هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 سخنان مهم آیتالله نصرالله شاهآبادی درباره حضرت زهرا
🔹 درباره ارادت ویژه آیتالله شاه آبادی و بیت معظم شاهآبادی به حضرت زهرا این سخنان هم جالب توجه است:
❗️ سیر و سلوک بدون ارادت به حضرت زهرا از محالات است!
گرفتاریهای سیر و سلوک و تکامل با حضرت زهرا مرتفع میشود!
@HozeTwit
فرار از مرجعیت .mp3
702.4K
🔺ماجرای فرار حضرات آیات سید علی بهشتی و سید عبدالاعلی سبزواری از مرجعیت، بعد از فوت مرحوم آیت الله العظمی خویی رحمة الله عليهم
🎤نقل خاطره آیت الله نجم الدین #طبسی از مرحوم حضرت آیت الله سید محمد مهدی #خرسان(ره)
#خاطرات_علما
#سیره_علما
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کانال احادیث اهل البیت علیهمالسلام
در راستای ترویج میراث نورانی اهل البیت علیهمالسّلام تشکیل شده است
👈احادیث #اخلاقی
👈احادیث #تاریخی
👈احادیث #تفسیری
👈احادیث #فقهی
👈احادیث #اعتقادی
👈احادیث #مهدویت
👈تمام مطالب با متن عربی و منابع معتبر بارگذاری میشود
🔰https://eitaa.com/joinchat/2245328896Cebca2aabb7
✅ ڪـپے مطالب کانالشون آزاد هست
در نشر احادیث و معارف اهل بیت علیهم السّلام شریک باشید.
کشکول ناب حوزوی
🔺نقد اجمالی رویکرد کتب کلام پژوهی مستشرقانی مثل زابیینه اشمیتکه ، مارتين مكدرموت ، ویلفرد مادلونگ و.
امتداد جریان فکری هشام بن حکم تا شکلگیری مدرسه کلامی بغداد.pdf
297.7K
📕 #مقاله "امتداد جریان فکری هشام بن حکم تا شکلگیری مدرسه کلامی بغداد"
✍️استاد محمدجعفر رضایی
چکیده
از مهمترین ابهامات تاریخ کلام امامیه رابطۀ دوره نخست کلام امامیه (مدرسۀ کوفه) با کلام امامیه در مدرسه بغداد در سده چهارم و پنجم است. سرشناسترین متکلم امامیه در دورۀ حضور هشام بن حکم است. در این مقاله سعی شده است تا امتداد جریان فکری وی و پیروانش را تا سده چهارم بررسی شود. در همین راستا در بخش نخست، با پیگیری امتداد شاگردان این جریان فکری به این نتیجه رسیدیم که آراء کلامی این جریان فکری از طریق افرادی مانند یونس بن عبدالرحمن، محمد بن عیسی بن عبید، فضل بن شاذان، ابراهیم بن هاشم، علی بن ابراهیم و کلینی به بغداد منتقل شده است. در بخش دوم نیز بدون توجه به سیر استاد و شاگردی به تأثیر اندیشههای هشام بن حکم در دیگر متکلمان امامیه در این بازۀ زمانی پرداخته شده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که به مرور از میزان تأثیرگذاری اندیشههای وی کاسته شده و در افرادی مانند سید مرتضی به حداقل (مباحث مربوط به امامت) رسیده است.
آشنایی با "مدرسه کلامی کوفه"👉
#کلام_اسلامی
#تاریخ_کلام
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
مهم/ مشهد مقدس در آستانه ثبت یک دسته گل تاریخی!
🔹با کمال تاسف مطلع شدیم که طرح بلندمرتبهسازی در مشهد مقدس با ابعادی کمسابقه و بلکه بیسابقه در آستانهی تصویب قرار گرفته است. مدیران مربوطه بنا دارند در صورت تصویب نهایی این طرح، ۶۶ محدوده و محور از این کلانشهر را که شامل بسیاری از محورهای اصلی مشهد میشود، به عنوان پهنه مجاز برای برجسازی اعلام نمایند؛ آنهم بدون در نظر گرفتن افق زمانی برای اجرای این طرح و در واقع به صورت مادامالعمر! به این ترتیب از زمان تصویب طرح بلندمرتبهسازی مشهد تا همیشه، دست سرمایهگذاران ساختمانی برای برجسازی در پهنههای متعدد باز خواهد ماند و بدین ترتیب دیر زمانی نخواهد پایید که شهر مقدس مشهد، به برخی شهرهای چینی که مملو از برجهای خالی از سکنه شده است، شباهت پیدا کند!
🔹برای آنکه عمق فاجعه را بهتر متوجه شوید، حجم محدودههای مجاز بلندمرتبه سازی مشهد را با سایر کلانشهرهای دنیا مقایسه بفرمایید؛ برای مثال، آسمانخراشهای سیدنی تنها در ۶ محدوده از شهر احداث شدهاند؛ و یا برجهای پاریس صرفا در ۵ محدوده ساخته شدهاند؛ و یا حتی در خود نیویورک که مهد نظام لیبرال سرمایهداری است، برجها به پهنههای کاملا انگشت شماری نظیر منهتن محدود شدهاند که آن هم عمدتا با کاربری اداری و یا تجاری است و نه مسکونی و مابقی این کلانشهر که بخش عمده آن را تشکیل میدهد، با الگوی کم تراکم و افقی اجرا شده است. اما طرح بلندمرتبهسازی مشهد در ۶۶ محدوده (یعنی بخش عمدهای از محورهای اصلی این شهر مقدس) پیشبینی شده است تا از این جهت، مشهدالرضا(ع) حتی از مهد نظام سرمایهداری هم پیشی بگیرد! لذا خدمت مدیران ذیربط پیشنهاد میشود تا در صورت اجرای چنین طرح بیسابقهای، نام مشهد را به لحاظ شدّت و حدّت بلندمرتبه سازی و هویت زدایی از این شهر مقدس، برای ثبت در گینس نامزد بفرمایند تا بلکه با ثبت این افتخار کذایی به نام خود، نامشان را در تاریخ شهرسازی که نه، تاریخ شرّسازی جهان جاودانه نمایند!
🔹آقایان و خانمهای محترمی که این چند صباح، مدیریت این شهر مقدس بر عهده شماست! واقعا خودتان متوجه عواقب هویتی چنین طرح بیسابقهای نیستید؟! آیا میدانید که این چند صباحی که اداره این شهر بر عهده شماست به زودی میگذرد اما تبعات چنین طرحی تا دهها و بلکه صدها سال دامنگیر این شهر و شهروندانش خواهد شد؟! آیا هرگز به قضاوت تاریخ و آیندگان درخصوص چنین طرح محیرالعقولی نیاندیشیدهاید؟! آیا از پیشگاه قدسی حضرت رضا(ع) که ولیّ نعمت همه ما و شماست شرم نمیکنید که با چنین طرحی چوب حراج بر تتمّه هویتی شهر ایشان بزنید؟! آیا نمیدانید که این نوع افراط در بلندمرتبهسازی، حتی در خود کشورهای غربی هم سالهاست که منسوخ شده است؟! آیا قصد دارید حتی از پاپ هم کاتولیکتر شوید که با چنین طرحهایی اینطور آینده هویتی این شهر را به سخره گرفتهاید؟!
🔹از نهادهای نظارتی انتظار میرود با قید فوریت، به پرونده این طرح محیرالعقول ورود نمایند و اجازه ندهند تصویب چنین طرح بیسابقهای، خدای نکرده به لکه ننگی برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود. از همه دلسوزان انقلاب اسلامی (اعم از دانشگاهیان و حوزویان و فعالان فرهنگی و ...) نیز تقاضا میشود با روشنگری درخصوص ابعاد مختلف این طرح غیرعلمی، غیرعقلی و غیرشرعی، جلوی تصویب و ابلاغ آنرا بگیرند.
@baladetayyeb
💥فلسفه خوانی شیخ انصاری
🎤 آیت الله سید احمد #مددی :
🔸 #شيخ_انصاری در مکاسب و رسائل سعی شديد دارد که اصطلاحات فلسفی را به کار نبرد.
🔹 اين داستان چون در شرح حال شيخ نقل نشده، لذا من مُسنداً نقل میکنم:
مرحوم استادمان آقای بجنوردی از مرحوم شيخ اسدالله زنجانی که از علمای کاظمين بود، از مرحوم #ميرزای_شيرازی (حاج ميرزا حسن شيرازی) از قول خود شيخ انصاری نقل می کرد که شيخ گفته است: من در آن مدت سه سال که در کاشان بوده ام، يک دوره فلسفه را پيش يکی از دراويش و صوفی های کاشان خواندم (شايد هم برای همين جهت ذکر نکردهاند).
تنهايي میرفته پيش او، و آن شخص هم برایش مثنوی مولوی میگفته! يعنی آن درويش گفت: من ديگر حالِ فلسفه گفتن ندارم، يک دوره ملای رومی (مثنوی) میگویم، و يک دوره فلسفه را در ضمن آن تدریس میکنم.
🔸 سند بنده همین است. شرحی دارد که من مختصرش را عرض کردم، شرحش در جای ديگر👉
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺مبانی اقتصاد اسلامی 🎤استاد #میثمی_تهرانی جلسه چهارم 💥مفید و قابل استفاده #اقتصاد_اسلامی 💎کشکول
مبانی اقتصاد اسلامی، جلسه ۵.mp3
37.05M
🔺مبانی اقتصاد اسلامی
🎤استاد #میثمی_تهرانی
جلسه پنجم
💥مفید و قابل استفاده
#اقتصاد_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺درس تفسیر #شیخ_بهایی
العروة الوثقی في تفسير سورة الحمد👉
✂️برشی از سریال روشن تر از خاموشی(زندگینامه #ملاصدرا)
#تفسیر
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله "مدرسه کلامی کوفه" ✍استاد اکبر اقوام کرباسی 💎چکیده کوفه در تاریخ کلام امامیه، به راستی جا
عقل گرایی شیخ صدوق و متکلم بودن او.pdf
974.1K
📕 #مقاله "عقل گرایی شیخ صدوق و متکلم بودن او"
✍️حجت الاسلام سیدمحسن موسوی - استاد رضا برنجکار
چکیده
عقل و نص دو منبع اصلی برای معارف دینی است. گاهی متفکران با عنوان عقل گرایی و نص گرایی دسته بندی می شوند. این تحقیق در درجه نخست, درصدد نشان دادن مقدار بهره گیری شیخ صدوق از عقل در معارف دینی است, اما در ضمن مباحث, روشن خواهد شد که صدوق متکلمی عقل گراست, هرچند عقل گرایی او با دیگر عقل گرایان متفاوت باشد. ابتدا دیدگاه شیخ صدوق درباره عقل و اعتبار و قلمرو آن بیان خواهد شد. آن گاه, عملکرد عقل گرایانه صدوق در عرصه کشف معارف دینی و دفاع عقلانی از آنها بررسی خواهد شد.
#کلام_اسلامی
#تاریخ_کلام
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺️شهید مفتح مدافع بی مهابا از مقدسات در دانشگاه 🎤 #رهبر انقلاب: «مرحوم شهید #مفتح و همچنین شهید #
سخنان مهم شهید آیت الله مفتح.mp3
2.37M
💥سخنان مهم شهید مفتح
در مدارس قدیمه فقط علوم اسلامی خوانده میشه و در مراکز دانشگاهی علوم طبیعی و ریاضی و امثال آن و یک جدایی افتاده بود. باید خاطر نشان کنیم که در تاریخ فرهنگ اسلام این جدایی ابدا نبوده و همان مدارس قدیمه مرکز آموزش علوم اسلامی و علوم طبیعی و ریاضی و پزشکی و همه چیز بوده. بطوریکه فارغ التحصیلان مدارس علمی، متخصص در بالغ این علوم بودند.مثلا از باب نمونه ابوریحان #بیرونی، رازی، #ابن_سینا و دیگران، اینها شخصیتهای علمی اسلامی هستند که ضمن این که اینها در فقه اسلام و در علوم اسلامی تبحر و آشنایی داشتند در علوم دیگر نیز دارای همان قدرتی بودند که هنوز در دنیا طب بوعلی معروفه. این ارتباط دو تحصیل و ارتباط دو تفکر همچنان بود تا اخیرا که دستهای استعمار آمد فاصله انداخت بین این دو نوع علوم. و این دو دسته از دانشمندان، دانشمندان علوم اسلامی و دانشمندان علوم دیگر و فاصله تا اون حدی شد که یادمان هست بخصوص در دوران رضاخان یک ماموریتی داشت یک ماموریت استعماری داشت و می دونست برای پیشبرد مقاصد استعمار چاره ای جز ایجاد تفرقه بین قشر روحانی و دانشگاهی نیست.
آنچنان تبلیغات اون روز شدید بود که یک روحانی و یک دانشگاهی نمی توانستند در یک جا بنشینند و با هم صحبت کنند و فاصله عمیق بوسیله ایادی استعمار بوجود آمده بود...
#مفتح
#علم_و_دین
#تمدن_اسلامی
🏴کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥سخنان مهم شهید مفتح در مدارس قدیمه فقط علوم اسلامی خوانده میشه و در مراکز دانشگاهی علوم طبیعی و ری
تصویری جالب از شهید آیت الله #مفتح در حال گفتگو با دانشجویان
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺معنای اسرائیلیات در روایات و تفاوت آن با حدیث جعلی+ معرفی کتاب الاخبار الدخیله 🎤آیت الله شیخ عباس
اهمیت تعبد در کنار تعقل از نگاه حکمای طهران- حضرت استاد شیخ عباس اخوان.mp3
7.54M
🔺اهمیت تعبد در کنار تعقل از نگاه آیت الله رفیعی قزوینی(ره)+ انتقادی همدلانه به ملاصدرا(ره)
🎤آیت الله شیخ عباس #اخوان
پ.ن: این سیره در تمام حکمای تهران بوده ، این جریان همیشه تاکید دارند که در کنار درس فلسفه و عرفان حتما باید درس فقه و اصول هم باشد.
پ.ن۲: به علت کیفیت پایین صوت، با هنزفری گوش بدید.
#رفیعی_قزوینی
#خاطرات_علما
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله "نقش فاعلی امام در نظام آفرینش" ✍استاد علی #ربانی_گلپایگانی 💧چکیده💧 بحث درباره جایگاه و ن
🔺️معنای "لا فرق بينك و بينهم إلاّ أنّهم عبادک" در زیارت رجبیه
🎤حضرت آیت الله #جوادی_آملی:
...«لا فرق بينك و بينها إلاّ أنّهم عبادک»(۱) درباره مقام ذات خدا نيست، زيرا ذات اقدس الهي منطقه ممنوعهاي است كه انبياي الهي نيز از ورود به آن و ادراكش عاجز و راجل ماندهاند ، پس مربوط به مقام فعل اوست؛ يعني هر كاري كه از ذات اقدس الهي به صورت استقلالی برميآيد، از آنها به شكل تبعی برا می آيد: «ياابن آدم! أنا أقول للشيء كن فيكون، أطعني فيما أمرتُك، أجعلك تقول للشيء كن فيكون»(۲)
«إلاّأنهم عبادك و خلقك فتقها و رتقها بيدك بدؤها منك و عودها إليك» به عدم استقلال آن ذوات مقدس[اهلبیت علیهم السلام] اشاره دارد و اينكه تصرفات تكويني و تشريعي آنها تنها ناشي از مقام خلافت الهي آنان است. تقدم عبوديت بر ساير اوصاف، مؤكِّد اين معناست.
(۱):...اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاَةُ أَمْرِكَ الْمَأْمُونُونَ عَلَى سِرِّكَ الْمُسْتَبْشِرُونَ بِأَمْرِكَ الْوَاصِفُونَ لِقُدْرَتِكَ الْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِكَ أَسْأَلُكَ بِمَا نَطَقَ فِيهِمْ مِنْ مَشِيَّتِكَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِكَلِمَاتِكَ وَ أَرْكَاناً لِتَوْحِيدِكَ وَ آيَاتِكَ وَمَقَامَاتِكَ الَّتِي لاَ تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ لاَ فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا [بینهم] إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِيَدِكَ بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ..(مصباح المتهجد،ص۸۰۳)
(۲)مستدرك الوسائل،ج11،ص258
#کلام_اسلامی
#غلو
منبع👉
🌼کشکول ناب🔻
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺روایت پرفسور گلشنی از ضرورت تخصص بخشی از حوزویان در علوم روز
#گلشنی
#علم_و_دین
#نقد_حوزه
#جریان_آتئیسم
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
رادیو سایهبان جایی برای عمیق شدن!
🗓 برنامه محتوای هفتگی:
📌 پادکست «هدف و معنای زندگی» 🎙️
(فلسفه سختی و علت مشکلات زندگی)
📌 پادکست «زنان و حجاب» 📹
(پاسخ به سوالات حجاب و شبهات جدید)
📌 پادکست «بررسی نظریه تکامل» 📹
(آشنایی با تکامل داروینی نظریات مقابل و اشکالات تکامل داروینی)
📌 گفتگوی «کیهان شناسی» 📹
(شناخت درست علوم تجربی و ناگفتههای ایدیولوژیک علوم تجربی)
📎 عضویت در جمع طلبگی رادیو سایهبان 👇
https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d
پژوهشگری نسبتا جوان قصد تصحیح رساله ای در #منطق را داشت و دو نسخه از آن را یافته بود ، برای تصحیح رساله ها و مقابله نسخه ها خدمت مرحوم استاد محقق سید عبدالعزیز طباطبایی می رسیده و با هم به مقابله می پرداختند ، رساله که آماده شد به نام آن جوان چاپ شد ولی اهدا به استاد نمود که به سرای آخرت رحلت کرده بود .
برخی ، از جوانها در این مواقع بهره کشی می کنند و زحمت شان را نادیده می گیرند ، اما محقق طباطبایی ره شیوه دیگری داشت.
✍حجت الاسلام #حافظیان بابلی
#خاطرات_علما
#محقق_طباطبایی
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
mqفقهی چنین میانه میدانم آرزوست.mp3
7.09M
🔺 فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی
🎤استاد محسن #قنبریان
صوت کامل👉
تهیهکننده: رادیوسِداد 📻
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺گلایههای مرحوم نادر طالب زاده در رابطه با انفعال مساجدی که قرار بود سنگر باشند
✍پ.ن: مرکز امور مساجد، سازمان تبلیغات ، سازمان اوقاف، وزارت فرهنگ ، ستاد اقامه نماز، دفتر تبلیغات حوزه ، مسئولین حوزه های علمیه و... همه باید روز قیامت پاسخگو باشند، پول برای همه چیز هست الا آبادی مساجد، در بسیاری از مساجد اگر امام جماعت تامین مالی بهتری شود یا مسجد خانه عالم داشته باشد و خادم فهمیده و خوبی برای مسجد انتخاب شود می شود مساجد را احیا کرد، و لکن ائمه جماعات اکثرا مستاجرند و مجبورند برای گذران زندگی چندین شغل دیگر داشته باشند و مسافرکشی کنند ، بخاطر همین وقت زیادی نمی توانند برای احیای مسجد و تبلیغ بگذراند، لذا برخی از مساجد یا تعطیل یا خالی از جوان و نوجوان شده و اگر به درد ائمه جماعات مساجد رسیدگی نشود روز بروز بدتر خواهد شد و نسل آینده بیگانه با مسجد و نماز تربیت خواهند شد!
#اهمیت_تبلیغ
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
1.58M
درپاسخ به سوال برخی عزیزان درخصوص راه حل مسئله مسکن در کلانشهرهایی نظیر تهران و مشهد و ... این صوت را تقدیم کردم.
با احترام، منان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی)
@baladetayyeb