eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
393 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ❌ پشت پرده بازی همستر ❌ ⛔️ همستر حلاله یا حرام ⁉️ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2972 📌(توضیح: مرتضی کهرمی ) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ❌طبق قرآن یهود برترین امت هستند⁉️ ⛔️چرا یهودیان بیشترین ثروت دنیا را دارند⛔️ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2972 📌(توضیح: مرتضی کهرمی ) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 📌این سند تقطیع شده از اسناد شهرستان مربوط به می باشد. 📜در حواشی این سند ۱۷ مهر مندرج مشهود است. 🗓تاریخ نگارش سند مربوط به سال ۱۲۶۷قمری می باشد. @edmolavand
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🌸🇮🇷🌸 🗳 نتایج کامل ۱۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران 🗳۱/نتایج نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۵۸ 1️⃣   ۱۰،۷۰۹،۳۳۰ رای 2️⃣ سید احمد مدنی ۲،۲۲۴،۵۵۴ رای 3️⃣ حسن حبیبی  ۶۷۴،۸۵۹ رای 4️⃣ داریوش فروهر  ۱۳۳،۴۷۸ رای 5️⃣ صادق طباطبایی ۱۱۴،۷۷۶ رای 6️⃣کاظم سامی   ۸۹،۲۷۰ رای 7️⃣ صادق قطب زاده ۴۸،۵۴۷ رای 🌸🇮🇷🌸 🗳۲/نتایج دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پس از عزل بنی صدر در تاریخ  ۲ مرداد ۱۳۶۰ برگزار شد. 1️⃣ ۱۲،۷۷۰،۰۵۰ رای 2️⃣ عباس شیبانی ۶۵۸،۴۹۸ رای 3️⃣سید علی اکبر پرورش ۳۳۹،۶۴۶ رای 4️⃣ حبیب اله عسگر اولادی ۲۴۹،۴۵۷ رای 🌸🇮🇷🌸 🗳۳/نتایج سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۶۰ که بعد از به شهادت رسیدن محمدعلی رجایی برگزار شد. 1️⃣   ۱۵،۹۰۵،۹۸۷ رای 2️⃣سید علی اکبر پرورش ۳۴۸،۲۹۴ رای 3️⃣سیر رضا زواره ای ۷۷،۷۹۸ رای 4️⃣ حسن غفوری فرد ۶۱،۸۰۵ رای 🌸🇮🇷🌸 🗳۴/نتایج چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۶۴ 1️⃣ ۱۲،۲۰۵،۰۱۲ رای 2️⃣ سید محمود مصطفوی کاشانی ۱،۴۰۲،۹۵۳ رای 3️⃣حبیب اله عسگر اولادی ۲۷۸،۱۱۳ رای 🌸🇮🇷🌸 🗳۵/نتایج پنجمین دوره انتخابات و اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از رحلت امام خمینی (ره) و انتخاب آیت الله خامنه ای به سمت رهبری یک ماه و نیم زودتر و در ۶ مرداد ۱۳۶۸ برگزار شد. 1️⃣ ۱۵،۵۵۰،۵۲۸ رای 2️⃣ عباس شیبانی ۶۳۵،۱۶۵ رای 🌸🇮🇷🌸 🗳۶/نتایج ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۷۲ 1️⃣ ۱۰،۵۵۶،۴۹۹ رای 2️⃣ احمد توکلی ۴،۰۲۶،۸۷۹ رای 3️⃣رجبعلی طاهری ۱۱۴،۷۷۶ رای 4️⃣ عبدالله جاسبی ۸۹،۲۸۰ رای 🌸🇮🇷🌸 🗳۷/نتابج هفتمین دوره انتخابات ریلست جمهوری در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۷۶ 1️⃣ ۲۰،۰۷۸،۱۷۸ رای 2️⃣ علی اکبر ناطق نوری ۷،۲۴۲،۸۵۹ رای 3️⃣ رضا زواره ای ۷۷۱،۴۶۰ رای 4️⃣ محمد محمدی ری شهری ۷۴۴،۲۰۵ رای 🌸🇮🇷🌸 🗳۸/نتایج هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ 1️⃣ ۲۱،۶۵۹،۰۵۳ رای 2️⃣ احمد توکلی ۴،۳۹۳،۵۴۴ رای 3️⃣ علی شمخانی ۷۳۷،۹۶۲ رای 4️⃣ عبدالله جاسبی ۲۶۰،۰۸۲ رای 5️⃣ محمود کاشانی ۳۶۳،۲۳۵ رای 6️⃣حسن غفوری فرد ۱۲۹،۲۲۲ رای 7️⃣ سیدمنصور رضوی ۱۱۴،۳۲۷ رای 8️⃣ شهاب الدین صدر ۵۹،۶۴۶ رای 9️⃣علی فلاحیان ۵۵،۱۷۶ رای 🔟 سیدمصطفی هاشمی طبا ۲۸،۰۹۰ رای 🌸🇮🇷🌸 🗳۹/نتایج نهمین دوره انتخاب ریاست جمهوری که در دو مرحله برگزار شد. 💢مرحله اول ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ 1️⃣ علی اکبر هاشمی رفسنجانی ۶،۲۱۱،۹۳۷ رای 2️⃣ محمود احمدی نژاد ۵،۷۱۱،۶۹۶ رای 3️⃣ مهدی کروبی ۵،۰۷۰،۱۱۴ رای 4️⃣ محمد باقر قالیباف ۴،۰۹۵،۸۲۷ رای 5️⃣ مصطفی معین ۴،۰۸۳،۹۵۱ رای 6️⃣ علی لاریجانی ۱،۷۱۳،۸۱۰ رای 7️⃣ محسن مهرعلیزاده ۱،۲۸۸،۶۴۰ رای 💢مرحله دوم ۳ تیر ۱۳۸۴ 1️⃣ ۱۷،۲۸۴،۷۸۲ رای 2️⃣ علی اکبر هاشمی رفسنجانی ۱۰،۰۴۶،۷۰۱ رای 🌸🇮🇷🌸 🗳۱۰/نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ 1️⃣ ۲۴،۵۲۷،۵۱۶ رای 2️⃣ میرحسین موسوی ۱۳،۲۱۶،۴۱۱ رای 3️⃣ محسن رضایی ۶۷۸،۲۴۰ رای 4️⃣ مهدی کروبی ۳۳۳،۶۳۵ رای 🌸🇮🇷🌸 🗳۱۱/نتایج یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ 1️⃣ ۱۸،۶۱۳،۳۲۹ رای 2️⃣ محمد باقر قالیباف ۶،۰۷۷،۲۹۲ رای 3️⃣سعید جلیلی ۴،۱۶۸،۹۴۶ رای 4️⃣ محسن رضایی۳،۸۸۴،۴۱۲ رای 5️⃣علی اکبر ولایتی ۲،۲۶۸،۷۵۳ رای 6️⃣ محمد غرضی ۴۴۶،۰۱۵ رای 🌸🇮🇷🌸 🗳۱۲/نتایج دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ 1⃣ ۲۳،۵۴۹،۶۱۶ رای 2⃣ سید ابراهیم رئیسی ۱۵،۷۸۶،۴۴۹ رای 3⃣ سید مصطفی آقا میر سلیم ۴۷۸،۲۱۵ رای 4⃣ سید مصطفی هاشمی طبا ۲۱۵،۴۵۰ رای 🌸🇮🇷🌸 🗳۱۳/نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ 1⃣ ۱۷،۹۲۶،۳۴۵ رای 2⃣ محسن رضایی ۳،۴۱۲،۷۱۲ رای 3⃣ عبدالناصر همتی ۲،۴۲۷،۲۰۱ رای 4⃣ سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۹۹۹،۷۱۸ رای 💌ان شاءالله با مشارکت مردمی و آراء چشم گیری، چهاردهمین رئیس جمهور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز انتخاب و راه خدمت آیت الله ابراهیم رئیسی را ادامه خواهند داد. http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2973 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🇮🇷تبلیغات آیت الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۰ برای ریاست‌جمهوری ┄┄┅═✧❁🌼🌹🌼❁✧═┅┄ @edmolavand
امامزاده ناصرالحق در کلام سید محمدباقر خوانساری (1313 ه.ق) .. روضات الجنات.pdf
294.8K
دوم ذی الحجه سالروز پایانِ نگارشِ روضات الجنات در شرح حال بزرگان و سادات، در سال ۱۲۸۶ ق 👇 سید محمد باقر خوانساری (۱۳۱۳ ه.ق) از قائلین به امامیه بودن ☘🌹 روضات الجنات ج ۲؛ ص ۲۵۶ -۲۵۸ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2974 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📌دوم ذی الحجه سالروز درگذشت شیخ علی نمازی شاهرودی فقیه، محدث و نویسنده شیعی در ۱۴۰۵ ق. (۲۸مرداد ۱۳۶۴ش) صاحب مستدرکات علم رجال الحدیث از قائلین به بودن ☘🌹 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2974 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
امامزاده ناصرالحق در کلام شیخ علی نمازی شاهرودی (1405 ه.ق) ... مستدرکات علم رجال الحدیث.pdf
785.8K
شیخ علی نمازی شاهرودی (۱۳۳۳_ ۱۴۰۵ ه.ق) در مستدرکات علم رجال الحدیث 👇 کلام او درباره http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2974 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ بسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون یرفع الله الذین آمنوا و الذین اوتوا العلم درجات 🔸رحلت عالم مجاهد، استاد اخلاق و شعر و عرفان، مدیر پر تلاش عرصه های فرهنگی و تربیتی حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شيخ ميرزا علی اصغری ره موجب تالم و تأثر گردید. آن روحانی گرانقدر در مبارزات انقلاب اسلامی حضوری فعال داشت و پس از انقلاب نیز در دفاع مقدس، امامت جمعه منشاءخیر و برکات بود. عمری بابرکت و اثر بخش از مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی در سالهای آغازین انقلاب، تا ریاست آموزش و پرورش آمل و معاونت و مدیریت فرهنگی دانشگاه آیت الله آملی ره از او چهره ای ماندگار در شهرستان آمل ساخت. حاج آقا اصغری جزو چهره های ماندگار وکم نظیر مازندران بویژه آمل هستند که افتخار شاگردی از محضر علما و فلاسفه ی بزرگ شیعه مثل شهید مطهری ،آیتین علامتین حضرات جوادی آملی و حسن زاده را در تهران داشتند. تبحر ایشان در فلسفه،ادبیات، حافظ شناسی ،مولوی، و سعدی در کنار مدیریت در کارهای اجرایی بدون افراط و تفریط از نقاط قوت این دانشمند برجسته بود. علاقه و محبت مرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله به ایشان همیشگی بود. مردم داری و اخلاق کریمانه نسبت به روحانیت و حمایت از طلاب جوان واهل علم از ویژگی های منحصر به فرد این سرباز انقلابی است. در شرایط بحرانی کشور تا مرز شهادت و ترور نافرجام پیش رفت و با تکیه بر الطاف الهی در لباس خدمت طی مسیر و ادامه طریق نمود. کلام شیوا ، صبر و خوش رویی این استاد حوزه و دانشگاه از او چهره ای محبوب در خاطره دانشجویان و دانش پژوهان بر جای گذاشت. 🔸 ارتحال این روحانی جلیل القدر را به مردم شریف آمل ومحلی های عزیز تسلیت می‌گویم و از خداوند کریم برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان، وابستگان و علاقه مندان آن مرحوم صبر و اجر مسئلت دارم. 🖊سیدحسن فاطمی آمل _ بیست و یکم خردادماه چهار صد و سه🖤🖤🖤 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2977 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 💠ابراهیم فلاح هنرمند پیشکسوت و عکاس مازندرانی و عکاس - خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی آوای خزر توانست در پویش ملی رسانه‌ای روایت ققنوس قلم، رتبه نخست را از آن خود کند. 📌او امروز با حضور در مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر (عج) تهران، هدیه خود را در حضور فرشاد مهدی پور معاون رسانه‌ای و تبلیغات وزیر فرهنگ دریافت کرد. 📌مجموعه عکس او که به راهپیمایی مردم در حمایت از مردم مظلوم و محکوم‌کردن نسل‌کشی و به شهادت رساندن جمعی از خبرنگاران و راویان جنایت‌های رژیم صهیونیستی بوده است، نظر هیات داوران را جلب کرد. https://www.avayekhazar.ir/000Doj 📌در این رویداد رسانه‌ای و فرهنگی – هنری "ناصر ابوشریف" نماینده جهاد اسلامی در تهران، حجت الاسلام علی کریمیان مدیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه، علیرضا شیروی مدیرکل رسانه‌های خارجی و ایمان شمسایی سرپرست اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی حضور داشتند. 👈ابراهیم فلاح تاکنون در چندین جشنواره ملی ازجمله ابوذر، زن و روستا، محیط زیست، جهاد و شهادت و ... همچنین در بیشتر جشنواره‌های استانی رتبه‌های برتر را در کارنامه دارد. 👈ابراهیم فلاح اهل شهرستان ساری، بخش و روستای گردشگری دینه‌سر است. 🔹کسب این عنوان افتخار آمیز را به این پیشکسوت رسانه‌ای استان صمیمانه تبریک عرض می‌نماید. http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2978 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ⭕️ مردم روستاهای اطراف و مردم به بنای آجری که در این مقاله معرفی شده است، می‌گویند: 📌 سوال این است که چرا بنای مذکور، نامیده نمی‌شود؟! 👈این مقاله ، پاسخی است به این پرسش زبانی، پاسخی که ریشه های این مسئله را در گذشته های بسیار دور کاویده است. ✍️ استاد محمدعلی نوری خوش رودباری ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜نقشه ایران در ۲۸۶ سال قبل در سال ۱۷۲۹ میلادی 📌حدود سرزمینی ایران شامل نقاط زیر هم بود: ■ گرجستان، ■ارمنستان، ■آران، ■بحرین، ■مناطق شیعه نشین عربستان، ■بلوچستان ■پاکستان ■و افغانستان http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2980 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ، لِفا، فییِه، کیلِه، وَنده 🔸خرمن، اصل و چهار تای دیگر فرع بر آن هستند و به ازای اصل، کاربرد پیدا می کنند. 👈برای خرمن زنی سنّتی، اول می بایست مکان همواری را معین می کردند و با زدن آب و جارو و تمیز کردن آن، برای ریختن دسته های گندم و جوی درو شده(کَسو) - که از قبل کوفا( کوپّا) شده بودند - آماده می نمودند. 👈بعد از مهیا شدن خرمن، بسته به مقدار محصول درو شده، شُرَکا، گردن دو رأس اسب یا چند رأس اسب را جفت هم با ریسمانی می بستند تا در حین حرکت در داخل خرمن از هم جدا نشوند و کار خرمن کوبی مختل نشود. 📌شخص خرمن زَننده، با دستی بر افسار اسبان و با دستی دیگر، گرفتن شاخه ی نازکی از درخت - که به آن شیشک می گفتند- در مرکز دایره خرمن قرار می گرفت و با تکرار « بِیَه بِیَه بِیَه...» و تکاندن شیشک، اسبان را دایره وار می چرخاندند و این چرخش را آنقدر ادامه می دادند تا اینکه ساقه های گندم و جو، زیر پاهای اسبان خُرد و دانه هایش از خوشه های آن جدا می شدند. 📌شایان ذکر است، تک اسبه، دو اسبه، سه یا چهاراسبه استفاده کردن کشاورزان، بستگی به اندازه محصول شان داشت. 👈بعد از این مرحله (جداشدن دانه از خوشه)، برای باد دادن آن، از  «لِفا» - که غالبا چوبی به اندازه ی یک و نیم متر، صاف و بِرشتِه شده ی در پَتخال آتش به صورت دو شاخ و بعضا سه شاخ بوده - بهره می گرفتند تا کاه را از گندم و جو جدا کنند، جوها یا گندم ها در وسط خرمن و کاه را به فاصله دو سه متری آن تلمبار یا کود می کردند و برای جدایی کاملتر دانه و کاه، بعد از مدت کمی استفاده از لِفا، از ابزار چوبی دیگری، پارو مانند، بنام  «فییِه» استفاده می کردند تا محصول خرمن شده، کاملا خالص گردد. 👇👇 بعد از مراحل لفا و فییِه زنی، مرحله کیلِه کردن (پیمانه) می رسید، در این مرحله فردی دستمال به سر و آغشته به کاه و نِنگِه (از کاه ریزتر) کنار محصول جمع شده می نشست و شُرَکا یکی یکی کیسه به دست، می آمدند و کیله کننده بعد از بردن نام خدا و  جدا کردن مال خدا (سهم فقرا) و با تکرار عددها ( یک و یک و یک، دو و دو دو...) و بر زبان آوردن کلماتی  مسجّع و شعر گونه 👇 ( اول نوم خدا، برکت هِدا خدا، سوم دین محمد، چهارم صلوات بر محمد...)، سهم و قسمت هرنفر را می دادند و از همدیگر با خوشرویی و بجا آوردن حمد و شُکر خدا، خدا حافظی می کنند. ✍باید یادآوری کنم در آن زمان‌ها (دهه قبل از ۱۳۶۰ شمسی)، خریداران کاه از قبل با صاحبان محصول هماهنگی و موقع خرمن زدن کشاورزان، کاه ها ی خریداری شده را وَنده (قفسه های دایره ای نخی یا پشمی) می کردند و برای تغذیه زمستانی مال های شان می بردند ودر اینجا، کار خرمن به مرحله ی تکامل و اتمام خود می رسید. 🖊 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2979 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ | 🌿در راستای دومین کنگره ملی ۱۴۵۰۰ شهید استان مازندران برگزار می گردد: 📣رزمایش عضویت فعالین مجازی استان مازندران؛ در رسانه های ۱_کانال استانی در «کنگره شهدای مازندران»:👇 https://eitaa.com/jangoderang_ir ۲_کانال کشوری در «گنج بی پایان»:👇 https://rubika.ir/ganjebipayan 🔴برابر با ابلاغیه صادره در خصوص زمان‌بندی رزمایش عضوگیری کانال های ایتا و روبیکا در سطح کشور؛ از تاریخ ۲۲ لغایت ۲۴ خرداد مختص استان مازندران می باشد. 📊 👈لازم به ذکر است پس از عضویت در کانال ها، در نظرسنجی کانال روبیکا شرکت نموده و شهرستان خود را انتخاب نمائید. 📌پایگاه اطلاع رسانی دومین کنگره ملی شهدای مازندران👇 🌐 https://zil.ink/jangoderang.ir @edmolavand
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۱۰۰۲۰۳ 💌 ‎‌💗 از نام برداشتند، گوزنگو شهرت یافت تا کاخ تعاون مےرود او، کی غلط بافت ای سیس گمان مکن میروے بہ یاد مُرده‌اے ارزانےات کنند زخاک آن باد اوصاف مظلوم بہ مانند عسل باشد هزار بشیند بہ کندو، وے مثل باشد ✍ ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2721 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🔵 باداب سورت ساری چشمهٔ پلکانی تراورتنی بی ‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است که واقع در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری می‌باشد. 🔹این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. 🎥alinikiii ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📹 با بزرگان 📌برداشتی از مصاحبه 🎤جناب آقای سلمان باکری 📃نام مستعار: آقاجان 🌿۸۰ ساله 🌍مقیم: بندپی؛ 🗓تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ سه شنبه 💠صوتی و تصویری آوات قلم ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📹 با بزرگان 📌برداشتی از مصاحبه 💠صوتی و تصویری آوات قلم ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
4_5900268381520533643.mp3
2.49M
🌺🎼🎧 🌺🎤۴۳ حافظ ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ ‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 ❖ ﷽ ❖ 🌺 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍂 @edmolavand 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
📝 ■زِلیگ،سِلیک،زِلیک: قی چشم ■سِما ، سِماع: رقص ■سِموار ،سِمبار: سَماوَر ، این کلمه روسی هستش مثل استکان و سِمِشکه ■سِوا: جداگانه ،جدا ■سِوا هِکاردِن: جدا کردن ،تقسیم کردن ■سَوُک: سَبُک،کم،بی وزن ■سیُو کِلِش: سیاه سرفه ■شادی: میمون ■شال بِه ،غول بِه: میوه بِه جنگلی ■شِت ، شِد: فاسد و خراب(شِد مِرغانه، شِت آغوز) ■شِفت: ساده لوح ،جاهل و بی عقل ، دیوانه ، خُل ■شَقِله: گردوی درشت و بزرگ و خوشدستی  برای هدف گیری و برنده شدن در آغوزبازی ■شِکاری بِز: بُز کوهی ■شَک شَکی: آدم شکاک و وسواسی،  پُر شک  و تردید ■شِل: شلخته،ضعیف ناتوان،رقیق و آبکی، کسی که در انجام کاری نسبت به بقیه ضعیف تره و عقب می افتد ■شِلاب: باران درشت ِ تند و شدید ■شَلغِم: شلغَم ■شِندِر غاز: کنایه از بسیار ناچیز و اندک ■شُوخی گَر: آدم شوخ طبع با مزه ، شوخی کننده ■شُورِت (اُ): شهرت ،افتخار ■شُونه (اُ): شانه یِ سر ■شونه (او): می رود ■شی خِنه: خانه یِ شوهر ، خانه بخت ■شیر: خیس تَر مرطوب ،  شیر (حیوان)، شیر (غذای مایع خوردنی) ■شِطُون (اُ): شیطان ، کنایه از آدم پر سرو صدا ، پر جنب جوش ، بی توجه ، حقّه باز ، چند چهره ■صَرا: صحرا،مزرعه علفزار  دشت و دمن  مرتع ■عاقِل مرد: آدم فهمیده و عاقل کسی که سرد و گرم روزگارُ چشیده ■عَید گَردِش: عیددیدنی، دید و بازدید عید ■قِراری: مزدگیر،کارگر پیمانی ■قارزِم: گودی و قسمت عمیق رودخانه ، غرقاب ■قرضی: نوعی جبرانِ همکاری و تعاون برای انجام کار مشکل که معمولا بین کشاورزان مازندران رایج بود، مثلاً  آشنایان و همسایگان یک‌ یا چندروز برای انجام کار کشاورزی و دامداری  به مزرعه قنبر میروند  بعد از اتمام کار ، قنبر هم به همراه دیگران، جهت جبران همکاری به کمک و یاریشان میپردازد.این رسم در میان روستاییان ایران "یاوری"خوانده میشود . ■قِسمِت: قِسمَت ،سهم ،سرنوشت ، نصیب ، قضا و قدر ■قَوِر ، قَبِر: قبر ■قَورِسُّون، قبرِستُون: آرامستان ، قبرستان، گورستان ■کارِمسِرا: کاروان سَرا ،توقف گاه کاروانیان ■کُش: کَفش ■کاله: زمینی چند سال کشت نشده ،استفاده نشده، و علف های هرز در آن روییده است ■کاتا ، کِتا: کوتاه ■بِلِند: بُلند ■کَتِل: هیزم کلفت ، کنایه از بی حس و کرختی پا ■کَتول: دام پرورشی، دامدار ، کوه ، کوهستان ■کَتولی: از انواع ترانه های کوهستانی مازندران ■کَر: یک بغل علف یا کاه ،از چند کَسو تشکیل شده است ، دوازده تا کَر  ، یک خروار است خرمن ■کَرزَنی: خرمنکوبی ■کَسو: یک دسته شالی یا گندم ■کَش: پهلو ، جواب،  کنار ، دو طرف شکم ، دفعه و بار ، بغل آغوش(کَش یا کَشه بَیتِن، بغل گرفتن بچه) ■کِش: ادرار ، شاش ، نجاست انسان (خوردِ کِش) ، (گَتِ کِش = مدفوع ) ■کَک ماریم: نیلوفر وحشی با گلهای شیپوری سفید ، گیاه پیچک روی پرچین ■کال: نارِس ، نپخته ، نرسیده ، واحد شمارش گردو و تخم مرغ(آغوز کال ، مِرغانه کال)، لَنگ یا پای ناقص و معیوب ■کَلِز کَلیز: پیمانه شیر و ماست ، کاسه چوبی دسته دار ■کِلِه پِه: کنار اجاق هیزمی روستایی ■کَمِل کشی: حمل کاه از خرمن به خانه یا روستا ■کومه: کلبه و خانه کوچک که در باغ و کشتزار و علفزار صحرا  از چوب و شاخه درختان و نی و کاه درست میکنند محلّ استراحت چوپان و کشاورز و انباری موقت میباشد ■کَئی لَم: ساقه های رَوَنده دراز و طویل بوته کدو (هندوانه لم ، خربزه لم ،خیار لم،تمشک لم،انگور لم) ■کِله: جوی آب یا رود کوچک ،جَر ■کیله: پیمانه و  ظرف چوبی ِ استوانه ای شکل برای وزن و تقسیم کردن گندم جو برنج ■گالِش انگور: نوعی گیاه دارویی ■گالِش: انسانهای دامدار جنگل نشیِن ، دامدار گاوچران و گاوبان یا  گَلّه دار گاو  جنگل نشین ■گَت، گَتی: بزرگ ،رئیس،  عاقل و باشعور، نیا (گَت بِرار =برادر بزرگتر ، گت پیئِر: پدر بزرگ) ■گِرباز: ابزاری شبیه بیل با سر فلزیِ راست وکلفت ونوک تیز جهت کندنِ زمین های خیلی سخت و سفت ■گَرِک: آویز یا وسیله ای آویختنی از سقف اتاق های روستایی شبیه زنبیل آویزان که از ریسمان و علف های هرز خشک درست میشود موادغذایی را داخل آن قرار میدهند تا از رطوبت و دسترسی گربه و بچه های کوچک دور بماند ■گَره جینگا: آبخانه، ■گره جو گهره جو: ظرف ذخیره ادرار کودک در گهواره ■گِلِس: آب دهان و بزاقِ کِشدارِ کودک که همیشه از گوشه لبو دهانش آویزان و جاری است ■گِل گوئی گِل گُوگی: مخلوطی از گِل مخصوص زرد رنگ با پِهِن گاو (پوش) جهت رنگ آمیزی کردنِ (بِندُستِن) قسمت پایین ِ دیوار خانه های روستایی ■کَمِربُر: خطی راست و مستقیم و مرز بین  قسمت رنگ آمیزی شده قهوه ای و سفید دیوار ■گُودوش گِدِر: وقت و زمان دوشیدن گاو صبح یا غروب ■گُوکالُم: طویله گاو ■گوگزا: گوساله شیرخوار http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2981 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🔳 🔲 ◻️ 🔻🔻 ✅صدراعظم قاجار کجایی بود؟ 🔺🔺 ✍میرزا محمد شفیع" ادملایی مازندرانی فرزند"حاج میرزا احمد" از خدمتگزاران نادر شاه افشار بود. 👈اجداد میرزا شفیع از اهالی اصفهان بوده که در عصر سلاطین صفویه به علت طغیان و عصیان توسط پادشاهان صفویه به اجبار از اصفهان کوچ و در روستای بخش بندپی مازندران، سکونت کردند. 🌿خاندان تقی نیا، تقی زاده و ابراهیمی عمران مقیم ادملا از بستگان او هستند. 👑حضور قاجار در ادملا: آقا محمدخان قاجار در روستای ادملا با مرد خوشنویس؛ میرزا شفیع ادملائی آشنا شد که سیاق نوشتارش ، مورد پسند وی قرار گرفت و از خواست که چند مدتی میرزا شفیع در خدمت او باشد حاکم نیز با این در خواست موافقت کرد. 👈ترقی  از این لحظه آغاز و تا آخر عمر خود در دستگاه قاجاریه ادامه داشت. 📑مستندات: 📜از جمله نامه ی سال ۱۲۰۴ قمری آغامحمدخان مبنی بر ((توقف در قریه ادملا بندپی...)) که وی در پی توطئه ی برادرش رضا قلیخان قاجار در شهر بابل گرفتار شده بود، با درایت سرجوقه و حاجی خانجان [حاکم بندپی] و داماد او را نجات داده و سپس در باکرمحله [ادملا] بندپی اقامت دادند. 👈این سرگذشت از وقایع مشهور جماعت باکر است که برای نخستین بار در کتاب بندپی سرزمین، تاریخ، فرهنگ و در سال ۱۳۹۳ چاپ و منتشر شده است.. ✍ ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2982 📑 @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─