eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
76 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد سید منذر حکیم در مورد فضای رشد علمى در نجف و روش شیوای تدریس حضرت استاد آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی (دام ظله) نقل می‌کند: "در نجف برای یک نفر آیت‌الله مرتضوی در مسجد هندی مکاسب می‌گفتند، ما تازه مقدمات را شروع کرده بودیم، طوری درس می‌دادند که من فکر می‌کردم که هزار نفر پای منبر ایشان نشسته است، -در حالی که یک نفر نشسته بود- صدای ایشان در مسجد هندی طنین‌انداز شده بود؛ اینقدر جالب و رسا؛ فقط با یک نفر. از ایشان می‌پرسیدم که شما چه کار می‌کنید؟ فرمودند: 'من یک ساعت مطالعه می‌کنم و یک ساعت روش القاء و روش مطرح کردن را کار می‌کنم'؛ برای درس دو ساعت می‌گذارد؛ یک ساعت مطالعه؛ گاهی از ته صفحه رسائل مطلب را برای گفتن شروع می‌کرد، نه از سر مطلب و بعد جمع‌بندی می‌کرد و به جایی می‌رسید که احساس می‌کردید که نیاز به تطبیق ندارید، اینقدر روان و اینقدر زیبا گفته است که ترجمه هم نیاز نداشته باشد؛ چون مطلب را خوب فهمیده‌اید، و به عبارت دیگر در مُشت شما آمده است؛ این استاد خوب و این روش خوب..." ✴️@fegh_osoul_rafiee
متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله) در پی درگذشت همسر گرامی استاد آیت‌الله مرتضوی (دام ظله): بسم‌الله الرحمن الرحیم آیت الله جناب آقای حاج سید حسن مرتضوی دامت برکاته! مصیبت وارده را به آن جناب و دیگر بازماندگان تسلیت عرض می‌کنم و سلامت و عافیت جنابعالی و رحمت و مغفرت الهی برای آن مرحومه را مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای - ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
۱۲- در (ج۴/ص۳۰۶) -بعد از بیان عدم دلالت تعریف (إبقاء ما کان) بر ارکان و حقیقت - می‌فرماید: یعنی «عدم نقض‌ِ یقینِ سابق»؛ البته ایشان دو مطلب را در داخل تعریف خود می‌آورد: ۱ـ "یقین سابق" گاه به حکم تعلّق می‌گیرد و گاه به موضوعی که دارای حکم است. ۲ـ "عدم نقض" در در حقیقت یعنی ترتیب‌ندادنِ آثار شکّ و عمل‌نکردن بر طبق آن. 🔶️🔸️ ایشان در ادامه سه نکته در مورد تعریف بیان می‌کنند: 🔸️این تعریف منطبق بر مفاد اخبار "لا تنقض" است؛ ایرادی نیز در این نیست، زیرا حقیقت همان چیزی است که در اخبار "لا تنقض" آمده است. 🔸️قیودی که در تعریف ذکر می‌شود به خاطر خارج‌کردن و است. 🔸️قیودی که در این تعریف ذکر شده است حتی صورت را نیز خارج می‌کند، زیرا ما مانند شیخ انصاری معتقدیم در جاری نیست. ✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#رسائل_شیخ_انصاری #فوائد_الأصول #محقق_ميرزاى_نائينى ✅ ۱۲- #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۴
دوستان عزیز! ✅ طبق برنامه‌ای که پیش از این نیز در کانال داشتیم برای استفاده‌ی دوستانم در درس ، شرح و تبیین مباحث از کتاب گرانسنگ نیز تقدیم دوستان خواهد شد. یاعلی
مرحوم آقانجفی قوچانی (رضوان الله علیه) در سیاحت شرق (ص۱۶۲) در وصف درس مرحوم می‌نویسد: "روز به روز شوقم به درس فقه و اصول آقای آخوند ملامحمدکاظم افزوده می‌شد؛ خیلی خوب درس می‌داد؛ ... من بس که از درس‌دادنِ ایشان خوشم می‌آمد و مطالبش را خوب می‌فهمیدم دلم‌می‌خواست در وسط درس برقصم. در نوشتن درس فقه و اصول آخوند نیز عشق غریبی داشتم، و با فکر و تأمّل می‌نوشتم." ✴️@fegh_osoul_rafiee
حضرت استاد بزرگوار آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظله) در مورد اهمیت هدف‌گذاری در مسیر علم می‌فرمایند: "دقّت کنید هدفتان چیست! درس بخوانم که وکیل شوم بعد هم آنچنانه زندگی کنم؟! درس بخوانم که امام جمعه شوم یکی در ماشین را برایم باز کند؟! این‌ها توهّماتی است که وقتی انسان به گذشته‌ی خود نگاه می‌کند از عُمق جان می‌سوزد که چرا زندگی را این گونه سپری کردم!" ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 تدریس فشرده‌ی 🕌 دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🚪مدرس ۳۳ (طبقه‌ی دوم) 📆 از روز دوشنبه ۲ مهر (١٠ جلسه) ⏰ راس ساعت ۱۶ ✴️@fegh_osoul_rafiee
🔴 برنامه‌ی دروس حقیر با توجه به شروع سال جدید تحصیلی🔴 📚 شيخ انصارى 📕 استصحاب 🏫 دانشگاه رضوی ⏰ ٨ صبح 📚 شهید صدر 📕 از ابتدای "الأصول العملية" 🏫 دانشگاه رضوی ⏰ ۹ صبح 📚 مرحوم‌ مظفر 📕از ابتدای علم اصول 🕌 مدرسه‌ی علمیه‌ی عباسقلیخان ⏰ ۱۰ صبح 📚 شیخ انصاری 📕 شروط متعاقدین 🏫 مدرسه‌ی علمیه‌ی عباسقلیخان ⏰ ۱۲ ظهر @fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از فقه دانشگاه رضوی
دوره فشرده تدریس حلقه اولی از مجموعه حلقات شهید صدر استاد: حجه الاسلام و المسلمین محمد علی رفیعی جزئیات در پوستر ثبت نام از طریق : https://formafzar.com/form/p58gq کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه باشید @razavifiqh www.razavi.ac.ir
۱۳- در (ج۳/ص۱۰۵ تا ص۱۱۹) در بحث تضادّ بین و -در مورد تفاوت بین و و - می‌فرماید: آن‌چه در باب و همچنین و جعل می‌شود حکم تکلیفی نیست تا آن که با احکام تکلیفی واقعی متضادّ باشد و محذوری به وجود آورد. ایشان در ادامه می‌فرماید: 🔶️🔹️ به نسبت با آنچه به دست شارع جعل می‌شود تنها () است که به صورت تتمیم همان کشف ناقصی است که در امارات به خودی خود موجود است. 🔶️🔹️ و به نسبت با مانند نیز شارع یکی از دو طرف شکّ را واقع قرار می‌دهد و طرف دیگر را نیز الغاء می‌کند؛ یعنی متیقّن قبلی را همان حکم واقعیِ در هنگام شکّ قرار داده و طرف دیگر را نادیده می‌گیرد. 🔶️🔹️و در -مانند و و - آنچه به دست شارع جعل می‌شود تنها بناء عملی بر یکی از دو طرف است بدون آن که نگاهی به طرف دیگر باشد؛ چه آن که اگر مصلحت، اهمّیّت بالاتری نزد شارع داشته باشد را جعل می‌کند، و اگر این گونه نباشد و را. ✴️@fegh_osoul_rafiee
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله تبارک و تعالى و به لطف ولیّ نعمتمان علیّ بن موسی الرضا (علیهما السلام) فعالیّت‌های علمی کانال "دروس فقه و اصول محمد علی رفیعی" در این سال تحصیلی نیز مانند گذشته با شرح و تبیین مباحث و کتاب‌های مهمّ فقهی و اصولی، به فراخور و به موازات بحث‌هایی که در خدمت دوستان عزیزم هستم براى تعمیق و فهم بیشتر دوستان از دیدگاه‌های عالمان و اندیشمندان اصولی و فقهی با قوّت از سر گرفته خواهد شد. یاعلی