محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎙 #تدریس_فشرده_حلقَتَیْن 🔸️#الحلقة_الثالثة 🔹️#الحلقة_الثانية #جلسه_اول_حلقتین #تعريف #موضوع #فائده
✅ دوستانی که قصد رسیدن به مرحلهی #اجتهاد را ندارید نیّت جدّی کنید حتماً و بدون سُستی #حلقات_ثلاث مرحوم #شهید_صدر و #کفایة_الأصول مرحوم #آخوند_خراسانى را با دقّت درس بگیرید و بنویسید و زیر و رو کنید؛ بیش از این نیازی نخواهید داشت.
⚠️این اندازه از #اصول برای طلبه -در هر مجال و در هر عرصهای- #لازم و #ضروری است.
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_میرزای_نائینی
✅ #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۳۳۴) در بیان ادلّهی نظریهی خود در بحث #استصحاب -یعنی اعتبارِ #استصحاب در خصوصِ #شکّ_در_رافع- که همان نظریهی #شیخ_انصاری است، میفرماید:
🔷️🔸️ ۳- دلیل سوم: اَخبار (#صحیحه_اوّل_زراره)
📌 دلیلِ عمدهی استصحاب #اخبار است.
📌 مضمرهبودنِ این صحیحه خدشهای به اعتبارِ سند وارد نمیکند، زیرا زراره جز از امام (علیه السلام) نقل حدیث نمیکند.
🔸️ ایشان نقطهی تمرکزِ استدلال بر این صحیحه را جنسبودنِ "ال" در کلمهی "الیقین" دانسته، و میفرماید: استدلال به این صحیحه برای اثبات #استصحاب مطلقاً (یعنی در تمام ابواب و در تمام شبهات بدویه) متمرکز بر این نقطه است که بتوانیم اثبات کنیم "ال" در "الیقین" به معنای جنس است تا اطلاق مذکور از این صحیحه قابل برداشت باشد.
🔹️ ایشان در ادامه میآورد: مراد امام (علیه السلام) در فقرهی "فإنه على يقينٍ من وضوءه" خصوصِ "یقین به وضو" نیست؛ یعنی "وضو" هیچ دخالتی در قاعده کلی (عدم نقض یقین به شکّ) نداشته، و تنها، موردِ سوالِ زراره است؛ پس باید خصوصیتِ وضو را -که در این فقره در متن کلام امام (علیه السلام) ذکر شده است- الغا کرد.
🔸️ روشن است که "ال" در "الیقین" اگر به معنای عهد باشد #استصحاب در آن اطلاق و دایرهای که مورد نظر ماست از این صحیحه قابل استفاده نخواهد بود.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_میرزای_نائینی
✅ #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۳۳۶) در ادامهی توضیح استدلال به #صحیحه_اوّل_زراره میآورد: با توضیحاتی که بیان شد روشن میشود استدلال به #صحیحه_اول_زراره متوقّف بر تعیینِ جزاء (جوابِ شرط در صحیحه) نیست؛ از این رو، نیازی نیست مانند #شیخ_انصاری در #رسائل (ج۳/ص۵۶ و ۵۷) وجوهی برای جوابِ شرط ذکر کنیم، آن گونه که ایشان خود را به سختی انداخته است؛ یعنی جوابِ شرط هر چه که باشد استدلال به #صحیحه_اول_زراره تنها و تنها منوط به آن است که مراد از "الیقین" جنس (مطلقِ یقین) باشد.
🔸️ اما در هر حال، هیچ اشکالی ندارد که جوابِ شرط را خودِ فقرهی "فإنه على يقينٍ من وضوئه" -که یک جملهی خبریه است- بدانیم و آن را تاویل به جملهی انشائیه کنیم؛ بر این اساس، معنای این فقره میشود: "واجب است آن شخص از لحاظ عملی بنای خود را بر همان یقینِ به وضوئش بگذارد".
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
مفسِّر گرانقدر آیت الله جوادی آملی (دام ظله) در مورد اهمّیّتِ تبلیغِ عالِمان میفرمایند:
"اگر خداي ناكرده شماها [منبر] نرفتيد شاگردانتان میروند؛ آنها نرفتند مدّاحان میروند؛ آن وقت وضعِ اينجا مثل پاكستان میشود. در پاكستان ذاكرها هستند كه رهبریِ فكر مردم را به عهده دارند، نه عُلمايشان.
اگر شما میبينيد [در] ايران عُلما رهبریِ فكریِ مردم را به عهده دارند برای اين بوده كه از اوّل تا آخر، از آخر تا اوّل، بزرگانِ اين سرزمين [بودهاند که] اهلِ منبر بودند."
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ دوستانی که قصد رسیدن به مرحلهی #اجتهاد را ندارید نیّت جدّی کنید حتماً و بدون سُستی #حلقات_ثلاث مر
برخی دوستان سوال کردند که این مطلب چگونه است؟!
✅ مقصود این است که اگر کسی که قصد رسیدن به #اجتهاد را ندارد تنها و تنها #حلقات_ثلاث و #کفایة_الأصول را به خوبی و دقّت مطالعه کند کافی است؛ حتی نیازی به درس #خارج_اصول ندارد.
⚠️ البته باید خوب و در یک بازهی زمانی مناسب بخواند...
#کفایة_الأصول
#آخوند_خراسانى
#حاشیة_المشكيني
#میرزاابوالحسن_مشکینی
#المُقدَّمة
📔 ۳- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۱): ...تغایُرَ الكلّي و مصاديقه، و الطبيعي و أفراده... .
✅ #میرزاابوالحسن_مشکینی در #حاشیة_المشكيني (ج۱/ص۴۹) در مورد این فقره از کلام #آخوند_خراسانی مینویسد: گاه توهّم میشود که عطفِ "الطبيعي و أفراده" بر "الکلّي و مصاديقه" از باب عطف خاصّ بر عام است، زیرا #کلّی_طبیعی یکی از اقسام کلّی است؛ به این توضیح که -همان طور که در منطق آمده است- #کلّی سه قسم است: #کلّی_عقلی و #کلّی_منطقی و #کلّی_طبیعی.
🔷️🔸️ ایشان در ردّ این توهّم دو اشکال را وارد کرده و میآورد:
🔸️ ۱- اشکال اول:
اگر به تمام کلام #آخوند_خراسانی در این فقره نگاه شود ایشان درصدد بیان این نکته است که #موضوع_علم با ریزموضوعاتِ مسائلِ علم اتّحاد خارجی دارد در حالی که مفهومش با مفهومِ آن موضوعات مُغایر است، سپس ایشان میفرماید: "... مانند تغایُرِ کلّی و مصادیقش، و طبیعی و افرادش".
اگر بگوییم مراد ایشان از "الكلّي و مصاديقه" آن عنوانی است که شامل هر سه قسمِ کلّی میشود قطعاً صحیح نیست، زیرا #کلّی_عقلی و #کلّی_منطقی هیچ اتّحادی با افراد خارجی ندارند.
🔹️ ۲- اشکال دوم:
#کلّی_عقلی و #کلّی_منطقی هیچ مصداقی در عالَم خارج ندارند، و کلّیبودنشان به خاطر حکایتِشان از چیزی است که در خارج کثرت خارجی دارد، نه به خاطر وجود مصادیقشان در خارج؛ از این رو، در منطق نیز گفته شده است که #کلّی_عقلی و #کلّی_منطقی تنها موطنشان عقل است در حالی که #کلّی_طبیعی به واسطهی وجودِ افراد خارجیاش موجود در خارج است.
#آخوند_خراسانی نیز در کلام خود تصریح به دو نکتهی "اتّحاد خارجی" و "مصادیق" میکند تا این توهّم را دفع کند.
🔶️🔹️از این رو، عطف "الطبیعي و أفراده" بر "الكلّي و مصاديقه" عطف تفسيری بوده، یا تنها تفنّن در عبارت است.
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ ادامهی بررسی #صحیحه_اوّل_زراره در #فوائد_الأصول 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_میرزای_نائینی
✅ #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۳۳۶) در ادامهی توضیح استدلال به #صحیحه_اوّل_زراره دربارهی احتمالاتی که #شیخ_انصاری مطرح کرده است مینویسد:
🔶️🔹️ این احتمال -که فقرهی "فإنه على يقين من وضوءه" علّتِ براى جوابِ شرطی است که حذف شده و آن فقره به جایش نشسته است؛ جوابی مانند "فلا یجب علیه الوضوء"- بسيار ضعيف است، با این که #شیخ_انصاری همین احتمال را تقویت میکند.
🔹️ ایشان در ادامهی سخن خود میآورد: اگر جوابِ شرط را "فلا یجب عليه الوضوء" بدانیم و علّتش را نیز همان فقرهی "فإنه على يقين من وضوءه" بدانیم مستلزم آن است که امام (علیه السلام) بدون هیچ مُبرِّر و فایدهای "عدم وجوب وضو" را در کلام اخیر خود تکرار کرده باشد، زیرا امام (علیه السلام) عدم وجوب وضو را با "لا... " بيان فرموده است، و هیچ دلیلی ندارد که دوباره تکرار کند.
🔷️🔸️ و از آن احتمال ضعیفتر آن است که جوابِ شرط را "و لا ینقض الیقین بالشکّ" قرار دهیم، زیرا چنین احتمالی از سیاق کلام بسیار بعید است.
🔸️همچنین این احتمال مستلزم این است که این فقره اختصاص به باب وضو پیدا کرده و از کلّیت بیفتد، و "ال" در الیقین را ناگزیر باید حمل بر عهْد کنیم.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee