eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
76 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
در دَوَران بین و باید تلخیِ زودگذرِ دست‌برداشتنِ از را فدای شیرینیِ پایدارِ کرد... ناگزیر است به سمت برود...
📖 هل یعتبر في صحة العقد القصد إلى مدلوله؟ در (ج۲/ص۵۲۹) در مورد می‌فرماید: 🔷️🔸️ اصحاب متّفق‌اند بر تا جایی که این شرط را از مسلَّمات دانسته‌اند. 🔸️ فقهاء اگر چه اصلِ اشتراطِ چنین شرطی را به درستی فهمیده‌اند، اما این که را از دانسته‌اند خطاست، زیرا از مقوِّماتِ عقد و شرطِ تحقّقِ آن است، نه شرط عاقد. زیرا حقیقتِ وابسته به قصد نفسانی است و اگر نباشد تحقّق نمی‌یابد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنه‌ای (دام ظله الوارف) در دیدار با طلّاب و روحانیون اصفهان در تاریخ ۸ آبان ۱۳۸۰ می‌فرمایند: "طلبه‌های جوان فراموش نکنند؛ باید درس بخوانند. در دوران مبارزات، طلبه‌های جوانی که با ما مرتبط و محشور بودند، گاهی به من می‌گفتند با این حرف‌هایی که شما می‌زنید ما دیگر چرا درس بخوانیم؟! مثلاً خواندن مکاسب و رسائل و کفایه و مطوّل چه فایده‌ای دارد؟! من به آن‌ها می‌گفتم: بی‌مایه فطیر است؛ باید مایه داشته باشید؛ اگر بخواهید در این نهضت یک گوشه‌ى کار را بگیرید و مؤثِّر باشید باید عالم و دانا باشید؛ اگر بخواهید در مقابل کسی که تحت عنوان قرائت‌های مختلف دینی هر رَطْب و یابِسی که به زبانش می‌آید به دین نسبت می‌دهد حرف دین را بزنید، باید سفسطه‌ی او را بشناسید تا سفسطه و مغالطه را باز کنید؛ واردشدن به وادی تفکّرات دینی مثل هر چیز دیگر به علم و سواد این کار احتیاج است." ✴️@fegh_osoul_rafiee
2-مهذّب اصول الفقه للمظفّر-مشتقّ.pdf
267.5K
مُهذَّب أصول الفقه للشيخ المظفّر 📖 ۲- 🔴 حذف تکرارها و توضیحات زیادی کتاب "اصول الفقه" مرحوم مظفّر با اندک تصرّفات به زیاده.
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ مُهذَّب أصول الفقه للشيخ المظفّر 📖 ۲- #المشتقّ 🔴 حذف تکرارها و توضیحات زیادی کتاب "اصول الفقه"
🔴 در حین تدریس کتاب "أصول الفقه" مرحوم مظفّر بر آن شدم تا با حذفِ توضیحات و تکراراتِ ملال‌آور -که انصافاً از نواقصِ آموزشیِ این کتاب ارزشمند تلقّی می‌شود- و همچنین گاه با عوض‌کردن یا زیادکردنِ برخی کلمات -و حتی جمله‌ها- متنِ این کتابِ ارزشمند را گویاتر و روان‌تر کنم؛ "مُهذَّب أصول الفقه". 🔻 این فایل‌ها در حین تدریس نیز دوباره توسط بنده و رفقای بحث ویرایش می‌شود، اما فایل‌های pdf آن را به صورت بخش‌بخش در کانال بارگذاری می‌کنم.
جای همه‌ی آدم‌های خوب، در نیست... ✅ انجامِ بسیاری از کارهای خوب، وظیفه‌ی نیست...
در (ج۳/ص۳۳۶ تا ص۳۶۲) در تبیین مطالب فراوانی دارد. 📜 قوله (صلی الله علیه و آله): "رفع عن أمتي تسعة أشياء؛ الخطأ، و النسيان، و ما استكرهوا عليه، و ما لا يعلمون، و ما لا يطيقون، و ما اضطرّوا إليه، و الطيرة، و الحسد، و الوسوسة في الخلق". 🔹️ ایشان در ابتدا در مورد اعتبار سند حدیث می‌فرماید: اشتهار در میان اصحاب و اعتماد آنان بر این حدیث جایی برای خدشه در سند این حدیث باقی نمی‌گذارد؛ از این رو، مهمّ بررسی فقه و محتوای حدیث است. 🔺️ ایشان در ادامه مطالب خود را در قالب پنج امر بیان می‌فرماید. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
ضرورت‌های اجتماعی یا اقتصادی جای خود، اما پرداختنِ به برخی کارهای خوب اما غیرِ ناظر به وظایف و رسالت‌های یعنی سوزاندنِ سال‌ها عُمر و درس و بحث و شهریه... یعنی . و... .
📖 هل یُعتبر تعیینُ المالک في صحّة البيع؟ در (ج۲/ص۵٣١) در مورد لزوم یا عدم لزوم معیَّن‌بودنِ ثبوتیِ مالک در بیع -که در (ج۳/ص۲۹۶) بر اساس کلام بیان می‌کند- در دو جهت مطرح می‌کند: 🔵🔷️🔸️ ۱- جهت اول: معامله بر (مانند یک خانه یا ماشین مشخّص که در خارج وجود دارد) 🔸️ بی‌شکّ در این صورت -چون هر دو عوض، شخصی و جزئی‌اند- تعیین مالک در متن عقد از مُقوِّمات بیع یا از شرایط آن نیست، زیرا حقیقتِ منوط به تعیینِ مالکِ مبیع و ثمن نیست. همچنین دلیل تعبّدی از جانبِ شارع برای آن وجود ندارد. 📌 در این جا تفاوتی ندارد که عقد مذکور مباشرتاً از جانبِ خودِ مالک صادر شود، یا از جانبِ وکیل یا ولیّ یا فضولیّ. 🔹️ در ادامه نکته‌ی بسیار مهمّی را در باب توضیح می‌دهد که نیز بارها (مانند ج۳/ص۸۷ و ص۲۹۹) بیان می‌فرماید. ایشان می‌آورد: مفهوم و حقیقت بیع -و به طور کلی هر حقیقتِ هر معاوضه‌ای- تنها زمانی تحقّق پیدا می‌کند که قصدِ بایع از معاوضه، داخل‌شدنِ مبیع در ملْکِ همان کسی باشد که ثمن از ملْکِ او خارج می‌شود؛ این یعنی براساسِ مبیع و ثمن لزوماً باید جای هم بنشینند تا مفهومِ تعویض در عوض و معوَّض معنا پیدا کند. 🔸️ از این رو، اگر مثلاً بایع مبیع را بفروشد به قصدِ آن که ثمن مستقیماً به ملْکِ شخص دیگری غیر از خودش برود این معامله قطعاً باطل است، زیرا ابداً تحقّق پیدا نکرده است. 📌 البته در مواردی که مثلاً شخصی به نانوا پول می‌دهد تا نانوا نان‌ها را به فقیر بدهد اینجا نان‌ها -در هر حال- ابتدا داخل در ملْکِ همان شخص شده، سپس به سبب چیزی مانند به ملْکِ آن فقیر در می‌آید. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
8.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جهاد عظیم امام خمینی (رضوان الله علیه) در کلام امام خامنه‌ای (دام‌ ظلّه)...
📖 هل یُعتبر تعیینُ المالک في صحّة البيع؟ در (ج۲/ص۵٣۲) در مورد لزوم یا عدم لزوم معیَّن‌بودنِ ثبوتیِ مالک در بیع -که در (ج۳/ص۲۹۶) بر اساس کلام بیان می‌کند- در دو جهت مطرح می‌کند: 🔵🔷️🔸️ ۲- جهت دوم: معامله بر اگر مبیع یا ثمن، باشد باید در دو مقام بحث کرد: 🔷️ در مقام ثبوت: حتماً باید مالکِ آن ثبوتاً معیَّن و مشخَّص باشد، یعنی صاحبِ آن ذمّه باید معیَّن باشد، زیرا بیع -همان طوری که تعریف کردیم- یعنی: "تبدیل شيء بشيء في جهة الإضافة"، در حالی که اگر کلّی -با وصفِ کلّیتش و بدون آن که اضافه‌ی به ذمّه‌ی شخصِ معیَّنی شود- هیچ جهت اضافه و اعتباری‌ ندارد که در قالبِ بیع تبدیل شود. همچنین کلّی اگر اضافه‌ به شخصی نشود و بی‌صاحب بماند روشن است که در ساحتِ اعتباراتِ عُقلایی ابداً ندارد و به سببِ بیع، قابلِ تملّک نیست، زیرا در این فرض، کلّی -در عالَم اعتبارات- چیزی نیست تا در معامله ردّ و بدل شود. 🔷️ در مقام اثبات: در مقام اثبات -و با توجّه به ساحت عقد و صیغه‌ای که توسّط عاقد جاری شده است و همچنین با نگاه به قرائن و شواهدِ ظاهری- بی‌شکّ کلّی به خودِ عاقد اضافه و نسبت داده می‌شود و بیع برای همو منعقد می‌شود، زیرا همین که عاقد می‌گوید: "بِعْتُ" انصراف به خودِ مجری عقد (عاقد) دارد، مگر آن که قرینه‌ای بر خلافِ آن باشد. ✴️@fegh_osoul_rafiee