۵۸. [۱]: همان، ص ۵۳. [۲]: كمال الدين و تمام النعمة، ص ۹۱. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه- ۲ فروردین ۱۴۰۱ میلادی: Thursday - 22 March 2022 قمری: الثلاثاء، 19 شعبان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:    🔹 جنگ بنى المصطلق در اين روز در سال ۶ ه’ غزوه بنى المصطلق اتفاق افتاد. (توضيح المقاصد: ص ۲۱. فيض العلام: ص ۳۴۹) حركت براى اين جنگ در دوم شعبان همين سال بود. تعداد مسلمانان ۱۰۰۰ نفر بودند كه ۳۰ اسب داشتند، ولى كفار ۷۰۰ نفر بودند. يك نفر از مسلمانان در اين جنگ شهيد شد و از كفار ۱۰ نفر به قتل رسيدند. (المرسوعة الكبرى فى غزوات النبى الاعظم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم: ج ۳، ص ۱۲) در اين جنگ غلبه و نصرت از آن مسلمين بود. مصطلق منزلى بين مكه و مدينه است كه منسوب به مصطلق است. او اول كسى است كه دين اسماعيل عليه السّلام را تغيير داد و قبيله خود را به پرستيدن هبل فرمان داد و آن را در كعبه نصب كرد. 📆 : 🌙12 روز تا ماه مبارک رمضان ▪️21 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام( ۳سال قبل از هجرت) 🌸26 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه‍ ق) 🌺28 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸29 روز تا اولین شب قدر ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🔆 إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ در شأن حضرت عليه السّلام شده است «متقى» گويد: «طبرانى»، «ابن مردويه» و «ابو نعيم» اين حديث را روايت كرده اند. (۱) [📚هيثمى در مجمع ۷/ ۱۷] از «عمّار ياسر» روايت كرده است كه على عليه السّلام در نماز مستحبى و در حال ركوع بود كه در اين حال، بينوائى وارد مسجد شد. حضرت على عليه السّلام انگشترى را از انگشت بيرون آورد و به او اعطا فرمود. بينوا حضور مبارك رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله رسيد جريان بخشش حضرت على عليه السّلام را به عرض رسانيد. در اين هنگام، آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ نازل شد. پس از آن كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آيه را تلاوت كرد. فرمود: «من كنت مولاه فعلى مولاه اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه» «هيثمى» گفته است كه «طبرانى» در «الاوسط» اين روايت را نقل كرده است. مؤلف گويد: «سيوطى» هم اين روايت را در «الدر المنثور» در تفسير آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ نقل كرده و اضافه نموده است كه «طبرانى» در «الاوسط» و «ابن مردويه» از «عمار ياسر» روايت كرده اند. (۲) [📚ذخائر العقبى محبّ طبرى ص ۸۸] چند تا از آياتى كه در شأن على عليه السّلام نازل شده است، آورده- تا آنجا كه گفته- از جمله آنها آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ است كه در شأن على عليه السّلام نازل گرديده و «واحدى» هم آن را نقل كرده است. (۳) [📚همان كتاب، ص ۱۰۲] از «عبد الله بن سلام» نقل كرده است كه «بلال» اذان ظهر را اعلام كرد. مردم براى اقامه نماز برخاستند. برخى در حال ركوع بودند و جمعى در حال سجود؛ در آن حال، بينوائى وارد شد و تقاضاى كمك از اهل مسجد نمود. على عليه السّلام كه در حال ركوع بود، انگشترى خود را به او اعطا فرمود. سائل در بازگشت، جريان بخشش حضرت على عليه السّلام را به اطلاع رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله تقديم داشت. پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله به مجردى كه سخنان آن سائل را شنيد، آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ را تلاوت فرمود. (۱) «محبّ طبرى» گفته است: «واحدى» و «ابو الفرج ابن جوزى» اين حديث را روايت كرده اند و در [📚الرياض النضره ۲/ ۲۲۷] هم حديث مزبور را نقل كرده و گفته كه علاوه بر «واحدى» و «ابو الفرج»، «فضائلى» هم روايت كرده است. مؤلف گويد: در پايان اين باب، مناسب است حديثى را كه مؤيد احاديث پيشين است، از [📚تهذيب التهذيب ابن حجر ج ۱۱] در ذيل شرح حال «يونس بن حباب اسيدى» نقل كنيم. در صفحه ۴۳۹ مى نويسد: «ابراهيم بن زياد سبلان» از «عباد بن عباد» روايت كرده است كه با «يونس بن حباب»، ملاقات كردم و از عذاب قبر سؤال نمودم. پاسخ مرا داد و اضافه كرد كه مناسب با آنچه گفتم، سخنى است كه ناصبى‌ها آن را پوشيده داشته اند! پرسيدم: آن سخن كدام است؟ در پاسخ گفت: در قبر از مرده مى پرسند: ولىّ تو كيست؟ اگر در پاسخ بگويد كه ولىّ من، على است، نجات مى يابد! ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 تعيين 🌸🔹🔹 از مطالب پيشين روشن شد كه تعيين امام جز از طرف خداي متعال ممكن نيست؛ زيرا صفات و شرايط ياد شده را كسي جز خداوند نمي داند. از اين رو، همان گونه كه قرآن كريم در موضوع نبوت فرموده است: (اللهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ) [۱]، در مورد امامت نيز اين قاعده استوار و پابرجاست. همان گونه كه نبوت رحمت خاص خداوند است و تعيين آن به دست خداوند است و ديگران چنين حقي ندارند (أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ) [۲] امامت نيز رحمت ويژه ي الهي است، و تقسيم و تعيين آن به دست پروردگار است. ومسأله اصلي كه باعث شده، مسلمانان به دو گروه شيعه و سني تقسيم شوند همين مسأله امامت است كه به طور مختصر توضيح داده شد. شيعه معتقد است كه پس از رحلت رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) حضرت علي (عليه السلام) و يازده فرزند معصوم او امام و جانشين رسول خدا هستند و اهل تسنن ابوبكر و عمر و عثمان و علي (عليه السلام) را به ترتيب جانشين رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) مي‌دانند. و بر اين اساس بحث ديگري پيش مي‌آيد و آن اين است كه مسلمانان معارف و احكام اسلام را از چه منابعي مي‌توانند استفاده و استخراج كنند و به عبارت ديگر مستند معارف و احكام اسلام چيست؟ شيعه و سنّي قرآن و نيز رواياتي كه با سند مطمئن از رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) نقل شده باشد را دو منبع از منابع معارف و احكام مي‌دانند. و شيعه به استناد دليل‌هاي فراوان از جمله حديث ثقلين كه پيشتر ياد شد گفتار و كردارامامان دوازده گانه و به تعبير ديگر «اهل بيت و عترت رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) » را مانند قرآن و سنت رسول الله، حجت و مرجع و منبع معارف و احكام مي‌داند و معارف و احكام را از آنان مي‌گيرند و گفتار ديگران مانند اصحاب رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) را حجت نمي دانند و اختلافي كه در بخشي از معارف و احكام بين شيعه و سني است از همين مسأله نشأت گرفته است اين بحث را در آينده دنبال مي‌كنيم. ---------- 📚منابع: [۱]: انعام: ۱۲۴. [۲]: زخرف: ۳۲. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه- ۳ فروردین ۱۴۰۱ میلادی: Thursday - 23 March 2022 قمری: الأربعاء، 20 شعبان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌙11 روز تا ماه مبارک رمضان ▪️20 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام( ۳سال قبل از هجرت) 🌸25 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه‍ ق) 🌺27 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸28 روز تا اولین شب قدر ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫