🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#ترجمه_کتاب_نفیس_القطره): #قطره ای از دریای #فضایل اهل #بیت علیهم السلام ✨🍂
#بخش_یازدهم
#فضيلت صلوات #فرستادن 🌺🌸
پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: او گفته است:
الرجل من اُمّتي إذا صلّى عليّ وأتبع بالصلاة على أهل بيتي فتحت أبواب السماء، وصلّت عليه الملائكة سبعين صلاة، وإن كان مذنباً خطّاءً، ثمّ تتحاتُّ عنه الذنوب كما يتحاتُّ الورق من الشجر.
اگر كسى از امّتم بر من صلوات فرستد و اهل بيت مرا نيز به آن ملحق سازد درهاى آسمان به روى او گشوده شود و فرشتگان بر او هفتاد صلوات فرستند گرچه گنهكار و خطاى او بسيار باشد، و بر اثر آن گناهانش بريزد همان طور كه برگ از درختان مى ريزد.
و خداوند تبارك و تعالى او را پذيرفته و به او جواب دهد و به ملائكه اش فرمايد: اى فرشتگان! شما هفتاد بار بر او صلوات فرستاديد و من هفتصد مرتبه بر او درود مى گويم. و اگر بر من كه صلوات فرستاد، اهل بيت مرا به آن ملحق نساخت، بين او و آسمان هفتاد حجاب مانع شود و
خداوند تبارك و تعالى او را نپذيرد و به او جواب ندهد و به فرشتگانش فرمايد: دعاى او را بالا نبريد تا اينكه اهل بيت پيغمبر را در صلوات به آن حضرت ملحق كند، پس براى هميشه مانع از پذيرش او و دعايش گردند تا اينكه به من اهل بيتم را ضميمه كند. [۱]
۶۹ / ۵ از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود:
من صلّى على محمّد وآل محمّد عشراً، صلّى اللَّه عليه وملائكته مائة مرّة، ومن صلّى على محمّد وآل محمّد مائة مرّة صلّى اللَّه عليه وملائكته ألفاً.
كسى كه بر محمّد و آل محمّد عليهم السلام ده بار صلوات فرستد، خدا و فرشتگانش صد مرتبه بر او درود مى فرستند، و كسى كه بر محمّد و آل محمّد صد بار صلوات فرستد خدا و فرشتگانش هزار مرتبه براو درود مى فرستند.
و خداى تبارك و تعالى فرموده است:
«هُوَ الَّذي يُصَلّي عَلَيْكم وَمَلائِكَته لِيُخْرِجَكم مِن الظلُمات إلَى النُور وَكانَ بِالْمُؤْمِنينَ رَحيماً» [۲] .
«او خداوندى است كه به همراه فرشتگانش بر شما درود و رحمت مى فرستد، تا شما را از تاريكىها خارج كنند و به روشنى و روشنائىها برسانند، و او بر اهل ايمان بسيار مهربان است». [۳]
۷۰ / ۶ از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام روايت شده است كه فرمود:
ما في الميزان شي ء أثقل من الصلاة على محمّد وآل محمّد.
در ترازوى اعمال و كفّه حسنات چيزى سنگين تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السلام نيست.
بعد فرمود: فرداى قيامت اعمال شخصى را در ميزان كه وسيله سنجش اعمال است قرار مى دهند كم مى آورد، رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم صلواتى را كه اين شخص فرستاده حاضر كند و در ميزان او گذارد، كفّه حسناتش سنگين شود و برترى پيدا كند. [۱]
۷۱ / ۷ امام صادق عليه السلام از پدران بزرگوار خود نقل مى كند كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم فرموده است:
إرفعوا أصواتكم بالصلاة عليّ فإنّها تذهب بالنفاق. [۲]
هنگام صلوات فرستادن صداى خود را بلند كنيد، زيرا اين كار نفاق و دوروئى را برطرف مى سازد.
۷۲ / ۸ شيخ صدوق قدس سره از حضرت رضا عليه السلام نقل مى كند كه آن حضرت فرمود:
من لم يقدر على ما يكفّر به ذنوبه فليكثر من الصلاة على محمّد وآله، فإنّها تهدم الذنوب هدماً. [۳]
كسى كه توانائى كارى كه كفّاره گناهانش گردد ندارد بايد بر محمّد و آل محمّد عليهم السلام زياد صلوات فرستد، زيرا صلوات بنيان گناه را ويران مى سازد و آن را نابود مى كند.
۷۳ / ۹ قطب راوندى رحمه الله از امام صادق عليه السلام نقل كرده است كه فرمود:
من صلّى على النبيّ صلى الله عليه وآله وسلم مرّة واحدة بنيّة وإخلاص من قلبه، قضى اللَّه له مائة حاجة، منها: ثلاثون للدنيا وسبعون للآخرة. .... #ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۱]: امالى صدوق: ۶۷۵ ح ۱۸ مجلس ۸۵، بحار الأنوار: ۵۶/۹۴ ح ۳۰، جامع الأخبار: ۷۳. و شيخ حرّ عاملى رحمه الله آن را دركتاب وسائل الشيعة: ۱۲۲۰/۴ ح ۱۰، و سيّد شرف الدين رحمه الله در تأويل الآيات: ۴۶۱/۲ ح ۲۸ به نقل از امالى صدوق: ۳۴۵ و ثواب الأعمال: ۱۵۷ نقل كرده اند، محدّث نورى رحمه الله نيز اين حديث را در كتاب مستدرك الوسائل: ۳۵۴/۵ ح۷ به نقل از جمال الاُسبوع: ۲۳۷ (با كمى اختلاف) روايت نموده است.
[۲]: سوره أحزاب، آيه ۴۳.
[۳]: الكافى: ۴۹۳/۲ ح ۱۴، الوافى: ۱۵۱۸/۹ ح ۱۴.
[۱]: الكافى: ۴۹۴/۲ ح ۱۵، قرب الأسناد: ۱۲ (قسمتى از روايت)، بحار الأنوار: ۴۹/۹۴ ح ۹.
[۲]: ثواب الأعمال: ۱۵۹، بحار الأنوار: ۵۹/۹۴ ح ۴۱، الكافي: ۴۹۳/۲ ح ۱۳.
[۳]: امالى صدوق: ۱۳۱ ح ۸ مجلس ۱۷، بحار الأنوار: ۴۷/۹۴ ح۲ و ص ۶۳ ضمن ح ۵۲ به نقل از جامع الأخبار.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~⚜🔸💠🔸⚜~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
#یورش_به_خانه_وحی ▪️✨▪️
#بخش_ شانزدهم
#اشاره
اسامي كساني كه يورش به خانه وحي را تصريح كرده اند:
۱۴. ابوعبيد در «الاموال».
۱۵. ابن سعد در «الطبقات الكبري».
۱۶. طبراني در «المعجم الكبير».
۱۷. ابن عبد ربه در «العقد الفريد».
۱۸. نظام به نقل «الوافي بالوفيات».
۱۹. مبرد در «الكامل».
۲۰. مسعودي در «مروج الذهب».
۲۱. ابن ابي دارم به نقل «ميزان الاعتدال».
۲۲. محمد بن مكرم در «مختصر تاريخ دمشق».
۲۳. ابن ابي الحديد در «شرح نهج البلاغه».
۲۴. جويني در «فرائد المسطين».
۲۵. شمس الدين ذهبي در «تاريخ الاسلام».
۲۶. علي بن ابي بكر هيثمي در «لسان الميزان».
۲۸. متقي هندي در «كنز العمال».
۲۹. عبدالفتاح عبدالمقصود در «الامام علي».
۳۰. احتجاج به فعل خليفه.
#يورش به خانه ي #وحي ▪️◾️◾️
در بخش پيشين، سخنان آن گروه از مورخان و محدثان كه فقط به سوء نيت خليفه و ياران او اشاره كردند، نقل شد. اينها گروهي بوده اند كه نخواسته اند و يا نتوانسته اند دنبال فاجعه را به طور روشن منعكس كنند، مع الوصف، به اصل فاجعه يعني يورش به خانه و... اشاره نموده و تا حدي نقاب از چهره ي حقيقت برافكنده اند. اينك به مدارك تاريخي دال بر يورش و هتك حرمت عملي خانه ي فاطمه عليهاالسلام، ميپردازيم و در نقل مصادر، غالبا ترتيب زماني را در نظر ميگيريم.
#ابوعبيد و كتاب #الاموال ▪️◾️◾️
ابوعبيد قاسم بن سلام (متوفاي ۲۲۴) در كتاب نفيس خود به
نام «الاموال» كه مورد اعتماد فقيهان بزرگ مسلمان قرار دارد، به طور مستند از عبدالرحمان بن عوف نقل ميكند كه ميگويد: در بيماري ابوبكر، براي عيادتش، وارد خانه ي او شدم. او پس از گفتگوي زياد، به من گفت: آرزو ميكنم كاش سه چيز را كه انجام دادهام انجام نداده بودم همچنان كه آرزو ميكنم كاش سه چيز را كه انجام ندادهام انجام ميدادم. همچنين آرزو ميكنم سه چيز را از پيامبر سوال ميكردم.
اما آن سه چيزي كه انجام دادهام و آرزو ميكنم اي كاش انجام نمي دادم عبارتند از:
۱. «وددت أنّي لم أكشف بيت فاطمة و تركته وان اُغلِقَ علي الحرب». [۵۶].
«كاش، پرده ي حرمت خانه ي فاطمه را پاره نمي كردم و آن را به حال خود وا ميگذاشتم، هر چند براي جنگ بسته شده بود».
ابوعبيد هنگامي كه به اينجا ميرسد به جاي جمله: «لم اكشف بيت فاطمه و تركته... » ميگويد: كذا و كذا. و اضافه ميكند كه من
مايل به ذكر آن نيستم.
ولي اگر «ابوعبيد» روي تعصب مذهبي يا علت ديگر از نقل حقيقت سر بر تافته، خوشبختانه محققان كتاب «الاموال» در پاورقي توضيح داده اند كه: جملههاي حذف شده ي فوق، در كتاب «ميزان الاعتدال» (به نحوي كه بيان گرديد) وارد شده است و افزون بر آن، طبراني در معجم خود، ابن عبد ربه در عقد الفريد و افراد ديگر در جاهاي ديگر، عبارت حذف شده را آورده اند.
[۵۶]📚 الأموال، ص ۱۹۵، چاپ نشر كليات ازهريه، الأموال، ص ۱۷۴، چاپ بيروت، نيز ابن عبدربه در عقد الفريد ۴/ ۲۶۸ جملههاي حذف شده را نقل كرده است چنانكه خواهد آمد.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~⚜🔸💠🔸⚜~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: پنجشنبه- ۹ دی ۱۴۰۰
میلادی: Wednesday -30 December 2021
قمری:الخميس ، 25 جماد أول 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
◾️07 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه ق)
◾️18 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها
🌸23 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۸ قبل از هجرت) روز زن
▪️28 روز تا وفات حضرت امّ كلثوم عليه السّلام
جناب امّ
🌺34 روز تا ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ ه ق)
▪️36 روز تا شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۵۴ ه ق)
🌸43 روز تا ولادت امام محمد تقی علیهالسلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه ق)
🌺46 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)
آغاز ایام البیض (روز اعتکاف)
▪️48 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق)
تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~⚜🔸💠🔸⚜~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#داستان_های_بحارالانوار 🔶🔸🌺
#فصل_سوم
#بخش_پنجاه_و_یکم
#چهارده_معصوم ( #چهارده دریای #نور
#گردنبند گران #قیمت 🌺🍂
علی بن ابی رافع میگوید:
من نگهبان خزینه بیت المال حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام بودم. در میان بیت المال گردنبند مروارید گران قیمتی وجود داشت که در جنگ بصره به غنیمت گرفته شده بود. دختر امیر المؤمنین کسی را نزد من فرستاد و پیغام داد که شنیدهام در بیت المال گردنبند مرواریدی هست. من میل دارم آن را به عنوان امانت، چند روزی به من بدهی تا در روز عید قربان خود را با آن آرایش دهم و پس از آن باز گردانم. من پیغام دادم به صورت مضمونه (که در صورت تلف به عهده گیرنده باشد) میتوانم به او بدهم. دختر آن حضرت نیز پذیرفت. من با این شرط به مدت سه روز گردنبند را به آن بانوی گرامی دادم.
اتفاقا علی علیه السلام گردنبند را در گردن دخترش دیده و شناخته بود و از وی میپرسید: این گردنبند از کجا به دست تو رسیده است؟
او اظهار میکند: از علی بن ابی رافع، خزینه دار شما به مدت سه روز امانت گرفتهام تا در روز عید قربان خود را زینت دهم و سپس باز گردانم. علی ابن ابی رافع میگوید:
- امیر المؤمنین علیه السلام مرا نزد خود احضار کرد و من خدمت آن حضرت رفتم. چون چشمش به من افتاد فرمود:
- (اتخون المسلمین یابن ابی رافع؟ )
(ای پسر ابی رافع! آیا به مسلمانان خیانت میکنی؟! )
گفتم: پناه میبرم به خدا از اینکه به مسلمانان خیانت کنم.
حضرت فرمود: پس چگونه گردنبندی را که در بیت المال مسلمانان بود بدون اجازه من و مسلمانان به دخترم دادی؟
عرض کردم: ای امیر المؤمنین! او دختر شماست و از من خواست که گردنبند را به صورت عاریه که بازگردانده شود به او دهم تا در عید با آن خود بیاراید. من نیز آن را به عنوان عاریه به مدت سه روز به ایشان دادم و ضمانت آن را به عهده گرفتی که صحیح و سالم به جای اصلی خود باز گردانم. حضرت علی علیه السلام فرمود:
- همین امروز باید آن را پس گرفته و به جای خود بگذاری و اگر بعد از این چنین کاری از تو دیده شود کیفر سختی خواهی دید.
سپس فرمود: اگر دختر من این گردنبند را به عاریه مضمونه نمی گرفت نخستین زن هاشمیه ای بود که دست او را به عنوان دزد میبریدم. این سخن به گوش دختر آن حضرت رسید به نزد پدر آمده و گفت:
- یا امیر المؤمنین! من دختر شما و پاره تن شما هستم. چه کسی از من شایسته تر به استفاده از این گردنبند بود؟
حضرت فرمود: دخترم! انسان نباید به واسطه خواستههای نفس و خواهشهای دل، پای از دایره حق بیرون بگذارد. آیا همه زنان مهاجر که با تو یکسانند، در این عید به مانند چنین گردنبند خود را زینت داده اند تا تو هم خواسته باشی در ردیف آنها قرار گرفته و از ایشان کمتر نباشی؟ [۱]
#ترس از #گناه🌸🍂
حضرت علی علیه السلام مردی را دید که آثار ترس و خوف در سیمایش آشکار است. از او پرسید:
- چرا چنین حالی به تو دست داده است؟
مرد جواب داد:
- من از خدای میترسم
امام فرمود:
- بنده خدا! (نمی خواهد از خدا بترسی) از گناهانت بترس و نیز به خاطر ظلمهایی که درباره بندگان خدا انجام داده ای. از عدالت خدا بترس و آنچه را که به صلاح تو نهی کرده است در آن نافرمانی نکن، آن گاه از خدا نترس؛ زیرا او به کسی ظلم نمی کند و هیچ گاه بدون گناه کسی را کیفر نمی دهد. [۱]
----------
📚منابع:
[۱]: بحار: ج ۴۰، ص ۳۳۷
[۱]: بحار: ج ۷۰، ص ۱۳۹۲
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: جمعه- ۱۰ دی ۱۴۰۰
میلادی: Wednesday -31 December 2021
قمری:،الجمعه 26 جماد أول 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
◾️06 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه ق)
◾️17 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها
🌸22 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۸ قبل از هجرت) روز زن
▪️27 روز تا وفات حضرت امّ كلثوم عليه السّلام
جناب امّ
🌺33 روز تا ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ ه ق)
▪️35 روز تا شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۵۴ ه ق)
🌸42 روز تا ولادت امام محمد تقی علیهالسلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه ق)
🌺45 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)
آغاز ایام البیض (روز اعتکاف)
▪️47 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق)
تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#عصر_ظهور 🔹🔸🔸
#فصل_ششم
#نقش #عربها در #دوران #ظهور 🌺🌸
#سپاه سفیانی در راه #حجاز (سپاهی که #در زمین #فرو میرود) 🌺🌸🌸
در همین باره آمده که " سفیانی با سپاهی انبوه وارد مدینه میشود ". [۱] و نیز " اهل مدینه قبل
از حمله سفیانی از شهر خارج میشوند " [۲] .
چنین به نظر میرسد که " منصور " که با حضرت مهدی علیه السلام از مدینه خارج میشود
همان نفس زکیه محمد باشد که از یاران حضرت است و حضرت او را به مسجد
الحرام میفرستد تا پیام آن بزرگوار را به گوش جهانیان برساند اما وی را به قتل
میرسانند و احتمال هم دارد که شخص دیگری باشد.
در روایات، به غیر از مدینه و مکه، از مناطق دیگر حجاز که نیروهای سفیانی به
آن وارد شوند، سخنی به میان نیامده و پیداست که مدت اشغال شهر مدینه چندان
طولانی نیست سپس سفیانی تمام یا بخش عمده ای از سپاه خود را به مکه
میفرستد که آن معجزه موعود رخ میدهد و تمام سپاهیان اعزامی در نزدیکی مکه
به زمین فرو میروند.
برخی روایات، باقی ماندن لشکریان سفیانی در مدینه را تنها چند روز ذکر
میکنند، و ظاهرا منظور از ورود سفیانی به مدینه، ایجاد رعب و وحشت و
جستجوی حضرت است نه اقامت در شهر.
روایتهائی که در مورد فرو رفتن سپاه سفیانی به زمین است در کتابهای حدیثی
مسلمانان، فراوان و متواتر است و شاید مشهورترین آنها در منابع سنیها روایتی
باشد که ازام سلمه نقل شده که گفت:
" پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: پناهنده ای به خانه خدا پناه برد اما لشکری به سوی او فرستاده شود، چون به
بیابان مدینه رسند، زمین آنها را ببلعد " [۳]
فخر رازی از مفسران اهل سنت در تفسیر این آیه که میگوید " و اگر ببینی هنگامی که
آنان وحشت زده اند و دیگر آنها را راه گریزی نیست و از مکانی نزدیک گرفته میشوند " [۱] آورده
است که: " از ابن عباس روایت شده که این آیه در مورد فرو رفتن گروهی در بیابان
بیداء نازل شده است. "
علامه طبرسی از مفسران شیعه در تفسیر مجمع البیان میگوید:
" ابو حمزه ثمالی از قول امام زین العابدین علیه السلام و امام حسن علیه السلام نقل میکند که منظور این آیه،
لشکری ست که در صحرای بیداء زمین آنها را در کام خود فرو میبرد. "
و از حذیفه یمانی چنین روایت شده:
" پیامبر صلی الله علیه و آله از فتنه ای که بین اهل مشرق و مغرب واقع خواهد شد یاد نمود و فرمود در حالی که آنها
گرفتار فتنه هستند، ناگهان سفیانی از وادی یابس (بیابان خشک) بر آنها خروج کند، تا آنکه در دمشق
فرود آید آنگاه دو لشکر را به سوی مشرق و مدینه روانه کند تا به زمین بابل از شهر نفرین شده (بغداد)
برسد، او بیش از سه هزار نفر را بکشد و بالغ بر یکصد زن را به زور تصاحب کند، و سیصد نفر از اولاد فلان
عباس را به هلاکت رساند، آنگاه به کوفه هجوم آورده و اطراف آن را ویران سازد. سپس از آنجا خارج شده،
به سوی شام حرکت کند، در این هنگام لشکری با پرچم هدایت از آن منطقه به پا خیزد و با لشکر سفیانی.... #ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۱]: ۱. بحار ص ۲۵۲.
[۲]: ۲. مستدرک حاکم: ۴ / ۴۴۲.
[۳]: ۳. مستدرک حاکم: ۴ / ۴۲۹ و بحار: ۵۲ / ۱۸۶.
[۱]: ۱. سبأ / ۵۱.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات برای امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
#یورش_به_خانه_وحی ▪️✨▪️
#بخش_هفدهم
#محمد بن سعد و كتاب #الطبقات الكبري ▪️◾️◾️
محمد بن سعد (متوفاي ۲۲۹) معروف به كاتب واقديدر اثر ارزشمند خود كه صحابه و تابعان را به شيوه خاصي طبقه بندي كرده در باب دختران پيامبر، زندگاني دخت گرامي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فاطمه ي زهرا عليها السلام را به صورت روائي آورده، آنگاه چنين مينويسد:
ابوبكر آگاه كه فاطمه بيار شد در خانه فاطمه عليهاالسلام آمد و اجازه خواست تا از او عيادت كند، علي عليه السلام استجازه ابوبكر را به فاطمه عليها السلام رسانيد.
فاطمه عليهاالسلام فرمود: اختيار با شماست، علي عليه السلام اذن داد. آنگاه مينويسد:
«فدخل عليها واعتذر إليها و كلّمها فرضيت عنه». [۵۷].
«بر زهرا وارد شد و معذرت خواهي كرد و با او سخن گفت و او را از خود راضي ساخت».
البته ابن سعد روي محدوديتي كه داشت، نتوانست روشنتر از اين بنويسد، مگر ابوبكر كه چه ستمي بر زهرا روا داشته بود كه سرانجام از او رضايت ميطلبد و معذرت خواهي ميكند.
#طبراني و المعجم #الكبير ▪️◾️◾️
ابوالقاسم سليمان بن احمد طبراني (۲۶۰- ۳۶۰) شخصيتي است كه ذهبي در «ميزان الاعتدال» در حق او مينويسد: حافظ و ثبت. [۵۸] مولف كتاب «المعجم الكبير»- كه كرارا چاپ شده است- آنجا كه درباره ي ابي بكر و خطبهها و وفات او سخن ميگويد يادآور ميشود: ابي بكر به هنگام مرگ، آرزو كرد:
كاش سه چيز را انجام نمي دادم.
كاش سه چيز را انجام ميدادم.
كاش سه چيز را از رسول خدا سوال ميكردم.
سپس، درباره ي آن سه چيزي كه ابوبكر آرزو ميكرد كاش آن
را انجام نمي دادم، چنين ميگويد:
«فأمّا
الثلاث اللاتي وددت أني لم أفعلهنّ، فوددت انّي لم أكن كشفت بيت فاطمة و تركته». [۵۹].
«آن سه چيزي كه آرزو ميكنم كاش انجام نمي دادم چنين بود: آرزو ميكنم حرمت خانه ي فاطمه را زير پا نمي نهادم و آن را به حال خود واگذار ميكردم».
ابن عبد #ربه و العقد #الفريد ▪️◾️◾️
ابن عبد ربه اندلسي مولف كتاب «العقد الفريد» (متوفاي ۴۶۳ ه) در كتاب خود از عبدالرحمن بن عوف نقل ميكند كه ميگويد: در بيماري ابي بكر بر او وارد شدم تا از او عبادت كنم، او گفت: آرزو ميكنم كاش سه چيز را انجام نمي دادم و يكي از آن سه چيز اين است:
«وددت انّي لم أكشف بيت فاطمة عن شي ء وإن كانوا اغلقوه علي الحرب». [۶۰].
«كاش در خانه ي فاطمه را باز نمي كردم هر چند آنان براي نبرد در خانه بسته بودند».
اسامي و عبارتهاي شخصيتهايي كه اين بخش از گفتار خليفه را نقل كرده اند، بعد خواهيم آورد.
📚منابع:
[۵۷] طبقات ۸/ ۲۷، ط دار صادر.
[۵۸] ميزان الاعتدال ۲/ ۱۹۵.
[۵۹] المعجم الكبير طبراني ۱/ ۶۲، شماره حديث ۴۳، تحقيق حمدي عبدالمجيد سلفي.
[۶۰] عقد الفريد ۴/ ۲۶۸، چاپ مكتبه الهلال.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~⚜🔸💠🔸⚜~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: شنبه- ۱۱ دی ۱۴۰۰
میلادی: Saturday - 01 January 2022
قمری:السبت، 27 جماد أول 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
🗞 #وقایع مهم شیعه:
▪️🔹 وفات جناب عبد المطلب عليه السّلام
(العدد القوية: ص ۱۲۷)
در هشتمين سال ولادت پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله حضرت عبد المطلب از دنيا رفت.
(مصباح المتهجد: ص ۵. منتخب التواريخ: ص ۵. قلائد النحور: ج ربيع الاول، ص ۶۷)
لازم به ذكر است كه بنا بر فرمايش علاّمه مجلسى در مرآة العقول، ۸ سال و ۲ ماه و ۱۰ روز از سن مبارك رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله گذشته بود كه عبد المطلب عليه السّلام از دنيا رفت، اگر سال قمرى باشد روز رحلت ۲۷ جمادى الاولى است و اگر مراد سال شمسى باشد تقريباً ۲۷ شعبان مى شود.
(منتخب التواريخ: ص ۴۳)
قول ديگر در وفات آن حضرت روز دهم ربيع الاول
است.
📆 #روزشمار:
◾️05 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه ق)
◾️16 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها
🌸21 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۸ قبل از هجرت) روز زن
▪️26 روز تا وفات حضرت امّ كلثوم عليه السّلام
جناب امّ
🌺32 روز تا ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ ه ق)
▪️34 روز تا شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۵۴ ه ق)
🌸41 روز تا ولادت امام محمد تقی علیهالسلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه ق)
🌺44 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)
آغاز ایام البیض (روز اعتکاف)
▪️46 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق)
تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠🔹 #غدیرخم_از_کتب_اهل_سنت 🔹💠
🔸🔹 #قسمت_پنجاه_و_چهارم🔹🔸
🌸 #درباره فرمايش #پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله كه « #على عليه السّلام پس از #من #ولىّ #شماست»🌸
#پایان_این_بخش
«ابن مردويه» اين حديث را روايت كرده است.
(۱) [📚الرياض النضرة ۲/ ۲۰۳] از «عمرو بن ميمون» روايت است كه گفت: در كنار «ابن عباس» نشسته بودم، هفت تن در برابر ما ظاهر شدند و پيشنهاد كردند:
اى پسر عباس! مطلبى داريم كه بايد با تو در ميان بگذاريم، يا همراه ما بيا تا آنچه در خاطر داريم به اطلاع تو برسانيم،
كه من از چگونگى آنها اطلاعى بدست نياوردم؛ همين قدر مى دانم كه «ابن عباس» در حالى بازگشت كه از شدت ناراحتى يك طرف عبايش، از دوشش بزير افتاده بود و به زمين كشيده مى شد و مى گفت: افّ بر اين مردم! تفو بر آنها! از بزرگوارى نكوهش مى كنند كه ده خصلت در او وجود داشت كه در ديگران اثرى از آنها يافت نمى شد. - حديث را در فضيلت على عليه السّلام ادامه داده تا آنجا كه گفته است- رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله خطاب به على عليه السّلام فرمود: يا على! تو پس از من، ولى همه مؤمنان هستى. »
«محب طبرى» گفته است كه همگى اين حديث را، «احمد حنبل» و «حافظ ابو القاسم دمشقى» در «الموافقات» و در «الاربعين الطوال» نقل كرده اند و «نسائى» هم بخشى از اين حديث را روايت كرده است.
مؤلف گويد: «هيثمى» هم اين روايت را در [📚مجمع ۹/ ۱۹۹] روايت كرده و اظهار داشته كه حديث مورد نظر را «احمد حنبل» و «طبرانى» در «الكبير» و «الاوسط» به طور اختصار روايت كرده اند و ما همگى حديث را در باب آيه تطهير نقل كرده ايم، به آنجا مراجعه شود.(۱)
[📚اسد الغابه ابن اثير ۵/ ۹۴] در ذيل شرح حال «وهب بن حمزه» مى نويسد: از «يوسف بن صهيب» از «وكين» از «وهب بن حمزه» روايت است كه گفت: از مدينه تا مكه با على عليه السّلام هم صحبت بودم. در اين مسير، كارهائى از ايشان سر مى زد كه از لحاظ من ناخوشايند بود، براى همين گفتم: هنگام بازگشت كه با رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ملاقات مى كنم از تو شكايت خواهم كرد. در مراجعت كه حضور رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شرفياب گرديدم، عرض كردم: در مسير از مدينه تا مكه رفتارهائى از على عليه السّلام مشاهده كردم كه بر خلاف انتظار من بود. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: اين گونه نكوهشها را از على عليه السّلام نداشته باشيد كه او پس از من، از همه مردم به شما اوليتر است!
(۲) مؤلف گويد: «مناوى» در شرح [📚فيض القدير ص ۳۵۷] اين حديث را نقل كرده (و ادامه داده تا آنجا كه) رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: درباره على عليه السّلام چنين سخنانى را به زبان نياور! «فهو اولى الناس بكم بعدى» و همين حديث را «هيثمى» در [📚مجمع ۹/ ۱۰۹] آورده و از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نقل كرده كه فرموده است:
«فهو اولى الناس بكم بعدى»
و گفته است كه «طبرانى» هم اين حديث را روايت كرده و «ابن حجر» هم در [📚الاصابة ۶/ قسم ۱/ ۳۲۵] روايت نموده و گفته است كه پيغمبر فرمود:
«لا تقولنّ هذا لعلىّ فانّه وليّكم بعدى» و «متقى» هم در [📚كنز العمّال ۶/
۱۵۵] به ذكر اين حديث پرداخته و از رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله روايت كرده كه خطاب به آن همسفر على عليه السّلام فرمود:
«لا تقل هذا فهو اولى النّاس بكم بعدى»؛
«چنين نگو كه او پس از من اوليتر از ديگران به شماست» و «متقى» اضافه كرده است كه مرجع ضمير «هو»، على عليه السّلام است و اشاره كرده كه اين حديث را «طبرانى» از «وهب بن حمزه» نقل كرده است
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
#یورش_به_خانه_وحی ▪️✨▪️
#بخش_هجدهم
سخن #نظام در كتاب #الوافي بالوفيات ▪️◾️
ابراهيم بن سيار نظام معتزلي (۱۶۰- ۲۳۱) از ادبا و دانشمندان مشهور است كه به علت زيبايي كلامش در نظم و نثر، به «نظّام» معروف شده است.
در كتابهاي متعددي از نظّام، با اشاره به حضور خليفه ثاني نزد در خانه ي فاطمه عليهاالسلام، چنين آمده است:
«انّ عمر ضرب بطن فاطمة يوم البيعة حتي ألقت المحسن من بطنها». [۶۱].
«عمر در روز اخذ بيعت براي ابي بكر بر شكم فاطمه زد، در نتيجه، فرزندي كه وي در رحم داشت و نام آن را محسن نهاده بود سقط شد».
#مبرد و كتاب #كامل ▪️◾️◾️
محمد بن يزيد بن عبدالأكبر بغدادي (۲۱۰- ۲۸۵) اديب و نويسنده معروف اهل سنت- كه آثار گران سنگي از او به يادگار مانده است - در كتاب «الكامل» خود، داستان آرزوهاي خليفه ي اول را به نقل از عبدالرحمان بن عوف آورده و يادآور ميشود:
«وددت أني لم أكن كشفت عن بيت فاطمة و تركته ولو أغلق علي الحرب». [۶۲].
«آرزو ميكردم اي كاش بيت فاطمه را هتك حرمت نمي كردم و آن را رها مينمودم هر چند براي جنگ بسته شده باشد».
#مسعودي و مروج #الذهب ▪️◾️◾️
ابوالفرج مسعودي (متوفاي ۳۴۵) در مروج الذهب مينويسد: ابوبكر در حال احتضار چنين گفت:
من سه چيز انجام دادم و آرزو داشتم كه كاش آنها را انجام نمي دادم، يكي از آن سه چيز اين بود كه:
«فوددت انّي لم أكن فتشت بيت فاطمة و ذكر في ذلك كلاماً كثيراً». [۶۳].
«آرزو ميكردم كاش حرمت خانه ي زهرا را زير پا نمي نهادم و در اين مورد سخن زيادي گفت».
مسعودي، با اينكه نسبت به اهل بيت پيامبر، گرايشهاي سالمي دارد، ولي باز به ملاحظاتي كه بر آگاهان به تاريخ پوشيده نيست، از بازگويي سخن خليفه خود داري كرده و با كنايه رد شده است و تنها به اين اكتفا نموده كه خليفه سخن زيادي در اين مورد گفت. حالا اين سخن زياد چه بوده است خدا ميداند؟!
ابن أبي دارم و كتاب ميزان الاعتدال
احمد بن محمد معروف به ابن ابي دارم، محدّث كوفي (متوفاي ۳۵۷)، كسي است كه محمد بن أحمد بن حماد كوفي درباره ي او ميگويد: «كان مستقيم الأمر عامة دهره؛ او در سراسر عمر خود، پوينده ي راه راست بود».
ذهبي نيز مينويسد:
«كان موصوفاً بالحفظ و المعرفة إلّا انّه يترفض». [۶۴].
«او به حافظ و معرفت حديث شهرت دارد، نقطه ضعفش اين است كه به تشيع ميل داشته است».
اصولاً جاي تاسف است كه علاقه به اهل بيت، يكي از نقاط ضعف محدثان شمرده شود.
به هر روي، ابن ابي دارم نقل ميكند كه در محضر او اين خبر خوانده ميشود:
«انّ عمر رفس فاطمة حتي أسقطت بمحسن».
«عمر لگدي بر فاطمه زد، در نتيجه او فرزندي كه در
رحم به نام محسن داشت سقط كرد». [۶۵].
#محمد بن مكرم و #مختصر تاريخ #دمشق ▪️◾️◾️
علي بن حسن بن هبة الله معروف به ابن عساكر دمشقي (متوفاي ۵۷۱) كتابي در تاريخ دمشق تأليف نموده كه اخيراً در هشتاد جلد منتشر شده است، سپس اين موسوعه را محمد بن مكرم معروف به ابن منظور (۶۳۰- ۷۱۱) تلخيص كرده، او نيز داستان ديدار عبدالرحمان را با ابي بكر يادآور شده و چنين ميگويد، ابوبكر گفت:
«لا آسي علي شي ء من الدنيا إلّا علي ثلاث فعلتُهنَّ وددت أنّي لو تركتهنَّ... وددت أنّي لم أكن كشفتُ بيت فاطمة عن شي ء مع انّهم اغلقوه علي الحرب». [۶۶].
«من بر چيزي از امور دنيا تأسف نخوردم مگر بر سه چيز كه انجام دادم و دوست داشتم انجام نمي دادم... دوست داشتم خانه ي فاطمه را هتك حرمت نمي كردم هر چند ساكنان خانه آن را براي جنگ ببندند».
📚 منابع:
[۶۱] الوافي بالوفيات ۶/ ۱۷، شماره ۲۴۴۴؛ ملل و نحل شهرستاني ۱/ ۵۷، چاپ دارالمعرفه، بيروت. درترجمه نظام به كتاب «بحوث في الملل والنحل» ۳/ ۲۴۸- ۲۵۵ مراجعه شود.
[۶۲] شرح نهج البلاغه ۲/ ۴۷، چاپ مصر.
[۶۳] مروج الذهب ۲/ ۳۰۱، چاپ داراندلس، بيروت.
[۶۴] سير اعلام النبلاء ۱۵/ ۵۷۷، شماره ترجمه ۳۴۹.
[۶۵] ميزان الاعتدال ۱/ ۱۳۹.
[۶۶] مختصر تاريخ دمشق ۱۳/ ۱۲۲، چاپ دارالفكر، سال ۱۹۸۹.
#کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه- ۱۲ دی ۱۴۰۰
میلادی: Saturday - 02 January 2022
قمری:الأحد، 28 جماد أول 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
◾️04 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه ق)
◾️15 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها
🌸20 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۸ قبل از هجرت) روز زن
▪️25 روز تا وفات حضرت امّ كلثوم عليه السّلام
جناب امّ
🌺31 روز تا ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ ه ق)
▪️33 روز تا شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۵۴ ه ق)
🌸40 روز تا ولادت امام محمد تقی علیهالسلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه ق)
🌺43 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)
آغاز ایام البیض (روز اعتکاف)
▪️45 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق)
تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#ترجمه_مناقب_الامام_علی_بن_ابی_طالب علیه السلام🍃🌸🌸
#بخش_سی_و_هفتم
#حديث #طاير و #سندهاى آن 🔹🌸
(۱) ۲۰۵- و خبر داد بما عمر فرزند عبد اللَّه گفت: نقل كرد بمن عيسى فرزند محمد فرزند احمد فرزند جريح يعنى طومارى كه نقل كرد بما
محمد فرزند عبد اللَّه فرزند سليمان كه نقل كرد بما حسن فرزند حماد كه نقل كرد بما مسهر فرزند عبد الملك از عيسى فرزند عمر از سدى...
(۲) ۲۰۶- و خبر داد بما عمر فرزند عبد اللَّه كه نقل كرد بما احمد فرزند محمد فرزند عبد اللَّه فرزند زياد كه نقل كرد بما احمد فرزند حسن كه حديث كرد بما حسن فرزند حماد كه نقل كرد بما مسهر فرزند عبد الملك فرزند سلع همدانى از عيسى فرزند عمر از اسماعيل سدى...
(۳) ۲۰۷- و خبر داد بما عمر فرزند عبد اللَّه كه خبر داد بما پدرم «خدا او را رحمت كند» كه حديث كرد بما احمد فرزند عمار كه نقل كرد بما قطن فرزند نسير ذراع ابو عباد كه حديث كرد بما جعفر و او فرزند سليمان ضبعى است كه نقل كرد بما عبد اللَّه فرزند مثنى از عبد اللَّه فرزند انس از انس...
(۴) ۲۰۸- و خبر داد بما (ابو) عبد اللَّه فرزند عمر كه نقل كرد بما محمد فرزند اسحاق سوسى كه حديث كرد بما حسين فرزند اسحاق دقيقى كه نقل كرد بما بشر فرزند هلال كه نقل كرد بما جعفر فرزند سليمان از عبد اللَّه فرزند مثنى فرزند عبد اللَّه از عبد اللَّه فرزند انس گفت: كه انس گفت...
(۵) ۲۰۹- و خبر داد بما عمر فرزند عبد اللَّه كه نقل كرد بما محمد فرزند عثمان فرزند سمعان معدل كه حديث كرد بما اسلم فرزند سهل كه نقل نمود بما وهب فرزند بقية كه خبر داد بما اسحاق فرزند يوسف ازرق از عبد الملك فرزند ابو سليمان از انس بن مالك...
ترجمه
مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۶۵
(۱) ۲۱۰- و خبر داد بما عمر فرزند عبد اللَّه كه نقل كرد بما ابراهيم فرزند محمد كه نقل نمود بما صالح فرزند مسمار كه نقل كرد بما ابن ابى فديك از حسن فرزند عبد اللَّه از نافع از انس بن مالك.
(۲) ۲۱۱- و خبر داد بما عمر فرزند عبد اللَّه كه نقل كرد بما محمد فرزند يونس فرزند حسين كه حديث كرد بما ابو جعفر حسن فرزند على فرزند وليد فسوى كه نقل كرد بما ابراهيم فرزند مهدى مصيصى كه نقل كرد بما على فرزند مسهر از مسلم ابو عبد اللَّه از انس بن مالك.
(۳) ۲۱۲- و خبر داد بما عمر فرزند عبد اللَّه كه نقل كرد بما محمد فرزند حسن فرزند زياد كه نقل كرد بما احمد فرزند روح مروزى در مروز كه حديث كرد بما علاء فرزند عمران كه نقل كرد بما خالد فرزند عبيد گفت: انس بن مالك گفت:
در اين ميان روزى درب خانه پيامبر (ص) بودم، آنگاه مردى با طبقى پوشيده آمد و گفت آيا اجازه هست؟
گفتم: آرى، طبق را كه در او مرغ بريانى بود پيش پيامبر (ص) گذاشت، و گفت: اى پيامبر خدا دوست دارم كه شكمت را از اين سير كنى، گفت: او را بپوشان، بعد دستهايش را بلند كرده و گفت: خدايا محبوبترين خلق خود را پيش من بفرست با من در اين غذا نزاع بنمايد.
انس گفت: زمانى كه اينسخن را شنيدم گفتم: خدايا اين دعا را در حق مردى از انصار قرار بده، در آن حال بيرون آمدم و مردى از انصار را جستجو مى كردم، در اين ميان همان طور ميگشتم، كه
ناگاه على (ع) وارد شد و گفت آيا اجازه هست؟
گفتم، نه.
و بجز حسد چيزى مرا بر اين كار وانمى داشت، على برگشت، و من براست و چپ نگاه مى كردم آيا كسى از انصار هست پيدا نكردم، بعد على برگشت و گفت:
آيا اجازه هست؟
📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۶۶
(۱) گفتم: نه برگرد، باز بطرف راست و چپ مى نگريستم و هيچ كس از انصار نبود، آنگاه على برگشت، و فرمود: آيا اجازه هست؟ آنگاه پيامبر (ص) صدا زد و فرمود: بر او اجازه بده، پس على (ع) وارد شد، با پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در آن غذا منازعه ميكرد، در همان روز محبت و دوستى على در قلب من ثابت شده و جا گرفت.
عمر فرزند عبد اللَّه گفت: اين لفظ نقاش است در حديث مروزى. و در حديث محمد فرزند يونس اين طور است: انس گفت: نزد پيامبر خدا (ص) مرغ بريانى به عنوان هديه آورده شده بود، او را پيش خود گذاشته و فرمود: خدايا كسى را كه تو و من دوست مى داريم بر من برسان، پس على آمد و حديث را تا آخر ذكر نموده است.
(و در نسخه اى كه از روى آن اين نسخه را نقل كردم در ورقه اى كه متصل بدفترچه بود چيزيست كه لفظش اينست (و از آخر كتاب: اين خبر از اخبار طير است باو لاحق كرديم).
ابن مغازلى گفت: خبر داد بما ابو طالب محمد فرزند على فرزند محمد فرزند بيع بغدادى (خدا او را رحمت كند) كه در واسط بر ما وارد شده بود خبر داد بما ابو عبد اللَّه محمد فرزند بكران گفت: حديث كرد بما حسين فرزند اسماعيل محاملى