🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: شنبه- ۴. دی ۱۴۰۰
میلادی: Wednesday -25 December 2021
قمری: السبت ، 20 جماد أول 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
◾️12 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه ق)
◾️23 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها
🌸28 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۸ قبل از هجرت) روز زن
▪️33 روز تا وفات حضرت امّ كلثوم عليه السّلام
جناب امّ
🌺39 روز تا ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ ه ق)
▪️41 روز تا شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۵۴ ه ق)
🌸48 روز تا ولادت امام محمد تقی علیهالسلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه ق)
🌺51 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)
آغاز ایام البیض (روز اعتکاف)
▪️53 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق)
تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#داستان_های_بحارالانوار 🔶🔸🌺
#فصل_سوم
#بخش_پنجاه
#چهارده_معصوم ( #چهارده دریای #نور
#نجوای_شبانه 🌸
ابودردأ نقل میکند:
در یکی از شبهای ظلمانی از لابلای نخلستان بنی نجار در مدینه میگذشتم. ناگهان نوای غم انگیز و آهنگ تأثرآوری به گوشم رسید و دیدم انسانی است که در دل شب با خدای خود چنین سخن میگوید:
- پروردگارا! چه بسیار از گناهان مهلکم به حلم خود درگذشتی و عقوبت نکردی و چه بسیار از گناهانم را به لطف و کرمت پرده روی آنها کشیده و آشکار نکردی. خدایا! اگر چه عمرم در نافرمانی و معصیت تو گذشته و گناهانم نامه اعمالم را پر کرده است. اما من به جز آمرزش تو امیدوار نیستم و به غیر از معرفت و خوشنودی تو به چیز دیگری امید ندارم.
این صدای دلنواز چنان مشغولم کرد که بی اختیار به سمت آن حرکت کرده، تا به صاحب صدا رسیدم. ناگهان چشمم به علی بن ابی طالب علیه السلام افتاد. خود را در میان درختان مخفی کردم تا از شنیدن راز و نیاز محروم نمانده و مانع دعا و مناجات آن حضرت نشوم.
علی بن ابی طالب علیه السلام در آن خلوت شب دو رکعت نماز خواند و آنگاه
به دعا و گریه و زاری و ناله پرداخت.
باز از جمله مناجاتهای علی علیه السلام این بود:
- پروردگارا! چون در عفو و گذشت تو میاندیشم، گناهانم در نظرم کوچک میشود و هرگاه در شدت عذاب تو فکر میکنم، گرفتاری و مصیبت من بزرگ میشود. آنگاه چنین نجوا نمود:
- آه! اگر در نامه اعمالم گناهانی را ببینم که خود آن را فراموش کردهام ولی تو آن را ثبت کرده باشی، پس فرمان دهی او را بگیرید. وای به حال آن گرفتاری که خانواده اش نتوانند او را نجات بدهند و قبیله و طایفه او را سودی ندهند و فرشتگان به حال وی ترحم نکنند.
سپس گفت: آه! از آتشی که دل و جگر آدمی را میسوزاند و اعضای بیرونی انسان را از هم جدا میکند. وای از شدت سوزندگی شرارههای آتش که از جهنم بر میخیزد.
ابودردأ میگوید: باز حضرت به شدت گریست. پس از مدتی دیگر نه صدایی از او به گوش میرسید و نه حرکت و جنبشی از او دیده میشد. با خود گفتم: حتما در اثر شب زنده داری خواب او را فرا گرفته. نزدیک طلوع فجر شد و خواستم ایشان را برای نماز صبح بیدار کنم. بر بالین حضرت رفتم. یک وقت دیدم ایشان مانند قطعه چوب خشک بر زمین
افتاده است. تکانش دادم، حرکت نکرد. صدایش زدم، پاسخ نداد. گفتم: - (انالله و انا الیه راجعون). به خدا علی بن ابی طالب علیه السلام از دنیا رفته است. ابودردأ در ادامه سخنانش اظهار میکند:
- من به سرعت به خانه علی علیه السلام روانه شدم و حالت او را به اطلاع آنان رساندم.
فاطمه علیهاالسلام گفت: ابودردأ! داستان چیست؟
من آنچه را که از حالات علی علیه السلام دیده بودم همه را گفتم. فرمود:
ابودردأ! به خدا سوگند این حالت بیهوشی است که در اثر ترس از خدا بر او عارض شده.
سپس با ظرف آبی نزد آن حضرت برگشتم و آب به سیمایش پاشیدیم. آن بزرگوار به هوش آمد و چشمانش را باز کرد و به من که به شدت میگریستم، نگاهی کرد و گفت:
- ابودردأ! چرا گریه میکنی؟
گفتم: به خاطر آنچه به خودت روا میداری گریه میکنم.
فرمود:
- ای ابودردأ! چگونه میشود حال تو، آن وقتی که مرا برای پس دادن حساب فرا خوانند و در حالی که گناهکاران به کیفر الهی یقین دارند و
فرشتگان سخت گیر دور و برم را احاطه کرده اند و پاسبانان جهنم منتظر فرمانند و من در پیشگاه خداوند قهار حاضر باشم و دوستان، مرا تسلیم دستور الهی کنند و اهل دنیا به حال من ترحم ننمایند.
البته در آن حال بیشتر به حال من ترحم خواهی کرد، زیرا که در برابر خدایی قرار میگیرم که هیچ چیز از نگاه او پنهان نیست. [۱]
#سفره_افطار 🌺
ام کلثوم دختر امیر المؤمنین علیه السلام میگوید:
در شب نوزدهم ماه رمضان دو قرص نان جو، یک کاسه شیر و مقداری نمک در یک ظرف برای افطار خدمت پدر آوردم. وقتی نمازش را به اتمام رساند. برای افطار آماده شد.
هنگامی که نگاهش به غذا افتاد به فکر فرو رفت. آنگاه سرش را تکان داد و با صدای بلند گریست و فرمود:
- عزیزم! برای افطار پدرت دو نوع خورش (شیر و نمک)، آن هم در یک ظرف آماده ساخته ای؟
تو با این عمل میخواهی فردای قیامت برای حساب در محضر خداوند بیشتر بایستم؟
من تصمیم دارم همیشه دنباله رو برادر و پسر عمویم رسول خدا صلی الله علیه و آله باشم. هرگز برای آن حضرت دو نوع خورش در یک ظرف آورده نشد تا آنکه چشم از جهان فرو بست.
دختر عزیزم! هر کس در دنیا خوردنیها، نوشیدنیها، و لباسهایش از راه حلال و پاک تهیه گردد، روز قیامت در دادگاه الهی بیشتر خواهد ایستاد
و چنانچه از راه حرام باشد علاوه بر بیشتر ایستادن عذاب هم خواهد داشت زیرا که در حلال این دنیا حساب و در حرام آن عذاب است. [۱]
----------
📚منابع:
[۱]: بحار: ج ۴۱، ص ۱۱ و ج ۸۷، ص ۱۹۵
[۱]: بحار: ج ۴۲، ص ۲۷۹
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
#یورش_به_خانه_وحی ▪️✨▪️
#بخش_دوازدهم
#بررسي سند تاريخ #طبري ▪️◾️◾️
طبري، رويداد فوق را با سند ياد شده در زير چنين نقل ميكند:
حدثنا ابن حميد، قال: حدثنا جرير عن مغيره، عن زياد بن كليب.
به لحاظ معيارهاي مقبول علم رجال اهل سنت، در امانت و صداقت و وثاقت طبري سخني نيست. ذهبي درباره ي او ميگويد:
«الامام الجليل، المفسر، صاحب التصانيف الباهره،
ثقه صادق». [۳۷].
«پيشواي بزرگ، مفسر قرآن، ابوجعفر نويسنده كتابهاي درخشان، ثقه و مورد اعتماد و راستگو».
اكنون ببينيم وضع راويان اين رويداد چگونه است.
الف) ابن حميد يعني محمد بن حميد بن حيان ابوعبدالله رازي (متوفاي ۲۴۸)
يحيي بن معين ميگويد: «او وارد بغداد شد، من و احمد بن حنبل
از او اخذ حديث نموديم و در او جز نيكي نديديم».
عبدالله بن احمد (فرزند احمد بن حنبل) از قول پدرش ميگويد: «تا ابن حميد زنده بود شهر ري مركز دانش بود» [۳۸] و نيز عبدالله ميگويد: احمد بن حنبل او را ميستود.
و اگر برخي به تضعيف او پرداخته مسلما از نظر قواعد حديثي، قول معدل مقدم بر جارح است.
ب) جرير بن عبدالحميد بن قرط الضبي، ابوعبدالله الرازي، القاضي (متوفاي سال ۱۸۸ ه).
از راويان صحاح است. نسائي و احمد بن عبدالله عجلي او را
توثيق كرده اند. [۳۹].
ج) مغيره بن مقسم ضبي، كوفه فقيه (متوفاي ۱۳۶ ه).
ابوبكر بن عياش ميگويد: «من فقيه تر از مغيره سراغ ندارم».
عجلي ميگويد: «مغيره فقيه ثقه بود و گرايش عثماني داشت. نسائي نيز او را توثيق كرده است». [۴۰].
د) زياد بن كليب تميمي معروف به ابومعشر كوفي (متوفاي ۱۱۹ ه).
وي از رجال صحيح مسلم و ابوداوود و ترمذي و نسائي است. عجلي و نسائي و ابن حبان همگي او را توثيق كرده اند. [۴۱].
با راويان رويدادي كه طبري در تاريخ خود نقل كرده آشنا شديم. طبعا رويدادي را كه شخصيتهايي مانند ابن ابي شيبه، بلا ذري و طبري با اسانيد صحيح آن را نقل كرده اند، از اعتبار خاصي در تاريخ برخوردار است. اينك به ديگر متون مهم تاريخي كه فاجعه ي فوق را گزارش كرده اند توجه كنيد:
ابن عبد #ربه و العقد #الفريد ▪️◾️◾️
شهاب الدين احمد معروف به «ابن عبد ربه اندلسي» مولف كتاب «العقد الفريد» (متوفاي ۴۶۳ ه) در كتاب مزبور بحثي مشروح درباره ي تاريخ
سقيفه انجام داده و با اشاره به كساني كه از بيعت ابي بكر تخلف جسته اند چنين مينويسد:
«فأمّا علي و العباس و الزبير فقعدوا في بيت فاطمة حتي بعث إليهم أبوبكر عمر بن الخطاب ليُخرجهم من بيت فاطمة و قال له: إن أبوا فقاتلهم، فأقبل بقبس من نار علي أن يُضرم عليهم الدار، فلقيته فاطمة فقالت: يا ابن الخطاب أجئت لتحرق دارنا؟! قال: نعم، أو تدخلوا فيما دخلت فيه الأُمّة». [۴۲].
«علي و عباس و زبير در خانه ي فاطمه نشسته بودند تا اين كه ابوبكر، عمر بن خطاب را فرستاد تا آنان را از خانه فاطمه بيرون كند و به او گفت: اگر بيرون نيامدند با آنان نبرد كن. عمر بن خطاب با مقداري آتش به سوي خانه ي فاطمه رهسپار شد تا خانه را به آتش بكشد. در اين هنگام فاطمه با او روبه رو شد و گفت: اي فرزند خطاب! آمده اي خانه ي ما را
بسوزاني؟! او در پاسخ گفت: بلي، مگر اين كه شما نيز آن كنيد كه امت كردند (با ابوبكر بيعت كنيد) ».
📚 منابع:
[۳۷] ميزان الاعتدال ۳/ ۴۹۸، شماره ۷۳۰۶.
[۳۸] تهذيب التهذيب ۹/ ۱۲۸- ۱۳۱، شماره ۱۸۰.
[۳۹] تهذيب التهذيب ۲/ ۷۵- ۷۶، شماره ۱۱۶.
[۴۰] تهذيب التهذيب ۱۰/ ۲۷۰، شماره ۴۸۲.
[۴۱] ميزان الاعتدال ۲/ ۹۲، شماره ۲۹۵۹؛ تهذيب التهذيب ۳/ ۳۸۲، شماره ۶۹۸.
[۴۲] عقد الفريد ۴/ ۲۶۰، چاپ مكتبه هلال.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه- ۵. دی ۱۴۰۰
میلادی: Wednesday -26 December 2021
قمری: الأحد، 21 جماد أول 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
◾️11 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه ق)
◾️22 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها
🌸27 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۸ قبل از هجرت) روز زن
▪️32 روز تا وفات حضرت امّ كلثوم عليه السّلام
جناب امّ
🌺38 روز تا ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ ه ق)
▪️40 روز تا شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۵۴ ه ق)
🌸47 روز تا ولادت امام محمد تقی علیهالسلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه ق)
🌺50 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)
آغاز ایام البیض (روز اعتکاف)
▪️52 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق)
تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠🔹 #غدیرخم_از_کتب_اهل_سنت 🔹💠
🔸🔹 #قسمت_پنجاه_و_سوم🔹🔸
🌸 #درباره فرمايش #پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله كه « #على عليه السّلام پس از #من #ولىّ #شماست»🌸
(۲) [📚كنز العمال ۶/ ۴۰۱] از حضرت على عليه السّلام روايت كرده است، هنگامى كه آيه انذار وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ (📚الشعراء/ ۲۱۴) نازل شد، رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله فرزندان عبد المطلب را به خانه خود دعوت كرد و غذاى اندكى براى آنها ترتيب داد. هنگامى كه سفره گسترانيده شد، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله خطاب به ميهمانان، فرمود: خدا را ياد كنيد و از اين غذا تناول نمائيد و سعى كنيد از كنار كاسه، غذا بخوريد كه بركت از اطراف و جوانب آن فرود مى آيد! نخست پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله دست در درون كاسه غذا فرو برد، سپس آنها به خوردن غذا پرداختند و همگان از آن كاسه، غذا تناول كردند و سير شدند.
سپس حضرت دستور داد تا قدح آبى حاضر كردند، نخست خود از آن آشاميد سپس حاضران از آن قدح آشاميدند و همگان سيراب شدند. «ابو لهب» كه چنان انتظارى نداشت با كمال بى شرمى خطاب به حاضران گفت: بديهى است كه محمد شما را مسحور جادوگرى خود قرار داد! در اين هنگام، پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله خطاب به حاضران فرمود: اى پسران عبد المطلب! همانا شما را به پذيرش حقيقتى مى خوانم كه تا حال، كسى مانند آن حقيقت را به اطلاع شما نرسانيده است و آن حقيقت اين است كه شما را به گواهى دادن به يكتائى خدا مى خوانم و به پذيرش كتاب او دعوت مى كنم. حاضران از شنيدن اين سخنان اظهار تنفر كرده و متفرق شدند.
روز ديگر براى دومين بار، آنانرا به منزل خود دعوت كرد و همان غذا را براى آنان ترتيب داد و همان رفتارى را به جاى آورد كه روز گذشته انجام داده بود و همان سخنان را اظهار داشت كه روز پيش اظهار كرده بود. «ابو لهب» هم همان سخنان خودش را تكرار كرد. سپس در حالى كه حضرت دست مباركش را دراز كرده بود، فرمود: چه كسى حاضر است با من بيعت كند تا به جبران آن بيعت، برادر و مصاحب من و ولى شما پس از رحلت من باشد! من (على) كه در آن روز، از گروه حاضر، كم سن تر از همه بودم، دستم را دراز كرده و عرض كردم: من با شما بيعت مى كنم! رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هم بلافاصله با من بيعت كرد. على عليه السّلام فرموده است كه غذاى آنروز را من پخته و تهيه كرده بودم. «متقى» گويد؟ «ابن مردويه» اين حديث را ....... #ادامه_دارد
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
#یورش_به_خانه_وحی ▪️✨▪️
#بخش_سیزدهم
ابن #عبدالبر و كتاب #الاستيعاب ▪️◾️◾️
يوسف بن عبداللَّه معروف به «ابن عبدالبرّ» (۳۶۸- ۴۶۳) مولف كتاب «الاستيعاب»، از بزرگان علم حديث، فقيه، مورخ و آگاه از انساب است.
او در الاستيعاب، بخش مربوط به شرح حال ابوبكر، تحت عنوان «عبداللَّه بن ابي قحافه» حادثه ي يورش به خانه زهرا را چنين نقل ميكند:
«انّ عليّاً و الزبير كانا حين بويع لأبي بكر يدخلان علي فاطمة فيشاورانها و يتراجعان في أمرهم، فبلغ ذلك عمر، فدخل عليها عمر، فقال: يا بنت رسول اللَّه، ما كان من الخلق أحد أحبّ إلينا من أبيك، و ما أحد
أحبّ إلينا بعده منك، و لقد بلغني انّ هؤلاء النفر يدخلون عليك، و لئن بلغني لأفعلنّ و لأفعلنّ. ثمّ خرج و جاءوها، فقالت لهم: انّ عمر قد جاءني و حلف لئن عدتم ليفعلنّ، و أيم اللَّه ليفينّ بها»... [۴۳].
«علي و زبير هنگامي كه با ابوبكر بيعت ميشد، به خانه فاطمه رفت و آمد كرده و با او در اين زمينه به مشورت
مي پرداختند. چون خبر رفت و آمد آنان به گوش عمر رسيد، نزد فاطمه آمد و گفت: اي دختر رسول خدا! كسي محبوبتر از پدر تو براي ما نيست، همچنان كه پس از رسول خدا، تو از ديگران نزد ما محبوبتري. به من خبر رسيده كه آنان به خانه شما وارد ميشوند. اگر بار ديگر چنين خبري به من برسد، چنين و چنان خواهم كرد! سپس خانه را ترك گفت و پس از رفتن او علي و زبير وارد خانه شدند، فاطمه به آنان گفت: عمر نزد من آمد و قسم خورد كه اگر اين كار تكرار شود چنين ميكنم. به خدا سوگند او به قسم خود عمل ميكند».
ابي #الفداء و كتاب #المختصر في اخبار #البشر ▪️◾️◾️
اسماعيل بن علي معروف به ابي الفداء (متوفاي ۷۳۲) در كتاب معروف خود به نام «المخصتر في اخبار البشر»، گزارشي نزديك به آنچه ابن عبد ربه در «عقد الفريد» آورده است، نقل كرده و ميگويد:
«ثمّ إن أبابكر بعث عمر بن الخطاب إلي علي و من معه ليخرجهم من بيت فاطمة رضي اللَّه عنها، و قال: إن أبوا عليك فقاتِلهم، فاقبل عمر بشي ء من نار علي أن يضرم الدار فلقيته فاطمة رضي اللَّه عنها، و قالت: إلي
أين يا ابن الخطاب، أجئت لتحرق دارنا؟ قال: نعم، أو تدخلوا فيما دخل فيه الاُمّه، فخرج علي حتّي أتي أبابكر فبايعه كذا نقله القاضي جمال الدين بن واصل و أسنده إلي ابن عبد
ربّه المغربي». [۴۴].
از آنجا كه ترجمه تقريبي اين بخش به هنگام نقل مطلب از عقد الفريد گذشت [۴۵]، نياز به ترجمه مجدد نيست.
در اعتبار كلامي ابي الفدا همين بس كه ذهبي ميگويد: او دوستدار فضيلت و اهل آن بود و براي او محاسن زيادي هست. [۴۶].
📚منابع:
[۴۳] استيعاب ۳/ ۹۷۵، تحقيق علي محمد بجاوي، چاپ قاهره.
[۴۴] المختصر في اخبار البشر ۱/ ۱۵۶، ط دار المعرفه، بيروت.
[۴۵] عقد
الفريد ۴/ ۲۶۰، چاپ مكتبه هلال.
[۴۶] الدرر الكامنه، نگارش ابن حجر ۱/ ۳۷۲.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه- ۶ دی ۱۴۰۰
میلادی: Wednesday -27 December 2021
قمری: الإثنين، 22 جماد أول 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
◾️10 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه ق)
◾️21 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها
🌸26 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۸ قبل از هجرت) روز زن
▪️31 روز تا وفات حضرت امّ كلثوم عليه السّلام
جناب امّ
🌺37 روز تا ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ ه ق)
▪️39 روز تا شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۵۴ ه ق)
🌸46 روز تا ولادت امام محمد تقی علیهالسلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه ق)
🌺49 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)
آغاز ایام البیض (روز اعتکاف)
▪️51 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق)
تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#ترجمه_مناقب_الامام_علی_بن_ابی_طالب علیه السلام🍃🌸🌸
#بخش_سی_و_ششم
#حديث #طاير و #سندهاى آن 🔹🌸
فرمود: تو نخستين كسى نيستى كه خويشان خود را دوست داشته باشد، على (ع) آمد، و در را زد، بر او اذن دادم، وقتى كه وارد شد، پيامبر (ص) فرمود:
خدايا و نزد من (توضيح اين جمله گذشت).
(۳) ۲۰۰- خبر داد بما حسن فرزند موسى كه خبر داد بما هلال
فرزند محمد فرزند جعفر فرزند سعدان ابو الفتح كه نقل كرد بما اسماعيل فرزند على فرزند رزين
📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۶۲
فرزند عثمان فرزند عبد الرحمن فرزند عبد اللَّه فرزند بديل فرزند ورقاء خزاعى بزار در حران كه نقل كرد بما وهب فرزند بقيه از ابو جعفر سباك از انس بن مالك گفت:
برسول خدا (ص) مرغ بريانى هديه شد، و آن را زنى از انصار هديه نمود، پيامبر خدا (ص) وارد شده زن اين مرغ را پيش او گذاشت، پيامبر (ص) گفت: خدايا محبوبترين خلق خود از اولين و آخرين نزد من برسان، با من از اين مرغ بخورد، انس گفت پيش خود را گفتم: پروردگارا او را مردى از انصار از خويشان من قرار بده.
پس على (ع) آمد و در را كوبيد، من او را برگرداندم، و گفتم: پيامبر خدا (ص) مشغول كار است، و پيامبر خدا (ص) از اين كار آگاه نشد، و گفت: خدايا محبوبترين خلق پيش خود را از اولين و آخرين بر من برسان از اين مرغ با من بخورد، گفتم، خدايا او را مردى از انصار از خويشان من قرار بده، و على آمد او را رد كردم هنگامى كه بار سوم آمد، پيامبر خدا «ص» بمن فرمود بپاخيز و در را بروى على باز كن بپا خواستم و در را باز كردم، على آمد با او خورد، و دعا براى او شد.
(۱) ۲۰۱- خبر داد بما ابو حسن على فرزند حسين فرزند طيب صوفى واسطى باين ترتيب كه من بر او خواندم در ماه محرم سال ۴۳۵ باو گفتم: بشما خبر داد ابو القاسم عبيد اللَّه فرزند احمد فرزند
جعفر فرزند محمد صفار گفت: نقل كرد بما قاضى القضاة ابو محمد عبيد اللَّه فرزند احمد فرزند معروف گفت: بر ابو بكر محمد فرزند ابراهيم فرزند نيروز انما طى خواند و من مى شنيدم كه نقل كرد بشما محمد فرزند عمر فرزند نافع كه حديث نمود بما على فرزند حسن كه نقل نمود بما خليد و او فرزند دعلج است از قتاده از انس كه گفت: به پيش پيامبر خدا «ص» مرغ بريانى آوردم، بسم اللَّه گفت و از او خورد.
سپس گفت: خدايا محبوبترين خلق پيش خود و من را نزدم برسان، گفت:
على «ع» آمد و در را زد، گفتم: تو كيستى؟ فرمود: على، گفت: گفتم پيامبر خدا «ص» كار دارد، گفت: بعد لقمه اى از آن خورد، سپس مانند اول دعا كرد،
📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۶۳
در زده شد، گفتم: تو كيستى؟ فرمود: من على هستم، گفت: گفتم: پيامبر خدا كار داد، گفت: بعد از آن لقمه اى خورد، بعد مانند سخن اول و دوم گفت، باز در زده شد، گفتم: تو كيستى؟ فرمود: على هستم، گفت: گفتم: پيامبر خدا «ص» كار دارد، گفت: بعد لقمه اى از آن خورد بعد مانند گفتار اول و دوم و سوم گفت، گفت: در را زد و صدايش را بلند نمود.
پيامبر خدا «ص» فرمود: اى انس در را باز كن، گفت: على داخل شد وقتى كه ما را ديد لبخند زد، سپس پيامبر «ص» فرمود: سپاس خداى را كه تو آمدى، زيرا من در هر لقمه دعا ميكردم كه خدايا محبوبترين خلق پيش خود و من را بمن برسان، فرمود: تو بودى در را ميزدى؟ گفت: قسم بخدائى كه ترا بحق و
راستى به پيامبرى برانگيخته است بتحقيق من سه بار است كه در را ميزدم و انس مرا برميگرداند، گفت: پيامبر خدا «ص» فرمود: مرد به دوست داشتن خويشان خود سرزنش نمى شود.
(۱) ۲۰۲- خبر داد بما ابو بكر احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب فرزند طاوان سمسار «اجازة» اينكه ابو احمد عمر فرزند عبد اللَّه فرزند احمد فرزند عمر فرزند شوذب قارى واسطى بآنها خبر داد، گفت: خبر داد بما ابو عبد اللَّه محمد فرزند حسين فرزند سعيد زعفرانى عدل واسطى گفت خبر داد بما ابو احوص محمد فرزند هيثم كه نقل كرد بما يوسف فرزند عدى گفت: كه نقل كرد بما حماد فرزند مختار كه مردى از اهل كوفه است از عبد الملك فرزند عمير از انس...
(۲) ۲۰۳- و خبر داد بما عمر فرزند عبد اللَّه فرزند عمر فرزند شوذب كه نقل كرد بما محمد فرزند حسن فرزند زياد (يعنى نقاش) كه خبر داد بما ابو جارود مسعود فرزند محمد در رمله كه نقل نمود بما عمران فرزند هارون كه حديث كرد بما يغنم كه نقل كرد بما انس...
(۳) ۲۰۴- و خبر داد بما عمر فرزند عبد اللَّه فرزند عمر فرزند شوذب كه نقل
📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۶۴
كرد بما احمد فرزند عيسى كه نقل كرد بما ابراهيم فرزند محمد فرزند هيثم كه نقل كرد بما عبيد اللَّه فرزند عمر قواريرى كه حديث كرد بما يونس فرزند ارقم كه نقل كرد بما مسلم فرزند كيسان از انس....... #ادامه_دارد
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 ?
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
#یورش_به_خانه_وحی ▪️✨▪️
#بخش_ چهاردهم
#نويري و #نهاية الارب في فنون #الأدب ▪️◾️◾️
احمد بن عبدالوهاب قرشي معروف به نويري (۶۷۷- ۷۳۳) شاعر و اديب معروف مصري مولف كتاب «نهايه الارب في فنون الادب» است كه زركلي در الاعلام [۴۷] آن را ستوده و از قول فازيليف ميگويد: حقايقي در اين كتاب از مورخان ديرينه نقل شده است كه كتابهاي آنان به دست ما نرسيده است، مانند «ابن الرقيق»، «ابن رشيق» و «ابن شداد».
نويري در كتاب ياد شده، رويداد خانه ي زهرا عليهاالسلام را چنين نقل ميكند:
«روي أبوعمر بن عبدالبر، بسنده عن زيد بن أسلم، عن أبيه: ان عليّاً والزبير كانا حين بويع لأبي بكر، يدخلان علي فاطمة، يشاورانها في أمرهم، فبلغ ذلك عمر، فدخل عليها، فقال: يا بنت رسول اللَّه ما كان من الخلق أحد أحبّ إلينا من أبيك و ما أحد أحبّ إلينا بعده منك، و قد بلغني انّ هؤلاء النفر يدخلون عليك و لئن بلغني لأفلعنّ و لأفعلنّ! ثمّ خرج و جاءوها، فقالت لهم: إنّ عمر قد جائني و حلف إن عدتم ليفعلنّ و أيم اللَّه ليفينّ». [۴۸].
چون
ترجمه ي اين بخش در روايت ابن عبدالبر گذشت [۴۹]، نياز به ترجمه مجدد نيست.
#سيوطي و مسند #فاطمه ▪️◾️◾️
جلال الدين سيوطي (متوفاي سال ۹۱۱)، دانشمند ذوفنون و سخت كوش قرن نهم، در كتاب «مسند فاطمه» رويداد خانه دخت گرامي پيامبر را چنين نقل ميكند:
«عن أسلم انّه حين بويع لأبي بكر بعد رسول اللَّه صَلَّي اللَّهُ عَليْهَ وَ اله وَ سَلَمَ كان علي و الزبير يدخلون علي فاطمة بنت رسول اللَّه صَلَّي اللَّهُ عَليْهَ وَ اله وَ سَلَمَ و يشاورونها و يرجعون في أمرهم، فلما بلغ ذلك عمر بن
الخطاب خرج حتي دخل علي فاطمة، فقال: يا بنت رسول اللَّه، واللَّه ما من الخلق أحد أحب إليّ من أبيك و ما من أحد أحبّ إلينا بعد أبيك منك، و أيم اللَّه ما ذاك بمانعي إن اجتمع هؤلاء النفر عندك أن أمرتهم أن يحرق عليهم الباب، فلما خرج عليهم عمر جاءوا، قالت: تعلمون أنّ عمر قد جاءني و قد حلف باللَّه لئن عدتم ليحرقنّ عليكم الباب، و أيم اللَّه ليمضينّ لما حلف عليه». [۵۰].
از آنجا كه سيوطي اين حديث را از مصنف ابن ابي شيبه گرفته است و گفتار ابن ابي شيبه [۵۱] را نيز قبلا ترجمه كرديم، نياز به ترجمه نيست.
متقي #هندي و #كنزالعمال ▪️◾️◾️
علي بن حسام الدين معروف بن متّقي هندي (متوفاي ۹۷۵) در كتاب ارزشمند خود «كنز العمال» [۵۲] رويداد خانه فاطمه را به نحوي كه ابن ابي شيبه در «المصنَّف» نوشته نقل كرده است، بنابراين، نيازي به نقل عبارت و ترجمه آن نيست.
📚 منابع:
[۴۷] الأعلام ۱/ ۱۶۵.
[۴۸] نهايه الارب في فنون الأدب ۱۹/ ۴۰، نگارش نويري، چاپ قاهره، ۱۳۹۵ ه.
[۴۹] استيعاب ۳/ ۹۷۵، تحقيق علي محمد بجاوي، چاپ قاهره.
[۵۰] مسند فاطمه، سيوطي، ص ۳۶، چاپ مؤسسه كتب ثقافيه بيروت.
[۵۱] مصنف ابن ابي شيبه ۸/ ۵۷۲.
[۵۲] كنزالعمّال ۵/ ۶۵۱، شماره ۱۴۱۳۸، ط مؤسسه الرساله، بيروت.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه- ۷ دی ۱۴۰۰
میلادی: Wednesday -28 December 2021
قمری: الثلاثاء، 23 جماد أول 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
◾️09 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه ق)
◾️20 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها
🌸25 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۸ قبل از هجرت) روز زن
▪️30 روز تا وفات حضرت امّ كلثوم عليه السّلام
جناب امّ
🌺36 روز تا ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ ه ق)
▪️38 روز تا شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۵۴ ه ق)
🌸45 روز تا ولادت امام محمد تقی علیهالسلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه ق)
🌺48 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)
آغاز ایام البیض (روز اعتکاف)
▪️50 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق)
تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#گزیده_دایره_المعارف_تهاویل_الربیع🔹🌸🌸
#بخش_سی_و_چهارم
#صلح امام #حسن (علیه السلام) و #قیام امام #حسین (علیه السلام) 🌸🌺
اولاد عقیل در جواب گفتند: سوگند به خدا ما حاضر به مراجعت نیستیم باید یا خون مسلم را از اهل کوفه بگیریم و یا از آن شربتی که مسلم نوشید ما هم بخوریم، آن وقت امام فرمود: بعد از اینها در زندگی دنیا خیری نیست، [۱]
هنوز از این گفتگو چیزی نگذشته بود که سپاه ابن زیاد رسیده و حضرتش را مجبور به توقف در کربلا نمودند و در نتیجه جریان عاشورا پیش آمد که در کتابهای تاریخ مفصلاً مذکور است.
* * *
حالا ملاحظه کنید و ببینید که اگر کس دیگری جای آن حضرت بود چاره ای غیر از جنگ داشت؟ و اگر امام حسن (علیه السلام) در چنین میدانی گیر میکرد قیام نمی نمود؟
انشاء الله وقتی که جریان تاریخی امام حسن (علیه السلام) را مطالعه کردید، تصدیق خواهید فرمود که سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله حسین (علیه السلام) هم اگر جای برادر بزرگوارش بود مصلحت مسلمانان را در صلح میدید.
شاید بعضی از اشخاصی که از تاریخ بی اطلاع هستند خیال کنند که نعوذ بالله امام حسن (علیه السلام) به اندازه برادر عزیزش حضرت حسین (علیه السلام) شجاعت نداشت و گرنه او هم قیام میکرد! جواب این توهم ولو این که در آخر بحث تاریخی مفصلاً خواهد
آمد، به طور
خلاصه آن است که: باید این گونه کوته نظران را حالی کرد که بدون تعارف مفهوم امامت و معنی امام را نفهمیده اند، اگر اطلاع داشته باشند و بدانند که امامت مثل نبوت کما این که در علم کلام ثابت شده است یک ریاست الهی است و شخص امام مثل شخص پیغمبر میباید دارای جمیع صفات کمالیه باشد، هیچ وقت این گونه توهمات از قلبشان خطور نمی کند و آن وقت میفهمند که هر کاری را که امام میکند عین صلاح است.
مثلاً حضرت ابی عبدالله حسین (علیه السلام) در سال پنجاهم هجری (سال شهادت برادر بزرگوارش امام
حسن (علیه السلام) به مقام شامخ امامت ظاهری رسید و سال شصت و یکم قیام نمود، اگر قیام کردن در هر وقتی مصلحت داشت چرا پس آن حضرت این مدت را ساکت نشست، حتی مردم عراق پس از شهادت امام حسن (علیه السلام) خدمت آن سرور نامه نوشته و اظهار کردند که ما حاضریم معاویه را از حکومت عزل کرده و با شما بیعت کنیم؟ [۱] ولی امام قبول نکرده و آنان را امر به صبر نمود، مگر همان عراقیها نبودند که بعد از فوت معاویه وقتی که نامه خدمت آن حضرت نوشتند امام به ندای ایشان لبیک گفته و پسر عموی خویش را برای اخذ بیعت به کوفه روانه ساخت! مگر حسین (علیه السلام) سال شصت ویک همان حسین سال پنجاهم نبود؟ پس معلوم میشود که هر کاری در هر وقت صلاح نیست.
و علت قیام آن حضرت در سال شصت و یک و سکوت او تا آن سال واضح است؛ زیرا که معاویه هر چند که ذاتش خبیث بوده اما تا ممکن بود ظواهر را حفظ میکرد مثلاً امام حسن (علیه السلام) را به وسلیه همسر بی وفایش جعده دختر اشعث شهید کرد اما از بس که شیطان بود اکثریت مردم نفهمیدند که فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را معاویه شهید کرده است، ولی یزید بر خلاف پدرش آشکارا به احکام دین پشت پازده شراب خواری، زنا با محارم، و سگ بازی و قمار بازی از کارهای عادی آن پلید بود، در عرض سه سال خلافت خود کارهایی را انجام داد که نه تنها در عالم اسلام بلکه در دنیا سابقه نداشت اگر بخواهیم در این زمینه قلم فرسایی کنیم مثنوی هفتاد من کاغذ شود.
شگفتا که با این همه جنایات و خرابکاریها باز با لقب امیرالمؤمنین ملقب میشد و یک عده از مردم خیال میکردند که کارهای او مطابق برنامه اسلام است.
حسین (علیه السلام) چون دید که اگردم نزند و سکوت اختیار کند یک دفعه درخت اسلام خشکیده و زحمات جد بزرگوار و پدر عزیز و برادر گرامیش به هدر خواهد رفت، لذا با قیام و شهادت خود آب تازه ای به آن درخت پژمرده داد که از برکت همان آبیاری تا روز قیامت انشاء الله سبز و خرم خواهد بود.
در خاتمه این بحث بد نیست که فرمایش پیغمبر گرامی اسلام را بشنوید که در حالی که اشاره به امام حسن و حسین میکرد فرمود: انهما امامان قاما او قعدا: معنی ظاهری حدیث این است که این دو نور دیده من، هر دو تا امامند خواه قیام کنند یا نکنند ولکن اگر قدری در فهم حدیث فکر کرده و قدمی به طرف ماوراء ظاهر آن برداریم، خواهیم دید که آن حضرت با چشم حق بین خود اوضاع زمان این دو امام را دیده و میفرماید: که یکی از این دو فرزند من طبق وظیفه خود قیام کرده و دیگری وظیفه اش سکوت است و یا این که هر یکی از این دو فرزند من در قسمتی از عمر خود ساکت شده ودر قسمت دیگر آن قیام خواهد کرد (حسن در اول امامت و حسین در آخر عمر قیام خواهند کرد) و در جمیع این حالات امام هستند و بر احدی مخالفتشان جایز نیست.
----------
📚منابع:
[۱]: . ذریعه النجاه، ص ۵۵.
[۱]: . ارشاد مفید، ص ۱۷۹.
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
#یورش_به_خانه_وحی ▪️✨▪️
#بخش_پانزدهم
#متقي هندي و #كنزالعمال ▪️◾️◾️
علي بن حسام الدين معروف بن متّقي هندي (متوفاي ۹۷۵) در كتاب ارزشمند خود «كنز العمال» [۵۲] رويداد خانه فاطمه را به نحوي كه ابن ابي شيبه در «المصنَّف» نوشته نقل كرده است، بنابراين، نيازي به نقل عبارت و ترجمه آن نيست.
#دهلوي و ازالة #الخفاء ▪️◾️◾️
ولي اللَّه بن مولوي عبدالرحيم دهلوي هندي حنفي (۱۱۱۴- ۱۱۷۶) در كتاب «ازالة الخفاء» (كه به زبان فارسي نوشته) درباره ي حوادث ايام سقيفه چنين مينويسد:
«در همين ايام مشكلي ديگر كه فوق جميع مشكلات توان شمرد پيش آمد و آن اين بود كه: زبير و جمعي از بني هاشم در خانه حضرت فاطمه رضي الله تعالي عنها جمع شده، در باب نقض خلافت، مشورتها به كار ميبردند و حضرت شيخين آن را به تدبيري كه بايستي بر هم زدند». [۵۳].
سپس نصّ تاريخ را كه زيد بن اسلم از پدرش نقل كرده و ما قبلا آن را از «مصنَّف» ابن أبي شبيه نقل كرديم، يادآور ميشود.
محمد حافظ ابراهيم و قصيده عمريه
محمد حافظ ابراهيم (۱۲۸۷- ۱۳۵۱) شاعر مصري كه به «شاعر نيل» شهرت دارد، ديواني دارد كه در ده جلد چاپ شده
است. او در قصيده خود تحت عنوان عمر و علي، يكي از افتخارات عمر را اين دانسته است كه در خانه ي علي آمد و گفت: اگر بيرون نياييد و با ابي بكر بيعت نكنيد خانه را به آتش ميكشم و لو دختر پيامبر در آنجا باشد!
جالب آن است كه محمد حافظ ابراهيم، قصيده ي خويش را در يك جلسه ي بزرگ قرائت كرد و حضار نه تنها بر او خرده نگرفتند بلكه مدال افتخار نيز به او دادند.
سه بيت اين قصيده، مورد نظر و استشهاد ماست:
و قَولةٍ لعَليٍّ قالَها عُمَرُ
أكرِم بسامِعِها أعظِمْ بمُلقيها
حرقتُ دارَك لا أبقِي عليك بها
إن لم تُبايع و بنتُ المصطفي فيها
ما كان غيرُ أبي حَفْصٍ يَفُوُه بها
أمامَ
فارِسِ عدنانٍ و حامِيها [۵۴].
«و گفتاري كه عمر آن را به علي عليه السلام گفت به چه شنونده ي بزرگواري و چه گوينده ي مهمّي؟! ».
«به او گفت: اگر بيعت نكني، خانه ات را به آتش ميكشم و احدي را در آن باقي نمي گذارم هر چند دختر پيامبر مصطفي در آن باشد
«جز ابوحفص (عمر) كسي جرأت گفتن چنين سخني را در برابر شهسوار عدنان و مدافع وي نداشت».
#عمر رضا #كحاله و #كتاب أعلام #النساء ▪️◾️◾️
عمر رضا كحّاله، محقق معاصر و مؤلف كتاب ارزشمند «أعلام النساء»، در شرح زندگي دخت گرامي پيامبر مينويسد:
«و تفقد أبوبكر قوماً تخلفوا عن بيعته عند علي بن أبي طالب كالعباس و الزبير و سعد بن عبادة فقعدوا في بيت فاطمة. فبعث أبوبكر إليهم عمر بن الخطاب فجاءهم عمر فناداهم و هم في دار فاطمة فأبوا أن يخرجوا. فدعا بالحطب و قال: والّذي نفس عمر بيده لتخرجنّ أو لا حرقنّها علي من فيها. فقيل له: يا أباحفص إنّ فيها فاطمة، فقال: و إن...
ثمّ وقفت فاطمةُ علي بابها فقالت: لا عهد لي بقوم حضروا أسوأ محضر منكم تركتم رسول اللَّه صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ اله جنازة بين أيدينا و قطعتم أمركم بينكم لم تستأمرونا و لم تردوا لنا حقاً». [۵۵].
پاراگراف نخست از اين نقل در گذشته ترجمه شد، اينك به ترجمه ي پاراگراف دوم ميپردازيم:
«دخت پيامبر در آستانه ي خانه ايستاد و گفت: من گروهي بدتر از شما نمي شناسم، جنازه رسول خدا را بر زمين گذارده ايد و كار رياست را بين خود تقسيم كرده ايد، بي آن كه با ما مشورت كنيد و حق ما را
به ما برگردانيد».
تا اينجا بخشي از گزارش تاريخ كه در آن، به تصميم شيخين مبني بر هتك حرمت خانه ي فاطمه عليهاالسلام تصريح شده است، پايان پذيرفت. اكنون به بخش ديگر از گزارش آن رويداد دردناك تاريخي كه حاكي از جامه ي عمل پوشاندن افراد مزبور به اين نيت جسورانه است، ميپردازيم.
📚منابع:
[۵۲] كنزالعمّال ۵/ ۶۵۱، شماره ۱۴۱۳۸، ط مؤسسه الرساله، بيروت.
[۵۳] ازالة الخفاء ۲/ ۲۹، ناشر اكيدمي، ط لاهور.
[۵۴] ديوان محمد حافظ ابراهيم ۱/ ۸۲.
[۵۵] اعلام النساء ۴/ ۱۱۴.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫