eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
438 دنبال‌کننده
129 عکس
94 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 26 April 2022 قمری: الثلاثاء، 24 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   🌸 مرگ ابولهب در اين روز و به قولى در ۲۵ ماه رمضان ابولهب به درك واصل شد. (نفائح العلام: ص ۴۶۳) 📆 : 🌸06 روز تا عید سعید فطر 🔸10 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️20 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹23 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 🌺🍂 منصور دوانیقی (خلیفه عباسی) به امام صادق علیه السلام نوشت: چرا مانند دیگران نزد ما نمی آیی و با ما نمی نشینی؟ امام علیه السلام در پاسخ نوشت: ما از دنیا چیزی نداریم که برای آن از تو بترسیم و تو نیز از فضایل و امور آخرت چیزی نداری که به خاطر آن به تو امیدوار باشیم، نه تو در نعمتی هستی که بیایم به تو تبریک بگویم و نه خود را در بلا و مصیبت می‌بینی که بیایم به تو تسلیت دهم. پس چرا نزد تو بیایم؟! منصور نوشت: بیایید ما را نصیحت کنید! امام علیه السلام جواب داد: هر کس اهل دنیا باشد تو را نصیحت نمی کند و هر کس اهل آخرت باشد نزد تو نخواهد آمد. [۱] 🌸🍃 ابان پسر تغلب نقل می‌کند: امام صادق علیه السلام فرمود: ابان! تو گمان می‌کنی خداوند به کسی که مال و ثروت داده، به خاطر مقام و منزلت او در پیشگاه خدا بوده و او را خداوند دوست می‌دارد؟ و کسی را که از عطای خود محروم ساخت و زندگیش در تنگنا است، به خاطر این است که او در نزد خدا بی ارزش است و خداوند او را دوست ندارد؟ هرگز چنین نیست. زیرا ثروت و مال از آن خداست، به عنوان امانت در اختیار مردم می‌گذارد و آنان را آزاد گذاشته که از روی میانه روی بخورند و بیاشامند و لباس تهیه نموده و ازدواج کنند و برای خود وسیله سواری تهیه کرده و زندگی را به طور اقتصادی بگردانند. و هرگاه از مخارج معمولی اضافه آمد، از مستمندان و مؤمنان دستگیری نموده و مشکلات زندگی آنان را برطرف سازند. هر کس در مال خداوند این چنین شرعی و میانه روی رفتار کند، هر اندازه استفاده نماید و هر کاری انجام دهد، بر وی حلال است. هر آنچه می‌خورد و می‌آشامد و سواری تهیه می‌کند و ازدواج می‌نماید بر او حلال است. و کسی که اسراف نموده و در موارد خلاف خروج می‌کند برایش حرام خواهد بود. آنگاه فرمود: - اسراف نکنید! چون خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد. ای ابان! تو فکر می‌کنی خداوند از کرم و فضل خود به کسی به عنوان امانت مالی می‌دهد او می‌تواند اسبی به ده هزار درهم بخرد در صورتی که اسب بیست درهمی هم او را کفایت می‌کند و یا کنیزی به هزار دینار بخرد با این که بیست دیناری او را کافی است؟ سپس فرمود: زیاده روی نکنید خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار، ج ۴۷، ص ۱۸۴ [۱]: بحار، ج ۷۵، ص ۳۰۵ و ج ۷۹، ص ۳۰۴. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهار شنبه - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 27 April 2022 قمری: الأربعاء، 25 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌸05روز تا عید سعید فطر 🔸09 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️19 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹22 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_بیست(4).mp3
1.96M
🍁🍁🍁 روز و پنجم ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن. ✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨   خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت ودشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت ای نگهدار دلهای پیامبران ❌ فقط با ذکر ❌ ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🌸 خدا صلّى اللّه عليه و آله فرموده است كه از من تن حق دارند 🌸 (۲) [📚صحيح بخارى] در كتاب «احكام» به سند خود، از «جابر بن سمره» روايت كرده است كه از پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله شنيدم مى فرمود: دوازده تن امير خواهند بود. به دنبال آن كلمه اى فرمود كه آنرا نشنيدم پدرم گفت: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود همگى آنان از قريش اند. مؤلف گويد: اين حديث را «امام احمد بن حنبل» هم در [📚مسند ۵/ ۹۰، ۹۲] به دو طريق روايت كرده است. (۳) [📚صحيح مسلم] در كتاب «امارت» در باب تبعيت مردم از قريش، به دو سند، از «جابر بن سمره» روايت كرده است كه به اتفاق پدرم بحضور رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شرفياب شدم و از آن حضرت شنيدم كه مى فرمود: امر ولايت ما (يا امر دنيا) به پايان نمى رسد تا اينكه دوازده تن خلافت نمايند پس از آن، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله سخنى فرمود كه آن را نشنيدم و از پدرم پرسيدم كه پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله چه سخنى فرمود؟ در پاسخ گفت: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود كه همگى اين دوازده خليفه از قريش اند. (۱) [همان كتاب] در كتاب «امارت» در باب پيروى مردم از قريش، به دو سند، از «عامر بن سعد» از «جابر بن سمره» روايت كرده است كه در روز جمعه كه شب آن، «اسلمى» را سنگسار كردند، حضور رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شرفياب بودم و از آن حضرت شنيدم كه مى فرمود: اين دين تا روز قيامت همواره بر پاست و گزندى نمى بيند و يا فرمود: همواره دوازده تن خليفه كه همگى آنها از قريش اند، بر شما حكومت مى كنند. مؤلف گويد: «امام احمد حنبل» در [📚مسند ۵/ ۸۹] اين روايت را آورده است. (۲) [📚صحيح ترمذى ۲/ ۳۵] به دو سند از «جابر بن سمره» روايت كرده است رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: پس از من، دوازده تن امير، بر مردم امارت مى كنند. پس از آن، سخنى به زبان آورد كه نفهميدم و از كسى كه در كنارم بود، پرسيدم: پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله چه فرمود؟ در پاسخ گفت: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مى فرمايد:......، ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه - ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 28 April 2022 قمری: الخميس، 26 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام 🗞 مهم شیعه:   امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌸04روز تا عید سعید فطر 🔸08 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️18 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹21 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 گفتار (ع) سرنامه صحيفه محبت و دوستى بن ابى طالب است 🌺🍂🍂 (۲) ۲۹۰- خبر داد به ما احمد فرزند محمد (اجازة) از قاضى ابو فرج احمد فرزند على فرزند جعفر فرزند محمد فرزند معلى خيوطى كه نقل كرد بمن ابو فرج احمد فرزند محمد فرزند جورى كه نقل نمود به ما ابو اسحاق ابراهيم فرزند مهران در رمله كه خبر داد به ما ميمون فرزند مخلد فرزند ابان نويسنده كه حديث كرد به ما عارم فرزند فضل ابو نعمان كه نقل نمود به ما قدامة فرزند نعمان از زهرى گفت شنيدم انس بن مالك مى گفت: قسم به خدائى كه جز او خدائى نيست شنيدم كه پيامبر خدا (ص) مى فرمود: سر نامه صحيفه مؤمن محبت و دوستى على بن ابى طالب (ع) است. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۰۴ گفتار (ع) بدرستى كه شخص و را دوست مى دارد🌸🍃🍃 (۱) ۲۹۱- خبر داد بما ابو طالب محمد فرزند احمد فرزند عثمان كه خبر داد بما ابو حسن على فرزند عمر فرزند مهدى دارقطنى حافظ معدل (اذنا) كه نقل نمود به ما ابو عبد اللَّه محمد فرزند عباد مكى كه حديث كرد به ما ابو سعيد، و آن مولاى بنى هاشم است، از صدقة فرزند ربيع از عمارة فرزند غزية از عبد الرحمن فرزند ابو سعيد از پدرش كه گفت: نزد خانه پيامبر (ص) در ميان گروه مهاجران و انصار از اصحابش بوديم بر ما خارج شده و فرمود: آيا به برگزيدگان شما خبر ندهم؟ گفتند: آرى اى پيامبر خدا، فرمود: بهترين شما كسانى هستند كه بعهدشان وفا نموده و پاك و پاكيزه باشند، زيرا خدا شخص مهربان و پرهيزكار را دوست ميدارد گفتند: على بن ابى طالب (ع) گذشت، فرمود: حق با اين است، حق با اين است. گفتار (ع) آيا نكنم شما را به كه اگر از او بخواهيد نمى شويد 🌺🍂🍂 (۲) ۲۹۲- خبر داد به ما ابو طالب محمد فرزند احمد فرزند عثمان در سال ۴۰۴ گفت: نقل نمود به ما ابو محمد عبيد اللَّه فرزند محمد فرزند عابد خلال كه حديث كرد به ما عمر فرزند حماد فرزند طلحه قناد كه نقل كرد به ما اسحاق فرزند ابراهيم سبيعى از معروف فرزند خربوز از ابو جعفر محمد فرزند على از زيد بن ارقم گفت: پيش پيامبر (ص) نشسته بوديم فرمود: آيا شما را راهنمائى نكنم بر كسى كه ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۰۵ اگر از او راهنمائى بخواهيد گمراه نشده و هلاك نمى شويد؟ گفتند بلى اى پيامبر خدا (ص). فرمود: آن اينست. و بجانب على اشاره نمود و سپس فرمود او را قصد كرده و باو يارى كنيد، و او را تصديق نموده و خيرخواهى بنمائيد زيرا جبرئيل بمن خبر داده آنچه را كه بشما گفتم. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه - ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 29 April 2022 قمری: الجمعة، 27 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌸03 روز تا عید سعید فطر 🔸07 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️17 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹20 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_بیست(6).mp3
1.67M
🍁🍁🍁 روز و هفتم ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.  🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ خدایا روزی کن مرا در آن فضیلت شب قدر را وبگردان در آن کارهای مرا از سختی به آسانی وبپذیر عذرهایم وبریز از من گناه وبارگران را ای مهربان به بندگان شایسته خویش. ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸🔸 نفش در دوران 🍃🌸 و ویرانی شام و اختلاف بین طرفداران سه گروه در شام و ورود درفش‌های قیس و اعراب به مصر و درفش‌های کنده به خراسان و ورود سوارانی از غرب که در دروازه حیره مستقر شوند و ورود درفش‌های سیاه از مشرق به همین ناحیه و ایجاد شکافی در رود فرات بگونه ای که آب، کوچه‌های کوفه را فرا گیرد و خروج شصت نفر که همه به دروغ، ادعای نبوت کنند. و خروج دوازده نفر از اولاد ابوطالب که هر یک ادعای امامت نمایند، و سوزاندن مرد جلیل القدری از بنی عباس در منطقه ای بین جلولاء [۱] و خانقین و ایجاد پلی از طرف منطقه کرخ به شهر سلام و برخاستن بادی سیاه در آن منطقه در ابتدای روز و زلزله ای ویرانگر که بخش وسیعی از منطقه را فرو برد و ترس و وحشتی فزاینده که اهل عراق و بغداد را فرا گیرد و ظهور مرگ دسته جمعی بین آنان و کاستی در مال، جان و محصولات و هجوم گاه و بی گاه ملخ‌ها به کشتزارها و کم شدن رشد محصولات کشاورزی و اختلاف دو گروه از عجم و خونریزی بسیار بین آنان و نافرمانی بردگان از صاحبان خود و کشتن اربابانشان و مسخ شدن عده ای از بدعت گذاران به شکل میمون و خوک و چیره شدن بردگان بر سرزمین‌های اربابان و صیحه ای آسمانی که همه اهل زمین و هر کس به زبان خود آن را بشنود و تصویر صورت و سینه ای که از آسمان و در قرص خورشید (احتمالا در کسوف خورشید) برای مردم ظاهر شود و زنده شدن برخی مردگان و بازگشت آنها به دنیا در حالی که یکدیگر را شناخته و ملاقات نمایند. آنگاه تمام حوادث فوق با بارش بیست و چهار نوبت باران پی در پی خاتمه یابد. از آن پس زمین مرده دوباره زنده شده و برکاتش هویدا گردد و بعد از آن هر غم و اندوهی از جویندگان حق و پیروان حضرت مهدی علیه السلام رخت بربندد. بر اساس روایات در آن لحظه از تاریخ، یاران حضرت به ظهور آن بزرگوار در مکه پی برده و جهت یاری او متوجه آن دیار گردند. آری، وقوع برخی از این حوادث حتمی و برخی دیگر مشروط به پیدایش شرائطی است که خدای سبحان به چگونگی آنها آگاه تر است. ما این حوادث را بگونه ای که در کتب تاریخ و روایات بود ذکر کردیم و از خدای بزرگ (در رسیدن به حقیقت) یاری میطلبیم ". [۱] آنچه مرحوم شیخ مفید بیان کرد، چکیده ای از نشانه‌ها و علامت‌های دور و نزدیک ظهور است اما مقصود او وقوع این حوادث به صورت زنجیره ای و آنچنانکه برشمرده نیست، زیرا، تعدادی از این حوادث مانند کشته شدن نفس زکیه بین رکن و مقام فاصله ای بیش از دو هفته با ظهور حضرت ندارد بلکه در حقیقت جزئی از وقایع نهضت ظهور آن بزرگوار است زیرا او فرستاده حضرت مهدی علیه السلام است. بعضی دیگر از این نشانه‌ها قرنهای زیادی با ظهور حضرت فاصله دارند مانند اختلافات داخلی بنی عباس و ظهور مغربی در مصر و تصرف منطقه شامات توسط او در جنبش فاطمیان. اما مراد شیخ مفید از حتمی بودن برخی نشانه‌ها و مشروط بودن دسته ای دیگر این است که وقوع تعدادی از این حوادث، حتمی است مانند خروج سفیانی و یمنی، کشته شدن نفس زکیه، صیحه آسمانی، فرو رفتن لشکر سفیانی و غیر آن. و تعدادی دیگر مشروط به وقوع پیشامدهای دیگری است که علم آن نزد خدای سبحان و تقدیر او است. آری او است که به گذشته و آینده و نسبت به تمام حوادث دانا و آگاه است. شاید منظور از حسنی در روایات، همان " نفس زکیه " در مکه باشد و شاید جوانی باشد که نزدیک ظهور حضرت در مدینه به دست لشکریان سفیانی به قتل میرسد، همچنانکه احتمال دارد منظور، سیدی حسنی باشد که رهبر حرکت اسلامی در عراق را بر عهده خواهد داشت، در برخی روایات عبارت " وتحرک الحسنی " دیده میشود. [۱] روایات دیگری که در ارتباط با استقرار سواران مغربی در نزدیکی حیره یعنی کوفه وارد شده، بیانگر آن است که این ماجرا در زمان سفیانی و یا نزدیک به آن زمان واقع خواهد شد. اما آنچه در کلام شیخ مفید جلب توجه میکند این عبارت است که میگوید: " ورود سوارانی از غرب که در دروازه حیره (کوفه) مستقر شوند " احتمال دارد... ---------- 📚منابع: [۱]: ۱. نام منطقه ای است در عراق. و خانقین شهر مرزی فعلی عراق. [۱]: ۱. ارشاد مفید ص ۳۳۶ وبحار: ۵۲ / ۲۱۹. [۱]: ۱. بعضی‌ها احتمال داده اند که کشته شدن نفس زکیه همراه هفتاد تن از صلحاء شاید بر شهید عالی مقام آیة الله سید محمد باقر صدر (قدس سره) تطبیق کند که با گروهی از علمای برجسته و مؤمن، که تعدادشان به هفتاد نفر میرسید، به شهادت رسیدند و ممکن است مقصود از پشت کوفه که در حدیث آمده نجف باشد چرا که از شهر نجف گاهی با عنوان نجف کوفه یعنی بلندی‌های کوفه نیز یاد میشود. مؤلف ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 به ديده نمي 🔹🌸🌸 يكي از لوازم نفي جسم بودن از خداوند، نفي رؤيت بصري است، زيرا ديدن چيزي با چشم مستلزم اين است كه آن چيز در مكان و در جهت مقابل باشدو در فاصله ي معيني قرار داشته باشدو در فضايي روشن باشد. در غير اين صورت رؤيت بصري ممكن نخواهد بود. بديهي است شرايط ياد شده مستلزم جسمانيّت است و جسم بودن خداوند محال است. آري رؤيت قلبي نسبت به خداوند ممكن است، زيرا حقيقت آن به علم و ايمان كامل به خداوند باز مي‌گردد. بدين جهت ائمه ي اطهار (عليهم السلام) كه رؤيت بصري خداوند را با شدت انكار كرده اند، بر رؤيت قلبي او تأكيد نموده اند. شخصي از امام علي (عليه السلام) پرسيد: آيا پروردگارت را ديده اي؟ امام علي (عليه السلام) فرمود: من پروردگاري را كه نديده باشم عبادت نمي كنم، پرسيد: چگونه او را ديده اي؟ امام (عليه السلام) فرمود: «لا تدركه العيون بمشاهدة العيان. ولكن تدركه القلوب بحقائق الايمان». [۱] . با توجه به اين كه رؤيت بصري خداوند عقلا محال است، نمي توان در اثبات آن به ظواهر قرآن يا روايات استناد كرد؛ زيرا همان گونه كه نمي توان ظاهر آيه ي (الرَّحْمنُ عَلَي الْعَرْشِ اسْتَوي) را دليل بر جلوس و استقرار خداوند بر تخت و صندلي و مانند آن دانست، ظاهر آيه ي (وُجُوهٌ يَوْمَئِذ ناضِرَةٌ، إِلي رَبِّها ناظِرَةٌ) [۲] را نيز نمي توان دليل اين دانست كه در قيامت مؤمنان با ديدگان خود به خداوند مي‌نگرند. همين گونه است حديثي كه از پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) روايت شده است كه مؤمنان در قيامت خداوند را مي‌بينند همان گونه كه ماه را در شب بدر مي‌بينند. زيرا هرگاه ظاهر قرآن يا حديث با حكم قطعي عقل منافات داشته باشد، و مستلزم تجسيم و تشبيه گردد، نمي توان مفاد آن را برگزيد. يا بايد آن را تأويل كرد، و يا توقف نمود. ---------- 📚منابع: [۱]: نهج البلاغه، خطبه ي ۱۷۹. [۲]: قيامت: ۲۱ ۲۲. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 30 April 2022 قمری: السبت، 28 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم 🗞 مهم شیعه:   امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌸02 روز تا عید سعید فطر 🔸06 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️16 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹16 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_بیست(7).mp3
1.75M
🍁🍁🍁 روز و هشتم ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین .  ✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ خدایا زیاد کن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات وگرامی دار در آن به حاضر کردن ویا داشتن مسائل ونزدیک گردان در آن وسیله ام به سویت از میـان وسیله ها ای آنکه سرگرمش نکند اصرار وسماجت اصرار کنندگان ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 و 🌺🔸 امام در جواب فرمود من با شما مردمی که خلیفه را محصور کرده اید نماز نمی خوانم، چون تمامی راه‌ها بر آن حضرت مسدود شد چاره ای غیر از این ندید که دستور دهد امام حسن وحسین (علیه السلام) با چند نفر از فرزندان محترمین صحابه درب دارالخلافه ایستاده و نگذارند کسی آزاری به خلیفه برساند، بالاخره غضب مردم بر خلیفه واطرافیان او دقیقه به دقیقه زیاد می‌شد، تا این که نیار بن عیاض که یکی از اصحاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بوده از بیرون دربار، صدا به خلیفه زده گفت: اگر می‌خواهی سالم باشی خویشتن را از خلافت کنار کن، کثیر بن صلت کندی که از جمله کسانی بود که در دارالخلافه با خلیفه بودند تیری به طرف نیار خالی کرده و او جان تسلیم کرد. شورشیان: ای خلیفه قاتل ابن عیاض را به ما تسلیم کن. عثمان: کسی که به من خدمت کرده است را در اختیار شما نمی گذارم. مجاهدین به مجرد شنیدن این جواب حمله به دارالخلافه برده امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) با سایر گماشتگان علی (علیه السلام) به دفاع برخاستند در این گیرودار امام حسن (علیه السلام) زخم یافته و سرهای سایر گماشتگان علی (علیه السلام) شکسته شد خلاصه مجاهدین درب دارالخلافه را آتش زدند، در این میان یک نفر از شورشیان گفت: مردم اگر بنی هاشم در سر و صورت حسن و حسین خون ببینند به طور حتم با ما به مقام جنگ آمده کار خلیفه تعطیل خواهد شد خوبست بریزیم و به عمر خلیفه خاتمه بدهیم، پس محمد بن ابی بکر با دو نفر از اصحاب خود از خانه محمد بن حزم وارد دربار شده و عثمان را به قتل رسانیدند نائله زن عثمان صیحه کشیده و مردم را از کشته شدن خلیفه آگاه ساخت همین که امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) و سایر گماشتگان علی (علیه السلام) این صیحه را شنیدند به دارالخلافه وارد شده و عثمان را کشته یافتند، و از آن طرف علی (علیه السلام) به مجرد شنیدن این خبر خود را به دارالخلافه رسانیده و به مأمورین خود روی ترش نشان داد طلحه در آن جا بود گفت علی جان چرا بر محافظین غضب می‌کنی؟ اگر عثمان مروان را در اختیار مردم می‌گذاشت کشته نمی شد. [۱] خواننده عزیز: از این مقاله ای که ما آن را عمداً از کتاب یک نفر جوان مسیحی ترجمه کردیم معلوم شد که حضرت علی (علیه السلام) برای خواباندن آتش فتنه چقدر تلاش نمود؛ آیا باز هم رواست که معاویه و یاران او برای رسیدن خود به ریاست پنج روزی دنیا نسبت قتل عثمان را به آن بزرگوار بدهند؟ نمی دانم چرا پس معاویه ای که عثمان او را به یاری خواست نرفته و به کاغذ او جواب نداد، و عمر وعاص و عایشه ای که شورشیان را به قتل او تحریک می‌کردند، و طلحه و زبیری که مجاهدین را به مال کمک می‌کردند قاتل عثمان شناخته نشوند، ولی علی (علیه السلام) با آن همه زحمات قاتل عثمان محسوب شود [۲] ؟ از « ابن ابی الحدید » نقل می‌کنند که می‌گوید: وای به حال عثمان اگر قاتل او علی بن ابیطالب باشد، [۳] ابوالطفیل بن وائله در آن روزهایی که معاویه سرو صدای طلب خون عثمان را راه انداخته بود بر او وارد شده و گفت چرا وقتی که عثمان از تو طلب یاری کرد کمکش ننمودی در حالی که همه مردم شام در فرمان تو بودند؟ در جواب گفت حالا که خون او را طلب می‌کنم این خودش کمکی است [۱] گویا علی (علیه السلام) با چشم حق بین خود آن همه فتنه و جنجال‌هایی را که معاویه راه انداخت، می‌دید که این همه تلاش نمود که بلکه خلیفه توبه کند و جریان کشته شدن او به میان نیاید که تا فردا کسانی که در قتل او کمک کردند به عنوان طلب خون او به اغراض باطله خود نرسند. ---------- 📚منابع: [۱]: . ترجمه وتلخیص از کتاب صوت العداله الانسانیّه. [۲]: . صلح الحسن، صفحه ۸۳. [۳]: . بامداد روشن. [۱]: . مروح الذهب، ج ۳، ص ۳۵. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 🍂🔸 اشاره يكي از عقايد اسلامي، شفاعت شافعان در روز قيامت است كه به اذن الهي انجام مي‌يابد. شفاعت در مورد افرادي صورت مي‌گيرد كه پيوند خود را به كلي با دين و خداي متعال قطع نكرده و قابليت آن را دارند كه، با وجود آلودگي به برخي گناهان، به بركت شفاعت شافعان مشمول رحمت حق شوند. عقيده به شفاعت از قرآن و سنت گرفته شده كه ذيلا به آنها اشاره مي‌كنيم: در 🍃🌸 آيات قرآن حاكي از وجود اصل شفاعت در روز رستاخيز بوده و اين كتاب شريف به اصل شفاعت، و منوط بودن آن به اذن و رضاي خداوند، تصريح دارد: (وَ لا يَشْفَعُونَ إِلاّ لِمَنِ ارْتَضي) (انبياء: ۲۸): شافعان جز در حق كساني كه خدا مي‌پسندد، شفاعت نمي كنند. در آيه ديگر مي‌فرمايد: (ما مِنْ شَفيع إِلاّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ) (يونس: ۳). بنابراين اصل شفاعت (البته با اذن و رضاي خداوند) از نظر قرآن، امري قطعي و مسلّم است. از برخي آيات استفاده مي‌شود كه فرشتگان از شافعانند، چنانكه مي‌فرمايد: (وَ كَمْ مِنْ مَلَك فِي السَّماواتِ لا تُغْني شَفاعَتُهُمْ شَيْئاً إِلاّ مِنْ بَعْدِ أَنْ يَأْذَنَ اللهُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَرْضي) (نجم: ۲۶): چه بسيار فرشتگاني در آسمانها هستند كه شفاعت آنان جز پس از اذن خداوند، در مورد آن كس كه مشيت و رضايت الهي به (رستگاري وي) تعلق گيرد، سود نمي بخشد. مفسران در تفسير آيه (عَسي أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً) (اسراء: ۷۹): اميد است كه پروردگارت تو را به مقام پسنديده اي برانگيزد، مي‌گويند مقصود از مقام محمود، همان مقام شفاعت براي پيامبر اسلام است. [۱] . ---------- [۱]:📚 الميزان: ۱۳: ۱۹۱ ۱۹۲؛ مجمع البيان: ۱۰: ۵۴۹. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 01 May 2022 قمری: الأحد، 29 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه:   تتمه ماه رمضان 🔸بدعت نماز تراويج توسّط عمر در اين ماه در سال ۱۴ ه’ عمر نماز نافاه به جماعت خواندن را بدعت گذارد سپس مردى را براى مردها و مردى را براى زنها به عنوان امام جماعت قرار داد. (بحار الانوار: ج ۳۱، ص ۱۲ پاورقى) 🔹دعاى باران توسّط پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در ماه رمضان سال ششم هجرى قحطى شديدى در مدينه رخ داد، كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله طلب باران كردند و باران آمد. (بحار الانوار: ج ۲۰، ص ۳۷۶) 📆 : 🌸01 روز تا عید سعید فطر 🔸05 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️15 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹18 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ او به رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم عرض كرد: آيا درباره من چيزى نازل شده؟ فرمود: نه، ولى اين كار را انجام نمى دهد مگر من يا على. اى سلمان و اى جندب ؛ من لايصلح لحمل صحيفة يؤدّيها عن رسول اللَّه صلى الله عليه وآله وسلم كيف يصلح للإمامة؟ كسى كه شايستگى ندارد دستورى را از طرف رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم ابلاغ كند چگونه صلاحيّت امامت و پيشوائى مردم را خواهد داشت؟ اى سلمان و اى جندب ؛ پس من و رسول خدا يك نور بوديم سپس او محمّد مصطفى شد، و من وصىّ او علىّ مرتضى شدم، محمّد صلى الله عليه وآله وسلم سخنگو گرديد و من ساكت، و در هر زمانى بايد يكى ناطق و ديگرى ساكت باشد. اى سلمان ؛ محمّد صلى الله عليه وآله وسلم بيم دهنده گرديد و من هدايت كننده و اين فرمايش خداوند است: «إنَّما أنْتَ مُنْذِر وَلِكُلِّ قَوْم هاد» [۲] مراد از «منذر» در اين آيه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم و مقصود از «هادى» من هستم. سپس آيات بعد از آن را تلاوت فرمود: «اَللَّهُ يَعْلَمُ ما تَحْمِل كُلّ اُنْثى وَما تَغيضُ الأرْحام وَما تَزْدادُ وَكُلّ شَيْ ء عِنْدَه بِمقْدار × عالِمُ الغَيْب وَالشَهادَة الكَبيرُ المُتَعال × سَواءٌ مِنْكم مَنْ أسَرَّ الْقَوْل وَمَنْ جَهَر بِه وَمَن هُوَ مُسْتَخْف بِالليل وَسارِب بِالنهار × لَهُ مُعَقَّباتٌ مِنْ بَيْن يَدَيْه وَمِنْ خَلْفِه يَحْفَظُونَه مِنْ أمْرِ اللَّه». [۱] خدا مى داند كه زن آبستن چه چيزى حمل مى كند (نر است يا ماده) و مى داند هر چه را رحم‌ها ناقص گذارد (كمبود در خلقت طفل يا مدّت حمل) و مى داند آنچه را كه مى افزايد (زيادى در اعضاء طفل يا آنكه چند جنين در رحم باشد) و هر چيزى نزد خدا به اندازه معيّن است × خدا به پنهان و آشكار دانا است او بزرگ است و برتر از هر چيز است × كسى سخن پنهانى بگويد يا آشكار نزد خدا مساوى است و كسى كه مخفى شود در شب يا ظاهر گردد در روز فرقى ندارد × خدا فرشتگانى دارد كه آن شخص را از پيش روى او و از پشت سرش به فرمان پروردگار نگهدارى كنند. بعد از آن اميرالمؤمنين عليه السلام دست خود را بر ديگرى زد و فرمود: محمّد صلى الله عليه وآله وسلم جمع كننده گرديد و من نشردهنده، محمّد صلى الله عليه وآله وسلم اختياردار بهشت گرديد و من اختياردار دوزخ، به آن مى گويم: اين را بگير و آن را رها كن، محمّد صلى الله عليه وآله وسلم اختياردار لرزاندن زمين و زلزله گرديد و من اختياردار صداهاى شديد و رعد و غرّش شدم، و من صاحب لوح محفوظم، و خداوند علومى كه در آن است به من الهام نموده است. اى سلمان و اى جندب ؛ درباره محمّد صلى الله عليه وآله وسلم اين آيات نازل گشته است: «يس × وَالْقُرْآن الحَكيم» [۲] مراد از «يس» وجود نازنين محمّد صلى الله عليه وآله وسلم است و بعد خداوند به قرآن قسم ياد مى كند. «ن وَالْقَلَم» [۱] كه مقصود از «ن» آن حضرت است بعد به قلم قسم ياد مى كند. «طه ما أنْزَلْنا عَلَيْكَ القُرآن لِتَشْقى» [۲]، در اين آيه مقصود از «طه» پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم است، مى فرمايد: اى رسول ما ؛ قرآن را بر تو نازل نكرديم تا خود را در رنج و سختى بيندازى. محمّد صلى الله عليه وآله وسلم صاحب دلالت‌ها و راهنمائى‌ها شد و من صاحب معجزات، نشانه‌ها و علامات شدم. محمّد صلى الله عليه وآله وسلم خاتم انبياء گرديد و من خاتم اوصياء، و در آيه مباركه «الصِراطُ المُسْتَقيم» [۳] من مقصود از صراط مستقيم هستم. و من نبأ عظيم هستم، و آن خبر مهمّى كه در آن اختلاف كردند در آيه شريفه «النَبَأ العَظيم × الَّذي هُمْ فيهِ مُخْتَلِفون» [۴] منم، و كسى جز در ولايت من اختلاف نكرد. محمّد صلى الله عليه وآله وسلم صاحب دعوت گرديد كه مردم را به طرف خدا بخواند و من صاحب شمشير كه سركشان آنها را نابود كنم. محمّد صلى الله عليه وآله وسلم پيغمبر مرسل گرديد و من صاحب امر آن حضرت. خداوند تبارك و تعالى فرموده است: «يُلْقِي الرُوحَ مِنْ أمْرِه عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِه» [۵] «روح [۶]..... ---------- 📚منابع: [۲]: سوره رعد، آيه ۷. [۱]: سوره رعد، آيه ۱۱ - ۸. [۲]: سوره يس، آيه ۱ و ۲. [۱]: سوره قلم، آيه ۲ [۲]: سوره طه، آيه ۱ و ۲. [۳]: سوره فاتحه، آيه ۴ [۴]: سوره نبأ، آيه ۲ و ۳. [۵]: سوره مؤمن، آيه ۱۵. [۶]: مراد روح القدس است يا وحى و يا نيروئى است غيبى. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ کانال نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام @ya_amiralmomenin110
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 در 🔹🍃 گذشته از قرآن، در كتب حديث نيز روايات بسياري درباره شفاعت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) نقل شده است كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم: ۱ پيامبر مي‌فرمايد: «إنّما شفاعتي لأهل الكبائر من أُمّتي» [۲]: شفاعت من مخصوص مرتكبان گناهان كبيره از امتم مي‌باشد. ظاهراً علت اينكه شفاعت را مخصوص مرتكبان كباير دانسته اين است كه خداوند در قرآن وعده داده كه هرگاه انسانها از گناهان كبيره اجتناب ورزند، آنها را خواهد بخشيد (نساء: ۳۱) و ديگر نيازي به شفاعت نيست. ۲ نيز مي‌فرمايد: «أُعطيتُ خمساً... و اُعطيتُ الشّفاعة، فادّخَرْتها لأُمّتي فهي لمن لا يُشرِك بالله» [۱]: از جانب خداوند پنج موهبت به من اعطا شده، و (از آن جمله) به من شفاعت داده شده، كه آن را براي امتم ذخيره كرده ام. شفاعت من در حقّ كساني خواهد بود كه به خداوند شرك نميورزند. براي آگاهي از شافعان روز محشر غير از پيامبر (مانند ائمه معصومين (عليهم السلام) و دانشمندان و شهداء) و نيز شفاعت شوندگان آنها به كتابهاي عقايد و كلام و حديث رجوع كنيد. ضمناً، بايد توجه داشت كه اعتقاد به شفاعت همچون اعتقاد به قبولي توبه نبايد مايه تجرّي افراد بر گناه شود، بلكه بايد آن را روزنه اميدي شمرده به اميد بخشودگي، به راه صحيح باز گردند، و بسان نوميدان نباشند كه به اصطلاح، آب را از سر گذشته مي‌پندارند و در نتيجه هيچگاه به فكر بازگشت به طريق صحيح نمي افتند. همان طور كه يادآور شديم اعتقاد به «اصل شفاعت در آخرت در چارچوب اذن الهي» از عقايد مسلّم اسلامي بوده و كسي نمي تواند در آن خدشه كند. حال بايد ديد كه آيا مي‌توان در اين دنيا نيز، از شافعاني چون پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) طلب شفاعت نمود، و به تعبير ديگر، آيا درست است كه انسان بگويد: اي رسول گرامي، نزد خدا در حق من شفاعت كن (يا وجيهاً عندالله إشفع لنا عندالله)؟ در پاسخ بايد گفت: مشروعيت اين امر، تا قرن هشتم مورد اتفاق همه مسلمانان قرار داشته است و تنها از نيمه قرن هشتم به بعد برخي از اهل تسنن با آن به مخالفت برخاستند و آن را جايز ندانستند، در حالي كه آيات قرآني و احاديث معتبر نبوي و سيره مستمره مسلمين بر جواز آن گواهي مي‌دهد. زيرا شفاعت شافعان، در معني، همان دعاي آنان در حقّ افراد است، و درخواست دعا از فرد مؤمن چه رسد به پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) بدون شك امري جايز و مستحسن است. از حديث زير كه ابن عباس از پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) نقل مي‌كند به روشني استفاده مي‌شود كه شفاعت مؤمن، دعاي او در حق ديگران است: «هرگاه مسلماني بميرد و چهل مؤمن موحّد بر جنازه او نماز بگزارند خدا شفاعت آنان را در حق او مي‌پذيرد» [۱] . چه، مسلّم است كه شفاعت چهل مؤمن به هنگام اقامه نماز بر ميّت، جز دعاي آنان در حق او چيزي نيست. با مروري به اوراق تاريخ، مي‌بينيم كه صحابه پيامبر از آن حضرت در زمان حيات ايشان درخواست شفاعت مي‌كردند. ترمذي از انس بن مالك نقل مي‌كند كه مي‌گويد: از پيامبر درخواست كردم در روز قيامت شفاعتم كند. پيامبر فرمود: چنين خواهم كرد. به او گفتم: كجا شما را پيدا كنم؟ فرمود: در كنار صراط. [۱] . با توجه به اينكه واقعيت استشفاع، چيزي جز درخواست دعا از شفيع نيست، وقوع نمونه‌هايي از اين امر در عصر انبيا را مي‌تون از خود قرآن به دست آورد: ۱ فرزندان يعقوب، پس از فاش شدن گناهشان، از پدر خواستند از خداوند براي آنان طلب آمرزش كند. حضرت يعقوب نيز درخواست آنان را پذيرفت و به وعده خود در موعد مقرّر عمل كرد. [۲] . ۲ قرآن كريم مي‌فرمايد: هرگاه افرادي از امت اسلامي كه در حق خود ستم كرده اند، نزد پيامبر آمده و از او بخواهند براي آنان از خدا طلب آمرزش كند، آن گاه خود آنان استغفار كرده....... ---------- 📚منابع: [۲]: من لا يحضره الفقيه، ۳: ۳۷۶. [۱]: خصال شيخ صدوق، ابواب پنجگانه، صحيح بخاري، ۱: ۴۲؛ مسند احمد، ۱: ۳۰۱. [۱]: ما من رجل مسلم يموت فيقوم علي جنازته أربعون رجلا لا يشركون بالله شيئاً، إلاّ شفّعهم الله فيه صحيح مسلم، ۳: ۵۴. [۱]: سألتُ النّبي أن يشفع لي يوم القيامة فقال أنا فاعل، قلت فأين أطلبك؟ فقال علي الصراط سنن ترمذي، ۴: ۴۲، باب ما جاء في شأن الصراط. [۲]: يوسف: ۹۷: قالُوا يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنّا كُنّا خاطِئينَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبّي. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ یلادی: Sunday - 02 May 2022 قمری: الإثنين، 30 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌸01 روز تا عید سعید فطر 🔸04 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️14 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹17 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 در 🔹🍃 ۲ قرآن كريم مي‌فرمايد: هرگاه افرادي از امت اسلامي كه در حق خود ستم كرده اند، نزد پيامبر آمده و از او بخواهند براي آنان از خدا طلب آمرزش كند، آن گاه خود آنان استغفار كرده و پيامبر نيز براي آنان از درگاه الهي آمرزش خواهد، خداوند توبه شان را مي پذيرد و رحمت خود را شامل آنان مي‌كند. [۱] . ۳ همچنين درباره منافقين مي‌فرمايد: هرگاه به آنان گفته مي‌شود بياييد و از پيامبر بخواهيد تا در حق شما استغفار كند، سرپيچي مي‌كنند و استكبار ميورزند. [۲] بديهي است چنانچه روگرداني از طلب استغفار از پيامبر، كه ماهيّتاً با طلب شفاعت يكسان است، نشانه نفاق و استكبار باشد، طبعاً انجام دادن آن نيز نشانه ايمان و خضوع در پيشگاه الهي خواهد بود. ضمناً از آنجا كه مقصود ما در بحث حاضر، اثبات جواز و مشروعيت درخواست شفاعت است، زنده بودن شخص شفيع در اين آيات، ضرري به مقصد نمي زند. زيرا اگر درخواست شفاعت از زندگان شرك نباشد، طبعاً درخواست آن از ميّت نيز شرك نخواهد بود، چون حيات و موت شفيع، ملاك توحيد و شرك نبوده و تنها چيزي كه هنگام درخواست شفاعت از ارواح مقدسه ضروري است شنوايي آنها مي‌باشد، كه در مبحث توسل، وجود ارتباط مزبور و سودمندي آن ثابت شده است. در اينجا بايد توجه نمود كه شفاعت خواستن مؤمنان و موحدان از پيامبران و اولياي الهي، با شفاعت خواستن بت پرستان از بتهاي خويش، تفاوت بنيادين دارد. زيرا موحّدان، با اذعان به دو مطلب اساسي، از اولياي الهي درخواست شفاعت مي‌كنند: ۱ مقام شفاعت، مقامي است مخصوص خدا و در اختيار او، چنانكه مي‌فرمايد: (قُلْ للهِِ الشَّفاعَةُ جَميعاً) (زمر: ۴۴): بگو شفاعت، تماماً از آنِ خداست، و: (مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّ بِإِذْنِهِ (بقره: ۲۵۵): كيست كه بدون اذن وي حقّ شفاعت داشته و شفاعتش مقبول و مؤثر باشد؟ ۲ شفيعاني كه موحّدان دست التجا به سوي آنان دراز مي‌كنند، بندگان مخلص خدا هستند كه به پاس تقرب در درگاه الهي، دعايشان به هدف اجابت مي‌رسد. با توجه به اين دو شرط، تفاوت اساسي موحّدان با مشركان عصر بعثت در امر شفاعت روشن مي‌گردد: اولا: مشركان براي شفاعت آنها هيچ نوع قيد و شرطي قائل نبودند؛ تو گويي خدا حق خود را به بتهاي كور و كر تفويض كرده است! در حالي كه موحّدان، به رهنمود قرآن، مقام شفاعت را يكسره از آنِ خدا دانسته و پذيرش شفاعت شافعين را، منوط به اذن و رضاي الهي مي‌دانند. ثانياً: مشركان عصر پيامبر بت‌ها را عبادت مي‌كردند و مي‌گفتند «لا نعبدهم الا ليقربونا الي الله» و اعتقاد داشتند اين موجودات بي جان، سهمي از ربوبيت و الوهيت هستي را بر عهده دارند! حال آنكه موحدان، پيامبران و امامان را بندگان وارسته خدا شمرده و پيوسته به اين كلام مترنّمند كه: «... عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ» و «... عِبادِ اللهِ الصّالِحين» و هيچ گاه شفيعان خود را معبود خود نمي دانند. ببين تفاوت ره از كجا است تا كجا؟! بنابراين، استدلال به آياتي كه شفاعت خواهي مشركان از بتها را نفي مي‌كند بر نفي طلب شفاعت از اولياء الهي، كلامي كاملا بي پايه و قياسي نابجا خواهد بود. ---------- 📚منابع: [۱]: نساء: ۶۴: وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوّاباً رَحيماً. [۲]: منافقين: ۵: وَ إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ وَ رَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُونَ. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی:سه شنبه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 03 May 2022 قمری: الثلاثاء، ۱ شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   🌺عيد فطر اول ماه شوال روز عيد فطر است. قبل از نماز عيد خوردن مقدارى از تربت سيّد الشّهداء و نيز زيارت آن حضرت مستحب است. (مسار الشيعة: ص ۱۴. توضيح المقاصد: ص ۲۵) 🌸مرگ عمرو بن عاص در سال ۴۱ ه’ عمرو بن عاص خبيث در سن ۹۰ سالگى به درك واصل شد. (تتمة المنتهى: ص ۴۱. مسار الشيعة: ص ۱۵. قلائد النحور: ج شوال، ص ۶. فيض العلام: ص ۶۱ - ۶۲. مستدرك سفينة البحار: ج ۵، ص ۲۱۳. الغدير: ج ۲، ص ۱۷۵. مروج الذهب: ج ۳، ص ۳۲) مادر او نابغه كنيزى بود كه عبداللَّه بن جذعان او را خريد و آزادش كرد. او به كار خلاف روى آورد، و چون قيمتش نسبت به ساير زنان خلافكار ارزانتر بود مراجعه كننده بسيار داشت. لذا آبروى عبداللَّه بن جذعان را برده بود. از جمله در طهر واحد، ابولهب و اميّة بن خلف و هشام بن مغيره و ابوسفيان و عاص بن وائل با او زنا كردند و عمرو عاص به وجود آمد. هنگامى كه وضع حمل كرد هر يك از آنان مدعى او شدند. آخر الامر قضاوت را بر عهده خود نابغه گذاشتند، و او هم عاص را انتخاب كرد. به او گفتند: چرا عاص را انتخاب كردى با اينكه بچه به ابوسفيان شبيه تر است؟ گفت: ابوسفيان بخيل است و عاص بهتر نفقه مى دهد! اين عاص ملعون كسى بود كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را «ابتر» خطاب كرد و خاطر شريف حضرت را مكدّر نمود، تا آنكه سوره مباركه كوثر نازل شد. (الغدير: ج ۲، ص ۱۲۰ - ۱۲۳) با اين نسب و نژاد تعجبى ندارد كه او دشمن پيامبر و على بن ابى طالب عليهماالسّلام باشد، عمرى با معاويه خون به دل أمير المؤمنين عليه السّلام كنند. واقعه صفين و قرآن بر سر نيزه كردن و شهادت مالك اشتر و واقعه حكمين و كارهاى ديگر آن ملعون روشن است. او در وقت مرگ مى گفت: چنان است كه كوه رضوى را بر گردن من نهاده اند و درون من پر از خار است و مرا از سوراخ سوزنى بيرون مى كنند! 🔹جنگ قرقرة الكدر در اين روز در سال ۲ ه’ جنگ قرقرة الكدر به وقوع پيوست. (مستدرك سفينة البحار: ج ۵، ص ۲۰۶) اين نام مربوط به آبى متعلق به بنى سليم در سه منزلى مدينه است. سبب اين جنگ آن شد كه به سمع مبارك پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله رسانده بودند كه جمعى از بنى سليم و بنى عطفان در قرقرة الكدر اجتماع كرده اند تا به مدينه شبيخون بزنند. لذا آن حضرت پرچم اسلام را به دست أمير المؤمنين عليه السّلام دادند و حضرت را با دويست نفر به آنجا فرستادند. هنگامى كه أمير المؤمنين عليه السّلام به آنجا رسيدند ديدند كه آن جماعت از آنجا گريخته اند و تا آن حضرت آنجا بودند كسى بر نگشت. (منتهى الامال: ج ۱، ص ۵۸) 📆 : 🔸03 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️13 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹16 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ◾️24 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه‍ ق) 🌺29 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸39 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🌸 خدا صلّى اللّه عليه و آله فرموده است كه از من تن حق دارند 🌸 رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مى فرمايد: همگى آن اميران از قريش اند. مؤلف گويد: «امام احمد حنبل» در [📚مسند ۵/ ۹۲ و ۹۴ و ۹۹ و ۱۰۸] اين روايت را آورده است و «ابن حجر» هم در [📚صواعق ص ۱۱۳] ذكر كرده و اظهار داشته كه «طبرانى» هم آن را ياد كرده است. (۳) [📚مستدرك الصحيحين ۴/ ۵۰۱] به سند خود، از «مسروق» روايت كرده است كه در يكى از شبها، حضور «عبد الله» بوديم و او به تلاوت قرآن مشغول بود كه يكى از حاضران خطاب به او، گفت اى ابا عبد الرحمن! آيا هيچ اتفاق افتاد كه از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بپرسيد كه پس از ارتحالش، چند تن بر مردم حكومت مى كنند؟ «عبد الله» در پاسخ گفت: از هنگامى كه وارد عراق شده‌ام پيش از تو كسى اين سؤال را نكرده است. آرى! همين سؤال را از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله پرسيدم كه ايشان هم فرمود: خلفاى پس از من دوازده تن، به عدد نقباى بنى اسرائيل، مى باشند. مولف گويد: «امام احمد حنبل» هم در «مسندار به طريق در صفحه ۳۸۹ و ۴۰۶» اين روايت را نقل كرده است و «هيثمى» هم در [📚مجمع ۵/ ۱۹۰] روايت كرده و اظهار داشته كه «امام احمد»، «ابو يعلى» و «بزّاز» به نقل آن پرداخته اند و «متقى» هم در [📚كنز العمال ۳/ ۲۰۵] چنين نقل كرده است كه تعداد خلفاى من به تعداد نقباى موسى عليه السّلام است و مى گويد كه «ابن عدى» و «ابن عساكر» اين روايت را از «ابن مسعود» نقل كرده اند و در [📚جلد ۶/ ۲۰۱] هم معترض است و اضافه كرده كه «طبرانى» اين حديث را از «ابن مسعود» ياد نموده و باز هم در صفحه ۲۰۱ مى نويسد: «نعيم بن حماد» اين حديث را در كتاب «فتن» از «ابن مسعود» روايت كرده و «مناوى» هم در شرح [📚الفيض القدير ۲/ ۴۵۸] گفته است كه حديث مزبور را «ابن عدى» و «ابن عساكر» در تاريخ خود، از «ابن مسعود» روايت كرده است. (۱) [📚مسند امام احمد حنبل ۵/ ۸۶] به سند خود، از «جابر بن سمره» روايت نموده كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: تا دوازده تن خليفه از قريش هستند، همواره اين دين پابرجاست....... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 🌸🔹 زيارت قبور مؤمنان، خصوصاً زيارت بستگان و آشنايان، يكي از مستحبات است كه آثار سازنده اي دارد، زيرا مشاهده وادي آرام قبرستان كه چراغ زندگي انسانها در آنجا به خاموشي گراييده، دل و جان را تكان مي‌دهد، و براي انسانهاي عبرت آموز درس عبرت مي‌شود و با خود مي‌گويند: اين زندگي موقت كه پايان آن پنهان شدن در زير خروارها خاك است ارزش تلاشهاي ناروا را ندارد. و سرانجام اين افراد در برنامه زندگي خود تجديد نظر مي‌كنند و تحولي در روح و روان آنها پديد مي‌آيد، پيامبرگرامي (صلي الله عليه وآله وسلم) در حديثي به اين نكته اشاره كرده و مي‌فرمايد: «زُورُوا الْقُبورَ فانّها تذكّركُم الآخِرَة» [۱]: قبرها را زيارت كنيد، زيرا يادآور سراي ديگر مي‌باشد. گذشته از اين، زيارت بزرگان دين، نوعي ترويج از دين و مقامات معنوي است، و توجه مردم به مدفن بزرگان، اين فكر را تقويت مي‌كند كه معنويت آنان مايه اين گرايش‌ها است، وگرنه صاحبان قدرت و مكنت كه فاقد معنويت بوده اند، زير خاك خفته و كسي به آنها توجهي ندارد. رسول گرامي (صلي الله عليه وآله وسلم) در آخرين روزهاي عمر خود به قبرستان بقيع رفت و درباره اصحاب قبور، طلب آمرزش كرد و فرمود: پروردگارم دستور داده است كه به قبرستان بقيع بيايم و براي آنان طلب مغفرت كنم، آنگاه فرمود: هرگاه به زيارت آنان شتافتيد بگوييد: «السلامُ علي أَهْلِ الدِّيارِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ وَالمُسْلِمين يَرْحَمُ الله المُسْتَقْدِمِينَ مِنّا وَ الْمُسْتأخِرينَ وَ إِنّا إنْ شاءالله بِكُمْ لا حِقُون» [۱]: درود بر ساكنان اين وادي از مؤمنان و مسلمانان، رحمت خدا بر گذشتگان از ما، و بازماندگان و ما به خواست خدا به شما مي‌پيونديم. در كتابهاي حديثي، زيارت قبور اولياء الهي و پيشوايان دين به صورت يك مستحب مؤكّد آمده و پيوسته ائمه اهل بيت (عليهم السلام) به زيارت رسول خدا، و ديگر امامان (عليهم السلام) مي‌رفتند، و پيروان خود را بر انجام آن دعوت مي‌نمودند. ---------- 📚منابع: [۱]: سنن ابن ماجه، ج۱، باب ما جاء في زيارة القبور، ص ۱۱۳. [۱]: صحيح مسلم: ج ۳، باب ما يقال عند دخول القبور، ص ۶۴. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 04 May 2022 قمری: الأربعاء، 2 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🔸02 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️12 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹15 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ◾️23 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه‍ ق) 🌺28 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸38 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 گفتار (ع) بسيار است گو و كردار سه هستند...🌺🍂🍂 (۱) ۲۹۳- خبر داد به ما ابو حسن على فرزند عمر فرزند عبد اللَّه فرزند شوذب در سال ۴۳۸ كه خبر داد به ما ابو بكر احمد فرزند جعفر فرزند حمدان فرزند مالك فرزند شبيب قطيعى كه نقل نمود به ما محمد فرزند يونس ابو عباس كديمى كه حديث كرد به ما حسن فرزند عبد الرحمن انصارى كه نقل كرد به ما عمرو فرزند جميع از (محمد فرزند عبد الرحمن فرزند) ابو ليلى از برادرش عيسى از عبد الرحمن فرزند ابو ليلى از پدرش گفت: پيامبر خدا (ص) فرمود: مردان بسيار راستگو و درست كردار سه نفر مى باشند: ۱- حبيب فرزند موسى نجار مؤمن آل ياسين، و حزبيل مؤمن آل فرعون، و على بن ابى طالب و او برترين آنهاست. (۲) ۲۹۴- خبر داد به ما احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب (اذنا) كه خبر داد به ما عمر فرزند عبد اللَّه فرزند شوذب كه نقل كرد به ما محمد فرزند سمعان عدل واسطى حافظ كه نقل نمود به ما محمد فرزند عثمان فرزند ابو شبيه و احمد فرزند عمار فرزند خالد گفتند: نقل كرد به ما حسن فرزند عبد الرحمن فرزند ابو ليلى كه نقل نمود به ما عمرو فرزند جميع بصرى از محمد فرزند عبد الرحمن فرزند ابو ليلى از برادرش از ابو عيسى عبد الرحمن فرزند ابو ليلى از پدرش از پيامبر (ص) 📚 ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۰۶ فرمود: مردان بسيار راستگو و درست كردار سه نفر هستند: حبيب نجار مؤمن آل ياسين، آنكه گفت: (اى گروه من به فرستادگان خدا پيروى كنيد)، و حزبيل مؤمن آل فرعون، آنكه گفت: (آيا مردى را مى كشيد كه ميگويد پروردگار من خدا است)، و على بن ابى طالب، و او برترين آنها است. گفتار (ع) در درجه اى است كه ناميده مى شود... 🌸🍃🍃 (۱) ۲۹۵- خبر داد به ما ابو نصر احمد فرزند موسى طحان (اجازة) كه خبر داد ما قاضى ابو فرج احمد فرزند على خيوطى (اذنا) كه خبر داد به ما ابو عبد اللَّه محمد فرزند حسين زعفرانى كه نقل كرد به ما مصر فرزند محمد كه حديث كرد به ما عبد الحميد ابو سعيد و او فرزند بحر است، (كه نقل نمود بما) شريك از ابو اسحاق از حارث از على كه گفت. پيامبر خدا (ص) فرمود: در بهشت درجه اى است كه وسيله ناميده مى شود، و آن براى پيامبرى است كه اميدوارم من باشم اگر او را بخواهيد براى من بخواهيد، گفتند اى پيامبر خدا كه با تو آنجا ساكن مى شود فرمود فاطمه و شوهرش و حسن و حسين (ع). ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫