eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه ۱۴۰۲۱۲۱۲۱۲۱۴ #کاشی_کلا_بندپی 🌍#کاشیکلا 📌آبادی #کاشیکلا [جنوب شهرک صنعتی رجه]در شهرستان با
📩شناسه۱۴٠۲۱۲۱۳۱۳۱٠ 📌آبادی  در شهرستان آمل و بخش دابودشت و دهستان دابوئ جنوبی استان مازندران واقع میباشد. 📌، روستایی از توابع بخش بندپی شرقی و دهستان سجادرود شهرستان بابل است.  📌، روستایی است از توابع بخش چشمه‌ساران شهرستان آزادشهر در استان گلستان واقع شده‌است. 📌، روستایی در دهستان پیوشک بخش لیردف شهرستان جاسک در استان هرمزگان ایران است. 📌 مرکزی یا سهراب ریگی روستایی در دهستان چشمه زیارت بخش مرکزی شهرستان زاهدان استان سیستان و بلوچستان ایران است. 📌آبادی  در شهرستان سلسله و بخش مرکزئ و دهستان دوآب استان لرستان واقع میباشد. 📌، روستایی در دهستان بندزرک بخش بندزرک شهرستان میناب در استان هرمزگان ایران است. 🌍روستای ۳ کیلومتری زیراب از توابع شهرستان سوادکوه در استان مازندران است. 📌نام قدیمی این روستا بوده که بعدا به خاطر احترام به اسم این روستا به جمشیدآباد تغییر یافت. 📌گفته شده است قومی که در این روستا زندگی میکنند از شهر هستند. لذا به این دلیل اهالی به معروفند. 📌مصاحبه با اقای خادمی ساکن جمشیدآباد: نسل تمامی کاشی های این ناحیه از سه برادر اهل کاشان هستند که در اوایل دوران به قدرت رسیدن به دلیل هجوم شاید به مرکز ایران به این نواحی کوچ کرده اند. 📚منبع: ابراهیم درویشی، ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۷ 📗 در کتاب ریشه های قومی قبایل ، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۵می نویسد: ((به روایت های مختلف، ابن طایفه[کاشی] از قدیمی ترین طوایف آلاشت هیتند. مقر اصلی آنها روستای است. آنان خود را میدانند و تصورشان بر این است که هستند.)) 📌قدیمی ترین مراجعی که در آنها ذکر به میان آمده، ستون مربوط به قرن ۲۴ ق. م است، متعلق به قرن پوزور_اینشوشیناک. 📚منبع: ر. گریشمن، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معین (تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۸) ص ۵۵ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2341 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/230 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 📄ادامه👇👇
پژوهش اِدمُلّاوَند
📩شناسه۱۴٠۲۱۲۱۳۱۳۱٠ #کاشی_ها 📌آبادی #کاشی_محله در شهرستان آمل و بخش دابودشت و دهستان دابوئ جنوبی اس
📌بر مبنای تاریخ ماد اثر معروف ، اینشوشیناک ایلامی کوشش کرد تا سلطنت چهار کشور جهان را به وجود آورد که از جمله ی انها شهر بود. 📚منبع: الشتر تا آلاشت، ص ۶۱ 📌ذکر احتمالی نخست اشاره به سرزمینی است که نام خود را از آن گرفتند. 📚منبع: کامرون، جرج، ایران در سپیده دم تاریخ، ترجمه حسن انوشه،(تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول، ص ۳۴ 📗ابراهیم درویشی در کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۶ می نویسد: ((کاوش های باستان شناسی در تپه های ، تمدن چند هزار ساله این منطقه را نشان میدهد. کاشان به اصفهان و شهرهای موجود در فلات ایران نزدیک است و به خاطر دسترسی آسان به آن به راحتی مورد هجوم و تاخت و تاز اقوام و مردم از نقاط دور و نزدیک قرار داشت. این مساله موجب متواری شدن پیاپی اهالی به نقاط دیگر میشد و طبعا یکی از نقاط امن، دامنه های دست نیافتنی البرز بود. از یک سو میتوان تصور کرد که طی، سده ها و هزاران سال بازمانده همان اولیه دریای خزر بوده اند یا اینکه بر اثر ناامنی ها از کوچ کرده اند. اینان اکنون در نقاط، مختلف سوادکوه مانند سرخکلای زیرآب، سرخ آباد ، بارینگنون، مرزیکلا، شیردارکلای بابلکنار سکونت دارند.)) 📝پژوهش : ((با توجه به اینکه نوع تقسیمات کشوری جدید در ایران مسئله ی مهاجرت اقوام رویکردی جدیدی به خود گرفت. اولین قانون تقسیمات کشوری ایران پس از جنبش مشروطه و در سال ۱۲۸۶ هجری خورشیدی تحت عنوان قانون «تشکیلات ایالات و ولایات» به تصویب رسید و کشور به ۴ ایالت و ۱۲ ولایت تقسیم شده بود که در نوزدهم دیماه سال ۱۳۱۶، با اصلاح قانون تقسیمات کشور و براساس ماده یک آن، کشور ایران به ۱۰ استان و ۴۹ شهرستان [و ۲۹۰ بخش] تقسیم شد. در این اصلاحیه نیز، هر استان مرکب از چند بخش و هر بخش مرکب از چند دهستان و هر دهستان مرکب از چند قصبه و ده است. ایران شامل ۶ شهرستان: ۱ـ قم ۲ـ ۳ـ تهران ۴ـ سمنان ۵ـ ۶ـ گرگان به مرکزیت تهران مقرر گردید. قطعا با توجه بر اینکه در تقسیم بندی جدید در حوزه استفاضیه ی استان دوم با شهر قرار گرفته بود لذا به تناسب ملاحظات سیاسی و اجتماعی برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی از کاشان به سمت شهرهای مرتبط با استان دوم کشور به دلایل متعدد کوچ یا کوچانده میشدند.)) 📗 در کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۶ می نویسد: (( در سال ۶۲۱ قمری پس از اعراب سخت ترین و بی رحمانه ترین اعمال و قتل عام را نسبت به مردم انجام دادند. احتمالا در این دوره بود که بازماندگان با فرار از قوم به دامنه های پناه آوردند، زیرا آن طور که به نظر می رسد قوم حتی از که شاید در اواخر دوره مغول و اوایل به منطقه آمده اند، قدیمی تر هستند. 📝دکتر درباره اقوام مهاجر غیر از کاشان به منطقه ای به نام در نزدیکی اشاره می کند که در کتاب یاقوت حموی از آن یاد شده است.[۱] به گمان دکتر سجادی ممکن است به مرور زمان حرف ((ج)) به ((ش)) تبدیل شده باشد.[۲] 📚منبع: ۱.الشتر تا آلاشت، ص۶۲ ۲.ابراهیم درویشی، ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۷ 📌خانواده های حیدری و کلشی که از به آمده اند، از اقوام کاشی هستند و اهالی روستای نیز تقریبا همگی هستند. کاشی های گلیون با نام خانوادگی رستم_پور، رستمیان، قاسم نژاد و کاشی در این روستا زندگی میکنند. 📚منبع: ،ریشه های قومی قبایل سوادکوه، چاپ ۱۳۸۹ ص ۷۷ 📩شناسه۱۴٠۲۱۲۱۳۱۳۱٠ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2341 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/230 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
«وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» 💌جناب آقای کربلایی علیرضاعسگری ✍با نهایت تاسف و تاثر درگذشت برادرخانم عزیزتان مرحوم کربلایی را خدمت شما و خانواده ی محترمتان و دیگر بستگان سوگوار تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و آمرزش و برای بازماندگان صبر و شکیبایی را خواستاریم . روحش شاد ویادش گرامی باد 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 📩ارسالی جناب فضلی ‌ 🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄• ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۳۱۶۲۱ ✍روستای روستایی از توابع بخش مرکزی سوادکوه در استان مازندران می باشد. 📌این روستای سرسبز و باصفا در دهستان قراردارد. رئیس کلا و دهستان لفور زیرمجموعه ی بخش شیرگاه می باشند. روستا دارای بافتی کوهستانی و جنگلی می باشد. 📌دهستان لفور از مجموعه دره‌ها و ارتفاعات تشکیل شده‌است که بلندترین نقطه آن به نام روستای می باشد. 📌روستای لفور از روستاهای سوادکوه در غرب سد البرز می باشد. 📌براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران درسال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۷۸ نفر و جزو روستاهای پرجمعیت می باشد. 📌 جاذبه های طبیعی رییس کلا تعدادشان بیشمار است. 📌به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی ویژه و قرارگرفتن این روستا در زمین های حاصلخیز و پایکوهی، شغل اغلب اهالی کشاورزی و دامداری می باشد. خاک حاصلخیز این مناطق باعث می شود کشاورزان این روستا محصولات متنوع و مرغوبی به بازار کشور عرضه کنند. 📌بانوان روستای نیز در کنار مردان به تولید محصولات لبنی،صنایع دستی و خانگی مشغول می باشند. آنها با فروش این محصولات به معیشت خانواده کمک می کنند. 📌لازم به ذکر است به علت نزدیکی به معادن زغال سنگ و ریل راه آهن بعضی افراد در این ارگانهای دولتی مشغول می باشند. 🌐"روستای رئیس کلا واقع در لفور سوادکوه | روستای رئیس کلا سوادکوه مازندران" https://mazbus.com/%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%DA%A9%D9%84%D8%A7-%D9%84%D9%81%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D9%88%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85/ 🌕روستایی به همین نام((رییس کلا))وجود دارد که از توابع بخش بابل‌کنار شهرستان بابل بوده که در فاصله ۳۵ کیلومتری شیرگاه قرار گرفته است. 🌐https://golestaniha.com/newsp.php?id=1444 🌍دهستان از ۲۹ آبادی و روستا تشکیل شده‌است که مهم‌ترین روستاهای آن عبارت‌اند از [نفتچال](شامل روستای نفت چال و آبادی‌های پلیکا، سیاهکلا، قاضی‌کلا، پاپک، تاشیه، سوته، تپه سر، خربمرد)، بورخانی، دهکلان، لفورک، گشنیان، شاهکلا، مرزیدره، پاشاکلا، میرارکلا، اسبوکلا، چاشتخوران وامام کلا، چاکسرا، حجیکلا، درزیکلا،، رنگو، سنگ‌سی، شارقلت، عالم‌کلا، غوزک رودبار، کالیکلا، کفاک، گالش‌کلا، لودشت و مرزی‌دره می‌باشد. منطقه لفور علیرغم اینکه از دیرباز منطقه محرومی بوده‌است ولی عموم مردم آن بسیار ساده صمیمی باسواد و بافرهنگ سنتی مخصوص بخود می‌باشند. 📍 فرهنگ این منطقه تا دو هزار و هشتصد(۲۸۰۰)سال پیش کشف شده‌است. 🌐 http://lafour76.rozblog.com/tag/%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C++%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3+%DA%A9%D9%84%D8%A7 📕رئیس کلا در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳ : ۱/رئیس کلا. [ رَ ک َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بابل کنار بخش مرکزی شهرستان شاهی واقع در ۱۸ هزارگزی جنوب باختری شاهی. سکنه آن ۴۵۰۰ تن. آب رئیس کلا از رودخانه بابل تأمین میشود و محصول عمده آن برنج و نیشکر و ابریشم و غلات و کتان و صیفی. صنایع دستی زنان بافتن پارچه های ابریشمی و نخی میباشد. راه شوسه فرعی دارد. 📚منبع: ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳ ). و رجوع به فرهنگ آبادیهای ایران شود. ۲/رئیس کلا.  [ رَ ک َ ] (اِخ ) دهی است از دهستان لاویج بخش نور شهرستان آمل واقع در ۲۴ هزارگزی جنوب سولده . سکنه ٔ آن ۲۴۰ است . آب رئیس کلا از چشمه سار تأمین میشود ومحصول عمده ٔ آن غلات و لبنیات . صنایع دستی زنان شال و جوراب بافی است . 📚منبع: (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳ ). 🌐https://kalamejou.com/words/728g/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%DA%A9%D9%84%D8%A7 🔵آبشار انجیلی کا از جاذبه های طبیعی سوادکوه در جنوب غرب سد لفور و جاهای دیدنی رئیس کلا و شاه کلا از سرسبزترین روستاهای مازندران می باشد. 📎در میان این نوع جنگل ها نیز دره های زیبا، به همراه نهر ها ، آبشار ها و چشمه سار های متعدد، خودنمایی میکنند. 🌐https://intoday.ir/enjilika-waterfall/ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/9 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 📄ادامه👇👇
📘((کتاب فریادهای خاموش و روز نگاشت تنهایی)) به قلم عماد افروغ 👇 📝به یاد دارم از دهه‌ی ۱۳۶۰ که به لفور آمدند “لفور که جز مناطق محروم استان شناخته می‌شد” فاقد امکاناتی چون جاده آسفالت، تلفن و گاز و رفاه نسبی بود در آن شرایط نامطلوب یک قطعه زمین از مرحوم خرید. بنای محلمان خانه‌ای برای استاد ساخت که محفل علمی و محل مطالعه و نوشتن ایشان شد. علاقمندانی از اقصی نقاط کشور به دیدن ایشان “عماد افروغ” می‌آمدند و ایشان مهربانانه دوستدارانش را پذیرش می‌کرد در آن خانه روستایی که حدود ۴۵ کیلومتر با شهر بابل فاصله دارد بیشتر مواقع تنها به کارهای علمی و پژوهشی می‌پرداخت و در تنهایی با خدای خود خلوت می‌کرد با مردم محل مانوس بود، رفت و آمد داشت؛ خود را جزئی از ساکنین می‌دانست و مقید بود که در مراسم و غم و شادی آنها شریک باشد. 🌐"عماد افروغ:خاطرات روزانه را طوری می‌نویسم که گویی از آیندگانم | پایگاه خبری تحلیلی | ندای تجن" https://nedayetajan.ir/2023/04/19/%d8%b9%d9%85%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%ba%d8%ae%d8%a7%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%b2%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d8%a7-%d8%b7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%85%db%8c%d9%86/ 🌍موقعيت جغرافيايي و راههاي دسترسي به رئیسکلا لفور 📌 ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ ✍ منطقه مورد بررسي به وسعت تقريبي ۴۰ كيلومترمربع در نقشه توپوگرافي 1:50.000 قيل بند (6562III) از نقشه زمين‌شناسي 1:100.000 قائم شهر واقع در چهارگوش 1:250.000 واقع شده است كه بين طولهاي جغرافيايي ًً00 40َ 52ْ تا ً00 َ45 ْ52 و عرضهاي جغرافيايي 00ً 08َ ْ36 تا ً40 ََ13 ْ36 محدود مي‌باشد. اين منطقه در استان مازندران و جنوب غرب شهرستان و در محدوده شهرستان واقع شده است. آباديهاي اصلي واقع در محدوده شامل كالي‌كلا، رئيس كلا، ، درازكلا، آبندان، فك، سياليم، قوزك روآر و خيرون مي‌باشند. راههاي اصلي دسترسي به منطقه شامل :    ۱) – دراز‌كلا- لفور- رئيس‌كلا    ۲) – دراز‌كلا – لفور – رئيس‌كلا    ۳) – دراز‌كلا- لفور – رئيس كلا مي‌باشند. 🌍زمين‌شناسي عمومي رئیسکلا لفور 📌 ۱۳۹۴/۱۱/۲۱ ✍منطقه مورد بررسي در ارتفاعات البرز شمالي در زون ساختاري البرز مركزي قرار گرفته است. به تبع از زون ساختاري مذكور قسمت عمده واحدهاي ليتولوژي منطقه از جنس رسوبي مي‌باشد. همچنين واحدهاي تكتونيكي و ساختاري منطقه و گسلهاي اصلي آن روند تقريباً شرقي – غربي دارد. فعاليت آذرين در اين منطقه محدود بوده و بطور فعاليت آتفشاني زيردريائي و همچنين بصورت توده‌هاي نفوذي و نيمه عميق در چند نقطه در داخل محدوده و نواحي اطراف پراكنده است. گسلهاي تراستي با روند تقريباً شرقي – غربي بخشي به سمت جنوب سبب راندگي واحدهاي زمين شناسي قديمتر روي واحدهاي جديدتر شده است. 🕌مذهب و اماکن مذهبی رئیسکلا از نظر مذهبی ساکنان روستای رئیس کلا شیعه ۱۲ امامی و متعقد به اصول مذهب بوده و عمیقاً به آن اعتقاد دارند . 📌 📌 📌 🌹شهدا رئیسکلا🌷 شهیدساجدی - شهیدرضایی - شهید تقوی - شهیدداوودی - شهیدجعفری- خبر نگار شهیدحاج سپهدار ساجدی   🌳در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ مراسم کاشت ۱۱۷ اصله نهال به نیابت از ۱۱۷ شهید شهرستان شمالی در روستای رییس کلا لفور برگزار گردید. 💠مرجع رسمی رییسکلا ✍در گذشته مرجع رسمی برای رسیدگی به امورات روستا ، بود. 🇮🇷پس از انقلاب شورای اسلامی و پایگاه بسیج 🌾زمین شالیزاری رئیسکلا ✍برنج محصولی است که اکثر مردم روستا های لفور آن را کشت می نمایند. قابل ذکر است  که زمین شالیزاری روستای رئیسکلای   حدود ۷۵ هکتار می باشد. 🐄دامداری در رئیسکلا 📌همچنین مردمان زحمتکش روستای رئیسکلا به دامداری مشغولند. بیشتر دام های موجود در روستا  به صورت صحرایی است و در مرانع و ها به چرای آزاد مشغولند. طبق تحقیقات سازمان و مراتع و جنگلداری در سال ۱۳۸۷ حدود ۹۸۵۰ راس گاو  و ۵۰۰۰ راس گوسفند در این روستا در حال بهره برداری می باشند. 🐝زنبورداری در رئیس کلا حدود ۱۲ زنبور دار بزرگ در این روستا زندگی می کنند که میانگین کلونی آنها را می توان به ۴۰۰ کندو برآورد کرد. 📌در کنار این مشاغل افرادی به آهنگری ، نجاری ، کسبه، و بازاریان و کارگران مزد گیر مشغولند. 📌اکثر مردم روستای رئیس کلا کشاورزند و عده ای دیگر طبق برآورد حدود ۷۲ نفرکارمند، در ادارات مشغولند و حدود ۳۰ نفر شغل آزاد دارند و مابقی دامدار و صنعتکارند. 🌐http://raeskola.r98.ir/post/166 📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۳۱۶۲۱ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/9 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 📄ادامه👇👇
📝محمد محمدی ۱۳۹۴/۱۰/۱۰ 🌐http://raeskola.r98.ir/post/166 🏘مدارس رئیس کلا 📌دبیرستان پسرانه شهید ساجدی در سال ۱۳۶۸ تاسیس شد. این مدرسه در کوچه ی شهید داوودیان  واقع شده است. 📌دبستان آیت الله کوهستانی در سال ۱۳۵۷ تاسیس شد. این مدرسه در کوچه ی شهید داوودیان واقع شده است. 📌 راهنمایی دخترانه که در سال ۱۳۹۲ توسط خیر مدرسه ساز جناب اقای مهندس مصطفی زندیه کلنگ زنی و آقای محمد محمدی این خبر را در تاریخ ۱۳۹۲۰۳/۳۰ گزارش داده است. 📘، برگی از تاریخ(عابدی فیروزجایی) ۱۳۷۹،ص۱۰: نویسنده در این کتاب با روش زیبا و منحصر به فرد انساب و خاندان [] به محل اسکان و مسایل پیرامونی آنان نیز می پردازد. در این اثر به از خاندان عابدی در روستای رئیس کلا لفور اشاره شده است. 👇 ((قبل از سال ۱۳۴۵ قبرستان خاصی برای تدفین درگذشتگان عابدی فیروزجایی وجود نداشت و متوفیان قبل از آن تاریخ و گاها بعد از آن، در آرامگاه امامکلالفور[] و ییلاق حسن و قبرستان محلاتی نظیر و لفور و...دفن می شدند.... 📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۳۱۶۲۱ ✍این پژوهش ادامه دارد. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/9 💌متقاضیان محترم شکیبا باشین و در این مسیر ما را یاری نمائید. ✍شما عزیزان می توانید با هر یک از گزینه های 📌با درج نام و هویت شما در پژوهش ادملاوند، به محتوا و مضامین مولفه ها و فهرست عناوین مشارکت نمائید. ✍با احترام ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📙📘📓📗📒📕📔 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی و حتمی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای  محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
1_917056964.mp3
1.39M
🎙اذان شهیدمهدی_باکری.. ❤️به افق دلهای بیقرار دلتون شکست التماس دعا🤲🤲 حی علی الصلاه التماس دعا🌹 اللهم_عجل_لولیک_الفرج ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔲🔴 در ستایش و نکوداشت احسان و نیکوکاری 🔺در تقویم ملی کشور ما "۱۴ اسفند"با دو مناسبت "روز احسان و نیکوکاری" و "روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه" ثبت گردید. این مناسب های مهم فرهنگی و اجتماعی فرصت مغتنمی است تا در باره ابعاد و انواع مختلف احسان و نیکوکاری و قرض الحسنه سخن گفته شود. چه آنکه در آموزه های دینی و ملی ما ، در ادبیات و آیین های بومی و محلی ما مصادیق و اقسام احسان و نیکوکاری توصیه و ترویج و تاکید فراوان شده است. 🔺از صدقه دادن روزانه تا زکات علم و دانش، از دستگیری مستمندان گرفته تا سودمند بودن برای جامعه ، از قرض الحسنه فردی تا اجتماعی، از احترام به والدین تا اجرای نظم و مقررات در ساحت عمومی ، مراقبت از محیط زیست تا اختراع و‌اکتشاف همه و همه از مصادیق خیرخواهی و نیک اندیشی می باشد که به این سیاهه می توان گزاره های بیشماری افزود.‌ 🔺اگر احسان و نیکوکاری در قالب مسوولیت اجتماعی شهروندان به عنوان گفتمان مسلط جامعه به فرهنگ پایدار و سبک زندگی تبدیل شود شاهد جامعه متعالی خواهیم بود. 🔺حقیقت واقع این است که جامعه امروزی با همه مهرآفرینی هایش نیازمند بسط و گسترش خیرخواهی و نوع دوستی بیشتری می باشد و یکایک اقشار جامعه می توانند در تحقق جامعه ای محسن و ایمانی نفشی سازنده و موثر ایفا نمایند. 🔺احسان و نیکوکاری فقط کمک مستقیم به صندوق خیرات نیست بلکه می توان با خاموش کردن یک لامپ به پویش نیکوکاری پیوست اما اگر گفته شده "هرکه بامش بیش برفش بیشتر" می توان از موثرین جامعه انتظار بیشتری داشت که آسایش خویش را برای رفاه دیگر محدود کنند. بر همین اساس رونق و شکوفایی جامعه و گذار به جامعه مترقی نیازمند مشارکت و سرمایه گذاری صاحبان فکر و سرمایه است تا بستری فراهم شود به تبع یک فعالیت اقتصادی بخش های دیگر جامعه به چرخش درآید..‌ 🔺با پاسداشت این مناسبت فرخنده قابل تکریم می دانم کسانی را که می توانند‌ با ایجاد یک بنگاه اقتصادی یا مراکز درمانی، آموزشی ، خدماتی و‌ فرهنگی موجب شکوفایی جامعه شوند که هم نیازمندی های شغلی جوانان را مرتفع نمایند و هم بشکل آینده گرایانه احسان و نیکوکاری را به طرق مختلف در جامعه گسترش و پایدار سازند. 🔺حمایت همه جانبه ی خیرین از علم ، دانش ، فرهنگ و فنآوری درخواست دیگر این قلم از علاقمندان به پیشرفت و ترقی جامعه است تا با دست یاریگر مهرورزان شاهد پرورش استعداد های ملی و تعالی عالمه و دانش بنیان وطن باشیم. ✍ معاون مدیر بنیاد حامیان دانشگاه مازندران
💠 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای: 💢روحانی پرهیزگار، خردمند، کارشناس و دلسوز در مسجد، همچون پزشک و پرستار در بیمارستان، روح و مایه‌ی حیات مسجد است. ❇️ باید آماده‌سازی خویش برای طبابت معنوی را وظیفه حتمی خود بدانند و مراکز رسیدگی به امور مساجد و در همه ‌جا آنان را یاری دهند. 🕌 باید مَدرَسِ تفسیر و حدیث و منبرِ معارف اجتماعی و سیاسی و کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد. 📌زمزمه‌ی محبت متولیان و مدیران و امنای مساجد، باید دلهای پاک جوانان را مجذوب و مشتاق کند. ✅ حضور جوانان و روحیه‌های باید محیط مسجد را زنده و پرنشاط و آینده‌پو و لبریز از امید سازد. 📅۱۳۹۲/۰۴/۱۹ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
⚖آیا مستاجر میتونه اجازه بازدید از ملک رو به مالک نده؟! ✍معمولا در پایان قرارداد اجاره، مالک از مستاجر درخواست اجازه بازدید از ملک رو دارد، که قانونا مستاجر میتونه اجازه ندهد⚠️ که از نظر عرف و اخلاق، ممکنه کار صحیح و درستی نباشد؛ ⚖اما راهکار چیست؟! مالک هنگام تنظیم قرارداد اجاره، شرطی رو برای مستاجر درنظر بگیرد که «هنگام اتمام قرارداد اجاره (مثلا ماه پایانی قرارداد)، مستاجر موظف است در ساعات مشخص شده اجازه بازدید از ملک را به مالک بدهد و در این خصوص با مالک همکاری داشته باشد.» ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💥بنوم جان خدا وَ وِنه حبیب ✍زِنا و مَردی تن تن  گسفن ره بکوشتنا   لاش آ و پوس هاکردنا سَر بیشتنا  دور پیج هاکردنا   خِشحالی جِه بوردنه شِه مهمان پیش هِنیشتنا مشغول خش آ بش بهینه 📌زنا اَتا معذرت خواهی هاکردا بورده غذا رِه سر بزنه بَدیه گتِ بِرار خوردِ برار  ره لِه بِدا وِنه گردن رِه دَره ورینده، 📌زنا اَتا شاب پشتی تن بورده بَدیه کار از کار بُگذشته مَردی ره وَنگ هاکردآ مردی بِمو  صحرای خون رِه بَدیه هَر دِتایِ چِشه خون بَزو بَیته  نا تونِسّه بِرمه بَکِنن نا تونِسته داد بَکِنن به احترام مهمان....... 📌مَردی گتتِر ریکا رِه پلق هایتا بهوته: ریکا چه اینکار هاکردی؟ 📌ریکا بَهوته تِه شِه اَتا گِسفِن رِه شِه عزیز مهمان وِسّه بَکوشتی اَنده خِشال بی، اِما هَم بَتِمی تِه مهمان وِسّه اَتا کدوم شِه خِدر رِه قربونی هاکنیم........... بلخره دِتایی تصمیم بَیتنه تِک ره میم بَزُننا تا مهمان دره هیچی نَووِن. 📌هنیشتنه نِماز ره بَخونستنا ناهار سفره ره بیشتنا غذا ره بَکشینه که مهمان دیتا وَچِه یِ خَوِرگیری هاکرده زنا مردی اَتی بهانه بیاردنا  تِه تِه پَه تِه دِماسینا 📌مهمان هم اِصرار هاکِرده که تا این دیتا وچه نِمونّه دَس به غذا نَزِمبه که مار یک دَفِه غِع ره سَر هدائه .... 📌مهمان این زنا مردی ره یواش یواش آروم هاکردا  بخواسه که داستان ره تعریف هاکنن 👈مردی بَتا بَتا بَتا... مهمان بِفرما وَچه کِجه دَره؟ مردی بهوته اونور خِنه مهمان ره وچه ی پلی بوردنا مهمان دَس به سوی آسمون هاکردا بهوته ای خدای کریم!  اَگه تِه حبیب هَسِّمِه این وچه ره به من ببخش 💥به امر خدا این وَچه زنده بونه و دِواره با خنده خِشالی همه تائی سفره سر هنیشتنا و غذا ره نوش جان هاکردنه 👇 اَره جان مگه بونه دعا هاکنه و خدا اجابت نکنه. 👇 عجب مهمانی داشته این خِنه اونم       ❤️🌹حبیب  خدا🌹❤️ مهربانی همه تا ره مِوارک 📝محمدحسن خطی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜روستا و هنر زنان روستایی ۱. مارکِرک و تِلا» و لانه مرغ «کِرک کالی ۲.قُد قُد ۳.مار کِرک شِره کانده، وِن وِه، مِچِر بییِلین ۴.مچر سَر بَخواته بی، اِسا کِه هسته راست بَئی؟ ✍آنهایی که مثل ما، در دهه ی قبل از شصت در زندگی می کردند حتما بسیار دیده اند که مادران روستایی، مرغان زیادی در خانه ها نگهداری می کردند و جوجه های فراوانی پرورش می دادند و کمتر خانه ای بود، مرغ و خروس « مارکِرک و تِلا» و لانه مرغ «کِرک کالی» در منزل نداشته باشند. 📌مرغان، غالبا تخم می گذاشتند و جوجه دار می شدند و اقتصاد خانواده را همواره پر رونق نگه می داشتند. 📌مادران ما برای نظم دادن مرغان و معین کردن مکان خاصی برای تخم گذاری ، یک عدد تخم مرغ را در لانه یا مکان تعیین شده ی دیگری، بعنوان الگو و نمونه می گذاشتند تا مرغان راحت تر و زودتر و در جای معینی تخم بگذارند، به آن یک عدد تخم مرع « مچِر» می گفتند. 🐓مرغان کاملا نسبت به «مچر» عادت می کردند و در زمان نزدیک به تخم گذاری در حیاط خانه، پی در پی <قُد قُد> سر می دادند و در چنین مواقعی، مادر خانه، یا خودش برای مرغ «مِچِر» می گذاشت، یا به دختران حاضر در منزل امر می کرد، « مار کِرک شِره کانده، وِن وِه، مِچِر بییِلین» و مرغ خیلی راحت با دیدن مچر رویش می خوابید و تخم می گذاشت. 🐓یعنی، مرغی که در حیاط سر و صدا می کرد، می فهمیدند موقع تخمش است، و طبق عادت می خواهد در منزل تخم بگذارد نه در مکانی خارج از آن، به همین دلیل، مادر خانه، به بچه هایش تأکید می کردند برای مرغان، «مچر» بگذارید تا بی جا و در مکان نامناسبی تخم نگذارند . 📌شایان ذکر است بسیاری از مواقع، مادر بزرگ یا مادر خانه با گرفتن مرغ و دست کشیدن مرغان می فهمیدند زمان تخم گذاری شان است، و شگفت اینکه برای مرغ، در جا «مچر» می گذاشتند و آن مرغ، زود تخمش را می گذاشت. 👈مچر، مرغ را موقع شناس، منظم و هماهنگ بار می آورد و با این کار هرجا، تخم نمی گذاشت. ✍باید بیفزایم، واژه ی مچر مثل بیشتر واژگان، معنی مجازی هم پیدا کرده است، اگر فردی دیر از خواب بیدار می شد و تنبلی را شیوه خود می نمود یا دائم در کار با تأخیر آمده بود، با طعنه و کنایه به او می گفتند: « مچر سَر بَخواته بی، اِسا کِه هسته راست بَئی؟» 📝منصور_جعفری 🗓۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔴 «موافقین چهل درصدی» که در انتخابات مشارکت کردند، همان‌ها بودند که با تصمیم اولیه‌ی خودشان، قصد مشارکت داشتند. جامعه‌ی هدف نیروهای «جهاد تبیین» در عرصه‌ی مشارکت حداکثری، «مرددین سی درصدی» بودند، اما نخواستیم یا نتوانستیم آنها را همراه کنیم. نخواستن به کنار، اما چرا نتوانستیم؟! ریشه‌ی مشکل چیست؟! ✍ حاشیه: جهان مجازی ما، «جهان مجازی آنها» نیست. ازاین‌رو، ما حرف‌های‌مان را برای خودمان تکرار می‌کنیم! آنها اینجا نیستند! از هر سو که می‌نگریم به فتنه‌ی شبکه‌های اجتماعی غربی می‌رسیم که از ما، یارگیری کرده و میان ما، جدایی واقعی افکنده است. گویا ما یک جامعه نیستیم. ▪️علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می‌گویند: «هم‌مکانی»، تسهیل‌گر «هم‌اعتقادی» است. پس تفاوت در «زیست‌جهان جغرافیایی»، تفاوت در «زیست‌جهان فرهنگی» را به دنبال دارد. ما و آنها، دچار گسستگی مکانی شدیم. 📌 اینستاگرام، «وطن دیگر» است و «هویت دیگر»ی هم می‌آفریند. تکه‌تکه شده‌ایم؛ استعمار با ما چنین کرده‌. ✍️ویراستی و نکته جالب توجه (پژوهشگر و نویسنده عرصه فرهنگی)