هدایت شده از فقه دانشگاه رضوی
#کارگاه_حلقات
#شهید_صدر
دوره فشرده تدریس حلقه اولی از مجموعه حلقات شهید صدر
استاد: حجه الاسلام و المسلمین محمد علی رفیعی
جزئیات در پوستر
ثبت نام از طریق :
https://formafzar.com/form/p58gq
کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
با ما همراه باشید
@razavifiqh
www.razavi.ac.ir
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_ميرزاى_نائينى
✅ ۱۳- #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۳/ص۱۰۵ تا ص۱۱۹) در بحث تضادّ بین #احکام_ظاهری و #احکام_واقعی -در مورد تفاوت بین #اماره و #اصل_عملی_تنزیلی و #اصل_عملی_غیر_تنزیلی- میفرماید:
آنچه در باب #اماره و همچنین #اصل_عملی_تنزیلی و #اصل_عملی_غیر_تنزیلی جعل میشود حکم تکلیفی نیست تا آن که با احکام تکلیفی واقعی متضادّ باشد و محذوری به وجود آورد.
ایشان در ادامه میفرماید:
🔶️🔹️ به نسبت با #اماره آنچه به دست شارع جعل میشود تنها #وسطیّت_در_اثبات (#کاشفیّت) است که به صورت تتمیم همان کشف ناقصی است که در امارات به خودی خود موجود است.
🔶️🔹️ و به نسبت با #اصل_عملی_محرز مانند #استصحاب نیز شارع یکی از دو طرف شکّ را واقع قرار میدهد و طرف دیگر را نیز الغاء میکند؛ یعنی متیقّن قبلی را همان حکم واقعیِ در هنگام شکّ قرار داده و طرف دیگر را نادیده میگیرد.
🔶️🔹️و در #اصل_عملی_غیر_محرز -مانند #احتیاط و #برائت و #حلّیّت- آنچه به دست شارع جعل میشود تنها بناء عملی بر یکی از دو طرف است بدون آن که نگاهی به طرف دیگر باشد؛ چه آن که اگر مصلحت، اهمّیّت بالاتری نزد شارع داشته باشد #احتیاط را جعل میکند، و اگر این گونه نباشد #برائت و #حلّیّت را.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#رسائل_شیخ_انصاری #فوائد_الأصول #محقق_ميرزاى_نائينى ✅ ۱۳- #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۳
دوستان حلقهی ثالثه مطالعه کنند.
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله تبارک و تعالى و به لطف ولیّ نعمتمان علیّ بن موسی الرضا (علیهما السلام) فعالیّتهای علمی کانال "دروس فقه و اصول محمد علی رفیعی" در این سال تحصیلی نیز مانند گذشته با شرح و تبیین مباحث و کتابهای مهمّ فقهی و اصولی، به فراخور و به موازات بحثهایی که در خدمت دوستان عزیزم هستم براى تعمیق و فهم بیشتر دوستان از دیدگاههای عالمان و اندیشمندان اصولی و فقهی با قوّت از سر گرفته خواهد شد.
یاعلی
✅ درس #مکاسب شیخ انصاری
🔸️ شرح و تبیین و تصحیح #حاشیة_المكاسب آخوند خراسانى
🔸️ جمعبندی، شرح و تبیین #مصباح_الفقاهة محقق خویی
✅ درس #رسائل شیخ انصاری
🔸️ شرح و تبیین #فوائد_الأصول محقق نائينی
✅ درس #الحلقة_الثالثة شهيد صدر
🔸️جمعبندی و شرح #الحلقة_الثانية شهيد صدر
علامهی بزرگوار حسنزادهی آملی (رضوان الله علیه) دربارهی اهمّیّت عزم و اراده در مسیر علم میفرمایند:
"طلبه، مُشوِّقش درس و کتاب و اُستاد است و محضر اُستاد... باید به عزم و اراده و استقامت پیش رفت؛ با تنْپروری و تجمّلاتِ زندگی و پریشانْخاطری نمیشود؛ امکان ندارد انسان بخواهد درس بخواند و [در همان حال] دنبال آبادی و عُمران دنیا هم باشد؛ این دو با هم جمع نمیشود."
✴️@fegh_osoul_rafiee
۱- حلقه اولی-رفیعی-۱۴۰۳۰۷۰۳.mp3
18.94M
🎤 #تدریس_فشرده
📚 #الحلقة_الأولى
✏️ #شهید_صدر
🔹️ جلسهی ۱
📆 ۳ مهر ۱۴۰۳
🕌 دانشگاه رضوی
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎤 #تدریس_فشرده 📚 #الحلقة_الأولى ✏️ #شهید_صدر 🔹️ جلسهی ۱ 📆 ۳ مهر ۱۴۰۳ 🕌 دانشگاه رضوی ✴️@fegh_osou
✅ مرحوم #شهید_صدر در ابتدای #الحلقة_الأولى در صدد است تصویر همهجانبه و همچنین تاریخی از علم اصول ارائه کند؛ از این رو، نکات بسیار عمیق و دقیقی در این باره بیان میکند که در دو حلقهی بعدی هیچ اشارهای به این نکات نکرده است.
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_ميرزاى_نائينى
✅ ۱۴- #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۳۰۷ تا ۳۱۲) دربارهی آن که #استصحاب از #قواعد_فقهیه است یا از #قواعد_اصولیه میآورد:
حقّ آن است که استصحابِ جاری در #شبههی_حکمیه از #قواعد_اصولیه بوده، و استصحابِ جاری در #شبههی_موضوعیه از #قواعد_فقهیه است.
🔶️🔸️ ایشان در ادامه در توضیح سخن خود چند مطلب را بیان میفرماید:
🔶️ مطلب۱: فرق بین علم اصول با دیگر علومی که در استنباط به کار گرفته میشود آن است که مسائل و #قواعد_اصولیه به عنوان کبرای استنباط فقهی قرار میگیرد، اما مسائل دیگر علوم -مانند علم رجال و علم لغت و مانند آن- تنها صغرای استنباط فقهی را میسازد.
📌 ایشان معتقد است بحث از ظهور امر و نهی و مانند آن از مبادی علم اصول است، و مسالهی اصولی نیست.
🔶️ مطلب۲: #قواعد_فقهیه خود در حقیقت حکم شرعی و نتیجهی استنباط فقهیاند و بیواسطه بر عمل مکلّفان تطبیق میشوند، به خلاف #قواعد_اصولیه که تنها در صورتی به عمل مکلفان تعلّق میگیرند که بر مصادیق جزیی تطبیق شوند.
🔶️ مطلب۳: نتیجهی مسائل و #قواعد_اصولیه تنها به درد مجتهد میخورد و مقلِّد بهرهای از آن نمیبرد، اما نتیجهی #قواعد_فقهیه برای مقلِّد است؛ از این رو، مجتهد میتواند به نتیجهی #قواعد_فقهیه فتوی بدهد، بخلاف #قواعد_اصولیه که فتوای به آن معنا ندارد.
🔶️ مطلب۴: استصحابِ جاری در #شبههی_حکمیه ویژگیهای مسائل اصولیای که در بالا بیان کردیم را داراست، برخلاف استصحابِ جاری در #شبههی_موضوعیه که ویژگی قواعد فقهیه را داراست؛ نتیجهی چنین استصحابی کلّی بوده و اِعمال چنین استصحابی هم تنها وظیفهی مجتهد است و به درد مکلف نمیخورد.
✴️@fegh_osoul_rafiee