کشکول ناب حوزوی
📙 #مقاله "تبیین دیدگاههای انتقادی امام خمینی در استفاده از روش فلسفی در علم اصول" 💧چکیده💧 رشد هر دا
مقاله تأثیر نظریه خطابات قانونیه امام خمینی(ره) در فقه قانونگذاری.pdf
753.4K
📕 #مقاله "تأثیر نظریه خطابات قانونیه امام خمینی(ره) در فقه قانونگذاری"
چکیده
فقه مهمترین منبع برای تقنین در دولت اسلامی است. امام خمینی(ره) نظریه بدیعی در اصول فقه با عنوان «نظریه خطابات قانونیه» ارائه کردهاند که شایسته است تأثیرات آن در حوزه تقنین موردمطالعه قرار گیرد. امام(ره) با الهام از قانونگذاری عرفی معتقدند اراده قانونگذار در خطاب عام قانونی به یک انشاء واحد میانجامد و انحلالی نیست. خطاب عام قانونی، این امکان را فراهم میکند که جامعه، دولت و شخصیت حقوقی جمعی، مکلف حکم قرار گیرد. علاوه بر مکلف، امکان توجه تکلیف جمعی و نظاممند را نیز فراهم میکند و بدین طریق فقه را از حوزه فردی به حوزه اجتماعی و حکومتی سوق میدهد و برای تقنین که یک موضوع جمعی است آماده میکند. علاوه بر قرائت مشهور از خطابات قانونیه، نظریه امام، قابلیت خوانش های دیگری را نیز دارد. در مقدمات اثبات نظریه، فعلیت حکم مرحلهای است که شارع بایستی لوازم اجرا را ملاحظه کند. ولیفقیه میتواند مصالح اجرای حکم را سنجیده و در این مرحله نقش ایفا کند. این قرائت به مبانی دیگر در حوزه ولایتفقیه و نقش مصلحت، ارتباط پیدا میکند و میتواند باعث هماهنگی احکام شرعی با مقتضیات زمان و مکان شود و به کارآمدی و روزآمدی فقه برای تقنین کمک کند. بر اساس نگاه قانونی امام(ره) در آثار خود میتوان نتیجه گرفت که شأن شارع از نگاه امام(ره)، قانونگذار است، لذا ویژگیهای قانونگذاری عرفی همچون تأثیر اهداف در تقنین، انسجام قوانین و سلسلهمراتب قوانین میتواند در فقه ملاحظه شده و آن را برای تقنین آمادهتر سازد.
🌼 @kashkolenab
مناقب_فاطمه_الزهرا_سلام_الله_عليها.rar
726.5K
📜 #نسخه_خطی نفيس «مناقب فاطمه الزهرا سلام الله عليها»، در کتابخانه مرکزی دانشگاه استانبول
#فاطمیه
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
🏴کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
⭐تفکیک عقلانیت از دین و شریعت ریشه در تفکرات عصر جاهلی و حاکمان اموی دارد / میان عقل و وحی تعارضی نیست
✍حضرت آیتالله #سبحانی :
آیین خاتم، با عقلانیت رابطه تنگاتنگی دارد. اصول ، معارف و احکام فردی و اجتماعی و اخلاقی آن در بسیاری از موارد با برهان و دلیل عقلی قابل تفسیر است و در یک تعبیر کوتاه، دین محمدی (ص) با حکم عقل و خرد عجین شده و در مواردی که خرد، حق داوری دارد ، کوچکترین تفکیکی میان آن دو نیست. اصول دین با تعقل و خردورزی اثبات میشود. در قرآن هم دلایل عقلانی بر این امر مطرح شده است و نیز روایات معصومین (علیهم السلام) نیز گویای این مطلب است...
میان عقل و وحی نباید تعارض وجود داشته باشد و اگر هم تعارض نمایان شد از یکی از دو حال خارج نیست:
یا در مقدمات برهان، مغالطه و اشکالی رخ داده که حکم عقل را دچار اشتباه کرده است.
و یا برداشت ما از کتاب و سنت برداشت صحیحی نبوده و به گونهای در فهم ما اشتباه رخ داده است.
بنابراین، عقلانیت با آیین خاتم چه در اصول و معارف و چه در احکام ناسازگاری ندارد.
ادامه👉
#کلام_اسلامی
🏴کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
🔺عظمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بعد از حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)
✍استاد سید علی طباطبایی
شناخت حدی یک انسان متعالی همانا معرفت هستی اوست؛ زیرا اساس کمال هر چیزی، هستی همان شیء است که حقیقت او را تشکیل میدهد، آگاهی از اوصاف عرضی انسان که به منزله شناخت رسمی و یا شناخت اسمی میباشد، چندان عمیق و معتبر نخواهد بود؛ زیرا این امور ماهوی یا مفهومی سهمی از حقیقت اصیل ندارد و حصول آنها در اذهان است.
بر این اساس عظمت عصمت خدا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که در عالم امکان بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم غیر از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب سلام الله علیه احدی همتای او نمی باشد، این به لحاظ کمال وجودی آن حضرت است، نه به لحاظ پیوندهای اعتباری او؛ زیرا ربط قراردادی مایه کمال اعتباری است نه حقیقی، و تنها کمال ذاتی و هستی است که پایه هرگونه کمال های حقیقی خواهد بود. لذا در مباحث شناخت نباید کمال آن صدیقه کبری سلام الله علیها را فقط در اضافات عرضی او بررسی کرد.
📚تجلی اعظم ، مطلعانوار ،ص۶۴
🏴کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
💥 #مناظره جالب #شیخ_بهایی با عالم سنی
من جملة ذلك أيضا قوله رحمه اللّه و هو من نوادر آثار الرّجل قدّس سرّه، و نفايس حكاياته، و حكى جماعة من الثّقات عن بهاء الملّة و الدين انّه قال: كنت فى الشّام مظهرا انّى على مذهب الشّافعى، فقال لى يوما أفضل فضلائهم؛ يا فلان تحصل عند الشّيعة حجّة يعتمد عليها فقال له حججهم كثيرة، فطلب منّي أن احكى له شيئا منها فقلت له: يقولون انّ البخارى روى فى صحيحه عن النّبى صلّى اللّه عليه و اله و سلّم انّه قال: فاطمة بضعة منّى فمن أذاها فقد اذانى و من أغضبها فقد أغضبنى [۱] ثمّ روى بعد هذا بأربع ورقات انّها خرجت من الدّنيا و هى غاضبة عليهما يعنى على الشّيخين- فما ندرى كيف الجواب؟! فاطرق مليّا و قال: هذا كذب على البخارىّ أنا أراجعه الليلة فغدوت عليها من الصّباح، فلما رآنى ضحك، ثمّ قال أما قلت لك أنّ الرّافضة تكذب، راجعت صحيح البخارىّ البارحة فرأيت بين الحديثين أزيد من خمس ورقات[!!]، و كان يتبجبج بهذا الجواب.
----------
[۱]: فى البخارى: فاطمة بضعة منى فمن أغضبها أغضبنى.
📚روضات الجنات ، ج۷ (ذیل شرح حال شیخ بهاءالدین عاملی) ، ص ۷۱
ترجمه 👉
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
📜 تصویر مزار حضرت فاطمه زهرا (س) در نسخه خطی منظومه «حجنامه»
✍سروده شاعری به نام «احمد»
🕌نسخه کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) قم
#نسخه_خطی
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای خواب دیدن #حضرت_زهرا سلام الله علیها توسط آیت الله نصرالله شاه آبادی(ره)😭
▪️در دوران کودکی به ما آموخته بودند قبل از خواب چهار قل و آیه الکرسی بخوانیم، و ما میخواندیم یک شب در سن 7 سالگی خواب دیدم حضرت زهرا سلام الله علیها تشریف آوردند من همانطور که نشسته بودم پشت سر من نشستند و منو بغل گرفتند و دستی زدند به بازوی راست من و فرمودند مادر! تو که آیه الکرسی میخوانی چرا درست نمیخوانی؟
🔻این را فرمودند من از خواب بیدار شدم اذان صبح بود. نماز صبح که خواندیم به اخوی که با من تو اون اتاق بود گفتم که داداش گوش بده من آیه الکرسی رو بخوانم و اگر اشتباه دارد تصحیح کن و ایشان گفت که من حوصله ندارم.
پدر صدای من را شنیدند و صدا زدند نصرالله! و فرمودند: بخوان! من یک دور آیه الکرسی را خواندم. ایشان فرمودند: دو مرتبه بخوان. دو مرتبه خواندم فرمودند: سه مرتبه بخوان. دفعه سوم که خواندم فرمودند: قسمت آخر آیه الکرسی ( الله ولی الذین آمنوا) را با قسمت بعد جابجا میخوانی. بعد پرسیدن چطور شده؟ خواب رو نقل کردم و ایشان شروع کردند به اشک ریختن و من را در بغل گرفتند و محبت بسیار زیاد و بیسابقه نمودند و فرمودند: که این خواب تو دو تا ثمره داره؛ یک ثمرش این است که شماها واقعا از اولاد زهرا هستید - چون مادر ما علویه بود- یک! دو البته این دومیش را من در حافظه نگه داشتم که بعد که طلبگی پیدا کردیم در آن طلبگی متوجه شدم که فرمودند در آیه الکرسی اختلافه که آیا تا هو العلی العظیم هست یا تا هم فیها خالدون.
#آیت_الله_شاه_آبادی
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 سخنان مهم آیتالله نصرالله شاهآبادی درباره حضرت زهرا
🔹 درباره ارادت ویژه آیتالله شاه آبادی و بیت معظم شاهآبادی به حضرت زهرا این سخنان هم جالب توجه است:
❗️ سیر و سلوک بدون ارادت به حضرت زهرا از محالات است!
گرفتاریهای سیر و سلوک و تکامل با حضرت زهرا مرتفع میشود!
@HozeTwit
فرار از مرجعیت .mp3
702.4K
🔺ماجرای فرار حضرات آیات سید علی بهشتی و سید عبدالاعلی سبزواری از مرجعیت، بعد از فوت مرحوم آیت الله العظمی خویی رحمة الله عليهم
🎤نقل خاطره آیت الله نجم الدین #طبسی از مرحوم حضرت آیت الله سید محمد مهدی #خرسان(ره)
#خاطرات_علما
#سیره_علما
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کانال احادیث اهل البیت علیهمالسلام
در راستای ترویج میراث نورانی اهل البیت علیهمالسّلام تشکیل شده است
👈احادیث #اخلاقی
👈احادیث #تاریخی
👈احادیث #تفسیری
👈احادیث #فقهی
👈احادیث #اعتقادی
👈احادیث #مهدویت
👈تمام مطالب با متن عربی و منابع معتبر بارگذاری میشود
🔰https://eitaa.com/joinchat/2245328896Cebca2aabb7
✅ ڪـپے مطالب کانالشون آزاد هست
در نشر احادیث و معارف اهل بیت علیهم السّلام شریک باشید.
کشکول ناب حوزوی
🔺نقد اجمالی رویکرد کتب کلام پژوهی مستشرقانی مثل زابیینه اشمیتکه ، مارتين مكدرموت ، ویلفرد مادلونگ و.
امتداد جریان فکری هشام بن حکم تا شکلگیری مدرسه کلامی بغداد.pdf
297.7K
📕 #مقاله "امتداد جریان فکری هشام بن حکم تا شکلگیری مدرسه کلامی بغداد"
✍️استاد محمدجعفر رضایی
چکیده
از مهمترین ابهامات تاریخ کلام امامیه رابطۀ دوره نخست کلام امامیه (مدرسۀ کوفه) با کلام امامیه در مدرسه بغداد در سده چهارم و پنجم است. سرشناسترین متکلم امامیه در دورۀ حضور هشام بن حکم است. در این مقاله سعی شده است تا امتداد جریان فکری وی و پیروانش را تا سده چهارم بررسی شود. در همین راستا در بخش نخست، با پیگیری امتداد شاگردان این جریان فکری به این نتیجه رسیدیم که آراء کلامی این جریان فکری از طریق افرادی مانند یونس بن عبدالرحمن، محمد بن عیسی بن عبید، فضل بن شاذان، ابراهیم بن هاشم، علی بن ابراهیم و کلینی به بغداد منتقل شده است. در بخش دوم نیز بدون توجه به سیر استاد و شاگردی به تأثیر اندیشههای هشام بن حکم در دیگر متکلمان امامیه در این بازۀ زمانی پرداخته شده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که به مرور از میزان تأثیرگذاری اندیشههای وی کاسته شده و در افرادی مانند سید مرتضی به حداقل (مباحث مربوط به امامت) رسیده است.
آشنایی با "مدرسه کلامی کوفه"👉
#کلام_اسلامی
#تاریخ_کلام
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
مهم/ مشهد مقدس در آستانه ثبت یک دسته گل تاریخی!
🔹با کمال تاسف مطلع شدیم که طرح بلندمرتبهسازی در مشهد مقدس با ابعادی کمسابقه و بلکه بیسابقه در آستانهی تصویب قرار گرفته است. مدیران مربوطه بنا دارند در صورت تصویب نهایی این طرح، ۶۶ محدوده و محور از این کلانشهر را که شامل بسیاری از محورهای اصلی مشهد میشود، به عنوان پهنه مجاز برای برجسازی اعلام نمایند؛ آنهم بدون در نظر گرفتن افق زمانی برای اجرای این طرح و در واقع به صورت مادامالعمر! به این ترتیب از زمان تصویب طرح بلندمرتبهسازی مشهد تا همیشه، دست سرمایهگذاران ساختمانی برای برجسازی در پهنههای متعدد باز خواهد ماند و بدین ترتیب دیر زمانی نخواهد پایید که شهر مقدس مشهد، به برخی شهرهای چینی که مملو از برجهای خالی از سکنه شده است، شباهت پیدا کند!
🔹برای آنکه عمق فاجعه را بهتر متوجه شوید، حجم محدودههای مجاز بلندمرتبه سازی مشهد را با سایر کلانشهرهای دنیا مقایسه بفرمایید؛ برای مثال، آسمانخراشهای سیدنی تنها در ۶ محدوده از شهر احداث شدهاند؛ و یا برجهای پاریس صرفا در ۵ محدوده ساخته شدهاند؛ و یا حتی در خود نیویورک که مهد نظام لیبرال سرمایهداری است، برجها به پهنههای کاملا انگشت شماری نظیر منهتن محدود شدهاند که آن هم عمدتا با کاربری اداری و یا تجاری است و نه مسکونی و مابقی این کلانشهر که بخش عمده آن را تشکیل میدهد، با الگوی کم تراکم و افقی اجرا شده است. اما طرح بلندمرتبهسازی مشهد در ۶۶ محدوده (یعنی بخش عمدهای از محورهای اصلی این شهر مقدس) پیشبینی شده است تا از این جهت، مشهدالرضا(ع) حتی از مهد نظام سرمایهداری هم پیشی بگیرد! لذا خدمت مدیران ذیربط پیشنهاد میشود تا در صورت اجرای چنین طرح بیسابقهای، نام مشهد را به لحاظ شدّت و حدّت بلندمرتبه سازی و هویت زدایی از این شهر مقدس، برای ثبت در گینس نامزد بفرمایند تا بلکه با ثبت این افتخار کذایی به نام خود، نامشان را در تاریخ شهرسازی که نه، تاریخ شرّسازی جهان جاودانه نمایند!
🔹آقایان و خانمهای محترمی که این چند صباح، مدیریت این شهر مقدس بر عهده شماست! واقعا خودتان متوجه عواقب هویتی چنین طرح بیسابقهای نیستید؟! آیا میدانید که این چند صباحی که اداره این شهر بر عهده شماست به زودی میگذرد اما تبعات چنین طرحی تا دهها و بلکه صدها سال دامنگیر این شهر و شهروندانش خواهد شد؟! آیا هرگز به قضاوت تاریخ و آیندگان درخصوص چنین طرح محیرالعقولی نیاندیشیدهاید؟! آیا از پیشگاه قدسی حضرت رضا(ع) که ولیّ نعمت همه ما و شماست شرم نمیکنید که با چنین طرحی چوب حراج بر تتمّه هویتی شهر ایشان بزنید؟! آیا نمیدانید که این نوع افراط در بلندمرتبهسازی، حتی در خود کشورهای غربی هم سالهاست که منسوخ شده است؟! آیا قصد دارید حتی از پاپ هم کاتولیکتر شوید که با چنین طرحهایی اینطور آینده هویتی این شهر را به سخره گرفتهاید؟!
🔹از نهادهای نظارتی انتظار میرود با قید فوریت، به پرونده این طرح محیرالعقول ورود نمایند و اجازه ندهند تصویب چنین طرح بیسابقهای، خدای نکرده به لکه ننگی برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود. از همه دلسوزان انقلاب اسلامی (اعم از دانشگاهیان و حوزویان و فعالان فرهنگی و ...) نیز تقاضا میشود با روشنگری درخصوص ابعاد مختلف این طرح غیرعلمی، غیرعقلی و غیرشرعی، جلوی تصویب و ابلاغ آنرا بگیرند.
@baladetayyeb
💥فلسفه خوانی شیخ انصاری
🎤 آیت الله سید احمد #مددی :
🔸 #شيخ_انصاری در مکاسب و رسائل سعی شديد دارد که اصطلاحات فلسفی را به کار نبرد.
🔹 اين داستان چون در شرح حال شيخ نقل نشده، لذا من مُسنداً نقل میکنم:
مرحوم استادمان آقای بجنوردی از مرحوم شيخ اسدالله زنجانی که از علمای کاظمين بود، از مرحوم #ميرزای_شيرازی (حاج ميرزا حسن شيرازی) از قول خود شيخ انصاری نقل می کرد که شيخ گفته است: من در آن مدت سه سال که در کاشان بوده ام، يک دوره فلسفه را پيش يکی از دراويش و صوفی های کاشان خواندم (شايد هم برای همين جهت ذکر نکردهاند).
تنهايي میرفته پيش او، و آن شخص هم برایش مثنوی مولوی میگفته! يعنی آن درويش گفت: من ديگر حالِ فلسفه گفتن ندارم، يک دوره ملای رومی (مثنوی) میگویم، و يک دوره فلسفه را در ضمن آن تدریس میکنم.
🔸 سند بنده همین است. شرحی دارد که من مختصرش را عرض کردم، شرحش در جای ديگر👉
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺مبانی اقتصاد اسلامی 🎤استاد #میثمی_تهرانی جلسه چهارم 💥مفید و قابل استفاده #اقتصاد_اسلامی 💎کشکول
مبانی اقتصاد اسلامی، جلسه ۵.mp3
37.05M
🔺مبانی اقتصاد اسلامی
🎤استاد #میثمی_تهرانی
جلسه پنجم
💥مفید و قابل استفاده
#اقتصاد_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺درس تفسیر #شیخ_بهایی
العروة الوثقی في تفسير سورة الحمد👉
✂️برشی از سریال روشن تر از خاموشی(زندگینامه #ملاصدرا)
#تفسیر
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله "مدرسه کلامی کوفه" ✍استاد اکبر اقوام کرباسی 💎چکیده کوفه در تاریخ کلام امامیه، به راستی جا
عقل گرایی شیخ صدوق و متکلم بودن او.pdf
974.1K
📕 #مقاله "عقل گرایی شیخ صدوق و متکلم بودن او"
✍️حجت الاسلام سیدمحسن موسوی - استاد رضا برنجکار
چکیده
عقل و نص دو منبع اصلی برای معارف دینی است. گاهی متفکران با عنوان عقل گرایی و نص گرایی دسته بندی می شوند. این تحقیق در درجه نخست, درصدد نشان دادن مقدار بهره گیری شیخ صدوق از عقل در معارف دینی است, اما در ضمن مباحث, روشن خواهد شد که صدوق متکلمی عقل گراست, هرچند عقل گرایی او با دیگر عقل گرایان متفاوت باشد. ابتدا دیدگاه شیخ صدوق درباره عقل و اعتبار و قلمرو آن بیان خواهد شد. آن گاه, عملکرد عقل گرایانه صدوق در عرصه کشف معارف دینی و دفاع عقلانی از آنها بررسی خواهد شد.
#کلام_اسلامی
#تاریخ_کلام
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺️شهید مفتح مدافع بی مهابا از مقدسات در دانشگاه 🎤 #رهبر انقلاب: «مرحوم شهید #مفتح و همچنین شهید #
سخنان مهم شهید آیت الله مفتح.mp3
2.37M
💥سخنان مهم شهید مفتح
در مدارس قدیمه فقط علوم اسلامی خوانده میشه و در مراکز دانشگاهی علوم طبیعی و ریاضی و امثال آن و یک جدایی افتاده بود. باید خاطر نشان کنیم که در تاریخ فرهنگ اسلام این جدایی ابدا نبوده و همان مدارس قدیمه مرکز آموزش علوم اسلامی و علوم طبیعی و ریاضی و پزشکی و همه چیز بوده. بطوریکه فارغ التحصیلان مدارس علمی، متخصص در بالغ این علوم بودند.مثلا از باب نمونه ابوریحان #بیرونی، رازی، #ابن_سینا و دیگران، اینها شخصیتهای علمی اسلامی هستند که ضمن این که اینها در فقه اسلام و در علوم اسلامی تبحر و آشنایی داشتند در علوم دیگر نیز دارای همان قدرتی بودند که هنوز در دنیا طب بوعلی معروفه. این ارتباط دو تحصیل و ارتباط دو تفکر همچنان بود تا اخیرا که دستهای استعمار آمد فاصله انداخت بین این دو نوع علوم. و این دو دسته از دانشمندان، دانشمندان علوم اسلامی و دانشمندان علوم دیگر و فاصله تا اون حدی شد که یادمان هست بخصوص در دوران رضاخان یک ماموریتی داشت یک ماموریت استعماری داشت و می دونست برای پیشبرد مقاصد استعمار چاره ای جز ایجاد تفرقه بین قشر روحانی و دانشگاهی نیست.
آنچنان تبلیغات اون روز شدید بود که یک روحانی و یک دانشگاهی نمی توانستند در یک جا بنشینند و با هم صحبت کنند و فاصله عمیق بوسیله ایادی استعمار بوجود آمده بود...
#مفتح
#علم_و_دین
#تمدن_اسلامی
🏴کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥سخنان مهم شهید مفتح در مدارس قدیمه فقط علوم اسلامی خوانده میشه و در مراکز دانشگاهی علوم طبیعی و ری
تصویری جالب از شهید آیت الله #مفتح در حال گفتگو با دانشجویان
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺معنای اسرائیلیات در روایات و تفاوت آن با حدیث جعلی+ معرفی کتاب الاخبار الدخیله 🎤آیت الله شیخ عباس
اهمیت تعبد در کنار تعقل از نگاه حکمای طهران- حضرت استاد شیخ عباس اخوان.mp3
7.54M
🔺اهمیت تعبد در کنار تعقل از نگاه آیت الله رفیعی قزوینی(ره)+ انتقادی همدلانه به ملاصدرا(ره)
🎤آیت الله شیخ عباس #اخوان
پ.ن: این سیره در تمام حکمای تهران بوده ، این جریان همیشه تاکید دارند که در کنار درس فلسفه و عرفان حتما باید درس فقه و اصول هم باشد.
پ.ن۲: به علت کیفیت پایین صوت، با هنزفری گوش بدید.
#رفیعی_قزوینی
#خاطرات_علما
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله "نقش فاعلی امام در نظام آفرینش" ✍استاد علی #ربانی_گلپایگانی 💧چکیده💧 بحث درباره جایگاه و ن
🔺️معنای "لا فرق بينك و بينهم إلاّ أنّهم عبادک" در زیارت رجبیه
🎤حضرت آیت الله #جوادی_آملی:
...«لا فرق بينك و بينها إلاّ أنّهم عبادک»(۱) درباره مقام ذات خدا نيست، زيرا ذات اقدس الهي منطقه ممنوعهاي است كه انبياي الهي نيز از ورود به آن و ادراكش عاجز و راجل ماندهاند ، پس مربوط به مقام فعل اوست؛ يعني هر كاري كه از ذات اقدس الهي به صورت استقلالی برميآيد، از آنها به شكل تبعی برا می آيد: «ياابن آدم! أنا أقول للشيء كن فيكون، أطعني فيما أمرتُك، أجعلك تقول للشيء كن فيكون»(۲)
«إلاّأنهم عبادك و خلقك فتقها و رتقها بيدك بدؤها منك و عودها إليك» به عدم استقلال آن ذوات مقدس[اهلبیت علیهم السلام] اشاره دارد و اينكه تصرفات تكويني و تشريعي آنها تنها ناشي از مقام خلافت الهي آنان است. تقدم عبوديت بر ساير اوصاف، مؤكِّد اين معناست.
(۱):...اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاَةُ أَمْرِكَ الْمَأْمُونُونَ عَلَى سِرِّكَ الْمُسْتَبْشِرُونَ بِأَمْرِكَ الْوَاصِفُونَ لِقُدْرَتِكَ الْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِكَ أَسْأَلُكَ بِمَا نَطَقَ فِيهِمْ مِنْ مَشِيَّتِكَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِكَلِمَاتِكَ وَ أَرْكَاناً لِتَوْحِيدِكَ وَ آيَاتِكَ وَمَقَامَاتِكَ الَّتِي لاَ تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ لاَ فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا [بینهم] إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِيَدِكَ بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ..(مصباح المتهجد،ص۸۰۳)
(۲)مستدرك الوسائل،ج11،ص258
#کلام_اسلامی
#غلو
منبع👉
🌼کشکول ناب🔻
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺روایت پرفسور گلشنی از ضرورت تخصص بخشی از حوزویان در علوم روز
#گلشنی
#علم_و_دین
#نقد_حوزه
#جریان_آتئیسم
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab