eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
77 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ١- بحثٌ في تصرّفات الصبي مستقلّاً: ✅ در (ج٢/ص۵۰۵) -در مورد اولین اشکالِ در کتاب (ج۳/ص۲۷۸) بر دلالت حدیث ، که رفع قلم را به معنای رفع مواخذه و عقاب برداشت می‌کند- می‌فرماید: 🔸️ استحقاق عقاب یا استحقاق ثواب از امور تشریعی و جعلی نیست که شارع بتواند با اراده‌ی تشریعیِ خود آن را برای مکلفی جعل و تشریع یا از او رفع کند، بلکه استحقاق ثواب و عقاب، اثر و نتیجه‌ی واقعی و قهریِ اطاعت یا عصیانِ حکم شرعی است؛ از این رو، خودِ حکم اگر چه تشریع یا عدم تشریعش تماماً به اراده‌ی شارع است، اما اطاعت یا عصیان و همچنین استحقاق عقاب یا ثوابِ مترتّبِ بر آن به هیچ عنوان منوط به اراده و اعتبار‌ شارع نیست. 🔷️🔸️ ایشان در ادامه در توضیح برداشت خودشان از حدیث می‌آورد: 🔸️ مهم‌ترین نکته آن است که حدیث -در حقیقت- امتنان و تخفیفی برای صِبیان (غیر بالغان) است؛ مفاد این حدیث برداشته‌شدنِ احکام الزامی از دوش صِبیان است. 🔹️ از این رو، هر آن حکم یا اثری که از احکام الزامی محسوب نشود با این حدیث رفع نمی‌شود، مانند اجرای صیغه‌ی عقود و ایقاعات. 🔷️🔸️ ایشان در ادامه مطلبِ -که در اشکالِ سوم خود در ص۲۷۸ تبیین کرده است- را پذیرفته و می‌نویسد: مانعی ندارد بر اساسِ فعلِ صبیّ در دوران صباوتش برای دیگران (بالغان) یا خودِ او حکمی تشریع و جعل شود؛ یعنی مثلاً عقدِ صبیّ، موضوع برای "وجوب وفای به عقد" قرار بگیرد نسبت به شخص بالغی که طرف دیگر عقد با صبیّ است و همچنین موضوع آن حکم باشد برای زمانی که همان صبیّ به بلوغ برسد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#محقق_خویی #مصباح_الفقاهة #كتاب_البيع #چکیده‌ی_مباحث #اشتراط_بلوغ 📖 ١- بحثٌ في تصرّفات الصبي مستقل
یکی از نکات پایه‌ای و اساسی که امروزه در ذیل بحث از حقیقت و ویژگی‌های در مورد واکاوی و بحث قرار می‌گیرد آن است خداوند سبحان در -که عالَم اعتبارات قانونی است- تنها شارع و مُشرِّع است، و اراده‌ی او در آن عالَم -که عالَم اعتباریّات است- در چارچوب همان عالَمِ محدود معنا پیدا می‌کند؛ از این رو، خداوند سبحانه در تنها شارع است، یعنی تصرّفاتش محدود به تصرّفات قانونی و اعتباری است. 🔷️ اصولیان در ذیل حدیث در فقه، و همچنین در ذیل حدیث در اصول از این نکته پرده برداشتند. ✴️@fegh_osoul_rafiee
اردیبشهت سال ۱۳۹۰ ⚫ ایام سکونت در قم مقدّسه ⚫ اللهم ارزقنا...
مرحوم آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) می‌فرمودند: "زمانی که ما در نجف اشرف در مدرسه‌ی سیّد رحمه الله بودیم، حجره‌ی آقای شیخ محمدرضا مظفّر رحمه الله روبه‌روی حجره‌ی ما قرار داشت و شب‌ها چراغ نفتی ما و ایشان روشن بود، ولی وقتی ما بعد از مطالعه و انجام کارهای خود می‌خواستیم بخوابیم می‌دیدیم که چراغ ایشان هم چنان روشن است، و از طرف صبح هم که پیش از اذان و یا وقت اذان بیدار می‌شدیم می‌دیدیم هنوز چراغ ایشان روشن است!... بنده مثل ایشان پُرکار ندیده‌ام." (در محضر آیت الله بهجت؛ ج۲/ص۸۰) ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 ١- : ادلّه‌ی : ✅ روایت اول: روایت اِطلاق "کلُّ شیءٍ مطلقٌ حتّى يَرِدَ فِيهِ نهيٌ" 🔸️ تقریب استدلال: مکلّف شاکّ مصداق کسی است که نهی بر او وارد نشده است، پس وسعت عمل دارد و از عذاب در اَمان است. 🔹️ نقد استدلال: "ورود" (یَرِدَ) در روایت چنانچه احتمال دارد به معنای "وصول" -که اثبات برائت منوط به آن است- باشد احتمال دارد به معنای "صدور" باشد؛ هیچ قرینه‌ای بر هیچ کدام وجود نداشته، بنا بر این روایت از این جهت اجمال دارد. 🔹️ پاسخ به نقد: عنوان "ورود" در دلِ خود دلالت بر "وفود" (وصول) را دارد و به معنای مجرّد صدور نیست. 🔹️ پاسخ به پاسخ: پاسخ مذکور کفایت نمی‌کند، زیرا احتمال دارد مراد از "ورود"ِ مذکور -نه وصولِ نهی به مکلّف- بلکه وصول و تعلّقِ نهی و حرمت به خود آن شیء باشد. لفظ "فِیهِ" در روایت به همین نکته اشاره دارد، مانند آن که گاه گفته می‌شود: "در مورد فلان چیز حرمت وارد شده است" که یعنی آن چیز توسط شارع حرام شده است. در این صورت، غایت به معنای همان "صدور" است که دیگر دلالتی بر نخواهد داشت. ✴️@fegh_osoul_rafiee
آیت الله شبیری زنجانی- ۲۴ اسفند ۸۹.mp3
5.85M
توضیحات حضرت آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه) در مورد جعل تواریخ برای ولادات یا وفیات امام‌زادگان اهل بیت (علیهم السلام).
📖 ١- بحثٌ في تصرّفات الصبي مستقلّاً: ✅ در کتاب (ج۳/ص۲۷۸) در دوّمین اشکال خود بر استدلال به حدیث برای اثبات نظریه‌ی مشهور نکته‌ای دارد که حصیله‌اش این است که صبیّ در حالی که هیچ حکم تکلیفی‌ای ندارد، اما عقدش دارای حکم وضعی است؛ عقدش سبب وجوب وفای او (بعد بلوغش) یا ولیّش به عقد می‌شود. در (ج٢/ص۵۰۶) -بر اساس مبانی اصولی خودِ - نقد بسیار دقیقی به ایشان مطرح کرده، می‌فرماید: 🔸️ این سخن شیخ انصاری با مبنای اصولی ایشان در مورد احکام وضعی تطابق ندارد؛ مرحوم در اصول معتقد است همه‌ی احکام وضعی منتزع از احکام‌تکلیفی‌اند، به این معنا که در هر موردی که حکم وضعی‌ای وجود داشته باشد حتماً و بدون شبهه قبل از آن لزوماً حکم تکلیفی‌ای ثابت است که آن حکم وضعی از آن حکم‌ تکلیفی انتزاع شده است. به دیگر بیان، احکام وضعی هیچ کدام دارای جعل و تشریع استقلالی از ناحیه‌ی شارع نیستند؛ حال چگونه ایشان معتقد می‌شود صبیّ هیچ حکم تکلیفی‌ای ندارد، اما عقدش دارد، در حالی که حکم وضعی است؟! ✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#محقق_خویی #مصباح_الفقاهة #كتاب_البيع #چکیده‌ی_مباحث #اشتراط_بلوغ 📖 ١- بحثٌ في تصرّفات الصبي مستقل
انصافاً این اِشکال اشکال دقیقی است، و ظاهر کلام نیز این است که ایشان از جانبِ خود -و نه بر اساسِ مبانیِ دیگران- این نقد را مطرح می‌کند، و اگر نه، ایشان دأبشان بر این است که اگر مطلب ضعفی داشته باشد -که در این جا ضعف این کلام بر اساس مبنای اصولی‌ِ ایشان روشن است- دستِ کم با "فافهم!" یا "فتأمّل!" اشاره به ضعف مطلب می‌کنند که در این جا چنین چیزی در هیچ نسخه‌ای از کتاب وجود ندارد؛ در هر حال، الله العالم! ✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#محقق_خویی #مصباح_الفقاهة #كتاب_البيع #چکیده‌ی_مباحث #اشتراط_بلوغ 📖 ١- بحثٌ في تصرّفات الصبي مستقل
🔷️🔸️ در کتاب در بحث استصحاب (ج۳/ص۱۲۶) به این مبنای خود تصریح کرده و آن را مشهور و رأی محقّقان می‌داند؛ ایشان می‌نویسد: "المشهور -كما في شرح الزبدة- بل الذي استقر عليه رأي المحقّقين -كما في شرح الوافية للسيد صدر الدّين-: أن الخطاب الوضعي مرجِعه إلى الخطاب الشرعي... ". 🔶️🔹️ نیز در چند مورد به این مبنای تصریح کرده و البته نمی‌پذیرد؛ ایشان در بحث امکان‌ تعبّد به امارات در (ج۳/ص۹۹) می‌آورد: "... إن قلنا بأن الأحكام الوضعية منتزعة عن الأحكام التكليفية، كما عليه الشيخ قدّس سرّه... "، و همچنین در موضع دیگری (ج۳/ص۱۰۵) نیز می‌فرماید: "... خلافاً للشيخ قدّس سرّه، حيث ذهب إلى أن الأحكام الوضعية كلّها منتزعة عن الأحكام التكليفية التي تكون في موردها". ✴️@fegh_osoul_rafiee
آیت الله علامه‌ی حسن‌زاده آملی (رضوان الله علیه) می‌فرمودند: "بدانید هر فصلی نمی‌شود درس خواند؛ قدر جوانی‌تان را بدانید؛ همین الآن وقت درس‌خواندن شماست؛ هر چقدر الآن بیش‌تر زحمت بکشید در آینده کارتان سبُک‌تر است." (در محضر استاد؛ ص۹۸) ✴️@fegh_osoul_rafiee
مطالعه، تدقیق و تحقیق بر روی مُتُونِ اَصِیل و قَوِیمِ عِلْمِی در رشته‌های گوناگون -مانند تفسیر، حدیث، فقه، اصول، فلسفه، کلام، ادبیات، تاریخ و...- بخشی جُداناشدنی از فرآیند تحقیقِ وزینِ علمی است. 🔷️ اندیشه‌های بُنیادین و نگاه‌های کلانِ اندیشمندان در پس پرده‌ی متن‌های مکتوب آنان، در فرامَتن‌هاست... ✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ مطالعه، تدقیق و تحقیق بر روی مُتُونِ اَصِیل و قَوِیمِ عِلْمِی در رشته‌های گوناگون -مانند تفسیر، ح
❌❌ شوربختانه امروزه در حوزه‌های علمیه به جای تمرکزِ همه‌جانبه بر متون و کشف گزاره‌های درون‌متنیِ میراثِ مکتوبِ حوزوی‌مان، جزوات و پرسش و پاسخ‌ها و شروح و ترجمه‌‌های بی‌ارزشِ فارسی مانند بیماری‌ای فلج‌کننده کم‌کم رشته‌ی ارتباط قشر عظیمی از طلّاب را با متون قویم و اصیل قطع کرده است... تا جایی که امروز طلبه‌ای که سال‌ها در حوزه درس خوانده است نمی‌تواند با کمک‌گرفتن از معجم‌های لغویِ اصیلِ عربی، آیه یا حدیثی را درست بفهمد، و بی‌درنگ دست به دامانِ ترجمه‌های فارسی می‌شود.