eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
572 ویدیو
363 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
امواج آلوده 9.pdf
565.5K
📕 جزوه "پاسخ به شبهات علیه حوزه و روحانیت" مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات ـ حوزه‌های علمیه جزوه ای با موضوع رصد و تحلیل موضوعی شبهات «روحانیت» با عنوان «امواج آلوده - شماره 9» منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، در این شماره مهم‌ترین شبهات و پاسخ‌های اجمالی آن درباره روحانیت تهیه و تنظیم شده است. «جدایی دین از روحانیت»، «القاب روحانیت و کارکردهای آن به روایت شریعتی و دیگران»، «چهار اتهام به روحانیت شیعه»، «آیا لباس روحانیت مقدس است؟»، «سرمایه فکری از نظر روحانیت»، «روحانیت شیعه پیش و پس از جمهوری اسلامی»، «روحانیت و مسأله آزادی خواهی»، «روحانیت و انکار تاریخ و هویت ایرانی» و... از مباحث این جزوه است. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
مقدمه علامه حسن زاده بر انيس الموحدين نراقی.pdf
140.5K
📚مقدمه علامه (ره) بر کتاب انیس الموحّدین ملا مهدی 📥 دانلود انیس الموحدین 👉 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥رفتار مرحوم سيد عبدالله جزائرى با نادرشاه ✍آیت‌ الله‌ #شبیری_زنجانی : . 🔻يكى از مطالبى كه از مرحوم
رویکرد دینی نادر شاه و تأثیر آن بر شیعیان و عالمان شیعه__.pdf
4.14M
📕 "رویکرد دینی نادر شاه و تأثیر آن بر شیعیان و عالمان شیعه" 💥بخشهایی مهم از این مقاله: علمای شیعه رویکرد نادر به مذهب را مشروع نمی‏دانستند و پس از این نیز به عزلت کشیده شدند. به‌طور کلی نادر، میانه خوبی با قشر روحانی نداشت و تکیه نظام حکومتی برآنها را بی‌فایده می‏دانست. نگاه نادر به مذهب و وضعیت مذهبی مردم، بنابر سیاستش بود. پزشک نادرشاه در این باره می‏نویسد: درباره دین نادر اظهار عقیده قطعی کردن بسیار دشوار است. عده کثیری از کسانی که ادعای شناسایی عمیقی از اسرار او دارند می‏گویند که او هیچ دینی ندارد. گاهی آشکارا می‏گفت که او خویشتن را همان قدر بزرگ می‏داند که بزرگان دین را. برای آن‌که بزرگان دین عظمت خود را از برکت این فضیلت به‌دست آورده بودند که جنگجویان شایسته‏ای بودند؛ دراین صورت تصور می‏کرد و بلکه یقین داشت که به همان رتبه پرافتخاری که ایشان در سایه شمشیر رسیده بودند او نیز نایل شده است. (بازن، پادری، نامه‏های طبیب نادرشاه، ترجمه علی‌اصغر حریری، ص42). هنوی نیز در این باره می‌نویسد: نادر دلاوری‌های حضرت علی ع را بی‌ارزش می‏دانست و از رفتار او انتقاد می‏کرد و می‏گفت: «علی سپاهیان خود را در بیابان‌ها به حرکت درمی‏آورد و عده زیادی از آن‌ها را به سبب تشنگی هلاک می‏کرد!» آن‌گاه از مردم می‏پرسید: «چرا به‌جای استمداد از علی از خدا کمک نمی‏خواهید». (هنوی، جونس، زندگی نادرشاه، ترجمه اسماعیل دولتشاهی، ص363ـ364) 🗃فصلنامه شیعه شناسی بهمن ۹۴ ✴️ کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔅استاد سید عبدالله انوار در بیمارستان بستری است 💯جهت شفای عاجل این دانشمند بزرگ دعا کنیم🤲 🎞مستند ح
🔺️به مناسبت درگذشت استاد سید عبدالله انوار▪️ نقل خاطره ای درباره شاگردی استاد انوار در محضر استاد شهید در حوزه علمیه معیر تهران ✂️بخشی از مقاله (خاطراتی از استاد سیّد عبدالله انوار) نوشته استاد مهدی ، منتشر شده در مجموعه ی "در جستجوی گمنامی" حدیث عشق ص ۳۵۰ نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚مقدمه علامه #حسن_زاده_آملی (ره) بر کتاب انیس الموحّدین ملا مهدی #نراقی 📥 دانلود انیس الموحدین 👉 #
✂️بخشی از مقدمه علامه (ره) بر کتاب انیس الموحّدین وقتى در محضر مبارك حضرت استاد صاحب تفسير الميزان تشرف داشتم كه از نراقيان سخن بميان آمد ، فرمودند : نراقيان هر دو از علماى بزرگ اسلام و ناشناخته اند . 🔹ملا احمد نراقى در [کتاب] مستند بسيار از والدش نقل آراء فقهى مى نمايد و بدان استناد مى جويد و اعتماد مى كند مثلا در آخر قبله آن گويد : لو اختلف المجتهدون فى القبلة فالمشهور عدم جواز ابتمام بعضهم بعضا مع توجه كل منهم الى ما اجتهد لاعتقاد كل بطلان صلوة الاخر , و قيل بالصحب و اختاره والدى ـ ره ـ فى مد و هو الاصح لمنع اعتقاد كل بطلان صلوة الاخر بل يعتقد صحتها له و ان اعتقد خطائه فى القبلة و هو غير مؤثر فى البطلان لعمومات جواز الاقتداء يمن يصح صلوته . 🔸كلمه (مد) در عبارت مستند اشاره به كتاب معتمد نراقى اول است. عمده تحصيلات فاضل نراقى يعنى ملا احمد در نزد پدرش ملا مهدى بوده است و برخى از تاليفات ملا احمد بن مضمون : (الولد سر أبيه) به اقتفاى پدرش ملا مهدى نراقى است. مثلا پدر در فقه معتمد مى نويسد و پسر مستند ، پدر تجريد الاصول در علم اصول مى نويسد و پسر شرحى مبسوط بر آن در هفت مجلد مى نويسد ( الذريعه , صفحه 350 , ج 130 ) , پدر در علم اخلاق جامع السعادات به عربى مى نويسد و پسر معراج السعادة ترجمه آن به فارسى با بعضى از زيادات , پدر ديوان اشعار به نام طائر قدسى دارد و پسر به نام طاقديس , پدر مشكلات العلوم مى نويسد و پسر خزائن و آنرا تابع (مشكلات) قرار داده است به بيانى كه در اول (خزائن) ذكر كرده است. 🔹اين دو كتاب مشكلات و خزائن هر يك چون كشكول علامه , سفينه اى حامل مثقلات از مطالب متنوعه و امتعه ممتعه در هر باب اند.(مشكلات) امتن از (خزائن) و (خزائن) املح از آنست. اينجانب حسن حسن زاده آملى خزائن را يك دوره تصحيح نموده است و بر آن مقدمه و تعليقاتى نگاشته است كه در سنه هزار و سيصد و هشتاد هجرى قمرى يعنى بيست و سه سال پيش از اين در تهران به طبع رسيده است و در مشكلات نيز تا حدى كار كرده است و زحمت كشيده است اميد است كه آن نيز با تصحيح كامل و تعليقاتى در حل مشكلات مطبوع گردد . 💎 متن کامل مقدمه 👉 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
31.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥در حکومت دینی شرورها با دین‌بازی فساد تولید می‌کنند؛ 🎤 استاد محسن قنبریان 🔹 وقتی حکومت اسلامی تشکیل می دهیم شرورها با دین بازی فساد تولید می کنند. امام در خطبه‌ای می‌گوید در انتخاب قاضی دقت کن و چهارده ویژگی برای قاضی می‌شمارد. 🔸 ما با دزدان سرگردنه که عریان و قابل تشخیص دزدی کنند رو به رو نیستیم. همه چیز بنام دین انجام میشود. خیریه عامل پولشویی می‌شود. وقف عامل استعسار و ویژه خواری می‌شود، ساحل خواری توسط دستگاه های حاکمیتی با نام‌های مقدس انجام میشود. جنگل خواری با نام حوزه علمیه صورت می‌گیرد. 🔹 امیرالمومنین اینها را می‌بیند که چهارده ویژگی برای قاضی بر می‌شمرد و میگوید کم هستند قاضیانی که این خصوصیات را داشته باشند. تا بتوانند دین را از اسارت در بیاورند. وظیفه اصلی دستگاه قضائی اتفاقا باید به سمت جاهایی باشد که پوشش دین دارد. 🔸 امام میگوید بر امام واجب است که فاسقین از علما را در بند کند. نه کسانی که اختلاف اجتهادی یا سیاسی دارند. امام مادامی که کسانی دست به شمشیر نمیبردند مجرم امنیتی شان نمیکرد. دادگاه ویژه روحانیت برای مقابله با اخوندهای کله گنده مفسد بود، نه برای چهارتا طلبه که یک اعتراضی کرده... ✂️برشی از برنامه سوره شبکه ۴ 🤲نثار روح حجت الاسلام مسعود دیانی (مجری توانمند و فرهیخته برنامه سوره) صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 🔸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺️به مناسبت درگذشت استاد سید عبدالله انوار▪️ نقل خاطره ای درباره شاگردی استاد انوار در محضر استاد ش
استاد سید عبدالله انوار چند روز پیش تماس گرفتند و فرمودند بیا و کتاب مکاسب شیخ را برایم پیدا کن که هرچه میگردم پیدا نمی کنم خدمتشان رسیدم و کتاب را پیدا و تقدیم کردم بسیار خوشحال شدند و مرا دعا کردند و مکرر از شیخ تعریف کرده و به روحش درود فرستادند... امروز که برای وداع منزلشان رفتم دیدم کتاب مکاسب روی میز است ... گویا آخرین کتابی بود که حضرتشان مطالعه میکردند... رحمه الله رحمة واسعة و حشره مع العلماء الربانيين ✍Habibrasi نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 🆔 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جلسه ستادراهبری معماری و شهرسازی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با حضرت آیت الله سبحانی، گزارش فعالیت‌ها و برنامه‌های ستاد به استماع ایشان رسید و ایشان فرمودند: 🔸از نظر اخلاقی ساخت آپارتمان صحیح نیست امکان ارتباطات همسایگان را فراهم نمی کند. بچه ها در این محیط محبوس شده اند. انبوه سازی اینها را از هم جدا کرده و باید به صورت ویلایی احداث شود همان طور که سابقا نیز به همین گونه بوده است. 🔸حفظ اسلامیت نظام با این انبوه‌سازی ها نمی شود. 🔸در جمهوری اسلامی باید مشکل زمین حل بشود. جلوگیری از احیای موات توسط دولت قابل قبول نیست. 🔻ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه های علمیه عضو شوید🔻 https://eitaa.com/setad_memari/233
💥بیماری تازه گویی / بیماری مخالفت بدون دلیل با سخنان تازه! ✍استاد شهید : 🔹ما بايد خودمان را تابع دليل كنيم نه اينكه چون كسى نگفته است پس ما هم نگوييم. می گويند: «نحن ابناء الدليل نميل حيث يميل». مرحوم آخوند(ملاصدرا) در مباحث «جواهر و اعراض» مسئله‏ اى نظير اين مسئله را طرح می كند. معمولًا در هر زمانى بعضى از مردم در مورد افكار تازه‏ اى كه معاصرين می آورند چنين می گويند كه اين حرفهايى كه شما می زنيد هيچ كس نگفته است و بنابراين حرف شما درست نيست! ايشان آنجا مثَل بسيار خوبى ذكر می كند. می گويد انسان خوب است در مسائل علمى هم مانند مسافر باشد نه مانند قاطن و ساكن. 🔸بعضى در مسائل علمى مانند كسانى هستند كه جايى را براى مجاورت انتخاب كرده‏ اند. اگر به يك فرد «مجاور» گفته شود كه چرا از آنجا نمی رود می گويد ما در جوار حضرت هستيم و نمی خواهيم از اينجا دور بشويم. بعضى، مسائل علمى را در حكم جوار حضرت قرار داده‏ اند و نمی خواهند از جوار مسائلى كه به آنها خو گرفته‏ اند جدا بشوند. ولى بعضى ديگر حكم مسافر را دارند كه مرتب از شهرى به شهرى منتقل می شوند. يك شهر را كه تماشا می كنند قانع به آن شهر نيستند، باز به شهر ديگرى می روند. 🔹ايشان يك مطلب ديگر هم می گويند كه نكته خوبى است. می گويند هيچ وقت آدم عاقل بدون دليل با سخن بزرگان و سخن مشهور مخالفت نمی کند. اين يك حالت افراطى است كه بعضيها اساساً «بيمارى تازه گويى» دارند و همين‏طور يك حرفهايى و لو بی مبنا هم باشد مطرح می كنند . 📚مجموعه آثار(درسهای اسفار)، ج11 ص 566 ✅کشکول ناب حوزوی🔻 🔹 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما حضرت آیت الله #علوی_گرگانی (ره) و مرحوم آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی (از #علمای_ت
💥درسی مهم حضرت آیت الله (ره) سعی داشتند تا زندگی شخصی‌شان، کاملا با مردم عادی و جامعه یکی باشد، حتی وسیله ایاب و ذهاب ایشان در قم، ماشینی کاملا ساده- یک آردی مدل پایین- بود! در سفرهای مشهد و گرگان نیز، مقیّد بودند که با ماشین، به مسافرت و تبلیغ بروند. یک بار هم که آخرین سفرشان به مشهد بود، با قطار به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شدند. وقتی پیشنهاد مسافرت با هواپیما به آقا داده می‌شد، می‌فرمودند: آقای فولادی! وقتی مردم با این وسیله‌ها جابه‌جا می‌شوند، چرا ما باید با هواپیما یا ماشین‌های آن‌چنانی این کار را بکنیم؟! دل امام زمان به درد خواهد آمد! 📚آیت علم و عمل- یادنامه مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی- به کوشش سید حسین کشفی، نشر فقیه اهل بیت، گفتگو با علی فولادی ✍پ.ن: مرحوم آیت الله علوی گرگانی حقیقتا مردم دار و ساده زیست و متواضع بودند ، متاسفانه این اخلاق پسندیده کمتر دیده میشه و بعضی تا یک مکاسب و رسائلی درس می دهند یا اینکه به بیتی از بیوت علما وصل می شوند کم کم خود را از مردم جدا می کنند، دیدار با آنها سخت می شود، پیری زود رس می گیرند و در مراسمات روی صندلی در کنار بزرگان می نشینند و خیال می کنند که کسی شده اند! 📚 کتاب آیت علم و عمل 👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
پرتوی_از_عدالت_اسلامی_،_مروری_بر.pdf
327.8K
📕 "پرتوی از عدالت اسلامی، مروری بر مجله العدل الاسلامی(منتشر شده در کتابخانه علوی نجف با تقریظ آیات و زنجانی و...) 📚کتاب شیعه؛ شماره 3، موسسه کتاب شناسی شیعه ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🔹 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 آیت‌الله دکتر سید محمدباقر حجتی مازندرانی(از علمای تهران) که در دوران طلبگی در با مرحوم علامه و آیت‌ الله هم‌درس بودند در بیان خاطرات خود می‌فرمودند: ✨آیت‌الله میرزاباقر آشتیانی (تولیت مدرسه مروی) از من و آقای جوادی و آقای حسن‌زاده تعریف می‌کرد. چون وقتی گاهی شبها به مدرسه سر می‌زد می‌دید چراغ ما روشن است و مطالعه می‌کنیم. 💡من وقتی می‌خواستم چراغ حجره‌ام را خاموش کنم، می‌دیدم چراغ اتاق آقای جوادی و حسن‌زاده روشن است. صبح قبل از اذان که بیدار میشدم می‌دیدم چراغ آنها هنوز روشن است. 🌱اینها خیلی کار می‌کردند. هرگز آقای جوادی و آقای حسن‌زاده وقتشان را به بطالت نگذراندند، ولی ما گاهی گعده می‌کردیم. 💎 @kashkolenab 🌹
کتاب فرایند استنباط معنی از متن.pdf
6.16M
📚 «فرایند استنباط معنی از متن» ✍حجت الاسلام احمد میرزایی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
سیب های نارس - داستان جالب تبلیغات یک طلبه .pdf
191.4K
📜متن کوتاه روایت تبلیغ جالب یک طلبه در ماه رمضان ✍حجت الاسلام مسعود دیّانی(ره) حس خوبی داشت. ماشین با متانت و غرور راه می رفت. حس برای خود کسی شدن را داشتم. بوی نویی ماشین که با بوی عطر آقای راننده در هم گره خورده بود ، آن شب ها را برایم دلنشین می کرد. راننده ماشین یک آقای قد بلند بود. بدون مو. با پیشانی بلند. خوش اخلاق. خندان. گرم و مشخصا مایه دار. آخری را پیش آنکه از ماشینش، لباسش، گوشی تلفن همراهش و کفش های براق مشکی اش بفهمم، از احترام بقیه هیئت امنای مسجد فهمیدم. یک شب هم کمی سیب به من داد. آن شب فهمیدم باغ سیب هم دارد. بعد ها چیزهای دیگر هم فهمیدم... 💯 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
📚 "القول الفاصل في الردّ على مدعي التحريف" ✍حضرت آیت الله سید شهاب الدین (ره) 🔻استاد سید محمود مرعشی نجفی در مقدمه: ...قد وجدناها وسط كتاب (فصل الخطاب) لشيخ المحدثين آية اللّه الحاج ميرزا حسين النوري رضوان اللّه تعالى عليه، و كان صدر الكتاب بطباعة حجرية قبل عشرات السنين. في الحقيقة لم ينو المرحوم الوالد تدوين رد على كتاب الميرزا الذي ذهب الى تحريف القرآن الكريم ذلك اننى سمعته (والدي) رحمه اللّه يكرر أنّ الميرزا النوري عدل في أواخر حياته عما أورده في كتابه (فصل الخطاب)، لكن الأجل لم يمهله لتدوين و نشر ذلك، و من خلال سعى بعض المغرضين و أعداء أهل البيت عليهم السلام؛ الذين تشدقوا بهذا الكتاب، و أقدموا على تكثيره في مختلف بقاع الارض و الادعاء بأنّ علماء الشيعة يقولون بتحريف القرآن الكريم، و لهذا ارتأينا و من اجل رد هذه التهمة و الافتراء عن حياض مذهب أهل البيت عليهم السلام نشر رسالة المرحوم الوالد... 📚القول الفاصل في الرد على مدعي التحريف، ص: ۱۰ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
elm-din [ghasedoon.blog.ir].pdf
562.4K
📜رساله علم و دین متن پرسشهای دکتر گلشنی و پاسخهای علامه حسن زاده آملی در باب رابطه 🔻در سال 1375ُ پروفسور مهدی طی نامه ای، هشت سوال در مورد ارتباط علم و دین از محضر علامه (ره) پرسیدند و ایشان به این هشت سوال مهم پاسخ دادند. ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🌀معرفی کانال اساتید سطح و خارج حوزه علمیه🌀 🔻آیت الله #مکارم_شیرازی @makaremdars http://makarem.ir
🔺️معرفی کانال دروس استاد عسکری سلیمانی امیری 🔹️کانال درس خارج منطق و تدریس رساله تصور و تصدیق 👇 @darsekharegemanteg ✍پ.ن: با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات ، استفاده از دروس منطق ایشان برای محققین و اهل علم غنیمت است و نیازمند برنامه ریزی جهت استفاده درست از اوقات فراغت. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
برهان-مبین.pdf
2.42M
📚فصلنامه برهان مبین مقالاتی با موضوعات؛ علوم قرآنی در مقدمه مجمع البیان، هرمنوتیک و فهم قرآن کریم، امکان نزول مفهوم کلام الهی، دیدگاه قرآنی علامه طباطبایی در تاثیر فضائل و رذائل معرفت و تعریف الحاد و کفر 🔸️مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین (ع) تحت اشراف آیت الله علیرضا الهی https://uni.sadeghain.net 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥طبرسی و زمخشری! ✍ استاد شهید : مجمع البیان از نظر ادبی و حسن تألیف بهترین تفسیر است. شیعه و سنی برای این تفسیر اهمیت فراوان قائلند. مکرر در ایران و مصر و بیروت چاپ شده است. تفسیر مختصری دارد به نام جوامع الجامع. طبرسی پس از فراغ از مجمع البیان به تفسیر کشّاف که توسط معاصر نامدارش جارالله تألیف یافته بود وقوف یافت و پسندید و در آن نکاتی از جنبه‌های ادبی یافت که از خودش در مجمع البیان فوت شده بود. تفسیر جوامع الجامع را با توجه به لطایف کشّاف نگاشت. 🔻البته اهل فن تفسیر می‌دانند هر چند برخی نکات خصوصاً از جنبه فن بلاغت در کشّاف هست که در مجمع البیان نیست، نکات زیاد ادبی و تفسیری در مجمع البیان یافت می‌شود که در کشّاف وجود ندارد. 📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص398 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥زندگینامه مرحوم آیت‌الله سید محمدتقی حکیم شوشتری در ۱۰ دقیقه، از زبان خودشان برگرفته از مستند سعادتمندان ✍آیت‌الله سید محمدتقی حکیم، در نهم آبان ۱۳۰۵ هجری شمسی در شوشتر به دنیا آمد. تحصیلات علوم شرعی را در اهواز از محضر شیخ میرزا محمدجعفر انصاری و آقا سید محمدتقی آل‌طیب، در نجف اشرف از محضر استادانی چون حاج میرزا حسن یزدی، آقا شیخ محمدتقی ایروانی، آقا شیخ مجتبی لنکرانی و آقا سید عبدالاعلی سبزواری و همچنین در قم در محضر حجت‌الاسلام سید محمدکاظم آل‌طیب، شیخ مصطفی عاملی، شیخ ابوالقاسم نحوی، شیخ ابوالفضل قمی حمدیه، شیخ ابوالقاسم آشتیانی و آیت‌الله مرتضی مطهری پیگیری کرد.  سید محمدتقی حکیم همچنین در نجف اشرف از دروس خارج فقه آیات عظام سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خوئی بهره برد. او در سال ۱۳۳۲ نخستین اثر خود را که ترجمه کتاب «حقوق و حدود آزادی زن در دین اسلام» نوشته محمدعلی زهیری نجفی بود، به انجام رساند.  آیت‌الله حکیم در تابستان ۱۳۴۰ به دعوت اهالی محله حصار بوعلی شمیران در منطقه نیاوران به تهران مهاجرت کرد و امامت جماعت مسجد این محل را پذیرفت و ۶۰ سال امام جماعت این مسجد بود. در سال ۱۳۷۵، این چهره فرهنگی با اهدای ۱۵ هزار جلد از کتاب‌های چاپی، ۱۲۰ جلد از کتاب‌های چاپ سنگی و ۱۵۰ جلد از کتاب‌های خطی، تماما متعلق به کتابخانه شخصی خود، کتابخانه عمومی این محل را زیر نظر آستان قدس رضوی افتتاح کرد. 🔹این عالم عالیقدر و خدوم، پنجشنبه گذشته ۵ اسفند ۱۴۰۰ در سن ۹۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و امروز در آستان امامزاده صالح به خاک سپرده خواهد شد. 🌼 @kashkolenab
⁉️نحسی یا مبارک بودن ایام؟! دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ قَدْ نُكِبَتْ إِصْبَعِي وَ تَلَقَّانِي رَاكِبٌ وَ صَدَمَ كَتِفِي وَ دَخَلْتُ فِي زَحْمَةٍ فَخَرَقُوا عَلَيَّ بَعْضَ ثِيَابِي فَقُلْتُ كَفَانِي اَللَّهُ شَرَّكَ مِنْ يَوْمٍ فَمَا أَيْشَمَكَ فَقَالَ ع لِي يَا حَسَنُ هَذَا وَ أَنْتَ تَغْشَانَا تَرْمِي بِذَنْبِكَ مَنْ لاَ ذَنْبَ لَهُ قَالَ اَلْحَسَنُ فَأَثَاب إِلَيَّ عَقْلِي وَ تَبَيَّنْتُ خَطَئِي فَقُلْتُ يَا مَوْلاَيَ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ فَقَالَ يَا حُسْنُ مَا ذَنْبُ اَلْأَيَّامِ حَتَّى صِرْتُمْ تَتَشَأَّمُونَ بِهَا إِذَا جُوزِيتُمْ بِأَعْمَالِكُمْ فِيهَا قَالَ اَلْحَسَنُ أَنَا أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ أَبَداً وَ هِيَ تَوْبَتِي يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ ع وَ اَللَّهِ مَا يَنْفَعُكُمْ وَ لَكِنَّ اَللَّهَ يُعَاقِبُكُمْ بِذَمِّهَا عَلَى مَا لاَ ذَمَّ عَلَيْهَا فِيهِ أَ مَا عَلِمْتَ يَا حَسَنُ أَنَّ اَللَّهَ هُوَ اَلْمُثِيبُ وَ اَلْمُعَاقِبُ وَ اَلْمُجَازِي بِالْأَعْمَالِ عَاجِلاً وَ آجِلاً قُلْتُ بَلَى يَا مَوْلاَيَ قَالَ ع لاَ تَعُدْ وَ لاَ تَجْعَلْ لِلْأَيَّامِ صُنْعاً فِي حُكْمِ اَللَّهِ قَالَ اَلْحَسَنُ بَلَى يَا مَوْلاَيَ . حسن بن مسعود احتمال دارد: «حسن بن سعيد»صحيح باشد گويد: خدمت امام هادي عليه السلام شرفياب شدم، در حالي كه انگشتم خراش برداشته بود و سواري در اثر برخوردي كه به من كرده بود شانه ام آسيب ديده بود و در ازدحامي گرفتار شدم كه در اثر آن پاره اي از لباسهايم پاره شد، ناگهان بر زبان آوردم كه: وه چه روز شومي خدا شرت را از من بگرداند. امام هادي عليه السلام فرمود: اي حسن تو هم كه با ما رفت و آمد داري گناه خود را بر گردن بي گناه مي اندازي؟ حسن گفت: به سر عقل آمدم و فهميدم كه دستخوش اشتباه شده ام، گفتم مولاي من، از خداوند طلب آمرزش دارم. امام عليه السلام فرمود: اي حسن روزها چه گناهي دارند كه چون شما به سزاي اعمالتان مي رسيد آنها را شوم مي پنداريد. حسن گفت: يا ابن رسول الله، من همواره استغفر الله گفتن را ورد زبانم سازم و اين توبه من باشد؟ امام عليه السلام فرمود، : به خدا سوگند اين ثمر بخش نباشد و ليكن خداوند به خاطر نكوهشي كه بر بي گناهي انجام گرفته شما را مجازات نمايد. اي حسن مگر نمي داني كه پاداش دهنده و مجازات كننده و جزا دهنده به اعمال در اين دنيا و در آن دنيا، فقط خداست؟ گفتم: آري چنين است اي مولاي من. آنگاه امام هادي عليه السلام فرمود: پس خلاف مرو، و براي روزگار اثري در حكم خداوند قايل مشو. عرض كردم: چشم مولاي من. 📚تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 482 💎 حدیث در جامع الاحادیث 👉 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥اسلام و لغو رهبانیت و عزلت گزینی : اسلام دينى است اجتماعى كه رهبانيت و عزلت را الغا نموده، كسانى كه به تهذيب نفس و تكميل ايمان و خداشناسى مشغول هستند كمال را در متن اجتماع با مشاركت با ديگران بايد به دست آورند. تربيت شدگان ائمه هدى عليهم السلام نيز در صدر اسلام همين رويه را داشته‌اند. سلمان كه درجه دهم ايمان را داشت، در مدائن حكومت مى‌كرد و اويس قرنى كه ضرب‌المثل كمال و تقوى بود، در جنگ صفين شركت كرد و در ركاب اميرالمؤمنين عليه السلام شهيد شد. 📚بررسي هاي اسلامي، ج‌2، ص177 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
نقد و بررسی مؤلفه‌‌های انسان‌شناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان.pdf
17.95M
📕 "نقد و بررسی مؤلفه‌‌های انسان‌شناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان" ✍مرتضی بخشی گلسفیدی و محمد جعفری چکیده💦 انسان از حیث انسانیت در همه دوران دارای بنیه‌‌ای مشترک می‌باشد؛ ولی برخی از روشنفکران معنوی مانند ملکیان مدعی هستند که ویژگی‌های اساسی انسان مدرن با انسان سنتی بسیار متفاوت بوده و ازاین‌رو انسان معاصر نیازمند معنویت پیشرفته است. پرسش این است که مؤلفه‌‌های انسان مدرن چیست؟ انسان مدرن چه خصوصیات خاصی دارد که معنویت دینی پاسخگوی نیازهای روحی او نیست؟ این مقاله با روش اسنادی و تحلیل محتوا و جمع‌‌آوری داده‌‌ها به‌صورت کتابخانه‌‌ای، مؤلفه‌‌های انسان‌شناختی معنویت مدرن را از میان آثار مصطفی ملکیان احصاء کرده و آنها را نقد کرده است. نتیجه آنکه برای انسان مدرن، شاخصه‌های متعددی ادعا شده است که شش شاخصه اصلی آن عبارتند از: دغدغۀ «چه باید کنم؟»، داشتن زندگی اصیل، عدم تساوی انسان‌‌ها، آزادی، رضایت باطن و تنهایی. همه این مؤلفه‌‌ها قابل نقد هستند. برخی از این مؤلفه‌‌ها با یکدیگر تناقض دارند. برخی از آنها با مبانی فکری ملکیان نمی‌‌سازد و برخی هم با نگاه فلسفی و یا روان‌شناختی نقد می‌‌شوند. نوع مقاله : مقاله پژوهشی 🗃دوفصلنامه اسلام و مطالعات معنویت ، اسفند 1401 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab