eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
448 دنبال‌کننده
130 عکس
94 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه- ۲۲ تیر ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 13 July 2022 قمری:الأربعاء 13 ذو الحجة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  🌸 شق القمر در شب ۱۴ ذى الحجه واقعه شق القمر به اعجاز پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در مكه رخ داد. (رياحين الشريعة: ج ۲، ص ۲۵۷. فيض العلام: ص ۱۲۰. بحار الانوار: ج ۱۷، ص ۳۵۰ - ۳۵۳) بعضى اين واقعه را در شب ۱۸ اين ماه گفته اند. قريش از آن حضرت معجزه طلب كردند، و حضرت با انگشت اشاره به ماه كردند، و به قدرت الهى دو نيم شد و باز به هم پيوست، و آيه نازل شد: «اقْتَرَبَتِ السّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ (سوره قمر: آيه ۱) ابوجهل گفت: «اين سحر است! بفرستيد از شهرهاى ديگر هم بپرسند كه آيا آنها هم ديدند كه ماه دو نيم شد. چون از اهل شهرهاى ديگر پرسيدند: آنها نيز خبر دادند كه نيمى از ماه پشت خانه كعبه و نيمى بر كوه ابوقبيس افتاد. (حق اليقين: ص ۲۸. بحار الانوار: ج ۱۷، ص ۳۵۰ - ۳۵۳) 📆 : 🌸02 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃05 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) 🌸07 روز تا ولادت امام موسی کاظم علیه السلام (۱۲۸ ه‍ ق) ◾️09 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) 🔹11 روز تا مباهله پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم ( ۱۰ ه‍ ق) ◾️18 روز تا ورود امام حسین علیه‌السلام به کربلا ( ۶۱ ه‍ ق) ◾️25 روز تا تاسوعای حسینی ◾️26 روز تا عاشورای حسینی (شهادت امام حسین علیه‌السلام و اصحاب آن حضرت (۶۱ ه‍ ق) ◾️28 روز تا ورود اسیران کربلا به کوفه (۶۱ ه‍ ق ) شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام (۹۵ ه‍ ق) ◾️35 روز تا حرکت اسرای کربلا به طرف شام (۶۱ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 یابی این ناروا 🍃🌸 به احتمال قوی اصل این نسبت ناروا منصور دوانقی است، زیرا که وقتی نوادگان امام حسن (علیه السلام) یکی پس از دیگری بر علیه حکومت‌های ظالمانه قیام کردند او از زوال حکومت جابرانه و غاصبانه خویش هراسان شده و برای از بین بردن آقازاده‌ها خطبه ای را ایراد کرده و در آن به علی (علیه السلام) بد گفته و نسبت‌های ناروایی به امام حسن مجتبی (علیه السلام) داد، و از آن جمله این است که گفت: و اقبل علی النساء یتزوج الیوم واحده و یطلق غداً اخری، یعنی امروز زنی را گرفته و فردا دیگری طلاق می‌داد، [۱] بعد قالب سازان رند این حرف را در قالب‌های سیصدو، دویست و پنجاه و، نود و، هفتاد، ریختند و تاریخ نویسان کذایی هم از قالب‌ها در آورده و در کتاب هایشان درج کردند، و قبل از منصور از کسی چنین چیزی شنیده نشده است. حالا که مسئله عدد حلّ شد و معلوم گردید که هیچکدام از چهار قول چنگ به دل نمی زند، می‌بایست بحث را بکشیم به طرف دو حدیث از کافی شریف، و یک روایت ازوسائل الشیعه. اما دو حدیث کافی یکی حدیث ۴، و دیگری حدیث ۵، از جلد ۶ صفحه ۵۶ می‌باشد، حدیث ۴ را مرحوم کلنی قدس سره به سند خود از عبداله بن سنان از امام صادق (علیه السلام) روایت می‌کند، و مرحوم مجلسی در مرأت العقول لقب مؤثق به او داده است، لکن چون در سند محمدبن زیاد بن عیسی واقع است، حقیر در بررسی سند دیدم که علمای بزرگ رجال (نجاشی، رجال طوسی، خلاصه علامه، و جیزه مجلسی، جمع المقال طریحی، جامع الروات اردبیلی، و تنقیح المقال مامقانی) اظهار بی اطلاعی کرده اند، و خود مرحوم مجلسی در مقدمه و جیزه اش فرموده هر کس را من ترجمه نکرده‌ام محکوم به مجهول بودن است، روی این حساب حدیث مجهول می‌باشد، بر اهل تحقیق است که خودشان بررسی کنند، بلی مجلسی بزرگ در روضه المتقین جلد ۹ باب اول طلاق الموثق کالصحیح تعبیر آورده است، و حدیث ۵ را هم یحیی بن ابی العلاء از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌کند، مرحوم مجلسی در مرأت العقول آن را مجهول خوانده است، از رجال سند علی بن موسی بن جعفر الکُمَندانی، و ابوسلیمان داود بن کورة القمی، یقیناً محل بحث است، و احمد بن محمد بن عیسی را بعضی توثیق کرده و بعضی نکرده است، ولی یحیی بن ابی العلاء بی شک مجهول است، و مع ذلک در روضه المتقین به عبارت فی الصحیح تعبیر آورده است. و روایت وسائل در باب ۲ طلاق حدیث اول قرار گرفته، (جلد ۱۵ صفحه ۲۶۸) از محاسن برقی نقل کرده و سند صحیح است، و در آن از قول امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره امام حسن (علیه السلام) این کلمه: فانه مطلاق للنساء آمده است آنچه از این همه روایات مورد اعتماد می‌باشد همین حرف است، این فرمایش را با روایات زیادی که درباره مذموم بودن طلاق رسیده، مثل آنچه در کافی از قول رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روایت می‌کند که خداوند مبغوض دارد یا لعنت می‌کند، تردید از راوی است، هر مرد و زنی را که نظرش از ازدواج تنها لذت بری شده که، هر روز بخواهد مزه یکی را بکشد، در حدیث دیگر باز از کافی از قول امام صادق (علیه السلام): از چیزهایی که خدا حلال کرده هیچ کدام مثل طلاق مبغوض او نیست، (اصل طلاق را برای ملاحظه مصلحت بندگان حلال کرده، و تا ممکن است استفاده از این قانون را دوست ندارد)، و خداوند دشمن می‌دارد مردی را که خیلی طلاق دهنده و مزه زن‌ها را کشنده است، و در همین کتاب چهار حدیث دیگر پشت سر هم به مضمون این حدیث باز درج شده است، و در مستدرک الوسائل جلد سوم قدیم هم در اول کتاب هفت حدیث در این موضوع روایت شده است. اگر قیاس کنیم حاصل می‌شود که، آن امام مظلوم که بعد از پدرش از جهاتی اول مظلوم عالم است، با کم اقبالی که داشته ممکن است ..... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂 : شیعیان و اهل علیهم السلام در 🍂 ائمه عَلَیهِم ُالسَّلام نیستند 🌸🔹 ۱- امام هادی عَلَیهِ السَّلام از قول پدرانشان از امام موسی بن جعفر عَلَیهِ السَّلام نقل فرمودند که: همانا مردی نزد آقایمان امام صادق عَلَیهِ السَّلام آمد و از فقر به او شکایت کرد. امام فرمودند: اینگونه که گفتی نیست و تو فقیر نیستی. آن مرد گفت: ای سید وآقای من، به خدا سوگند که دروغ نگفتم و به بازگو کردن گوشه ای از فقر خود پرداخت. امام صادق عَلَیهِ السَّلام نیز باز فقر او را تکذیب می‌فرمودند تا اینکه در نهایت به او فرمودند: به من بگو آیا اگر صد دینار به تو بدهند تا از ما برائت جویی می‌پذیری؟ گفت: نه، و حضرت همانطور ادامه می‌دادند تا اینکه به هزاران دینار رسید و آن مرد قسم می‌خورد که چنین نخواهد کرد. پس امام فرمودند: آیا آنکه چنین چیزی دارد که برای آن این مقدار پول می‌پردازند ولی او نمی فروشد، فقیر است؟ شیعه بر عَلَیهِم ُالسَّلام 🌺🔸 ۱- امام صادق عَلَیهِ السَّلام فرمودند: حقوق شیعیان بر ما واجب تر از حقوق ما بر آنهاست. گفته شد این چگونه است ای پسر رسول خدا؟ امام فرمودند: علت آن است که شیعیان بخاطر ما مصیبت می‌بینند ولی ما بخاطر آنها مصیبت نمی بینیم. در امور و خدا و... محبین ائمه است 🌸🔹 ۱- رسول خدا صَلَی اللهُ وعَلَیه ِوَ آلِه فرمودند: همانا مقام فتح و رضا و راحتی و رستگاری و نجات و تقرب به نزد پروردگار، پیروزی، رضایت و محبت از جانب حضرت حق برای کسانیست که على را دوست بدارند و او را ولی خود قرار دهند و او و ذریه اش را پس از او امام خود قرار دهند چرا که ایشان پیروان من هستند و هر که از من پیروی کند از من است. ۲- از امام باقر عَلَیهِ السَّلام روایت است که: رسول خدا و فرمودند: شادی و راحتی و پیروزی و رستگاری و نجات و برکت و عفو و عافیت و بشارت و خوشروئی و نعمت و رضایت و قرب و نزدیکی و نصرت و پیروزی و تمکین و شادمانی و محبت از جانب خداوند تبارک وتعالی بر کسانیست که علی بن ابی طالب عَلَیهِ السَّلام را دوست بدارند و او را ولی خود قرار دهند و او را امام خود بدانند و به فضل او اقرار کنند و ولایت اوصیاء او را بپذیرند. بر من است که آنان را در شفاعت خود وارد کنم و سزاوار است که پروردگارم شفاعت مرا بپذیرد و همانا آنان پیروان من هستند. ۳-عن اَبی عَبدالله عَلَیهِ السَّلام قالَ: شیعَتُنا أهْلُ الهُدی وأهْلُ التُّقی وأهْلُ الخَیْرِ وَأهْلُ الایمانِ وَأهْلُ الْفَتْحِ وَالظَّفر [۱] ۴- عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: اَلرُّوحُ وَ اَلرَّاحَةُ وَ اَلرَّحْمَةُ وَ اَلنُّصْرَةُ وَ اَلْيُسْرُ وَ اَلْيَسَارُ وَ اَلرِّضَا وَ اَلرِّضْوَانُ وَ اَلْفَرَجُ وَ اَلْمَخْرَجُ وَ اَلظُّهُورُ وَ اَلتَّمْكِينُ وَ اَلْغُنْمُ وَ اَلْمَحَبَّةُ مِنَ اَللَّهِ وَ مِنْ رَسُولِهِ لِمَنْ وَالَى عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اِئْتَمَّ بِهِ. [۲] ۱۲- الشيعَةُ هُمُ المُتَعَلِّمُونَ ۱- عَن أَبي عَبدِالله عَلَیهِ السَّلام قالَ: انَّ النَّاسَ رَجُلانِ، عالِمٌ وَ مُتَعَلَّمُ وَ سائِرُ النَّاسِ غُثاءٌ، فَنَحنُ العُلَماءُ وَ شيعَتُنَا المُتَعَلِّمُونَ وَ سائِرُ النَّاسِ غُثاءٌ [۳] ۱۳- أسماءُ الشيعَةِ عِندَ مَواليهِم مَكتُوبٌ ۱- عَنْ حبابَة الوالِبِيَّةِ قَالَتْ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السَّلامُ اِنَّ لِي ابنَ أخٍ وهُوَ يَعْرِفُ فَضْلَكُم وَ اِنِّي أُحِبُّ أَن تُعَلِّمَنِي أَمْنَ شِيعَتُكُمْ؟ قَالَ: وَ مَا اِسْمُهُ؟ قَالَتْ: قُلْتُ: فُلَانُ بْنُ فُلاَنٍ قَالَتْ: فَقَالَ: يَا فُلَانَةُ هَاتِ اَلنَّامُوسَ فَجَائَتْ بِصَحِيفَةٍ تَحْمِلُهَا كَبِيرَةٍ فَنَشَرَهَا ثُمَّ نَظَرَ فِيهَا، فَقَالَ: نَعَمْ هُوَ ذَا اسْمُهُ وَ اسْمُ أَبِيهِ هَاهُنَا [۴] ۳- امام صادق عَلَیهِ السَّلام فرمودند: شیعیان ما، اهل هدایت و اهل تقوی و اهل خیر و اهل ایمان و اهل گشایش و پیروزی هستند. ۴- امام باقر عَلَیهِ السَّلام از جدشان رسول خداصَلَی اللهُ وعَلَیه ِوَ آلِه روایت کردند که فرمودند: سرور و راحتی و رحمت و نصرت و آسانی و راستی و رضایت و رضوان و گشایش و فرج و ظهور و تمکین و سود و محبت از جانب خدا و رسولش برای کسانیست که ولایت على عَلَیهِ السَّلام را بپذیرند و او را امام خود قرار دهند. ---------- 📚منابع: [۱]: الكافي۲۳۳/۲ [۲]: المحاسن البرقي ۲۳۷/۱ [۳]: بصائر الدرجات /۱۷ [۴]: بصائر الدرجات /۲۳۲ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه- ۲۳ تیر ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 14 July 2022 قمری:الخميس 14 ذو الحجة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام 🗞 مهم شیعه:   🌺بخشيدن فدك به حضرت زهرا سلام اللَّه عليها (بحار الانوار: ج ۹۵، ص ۱۸۹. مستدرك سفينة البحار: ج ۲، ص ۲۱۶) در اين روز يا شب آن در سال هفتم هجرت، فدك به حضرت زهرا سلام اللَّه عليها بخشيده شد، و حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله بر اين بخشش شاهد گرفتند. قول ديگر در اين باره ۱۵ رجب است. (مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۸) 📆 : 🌸01 روز تا ولادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۱۲ ه‍ ق) 🌺🍃🍃04 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) 🌸06 روز تا ولادت امام موسی کاظم علیه السلام (۱۲۸ ه‍ ق) ◾️08 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) 🔹10 روز تا مباهله پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم ( ۱۰ ه‍ ق) ◾️17 روز تا ورود امام حسین علیه‌السلام به کربلا ( ۶۱ ه‍ ق) ◾️24 روز تا تاسوعای حسینی ◾️25 روز تا عاشورای حسینی (شهادت امام حسین علیه‌السلام و اصحاب آن حضرت (۶۱ ه‍ ق) ◾️27 روز تا ورود اسیران کربلا به کوفه (۶۱ ه‍ ق ) شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام (۹۵ ه‍ ق) ◾️34 روز تا حرکت اسرای کربلا به طرف شام (۶۱ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
  🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ وإنّ حلقة باب الجنّة من ياقوتة حمراء طولها خمسون عاماً على صفائح من ذهب، إذا نقرت طنّت وقالت في طنينها: يا عليّ. و همانا حلقه در بهشت از ياقوت سرخ است (طول آن مسافت پنجاه سال راه است) كه بر روى پهنه اى از طلاست، و وقتى برآن كوبيده مى شود آوازى دارد و مى گويد: يا على [۱] . [۲] ۱۳۳ / ۴۰ - و در همان كتاب از ائمّه معصومين عليهم السلام نقل مى كند كه فرموده اند: نزّهونا عن الربوبيّة وارفعوا عنّا حظوظ البشريّة - يعني الحظوظ الّتي تجوز عليكم - فلايقاس بنا أحد من الناس فإنّا نحن الأسرار الإلهيّة المودّعة في الهياكل البشريّة، والكلمة الربّانيّة الناطقة في الأجساد الترابيّة، وقولوا بعد ذلك ما استطعتم، فإنّ البحر لاينزف وعظمة اللَّه لاتوصف. [۳] خدائى را به ما نسبت ندهيد و بهره هاى بشرى را كه بر شما جايز است بر ما روا نداريد، يعنى ما را با خود قياس نكنيد، زيرا هيچيك از مردمان با ما قياس نمى شود، و ما اسرار الهى هستيم كه در اين كالبدهاى بشرى به وديعه نهاده شده ايم، و كلام گوياى پروردگار هستيم كه در اين جسم هاى خاكى جاى گرفته ايم، و بعد از آنكه اينها را فهميديد آنچه مى خواهيد در فضل ما بگوئيد و بدانيد كه فضائل ما همچون دريائى است كه پايان نمى پذيرد و عظمت خدا را نمى توان وصف كرد. ۱۳۴ / ۴۱ - در همان كتاب نقل شده است: هنگامى كه اميرالمؤمنين عليه السلام در كعبه تولّد يافت سجده كنان بر زمين فرود آمد، سپس سر شريف خود را بلند كرداذان و اقامه گفت، سپس شهادت به يكتائى خدا و رسالت محمّد صلى الله عليه وآله وسلم و ولايت و جانشينى خود داد. آنگاه به رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم اشاره كرد و گفت: اى رسول خدا ؛ اجازه مى دهى بخوانم؟ فرمود: بخوان. شروع كرد به خواندن صحيفه هائى كه بر آدم نازل شده و آنها را به گونه اى قرائت كرد كه اگر شيث حضور مى داشت اقرار مى كرد كه على عليه السلام به آنها داناتر است، سپس كتاب هاى آسمانى حضرت نوح و ابراهيم، و تورات موسى و انجيل عيسى را خواند، سپس اين آيه شريفه را تلاوت نمود: «قَدْ أفْلَحَ المُؤْمنُون» [۱] «به راستى اهل ايمان رستگارند». پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم به او فرمود: نعم أفلحوا إذ أنت إمامهم. بلى، رستگارند، زيرا تو امام و پيشواى آنها هستى. سپس او را خطاب كرد به آنچه انبياء و اوصياء را به آن خطاب كنند، سپس ساكت شد. آنگاه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم به او فرمود: عد إلى طفوليّتك فأمسك، به طفوليّت خود برگرد، پس او از اظهار عجائب خوددارى كرد. و از كرامات بى نهايت و فضائل غير قابل شمارش او يكى اين است كه راهب يمامه حضرت ابوطالب عليه السلام را به ولادت على عليه السلام بشارت داد و به ايشان عرض كرد: به زودى فرزندى براى شما متولّد خواهد شد كه سرور اهل زمان خود و صاحب سرّ الهى، و يار و ياور و مددكار براى پيغمبر زمانش، و داماد او باشد و من دوران او را درك نمى كنم، هنگامى كه او را ديدى از طرف من به او سلام برسان. وقتى اميرالمؤمنين عليه السلام تولّد يافت، ابوطالب عليه السلام نزد آن راهب رفت تا به او خبر دهد ولى او از دنيا رفته بود پس به سوى اميرالمؤمنين عليه السلام برگشت، او را گرفت و بوسيد. اميرالمؤمنين عليه السلام به پدر سلام كرد و گفت: اى پدر ؛ از نزد راهب يمامه برگشته اى، او كه بشارت آمدن مرا به تو مى داد. و قصّه را كاملاً نقل كرد. پدرش ابوطالب عليه السلام گفت: راست گفتى اى ولىّ خدا. [۱] و شاعر چه نيكو سروده است: ..... ---------- 📚منابع: [۱]: مترجم گويد: شاعر چه نيكو سروده است: يك حلقه به باب جنّت آويزان است دائم به على على على گويان است اين شاهد آن است كه دربست بهشت مختصّ على و جمله ياران است و شاعر ديگر گفته است: با دست ولا درب جنان كوبيدم از حلقه در نام على بشنيدم يعنى كه خداوند جهان فرمايد دربست جنان را به على بخشيدم [۲]: مشارق الأنوار: ۶۸، ذيل اين حديث در كتاب امالى صدوق: ۶۸۴ ح۳ مجلس ۸۶، و روضة الواعظين: ۱۱۱، و مدينة المعاجز: ۳۶۲/۲ ح ۶۰۶ نقل شده ومجلسى رحمه الله آن را در بحار الأنوار: ۱۲۲/۸ ح ۱۳ از امالى صدوق روايت كرده است، و بين قوسين در آن و در كتاب روضة الواعظين نيست. [۳]: مشارق الأنوار: ۶۹. [۱]: سوره مؤمنون، آيه ۱. [۱]: مشارق الأنوار: ۷۵. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂 : شیعیان و اهل علیهم السلام در 🍂 حقیقی عَلَیهِم ُالسَّلام و آموزان ایشان 🍂🔸 ۱- امام صادق عَلَیهِ السَّلام فرمودند: در میان مردم دو دسته مرد وجود دارد: عالم و متعلم و سایر مردم خار و خاشاکند. پس ما عالمان هستیم و شیعیان ما اهل آموختن علم (متعلّم) و بقیه ی مردم خار و خاشاک هستند. اسامی نزد نوشته است 🍃🔹 ۱- حبابه والبيه گفت: به امام صادق عَلَیهِ السَّلام عرض کردم همانا پسر برادری دارم که به فضائل شما عارف است و دوست دارم که بدانم آیا از شیعیان (واقعی) شماست؟ امام فرمودند: اسم او چیست؟ گفتم: اسم او فلان بن فلان است پس امام به کنیز خود فرمودند: ناموس را بیاور. پس صحیفه ی بزرگی را آورد و امام آن را گشوده و در آن نگریستند و سپس فرمودند: بلی نام او و نام پدرش اینجاست. ۲-عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ اَلْفَضْلِ اَلْهَاشِمِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ اذدَخَلَ اَلْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ فَلَمَّا بَصُرَ بِهِ ضَحِكَ إِلَيْهِ ثُمَّ قال إِلى يا مُفَضَّلُ فَوَ رَبِّي اِنِّي لَأُحِبُّكَ وَ أُحِبُّ مَن يُحِبُّك يا مُفَضَّلُ لَوْ عَرَفَ جَمِيعُ أَصْحَابِي مَا تَعْرِفُ مَا اختلفَ اِثْنَانِ فَقالَ لَه المُفَضَّلُ: يَا اِبْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَقَدْ حَسِبْتُ أَنْ أَكُونَ قَدْ أُنْزِلْتُ فَوْقَ مَنْزِلَتِي فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: بَلْ أُنْزِلتِ اَلْمَنْزِلَةَ اَلَّتِي أَنْزَلَ اَللَّهُ بِهَا فَقَالَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَمَا مَنْزِلُهُ جَابِرُ بْنُ يَزِيدَ مِنْكُمْ قَالَ: مَنْزِلَةُ سَلْمَانَ مَنْ رَسُولُ اَللَّهِ صلي اَللَّهُ وَعَلَيهِ وَ آلِهِ قَالَ فَمَا مَنْزِلِهِ دَاوُدُ بْنُ كَثِيرٍ اَلرُّقَى مِنْكُمْ قَالَ مَنْزِلَةُ اَلْمِقْدَادِ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ صلي اَللَّهُ وَعَلَيهِ وَ آلِهِ قَالَ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى فَقَالَ يَا عَبْدَ اَللَّهِ بْنَ اَلْفَضْلِ ان اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي خَلَقَنا مِن نُورِ عَظَمَتِهِ وَ صُنعَنا بِرَحمَتِهِ وَخَلَقَ أرواحَكُم مِنَّا فَنَحنُ نَحِنُّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ تَحِنُّون إلينا وَ اَللَّهِ لَوْ جَهَدَ أَهْلُ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ أَنْ يَزِيدُوا فِي شِيعَتِنَا رَجُلاً أَوْ يَنْقُصُوا مِنْهُمْ رَجُلاً مَا قَدَرُوا عَلَى ذَلِكَ وَ اَنَّهُمْ لَمَكْتُوبُونَ عِنْدَنا بِأَسْمائِهِم وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ وَ عَشَايِرِهِمْ وَ أَنْسَابِهِمْ يَا عَبْدَاَللَّهِ بْنَ الْفَضْلِ ولَوْ شِئْتَ لَأَرَيْتُكَ إِسْمَك فِي صَحِيفَتِنَا قَالَ: ثُمَّ دَعَا بِصَحِيفَةٍ فَنَشَرَهَا فَوَجَدْتُهَا بَيْضَاءَ لَيْسَ فِيهَا أَثَرُ اَلْكِتَابَةِ فَقُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ مَا أَرَى فِيهَا أَثَرَ اَلْكِتَابَةِ قَالَ فَمَسَحَ يَدَهُ عَلَيها فَوَجَدْتُهَا مَكْتُوبَةً ووجَدْتُ فِي أَسْفَلِهَا إِسْمِي فَسَجَدتُ لِلَّهِ شُكْراً. [۱] ۱۴- خَمسُ خِصالٍ لِلشِّيعَةِ ۱- عَن أَبي عَبدالله عَلَیهِ السَّلام قالَ: مَن أحَبَّنا أهلَ البَيتِ وحَقَّقَ حُبَّنا في قَلبِهِ، جَرَت يَنابيعُ الحِكمَةِ عَلى لِسانِهِ، وجُدِّدَ الإِيمانُ في قَلبِهِ وَ جُدِّدَ لَهُ عَمَلُ سَبْعِينَ صِدِّقاً وَ سَبْعِينَ شَهِيداً وَ عَمَلُ سَبْعِينَ عَابِداً عَبَدَ اللَّهَ سَبْعِينَ سَنَةً. [۲] ۲- عبدالله بن فضل هاشمی گفت: نزد امام صادق عَلَیهِ السَّلام بودم که مفضل بن عمر وارد شد هنگامی که امام او را دیدند به او خنده ای کرده و فرمودند: ای مفضل نزدیک من آی، قسم به خدا من تو را دوست دارم و محبین تو را نیز دوست دارم. ای مفضل اگر تمامی اصحاب من به آنچه که تو عارفی، معرفت داشته باشند هیچ اختلافی در بین دو نفر از آنان وجود نخواهد داشت. مفضل به امام عرض کرد: ای پسر رسول خدا گمان می‌کنم بیش از آنکه شایسته باشم مرا جایگاه و مقام دادید و مرا بالاتر از آنچه که هستم معرفی فرمودید. امام عَلَیهِ السَّلام فرمودند: من تو را در مقامی که خداوند تو را در آن جای داده قرار دادم. پس عرض کرد: ای پسر رسول خدا منزلت جابر بن یزید نسبت به شما چگونه است؟ امام فرمودند: منزلت او در نزد ما همچون منزلت سلمان در پیش رسول خدا صَلَی اللهُ وعَلَیه ِوَ آلِه می‌باشد، عرض کرد: منزلت داود بن کثیر رقی نسبت به شما چگونه است؟ امام فرمودند:،...... ---------- 📚منابع: [۱]: الاختصاص للمفيد /۲۱۶ [۲]: المحاسن البرقي ۱۳۴/۱ - بحارالأنوار ۹۰/۲۷ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه- ۲۴ تیر ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 15 July 2022 قمری: الجمعة 15 ذو الحجة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: 🌸🌺ولادت امام هادى عليه السّلام امام هادى عليه السّلام بنابر مشهور در چنين روزى از سال ۲۱۲ يا ۲۱۴ ه’، در قريه صريا نزديكى مدينه به دنيا آمد. (توضيح المقاصد: ص ۳۰. كافى: ج ۲، ص ۵۵۱. ارشاد: ج ۲، ص ۲۹۸. اعلام الورى: ج ۲، ۱۰۹. فيض العلام: ص ۱۲۱. بحار الانوار: ج ۵۰، ص ۱۱۶ - ۱۱۷. مناقب ابن شهر آشوب: ج ۴، ص ۳۸۲) ولادت آن بزرگوار در ۲۷ جمادى الاخر و ۲ و ۳ و ۵ و ۱۳ رجب هم نقل شده است. (بحار الانوار: ج ۹۹، ص ۷۹. منتخب التواريخ: ص ۷۸۹) نام مبارك آن حضرت «على»، نام پدرشان جواد الائمة عليه السّلام، و نام مادر آن حضرت سمانه مغربيه معروف به سيده با كنيه امّ الفضل است. (رياحين الشريعة: ج ۳، ص ۲۳. مناقب ابن شهر آشوب: ج ۴، ص ۴۳۳) كنيه شريفش ابوالحسن ثالث است. (مناقب ابن شهر آشوب: ج ۴، ص ۴۳۲) القاب حضرت: نجيب، مرتضى، هادى، نقى، عالم، فقيه، امين، مؤتمن، الطيب، عسكرى، فقيه عسكرى و ابن الرضا بود. (مناقب ابن شهر آشوب: ج ۴، ص ۴۳۲) 📆 : 🌺🍃🍃03 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) 🌸05 روز تا ولادت امام موسی کاظم علیه السلام (۱۲۸ ه‍ ق) ◾️07 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) 🔹09 روز تا مباهله پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم ( ۱۰ ه‍ ق) ◾️16 روز تا ورود امام حسین علیه‌السلام به کربلا ( ۶۱ ه‍ ق) ◾️23 روز تا تاسوعای حسینی ◾️24 روز تا عاشورای حسینی (شهادت امام حسین علیه‌السلام و اصحاب آن حضرت (۶۱ ه‍ ق) ◾️26 روز تا ورود اسیران کربلا به کوفه (۶۱ ه‍ ق ) شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام (۹۵ ه‍ ق) ◾️33 روز تا حرکت اسرای کربلا به طرف شام (۶۱ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸🔸 نفش در دوران 🍃🌸 عراق به امام عجّل الله فرجه الشّریف 🌺🌸 العابدین علیه السلام نقل شده که فرمود: " سپس (مهدی) حرکت نماید تا به قادسیه رسد در این حال مردم در کوفه اجتماع و با سفیانی بیعت کرده اند " [۱] و از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: "... سپس متوجه کوفه شود و در آنجا فرود آید و خون هفتاد قبیله از قبایل عرب را مباح شمارد " [۲] یعنی خون افرادی از این قبایل را که به شورشیان و دشمنان حضرت پیوسته اند هدر بشمارد. ابن ابی یعفور از امام صادق علیه السلام نقل کرد که حضرت فرمود: " او اولین قائم از ما اهل بیت است که قیام کند و با شما سخنی گوید که تحمل نکنید و در " رمیله دسکره " بر او خروج کنید و با او بجنگید، او نیز با شما بستیزد و همه شما را به قتل رساند و این گروه آخرین گروه شورشی، علیه او خواهد بود " [۳] از امام باقر علیه السلام چنین نقل شده است: " وقتی صاحب این امر به بعضی از احکام حکم کند و از برخی سنت‌ها سخن براند، بناگاه جماعتی شورشی از مسجد بیرون آیند و آهنگ خروج کنند. حضرت دستور تعقیب آنها را صادر کند، یاران حرکت کرده و شورشیان را در محله تمارین (خرمافروشان) کوفه به اسارت خویش درآورند، آنگاه به فرمان حضرت آنان را به قتل رسانند و این آخرین گروهی است که بر قائم آل محمد صلی الله علیه و آله خروج نماید " [۴] از کنار هم قرار دادن این دو روایت به این نتیجه میرسیم که شورشیان " رمیله دسکره " آخرین گروه مسلحی هستند که علیه امام خروج میکند و شورشیان مسجد کوفه دسته ای هستند که سعی در مخالفت با او دارد. روایات نشانگر آن است که شورشیان رمیله دسکره خطرناک ترین گروه شورشی است و فرمانده آنها فرعون یا ابلیس است. از ابو بصیر نقل شده که در این باره چنین میگوید: " پس از اندک زمانی شورشیانی از غیر عرب در " رمیله دسکره " خروج کنند که تعداد آنها ده هزار نفر و شعارشان " یا عثمان، یا عثمان " است. حضرت مردی از عجم را فرا خوانده و شمشیر خود را به دوش او آویزد، او آهنگ آن جماعت کرده و همه را به قتل رساند بگونه ای که یک تن هم باقی نگذارد " [۱] . در کتاب معجم البلدان آمده است که " رمیله دسکره " روستائی است نزدیک " شهرابان " از روستاهای " بعقوبه " در استان " دیالی " عراق. اما این نکته که افراد مذکور در روایت بنام شورشیان غیر عرب مطرح شده یا بدان جهت است که آنها عرب نیستند و یا بخاطر آن است که فرمانده آنان از غیر عرب است. اما برخی روایات از نوعی دیگر از عملیات پاکسازی خبر میدهند که طی آن حضرت دوازده هزار نفر از سپاهیان عرب و غیر عرب خود را طلبیده به آنان لباس متحد الشکلی پوشانده و دستور میدهد تا وارد شهر شوند و هر کس را که دارای آن لباس نباشد به قتل رسانند و آنان دستور را اجرا میکنند. [۲] به نظر میرسد که چنین شهری باید پر از کافران و منافقان مخالف حضرت باشد که چنین دستوری در موردشان صادر شود یا آنکه مؤمنان شهر بگونه ای از موضوع باخبر شده و از خانه هایشان بیرون نیایند یا آنکه قبلا از لباس‌های مخصوص برای آنان نیز ارسال شده باشد. البته این پاکسازی‌های وسیع، موجی از وحشت و رعب و تردید در عراق و سایر نقاط جهان ایجاد میکند زیرا در بعضی روایات آمده است که گروهی از مردم آنگاه که این کشتار وسیع را مشاهده میکنند با خود میگویند: او از ذریه فاطمه علیها السلام نیست، او اگر از نسل فاطمه بود بر مردم ترحم میکرد. در حدیثی که قبلا بیان کردیم آمده بود که بعضی از اصحاب خاص آن حضرت تاب و تحمل اجرای برخی احکام او را ندارند و با مشاهده کشتار مخالفان دچار شک و تردید میگردند تا جائی که یکی از آنان که کنترل اعصاب خود را از دست داده نسبت به حضرت زبان اعتراض میگشاید. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: " قائم علیه السلام پیش میرود تا به " سوق " برسد، مردی از نسل پدرش به او میگوید: شما مردم را مانند گله گوسفندان میترسانید. آیا این کار شما با دستوری از رسول خدا صلی الله علیه و آله صورت میگیرد یا خیر؟ امام افزود: در میان مردم نیرومندتر از آن مرد وجود ندارد. در این لحظه مردی از عجم بر آن شخص بانگ میزند که: ساکت شو و الا گردنت را میزنم. آنگاه قائم علیه السلام فرمانی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله را به آنان نشان دهد " [۱]...... ---------- 📚منابع: [۱]: ۱. بحار: ۵۲ / ۳۸۷. [۲]: ۲. غیبت طوسی ص ۲۸۴. [۳]: ۳. بحار: ۲ / ۳۷۵. [۴]: ۴. بحار: ۵۲ / ۳۴۵. [۱]: ۱. بحار: ۵۲ / ۳۳۳. [۲]: ۲. بحار: ۵۲ / ۳۷۷. [۱]: ۱. بحار: ۵۲ / ۳۸۷. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂 : شیعیان و اهل علیهم السلام در 🍂 اسامی نزد نوشته است 🍃🔹 عرض کرد: منزلت داود بن کثیر رقی نسبت به شما چگونه است؟ امام فرمودند: منزلت او در نزد ما همچون جایگاه مقداد در پیش رسول خداصَلَی اللهُ وعَلَیه ِوَ آلِه و می‌باشد، و سپس رو به من کرده و فرمودند: ای عبدالله بن فَضل همانا خداوند تبارک و تعالی ما را از نور عظمتش خلق فرموده است و ما را با رحمت خود ایجاد کرده است و روح شما را از ما آفریده است پس ما مشتاق شمائیم و شما نیز مشتاق ما هستید. قسم به خدا اگر اهل مشرق و مغرب سعی در افزایش یا کاهش تعداد شیعیان ما داشته باشند نمی توانند و چگونه موفق اند در حالیکه نام شیعیان و پدران و عشیره و بستگان آنها نزد ما نوشته شده است. ای عبدالله بن فضل اگر بخواهم می‌توانم نامت را در کتابمان نشان دهم. سپس کتابی را طلب کرده و آن را گشودند پس چون در آن نگریستم، آن کتاب سفید بود و هیچ اثری از نوشته در آن نبود. عرض کردم: ای پسر رسول خدا در این کتاب نوشته ای نیست. امام عَلَیهِ السَّلام دست مبارک خویش را بر آن کشیدند و نوشته‌های آن آشکار شد و در پایین آن نام خود را یافتم و به همین خاطر سجده شکر بجای آوردم. خصلت در مورد 🌸🔹🔹 ۱- امام صادق عَلَیهِ السَّلام فرمودند: هر که ما اهل بیت را دوست بدارد و حبّ ما در قلبش محقّق شده باشد، سر چشمه‌های حکمت بر زبانش جاری می‌شود و ایمان در قلبش نو می‌شود و عمل هفتاد صالح وهفتاد شهید و هفتاد عابد که هفتاد سال عبادت کرده است، برای او تجدید می‌شود (نوشته می‌شود). ۱۵- إنَّ الشَّيعَةَ عَلَى الحقَّ وَ عَلَى المَحَجَّةِ البَيضاء ۱- قالَ أبو عَبدِالله عَلَیهِ السَّلام: أما والله انَّكُم لَعَلَى الْحَقِّ وَ اَنَّ مَن خالَفَكُمْ لَعَليّ غَيرُ اَلْحَقِّ وَ اَللَّهِ مَا أَشُكُّ أَنَّكُمْ فِي اَلْجَنَّةِ فائى لَأَرْجُو أَنْ يُقِرَّ اَللَّهُ أَعْيُنَكُمْ الى قَرِيب [۱] ۲-عَنْ يَزِيدَ بْنِ خَلِيفَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِاللهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لَنَا وَ نَحْنُ عِنْدَهُ: نَظَرْتُم وَ اللَّهِ حَيْثُ نَظَرَ اَللَّهُ وَاخْتَرْتُمْ مَنِ اِخْتَارَ اَللَّهُ وَ أَخَذَ اَلنَّاسُ يَمِيناً وَ شِمالاً وَ قَصَدْتُمْ قَصْدَ مُحَمَّدٍ صَلَّي اللَّهُ وَعَلَيْهِ وَ آلِهِ أَمَا وَاللهِ اَنَّكُمْ لَعَلَى الْمَحَجَّةِ اَلْبَيْضَاء. [۲] ۱۶- ما عَلى ملِّةِ إِبراهيمَ إِلاّ الائمَّةُ عَلَیهِم ُالسَّلام وَ أشياعُهُم ۱- عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ علِى عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ: مَا أَحَدٌ عَلَى مِلَّةِ ابراهِيم الآ نَحْنُ وَ شِيعَتُنَا وَ سائرالناس مِنْهَا بُرآء [۳] ۲-عَنْ عَبَّادِ بْنِ زِيَادٍ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا عبَّادُ مَا عَلَى مِلَّةِ ابْراهِيمَ أَحَدٌ غَيْرُكُمْ ومَا يَقْبَلُ اللَّهُ الأَ مّنكُم وَلا يَغفِرُ الذُّنوبَ الآ لَكُم [۴] ۱۷- الرَّافِضةُ فَخرٌ لِلشِّيعَةِ ۱-عَنْ أَبِي اَلْجَارُودِ قَالَ أَصَمَّ اَللَّهُ أُذُنَيْهِ كَمَا اعمى عَيْنَيْهِ، اِنْ لَمْ يَكُنْ سَمِعَ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ فُلَاناً سَمَّانَا بِاسْمٍ قَالَ: وَمَا ذاكَ الاسمُ؟ قَالَ: سَمَّانَا الرَّافِضَةَ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِيَدِهِ الى صَدْرِهِ وَ أَنَا مِنَ اَلرَّافِضَةِ وَ هُوَ مِنًى قَالَهَا ثَلاثا. [۵] ---------- [۱]: المحاسن البرقي ۲۴۲/۱ [۲]: المحاسن البرقي ۲۴۵/۱ [۳]: المحاسن البرقي ۲۴۳/۱ [۴]: المحاسن البرقی ۱/ ۲۴۴ [۵]: المحاسن البرقي ۲۵۶/۱ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه- ۲۵ تیر ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 16 July 2022 قمری:السبت 16 ذو الحجة 1443 🌹 متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌺🍃🍃02 روز تا عید غدیر خم( ۱۰ ه‍ ق ) 🌸04 روز تا ولادت امام موسی کاظم علیه السلام (۱۲۸ ه‍ ق) ◾️06 روز تا شهادت میثم تمار ( ۶۰ ه‍ ق ) 🔹08 روز تا مباهله پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم ( ۱۰ ه‍ ق) ◾️15 روز تا ورود امام حسین علیه‌السلام به کربلا ( ۶۱ ه‍ ق) ◾️22 روز تا تاسوعای حسینی ◾️23 روز تا عاشورای حسینی (شهادت امام حسین علیه‌السلام و اصحاب آن حضرت (۶۱ ه‍ ق) ◾️25 روز تا ورود اسیران کربلا به کوفه (۶۱ ه‍ ق ) شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام (۹۵ ه‍ ق) ◾️32 روز تا حرکت اسرای کربلا به طرف شام (۶۱ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 ترس از ؟ 🌸🔹 شخصی از اباذر (ره) پرسید: چرا ما مرگ را خوش نداریم؟ فرمود: برای اینکه شما دنیا را آباد کرده اید و آخرت را ویران ساخته اید و خوش ندارید از خانه آباد به خانه ویران بروید. از او پرسیدند: ما چگونه وارد محضر الهی می‌شویم؟ اباذر پاسخ داد: - نیکوکاران همانند مسافری است که به خانواده خود بازگردد و بدکاران مثل بنده ای فراری است که او را نزد صاحبش برگردانند. گفتند: در پیشگاه خداوند حال ما چگونه است؟ اباذر فرمود: اعمالتان را به قرآن عرضه کنید (رفتارتان را با قرآن بسنجید. ) خداوند می‌فرماید: همانا نیکان در نعمتند (بهشتند) و گنهکاران در جهنم. آن شخص گفت: اگر چنین است رحمت خدا چه می‌شود؟ اباذر جواب داد: رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است. [۱] انسان باید برای رحمت الهی قابلیت داشته باشد، تا الطاف خداوند شامل حال او گردد. 🌺🔸 هارون الرشید دکتری متخصص نصرانی داشت. روزی به علی بن حسین واقدی گفت: در کتاب شما مطلبی از علم پزشکی نیست! با اینکه علم دو دسته اند؛ علم ادیان و علم ابدان. علی بن حسین - دانشمند اسلامی - در پاسخ گفت: خداوند علم طب را در نصف آیه از قرآن جمع نموده است آنجا که می‌فرماید: (کلوا و اشربوا و لا تسرفوا) بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید. و پیغمبر ما نیز در یک جمله بیان کرده که می‌فرماید: ( (المعده بیت الدأ والحمیه رأس کل دوأ... ) ) معده مرکز دردها و پرهیز (از خوردنی ها) بهترین داروها است ولی نباید نیازهای جسمی را فراموش کرد. پزشک نصرانی گفت: قرآن و پیغمبر شما چیزی از طب جالینوس - حکیم یونانی - باقی نگذاشته همه را بیان داشته اند! [۱] در راه 🌸🔹 معاویه چون می‌دانست بیشتر مردم عراق شیعیان علی علیه السلام هستند زیاد پدر عبیدالله را استاندار عراق نمود و دستور داد هواداران علی را در هر کجا یافتند دستگیر نموده نزد وی بفرستند تا آنها را با بدترین شکنجه به قتل برسانند. روزی فرمان داد رشید هجری را - که از شاگردان برجسته و شیعه مخلص امیر المؤمنین علیه السلام بود - دستگیر کنند و به نزدش بفرستند. رشید پس از این دستور پنهان شد. روزی ابی ارا که با گروهی از دوستان خود در حیاط نشسته بود، رشید هجری آمد و وارد خانه وی شد. ابی اراکه بسیار ترسید، برخاست و به دنبال او وارد خانه شد و گفت: وای بر تو! چرا مرا به کشتن دادی و فرزندانم را یتیم نمودی و همه ما را نابود کردی. رشید پرسید: برای چه؟ ابی اراکه گفت: چون تو تحت تعقیب هستی و مأموران زیاد در جستجوی تو می‌باشند. اکنون تو وارد خانه من شدی، آنان که نزد من بودند تو را دیدند ممکن است گزارش بدهند. رشید گفت: نگران مباش! هیچ کدام از آنان مرا ندیدند. ابی اراکه از شنیدن این پاسخ بسیار ناراحت شد و گفت: مرا مسخره می‌کنی؟ فوری رشید را گرفت و دستهایش را از پشت بست و توی اطاق انداخت و درش را بست. سپس نزد دوستانش آمد و گفت: گمان می‌کنم هم اکنون پیرمردی به خانه‌ام وارد شد. گفتند: ما کسی را ندیدیم. ابی اراکه سؤالش را تکرار نمود، همگی گفتند: ما کسی را ندیدیم به خانه شما وارد شود. ابی اراکه ساکت شد دیگر چیزی نگفت. اما می‌ترسید از اینکه کسی او را ببیند و به دستگاه گزارش دهد. برای اطمینان خاطر به سوی مجلس زیاد حرکت نمود تا بداند آیا متوجه شده اند، رشید در خانه وی است یا نه. چنانچه آگاه شده باشند خود رشید را به آنان تسلیم کند. وارد مجلس زیاد شد و سلام کرد و نشست و مشغول صحبت شد. اندکی گذشته بود، دید رشید سوار استر او شده، به سوی مجلس زیاد می‌آید. تا چشمش به او افتاد رنگش پرید، سخت وحشت نمود، خود را باخت و مرگ را در نظرش مجسم نمود. رشید از استر پیاده شد و به زیاد سلام کرد. زیاد به پاخاست، او را به آغوش گرفته بوسید و خیر مقدم گفت و با مهر و محبت حال او را پرسید که چگونه آمدی؟ آنان که در وطنند حالشان چگونه است؟ مسافرت برایتان چگونه گذشت؟ سپس با عطوفت دست بر ریش وی کشید و از محاسنش گرفت. رشید اندکی نشست و برخاست و رفت. ابی اراکه از زیاد پرسید: این شخص که بود؟ زیاد پاسخ داد: او یکی از برادران اهل شام ماست، که برای دیدارم آمده است. ابی اراکه از مجلس زیاد بیرون آمد هنگامی که وارد خانه اش شد، دید رشید در همان حال که او را گذاشته بود، دست بسته در خانه است با تعجب به رشید گفت: من این علم و دانش را که از تو دیدم هر چه می‌خواهی انجام بده! و هر وقت خواستی به منزل ما بیا! [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار: ج ۶، ص ۱۳۷. [۱]: بحار: ج ۶۵، ص ۱۲۳. [۱]: بحار: ج ۴۲، ص ۱۴۰. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂 : شیعیان و اهل علیهم السلام در 🍂 بر حق و راه است 🍃🔹 ۱- امام صادق عَلَیهِ السَّلام فرمودند: بدانید قسم بخداوند شما برحقید و همانا مخالف شما بر باطل است قسم بخداوند شکی ندارم که شما در بهشتید و امیدوارم که به زودی خداوند چشمان شما راروشن گرداند. ۲- یزیدبن خلیفه از امام صادق عَلَیهِ السَّلام نقل کرد که امام در حالیکه نزد او بودیم به مافرمودند: قسم بخداوند شما به همان جائی نظر و توجه کردید. که خداوند نظر کرده است و همان کسی را برگزیدید که خداوند برگزیده است و مردم به چپ و راست چنگ میزنند و شما آن کسی را که رسول خدا صَلَی اللهُ وعَلَیه ِوَ آلِه قصد کرده قصد نمودید. بدانید قسم بخداوند شما بر راه روشن هستید. تنها و بر آئین هستند 🍂🔸 ۱- امام حسين عَلَیهِ السَّلام فرمودند: جز ما و شیعیانمان کسی بر آئین ابراهیم نیست و سایر مردم از این آئین بری هستند. ۲- عبادبن زیاد گوید: امام صادق عَلَیهِ السَّلام به من فرمودند: ای عباد هیچکس غیر شما بر دین ابراهیم نیست و خداوند عمل صالحی را به جز از شما نمی پذیرد و گناهان کسی جز شما را نمی آمرزد. بودن افتخار است 🍃🔹 ۱- ابی جارود گوید: خداوند گوشهایم را کر کند همانگونه که چشم هایم را کور کرده است اگر این کلام را از امام باقر عَلَیهِ السَّلام نشنیده باشم زمانیکه به ایشان گفته شد: فلانی اسمی بر ما گذاشته است. حضرت فرمودند آن اسم چیست؟ عرض شد: ما را رافضی نامیده است. امام باقر عَلَیهِ السَّلام در حالیکه دست بر سینه ی خود می‌گذاشتند فرمودند و من از رافضه هستم و رافضه از من است و این کلام را سه بار تکرار کردند. ۲- عَنْ سُلَيْمَانَ اَلْأَعْمَشِ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِاللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ انَّ اَلنَّاسَ يُسَمُّونَا رَوَافِضَ وَ مَا الرَّوَافِضُ فَقالَ وَ اللَّهِ مَا هُم سَمَّوْكُمُوهُ ولَكِنَّ اللَّهَ سَمَّاكُمْ بِهِ فِي التَّوْرَاةِ وَالإنجيلِ على لِسَانِ مُوسِي وَ لِسَانِ عِيسَى عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ ذَلِكَ أَنَّ سَبْعِينَ رَجُلاً مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ رَفَضُوا فِرْعَوْنَ ودَخَلُوا فِي دِينِ مُوسَى فَسَمَّاهُمُ اَللَّهُ تَعَالَى اَلرَّافِضَةَ وَ أَوْحَى الى مُوسى أَنْ أَثْبَتَ لَهُمْ فِي اَلتَّوْرَاةِ حَتَّى يملِكُوهُ عَلَى لِسَانِ مُحَمَّدٍ صلي اللَّهُ وَعَليهِ و آله فَفَرَّقَهُمُ اَللَّهُ فِرَقاً كَثِيرَةً وَ تَشَعَّبُوا شُعَباً كَثِيرَةً فَرَفَضُوا اَلْخَيْرَ فرفضتم الشَّرَّ وَ اِسْتَقَمْتُمْ مَعَ أَهْلِ بيت نبيِّكُمْ عَلَيهُم السَّلام فَذَهَبْتُمْ حَيْثُ ذَهَبَ نَبِيُّكُمْ وَ اِخْتَرْتُمْ مَنِ اِخْتَارَ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَأَبْشِرُوا ثُمَّ أَبْشِرُوا فَأَنْتُمُ الْمَرْحُومُونَ الْمُتْقِبَّلُ مِنْ مُحْسِنِهِمْ وَ الْمُتَجَاوِزُ عَنْ مُسِيئِهِمْ ومَنْ لَمْ يَلْقَ اللَّهَ بِمِثْلِ مَا لَقِيتُمْ لَمْ تُقْبَلْ حَسَناتُهُ وَ لَمْ يُتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتِهِ يَا سُلَيْمَانُ هَلْ سَرَرْتُكَ؟ فَقُلْتُ زِدْنِي جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ انَّ اللَّه عزَّوجل مَلائِكَةٌ يَسْتَغْفِرُونَ لَكُم حَتَّى تَتَساقَطَ ذُنُوبُكُمْ كَما تَتسَاقَطُ وَرَقُ اَلشَّجَرِ في يَوْم ريحٍ وذلك قول اللّه تعالى «الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيُؤْمِنُونَ بِهِ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا» [۱] هُمْ شِيعَتُنَا وهي و اللَّهِ لَهُمْ يَا سُلَيْمَانُ قُلْ سَرَرْتُكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِي قَالَ مَا عَلَى مِلَّةِ اِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ الآ نَحْنُ وَ شِيعَتُنَا وَسَائِرُ اَلنَّاسِ مِنْهَا برِيء. [۲] ۱۸- الجنّةُ هِيَ الاِقرارُ بِالامامةِ ۱-عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ رَجُلٌ فِي اَلْمَجْلِسِ: أسأل اللَّه اَلْجَنَّةَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: أَنْتُم فِي الْجَنَّةِ فَاسْأَلُوا اللَّهَ أَنْ لَايُخْرِجَكُمْ مِنْهَا فَقَالُوا جُعِلْنَا فِدَاكَ نَحْنُ فِي اَلدُّنْيَا؟ فَقَالَ: أَلَسْتُمْ تُقِرُّونَ بامامتنَا؟ قَالُوا: نَعَمْ فَقَالَ: هَذَا مَعْنَى اَلْجَنَّةالَّذِي مَنْ أَقَرَّ بِهِ كَانَ فِي اَلْجَنَّةِ فَاسْأَلُوا اَللَّهَ أَنْ لاَ يَسْلُبَكُمْ [۳] ..... 📚منابع: [۱]: غافر /۷ [۲]: بحار الأنوار ۹۷/۶۸ [۳]: بحار الانوار ۱۰۲/۶۷ - المحاسن البرقی ۲۶۲ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی ع 💫 @ya_amiralmomenin110 💫