eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
460 دنبال‌کننده
133 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸 خروج علیه السلام با و از 🌸🍃 در سند و متن این روایت نقاط ضعفی وجود دارد، از جمله آنکه به ماجرای آزادی قسطنطنیه اشاره شده که طی چند قرن، مشکل سیاسی، نظامی مسلمانان و کانون تهدید بخشی از دولت اسلامی بشمار میرفت، تا آنکه سلطان محمد فاتح، حدود پانصد سال پیش آن را فتح کرد. البته مسلمانان از قول پیامبر صلی الله علیه و آله درباره آزادی قسطنطنیه، روایات بشارت دهنده ای نقل نموده اند که صحت آنها نیاز به تحقیق و بررسی دارد ولی آنچه به موضوع ما مربوط میشود، روایاتی است که به آزاد سازی قسطنطنیه بدست حضرت مهدی علیه السلام اشاره میکند که از جمله، همین روایت است. بنابراین یا باید بگوئیم فتح قسطنطنیه به دست حضرت مهدی علیه السلام از مطالبی ست که راویان حدیث در لابلای روایات از خودشان اضافه کرده اند زیرا میدانستند آن حضرت تمام مشکلات مسلمانان را حل و فصل مینماید و همانطور که گفتیم مسأله قسطنطنیه قرنها مشکل بزرگ مسلمانان بود. و یا اینکه ممکن است مراد از قسطنطنیه، پایتخت روم در زمان ظهور حضرت باشد و در برخی روایات از آن به شهر بزرگ روم تعبیر شده، همان شهری که طبق روایت، حضرت و یارانش آن را محاصره نموده و با تکبیر آزاد میکنند. اما سرنوشت این روایت هر چه باشد حتی اگر آن را ساختگی فرض کنیم، روایتی است متعلق به مؤلفی معروف که حدود یکهزار و دویست سال قبل آن را نگاشته. چون تاریخ درگذشت ابن حماد سال ۲۲۷ ه. ق است و روایت را از تابعین قبل از خود نقل کرده. بنابراین، این روایت حداقل، حاکی از تصویر ذهنی راویان آن زمان نسبت به وضع سیاسی کلی سال ظهور و رایج بودن اخبار و وقایع ظهور حضرت نزد مسلمانان و جستجوی آنها از علائم ظهور بوده است. علاوه بر آن، محتوای بیشتر مطالب این روایت یا در روایات دیگر آمده و یا نتیجه منطقی پیشامدهایی است که در دیگر روایات بر آن تصریح شده است. آمدن هفت نفر از علماء بزرگ به مکه در آن موقعیت، حاکی از شدت توجه مسلمانان نسبت به ظهور امام است. همچنین اعزام نمایندگان مردم به مکه جهت شرفیابی به حضور حضرت و نیز بیعت گرفتن هر یک از علماء از سیصد و سیزده نفر از مؤمنانی که برای جانبازی در کنار آن امام اعلام آمادگی میکنند، جملگی حکایت از شور و هیجان مردمی دارد که مشتاقانه میخواهند در زمره یاوران آن حضرت که به تعداد رزمندگان جنگ بدر خواهد بود، قرار گیرند. اما کناره گیری چند باره حضرت از آن علماء خالی از ضعف نیست ولی شاید اشاره به مطلبی باشد که در منابع شیعه و سنی آمده و آن اینکه بیعت حضرت با آنها از روی اکراه است. این موضوع در حدیثی که از پیامبر و اهل بیت علیهم السلام نقل شده بدست ما رسیده. در همین رابطه یکی از اصحاب بزرگ امام صادق علیه السلام نسبت به این بیعت توأم با اکراه تردیدی به خود راه میدهد. اما امام صادق علیه السلام معنی اکراه را توضیح میدهد و میگوید که منظور از اکراه اجبار نیست، آنگاه دل او آرام میگیرد. آنچه در این روایت گذشت، تصویری از اوضاع روانی مسلمانان و انتظار شدید آنان نسبت به ظهور حضرت مهدی علیه السلام بود... اما عملکرد امام علیه السلام در مکه و بیعت یارانش با او، در روایات دیگر به شیوه دیگری بیان شده که با آنچه در این روایت آمده متفاوت است. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌸🍂 : 🍃🌸 صفات در حضرت علی بن ابی طالب عَلَیهِ السَّلام 🍂🔹 مِنَ الحَقِّ بِعَجْزٍ اِن صَمَتَ لَمْ يُعْيِهِ الصَّمتُ وإن نَطَقَ لَم يَعْيهِ اللَّفظُ وَ إِنْ ضَحِكَ لَمْ يَعلُ بِهِ صَوْتُهُ قَانِعٌ بِالَّذي قُدِّرَ لَهُ لا يَجْمَحُ بِهِ الغَيظُ وَلا يَغْلِبُهُ الْهَوى وَلا يَقْهَرُهُ الشُّحُّ يُخالِطُ النَّاسَ بِعِلمٍ وَ يُفَارِقُهُم بِسِلْمٍ يَتَكَلَّمُ لِيَغْنَمَ وَ يَسأل لِيَفْهَم، که زشت است بر او سخت گیری کند، خواسته اش را برآورده نمی کند، به چیزهای باقی مشتاق و به چیزهای فانی و از دست رفتنی بی میل است. به آنچه عالم است عمل می‌کند و علم را قرین حلم کرده است، نشاط او دائمی است و کسالت از او دور است، آرزوهایش قریب و دست یافتنی است، لغزشش اندک است، در انتظار مرگ و اجل خود بوده و قلبش خاشع است. پروردگارش را ذکر و یاد می‌کند، نفسش قانع است، جاهل نیست و از دین خود محافظت می‌کند، دردها و عیوبش مرده است، خشم خود را فرو می‌برد، اخلاقش با صفاست، همسایه اش از او در امان است، کارش آسان است و کبر و خود بزرگ بینی ندارد، صبر او آشکار و بسیار اهل ذکر است، هیچ کار خیری را از روی ریا انجام نمی دهد و به خاطر حیاء ترک نمی کند. انجام عمل خیر توسط او مورد انتظار است و از انجام عمل شر توسط او همه در امانند. اگر در بین انسانهای غافل باشد نام او در گروه ذاکرین نوشته می‌شود و اگر همراه ذاکرین باشد نام او در غافلین نوشته نمی شود. کسی را که به او ظلم کرده است عفو می‌کند و به کسی که او را محروم کرده است عطا و بخشش می‌کند و با کسی که با او قطع رابطه کرده صله رحم می‌نماید. کار نیک او قریب و نزدیک، و سخن او راست و عمل او نیک است، خیر از جانب او روی می‌آورد و شر او پشت می‌کند (یعنی شرش به کسی نمی رسد) و اهل مکر و نیرنگ نیست، در بلاها باوقار، در سختی‌ها و مکاره صبور و در گشایش و راحتی شاکر است بر کسیکه مبغوض (دشمن) اوست ظلم نمی کند و در مورد کسی که دوستدار اوست به گناه نمی افتد. آنچه را که متعلق به او نیست ادعا نمی کند، آنچه را که بر ضد او باشد انکار نمی کند، قبل از آنکه بر علیه او شهادت داده شود خود به حقیقت اعتراف می‌کند، آنچه را که حفاظتش را پذیرفته است ضایع نمی کند با لقبهای (زشت) کسی را نمی نامد، بر هیچکس ستم نمی کند و حسد بر او غالب نمی شود، به همسایه ضرر نمی رساند و یا در بلایی که به دیگران می‌رسد شادی نمی کند، امانتها را ادا می‌کند و به اطاعت از (خداوند) عمل می‌کند، به سوی خیرات می‌شتابد، از کارهای زشت روی گردان است، امر به معروف می‌کند و خود نیز انجام می‌دهد، نهی از منکر می‌کند و خود نیز اجتناب می‌کند، با جهل و نادانی در کارها دخالت نمی کند و از حق با ناتوانی دست برنمی دارد، وقتی (از روی تکلیف) سکوت می‌کند از ساکت بودن خسته و عاجز نمی شود و هنگامیکه (از روی تکلیف) سخن می‌گوید، از سخن گفتن خسته و عاجز نمی شود، اگر بخندد صدای خنده اش بلند نمی شود، به آنچه برایش مقدّر شده قانع است، غیظ و کینه بر او غلبه نمی کند و هوای (نفس) بر او غالب نمی شود و حرص، او را مغلوب نمی سازد، با علم با مردم معاشرت می‌کند و با سلم و دوستی از آنها جدا می‌شود. نَفْسُهُ مِنْهُ فِي عَنَاءٍ وَ اَلنَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ أَراحَ النَّاسَ مِنْ نَفْسِهِ وَ أَتْعَبَها لآِخِرَتِهِ ان بُغِيَ عَلَيْهِ صَبَرَ لِيَكونَ اَللَّهُ هُوَ اَلْمُنْتَصِرَ لَهُ يَقْتَدِي بِمَنْ سَلَفَ مِنْ أَهْلِ اَلْخَيْرِ قَبلَهُ فَهُوَ قُدْوَةٌ لِمَنْ خَلَفَ مِنْ طَالِبِ اَلْبِرِّ بَعْدَهُ أُولَئِكَ عُمَّالُ اَللَّهِ وَ مَطايَا أَمرِهِ وَ طاعَتِهِ وَ سُرُجُ أَرْضِهِ وَبَرِيَّتِهِ أُولَئِكَ شِيعَتُنا وَ أَحِبَّتُنَا وَ مِنَّا وَ مَعَنَا أَلاَهَا شَوْقاً اِلَيهِم فَصَاحَ هَمَّامُ بْنُ عبادَة صَيْحَةً وَقَعَ مَغْشِيّاً عَلَيْهِ فَحَرَّكُوهُ فاذا هُوَ قَدْ فَارَقَ اَلدُّنْيَا رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ فَاسْتَعْبَرَ الرَّبِيعُ بَاكِياً وَقَالَ لَاَسَرْعَ مَا أَوْدَتْ مَوْعِظَتُكَ يا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ بِابْنِ أَخِي وَ لَودِدْتُ لَوْ انِّي بِمَكَانِهِ فَقَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ هَكَذَا تَصْنَعُ اَلْمَوَاعِظُ اَلْبَالِغَةُ بِأَهْلِهَا أَمَا وَاللَّهِ لَقَدْ كُنْتُ أَخَافُهَا عَلَيْهِ فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ فَمَا بَالُكَ أَنْتَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فقالَ وَيْحَكَ اِنْ لِكُلِّ وَاحِدَ أجِلا لَنْ يَعْدُوَهُ .... ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:   شمسی: شنبه -- ۲۰ اسفند ۱۴۰۱   میلادی: Wednesday - 11 March 2023      قمری: : السبت ؛ 18 شعبان 1444   🌹  متعلق است به:                                                        🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم                                                                                  🗞 وقایع مهم شیعه:   ◾️رحلت سومین وکیل و سفیر خاص امام زمان علیه السلام، جناب حسین بن روح رحمه الله جناب حسین بن روح رحمه الله سومین وکیل و سفیر امام زمان روحی فداه که حدود بیست سال متصدی مقام مقدس سفارت بود در روز هجدهم شعبان سال ۳۲۶ هجری قمری درگذشت [۱]، قبر شریفش در بغداد قدیم می‌باشد. جناب محمد بن عثمان رحمه الله دومین وکیل و سفیر امام زمان علیه السلام در اواخر عمر با برکتش که بسیار پیر و ناتوان شده بود، در دو سال آخر زندگی خویش قبض گرفتن از شیعیان را به جناب حسین بن روح واگذار کرده بود و در واپسین لحظات زندگی به شیعیان حاضر در مجلس فرمود: «به من امر شده که به ابوالقاسم حسین بن روح وصیت نمایم» و اینگونه وی به عنوان سومین وکیل و سفیر خاص حضرت بقیةالله ارواحنا فداه معرفی شد. [۲] در زمان انتصاب جناب حسین بن روح رحمه الله در شهر بغداد، خاندان فرات حکومت می‌کردند که از پیروان تشیع محسوب می‌شدند و تا زمانی که ابن فرات حکومت می‌کرد، حسین بن روح با احترام کامل و عزت زندگی می‌کرد و خانه اش محل رفت و آمد شیعیان بود تا اینکه در سال ۳۱۱ هجری قمری حامد بن عباس موفق شد آل فرات را شکست دهد و بغداد را فتح کند. حامد بن عباس پس از رسیدن به قدرت، اموال حسین بن روح رحمه الله را مصادره کرد و وی را به زندان انداخت و پس از مدتی جناب حسین بن روح از زندان آزاد می‌شود ولی در شدّت و سختی بود تا اینکه خاندان نوبختی در دستگاه حکومتی به مقامات مهمی می‌رسند، پس از آن دیگر کسی بر جناب حسین بن روح مزاحمتی ایجاد نکرد [۳] تا اینکه در روز هجدهم شعبان به سال ۳۲۶ هجری قمری از دنیا رحلت می‌کند. ---------- [۱]: اخبار الراضی باللّه و المتقیللّه، محمد بن یحیی صولی، ص۱۰۴ ؛ تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم، ج ۱، ص ۲۰۶. [۲]: الغیبة للطوسی، ص ۳۷۰. [۳]: خاندان نوبختی، اقبال آشتیانی، ص ۲۱۷.   📆 روزشمار: 🔹01 روز تا غزوه بنی المصطلق( ۶ه‍ ق) ◾️23 روز تا وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها ( ۳ سال قبل از هجرت) 🌸28 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام ( ۳ ه‍ ق) 🌼30 روز تا معراج رسول اکرم (صلی الله علیه واله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر ( ۲ه‍ ق) 🔸31 روز تا اولین شب قدر ◾️32 روز تا ضربت خوردن امیرالمؤمنین علی علیه السلام ( ۴۰ ه‍ ق) 🔹33 روز تا فتح مکه ( ۸ ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️34 روز تا شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ( ۴۰ ه‍ ق) 🔸35 روز تا سومین شب قدر ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌    ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 🌸🍃 یونس نقاش، در سامرا همسایه امام هادی علیه السلام بود، پیوسته به حضور امام علیه السلام شرفیاب می‌شد و به آن حضرت خدمت می‌کرد. یک روز در حالی که لرزه اندامش را فرا گرفته بود محضر امام آمد و عرض کرد: سرورم! وصیت می‌کنم با خانواده‌ام به نیکی رفتار نمایید! امام فرمود: - چه شده است؟ عرض کرد: - آماده مرگ شده ام. امام با لبخند فرمود: چرا؟ عرض کرد: موسی بن بغا [۱] نگین پر قیمتی به من فرستاد تا روی آن نقشی بندازم. موقع نقاشی نگین شکست و دو قسمت شد. فردا روز وعده است که نگین را به او بدهم، موسی بن بغا که حالش معلوم است اگر از این قضیه آگاه شود، یا مرا می‌کشد، یا هزار تازیانه به من می‌زند. امام علیه السلام فرمود: برو به خانه ات جز خیر و نیکی چیز دیگر نخواهد بود. فردای آن روز یونس در حال لرزان خدمت امام رسید و عرض کرد: فرستاده موسی بن بغا آمده تا نگین انگشتر را بگیرد. امام فرمود: نزد او برو جز خوبی چیزی نخواهی دید. یونس رفت و خندان برگشت و عرض کرد: سرورم! چون نزد موسی بن بغا رفتم، گفت: زنها بر سر نگین با هم دعوا دارند ممکن است آن را دو قسمت کنی تا دو نگین شود؟ اگر چنین کنی تو را بی نیاز خواهم کرد. امام علیه السلام خدا را سپاسگزاری کرد و به یونس فرمود: به او چه گفتی؟ - گفتم: مرا مهلت بده تا درباره آن فکر کنم که چگونه این کار را انجام دهم. امام فرمود: خوب پاسخ دادی. [۱] بدین گونه، یونس نقاش، از مشکلی که زندگی او را تهدید می‌کرد رهایی یافت. امام حسن و گران 🌸🍂 در زمان خلیفه وقت (مهتدی عباسی) امام حسن عسکری علیه السلام را زندانی کردند. رئیس زندان فردی به نام صالح بن وصیف بود. گروهی از دشمنان امام علیه السلام پیش رئیس زندان رفتند و اکیدا از او خواستند به آن حضرت در زندان سخت بگیرد. رئیس زندان گفت: چه کنم؟ دو نفر از بدترین اشخاص را برای شکنجه حسن عسکری مأمور کردم، آن دو نفر پس از مشاهده حال عبادت و راز و نیاز آن حضرت، آن چنان تحت تأثیر قرار گرفته اند که خود مرتب به عبادت و نماز مشغولند، به طوری که رفتارشان شگفت آور است! آنها را احضار کردم و پرسیدم: شما چرا چنین شده اید؟ چرا به این شخص شکنجه نمی کنید، مگر از ایشان چه دیده اید؟ در پاسخ گفتند: چه بگویم درباره شخصی که روزها را روزه می‌گیرد و شبها را به عبادت می‌گذراند، نه سخن می‌گوید و نه جز عبادت به کار دیگر سرگرم می‌گردد، هنگامی که به ما نگاه می‌کند بدنمان می‌لرزد و چنان وحشت سراسر وجود ما را فرا می‌گیرد که نمی توانیم خود را نگه داریم. مخالفین امام که این سخنان را شنیدند ناامید سر افکنده برگشتند. [۱] امام به یکی از بزرگ 🌺🔹 امام حسن عسکری علیه السلام نامه ای به یکی از بزرگان فقهای شیعه (علی پسر حسین بن بابویه قمی) نوشته اند که فرازی از آن چنین است: ای علی! پیوسته صبر و شکیبایی کن! و منتظر فرج باش! همانا پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است: بهترین اعمال امت من انتظار فرج است. همواره شیعیان ما در حزن و اندوه خواهند بود، تا فرزندم (امام قائم علیه السلام) ظهور نماید، همان کسی که پیغمبر صلی الله علیه و آله بشارت ظهور او را چنین داد: زمین را پر از عدل و داد کند، همچنان که پر از ظلم و جور شده است. ای بزرگمرد و مورد اعتماد من! ای ابوالحسن! صبر کن! و بگو به شیعیان صبر کنند، در حقیقت زمین از آن خداست. به هر کس بخواهد می‌دهد، سرانجام نیکو برای پرهیزکاران است و سلام و رحمت و برکات خداوند بر تو و همه شیعیانم، درود او بر محمد و آلش باد. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: از سرداران قدرتمند متوکل عباسی بود. [۱]: بحار ۵۰، ص ۱۲۵. [۱]: بحار: ج ۵۰، ص ۳۰۸. [۱]: بحار: ج ۵۰، ص ۳۱۷. نامه آن حضرت در کتب دیگر بیش از این مقدار نقل شده. فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌸🍂 : 🍃🌸 صفات در حضرت علی بن ابی طالب عَلَیهِ السَّلام 🍂🔹 لَنْ يَعْدُوَهُ وَ سَبَباً لَنْ يُجَاوِزَهُ فَمَهْلاً لاَ تَعْدِلْهَا فَانَّمَا نَفَثَهَا عَلَى لِسَانِكَ اَلشَّيْطَانُ قَالَ فَصَلَّى عَلَيْهِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَشِيَّةَ ذلِكَ اليَومِ وَ شَهِدَ جَنازَتَهُ وَنَحنُ مَعَهُ. [۱] ۶-عَنْ أَمِيرِ اَلْمُومِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيهِ السَّلامُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّي اَللَّهُ وَعَلَيهِ وَ آلِهِ يَا عَلَى كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يُحِبُّنِي وَ يُبْغِضُكَ يَا عَلَى أَنَّهُ اِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ نَادَى مُنادٍمن بُطْنَانِ اَلْعَرْشِ أَيْنَ مُحِبُّو علَى مَنْ يُحِبُّه؟ أَيْنَ اَلْمُتَحَابُّونَ فِي اَللَّهِ؟ أَيْنَ اَلْمُتَبَاذِلُونَ فِي اَللَّهِ؟ أَيْنَ اَلْمُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ؟ أَيْنَ اَلَّذِينَ جَفَّتْ أَلْسِنَتُهُمْ مِنَ الْعَطَشِ؟ أَينَ الَّذِينَ يُصِلُّونَ بِاللَّيَالِي وَ النَّاسُ نِيَامٌ؟ أَيْنَ اَلَّذِينَ يَبْكُونَ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ« لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ» [۲]؟ أَيْنَ رُفَقَاءُ النَّبِيِّ مُحَمَّدٍ صلي اَللَّهُ وَعَلَيْهِ وَ آلِهِ آمَنُواوَ قَرُّوا عَيْناً «ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ تُحْبَرُونَ. » [۳] » [۴] برای بهره و استفاده سخن می‌گوید و برای درک و فهم سؤال می‌کند، نفس خود را به سختی می‌اندازد و مردم از او در راحتی هستند. مردم را از نفس خود، راحت کرده است و برای آخرت خود، نفسش را به سختی می‌اندازد، اگر بر او ستم شود صبر می‌کند تا خداوند او را پیروز گرداند، به پشینیانی که اهل خیر بوده اند اقتدا می‌کند و او برای آیندگانی که طالب نیکی باشند پیشوا و مقتدا است. آنان عمال خداوند و مرکب‌های امر او و طاعت او و چراغ‌های برای زمین و برای مخلوقات او هستند، آنان شیعیان ما و محبین ما و از ما و همراه ما هستند. آه که چقدر مشتاق آنان هستم. پس همام بن عباده فریاد بلندی کشید و از هوش رفت و بر زمین افتاد، او را تکان دادندولی او، که رحمت خداوند بر او باد، از دنیا رفته بود. پس ربیع در حالیکه گریه می‌کرد عرض کرد: چه سریع موعظه ی شما به پسر برادرم اثر کرد ای امیرمؤمنان. هر آینه دوست داشتم ای کاش من به جای او بودم. پس امیرمؤمنان عَلَیهِ السَّلام فرمودند: آری موعظه‌های بلیغ (برآمده از جان) اینچنین به اهل آن اثر می‌کند. بدان که قسم به خداوند این موضوعی بود که به واسطه ی آن بر همام بیمناک بودم. پس گوینده ی (بی ادبی) به امام به خاطر ایراد این خطبه اعتراض کرد و گفت: پس چرا با خود شما چنین نکرد؟ پس امام فرمودند: وای بر تو، همانا هر کسی اجل و سبب مرگ مشخصی دارد که از آن تجاوز نمی کند پس درنگ کن و دیگر تکرار نکن، زیرا این سخن را شیطان بر زبان تو جاری کرد. پس امام عَلَیهِ السَّلام در حالیکه، همراه او بودیم در غروب آن روز بر جنازه ی او حاضر شدند و نماز خواندند. ۶- امیرمؤمنان علی بن ابی طالب عَلَیهِ السَّلام فرمودند: رسول خدا صَلَی اللهُ وعَلَیه ِوَ آلِه فرمودند: ای علی آنکه بگوید مرا دوست دارد ولی دشمن تو باشد دروغ می‌گوید، همانا در روز قیامت منادی از وسط عرش ندا می‌کند: کجایند کسانی که على عَلَیهِ السَّلام را دوست داشته و او نیز ایشان را دوست می‌دارد؟ کجایند کسانیکه به خاطر خدا به یکدیگر محبت می‌کنند؟ کجایند کسانیکه به خاطر خداوند به یکدیگر بذل و بخشش می‌کنند؟ کجایند کسانیکه دیگران را بر خود مقدم می‌دارند و ایثار می‌کنند؟ کجایند کسانیکه زبانهایشان از شدت تشنگی خشک شده است؟ کجایند کسانی که در شب نماز می‌خوانند در حالیکه مردم در خوابند؟ کجایند کسانیکه از ترس خداوند گریه می‌کنند «نه ترسی بر شماست و نه شما محزونید» کجایند رفیقان پیامبر، حضرت محمد الله صَلَی اللهُ وعَلَیه ِوَ آلِه؟ که ایمان آوردند و چشمانشان روشن است «در بهشت شما و همسرانتان شادمان داخل شوید و از نعمات استفاده کنید»..... ---------- 📚منابع: [۱]: بحار الانوار ۱۹۲/۶۸و مثله في نهج البلاغة الخطبة /۱۹۳ و الكافي۲۲۶/۲ [۲]: الأعراف /۴۹ [۳]: الزخرف/۷۰ [۴]: تفسير فرات الكوفي / ۴۰۸ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:   شمسی: یکشنبه -- ۲۱ اسفند ۱۴۰۱   میلادی: Wednesday - 12 March 2023      قمری: : الأحد ؛ 19 شعبان 1444   🌹  متعلق است به:                                                          🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها   🗞 وقایع مهم شیعه:  🔹جنگ بنى المصطلق در اين روز در سال ۶ ه’ غزوه بنى المصطلق اتفاق افتاد. (توضيح المقاصد: ص ۲۱. فيض العلام: ص ۳۴۹) حركت براى اين جنگ در دوم شعبان همين سال بود. تعداد مسلمانان ۱۰۰۰ نفر بودند كه ۳۰ اسب داشتند، ولى كفار ۷۰۰ نفر بودند. يك نفر از مسلمانان در اين جنگ شهيد شد و از كفار ۱۰ نفر به قتل رسيدند. (المرسوعة الكبرى فى غزوات النبى الاعظم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم: ج ۳، ص ۱۲) در اين جنگ غلبه و نصرت از آن مسلمين بود. مصطلق منزلى بين مكه و مدينه است كه منسوب به مصطلق است. او اول كسى است كه دين اسماعيل عليه السّلام را تغيير داد و قبيله خود را به پرستيدن هبل فرمان داد و آن را در كعبه نصب كرد.   📆 روزشمار: ◾️22 روز تا وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها ( ۳ سال قبل از هجرت) 🌸27 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام ( ۳ ه‍ ق) 🌼29 روز تا معراج رسول اکرم (صلی الله علیه واله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر ( ۲ه‍ ق) 🔸30 روز تا اولین شب قدر ◾️31 روز تا ضربت خوردن امیرالمؤمنین علی علیه السلام ( ۴۰ ه‍ ق) 🔹32 روز تا فتح مکه ( ۸ ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️33 روز تا شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ( ۴۰ ه‍ ق) 🔸34 روز تا سومین شب قدر ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌    ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 از كه در اهل عليهم السّلام شده است ▪️▪️◼️ (۳) [همان كتاب ص ۹۰] مى نويسد: آيه پنجم، آيه وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا است. «ثعلبى» در تفسير اين آيه از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: ما همان ريسمان خدا هستيم كه خداى تعالى در حق ما فرموده است: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا. مؤلف گويد: «شبلنجى» هم همين حديث را در [📚نور الابصار ص ۱۰۱] نقل كرده است. (۱) [همان كتاب ص ۹۱] مى نويسد: آيه ششم، قول خداى تعالى است: أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ گفته است: «ابو الحسن مغازلى» از حضرت امام محمد باقر صلّى اللّه عليه و آله روايت كرده كه در ذيل كلمه «ناس» در آيه فوق فرموده است: به خدا سوگند! ما همان «ناس» (مردمى) هستيم كه بر اثر فضائل فراوانى كه داريم، مردم بر ما حسد مى ورزند. مؤلف گويد: «شبلنجى» هم اين حديث را در [📚نور الابصار ص ۱۰۱] متذكر شده است. و در آنجا گويد: مراد از «ناس» در آيه، اهل بيت است. (۲) [📚سيوطى در الدّر المنثور] در ذيل تفسير آيه إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِينَ (سوره آل عمران، آيه ۳۳) گفته است: «📚ابن جرير»، «ابن منذر» و «ابن ابى حاتم» از طريق على عليه السّلام از «ابن عباس» نقل كرده اند كه او در ذيل وَ آلَ إِبْراهِيمَ گفته است: مراد مؤمنانى هستند از آل ابراهيم، آل عمران، آل ياسين و آل محمد صلّى اللّه عليه و آله ❌ فقط با ذکر کانال ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:   شمسی: دوشنبه -- ۲۲ اسفند ۱۴۰۱   میلادی: Wednesday - 13 March 2023      قمری: : الإثنين ؛ 20 شعبان 1444   🌹  متعلق است به:                                                   🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام   🗞 وقایع مهم شیعه: .امروز مناسبتی نداریم   📆 روزشمار: ◾️21 روز تا وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها ( ۳ سال قبل از هجرت) 🌸26 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام ( ۳ ه‍ ق) 🌼28 روز تا معراج رسول اکرم (صلی الله علیه واله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر ( ۲ه‍ ق) 🔸29 روز تا اولین شب قدر ◾️30 روز تا ضربت خوردن امیرالمؤمنین علی علیه السلام ( ۴۰ ه‍ ق) 🔹31 روز تا فتح مکه ( ۸ ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️32 روز تا شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ( ۴۰ ه‍ ق) 🔸33 روز تا سومین شب قدر ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌     ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 در عالم 🔹🍃 امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در عالم ارواح مأمور شد انبیاء را به توحید خداوندی، و اطاعت محمدی (صلی الله علیه و آله) دعوت کند ۹ علی بن ابراهیم روایت می‌کند که امیرالمؤمنین (علیه السلام) قرآن را در پارچه زرد رنگی جمع کرد ۳۶. (صلی الله علیه و آله) با ۷۳ می‌نوشت 🍂🔸 امام جواد (علیه السلام) لعنت می‌کند کسانی را که می‌گویند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نوشتن بلد نبوده است، بلکه با هفتاد و سه زبان می‌نوشت ۸۱ و جلد اول برهان ۵۴۱ و اما جلد اول تفسیر البرهان : 🔹🍃 به امیرالمؤمنین (علیه السلام) در پیش اغیار لقب خلیفه چهارم بدهیم باز درست است، زیرا که طبق آیات قرآنی حضرت آدم خلیفه اول است، انّی ارید ان اجعل فی الارض خلیفة، و حضرت داود خلیفه دوم، یا داود انّا جعلناک خلیفة فی الارض، حضرت هارون خلیفه سوم، و قال موسی لاخیه هرون اخلفنی، امیرالمؤمنین چهارمی می‌شود، به دلیل انت منّی بمنزله هرون من موسی ۷۵ امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید حضرت ابراهیم از کیفیّت احیاء سؤال کرد، و این هیچگونه نقص در توحید تولید نمی کند، چون کیفیّت فعل خداست، عالم اگر آن را نداند عیبی متوجه آن نمی شود ۲۴۹ ابن شهر آشوب در مقام بیان راویان حدیث غدیر می‌نویسد: علی بن هلال مهلبی کتاب الغدیر تصنیف فرموده است، و شهر آشوب جدّ ابن شهر آشوب از ابی المعالی الجوینی نقل می‌کند که، در دست صحاف جلد ۲۸ حدیث من کنت مولاه را دیده است، و در آخر آن آمده: بقیّه بحث در جلد ۲۹ می‌آید ۴۴۶ نگارنده گوید حق هم این است که، این حدیث این قدر راوی داشته باشد، زیرا که در دشت غدیر بیعت سه روز طول کشید، و طبق نوشته مرحوم علامه امینی [۱] تنها از مدینه و اطراف آن، ۱۲۴ هزار نفر در رکاب همایونی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمده بودند، به حجة الوداع، از یمن و طائف و جاهای دیگر چقدر بودند خدا می‌داند، و همه هم در صحرای غدیر حاضر شدند،. [۱] بر شد 🍂🔸 عده ای برای اینکه درس قرآن گفتن تعطیل شود، می‌گفتند اجرت گرفتن برای تدریس قرآن حرام است، امام صادق (علیه السلام) فرمود اگر کسی دیه فرزندش را به عنوان حق زحمت، به معلّم قرآن او بدهد، بر آموزگار گرفتن آن حلال است ۴۷۵. قانونی را کرد 🍃🔹 عمّار ساباطی از امام صادق (علیه السلام) روایت می‌کند، انگشتری را امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حال رکوع در نماز، پشت سر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) [۲] به سائل داد، قیمتش اندازه خراج شام بود، از کشتن مروان بن طوق، به حضرتش از باب من قتل قتیلاً فله سلبه، متعلق شده بود که، این خودش قانونی در باب غنیمت است ۴۸۵ بیان امیرالمؤمنین (علیه السلام) حالات مختلفه اهل محشر را، از جمله عدّه ای خون گریه می‌کنند ۵۲۱. ---------- 📚منابع: [۱]: . الغدير، ج ۱، ص ۹. [۱]: . مخفی نماند که حدیث غدیر را مؤلف تفسیر البرهان، از قول امام باقر (علیه السلام) در هفت صفحه رحلی نقل کرده است که، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در دشت غدیر، چنین سخن گفته است، اول آن از ص ۴۳۶ شروع می‌شود. [۲]: . مخفی نماند که لحن احادیث انگشتر صدقه دادن حضرت امیر (علیه السلام) مثل روایات ردّ شمس بر آن حضرت، دلالت دارد بر اینکه، این بذل مکرراً انجام گرفته است، مثلاً همین حدیث حاکی است که، این احسان در نماز واجبی که، پیش نماز آن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده است، اتفاق افتاده، در حالی که سایر روایات این قید را ندارد مؤلف. کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌸🍂 : 🍃🌸 صفات در حضرت علی بن ابی طالب عَلَیهِ السَّلام 🍂🔹 الشّيعَةِ فِي مَنظَر عَلىَّ بنِ الحُسَينِ عَلَیهِ السَّلام ۱- عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ كَانَ عَلَى بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَاعِداً فِي بَيْتِهِ اِذْ قَرَعَ قَوْمٌ عَلَيْهِمُ اَلْبَابَ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا جَارِيَةُ اُنْظُرِي مَنْ بِالْبَابِ فَقَالُوا: قَوْمٌ مِنْ شِيعَتِكَ فَوَثَبَ عَجلاً حَتَّى كَادَ أَنْ يَقَعَ فَلَمَّا فَتَحَ البابَ ونَظَرَ اليْهم رَجَعَ فَقَالَ: كَذَبُوا فَأَيْنَ اَلسَّمْتُ فِي الْوُجُوهِ؟ اِينَ أَثَّرَ العِبَادَةِ؟ اَينَ سِيمَاءالسُّجُودِ؟ أَنَّمَا شِيعَتُنَا يُعْرَفُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَ شَعَثِهِمْ قَدْ قَرِحَتْ مِنْهُ الْآنَافُ و دَثَّرَتِ الْجِبَاهَ وَ اَلْمَسَاجِدَ خُمْصُ الْبُطُونِ ذُبُلُ الشِّفاهِ قَد هَيَّجَت الْعِبَادَةُ وُجُوهَهُمْ وَأخلَقَ سَهَرَ اللَّيالي وَ قَطْعُ الْهَوَاجِرِ جُثَّتَهُمُ الْمُسَبِّحُونَ اِذا سَكَتَ النَّاسُ والمُصَلّونَ اِذَا نَامَ النَّاسُ والْمَحْزُونُونَ اِذا فَرِحُ النَّاس [۱] ۳- أوصافُ الشّيعَة فِي كلامِ أبِي جَعفَر مُحَمَّدِ بنِ عَلىّ عَلَیهِمَا السَّلامُ ۱- عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي اَلْمِقْدَامِ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: يَا أَبَا اَلْمِقْدَامِ أَنَّمَا شِيعَةُ عَلَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اَلشَّاحِبُونَ النَّاحِلُونَ، اَلذَّابِلُونَ. ذَابِلَةٌ شِفَاهُهُمْ، خَمِيصَةٌ بُطُونُهُمْ مُتَغَيِّرَةٌ الْوانُهُمْ مُصْفَرَّةٌ وُجُوهُهُم اذا جَنَّهُمُ اَللَّيْلُ اتَّخَذُوا الْأَرْضَ فِرَاشاً وَ اسْتَقْبَلُوا الْأَرْضَ بِجِبَاهِهِمْ كَثِيرٌ سُجُودُهُمْ كَثِيرَةٌ دُمُوعُهُمْ كَثِيرٌ دُعَاؤُهُمْ كَثِيرٌ بُكَاؤُهُمْ يَفْرَحُ اَلنَّاسُ وَهْمٌ مَحْزُونُونَ [۲] ۲- عَنْ جَابِرٍ قَالَ دَخَلْنَا عَلَى أَبِي جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ نَحْنُ جَمَاعَةٌ بَعْدَ مَا قَضَيْنَا نُسُكَنَا فَوَدَّعْنَاهُ وَقُلْنَا لَهُ أَوْصِنَا يَا اِبْنَ رَسُولِ اللّه فَقَالَ لِيُعِنْ قَوِيُّكُمْ ضَعِيفَكُمْ ولْيَعْطِفْ غَنِيُّكُم عَلى فَقِيرِكُم وَ لْيَنْصَحِ الرَّجُلُ أَخَاهُ كَنُصْحِهِ لِنَفْسِهِ وَ اكْتُمُوا أَسْرَارَنَا وَلاَتَحْمِلوا النَّاسَ عَلَى أَعْنَاقِنَا وَ اُنْظُرُوا أَمْرَنَا وَ ما جاءَكُمْ عَنَّا فَاِنْ وَجَدْتُمُوهُ فِي اَلْقُرْآنِ مُوافِقاً فَخُذُوا بِهِ وَ اِنْ لَمْ تَجِدُوا مُوافِقاً فَرُدُّوهُ وَ اَنِ اِشْتَبَهَ الاَمْرُ عَلَيْكُمْ فَقِفُوا عِنْدَهُ وَ رُدُّوهُ الْيَنَا حَتَّى نَشْرَحَ لَكُمْ مِن شیعه در نظر امام عَلَیهِ السَّلام 🔹🌺🌺 ۱- امام صادق عَلَیهِ السَّلام فرمودند: امام سجاد عَلَیهِ السَّلام در منزل نشسته بودند که درب منزلشان به صدا در آمد پس امام عَلَیهِ السَّلام از کنیز خود خواستند که ببیند چه کسی درب می‌زند؟ کوبندگان در گفتند: ما گروهی از شیعیان شما هستیم. پس امام به سرعت از جا برخاستند بگونه ای که نزدیک بود زمین بخورند پس چون درب را گشودند و به آنان نظری افکندند باز گشته و فرمودند: دروغ می‌گویند کجاست نشان شیعه در صورت هایشان؟ کجاست اثر عبادت؟ کجاست سیما و ظاهر سجده؟ همانا شیعیان ما به عبادت و غبار آلودگیشان (در اثر عبادت) شناخته می‌شوند بینی هایشان در اثر عبادت جراحت برداشته و پیشانی‌ها و مواضع سجدهی آنها پینه برداشته است، (از فرط گرسنگی) شکم آنها به پشتشان چسبیده است لب‌های آنها خشکیده و عبادت صورت آنها را تهییج کرده است. بیداری و عبادت شبانه و بخش‌هایی از نیمروز، جسم آنها را فرسوده و ناتوان کرده است. هنگامیکه مردم ساکتند آنان تسبیح می‌گویند و هنگامیکه مردم خوابند آنان نماز می‌خوانند و هنگامیکه مردم به خوشی می‌گذرانند آنان (از ترس قیامت) محزون و غمگین هستند. ---------- 📚منابع: [۱]: بحار الانوار۱۶۹/۶۸ [۲]: بحارالأنوار۱۴۹/۶۸ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:   شمسی: سه شنبه -- ۲۳ اسفند ۱۴۰۱   میلادی: Wednesday - 14 March 2023      قمری: : الثلاثاء ؛ 21 شعبان 1444   🌹  متعلق است به:                                   🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام                 🗞 وقایع مهم شیعه: .امروز مناسبتی نداریم   📆 روزشمار: ◾️20 روز تا وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها ( ۳ سال قبل از هجرت) 🌸25 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام ( ۳ ه‍ ق) 🌼27 روز تا معراج رسول اکرم (صلی الله علیه واله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر ( ۲ه‍ ق) 🔸28 روز تا اولین شب قدر ◾️29 روز تا ضربت خوردن امیرالمؤمنین علی علیه السلام ( ۴۰ ه‍ ق) 🔹30 روز تا فتح مکه ( ۸ ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️31 روز تا شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ( ۴۰ ه‍ ق) 🔸32 روز تا سومین شب قدر ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌     ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ و در آخر حديث على عليه السلام به آنها فرموده است: آيا مى خواهيد شگفت انگيزتر از آنچه ديديد به شما نشان دهم؟ عرض كرديم: هيچ كدام از ما بيشتر از اين تحمّل نداريم. [۲] مؤلّف رحمه الله گويد: سلمان سلام اللَّه عليه كسى است كه در مرتبه دهم ايمان قرار داشته، به بلاها و مرگ و ميرها دانا بوده، اسم اعظم مى دانسته، و وقتى نزد امام صادق صلوات اللَّه عليه يادى از او به ميان مى آمد در حقّش مى فرمود: صلوات اللَّه على سلمان. درود خدا و رحمت او بر سلمان. او با همه اين اوصاف طاقت ندارد كه مناقب او را آنگونه ببيند و تحمّل كند، ما كه ذرّه هاى بى مقداربلكه كمتر از آن هستيم و امثال ما چگونه ظرفيّت پذيرش مناقب او را خواهيم داشت؟ از خداوند تبارك و تعالى درخواست مى كنم كه توفيق تصديق و قابليّت پذيرش آن معارف رامرحمت فرمايد و به او پناه مى برم از وسوسه هاى شيطان، و از ناسپاسى كردن و كفران. ۲۰۳ / ۱۱۰ - مقام و شخصيّت على عليه السلام نسبت به صالح پيامبر عليه السلام: در ذيل حديث سلمان رضوان اللَّه عليه نقل شده است: سپس اميرالمؤمنين عليه السلام برخاست و ما ناگهان جوانى را روى كوه ديديم كه در ميان دو قبر ايستاده و نماز مى خواند. عرض كرديم: اى اميرمؤمنان، اين جوان كيست؟ فرمود: اين صالح پيغمبر است و اين دو قبر يكى از پدرش و ديگرى از مادرش مى باشد، و او در ميان آن دو قبر به عبادت پروردگار مشغول است. صالح هنگامى كه نگاهش به على عليه السلام افتاد نتوانست خود را نگهدارد، شروع به گريه كردن نمود و با دست به اميرالمؤمنين عليه السلام اشاره كرد سپس آن را روى سينه نهاد در حاليكه گريه مى كرد. اميرالمؤمنين عليه السلام نزد او ايستاد تا نمازش را تمام كرد، ما به او گفتيم: چرا گريه مى كنى؟ صالح گفت: إنّ أميرالمؤمنين عليه السلام كان يمرّ بي عند كلّ غداة فيجلس فتزداد عبادتي بنظره فقطع ذلك منذ عشرة أيّام فأقلقني ذلك. اميرالمؤمنين عليه السلام هر صبحگاه به من سرى مى زد و كنار من مى نشست و من با نگاهى كه به او مى كردم به نيرو و نشاط عبادتم افزوده مى شد، مدّت ده روز است كه اينجا نيامده و مرا مضطرب و پريشان نموده است. ما از مشاهده او و گفتارش بسيار تعجّب كرديم. [۱] ۲۰۴ / ۱۱۱ - شيخ مفيد قدس سره در كتاب «اختصاص» از امام باقر عليه السلام نقل كرده است كه فرمود: هنگامى كه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم به غار حراء بالا رفت، علىّ بن ابى طالب عليه السلام به دنبال او و به جستجوى او به راه افتاد وترسيد كه مشركين نيرنگ زده و او را به قتل رسانند، رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم بالاى حرا بود و على عليه السلام روى كوه ديگرى به نام «ثبير» قرار داشت، پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم او را ديد و فرمود: اى على ؛ تو را چه شده است؟ عرض كرد: پدر و مادرم فدايت ترسيدم مشركين حيله اى بكار برده و ترا بكشند لذا به جستجويت به راه افتادم. رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: ناولني يدك يا عليّ، فرجف الجبل حتّى تخطى برجله إلى الجبل الآخر، ثمّ رجع الجبل إلى قراره. اى على؛ دستت را به من بده. پس كوه تكان سختى خورد تا اينكه آن حضرت قدم به كوه ديگر گذاشت و دو مرتبه به حال اوّل برگشت و آرام گرفت. [۲] ۲۰۵ / ۱۱۲ - در تفسير امام حسن عسكرى عليه السلام از آن حضرت نقل شده است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: كداميك از شما ديشب با به خطر انداختن جان خودش جان مؤمنى را حفظ كرده است. على عليه السلام عرض كرد: اى رسول خدا ؛ من بوده‌ام و جان ثابت بن قيس را از خطر نجات داده ام. رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: قضيّه ات را براى برادران مؤمن خود بگو بدون اينكه از نام منافقينى كه مكر و حيله كردند پرده بردارى و آن‌ها را افشا كنى، براستى خداوند تو را از شرّ آن‌ها كفايت كرد و آن‌ها را مهلت داد براى توبه كردن، شايد بخود آيند و متوجّه عواقب كار خود شوند. على عليه السلام فرمود: در محلّه بنى فلان خارج از مدينه راه مى رفتم و پيشاپيش من ثابت بن قيس مى رفت..... --------- 📚منابع: [۲]: مدينة المعاجز: ۵۴۹/۱ ح ۳۵۱، محتضر: ۷۴ - ۷۱، بحار الأنوار: ۳۳/۲۷ ح۵، نفس الرحمان: ۱۱۹ - ۱۱۷. [۱]: همان مدرك. [۲]: الإختصاص: ۳۱۸، بصائر الدرجات: ۴۰۷ ح ۹، بحار الأنوار: ۷۰/۱۹ ح ۲۱، تفسير برهان: ۱۲۷/۲ ح ۹. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ کانال نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫