🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#ترجمه_کتاب_نفیس_القطره): #قطره ای از دریای #فضایل اهل #بیت علیهم السلام ✨🍂
#بخش_دوازدهم
#قطره اى از #درياى مناقب #امام پيغمبران گذشته،
#پدر ائمّه طاهرين، سرور #يكتاپرستان،
برادر #رسول و فرستاده #پروردگار عالم،
#فرمانرواى تمام #مؤمنان،
حضرت #علىّ بن ابى طالب
صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨
را به امر خود بر هر كس ب خواهد القاء مى كند»، و آن روح خداست كه آن را عطا نمى كند و القاء نمى كند مگر بر فرشته مقرّب يا پيغمبر مرسل و يا جانشين بزرگوار او، و هر كه اين روح را خدا به او عنايت كند او را امتياز داده و از بقيّه مردم جدا نموده است، و به او قدرتى واگذار كرده است كه مرده را زنده مى كند، و آنچه را كه واقع شده و يا واقع خواهد شد به سبب آن مى داند، و مشرق به مغرب يا مغرب به مشرق را در يك لحظه سير مى كند، و از آنچه در
نيّتها و دلها خطور مى كند باخبر مى گردد، و آنچه را در آسمانها و زمين است مى داند.
اى سلمان و اى جندب ؛ محمّد صلى الله عليه وآله وسلم «ذِكْر» يعنى يادآورى كننده گرديد كه در قرآن كريم مى فرمايد:
«قَدْ أنْزَلَ اللَّه إلَيْكُم ذِكْراً × رَسولاً يَتْلُوا عَلَيْكم آيات اللَّه» [۱] .
«خدا به سوى شما ذكْر يعنى رسولش را فرستاد تا آيات الهى را بر شما بخواند».
إنّي اُعطيت علم المنايا والبلايا وفصل الخطاب، واستودعت علم القرآن وما هو كائن إلى يوم القيامة.
به من علم مرگ و ميرها و بلاها و احكام قاطع عطا شده است، دانش قرآن و آنچه تا روز قيامت به وقوع خواهد پيوست در نهاد من به وديعه گذاشته شده است.
محمّد صلى الله عليه وآله وسلم حجّت و برهان براى مردم اقامه كرد و من حجّت خدا گرديدم، خداوند براى من قرار داد آنچه را كه هيچ كس از اوّلين و آخرين ندارد حتّى پيغمبران مرسل و فرشتگان مقرّب از آن بى بهره اند.
سپس فرمود: اى سلمان و اى جندب ؛ عرض كردند: بلى اى امير مؤمنان، فرمود:
منم كه نوح را در كشتى به امر پروردگارم آرامش بخشيدم و او را به ساحل رساندم، منم كه يونس را از شكم ماهى به اذن خداوند خارج كردم، منم كه موسى را از درياى نيل به امر خداوند عبور دادم، منم كه ابراهيم را از آتش نجات دادم، منم كه نهرها را جارى و چشمهها را جوشان و درختها را برجا نهاده ام، و من عذاب يوم الظلّهام [۲]، من نداكنندهام از محلّ نزديكى كه جنّ و انس آن را بشنوند، منم كه هر روز صداى جبّارين و منافقين را با لغت خود آنها مى شنوم.
منم خضرى كه موسى را تعليم داد، و من معلّم سليمان بن داودم، من
ذوالقرنين ام، و من قدرت پروردگار مى باشم.
اى سلمان و اى جندب ؛ من محمّدم و او من است، من از محمّدم و محمّد از من است، خداوند تبارك و تعالى فرموده است:
«مَرَجَ الْبَحْرين يَلْتَقِيان × بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لايَبْغِيان» [۱] .
«او است كه دو درياى علم و عصمت را بهم درآميخت و ميان آن دو فاصله اى قرار داد كه تجاوز نمى كنند».
اى سلمان و اى جندب ؛ كسى كه از ما بميرد در حقيقت نمرده و كسى كه از ما غائب گردد در حقيقت غائب نيست، و كسى كه از ما كشته مى شود در حقيقت كشته نيست [۲] .
سپس فرمود: اى سلمان و اى جندب ؛ عرض كردند: بلى اى امير مؤمنان ؛ درود و رحمت خداوند بر شما باد، فرمود:
أنا أمير كلّ مؤمن ومؤمنة ممّن مضى وممّن بقي، واُيّدت بروح العظمة، إنّما أنا عبد من عبيداللَّه لاتسمّونا أرباباً وقولوا في فضلنا ما شئتم، فإنّكم لن تبلغوا من فضلنا كنه ما جعله اللَّه لنا، ولا معشار العشر.
من فرمانرواى همه مردان مؤمن و زنان مؤمنه از گذشتگان و آيندگان هستم و به روح عظمت تأييد شدهام و با همه اين اوصاف بنده اى از بندگان خدا هستم، ما را خدا نناميد و سپس آنچه مى خواهيد در فضيلت ما بگوئيد، و هر چه تلاش كنيد به حقيقت آنچه كه خداوند براى ما قرار داده بلكه به يكدهم از يكدهم آن نخواهيد رسيد.
به خاطر اينكه ما نشانه هاى خدا و راهنمايان و حجّتها و جانشينان و امينان و پيشوايان از طرف او هستيم ..... #ادامه_دارد
----------
[۱]: سوره طلاق، آيه ۱۰ و ۱۱.
[۲]: اشاره به عذاب قوم شعيب است، وقتى او را تكذيب كردند دچار آفتاب شديد و حرارت زياد شدند ابرى ظاهر گشت، همگى خارج شدند تا در سايه اوروند سيلى باريد و همه آنها را هلاك كرد. «سوره شعراء، آيه ۱۸۹».
[۱]: سوره الرحمن، آيه ۱۹ و ۲۰.
[۲]: يعنى اين عوارض در وجود ظاهرى آنها ايجاد مى شود امّا وجود باطنى آنها و حقيقت آنها از تصرّف وهم و خيال و انديشه به دور است، و آن گونه نيستند كه با كشته شدن مثل ساير كشته شدگان هيچ گونه تصرّفى در عالم ملك و ملكوت نداشته باشند، شاهدش آثار عجيبى است كه از سر مقدّس سيّدالشهداء عليه السلام در طول سفر و در مكان هاى مختلف ظاهر گشت.
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
کانال نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#شيعه_و_پاسخ_به_چند_پرسش✨🍂🍂
#قسمت_بیست_و_هشتم
#توسل به #پيامبر و #امامان 🔹🌸🌸
۲ پيامبر گرامي در جنگ بدر دستور داد اجساد مشركان را در چاهي ريختند. سپس خود با همه آنان سخن گفت. يكي از ياران رسول خدا عرض كرد: آيا با مردگان سخن ميگوييد؟ پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: شماها از آنان شنواتر نيستيد. [۱] .
۳ رسول گرامي (صلي الله عليه وآله وسلم) كراراً به قبرستان بقيع ميرفت و به ارواح خفتگان در قبرستان چنين خطاب ميكرد: السّلام علي أهل الدّيار من المؤمنين و المؤمنات. و براساس روايتي ديگر ميفرمود: السّلام عليكم دار قوم مؤمنين». [۲] .
۴ امير مؤمنان علي (عليه السلام) آنگاه كه پيامبر را غسل ميداد به او چنين گفت: «بأبي أنت و أُمّي يا رسولَ الله لقد إنقطعَ بموتِك ما لَمْ يَنْقَطِعْ بموتِ غيرِك مِن النُبوّةِ و الأنباء و أخبارِ السماء... بأبي أنتَ و أُمّي اذكرنا عند ربِّك و اجْعلنا من بالك» [۳] پدر و مادرم فداي تو باد اي رسول خدا، با مرگ تو چيزي (وحي) منقطع گرديد، كه با مرگ ديگران منقطع نگرديده بود. ما را نزد پروردگارت ياد كن...
----------
📚منابع:
[۱]: صحيح بخاري، ج ۵، باب قتل ابي جهل، سيره ابن هشام: ۲: ۲۸۲ و غيره.
[۲]: صحيح مسلم، ج ۲، باب ما يقال عند دخول القبر.
[۳]: نهج البلاغه، بخش خطبه ها، شماره ۲۳۵.
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
میلادی: Sunday - 08 May 2022
قمری: الأحد، 6 شوال 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها
🗞 #وقایع مهم شیعه:
.
🔹توقيع براى حسين بن روح
روز يكشنبه سال ۳۰۵ ه’ اولين توقيع امام عصر عليه السّلام در دوران غيبت صغرى، براى جناب حسين بن روح رحمة اللَّه صادر شد.
(بحار الانوار: ج ۵۱، ص ۳۵۶. غيبت شيخ طوسى: ص ۲۲۷. وقايع المشهور: ص ۱۹۳)
📆 #روزشمار:
◾️08 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه ق)
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه ق)
🔹11 روز تا غزوه خندق (۵ ه ق)
◾️19 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه ق)
🌺24 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت
🌸34 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#داستان_های_بحارالانوار 🔶🔸🌺
#فصل_ششم
#بخش_صد_و_یازدهم
#مرگ در بدترین #حال 🔸🍃
شخصی در محضر امام صادق علیه السلام عرض کرد:
پدر و مادرم فدایت باد! همسایگان من کنیزانی دارند که میخوانند و مینوازند.
گاهی به محل قضای حاجت میروم برای اینکه خوانندگی و نوازندگی آنان را بیشتر بشنوم نشستن خود را طولانی تر میکنم.
حضرت فرمود:
این کار را نکن! نشستن خود را طول مده و از شنیدن خوانندگی و نوازندگی بپرهیز!
آن مرد گفت:
- به خدا سوگند! من به خاطر شنیدن آواز آنان به آنجا نمی روم، بلکه گاهی که به آن محل میروم صدایشان بی اختیار به گوشم میرسد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
- مگر نشنیده ای که خداوند میفرماید: ( (ان السمع و البصر و الفوائد کل اولئک کان عنه مسئولا) ) (گوش و چشم و دلها همه مسؤولند).
آن مرد گفت:
- آری! به خدا سوگند! مثل این است که تاکنون این آیه را نه از قرآن و نه از عرب و نه از عجم نشنیده بودم. از حالا این کار را ترک میکنم و از خداوند در خواست دارم که مرا ببخشد و از من درگذرد.
امام صادق علیه السلام به او فرمود:
- برخیز! غسل توبه کن و تا میتوانی نماز بخوان! چون به کار بسیار بدی معصیت بزرگی - عادت کرده ای که اگر در این حال بمیری در بدترین حالت از دنیا رفته ای و مسؤولیت بزرگی خواهی داشت. اینک به پیشگاه خداوند توبه کن و از درگاه او بخواه تا توبه ات را از کارهای زشتی که مرتکب شده ای بپذیرد. [۱]
#سه توصیه #مهم امام #صادق علیهالسلام🔹🍂
عبدالاعلی یکی از شیعیان بوده که در کوفه زندگی میکرد، میگوید:
بعضی از دوستان و پیروان امام صادق علیه السلام نامه ای به امام علیه السلام نوشتند و در آن نامه چند مسأله که مورد احتیاج بود سؤال کردند و به من نیز گفتند تا درباره حق مسلمان بر برادر مسلمانش شفاها از امام علیه السلام سؤال کنم.
وارد مدینه شده، به محضر امام علیه السلام رسیدم. نامه دوستان را به امام علیه السلام تقدیم کردم و نیز این سؤال را نیز مطرح کردم (حق مسلمان بر برادر مسلمانش چیست)؟
حضرت جواب نامه دوستان را داد، ولی به سؤال شفاهی من پاسخ نگفت.
هنگامی که خواستم به کوفه برگردم، برای خداحافظی محضر امام علیه السلام رسیدم.
عرض کردم:
- یابن رسول الله! من از شما مطلبی پرسیدم، پاسخم ندادی.
حضرت فرمود:
- من عمدا پاسخ نگفتم.
- برای چه؟
- زیرا میترسم حقیقت را بگویم و شما عمل نکنید و کافر شوید.
سپس امام علیه السلام فرمود:
- اکنون بدان که از سخت ترین و مهم ترین واجبات خدا بر خلقش سه چیز است:
۱. رعایت عدل و انصاف بین خود و دیگران تا حدی که آنچه برای خود نمی پسندد، برای برادر مؤمنش نپسندد.
۲. دیگر اینکه، مال خود را از برادران مسلمان مضایقه نکند و با آنان همکاری صمیمانه داشته باشد.
۳. یاد کردن خداست در همه حال. اما منظورم از یاد خدا پیوسته گفتن (سبحان الله و الحمدلله) نیست، بلکه مقصودم این است که مسلمان باید چنان باشد که هرگاه با کار حرامی مواجه شد، یاد خدا مانع گردد و او را از ارتکاب گناه باز دارد. [۱]
#کمک به #مستمندان🔸🌺
محمد پسر عجلان میگوید:
خدمت امام صادق علیه السلام بودم، که یکی از شیعیان وارد شد و سلام کرد، حضرت از او پرسید:
برادرانت در چه حالی بودند؟
او در پاسخ، آنان را ستود و گفت:
مردمان خوب و شایسته ای هستند.
امام علیه السلام فرمود:
رفت و آمد ثروتمندانشان با فقرا و احوال پرسی ایشان از همدیگر چگونه بود؟
مرد گفت:
ارتباطشان اندک است (روابط گرمی ندارند) و زیاد احوال یکدیگر را جویا نمی شوند.
امام علیه السلام پرسید:
انفاق و دستگیری ثروتمندان با تهیدستان چگونه بود؟
مرد جواب داد:
شما از اخلاق و صفاتی میپرسید که در میان مردم کمیاب است.
امام علیه السلام فرمودند:
بنابراین آنان چگونه خود را شیعه مینامند!
شیعه حقیقی کسی است که در راه کمک و یاری مستمندان گام بردارد و آنان را در مهر و محبت کردن فراموش نکند. [۱]
----------
📚منابع:
[۱]: بحار، ج ۶، ص ۳۴
[۱]: بحار: ج ۷۴، ص ۲۴۲
[۱]: بحار: ج ۷۴، ص ۳۵۳.
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#شيعه_و_پاسخ_به_چند_پرسش✨🍂🍂
#قسمت_بیست_و_نهم
#بدعت_چيست؟ 🔹🌸
«بدعت» در لغت به معني كار نو و بي سابقه اي است كه بيانگر نوعي حسن وكمال درفاعل ميباشد، چنانكه يكي از صفات خداوند «بديع» است: (بَدِيعُ السَّمواتِ وَ الأَرض) (بقره: ۱۱۷). مفهوم اصطلاحي بدعت نيز آن است كه انسان چيزي را كه جزو شريعت نيست، به آن نسبت دهد، و كوتاهترين عبارت براي تعريف اصطلاح بدعت آن است كه بگوييم: إدْخالُ ما لَيْسَ مِنَ الدِّينِ في الدينِ.
بدعت گذاري در دين از گناهان كبيره بوده و در حرمت آن هيچ ترديدي نيست. پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: «كُلُ بِدْعَةِ ضَلالَةٌ، وَكُلُّ ضَلالَة فِي النّار» [۱] . نكته مهم در مسأله بدعت، تنها اين است كه مفهوم بدعت به صورتي روشن تبيين شود تا بدعت از غير آن تميز داده شود در اين زمينه، براي درك حقيقت بدعت، بايستي به دو
مطلب توجه نمود:
۱ بدعت، نوعي تصرف در دين، از طريق افزودن يا كاستن شريعت است. بنابراين، نوآوريهايي كه ربطي به دين و شريعت نداشته، بلكه به عنوان يك مسأله عرفي و عادي انجام گيرد، بدعت نخواهد بود (هرچند مشروع بودن آن مشروط به اين است كه ابداع و ابتكار مزبور در شرع محرّم و ممنوع نباشد). في المثل، بشر از نظر مسكن و پوشاك و ديگر وسايل زندگي همواره دست به نوآوريهايي ميزند و بويژه در عصر ما بسياري از روشها و ابزارهاي معمول زندگي دگرگون شده و براي نمونه لباسها و خوراكهاي جديد پديد آمده است. بديهي است همه اينها يك نوع بدعت (به معني نورآوري) بوده، ولي ارتباط به بدعت در شرع ندارد. تنها، چنانكه گفتيم، حلال بودن آنها و استفاده از آنها مشروط به اين است كه مخالف با احكام و موازين شرع نباشد.
مثلا، اختلاط زن و مرد بدون حجاب در مجالس و محافل، كه از ارمغانهاي فاسد غرب ميباشد، حرام است ولي بدعت نيست؛ زيرا كساني كه در اين محافل شركت ميكنند، اين كار را به عنوان يك عمل مشروع كه اسلام بر آن صحه نهاده انجام نمي دهند، بلكه احياناً با اعتقاد به اينكه امري مخالف شرع است، روي عدم مبالات تن به اين كار ميدهند. لذا گاه تنّبه يافته و تصميم جدّي ميگيرند كه ديگر در آن مجالس شركت نورزند.
و يا چنانچه ملتي روز يا روزهايي را براي موسم شادي و
گردهمايي معين كنند، امّا نه به اين قصد كه شرع چنين دستوري داده است، چنين كاري بدعت نيست، هرچند بايستي حلّيّت و حرمت آن از جهات ديگر مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
از اينجا روشن ميشود كه بسياري از نوآوريهاي بشري در زمينه هنر، ورزش، صنعت و غيره از قلمرو بدعت اصطلاحي بيرون بوده، و آنچه درباره آنها مطرح است مسأله حلال و حرام بودن آنها از جهات ديگر است كه خود ملاك و مقياس خاص خويش را دارد.
۲ اساس بدعت در شرع به اين نكته باز ميگردد كه چيزي را به عنوان يك امر شرعي به كار برند، در حالي كه براي مشروعيت آن، اصل يا ضابطه اي در شرع وجود نداشته باشد؛ ولي هرگاه كاري را كه انسان به عنوان يك عمل ديني انجام ميدهد، دليل شرعي يي (به صورت خاص، يا كلّي و عام) بر مشروعيت آن وجود داشته باشد، آن عمل بدعت نخواهد بود. از اين روست كه علامه مجلسي، عالم بزرگ شيعي، ميگويد: «البِدْعَةُ في الشَّرعِ ما حَدَثَ بَعْدَ الرَّسُولِ [بما انّه من الدين] وَ لَمْ يَكُنْ فِيهِ نَصٌ عَلي الخصوصِ وَ لا يَكُونُ داخلا في بَعْضِ العُمُوماتِ» [۱]: بدعت در شرع چيزي است كه پس از رسول گرامي حادث شده و دليل شرعي خاص يا عامّي نيز بر جواز آن در كار نباشد....... #ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۱]: بحارالانوار: ۲: ۲۶۳؛ مسند احمد: ۴: ۱۲۶ ۱۲۷.
[۱]: بحارالانوار، ۷۴: ۲۰۲.
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
میلادی: Sunday - 09 May 2022
قمری: الإثنين، 7 شوال 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
◾️07 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه ق)
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه ق)
🔹10 روز تا غزوه خندق (۵ ه ق)
◾️18 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه ق)
🌺23 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت
🌸33 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠🔹 #غدیرخم_از_کتب_اهل_سنت 🔹💠
🔸🔹 #قسمت_هفتاد_و_چهارم🔹🔸
🌸 #رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرموده است كه #پس از #رحلت من #دوازده تن حق #خلافت دارند 🌸
#پایان_این_بخش
(۲) [📚همان كتاب ۵/ ۹۲] از «جابر بن سمره» روايت كرده است كه گفت: از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم مى فرمود: پس از من دوازده تن خليفه كه همگى آنها از مردم قريش اند بر مسلمانان حكومت مى كنند.
مؤلف گويد: اين حديث را «ابو نعيم» در [📚حليه ۴/ ۳۳۳] و «متقى» در [📚كنز العمال ۶/ ۶۰] مى نويسد: حديث مورد بحث را «طبرانى» و «ابو نعيم» در «المعرفه» از «ابن عمر» ياد كرده و در صفحه ۲۰۱ اضافه كرده كه «طبرانى» حديث ياد شده را از «ابن عباس» نقل نموده است.
(۱) [📚همان كتاب ۵/ ۱۰۶] از «جابر بن سمره» روايت كرده كه از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم مى فرمود: براى اين امت دوازده خليفه است.
(۲) [📚كنز العمال ۶/ ۲۰۱] چنين روايت كرده است كه بر اين امت دوازده تن خلافت مى كنند و در پايه اى هستند كه مخالفان نمى توانند به آنان زيانى برسانند و آنها همه از قريش اند.
«متقى» گويد كه «طبرانى» اين حديث را از «جابر بن سمره» روايت كرده است.
مؤلف گويد: «هيثمى» در [📚مجمع ۵/ ۱۹۰] روايت كرده كه دشمنى دشمنان زيانى به حال آنان ندارد. راوى گويد: در
آن حال متوجه شدم كه «عمر بن خطّاب» پشت سر من در ميان مردم قرار گرفته است و (مردم) حديث را بطوريكه شنيده بودم تصديق كردند و «طبرانى» هم آنرا روايت كرده است
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#شيعه_و_پاسخ_به_چند_پرسش✨🍂🍂
#قسمت_بیست_و_نهم
#بدعت_چيست؟ 🔹🌸
ابن حجر عسقلاني، دانشمند مشهور اهل سنت، نيز ميگويد: «البدعةُ ما أُحدثَ و ليس له أصل فِي الشرع، و ما كانَ له أصل يدلّ عليه الشّرع فليس ببدعة» [۱]: بدعت چيزي است كه (پس از پيامبر) پديد آمده باشد و دليلي حاكي از جواز آن در شريعت يافت نشود؛ و آن چيزي كه دليل و ريشه اي در دين دارد، بدعت نخواهد بود.
بنابراين، هرگاه عملي را كه به شرع نسبت ميدهيم مستند به دليلي خاص يا ضابطه اي كلي در شرع باشد، مسلّماً بدعت نخواهد بود. صورت نخست (وجود دليل خاص) نياز به بيان ندارد. مهم توضيح قسمت دوم است، زيرا چه بسا ممكن است يك عمل ظاهراً حالت نوآوري داشته و در تاريخ اسلام بي سابقه باشد ولي معناً تحت ضابطه اي قرار گيرد كه شرع اسلام آن را به صورت كلي پذيرفته است. به عنوان نمونه، ميتوان از سربازگيري عمومي ياد كرد كه امروزه در نوع كشورها اجرا ميشود. دعوت جوانان به خدمت زير پرچم به عنوان وظيفه ديني، هرچند حالت نوآوري دارد، ولي چون يك اصل و قاعده ديني پشتيبان آن است بدعت نخواهد بود. زيرا قرآن ميفرمايد: (وَأَعِدُّوالَهُمْ مَّااسْتَطَعْتُمْ مِّنْ قُوّة) (انفال: ۶۰). بديهي است بر اثر تحوّلات جهاني، آموزش عمومي رزمي براي جوانان موجب آمادگي بيشتر در مقابل دشمن مترصد و گوش بزنگ است و عمل به روح آيه شريفه، در عصر ما،
مقتضي همين امر است.
از بيان فوق، بسياري از شبهات واهي حل ميشود. براي نمونه، انبوه مسلمانان جهان روز ميلاد پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) را جشن ميگيرند و گروهي اين امر را بدعت مينامند! در حاليكه، طبق آنچه گفتيم، هرگز ملاك بدعت بر آن صادق نيست. زيرا استحباب اظهار محبت به پيامبر گرامي اسلام و خاندان او سلام الله عليهم اجمعين يكي از اصول مسلّم اسلام است كه اين گونه جشنهاي مذهبي جلوه و مظهري از آن اصل كلّي است. پيامبر گرامي (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: «لا يُؤْمِنُ أَحدُكُمْ حَتّي أَكونَ أحبَّ إِليهِ مِنْ مالِهِ وَ أَهلِهِ وَ النّاس أجْمَعين» [۱]: هيچكدام از شما مؤمن نخواهد بود، مگر آنكه من نزد او از خانواده وي و تمامي مردم، محبوبتر باشم.
همانگونه كه يادآور شديم، بدعت بودن عمل در صورتي است كه براي آن مدرك صحيحي در شرع (به صورت خاص يا عام) وجود نداشته باشد، و بايد توجه نمود كه روايات ائمه اهل بيت (عليهم السلام)، به حكم حديث متواتر «ثقلين»، از مصادر شريعت و دلايل احكام ديني به شمار ميرود. و هرگاه حضرات معصومين سلام الله عليهم اجمعين بر جواز يا منع چيزي تصريح كنند، پيروي از گفتار آنان پيروي از دين بوده و مشمول عنوان بدعت گذاري در دين نخواهد بود.
----------
📚منابع:
[۱]: فتح الباري: ۵: ۱۵۶، ۱۷: ۹.
[۱]: جامع الأُصول ۱: ۲۳۸.
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
میلادی: Sunday - 10 May 2022
قمری: الثلاثاء، 8 شوال 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
◾️◾️ويرانى قبور ائمه بقيع عليهم السّلام
در اين روز در سال ۱۳۴۴ ه’ قبور ائمه بقيع عليهم السّلام و نيز قبر حضرت حمزه در احد به دست وهابيون تخريب شد.
(مستدرك سفينة البحار: ج ۶، ص ۶۵ - ۶۶)
علت و انگيزه تخريب اين قبور مطهّر در كتب مختلفى كه بر ردّ عقائد ضالّه وهابيّت تأليف شده، بيان گرديده است.
آنان اضافه بر قبور مطهّر ائمه معصومين عليهم السّلام، ديگر قبور را هم تخريب نمودند كه عبارتند از: قبر منسوب به فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها، قبر مطهّر فاطمه بنت اسد سلام اللَّه عليها مادر أمير المؤمنين عليه السّلام، قبر مطهّر حضرت امّ البنين سلام اللَّه عليها، قبر ابراهيم پسر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله، قبر اسماعيل فرزند حضرت صادق عليه السّلام، قبر دختران پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله، قبر حليمه سعديه مرضعه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله، و قبور شهداى زمان پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله.
وهابيّان در سال ۱۳۴۳ در مكه گنبدهاى قبر حضرت عبدالمطلب، ابى طالب، خديجه، و زادگاه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها را با خاك يكسان كردند. در جدّه نيز قبر حوا و ديگر قبور را تخريب كردند. در مدينه گنبد منّور نبوى را به توپ بستندولى از ترس مسلمانان قبر شريف را تخريب نكردند. در شوال ۱۳۴۳ با تخريب قبور مطهّر ائمه بقيع عليهم السّلام اشياء نفيس
و با ارزش آن قبور مطهّر را به يغما بردند.
قبر حضرت حمزه عليه السّلام و شهداى احد را با خاك يكسان كردند، و گنبد و مرقد حضرت عبداللَّه و آمنه پدر و مادر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله، قبر اسماعيل پسر حضرت صادق عليه السّلام و ديگر قبور را هم خراب كردند. در همان سال به كربلاى معلى حمله كردند، و ضريح مطهّر را كندند و جواهرات و اشياء نفيس حرم مطهّر را كه اكثراً از هداياى سلاطين و بسيار ارزشمند و گرانبها بود، غارت كردند و قريب به ۷۰۰۰ نفر از علماء، فضلا و سادات و مردم را كشتند. سپس به سمت نجف رفتند كه موفق به غارت نشدند و شكست خورده برگشتند.
(كشف الارتياب: ص ۷۷. شهداء الفضيلة (علامه امينى): ص ۳۸۸)
🔹جنگ حمراء الاسد
(مستدرك سفينة البحار: ج ۶، ص ۶۵ - ۶۶)
در اين روز در سال ۳ ه’ جنگ حمراء الاسد اتفاق افتاد. «حمراء الاسد» نام مكانى در اطراف مدينه است.
بعد از جنگ احد
(بنابر قولى كه جنگ احد را در هفتم شوال نقل كرده است)
و آمدن مسلمانان به مدينه، پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله براى آنكه مبادا قريش مراجعت كنند و به مدينه حمله نمايند امر نمود تا بلال ندا دهد: امر خداوند متعال است كه بايد آنان كه در احد حاضر بوده اند و جراحت ديده اند به تعقيب دشمن بروند. اصحاب كار معالجه را رها كردند و لباس رزم پوشيدند.
أمير المؤمنين عليه السّلام هم با اينكه بيشتر از ۸۰ جراحت برداشته بود و بعضى آنقدر عميق بود كه فتيله داخل آن قرار داده مى شدلباس رزم پوشيدند و رسول خدا
صلّى اللَّه عليه و آله در حاليكه به او نگاه مى كرد و مى گريست پرچم را به آن حضرت داد و مسلمين حركت كردند.
بعد از تعقيب و تاخت بر كفار، مسلمانان سه روز در حمراء الاسد ماندند و آنگاه به مدينه مراجعت كردند.
(بحار الانوار: ج ۲۰، ص ۱، ۱۴۶. منتهى الامال: ج ۱، ص ۶۴)
📆 #روزشمار:
◾️06 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه ق)
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه ق)
🔹09 روز تا غزوه خندق (۵ ه ق)
◾️17 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه ق)
🌺22 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت
🌸32 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#ترجمه_مناقب_الامام_علی_بن_ابی_طالب علیه السلام🍃🌸🌸
#بخش_پنجاه_و_چهارم
تعليم #پيامبر «ص» #قضاوت را ب #على (ع»🔹🍃🍃
(۲) ۲۹۶- خبر داد به ما ابو طالب محمد فرزند عثمان فرزند احمد فرزند فرج ازهرى اينكه ابو بكر احمد فرزند ابراهيم فرزند حسن فرزند شاذان بزار بآنها خبر داده (اذنا) گفت: نقل كرد بما اسماعيل فرزند سعدان كه خبر داد به ما پدرم كه حديث كرد بما عبيد اللَّه فرزند موسى از شيبان از ابو اسحاق از عمرو فرزند حبشى از على (ع) گفت: پيامبر خدا (ص) مرا بر يمن فرستاد، گفتم: اى پيامبر خدا (ص) مرا بسوى ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۰۷ گروهى از دانشمندان و بزرگسالان ميفرستى و من مى ترسم كه بهدف نرسم؟ پيامبر خدا (ص) فرمود: بتحقيق خدا زبان ترا استوار نموده و قلب ترا هدايت مى كند. (۱) ۲۹۷- خبر داد بما محمد فرزند احمد فرزند عثمان كه خبر داد به ما ابو حسين محمد فرزند مظفر فرزند موسى فرزند عيسى حافظ (اذنا) كه حديث كرد به ما احمد فرزند فضل قاضى منقرى كه بر ما آمده بود نقل نمود بما ابو كريب محمد فرزند علاء كه نقل كرد بما محمد از معاويه از شيبان از ابو اسحاق از عمرو فرزند حبشى از على (ع) گفت: كه پيامبر خدا (ص) مرا بسوى اهل يمن فرستاد، گفتم: اى پيامبر خدا (ص) مرا بسوى گروهى از دانشمندان و بزرگ سالان مى فرستى مى ترسم كه به هدف نرسم، فرمود: بتحقيق خدا قلبت را هدايت مى كند، و زبانت را استوار مى گرداند. (۲) ۲۹۸- خبر داد بما محمد فرزند احمد فرزند عثمان كه خبر داد بما ابو عمر محمد فرزند عباس فرزند حيويه خزاز (اذنا) كه حديث كرد بما ابو عبيد فرزند حربويه نقل كرد بما حسن فرزند صباح حديث كرد بما ابو معاويه ضرير كه نقل كرد بما اعمش از عمرو فرزند مرة از ابو بخترى از على (ع) فرمود: پيامبر خدا (ص) مرا بسوى يمن فرستاد، تا در ميان آنان قضاوت بنمايم. فرمود: گفتم: اى پيامبر خدا (ص) من به قضاوت آشنا نيستم، دستش را بر سينهام زد، و گفت: خدايا قلب او را راهنمائى فرما، و زبان او را استوار گردان، گفت: ديگر در قضاوت ميان دو نفر شكى و ترديدى بر من عارض نشد تا وقتى كه در اين مكان قضاوت نشسته بودم (۳) ۲۹۹- خبر داد بما محمد فرزند احمد فرزند عثمان كه خبر داد بما ابو حسين محمد فرزند مظفر فرزند موسى فرزند عيسى حافظ (اذنا) كه نقل كرد بما محمد فرزند حسين فرزند حفص حديث كرد بما على فرزند مثنى طهوى كه نقل كرد بما عبد الرحمن فرزند حماد كه حديث گفت بما اسرائيل از ابو اسحاق از عمرو فرزند مرة از ابو بخترى از على (ع) گفت: پيامبر خدا (ص) مرا بسوى يمن فرستاد، گفتم: ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۰۸ اى پيامبر خدا مرا بسوى گروه ستم كاران ميفرستى تا ميان آنان حكومت كنم در حالى كه من به قضاوت آشنا نيستم؟ فرمود: با دستش بر سينهام زد، و فرمود: خدا قلبت را هدايت مى كند، و زبانت را ثابت و استوار مى گرداند، گفت: قسم بخدا تا اين ساعت در قضاوت ميان دو نفر شكى نكردم. (۱) ۳۰۰ خبر داد به ما ابو عمر حسن فرزند على فرزند غسان بصرى (اجازة) كه ابو حسن على فرزند قاسم فرزند حسن نجاد بآنان خبر داده گفت: نقل كرد بما ابو حسن على فرزند اسحاق مادرائى كه حديث كرد به ما ابو قلابة عبد الملك فرزند محمد كه نقل نمود به ما ابو غسان كه نقل كرد به ما شريك از سماك از حنش از على كه گفت: پيامبر خدا (ص) فرمود: وقتى كه هر دو خصم نزد تو نشستند، براى اولى قضاوت مكن تا از دومى سخنش را بشنوى، فرمود: در قضاوت ثابت و استوار ماندم.
گفتار #پيامبر (ع) #بدرستى كه #خدا بر #موسى وحى كرد كه براى من #مسجدى بنا كن...🍂🔸🔸
(۲) ۳۰۱- خبر داد به ما احمد فرزند محمد (اجازة) گفت نقل كرد بما عمر فرزند شوذب كه نقل نمود به ما احمد فرزند عيسى فرزند هيثم كه حديث كرد به ما محمد فرزند عثمان فرزند ابو شيبة كه نقل كرد به ما ابراهيم فرزند محمد فرزند ميمون كه نقل نمود به ما على فرزند عياش از حارث فرزند حصيرة از عدى فرزند ثابت گفت: پيامبر خدا (ص) بسوى مسجد در آمد و فرمود: كه خدا بر پيامبر خود موسى وحى كرد كه براى من مسجدى پاك بنا كن كه در آنجا جز موسى و هارون و پسران هارون كسى ننشيند، و خداى بر من وحى كرد كه مسجدى پاكيزه بنا كنم كه جز خودم و على و پسران او كسى نه نشيند. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۰۹
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#شيعه_و_پاسخ_به_چند_پرسش✨🍂🍂
#قسمت_سی
#تقيه به حكم #عقل واجب #است 🌸🔹🔹
يكي از تعاليم قرآن اين است كه، در مواردي كه جان و عِرض و مال يك فرد مسلمان در اثر اظهار عقيده به خطر خواهد افتاد ميتواند عقيده خود را كتمان كند. در اصطلاح شرعي به اين امر «تقيه» گفته ميشود. جواز تقيه، نه تنها مدرك شرعي دارد، بلكه عقل و خرد نيز بر درستي و لزوم آن در شرايط خاص گواهي ميدهد. چه، از يك طرف حفظ جان و مال و آبرو لازم است، و از طرف ديگر عمل بر وفق عقيده يك وظيفه ديني است. امّا در مواردي كه اظهار عقيده جان و مال و آبروي شخص را به خطر ميافكند و اين دو وظيفه عملا با هم تزاحم و اصطكاك مييابند، طبعاً حكم خرد آن است كه انسان وظيفه و تكليف مهمتر را بر ديگري مقدم بدارد. در حقيقت، تقيه سلاح ضعفا در مقابل اشخاص قدرتمند و بي رحم است، و پيداست كه اگر تهديدي در كار نباشد، انسان نه عقيده خويش را كتمان ميكند و نه برخلاف
اعتقاد خود عمل مينمايد.
قرآن در مورد عمار ياسر (و كساني كه اصولا در چنگ كافران گرفتار شده و به رغم ايمان استوار قلبي خويش، صورتاً براي تخلص آنان لفظ كفر را بر زبان جاري ميكنند) چنين ميفرمايد: (مَنْ كَفَرَ بِاللهِ مِنْ بَعْدِ إيمانِهِ إِلاّ مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنُّ بِاْلإيمانِ) (نحل: ۱۰۶): كسي كه پس از ايمان به خدا كفر ورزد (به سزاي عمل خود ميرسد) مگر كسي كه از روي ناچاري و اجبار اظهار كفر كند، ولي قلبش به ايمان، قرص و محكم باشد.
در آيه ديگر ميفرمايد: (لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللهِ في شَيْء إِلاّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللهُ نَفْسَهُ وَ إِلَي اللهِ الْمَصيرُ) (آل عمران: ۲۸): روا نيست مؤمنان كافران را به جاي مؤمنان وليّ خود گيرند، و هركس چنين كند پيوند خويش را با خداوند گسسته است؛ مگر اينكه خود را (براي ايمني از شر آنها) در حصن و حفاظِ تظاهر به قبول ولايتشان قرار دهيد. خداوند شما را از مخالفت با خويش بر حذر ميدارد و بازگشت همگان به سوي خدا است.
مفسران قرآن در شرح اين دو آيه، همگي اصل تقيه را اصلي مشروع دانسته اند. [۱] .
اصولا هركس مطالعه مختصري در تفسير قرآن و فقه اسلامي داشته باشد ميداند كه اصل تقيه از اصول اسلامي است و نمي توان آيات ياد شده در فوق و نيز عمل مؤمن آل فرعون و كتمان ايمان خويش و اظهار خلاف آن را (غافر: ۲۸) ناديده گرفت. و تقيه را به طور كلي منكر شد.
ضمناً در خور ذكر است كه هرچند آيات تقيه در مورد تقيه از كافران وارد شده، ولي ملاك آن، كه همان حفظ جان و عرض و مال مسلمين در شرايط خاص و ناگوار است، اختصاص به كافران ندارد، و اگر اظهار عقيده و يا عمل شخص بر وفق آن، نزديك فرد مسلمان نيز موجب خوف شخص بر جان و مال و عرض خويش باشد، تقيه در اين مورد حكم تقيه از كافر را خواهد داشت. اين سخني است كه ديگران نيز به آن تصريح كرده اند. رازي ميگويد: مذهب شافعي اين است كه هرگاه وضع مسلمانان در ميان خود همان حالتي را به خود گرفت كه مسلمانان در ميان كفّار (حربي) دارند، تقيه براي حفظ جان جايز است. همچنين تقيه منحصر به ضرر جاني نبوده و حتي ضرر مالي نيز مجوّز تقيه است؛ زيرا احترام مال مسلمان هم مانند احترام خون مسلمان است، و اگر كسي در راه آن كشته شود، شهيد ميباشد. [۱] ...... #ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۱]: تفسير طبري: ۳: ۱۵۳؛ تفسير رازي: ۸: ۱۱۳؛ تفسير نسفي، در حاشيه تفسير خازن: ۱: ۲۷۱؛ روح المعاني: ۳: ۱۲۱؛ مجمع البيان: ۳:... و ۱: ۴۳۰.
[۱]: تفسير رازي: ۸: ۱۳.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: چهار شنبه - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
میلادی: Sunday - 11 May 2022
قمری: الأربعاء، 9 شوال 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام
🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام
🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام
🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
◾️05 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه ق)
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه ق)
🔹08 روز تا غزوه خندق (۵ ه ق)
◾️16 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه ق)
🌺21 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت
🌸31 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110💫