eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
324 دنبال‌کننده
342 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه دانشگاه رضوی
دوره فشرده تدریس حلقه اولی از مجموعه حلقات شهید صدر استاد: حجه الاسلام و المسلمین محمد علی رفیعی جزئیات در پوستر ثبت نام از طریق : https://formafzar.com/form/p58gq کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه باشید @razavifiqh www.razavi.ac.ir
۱۳- در (ج۳/ص۱۰۵ تا ص۱۱۹) در بحث تضادّ بین و -در مورد تفاوت بین و و - می‌فرماید: آن‌چه در باب و همچنین و جعل می‌شود حکم تکلیفی نیست تا آن که با احکام تکلیفی واقعی متضادّ باشد و محذوری به وجود آورد. ایشان در ادامه می‌فرماید: 🔶️🔹️ به نسبت با آنچه به دست شارع جعل می‌شود تنها () است که به صورت تتمیم همان کشف ناقصی است که در امارات به خودی خود موجود است. 🔶️🔹️ و به نسبت با مانند نیز شارع یکی از دو طرف شکّ را واقع قرار می‌دهد و طرف دیگر را نیز الغاء می‌کند؛ یعنی متیقّن قبلی را همان حکم واقعیِ در هنگام شکّ قرار داده و طرف دیگر را نادیده می‌گیرد. 🔶️🔹️و در -مانند و و - آنچه به دست شارع جعل می‌شود تنها بناء عملی بر یکی از دو طرف است بدون آن که نگاهی به طرف دیگر باشد؛ چه آن که اگر مصلحت، اهمّیّت بالاتری نزد شارع داشته باشد را جعل می‌کند، و اگر این گونه نباشد و را. ✴️@fegh_osoul_rafiee
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاء الله تبارک و تعالى و به لطف ولیّ نعمتمان علیّ بن موسی الرضا (علیهما السلام) فعالیّت‌های علمی کانال "دروس فقه و اصول محمد علی رفیعی" در این سال تحصیلی نیز مانند گذشته با شرح و تبیین مباحث و کتاب‌های مهمّ فقهی و اصولی، به فراخور و به موازات بحث‌هایی که در خدمت دوستان عزیزم هستم براى تعمیق و فهم بیشتر دوستان از دیدگاه‌های عالمان و اندیشمندان اصولی و فقهی با قوّت از سر گرفته خواهد شد. یاعلی
درس شیخ انصاری 🔸️ شرح و تبیین و تصحیح آخوند خراسانى 🔸️ جمع‌بندی، شرح و تبیین محقق خویی
درس شیخ انصاری 🔸️ شرح و تبیین محقق نائينی
درس شهيد صدر 🔸️جمع‌بندی و شرح شهيد صدر
علامه‌ی بزرگوار حسن‌زاده‌ی آملی (رضوان الله علیه) درباره‌ی اهمّیّت عزم و اراده در مسیر علم می‌فرمایند: "طلبه، مُشوِّقش درس و کتاب و اُستاد است و محضر اُستاد... باید به عزم و اراده و استقامت پیش رفت؛ با تن‌ْپروری و تجمّلاتِ زندگی و پریشان‌ْخاطری نمی‌شود؛ امکان ندارد انسان بخواهد درس بخواند و [در همان حال] دنبال آبادی و عُمران دنیا هم باشد؛ این دو با هم جمع نمی‌شود." ✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎤 #تدریس_فشرده 📚 #الحلقة_الأولى ✏️ #شهید_صدر 🔹️ جلسه‌ی ۱ 📆 ۳ مهر ۱۴۰۳ 🕌 دانشگاه رضوی ✴️@fegh_osou
✅ مرحوم در ابتدای در صدد است تصویر همه‌جانبه و همچنین تاریخی از علم اصول ارائه کند؛ از این رو، نکات بسیار عمیق و دقیقی در این باره بیان می‌کند که در دو حلقه‌ی بعدی هیچ اشاره‌ای به این نکات نکرده است.
✅ ۱۴- در (ج۴/ص۳۰۷ تا ۳۱۲) درباره‌ی آن که از است یا از می‌آورد: حقّ آن است که استصحابِ جاری در از بوده، و استصحابِ جاری در از است. 🔶️🔸️ ایشان در ادامه در توضیح سخن خود چند مطلب را بیان می‌فرماید: 🔶️ مطلب۱: فرق بین علم اصول با دیگر علومی که در استنباط به کار گرفته می‌شود آن است که مسائل و به عنوان کبرای استنباط فقهی قرار می‌گیرد، اما مسائل دیگر علوم -مانند علم رجال و علم لغت و مانند آن- تنها صغرای استنباط فقهی را می‌سازد. 📌 ایشان معتقد است بحث از ظهور امر و نهی و مانند آن از مبادی علم اصول است، و مساله‌ی اصولی نیست. 🔶️ مطلب۲: خود در حقیقت حکم شرعی‌ و نتیجه‌ی استنباط فقهی‌اند و بی‌واسطه بر عمل مکلّفان تطبیق می‌شوند، به خلاف که تنها در صورتی به عمل مکلفان تعلّق می‌گیرند که بر مصادیق جزیی تطبیق شوند. 🔶️ مطلب۳: نتیجه‌ی مسائل و تنها به درد مجتهد می‌خورد و مقلِّد بهره‌ای از آن نمی‌برد، اما نتیجه‌ی برای مقلِّد است؛ از این رو، مجتهد می‌تواند به نتیجه‌ی فتوی بدهد، بخلاف که فتوای به آن معنا ندارد. 🔶️ مطلب۴: استصحابِ جاری در ویژگی‌های مسائل اصولی‌ای که در بالا بیان کردیم را داراست، برخلاف استصحابِ جاری در که ویژگی قواعد فقهیه را داراست؛ نتیجه‌ی چنین استصحابی کلّی بوده و اِعمال چنین استصحابی هم تنها وظیفه‌ی مجتهد است و به درد مکلف نمی‌خورد. ✴️@fegh_osoul_rafiee