محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#الحلقة_الثانیة #شهید_صدر #خلاصهی_مباحث #الدلیل_العقلی #استحالة_التكليف_بغیرالمقدور 📚 ۳- قاعدة "اس
✅ برای فهم نگاه #شهید_صدر پیرامون مراحل تولید و شکلگیری حکم به ابتدای کتاب #الحلقة_الثانیة در ذیل بحث حکم شرعی مراجعه کنید.
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_میرزای_نائينى
#فیما_یعتبر_فی_العمل_بالاحتياط
✅ ۱- #محقق_ميرزاى_نائينى در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۲۶۷) مینویسد:
🔷️ عدهای از فقهاء -به تبع قاطبهی متکلّمان- با حُسن و رجحان احتیاط در عبادات مخالفت کردهاند؛ توهّم ایشان آن است که احتیاط در عبادات مستلزم اخلال به #نیّت_وجه است؛ آنان بر همین اساس، عبادت و احتیاطِ مکلّفی که نه مجتهد است و نه از مجتهد تقلید میکند را باطل میدانستند.
🔷️ اما #محقق_ميرزاى_نائينى میفرماید: نظر تحقیقی این است که نه #نیّت_وجه در عبادت معتبر است و نه #نیّت_جهت و نه #نیّت_تمییز؛ زیرا نه صدق عقلی یا عرفی "اطاعت" متوقّف بر این گونه امور است، و نه دلیل خاصّی بر اعتبار یکی از این امور وجود دارد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#رسائل_شیخ_انصاری #فوائد_الأصول #محقق_میرزای_نائينى #فیما_یعتبر_فی_العمل_بالاحتياط ✅ ۱- #محقق_ميرزا
✅ دوستان عزیز رسائل! برای استفادهی گاه عمیقتر و بیشتر از بحثی که در خدمت دوستان هستیم برخی مطالب رو از کتاب #فوائد_الأصول مرحوم #محقق_نائينى در پیامهای متنی خدمت دوستان تقدیم میکنم.
مرحوم علامهی طهرانی (رضوان الله علیه) میفرمودند:
"طلبه باید لیلاً و نهاراً و سفراً و حضراً درس بخواند و از دقایق عمر خود استفاده کند؛ طلبهای که یک ساعت بیکار باشد طلبه نیست، چون "طلبه" جمع طالب است و طالب یعنی جوینده و خواهان. و زمانی این عنوان به نحو حقیقت بر او صادق است که متلبّس به مبدأِ اشتقاق، یعنی "طلب" باشد."
(نور مجرد؛ ج۱، ص۱۳۹)
✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز!
آن چه در کانال تقدیم میشود:
✅ برای دوستانِ بحث #رسائل شیخ انصاری، نکاتی از کتاب #فوائد_الأصول مرحوم #محقق_نائينى بیان میشود.
✅ برای دوستانِ بحث #مکاسب شیخ انصاری، کتاب #حاشیة_المكاسب مرحوم #آخوند_خراسانى و کتاب #مصباح_الفقاهة مرحوم #محقق_خویی شرح و تبیین میشود.
✅ برای دوستانِ آشنای با کتاب #مکاسب شیخ انصاری، #روش_شناسی_فقه و تحلیل و کشف #روش_فقه_شیخ به صورت پیامهای متنی تقدیم میشود.
✅ برای دوستانِ بحث #الحلقة_الثالثة شهید صدر، مطالب #الحلقة_الثانیة شهید صدر خلاصه و تبیین میشود.
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ انشاءالله آن چه تقدیم میشود برای دوستان نافع و مفید باشد؛ بنده خودم از این مباحث بسیار استفاده میبرم.
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ توصیههای شعبانی استاذنا المُحقّق حضرت آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظله) 👇👇👇👇👇👇👇
nimeh-shaban-1402.12.02.mp3
1.13M
🎙حضرت آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظلّه)
امام خامنهای (دام ظله الوارف) در دیدار با علما و طلاب استان فارس در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷:
"طلبههای جوان! هر چه میتوانید درس بخوانید، فکر کنید، مایه بیَندوزید؛ برای ادای رسالتِ یک روحانی عالِمشدن، عمیقشدن، متفکّرشدن، نظریهسازشدن لازم است؛ معارف دینی را باید شناخت و آنها را با منطقِ روز باید دانست و فهمید و گفت. ... لذا حوزههای علمیهى ما به درس، به علم، به فکر نیازمندند؛ هر چه میتوانید بخوانید، فکر کنید، این لازم است."
✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم محلّاتی در کتاب اختران تابناک (ص۱۳۴) از مرحوم سید جواد صاحب مفتاح الکرامة نقل میکند که از او پرسیدند: در شب قدر افضل و بهترین اعمال چیست؟
فرمود: تحصیل علوم مذهبی.
✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم علامهی طباطبایی (رضوان الله علیه) در آخرین سطرهای تفسیر شریف المیزان (ج۲۰/ص۵۵۷) مینویسند:
"تمَّ الکتاب و الحمد للّه و اتّفق الفَراغ من تأليفه في ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالي شهر رمضان..."
✴️@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#الحلقة_الثانیة
#شهید_صدر
#خلاصهی_مباحث
#الدلیل_العقلی
#استحالة_التكليف_بغیرالمقدور
📚 ۳- قاعدة "استحالة التكليف بغير المقدور" (قسمت اول)
🔶️🔸️ اين قاعده دو معنا دارد:
🔸️ ۱- معنای اول (استحالهی اِدانه): مستحیل است که مولا عبدش را به سبب انجام غیر اختیاری یک فعل یا ترک غیر اختیاری یک فعل اِدانه و مواخذه کند.
🔸️ ۲- معنای دوم (استحالهی تکلیف):
در عالَم تشریع و قانونگذاری مستحیل است که مولا عبدش را به یک امر غیر مقدور -که در توانِ او نیست- تکلیف کند.
🔷️🔹️ از نگاه تحلیلی نیازی نیست که #ملاک و #اراده مشروط به قدرت باشند؛ یعنی کاملاً معقول و ممکن است که ملاکِ حکم (مصلحت و مفسده) و یا ارادهی بر ملاک (حبّ و بغض) مشروط و مقیَّد به قدرتِ عبد نباشد؛ زیرا روشن است که خوببودن یا بدبودن یک فعل میتواند بدونِ توجّه به قدرتِ عبد مورد نظر مولا قرار بگیرد.
🔷️🔹️ اما مرحلهی #اعتبار اگر تنها یک اعتبارِ بدون تحریک و بعث باشد و تنها کاشف از ملاک و اراده محسوب شود میتواند شامل فرد عاجز نیز باشد، اما اگر در مقام تحریک و بعث باشد باید مشروط به قدرت باشد و حتماً قدرت در این مرحله مورد نظر مولاست.
🔹️ خطابات و نصوص شرعی کاشف از مرحلهی اعتبار و جعلاند؛ این اعتبار و جعل -بدون شک- مختص به حال قدرت است و به مکلّف عاجز ارتباطی ندارد.
🔷️🔹️ قدرت عقلی و شرعی:
همان طور که گفتیم قدرت در مرحلهی تکلیف و جعل -بدون شکّ- معتبر است، اما اگر مبادیِ حکم (ملاک و اراده) نیز مشروط به قدرت باشد، قدرت #شرط_شرعی است، و اگر مبادی حکم، شامل عاجز هم باشد شرط قدرت در مرحلهی تکلیف و جعل، #شرط_عقلی خواهد بود.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee