eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
77 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان عزیز! 🔶️ برای استفاده‌ی بیشتر از اوقات و با توجه به تعطیلی پنجشنبه‌ها، کتاب روزانه به صورت دو کلاس برگزار و ضبط خواهد شد. 🔶️ به استثنای جلسه‌ی اول که حاوی مباحث گوناگون و البته متراکم بود و بیش از یک ساعت و ربع طول کشید جلسات بعدی انشاءالله تعالى کمتر از یک ساعت برگزار خواهد شد. 🔷️ امروز ساعت ۱۵ تا ۱۷ خدمت دوستان هستم؛ مدرس ۳۳. یاعلی
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
دوستان عزیز! 🔶️ برای استفاده‌ی بیشتر از اوقات و با توجه به تعطیلی پنجشنبه‌ها، #تدریس_فشرده کتاب #ال
هدف از برگزاری کتاب : 🔶️🔹️ گذراندنِ سریعِ یک دور کتاب بدون مُعطّلی و اتلاف وقت؛ اولین کتاب در هر علمی باید مختصر، بدون تعمیق و تدقیق‌های علمی، همه‌جانبه و بدون مُعطّلی باشد. 🔶️🔹️ آشنایی اجمالی با علم اصول در قالب یک کتاب مختصر و دربردارنده‌ی همه‌ی مسائل علم 🔶️🔹️ شکل‌گیری تصویر ذهنیِ درست، تاریخی و همه‌جانبه از علم اصول 🔶️🔹️ آشنایی با تقسیم‌بندی نو و ابتکاری در علم اصول 🔶️🔹️ آشنایی اجمالی با ادبیات بیانی و نظریات علمی ؛ از این رو، در ناگزیر به تطبیق و تبیین کلمه به کلمه‌ی متن کتاب هستیم. ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 ۱۰۸- قوله (ج۳، ص٢٧۵): و المشهور -کما عن الدروس و الکفایه: بطلانُ عقد الصبي... . (قسمت اول)مرحوم -در تبیین نظریه‌ی خود در مورد صحّت یا عدمِ صحّتِ معامله‌ی غلام (صبیّ ممیِّز) پیش از رسیدن به سنّ تکلیف یا احتلام- در قالب چند مطلب می‌فرماید: 🔶️🔹️ مطلب۱: بی‌شکّ معامله‌ای که صبیّ در آن به طور مستقلّ و به تنهایی خودْ زمامِ معامله را به دست بگیرد، حتی اگر ولیّش او را وکیل در انجام معامله قرار دهد یا به طور کلّی، امرِ معامله را به او بسپارد معامله‌اش در تمام این صورت‌ها باطل است. دلیل این بطلان نیز اجماعی است که در کلام جمعی از اصحاب اخیار نقل شده است و همچنین روایات فراوانی است که دلالت بر بطلان دارد. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
۱۵- در (ج۴/ص۳۱۳) درباره‌ی فرق و () و قاعده_مقتضی_و_مانع می‌فرماید: این سه عنوان با یکدیگر متباین‌اند و مفهومی که جامع بین این سه باشد وجود ندارد. 🔶️🔹️ در متعلّق یقین و شکّ دو چیز است؛ یقین به وجود مقتضی و شکّ به وجود مانع متعلّق است؛ و این، به نحوی است که زمان شکّ و یقین و مشکوک و متیقّن یکی است. در حالی که متعلّق شکّ و یقین در و یک چیز است. 🔶️🔹️ در زمانِ پیداشدنِ شکّ و یقین، مختلف و زمانِ خودِ مشکوک و متیقّن یکی است، مانند یقین به عدالت زید در روز جمعه، و شکّ در روز شنبه نسبت به همان عدالت روز جمعه‌ی او. 🔶️🔹️ در نیز زمانِ متیقّن و مشکوک مختلف است، اما نسبت به خود یقین و شکّ تفاوتی نمی‌کند که زمانِ پیداشدنِ شکّ و یقین در نفس مکلّف یکی باشد یا مختلف باشد؛ این، عکسِ است. 🔹️ از این رو، اگر اخبار "لا تنقض" دالّ بر اعتبار استصحاب باشند به هیچ عنوان دلالتی بر دو قاعده‌ی دیگر نخواهند داشت. ✴️@fegh_osoul_rafiee
مجتهد و علّامه‌ی بزرگوار، استاد دکتر سیّدجعفر شهیدی (رضوان الله علیه) در مورد سختی دوران تحصیلش در نجف اشرف می‌گوید: "شب تنم را بر آجرِ گرم می‌گذاشتم و چون نیمه‌ی بدنم غرْق در عَرَق می‌شد غَلْت می‌زدم و نسیمی به همان نیمه‌ی بدنم می‌خورد و موجب خنک‌شدنم می‌شد... . چِنان خانه‌ها به هم چسبیده بود که آسمان دیده نمی‌شد." ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 ١- القاعدة_الأولية_في_حالة_الشكّ: ✅ در صورتی که فقیه به دلیل مُحرِزی دست نیابد ناگزیر باید به رجوع کند تا دستِ کم بداند چه باید بکند و از تحیّر به درآید. در این که وظیفه‌ی اولیه‌ای که عقل مستقلّاً -پیش از هر سخنی از جانب شارع- تشخیص می‌دهد نزد اصولیان دو مسلک وجود دارد: 🔶️🔹️ ۱- مسلک اول (مشهور)؛ نظریه‌ی مشهور اصولیان معتقدند دریافت و اِدراک اولیه‌ی عقل آن است که عقابِ مکلّف -در صورتی که بیانی از جانب شارع به او نرسیده باشد- قبیح است؛ این معروف است به . 📌 این نظریه -بنا بر تحلیل علمی- به معنای آن است که شارع مقدّس نسبت به تکالیف و احکامی که نزد مکلّف معلوم و یقینی نباشد حق اطاعت و فرمان‌بری ندارد. 🔶️🔹️ ۲- مسلک دوم ()؛ نظريه‌ی مکلّف نسبت به همه‌ی تکالیف و احکام محتمل -حتی احتمال بسیار ضعیف- نیز وظیفه‌مند و مسئول است. 📌 این نظریه‌ گویای آن است که حقِّ اطاعت و فرمان‌بری نسبت به تکالیف شارع مقدّس بر عهده‌ی عبد، تکالیف احتمالی را نیز در بر می‌گیرد. 🔹️ قاعده‌ی عملیه‌ی اولیه بر اساس مسلک اول است، و بر اساس مسلک دوم . ✴️@fegh_osoul_rafiee
فقیه مُحقِّق و مُتتبِّع، مرحوم سید محمدجواد عاملی صاحب کتاب گرانسنگ مفتاح الکرامة در انتهای کتاب الإقرار (ج٩/ص۳۶۲) مى‌نویسد: "أوصي إخواني بالجِدّ و الجَهْد في الاشتغال و تتبّع الأخبار و الأقوال مع كمال الضبط و عدم التعويل على الأنقال، و بالاشتغال في اللّيل و النّهار، و أن لا يُغادِروا من أوقاتهم في غير التحصيل، و بالزُّهْد في هذه الدنيا فإن الميل إليها آفة التحصيل؛ بردارانم را سفارش می‌کنم به جدّیت و تلاش و کوشش در کار، و تتبّع و واکاویِ دقیقِ اخبار و روايات و آراء و انظار، و تکیه‌نکردن به نقل‌ها، و به کار و تلاش شبانه‌روزی، و همچنین آنان را سفارش می‌کنم به این که اوقاتشان را جز در تحصیل سپری نکنند، و در دنیا زهد را پیشه‌ی خود کنند که میل به دنیا راهزن و آفتِ مسیر تحصیل است. ✴️@fegh_osoul_rafiee