کشکول ناب حوزوی
❓غلو در حق ائمه اطهار كه از نظر فقهى شيعى جايز نيست و غلات طبق فتاوى همه فقها خارج از دين و كافر و ن
💥برائت از غلو و تفویض
حضرت امام رضا علیه السلام از کسانی که در حق اهل بیت علیهم السلام غلو کرده اند برائت جسته اند:
🔹وَ كَانَ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ فِي دُعَائِهِ: اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ مِنَ الْحَوْلِ وَ الْقُوَّةِ، فَلَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ
🔸خداوندا من به درگاه تو اعلام می کنم که از خود نیرو و قوه ای ندارم، و هر نیرو و توانی هست به واسطه توست
🔹اللَّهُمَّ مَنْ زَعَمَ أَنَّنَا أَرْبَابٌ فَنَحْنُ إِلَيْكَ مِنْهُ برَاءٌ، وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ إِلَيْنَا الْخَلْقَ وَ عَلَيْنَا الرِّزْقَ فَنَحْنُ إِلَيْكَ مِنْهُ برَاءٌ كَبَرَاءَةِ عِيسَى- عَلَيْهِ السَّلَامُ- مِنَ النَّصَارَى
🔸خداوندا هر کس به خدایی ما قائل شود از او بیزاریم، و هر که مدعی گردد آفرینش و روزی به دست ماست، از او به درگاه تو اعلام برائت می کنیم. چنانکه عیسی علیه السلام از نصارا برائت جست.
📚 الاعتقادات للصدوق ، ص320.
ط موسسة الامام الهادی علیه السلام
#غلو
#کلام_اسلامی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مستندی کوتاه و شنیدنی از تاریخ زندگانی و آثار علمی دانشمند کم نظیر ابن سینا
#ابن_سینا
#مستند
#تراجم_علما
#فلسفه_اسلامی
⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
برنامه رادیویی سوفیا برگزار میکند:
بررسی جوانب مختلف مکتب فلسفی علامه طباطبایی
⏰سه شنبه 1401/08/24 ساعت 22
📻رادیو گفتگو
🎥فیلم برنامه های گذشته(بررسی اندیشه های فیلسوفان اسلامی)👇
https://www.aparat.com/Dr.adabi
💥ان شاء الله به کسی برنخورد! تشریفات و تنبلی و ادعا، از عوامل کاهش نشاط علمی حوزه شده!
🎙استاد سید احمد حسینی #اشکوری:
متأسفانه حوزه های ما از نظر نشاط علمی و انگیزه های کاری علمی مثل قدیم نیست. ان شاء الله به کسی برنخورد، شاید یکی از جهاتش این است که بزرگان ما سبک ساده زیستی قدیمی را از دست داده اند. ما در نجف بودیم و با آقایان #حکیم، #خویی، شاهرودی، سید عبدالهادی شیرازی و سید محمود شیرازی رفت و آمد داشته ام؛ اینها یک صدم تشریفاتی که الآن آقایان دارند را نداشتند. الآن دنیای ما مادی است و یک قدری ناخودآگاه اینها تحت تأثیر قرار گرفته اند. دومین دلیل «تنبلی» است. تمام زندگی ما در مقایسه با سابق، تنبلی است و حاضر نیستیم جدیّت داشته باشیم و در درس، تدریس، کارهای فرهنگی و کارهای علمی آن طوری که باید و شاید نیستیم.
مثلا یک آقای جوان منزل ما آمده بود و حرف هایی می زد. به او گفتم بینک و بین الله تو امروز چه قدر کار کرده ای؟ گفت یک ساعت و نیم بوده است. گفتم من 90 سال عمر دارم و هر روز هشت ساعت کار می کنم. من نمی خواهم خودم را معرفی کنم، ولی این جدیّت است. من در یک سخنرانی مهم در تهران رسما گفتم. گفتم من متأسفم! الآن آقایانی که می گویند ما طلبه هستیم هر روز چهار ساعت روبروی تلویزیون می نشینند و فوتبال و امثال اینها تماشا می کنند و نیم ساعت هم کار جدی نمی کنند.
سومین اشکال این است که مدام بگوییم این لازم نیست، آن وقت می برد، آن اضافه است، این کتاب سخت است و باید برای طلبه کار را راحت کرد، این کلمات را نباید به کار بگیریم. یک مثال برای شما بزنم. من یک وقتی فکر می کردم که چرا در حوزه های قدیم ما کتاب های درسی سخت بود. مثلا شرح الفیه ابن مالک برای سیوطی سخت و برای ابن عقیل راحت است. طلبه های 100 سال و 200 سال پیش عقل نداشتند که این راحت تر است؟! مثلا در فقه ابتدایی، شرح لمعه سخت است و شرایع فقه راحت است. چرا شرایع نمی خواندند؟ یعنی این قدر مثل آقایان امروز عقل نداشتند که این راحت است؟!
می خواستند علم ملکه باشد. زحمت بکشد و سعی کند تا یک چیزی را به دست بیاورد؛ این در خاطرش می ماند. الآن یکی از آفات حوزه «امتحان» است. طلبه یک روز چیزی را حفظ کند و امتحان بدهد و بعد هم فراموش کند. یعنی طرح هایی که به عنوان تعیین محدوده درسی اعلام می شود هیچ کدام طلبگی نیست. یک وقت من در مدرسه جدید و دانشگاه هستم و می خواهم برگه ای را [امتحان بدهم] تا اینکه سمتی را پیدا کنم؛ طلبه این طور نیست. لذا ما طلبه به این معنای طلبه نداریم. الآن می گویند 80 هزار یا 90 هزار طلبه در قم هست؛ خروجی آن چه قدر است؟! ضعف است.
من خیلی معذرت می خواهم. آقایی به منزل ما آمد که از خویشان ما در مشهد است. پدر خانمش مدرسه ای داشته و آن مدرسه را خراب کرده اند و توسعه داده اند و ساخته اند و بعضی طبقاتش هم تکمیل شده است. این جوان به خانه ما در قم آمد. به من گفت حوزه نباید بی در و پیکر باشد و باید نظم باشد. ما از این حرف ها خیلی شنیده ایم. به او گفتم همین حوزه بی در و پیکر، «خمینی» را ساخت؛ شما در این 40 سال چند «خمینی» درست کرده اید؟! همان حوزه بی در و پیکر چنین شخصیتی را ساخت. من شخصیت های فوق العاده دیگر را کاری ندارم. ولی چون او خودش روح انقلابی داشت با او این طور صحبت کردم.
یک چیزی را در آخر اضافه کنم؛ اینکه ما عصر ادعا هستیم و هرکسی ادعایی می کند. چون من خیلی معاشر هستم. آقای شیخ خیلی جوانی که شاید 25 سال سن داشت، پیش من آمد که او را نمی شناختم. گفت من الآن چند سال است طلبه حوزه نجف هستم. گفت من گلستان سعدی و دیوان حافظ را درس خوانده ام و درس داده ام. گفتم خیلی خوب شد که به شما برخورد کردم، چند سؤال برای من گیر است، چون من نه درس خوانده ام و نه درس داده ام. گفتم چرا اول گلستان سعدی می گوید «منّت خدای را عزوجل» و نمی گوید منت خدای را تعالی؟ گفت نمی دانم. گفتم منت ذلت دارد؛ می خواهد بگوید من منت را به کسی می برم که عزیزترین همه است.
چند سؤال این طوری از گلستان کردم و بعد گفتم در دیوان حافظ می گوید «اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را/ به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» چرا گفته «اگر آن ترک شیرازی» و نگفته آن ترک تبریزی؟ حال اینکه حروف شیرازی با حروف تبریزی یکی است و وزن شعری به هم نمی خورد؛ شیراز ترک ندارد و تبریز دارد. کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم ترک در اصطلاح عرفا به جوانان زیبا و دارای قد رسا می گویند و شیراز هم شهر گل و بلبل است. آن وقت «به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» به چه معنا است؟ کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم هندوهای هند یک چیزی مثل خال قرمز بر پیشانی خودشان می کشند و این خیلی خوشگل می شود. گفتم آشیخ برو درس بخوان؛ این حرف های مزخرف چیست؟!
منبع
#نقد_حوزه
⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
ضرورتها_و_بایستههای_اعتبارسنجی_احادیث_و_اهمیت_جایگاه_راویان_اکبری.mp3
17.08M
💥ضرورتها و بایستههای اعتبارسنجی احادیث
🎤عمیدرضا اکبری
🔹محورهای مهم در مباحث اعتبارسنجی روایات
🔻ابزارهای بررسی سندی
(مباحث جرح و تعدیل، طبقاتشناسی، روششناسی روایتگری راویان، تحلیل فهرستی، نمودار اسناد و جریانشناسی راویان)
🔻ابزارهای اصالتسنجی منابع
🔻ابزارهای بررسی متنی
(تبارشناسی متون و مطالعات پیمایشی، زبانشناسی تاریخی)
🔻ابزارهای بررسی مضمونی
(گفتمانشناسی تاریخی، جریانشناسی انگارهها، عرضه بر کتاب و سنت و تجربه)
🔻زمینههای اختلاف در میزان اعتبار اخبار
فرایند شکلگیری اخبار و اهمیت توجه به نقش راویان در اموری چون:
- نقل به معنا در طبقات نخستین، و رویکردهای مختلف
- تجمیع روایات مرسل و بحث ادراج
- تکمیل اسناد و پدیده تسری
- نقش تبویب اخبار و گزینش مؤلفان در فهم اخبار
- تصحیف
- جعل
1400/3/5
#علوم_حدیث
#فقه_الحدیث
#رجال
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥جایگاه فقه در حل مسائل مستحدثه به ویژه اقتصاد
🔹 عادت فقه بر این بوده که در مواجهه با مسائل دست به استنباط بزند، یعنی فقه، رخنه پوش آسیبها و مسائل اجتماعی شده است.
🔸 به عنوان مثال فقه با بانک مواجه شده است و گفته است ربوی است و به روش سنتی خود، ساختار بانک را حفظ کرده و گفته اگر مثلا عقد قرض را جایگزین کنیم غیر ربوی میشود، در حالی که ساختار بانک به نحوی است که امکان ندارد با یک تصمیم برای حذف ربا کارکردهایش را عوض کند.
🔹 نگاه روش شناختی فقه به مسائل که تکلیف مکلفان را مشخص میکرد در نظام جمهوری اسلامی همچنان باقی مانده است.
🎥دکتر حسن سبحانی، استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران
#اقتصاد_اسلامی
#فقه_تمدنی
#نقد_حوزه
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥برائت از غلو و تفویض حضرت امام رضا علیه السلام از کسانی که در حق اهل بیت علیهم السلام غلو کرده اند
نقش فاعلی امام در نظام آفرینش__استاد ربانی گلپایگانی .pdf
1.04M
📕 #مقاله "نقش فاعلی امام در نظام آفرینش"
✍استاد علی #ربانی_گلپایگانی
💧چکیده💧
بحث درباره جایگاه و نقش امام در جهان آفرینش به نقش فاعلی و غایی امام در جهان باز میگردد، یعنی آیا امام از چنان کمال وجودی برخوردار است که در عالم آفرینش نقش فاعلی یا غایی یا هر دو را ایفا کند؟ در مورد نقش تکوینی امام به عنوان علت غایی جهان اتفاق نظر وجود دارد، اما برخی نقش امام به عنوان علت فاعلی را نپذیرفته اند و برخی به عنوان اصل ثانوی و در موارد استثنایی و برخی دیگر امام را مجرای فیض الهی در گستره عالم آفرینش دانستهاند که دیدگاه مقاله نیز همین است.
#ولایت_تکوینی
#کلام_اسلامی
#غلو
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
💥توصیه به تلاوت آیه قرآن برای رفع گرفتاری توسط شیخ آقابزرگ
📜بخشی از نسخه خطی کشکول شیخ #آقا_بزرگ تهرانی (ره) در کتابخانه مجلس
#نسخه_خطی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
💥فیلتر فقط برای حزب اللهی هاست! بسیاری از مردم عادی توی تلگرام و اینستاگرام و توییتر هستن!
✍پ.ن: متاسفانه اکثر طلبه ها جمع شدن در "حوزه علمیه ایتا" و از اکثریت مردم که در تلگرام و اینستاگرام و... هستند غافل شدن، ملحدین و ضدانقلاب و... هم از این فرصت استفاده کامل را برده و به نشر شبهات و کافر و ضد انقلاب کردن مردم مشغولن!
✍پ.ن۲: حداقل فیلترشکن نصب نمی کنید ، برید تو روبیکا کار کنید! تو روبیکا مردم عادی خیلی بیشتر هستن تا ایتا
💥ماجرای جالب مباحثه مرحوم آیت الله سید محسن #امین جبل عاملی با مرحوم آیت الله شیخ #آقا_بزرگ تهرانی
#خاطرات_علما
#سیره_علما
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️رابطهی میان دین و اخلاق چیست؟
🔹استاد شهید #مطهری، تحقق اخلاق را نیازمند دین دانسته و دین را پشتوانه اخلاق بشر قلمداد میکند؛ چرا که جدایی دین از اخلاق در تاریخ بشر سبب عقبماندگی اخلاقی شده و اخلاق موردنیاز جوامع بشری تنها با وجود دین امکانپذیر میشود.
🔸آیت الله #مصباح_یزدی(ره)، بر آن است که قلمرو اخلاق جدا از گستره دین نیست و اگر دین را به درختی تشبیه کنیم، عقاید ریشههای آن، اخلاق تنه، و احکام شاخ و برگهای دیناند.
🔹استاد خسروپناه، معتقد است که گرچه درک معنای خوب و بد نیازمند دین و گزارههای دینی نیست، اما تعیین و کشف ارزشهای اخلاقی جز با دین ناممکن است.
🔸حجت الاسلام سید حمید حسینی بر این باور است که یافتههای عقلانی حتی در صورتی که با ظاهر متون دینی در تضاد باشد، قابل نقض نیست.
🔹دکتر ابوالقاسم فنایی بر آن است که اخلاق، هم در مقام تعریف مفاهیم اخلاقی، هم در بیان تحقق مصداقی اوصاف اخلاقی، هم در تشخیص وظایف اخلاقی، و همچنین در ضمانت اجرای اخلاق، بههیچروی نیازمند دین نیست.
#اخلاق
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
نامه به شهردار.pdf
148.4K
💥نامه مهم استاد انقلابی دکتر محمد منان رئیسی به دکتر علیرضا زاکانی شهردار تهران که در جلسه تودیع ایشان از مرکز مطالعات شهرداری تهران به ایشان تقدیم شد.
"آقای زاکانی...یا در شعارها تجدید نظر و واژه اسلام را از آنها حذف بفرمایید و یا در سیاستها تجدید نظر بفرمایید و آنها را با اساتید معماری و شهرسازی اسلامی(حوزوی و دانشگاهی) به مشورت بگذارید!"
‼️شعار شما مبنی بر بازآفرینی شهر بر مدار هویّت اسلامی ایرانی، چه تناسبی با الگوی کنونی معماری و شهرسازی تهران و تراکم فروشی ها و توسعه ی عمودی شهر دارد؟
"...موضوع پروژه TOD است که به تصدیق خود حضرتعالی در جلسات مختلف، بارگذاری های گسترده حاصل از آن، حدود ۵۰ درصد از مساحت شهر تهران را شامل خواهد شد. به این معنا که نیمی از تهران، مشمول بلند مرتبه سازی و تراکم افزایی (در واقع همان تراکم فروشی از طریق بسترهایی نظیر کمیسیون ماده ۵)خواهد شد...!"
✍پ.ن: متاسفانه به جای اینکه دکتر محمد منان رئیسی در شهرداری مدعیان انقلابی گری مسئولیت بیشتری بگیره ، کنار گذاشته میشه! این یک نمونه دیگر که ثابت کرد اصولگراها انقلابی نیستند! همه باید بفهمیم!
⁉️اگر قراره زاکانی هم تراکم فروشی بکنه ، چه فرقی با قبلی ها داره؟!
📚یکی از کتابهای خوب دکتر رئیسی👇
https://eitaa.com/kashkolenab/1224
💥نقدی روشی بر بدایه و نهایه
🎙آیت الله سید #عزالدین_زنجانی(از شاگردان علامه):
🔹کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه ... پس از مراجعت مـن بـه زنجان نوشته شده که به طور خلاصه و مختصر است.
🔸ولی به عقیده من چندان برای مبتدی مـناسب نـیست، کتاب بسیار نفیسی است اما غرض و مطلوب را ایفاء نمیکند چون مصادف بـود بـا اواخـر ایام ایشان [#علامه_طباطبایی]، و اینکه مطلب را توضیح دادن و سطح مطلب را پایین آوردن و بحث کردن و در خور فهم یک مبتدی کـردن خـودش وقـت فراوانی را میگیرد.
🔹و کسی که در زمینه مباحث اصول چنین توفیقی را پیدا کرده مرحوم مـحمدرضـا #مظفر است که طلبه قبل از ورود به رسائل و کفایه با مشکل بسیاری روبرو میشود ولی آن مرحوم خـوب از عـهده این کار برآمده و دست مبتدی را گرفته تا فرا گرفتن این دو کتاب بـرایش هـموار شود، و در عین حال کتاب بسیار ارزنده و جـامعی اسـت.
🔸امـا بدایه الحکمه؛ پس از یک دوره تدریس دیدم کـه از آن غـموض مطلب (پیچیدگی) کاسته نشده یعنی همان محذوری که در تدریس منظومه یک معلم و اسـتاد نـسبت به شاگردان احساس میکند هـمان در بـدایه هست، ولی در عـین حـال کـتاب بسیار خوبی است.
🔹اما کتاب نـهایه الحـکمه چکیده و خلاصه فلسفه است، بویژه فلسفه متعالیه مرحوم صدرالمتألهین. درک و تدریس آن آسان نـیست مـخصوصا ایشان مطلب را جامع و کلی مثل سـبک شیخ در رسائل عنوان مـیکند و بـعد میفرماید «و ینبغی علی امور» و یـا مـیفرمایند «بتفرع علی هذا…» حال این تفریع چطور بر آن کلی مترتب میشود، هنر مـیخواهد یـعنی هنر فلسفه، کتابی است بـسیار جـامع بـرای آنانکه در فلسفه تـا حـد زیادی کار کرده بـاشند.
📚نشریه کیهان فرهنگی، شماره ۶۸، آبان ۱۳۶۸
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
__علامه.mp3
1.69M
مرحوم #علامه_طباطبایی (رضواناللهعلیه) جزو روحانیّون روشنفکر و دارای افکار اجتماعی بود، در #تفسیر المیزان ایشان، این خصوصیّت سرتاپا در مرحوم علّامهی طباطبایی مشخّص است.
🎤بیانات #رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدا و ایثارگران روحانی استان قم
۱۳۹۶/۰۸/۲۲
#تراجم_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
✍ مرحوم حاج شیخ غلامحسین جعفری متوفای ۲۷ آبان ۷۴ که از شاگردان آیات عظام #آقا_ضیاء_عراقی، #سید_ابوالحسن_اصفهانی، #میرزای_نائینی و #شیخ_محمد_حسین_غروی_اصفهانی بود از سال ۱۳۲۸ش در شبستان گرمخانه مسجد جامع به اقامه جماعت میپرداخت.
هنگامی که وی میخواست از نجف به تهران بیاید، چنین گفته میشد که اگر او در حوزه نجف میماند در زمره یکی از مراجع تقلید آینده به شمار میآمد. با این حال آیتالله جعفری همدانی وظیفه خود میدید در آن شرایط بحرانی سلطنت پهلوی که جامعه گرفتار بیدینی شدیدی بود به پایتخت ایران هجرت کند.
📃در یکی از اسناد ساواک مربوط به سال ۱۳۴۳ گزارشی از سخنرانی #شیخ_غلامحسین_جعفری_همدانی آمده است:
⚡️معنی جهاد آن نیست که شما شمشیر به دست بگیرید و به جنگ بروید. شما باید مبارزه کنید و برای اسلام به جهاد بپردازید زیرا اسلام در معرض خطر قرارگرفته است...
📰در روزنامه کیهان دیشب مطالب شرمآوری درباره زنان و بیحجابی و حق طلاق نوشته شده بود...
دیگر غیرت از سر مسلمین مملکت ما رخت بر بسته است؛ مملکت شیعه جعفری را دارند نابود میکنند.
به خدا قسم اگر من چاره داشتم و خودکشی در اسلام حرام نبود، خودم را میکشتم و از شرق این بیدینها خلاص میشدم. حالا شما هم راحت نشسته و تماشاچی هستید!
📃 در یکی دیگر از گزارشهای ساواک درباره ایشان آمده است:
شیخ غلامحسین جعفرى هتاکترین آخوندى است که در جنوب شرق تهران ساکن است. با این که زندانى بوده است به هیچوجه زیر بار تسلیم تعهد نمىرود. با این که امام جماعت است و نباید روى منبر برود ولى نشسته توى مسجد مردم را تحریک مىکند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
کشکول ناب حوزوی
💥نقدی روشی بر بدایه و نهایه 🎙آیت الله سید #عزالدین_زنجانی(از شاگردان علامه): 🔹کتاب بدایه الحکمه و
💥نقدی بر روش تحصیل فلسفه در حوزه
🎙آیت الله حسن #رمضانی:
🔹متأسفانه روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر به این صورت استقرار یافته است که ابتدا بدایه و بعد نهایه و بعد منظومه را میخوانند و در نهایت سر سفره اسفار مینشینند.
این روش بویژه در سالهای نخست تحصیل فلسفه برای محصلین رشته فلسفه مشکلاتی به بار آورده و میآورد.
زیرا بدایه و نهایه و منظومه تقریباً چکیده اسفارند و اسفار هم – همانطور که واضح است – حکمت متعالیه است و کسی که میخواهد فلسفه بخواند، نباید آن را با حکمت متعالی که عالیترین و نابترین و دقیقترین افکار فلسفی را در خود جای داده است، شروع کند؛ زیرا آن طور که لازم است، قدرت تلقی ندارد و نیز کسی که میخواهد به عنوان استاد آن را تفهیم کند، نمیتواند آن را برای یک مبتدی آنطور که باید القا کند.
مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در عرفان دارد و صحیح نیست که آنها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقهای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد.
♨️پیامدها
این رویه چند پیامد منفی دارد:
✔️نخست آنکه بسیاری از مبتدیان، مباحثی را که بدانها اشاره شد، به خوبی درک نمیکنند و این خود سبب میشود که افراد کم کم دلسرد شده و فلسفه خواندن را رها کنند و عطایش را به لقایش ببخشند.
✔️دوم آنکه افراد مبتدی آنطور که باید نسبت به اینگونه مباحث احساس نیاز نمیکنند؛ در نتیجه از خواندن فلسفه لذت نمیبرند؛ چون با خود میگویند: وجود نه خدای من است، نه پیغمبر من است و نه دردی از دردهای من دوا میکند و نه مشکلی از مشکلات دینی جامعه را حل میکند. اصالت وجود به چه درد من میخورد؟ چرا باید وقت من صرف اینگونه مباحث شود؟
🔸و این برخلاف صورتی است که یک مبتدی، فلسفه را از حکمت متعارف شروع کند؛ مثلاً در کتاب اشارات، قسمت الهیات، مطلب با این بحث شروع میشود که «کل محسوس موجود» آیا عکس این قضیه یعنی «کل موجود محسوس» نیز صادق است؟ یا اینکه خیر، عکس موجبه کلیه، موجبه جزئیه است؛ یعنی «بعض الموجود محسوس». طلبه مبتدی این مسأله را به راحتی میفهمد و نیاز به آن را آنطور که باید احساس میکند و از خواندن فلسفه، لذت لازم را میبرد.
✔️سوم آنکه رویه یاد شده موجب میشود که در بسیاری موارد برای افراد، برداشتهای دور از واقعیت پیش آید که چه بسا تا پایان در ذهنشان باقی بماند و یا دستکم مدت مدیدی ذهن و فکرشان را به خود مشغول کند و پس از سالیانی بفهمند که در طول این مدت کله بیصاحب میتراشیدهاند، به شکلی که هم خود از تلقی صحیح بازماندهاند و هم دیگران را به اشتباه انداختهاند.
🔸روش صحیح تحصیل فلسفه
برای اینکه ما با این مشکلات روبهرو نشویم، باید #فلسفه را با خواندن یک دوره حکمت متعارف مشائی - که با فهم و استعداد افراد مبتدی مناسب است - شروع کنیم و بعد از آن به فراگیری حکمت اشراق، که ناظر به حکمت مشاء است، بلکه نقدی است بر آن حکمت، بپردازیم و در کنار اینها باید مباحث کلامی را نیز پیگیری کنیم.
💎 منبع 👉
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
#نقد_حوزه
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
ضرورت اهتمام به وضعیت حوزه ها.m4a
27.91M
🚨حوزه علمیه زاهدان را دریابید!
درد دلی از سر سوز و گداز درباره وضعیت حوزه های علمیه به طور عام و حوزه علمیه سیستان و بلوچستان به طور خاص!
این سخنان برای ۲۸ آذر ۱۴۰۰ استاد علی نصیری است.
💯برسونید به دست مسئولین حوزه💯
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
1_1340645163.mp3
5.64M
💥سخنان جالب مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی در مورد حالو روز مسلمانان دوران مدرن
🎤استاد رحیم پور ازغدی
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
هدایت شده از عارفانه
Cutter_۲۲۱۱۲۰۰۱۳۶۴۰.mp3
1.33M
❖ نظر جناب استاد مؤیدی از اساتید عرفان، درباره موضع گیری غلط یا سکوت "برخی" از علما در حوادث اخیر: وظیفه الهیشان را در این زمینه انجام ندادند و باید پاسخگو باشند؛ همه عمرشان هم درخشان باشد، میبینند در این زمینه ماندند..!
• پن: آنهایی که استاد مؤیدی را میشناسند میدانند که ایشان خیلی به بزرگان و علما احترام میگذارند، و در عین حال از اساتید مبرز در سلوک عرفانی هستند؛ لذا این اظهارنظر از ایشان قابل توجه است.
@Arefane | عارفانه
آغازآشنایی1.mp3
5.78M
💥خاطراتی از مرحوم آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی (پدر حاج #آقا_مجتبی_تهرانی) در مورد #امام خمینی (ره)
🔻مرحوم آيت الله میرزا جواد آقا تهرانی :
من علامه طباطبایی را به عنوان مربّی اخلاق قبول دارم.
🎤 حضرت استاد شیخ کاظم ضرابی
⏱ زمان: 6 دقیقه
#خاطرات_علما
#علامه_طباطبایی
#مروارید #یزدی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
Cutter_۲۲۱۱۰۹۲۲۲۳۵۲.mp3
10.51M
💥ضرورت دعا و توسل در شرایط حساس کنونی
🎤بیانات آیت الله #گرامی در ابتدای درس خارج فقه
📝متن حدیث:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: الرَّغْبَةُ أَنْ تَسْتَقْبِلَ بِبَطْنِ كَفَّيْكَ إِلَى السَّمَاءِ وَ الرَّهْبَةُ أَنْ تَجْعَلَ ظَهْرَ كَفَّيْكَ إِلَى السَّمَاءِ وَ قَوْلُهُ وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا قَالَ الدُّعَاءُ بِإِصْبَعٍ وَاحِدَةٍ تُشِيرُ بِهَا وَ التَّضَرُّعُ تُشِيرُ بِإِصْبَعَيْكَ وَ تُحَرِّكُهُمَا وَ الِابْتِهَالُ رَفْعُ الْيَدَيْنِ وَ تَمُدُّهُمَا وَ ذَلِكَ عِنْدَ الدَّمْعَةِ ثُمَّ ادْعُ.
📚 کتاب کافی جلد 2، صفحه 479
📆 چهارشنبه 1401/08/18
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
♨️ عامل اصلیِ انحطاط فرهنگی
من آن عامل اصلی و آن میکروب اساسیِ انحطاط و ضیاع فرهنگی خودمان را در آن میبینم که اولاً گذشتهی ما را [دوران طلایی تمدن اسلامی] که عمدهاش منبعث از اسلام و جوشیدهی از اسلام و تعالیم اسلام است، به فراموشی دادند و از یاد بردند. دوم اینکه، ترتیبات و شیوهی غرب را که با فرهنگ بومی و فرهنگ بَدَوی و دورانِ کراوات بستهی اروپایی را که مربوط به دوران بدویّت است ؛ یعنی اصلاً ربطی به شهرنشینی و تمدن ندارد؛ و این در خورد و خوراکشان، در کیفیت خوردنشان و در کیفیت معاشرتشان منعکس است، اینها را عیناً به اینجا آوردند برای اینکه تزریق کنند.
🎤 #رهبر انقلاب
۱۳۷۲/۲/۱۲
#تمدن_اسلامی
#غربزدگی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
♨️ عامل اصلیِ انحطاط فرهنگی من آن عامل اصلی و آن میکروب اساسیِ انحطاط و ضیاع فرهنگی خودمان را در آ
سانسور تاریخ فیزیک.pdf
2.53M
💥خیانت فرهنگی که فروردین پارسال مطلع شدیم اما معلوم نشد که پیگیری شد یا خیر!
♦️یک دبیر فیزیک در خوزستان مستنداتی از حذف چهره های دانشمندان ایرانی و اسلامی از کتب فیزیک دوره متوسطه و یا حذف ماهواره ها و موشک های ایرانی از این کتاب ها جمع آوری کرده است که بسیار قابل توجه است.
🔻به عنوان نمونه:
1️⃣حذف ابن سنان، ابن هیثم و ابن سهل از مبحث نورشناسی و جایگزینی آن با یک دانشمند اروپایی
2️⃣حذف ابن شاطر از مبحث انتقال حرارت
3️⃣حذف تصویر ماهواره ایرانی از روی جلد کتاب فیزیک، حذف تمرین ماهواره امید و موشک ایرانی از کتاب فیزیک متوسطه
4️⃣حذف ستون مربوط به چهره هایی مثل ابن سینا، ابوریحان، خوارزمی از کتب نظام قدیم منتهی به سال ۹۴ و...
⁉️مسئولین وزارت خانه آموزش و پرورش چه پاسخی دارند؟ آیا خیانت دولت گذشته رو اصلاح کردند؟
💥کانال معلم فیزیک دغدغه مند👇
https://eitaa.com/Nasleroshan/704
#تمدن_اسلامی
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
1401-08-28-OstadFayazi.mp3
593.9K
💥اگر ما وظيفه خود را درست انجام دهيم، دشمن هيچ كاري از دستش بر نخواهد آمد
🎙حضرت استاد #فیاضی
🗓 1401-08-28
نمازخانه موسسه امام خمینی(ره)
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
هدایت شده از فرزند ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علامه ایرانی که فیلسوفان جهان را به چالش کشید!
🇮🇷 @farzandeIRAN_ir