eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
77 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مرحوم در بحث (ج۳/ص۲۸۸) در ردّ نظریه‌ی -که به استدلال می‌کند- مانند همیشه را بر نتابیده و آن را به شدّت ردّ می‌کند. 🔷️🔶️🔸️ نکته‌ی بسیار اساسی -که باید به دقّت واکاوی و تحلیل شود- نوع رفتار فقهیِ با است، مخصوصاً در که جایگاه و موقف شارع در آن، جایگاه امضاء و نظارت است، نه تاسیس و اختراع. 🔸️ ایشان در همین بحث (ج۳/ص۲۸۸) می‌فرماید: "... و فیه إشكالٌ من جهة قوّة احتمال كون السيرة ناشئة من عدم المُبالاة في الدّين، كما في كثيرٍ من سِيَرهم الفاسدة". 🔸️ پیش از آن نیز در بحث (ج۳/ص۴۲) می‌نویسد: "و أما ثبوت السيرة و استمرارها على التوريث فهي كسائر سيراتهم الناشئة عن المسامحة و قلّة المُبالاة في الدّين ممّا لا يُحصى في عباداتهم و معاملاتهم و سياساتهم، كما لا يخفى". 🔸️ همچنین در ردّ کلام در بحث دَیْن‌بودنِ مالی که از ظَلَمه اخذ شده است (ج۲/ص۹۹) می‌آورد: "و ما ادَّعاه من السیرة، فهو ناشٍ من قلّة مُبالاة الناس، كما هو دَيْدَنهم في أكثر السِّيَر التي استمرّوا عليها... " 🔹️ اگر چه در مقابل نیز در برخی موارد در کتاب ، را مُویِّد نظریه‌ی خود دانسته، و از آن به بدی یاد نمی‌کند؛ ایشان در بحث اعتبار (ج۴/ص۲۱۶) می‌فرماید: "... و یؤيِّد ذلك جريان سيرة الناس على المعاملة بها من دون معرفة الأغلب بوزنها". 🔶️🔷️🔹️ از عبارات گوناگون ایشان در کتاب به نظر می‌رسد حتی در اعتبار چَندانی برای و بنائاتِ عقلاییِ حاکم بر نظامِ بازار و تجارت معتقد نبوده، و در جایی نیز اگر سخن از می‌آورد برای تایید و تقویت نظریه‌ای است که پیش از آن با خصوص ادلّه‌‌ای چون روایات، اجماع و شهرت اثبات شده باشد. 🔹️ این بدبینی و بی‌اعتناییِ بسیارِ ایشان به یکی از نشانه‌های روشنِ نگاهِ تعبّدگرایانه‌ی در است؛ . ✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) می‌فرمودند: شخصی به دیگری گفت: "برای گرفتاری‌ها ختمی به ما یا بدهید". او در جواب فرمود: "ختمی مجرَّب در نظر دارم و آن، فقه آل محمّد (علیهم السلام) است". به تعلیم و تعلّم، مباحثه و مذاکره‌ی فقه مشغول و ملتزم باشید؛ خدا می‌داند چه اثراتی دارد! (در محضر بهجت؛ ج۱، ص۹۸) ✴️@fegh_osoul_rafiee
أمْ حَسِبْتُمْ أنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَتَى نَصْرُ اللهِ ألَا إنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِيبٌ 📌 این چه بأساء و ضراء و تِكانه‌ای است که رسول الهی نیز فریاد "مَتَی نَصْرُ اللهِ" بر می‌آورد؟!؟!
🔻پیام امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی (دام ظله) در پی شهادت مجاهد قهرمان "یحیی سنوار": بسم الله الرّحمن الرّحیم ️ملّتهای مسلمان! جوانان غیور منطقه! مجاهد قهرمان، فرمانده "یحیی السّنوار" به یاران شهیدش پیوست. او چهره‌ی‌ درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربه‌ی جبران‌ناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت؛ و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد.. کسی چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایسته‌ی او نیست. فقدان او برای جبهه‌ی مقاومت البتّه دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند. ما چون همیشه، در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من الله و عونه. اینجانب شهادت برادرمان یحیی السّنوار را به خاندانش، به همرزمانش، و به همه‌ی دلبستگان جهاد فی‌سبیل‌الله تبریک، و فقدانش را تسلیت میگویم. والسّلام علی عباد الله الصّالحین سیّد علی خامنه‌ای؛ ۱۴۰۳/۷/۲۸
الّلهمَّ سَدِّد ْرَمْيَهم...
شیعه شده است؟! سنی بوده است؟! به شهید بگوییم؟! نگوییم؟! این‌ها حتما شیعه بودند؟! انشالله شیعه بودند؟! مساله این است... 🔸️ صحنه را باید دید؛ باید از آسمان به صحنه نگریست؛ صحنه‌ی آخر الزمانیِ دنیای امروز این است که و مانند خورشید روز پیداست؛ جبهه‌ی و جبهه‌ی به روشنی آرایش عُریان و بی‌پرده‌ای گرفته‌اند؛ در این میان، شیعه‌ی ناب به فرماندهی آرمانیِ یک فقیهِ شیعی پرچمِ سبزِ را به دست گرفته است و بی‌درنگ میدان‌داری می‌کند، راهبردها را تعیین می‌کند، روحیه می‌دهد، خودْ در میانه‌ی میدانِ نبرد چون کوهِ استوار ایستاده است، امّت اسلامی را، تمام کسانی را که در هر جایی از دنیای تاریک و روشنِ غرب و شرق ظلمِ عُریانِ اهریمنان و خون‌آشامان را بر نمی‌تابند با فریادِ الهیِ "إلى الحقّ..."ِ خود فرا می‌خواند؛ صحنه این است؛ او با یاران و یاورانش در حالِ یکی‌کردن صفوف امّت اسلامی‌اند، صف‌بندی در برابر تمام کفر و آلودگی و پلیدی... ما به چه می‌اندیشیم؟! به چه می‌نگریم؟! 🔹️ آن رادمردانی که در جنگ‌‌های جمل، نهروان و صفّین در کنار مولایمان امیرالمومنین (علیه السلام) جنگیدند و به شهادت رسیدند عقیده و نگاهشان به مولا نگاه یک شیعه‌ی عقیده‌مند بود؟!؟! 🔴 باید نگریست؛ باید نگریست آن مجاهدانی را که در میدانِ آخر الزمانیِ نبردِ و هم‌رزم و هم‌سنگرِ حاج‌_قاسم عزیز بودند و او را نامیدند... ✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی! ⚠️ غیبت‌های همه‌ی دوستان در درس و تا امروز به طور کامل ثبت سیستمی و تایید نهایی شد؛ ملاحظه بفرمایید! یاعلی
دوستان عزیز دانشگاه رضوی! ❌❌⛔⛔ دوستانی که -بنا بر قوانین دانشگاه رضوی- غیبت‌هایشان در آخر ترم بیش از حدّ مجاز باشد برگه‌ی امتحانشان تصحیح نخواهد شد. ⚠️⚠️ مراقب تعداد غیبت‌ها باشید. یاعلی
در (ج۲/ص۵۰۸) در نقد برداشت از روایت "عمد الصبي و خطأه واحد" دو نکته را بیان می‌فرماید: 🔷️🔸️ ۱- نکته‌ي اول: لسان روایات "عمد و خطای صبیّ"، نفیِ حکم به لسان نفیِ موضوع نیست؛ لسان این روایات مانند "لا ربا بین الوالد و الولد" و "لیس علی الإمام سهوٌ" و "لا ضرر و لا ضرار" نیست که حکم را با لسان نفیِ موضوع رفع می‌کنند. 🔸️ ایشان در ادامه می‌فرماید: شارع در روایات "عمد و خطای صبی" -بر خلاف روایات بالا- عمد صبیّ را به منزله‌ی خطای صبیّ قرار می‌دهد، نه به منزله‌ی عدم؛ یعنی هر اثر و حکمی که برای خطای صبیّ ثابت است را برای عمد صبیّ نیز ثابت می‌کند، نه آن که فعل صبیّ را بی‌اثر، بی‌حُکم و به منزله‌ی عدم قرار می‌دهد. 🔶️🔹️ ۲-‌ نکته‌ی دوم: این روایات را -بر خلاف سخن - باید مربوط به بابی دانست که در آن برای هر کدام از حالت و اثر و حکم خاصّی دارد، که تنها مصداقش همان باب است که برای هر کدام از و اثر و حکم خاصّی ثابت است، و در صورت خطای جانی، دیه بر عاقله ثابت است؛ بر همین اساس، در صورت جنایت عمدی یا خطایی‌ِ صبیّ دیه بر عاقله ثابت است. پس، این روایات هیچ ارتباطی با غیر باب ندارد. 📌 البته در باب صلات و تُروک اِحرام نیز گاه هر کدام از عمد و خطا حکم و اثر خاصّی دارد، اما این موارد تنها مخصوص بالغ است و ابداً شامل صبیّ نیست. ✴️@fegh_osoul_rafiee
علامه ی محقِّق سید مرتضی عسکری (رضوان الله علیه) در کتاب "نقش ائمه در اِحياى دين" (ج٢/ ص۲۳۶) می‌نویسد: «می‌توان با قاطعیّت گفت که رجوع به منابع اولیه‌ی اسلامی یعنی کتاب‌های حدیث و تفسیر و سیره برای نوشتن تفسیر یا سیره پیامبر و ائمه (علیهم السلام) يا قصص پیامبران، و اظهار نظر کردن در آنها، یا در مبدا و معاد و سایر عقاید اسلامی همانند مراجعه به همان کتب برای دریافت یک حکم شرعی است که باید رجوع‌کننده دارای تخصّص در زبان عرب عصر قرآن و تخصّص در شناخت حدیث معصومین و علم رجال و درایه و اصول فقه باشد، و سپس مدتی زیر نظر یک فقیه جامع الشرایط کیفیت استفاده از قرآن و سنّت را در استنباط حکم شرعی با توجه به علوم نامبرده کار کرده باشد، یعنی مدتی در درس خارج فقهاء در حوزه‌های علمیه حاضر شده باشد. همچنان که یک نفر بدون تخصّص در علوم نامبرده‌ی بالا، بی آن که زیر نظر فقیهی کار کرده باشد نمی‌تواند از منابع اولیه‌ی اسلام استخراج حکم فقهی کند و فتوا بدهد، یک نفر بدون تخصّص در علوم مذکور و بدون آموزشِ زیر نظر یک فقیه نیز نمی‌تواند استخراج معلوماتی درباره‌ی عقاید اسلام و تفسیر قرآن و سیره پیامبر و ائمه‌ی هدی (علیهم السلام) را نموده باشد و به جامعه‌ی اسلامی تحویل دهد». ✴️@fegh_osoul_rafiee