eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.1هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
573 ویدیو
364 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محسن قنبریان
مناظره جهان آرا .mp3
562.4K
تحریف چرا ⁉️ • دکتر در مناظره با پرفسور اصول اقتصادی قانون اساسی (بخصوص اصل۴۳و۴۴) را ملهم از کتاب "راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی شمردند و شهید مظلوم را هم صد درصد چپ خواندند! • جالب اینکه انتشار کتابهای مورد معرفی شان مقدم بر قانون اساسی نیست! پیشنویس قانون اساسی ۲۴خرداد۵۸ منتشر و کار تدوین اولیه (توسط تیم دکتر حبیبی) قبل از آن انجام شده بود! • بدتر، تحریف محتوایی است: نظریه راه رشد غیر سرمایه داری را "اقتصاد را دست دولت بدهید!" می شمارد؛ برای القای این همانی، علنا اصل۴۳ را تحریف می کند و می گوید ملهم از آن نظریه است و همه چیز دست دولت است! ❗️درحالیکه اصل۴۳ بخصوص بند۲ آن دقیقا برعکس آن نظریه است! بخوانید: 《برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار می‌شود:... ۲.تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی‏، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورتهای حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد...》 - برگرداندن تعاونی ها در اصل۴۴ به دولت و غیر اسلامی خواندن ایندو اصل هم قابل نقد جدی است که مجال دیگری می طلبد! ☑️ @m_ghanbarian
⭐️ویژگی های تدریس 🔺جلسه درسی ایشان به نحوی بود که شاگردان شهامت اشکال کردن بر مباحث او را داشتند و اگر شاگردی به درس ایشان انتقادی داشت، با مهربانی و ملاطفت سخن او را گوش می داد و با کمال احترام او را متقاعد می کرد. 🔹علامه از این که با صراحت بگوید: «نمی دانم»، ابایی نداشت. مکرر اتفاق می افتاد که می گفت: باید این موضوع را ببینم و یا این که لازم است در خصوص آن فکر کنم، بعد جواب دهم. برای آن که ذهن شاگرد را به تحرک و پویایی وادارد، در جلسات خود می فرمود: به من استاد نگویید. ما یک عده ای هستیم که این جا جمع شده ایم و می خواهیم حقایق اسلام را بررسی کنیم و با هم کار می کنیم. من از آقایان خیلی استفاده می کنم. 🔸تحمیل عقیده و تحکم فکر در برخورد با شاگردان نداشت. در مسائل طرح شده نظر خود را می گفت و بعد خطاب به حاضرین می فرمود: این موضوعی است که به ذهن ما رسیده است، خودتان بررسی کنید، ببینید تا چه اندازه صحت دارد و مورد قبول است. 📚 نشریه شمیم یاس، شماره 20 ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🔘 @kashkolenab
از سمت چپ: نفر اول (گیرندهٔ عکس): حجت‌الاسلام شیخ سجاد شهرکی نفر دوم: سید علی هاشمی نفر سوم: سردار حاج قاسم سلیمانی و نفر چهارم: آیت الله‌ عباسعلی سلیمانی با حادثهٔ امروز[چهارشنبه] و شهادت آیت الله سلیمانی، هر چهار نفر حاضر در این قاب، شهید شدند....🥀 نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 🔘 @kashkolenab ▪️
تاریخ سیاسی ائمه علیه السلام.pdf
860.6K
📚تاریخ سیاسی ائمه علیهم السلام با بررسی مسائل فقه ولائی 📌برگرفته از دروس آیت الله سید احمد ✍مقرر: حجت الاسلام یحیی عبدالهی ▪️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
هدایت شده از مشفقون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مگر آقای خامنه ای اقتصاد خونده!؟ پاسخ علمی و دقیق آقای دکتر غنی نژاد (مدافع نظریه اقتصاد لیبرال) در ابتدای مناظره جهان آرا به سؤال غیر دقیق آقای دکتر غنی نژاد (یعنی خودشان!) در انتهای مناظره...☺️ 🔸 سؤال ایشان بعد از دو ساعت مناظره: «مسألة: آقای خامنه ای و امام خمینی مگر اقتصاد دان هستند؟ ... ما راجع به فقه و فقاهت نمی توانیم حرف بزنیم و اجتهاد کنیم. خب نخواندیم... اونا مگه اقتصاد خوانده اند؟ چرا باید تابع فرمایش کسانی باشیم که اهل تخصص نیستند؟» 🔸 پاسخ: فیلم بالا را ببینید... برش هایی از صحبت خود آقای دکتر هست در دقایق اولیه مناظره! ✅ نتیجه: جناب دکتر! خودتان می گویید فقه شیعه، یک باب عظیمی به نام معاملات دارد، آن وقت یک فقیه مجتهدی در طراز مرحوم امام و مقام معظم رهبری، آن باب عظیم را به صورت تخصصی نخوانده و نمی دانند؟ اگر در آن باب عظیم اجتهاد نکرده و سیاست های کلی اقتصاد در اسلام را ندانند که فقیه نیستند! پ.ن: لیبرالیسم، سرشار از تناقضات است... یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
💥امتیاز حاشیه مکاسب مرحوم میرزا محمد تقی شیرازی(میرزای دوم) ✍ آیت الله : از مرحوم حاج آقا روح الله خاتمی اردکانی (امام جمعه یزد) شنیدم که از آقا سید علی نجف آبادی (ساکن اصفهان) که از علمای طراز اول بوده، نقل می فرمود: مطالب و آرای میرزا محمد تقی شیرازی از مطالب و آقا سید محمد کاظم یزدی، به شیخ انصاری نزدیکتر است. این سه شخصیت هر سه بر مکاسب شیخ حاشیه زده اند، ولی حواشی آقا میرزا محمد تقی به مبانی شیخ نزدیکتر است و حواشی آن دو بیشتر فاصله دارد. منشأ این تفاوت این است که میرزا محمد تقی شیرازی از شاگردان دوره سامرّای بزرگ بوده است و آخوند و سید یزدی هر دو شاگردان دوره نجف میرزای بزرگ بوده اند و همراه وی به سامرا مهاجرت نمی کنند و در دوره اخیر و دوره تکامل میرزای بزرگ که دوره عدول از مبانی سابق و موافقت با آرای شیخ بوده، در درس میرزا حاضر نبوده اند. 📚یادداشت "ابعاد شخصیت " منتشر شده در ضمن مقالات کنگره شیخ انصاری (پاییز 1373 ش / 1414 ق)، جرعه ای از دریا، ج1، ص131-132. ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥در مساله تورم و بی حجابی بیایید ریشه یابی کنید که ماده فساد کجاست و زمینه آن را از بین ببرید 🎤آیت الله محسن فقیهی: عضو جامعه مدرسین حوزه های علمیه قم در افتتاحیه اندیشکده ملی جزا و جرم شناسی: 🔸اکثر علما می‌گویند باید جلوی منکر را بگیریم نه اینکه بعد از به وجود آمدن آن تازه فکر کنیم چه کنیم 🔹دفع منکر و رفع منکر هر ۲ واجب است 🔸در مرحله سوم باید ماده فساد از بین برود 🔹آقایانی که وظیفه مبارزه با منکرات را دارید باید بدانید فساد را از بین ببرید و ماده فساد را ازبین ببرید 🔸این وظیفه شماست تا ریشه فساد از بین برود مبارزه رونمایی خیلی سطحی است و از بین برنده فساد نیست 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥عکسی نادر از حضرت آیت الله سید احمد (ره) 🚩کشکول ناب حوزوی👇 ⭐️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! 🎥 آیت الله : آنچه که در روایات ما هست که از قرآن گرفته شده است نظریه پردازی است ، هم در علوم انسانی و نقلی هم در علوم تجربی و هم در علوم تجریدی. به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! این مقبوله عمر بن حنظله که معروف است در آن به ما فرمودند: «وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا»، این نظر نگاه چشم نیست، این نظریه پردازی است؛ آنکه نظریه پرداز است مشمول مقبوله عمر بن حنظله و یا مشهوره ابی خدیجه و یا سایر روایات است. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شیوه طلبگی مرحوم استاد (استاد مبرز فقه و اصول حوزه قم) بسیار مفید و کارگشا 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
چه سرنوشت مشترکی دارند: سلیمانی ها نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🔘 @kashkolenab ▪️
کشکول ناب حوزوی
📚 #معرفی_کتاب "مبانی فلسفی و روش‌شناسی اقتصاد" ✍دکتر محمدجواد توکلی 💦چکیده فلسفه اقتصاد عهده‌دار ت
💥مناظره دکتر و غنی‌نژاد، این سوال قدیمی را بازطرح کرد که حرف حساب چیست و نقطه محوری تمایز آن از سرمایه داری و سوسیالیسم کدام است؟ ✅پاسخ در مبانی فلسفی الهی آن نهفته است، اقتصاد اسلامی یک اقتصاد الهی است که می‌گوید امور اقتصادی باید بر اساس فرامین الهی نه عقلانیت محدود بشر اداره شود، عواید اقتصادی باید عادلانه و متوازن توزیع شود نه بر اساس نظم کور بازار آزاد، 🔹در اقتصاد الهی، اقتصاد ابزاری برای تکاثر سرمایه و تفاخر بدان نیست(أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ)، بلکه ابزاری برای کمک به تکامل و کوثری شدن انسان است، انسانی که نماز می خواند و در راه خدا انفاق میکند(فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ) ⚠️ اقتصاد لیبرال در تدبیر امور اقتصادی جامعه خدا را کنار می‌گذارد (خدای ساعت‌ساز) و تدبیر را به نظم خودجوش بازار می سپارد، نظم رقابتی خیالی که دچار شکست می‌شود و توزیع منافع در آن به شدت ناعادلانه و نامتوازن است، مشکلی که حتی مداخله سوسیالیستی دولت نیز نمی‌تواند آن را حل کند. 🔸 اقتصاد اسلامی خلق پول از هیچ را آکل مال به باطل و رباخواری را حرام می داند و دنبال نظم اقتصادی است که طبقه محروم زیر چرخ دنده‌های کارخانه سرمایه دار له نشود. 🔹 ما هنوز در جنگ فکری ترسیم مرزهای اقتصاد اسلامی و مکاتب رقیب قرار داریم، باید نسخه های عملیاتی آن برای تدبیر امور اقتصادی را استخراج و طراحی کنیم، راهی دراز در پیش است و تلاش فکری زیادی نیاز است، ما به های زیادی نیاز داریم که خطوط مرزی اقتصاد ما را ترسیم کنند. ✍️ توکلی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما 🔺آیت الله شیخ علی #جاودان و آیت الله #کریمی_جهرمی ⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥طبق وصیت مرحوم استاد ، آیت الله شیخ علی بر پیکر ایشان نماز خواندند. استاد موسوی تهرانی و آیت الله جاودان هردو از شاگردان قدیمی مرحوم استاد مجتهدی تهرانی در تهران بودند و دوستی دیرینه باهم داشتند. خداوند استاد موسوی را رحمت و آقای جاودان را حفظ بفرماید. ▪️ @kashkolenab
34.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 احیاء قرآن در حوزه‌های علمیه علامه (ره) در این کلیپ از خاطرات ایام طلبگی می‌گویند که در آن دوران همراه با آیت الله سید محمود قصد احیاء علوم قرآنی در حوزه‌های علمیه آن زمان داشتند که… @alaskari_farsi ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
◼️ مراسم تشییع و تدفین پیکر شهید آیت‌الله سلیمانی و مراسمات روزهای بعد ▪️ @kashkolenab
🔺نسب نامه و اثبات سیادت 📝از بیانات آیت الله : 🔹در میان عوام مشهور شده که اثبات سیادت به شجره نامه است، لذا افرادی در پی تحصیل شجره نامه می افتند....اینها ناشی از ناآگاهی آنها است و همین ناآگاهی سبب می شود برخی افراد سودجو طمع کنند و شجره نامه جعل کنند... 🔸من تاکنون به یاد ندارم افرادی که به سیادت معروف نیستند ولی در پی اثبات سیادت خود با شجره نامه هستند، شجره نامه ای بیاورند که جعلی نباشد یا در آن افتادگی و ایرادی راه نیافته باشد. 🔹در زمان های قدیم، سادات نقیب داشتند. نقباء از حقوق دولتی و تشکیلاتی برخوردار بودند و از وظایف آنها حفظ انساب سادات بود. در آن زمان نسب ها تا حدودی حفظ می شد ولی پس از برچیده شدن دستگاه نقابت، نسب نسل های بعدی ضبط نشد. 🔸شخصی نزد این جانب آمد و مدّعی بود امام زمان علیه السلام را زیارت کرده و حضرت سیادت او را امضا کرده است. من به او تند شدم و او را تکذیب کردم. ما مأمور به تکذیب این گونه افراد مدّعی ارتباط با حضرت هستیم. اگر روایتی هم در این باب نبود، عقل حکم می کرد جلوی این چنین ادعاهایی گرفته شود و گرنه سنگ روی سنگ بند نمی شود و فردا کسی ادّعا خواهد کرد که امام زمان را زیارت کرده ام و حضرت فرموده که این مال، از فلانی نیست، این زن، همسر فلانی نیست و... اگر تکذیب نکنیم، نظام ها به هم خواهد ریخت. 🔹 باید توجّه داشت که شجره نامه داشتن در اثبات سیادت ملاک نیست. ممکن است خاندان هایی که سیادتشان قطعی و مسلّم است، شجره نامه نداشته باشند یا در آن سقط یا تحریفی رخ داده باشد یا با شجره نامه بنی اعمام شان تفاوت داشته باشد. نادرستی یا مجعول بودن شجره نامه به هیچ وجه دلیل نفی سیادت نیست. لذا کسانی که مشهور به سیادت هستند، از این جهت نباید نگران باشند و در دام افراد فریبکار و طمّاع گرفتار شوند. 🔸مقصود این که معیار، اشتهار به سیادت است و در صورتي كه شخصي در محلي مشهور به سيادت باشد و منكري نيز وجود نداشته باشد، احكام سيادت بر وي ثابت است. 🌐 منبع ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
3-درس گفتار نظری-کاربردی عدالت اجتماعی.mp3
25.17M
💥درس گفتارهای نظری-کاربردی درباره عدالت اجتماعی 📌جلسه سوم ۱۴۰۰/۷/۱۳ 🎤استاد 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
تحليل،_نقد_و_بررسی_آراء_ناظر_به_«اسلاميت»_فلسفه_اسلامی_.pdf
318.9K
‍ ‍ 📕 تحليل، نقد و بررسي آراء ناظر به "اسلاميت" فلسفه اسلامی 💧چکیده يکي از پرسشهايی که امروزه در باب فلسفة اسلامي مطرح ميشود، اين است که منظور از چيست؟ و چرا اين فلسفه، در مقام واقع، بعنوان و وصفِ «اسلامي» متّصف گشته است؟ در پاسخ به اين پرسش، آراء مختلف و متضادي بيان شده است: برخي اين فلسفه را اساساً همان فلسفة يوناني دانسته و افزودن وصف عربي و اسلامي به آن را امري بيوجه دانسته‌اند. برخي ديگر، اين فلسفه را بجهت جانبداري از باورهاي اسلامي، به الهيات و کلام اسلامی تقليل و تحويل داده‌اند. لکن محققان و صاحب‌نظران زيادي هم هستند که به واقعيت و تحقق اين فلسفه و اسلاميت آن معتقدند. اين محققان به دو دستة بزرگ تقسيم ميشوند: برخي عنوان اسلامی را امري صوري و ظاهري قلمداد کرده و رشد و گسترش اين فلسفه در سرزمين اسلامی و بدست فيلسوفان مسلمان و تحت لواي حکومت اسلامی را علل نامگذاري آن به «فلسفه اسلامی» دانسته‌اند. دسته‌يي ديگر، وصف مذکور را ناظر و معطوف به محتوای اين فلسفه دانسته و ديدگاههای متفاوتی در اين زمينه ارائه کرده‌اند. برخي از اين بزرگان بر اين باورند که چون بعضي از مسائل اين فلسفه، مأخوذ از تعاليم اسلامی است و برخي از آن نيز در خدمت اثبات بعضي از تعاليم دين اسلام است، از اينرو اين فلسفه به صفت اسلامي متصف گشته است. برخي ديگر از اين محقّقان، باور مستدّل فيلسوفان اين فلسفه به وجود باريتعالي و توحيد ربوبي و تشريعي را براي اسلامي (بمعناي عام) ناميدن اين ، کافي ميدانند و بعضي ديگر، اين فلسفه را همان فلسفة نبوي و مأخوذ از کتاب و سنّت معرفي ميکند.. 🔴 @kashkolenab
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 تقاضای دعا و حمد شفا ♨️ طلبه‌ی نازنینی که امروز صبح در چند قدمی حرم حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) مورد سوءقصد قرار گرفت، از بهترین طلاب مشهدی هستند که اخیراً جهت ادامه‌ی تحصیل به قم هجرت نمودند. 🤲🏻 تقاضا داریم سوره‌ی حمدی جهت شفای ایشان قرائت بفرمایید. @Manahejj
اقتصاد اسلامی به چه معناست؟ ✍حضرت آیت الله : 🔸منظور ما از اقتصاد اسلامی- که موضوع بحث ما در این رساله است- نظام مالی و سیستم اقتصادی اسلام است نه علم اقتصاد. برای توضیح این مطلب لازم یادآور شویم که: «علم اقتصاد بر آنچه با زندگی اقتصادی رابطه دارد با معیارهای علمی و اصطلاحات ویژه ی خود می‌نگرد، و روابط پدیده‌های اقتصادی را روشن می‌سازد، ولی «مکتب اقتصادی» برای تنظیم اقتصاد، قوانینی را که متکی به عدالت باشد ارائه می‌دهد. » 🔻بعبارت دیگر رسالت «علم اقتصاد» کشف پدیده‌های خارجی و روابط آنها در زندگی اقتصادی است و رسالت «مکتب اقتصادی» ایجاد قانون بر اساس عدالت اجتماعی برای تنظیم زندگی اقتصادی است و بگفته ی حضرت آیت الله «سید محمد باقر صدر»: «تفاوت میان علم اقتصاد و مکتب اقتصادی تفاوت تاریخ و اخلاق است» زیرا علم تاریخ در مسیر علمی خود علل پدیده‌ها - مثلا علل و عوامل غلبه ی اسلام بر ایران- را بیان می‌کند، و روابط و آثار و نتایج آن را روشن می‌سازد بی آنکه به حقانیت آن وقایع نظری داشته باشد که آیا سزاوار بود چنان شود یا نه. اما اخلاق بیانگر آنست که حوادث و پدیده‌های وقوع یافته با عدالت مطابق است یا خیر. 💥بنابراین آنان که می‌گویند «در اسلام اقتصاد نیست زیرا بحث و اصطلاحی از بحثها و اصطلاحات علم اقتصاد در اسلام دیده نمی شود» به تفاوت میان نظام اقتصادی و علم اقتصاد توجه نکرده اند. 🔹اصولا اسلام نیامده است که حوادث و پدیده‌ها را با اصطلاحات و معیارهای علم اقتصاد کشف کند و چنین مسئوولیتی هم ندارد، بلکه اسلام زندگی اقتصادی را در پرتو عدالت تنظیم می‌کند. متون اسلامی، ما را به مجموعه ای از قوانین آشنا می‌سازد که زندگی اقتصادی انسان و رابطه ی اقتصادی او را در دادوستد و تولید و توزیع تنظیم می‌کند، و لازم نیست در متون اسلامی یک اصل کلی مانند «اصل آزادی اقتصادی» در مکتب سرمایه داری وجود داشته باشد، بلکه از متون اسلامی موضع اسلام در برابر اصل آزادی اقتصادی روشن می‌شود، مثلا اسلام جائز می‌داند زمین آباد شود، ولی اجازه نمی دهد کسی زمین را بدون آباد کردن مالک شود. اسلام تجارت را جائز می‌داند ولی به حاکم اسلامی هم اجازه ی کنترل قیمتها را داده است. از مجموع این دستورات در آیات و روایات موضع اسلام در برابر آزادی اقتصادی معلوم می‌شود. ما نیز در این رساله 👇 برآنیم که اثبات کنیم اسلام مکتب اقتصادی دارد... 📚 مقایسه ای بین سیستمهای اقتصادی ، جلد ۱ ص۹ 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
athrartadkhen.pdf
10.09M
📚 إضرار التدخين ✍علامه سيد هبة الدين (ره) 🔻اضرار التدخین او شرب الدخان فی نظر الطب و الدین از تالیفات مجتهد، عالم و مجاهد بزرگ اسلام و صاحب بیش از صد آثار علمی ارزشمند  یعنی سید محمد علی معروف به هبه الدین شهرستانی ( متولد 1301- تموفای 1386 هجری قمری ) است. این اثر در سال 1343هجری قمری در مطبعه دار السلام بغداد و در 36 صفحه منتشر شده است. مطالب کتاب شامل مقدمه، انواع دخانیات، آرای فقها در حرمت استعمال دخانیات و نظر مؤلف درباره این مساله، گواهی و شهادت اطبا در سموم  مواد دخانی، اشارات دهگانه در ضررهای استعمال دخانیات و آثار دخانیات در نسل و قوای فکری می باشد. 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab 👈