هدایت شده از ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جلسه ستادراهبری معماری و شهرسازی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با حضرت آیت الله سبحانی، گزارش فعالیتها و برنامههای ستاد به استماع ایشان رسید و ایشان فرمودند:
🔸از نظر اخلاقی ساخت آپارتمان صحیح نیست امکان ارتباطات همسایگان را فراهم نمی کند. بچه ها در این محیط محبوس شده اند.
انبوه سازی اینها را از هم جدا کرده و باید به صورت ویلایی احداث شود همان طور که سابقا نیز به همین گونه بوده است.
🔸حفظ اسلامیت نظام با این انبوهسازی ها نمی شود.
🔸در جمهوری اسلامی باید مشکل زمین حل بشود. جلوگیری از احیای موات توسط دولت قابل قبول نیست.
#ستاد_راهبری_معماری_و_شهرسازی_اسلامی_حوزه_های_علمیه
#آیت_الله_سبحانی
#مسکن
🔻ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه های علمیه
عضو شوید🔻
https://eitaa.com/setad_memari/233
💥بیماری تازه گویی / بیماری مخالفت بدون دلیل با سخنان تازه!
✍استاد شهید #مطهری :
🔹ما بايد خودمان را تابع دليل كنيم نه اينكه چون كسى نگفته است پس ما هم نگوييم. می گويند: «نحن ابناء الدليل نميل حيث يميل». مرحوم آخوند(ملاصدرا) در مباحث «جواهر و اعراض» مسئله اى نظير اين مسئله را طرح می كند. معمولًا در هر زمانى بعضى از مردم در مورد افكار تازه اى كه معاصرين می آورند چنين می گويند كه اين حرفهايى كه شما می زنيد هيچ كس نگفته است و بنابراين حرف شما درست نيست! ايشان آنجا مثَل بسيار خوبى ذكر می كند. می گويد انسان خوب است در مسائل علمى هم مانند مسافر باشد نه مانند قاطن و ساكن.
🔸بعضى در مسائل علمى مانند كسانى هستند كه جايى را براى مجاورت انتخاب كرده اند. اگر به يك فرد «مجاور» گفته شود كه چرا از آنجا نمی رود می گويد ما در جوار حضرت هستيم و نمی خواهيم از اينجا دور بشويم. بعضى، مسائل علمى را در حكم جوار حضرت قرار داده اند و نمی خواهند از جوار مسائلى كه به آنها خو گرفته اند جدا بشوند. ولى بعضى ديگر حكم مسافر را دارند كه مرتب از شهرى به شهرى منتقل می شوند. يك شهر را كه تماشا می كنند قانع به آن شهر نيستند، باز به شهر ديگرى می روند.
🔹ايشان يك مطلب ديگر هم می گويند كه نكته خوبى است. می گويند هيچ وقت آدم عاقل بدون دليل با سخن بزرگان و سخن مشهور مخالفت نمی کند. اين يك حالت افراطى است كه بعضيها اساساً «بيمارى تازه گويى» دارند و همينطور يك حرفهايى و لو بی مبنا هم باشد مطرح می كنند .
📚مجموعه آثار(درسهای اسفار)، ج11 ص 566
#ملاصدرا
#نقد_حوزه
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما حضرت آیت الله #علوی_گرگانی (ره) و مرحوم آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی (از #علمای_ت
💥درسی مهم
حضرت آیت الله #علوی_گرگانی(ره) سعی داشتند تا زندگی شخصیشان، کاملا با مردم عادی و جامعه یکی باشد، حتی وسیله ایاب و ذهاب ایشان در قم، ماشینی کاملا ساده- یک آردی مدل پایین- بود!
در سفرهای مشهد و گرگان نیز، مقیّد بودند که با ماشین، به مسافرت و تبلیغ بروند.
یک بار هم که آخرین سفرشان به مشهد بود، با قطار به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شدند. وقتی پیشنهاد مسافرت با هواپیما به آقا داده میشد، میفرمودند: آقای فولادی! وقتی مردم با این وسیلهها جابهجا میشوند، چرا ما باید با هواپیما یا ماشینهای آنچنانی این کار را بکنیم؟! دل امام زمان به درد خواهد آمد!
📚آیت علم و عمل- یادنامه مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی- به کوشش سید حسین کشفی، نشر فقیه اهل بیت، گفتگو با علی فولادی
✍پ.ن: مرحوم آیت الله علوی گرگانی حقیقتا مردم دار و ساده زیست و متواضع بودند ، متاسفانه این اخلاق پسندیده کمتر دیده میشه و بعضی تا یک مکاسب و رسائلی درس می دهند یا اینکه به بیتی از بیوت علما وصل می شوند کم کم خود را از مردم جدا می کنند، دیدار با آنها سخت می شود، پیری زود رس می گیرند و در مراسمات روی صندلی در کنار بزرگان می نشینند و خیال می کنند که کسی شده اند!
📚 کتاب آیت علم و عمل 👉
#سیره_علما
#خاطرات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
پرتوی_از_عدالت_اسلامی_،_مروری_بر.pdf
327.8K
📕 #مقاله "پرتوی از عدالت اسلامی، مروری بر مجله العدل الاسلامی(منتشر شده در کتابخانه علوی نجف با تقریظ آیات #کاشف_الغطا و زنجانی و...)
📚کتاب شیعه؛ شماره 3، موسسه کتاب شناسی شیعه
#عدالت_اسلامی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 آیتالله دکتر سید محمدباقر حجتی مازندرانی(از علمای تهران) که در دوران طلبگی در #مدرسه_مروی با مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی و آیت الله #جوادی_آملی همدرس بودند در بیان خاطرات خود میفرمودند:
✨آیتالله میرزاباقر آشتیانی (تولیت مدرسه مروی) از من و آقای جوادی و آقای حسنزاده تعریف میکرد. چون وقتی گاهی شبها به مدرسه سر میزد میدید چراغ ما روشن است و مطالعه میکنیم.
💡من وقتی میخواستم چراغ حجرهام را خاموش کنم، میدیدم چراغ اتاق آقای جوادی و حسنزاده روشن است. صبح قبل از اذان که بیدار میشدم میدیدم چراغ آنها هنوز روشن است.
🌱اینها خیلی کار میکردند. هرگز آقای جوادی و آقای حسنزاده وقتشان را به بطالت نگذراندند، ولی ما گاهی گعده میکردیم.
#خاطرات_علما
#علمای_تهران
💎 @kashkolenab 🌹
کتاب فرایند استنباط معنی از متن.pdf
6.16M
📚 #کتاب «فرایند استنباط معنی از متن»
✍حجت الاسلام احمد میرزایی
#روش_شناسی_اجتهاد
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
سیب های نارس - داستان جالب تبلیغات یک طلبه .pdf
191.4K
📜متن کوتاه روایت تبلیغ جالب یک طلبه در ماه رمضان
✍حجت الاسلام مسعود دیّانی(ره)
حس خوبی داشت. ماشین با متانت و غرور راه می رفت. حس برای خود کسی شدن را داشتم. بوی نویی ماشین که با بوی عطر آقای راننده در هم گره خورده بود ، آن شب ها را برایم دلنشین می کرد. راننده ماشین یک آقای قد بلند بود. بدون مو. با پیشانی بلند. خوش اخلاق. خندان. گرم و مشخصا مایه دار. آخری را پیش آنکه از ماشینش، لباسش، گوشی تلفن همراهش و کفش های براق مشکی اش بفهمم، از احترام بقیه هیئت امنای مسجد فهمیدم. یک شب هم کمی سیب به من داد. آن شب فهمیدم باغ سیب هم دارد. بعد ها چیزهای دیگر هم فهمیدم...
#حتما_بخوانید 💯
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب "القول الفاصل في الردّ على مدعي التحريف"
✍حضرت آیت الله سید شهاب الدین #مرعشی_نجفی(ره)
🔻استاد سید محمود مرعشی نجفی در مقدمه:
...قد وجدناها وسط كتاب (فصل الخطاب) لشيخ المحدثين آية اللّه الحاج ميرزا حسين النوري رضوان اللّه تعالى عليه، و كان صدر الكتاب بطباعة حجرية قبل عشرات السنين. في الحقيقة لم ينو المرحوم الوالد تدوين رد على كتاب الميرزا الذي ذهب الى تحريف القرآن الكريم ذلك اننى سمعته (والدي) رحمه اللّه يكرر أنّ الميرزا النوري عدل في أواخر حياته عما أورده في كتابه (فصل الخطاب)، لكن الأجل لم يمهله لتدوين و نشر ذلك، و من خلال سعى بعض المغرضين و أعداء أهل البيت عليهم السلام؛ الذين تشدقوا بهذا الكتاب، و أقدموا على تكثيره في مختلف بقاع الارض و الادعاء بأنّ علماء الشيعة يقولون بتحريف القرآن الكريم، و لهذا ارتأينا و من اجل رد هذه التهمة و الافتراء عن حياض مذهب أهل البيت عليهم السلام نشر رسالة المرحوم الوالد...
📚القول الفاصل في الرد على مدعي التحريف، ص: ۱۰
#عدم_تحریف_قرآن
#محدث_نوری
#کلام_اسلامی
#علوم_قرآنی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
elm-din [ghasedoon.blog.ir].pdf
562.4K
📜رساله علم و دین
متن پرسشهای دکتر گلشنی و پاسخهای علامه حسن زاده آملی در باب رابطه #علم_و_دین
🔻در سال 1375ُ پروفسور مهدی #گلشنی طی نامه ای، هشت سوال در مورد ارتباط علم و دین از محضر علامه #حسن_زاده_آملی(ره) پرسیدند و ایشان به این هشت سوال مهم پاسخ دادند.
#علم_دینی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🌀معرفی کانال اساتید سطح و خارج حوزه علمیه🌀 🔻آیت الله #مکارم_شیرازی @makaremdars http://makarem.ir
#معرفی_اساتید
🔺️معرفی کانال دروس استاد عسکری سلیمانی امیری
🔹️کانال درس خارج منطق و تدریس رساله تصور و تصدیق #ملاصدرا 👇
@darsekharegemanteg
#منطق
#معرفت_شناسی
#فلسفه_اسلامی
✍پ.ن: با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات ، استفاده از دروس منطق ایشان برای محققین و اهل علم غنیمت است و نیازمند برنامه ریزی جهت استفاده درست از اوقات فراغت.
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
برهان-مبین.pdf
2.42M
📚فصلنامه برهان مبین
مقالاتی با موضوعات؛ علوم قرآنی در مقدمه مجمع البیان، هرمنوتیک و فهم قرآن کریم، امکان نزول مفهوم کلام الهی، دیدگاه قرآنی علامه طباطبایی در تاثیر فضائل و رذائل معرفت و تعریف الحاد و کفر
🔸️مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی صادقین (ع) تحت اشراف آیت الله علیرضا الهی
https://uni.sadeghain.net
#تفسیر
#علوم_قرآنی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥طبرسی و زمخشری!
✍ استاد شهید #مطهری :
مجمع البیان از نظر ادبی و حسن تألیف بهترین تفسیر است. شیعه و سنی برای این تفسیر اهمیت فراوان قائلند. مکرر در ایران و مصر و بیروت چاپ شده است. #طبرسی تفسیر مختصری دارد به نام جوامع الجامع. طبرسی پس از فراغ از مجمع البیان به تفسیر کشّاف که توسط معاصر نامدارش جارالله #زمخشری تألیف یافته بود وقوف یافت و پسندید و در آن نکاتی از جنبههای ادبی یافت که از خودش در مجمع البیان فوت شده بود. تفسیر جوامع الجامع را با توجه به لطایف کشّاف نگاشت.
🔻البته اهل فن تفسیر میدانند هر چند برخی نکات خصوصاً از جنبه فن بلاغت در کشّاف هست که در مجمع البیان نیست، نکات زیاد ادبی و تفسیری در مجمع البیان یافت میشود که در کشّاف وجود ندارد.
📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص398
#معرفی_کتاب
#تفسیر
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥زندگینامه مرحوم آیتالله سید محمدتقی حکیم شوشتری در ۱۰ دقیقه، از زبان خودشان
برگرفته از مستند سعادتمندان
✍آیتالله سید محمدتقی حکیم، در نهم آبان ۱۳۰۵ هجری شمسی در شوشتر به دنیا آمد. تحصیلات علوم شرعی را در اهواز از محضر شیخ میرزا محمدجعفر انصاری و آقا سید محمدتقی آلطیب، در نجف اشرف از محضر استادانی چون حاج میرزا حسن یزدی، آقا شیخ محمدتقی ایروانی، آقا شیخ مجتبی لنکرانی و آقا سید عبدالاعلی سبزواری و همچنین در قم در محضر حجتالاسلام سید محمدکاظم آلطیب، شیخ مصطفی عاملی، شیخ ابوالقاسم نحوی، شیخ ابوالفضل قمی حمدیه، شیخ ابوالقاسم آشتیانی و آیتالله مرتضی مطهری پیگیری کرد.
سید محمدتقی حکیم همچنین در نجف اشرف از دروس خارج فقه آیات عظام سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خوئی بهره برد. او در سال ۱۳۳۲ نخستین اثر خود را که ترجمه کتاب «حقوق و حدود آزادی زن در دین اسلام» نوشته محمدعلی زهیری نجفی بود، به انجام رساند.
آیتالله حکیم در تابستان ۱۳۴۰ به دعوت اهالی محله حصار بوعلی شمیران در منطقه نیاوران به تهران مهاجرت کرد و امامت جماعت مسجد این محل را پذیرفت و ۶۰ سال امام جماعت این مسجد بود. در سال ۱۳۷۵، این چهره فرهنگی با اهدای ۱۵ هزار جلد از کتابهای چاپی، ۱۲۰ جلد از کتابهای چاپ سنگی و ۱۵۰ جلد از کتابهای خطی، تماما متعلق به کتابخانه شخصی خود، کتابخانه عمومی این محل را زیر نظر آستان قدس رضوی افتتاح کرد.
🔹این عالم عالیقدر و خدوم، پنجشنبه گذشته ۵ اسفند ۱۴۰۰ در سن ۹۵ سالگی دار فانی را وداع گفت و امروز در آستان امامزاده صالح به خاک سپرده خواهد شد.
#تراجم_علما
🌼 @kashkolenab
⁉️نحسی یا مبارک بودن ایام؟!
دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ قَدْ نُكِبَتْ إِصْبَعِي وَ تَلَقَّانِي رَاكِبٌ وَ صَدَمَ كَتِفِي وَ دَخَلْتُ فِي زَحْمَةٍ فَخَرَقُوا عَلَيَّ بَعْضَ ثِيَابِي فَقُلْتُ كَفَانِي اَللَّهُ شَرَّكَ مِنْ يَوْمٍ فَمَا أَيْشَمَكَ فَقَالَ ع لِي يَا حَسَنُ هَذَا وَ أَنْتَ تَغْشَانَا تَرْمِي بِذَنْبِكَ مَنْ لاَ ذَنْبَ لَهُ قَالَ اَلْحَسَنُ فَأَثَاب إِلَيَّ عَقْلِي وَ تَبَيَّنْتُ خَطَئِي فَقُلْتُ يَا مَوْلاَيَ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ فَقَالَ يَا حُسْنُ مَا ذَنْبُ اَلْأَيَّامِ حَتَّى صِرْتُمْ تَتَشَأَّمُونَ بِهَا إِذَا جُوزِيتُمْ بِأَعْمَالِكُمْ فِيهَا قَالَ اَلْحَسَنُ أَنَا أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ أَبَداً وَ هِيَ تَوْبَتِي يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ ع وَ اَللَّهِ مَا يَنْفَعُكُمْ وَ لَكِنَّ اَللَّهَ يُعَاقِبُكُمْ بِذَمِّهَا عَلَى مَا لاَ ذَمَّ عَلَيْهَا فِيهِ أَ مَا عَلِمْتَ يَا حَسَنُ أَنَّ اَللَّهَ هُوَ اَلْمُثِيبُ وَ اَلْمُعَاقِبُ وَ اَلْمُجَازِي بِالْأَعْمَالِ عَاجِلاً وَ آجِلاً قُلْتُ بَلَى يَا مَوْلاَيَ قَالَ ع لاَ تَعُدْ وَ لاَ تَجْعَلْ لِلْأَيَّامِ صُنْعاً فِي حُكْمِ اَللَّهِ قَالَ اَلْحَسَنُ بَلَى يَا مَوْلاَيَ .
حسن بن مسعود احتمال دارد: «حسن بن سعيد»صحيح باشد گويد: خدمت امام هادي عليه السلام شرفياب شدم، در حالي كه انگشتم خراش برداشته بود و سواري در اثر برخوردي كه به من كرده بود شانه ام آسيب ديده بود و در ازدحامي گرفتار شدم كه در اثر آن پاره اي از لباسهايم پاره شد، ناگهان بر زبان آوردم كه: وه چه روز شومي خدا شرت را از من بگرداند. امام هادي عليه السلام فرمود: اي حسن تو هم كه با ما رفت و آمد داري گناه خود را بر گردن بي گناه مي اندازي؟ حسن گفت: به سر عقل آمدم و فهميدم كه دستخوش اشتباه شده ام، گفتم مولاي من، از خداوند طلب آمرزش دارم. امام عليه السلام فرمود: اي حسن روزها چه گناهي دارند كه چون شما به سزاي اعمالتان مي رسيد آنها را شوم مي پنداريد. حسن گفت: يا ابن رسول الله، من همواره استغفر الله گفتن را ورد زبانم سازم و اين توبه من باشد؟ امام عليه السلام فرمود، : به خدا سوگند اين ثمر بخش نباشد و ليكن خداوند به خاطر نكوهشي كه بر بي گناهي انجام گرفته شما را مجازات نمايد. اي حسن مگر نمي داني كه پاداش دهنده و مجازات كننده و جزا دهنده به اعمال در اين دنيا و در آن دنيا، فقط خداست؟ گفتم: آري چنين است اي مولاي من. آنگاه امام هادي عليه السلام فرمود: پس خلاف مرو، و براي روزگار اثري در حكم خداوند قايل مشو. عرض كردم: چشم مولاي من.
📚تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 482
💎 حدیث در جامع الاحادیث 👉
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥اسلام و لغو رهبانیت و عزلت گزینی
✍ #علامه_طباطبایی :
اسلام دينى است اجتماعى كه رهبانيت و عزلت را الغا نموده، كسانى كه به تهذيب نفس و تكميل ايمان و خداشناسى مشغول هستند كمال را در متن اجتماع با مشاركت با ديگران بايد به دست آورند. تربيت شدگان ائمه هدى عليهم السلام نيز در صدر اسلام همين رويه را داشتهاند. سلمان كه درجه دهم ايمان را داشت، در مدائن حكومت مىكرد و اويس قرنى كه ضربالمثل كمال و تقوى بود، در جنگ صفين شركت كرد و در ركاب اميرالمؤمنين عليه السلام شهيد شد.
📚بررسي هاي اسلامي، ج2، ص177
#علوم_اجتماعی_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
نقد و بررسی مؤلفههای انسانشناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان.pdf
17.95M
📕 #مقاله "نقد و بررسی مؤلفههای انسانشناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان"
✍مرتضی بخشی گلسفیدی و محمد جعفری
چکیده💦
انسان از حیث انسانیت در همه دوران دارای بنیهای مشترک میباشد؛ ولی برخی از روشنفکران معنوی مانند ملکیان مدعی هستند که ویژگیهای اساسی انسان مدرن با انسان سنتی بسیار متفاوت بوده و ازاینرو انسان معاصر نیازمند معنویت پیشرفته است. پرسش این است که مؤلفههای انسان مدرن چیست؟ انسان مدرن چه خصوصیات خاصی دارد که معنویت دینی پاسخگوی نیازهای روحی او نیست؟ این مقاله با روش اسنادی و تحلیل محتوا و جمعآوری دادهها بهصورت کتابخانهای، مؤلفههای انسانشناختی معنویت مدرن را از میان آثار مصطفی ملکیان احصاء کرده و آنها را نقد کرده است. نتیجه آنکه برای انسان مدرن، شاخصههای متعددی ادعا شده است که شش شاخصه اصلی آن عبارتند از: دغدغۀ «چه باید کنم؟»، داشتن زندگی اصیل، عدم تساوی انسانها، آزادی، رضایت باطن و تنهایی. همه این مؤلفهها قابل نقد هستند. برخی از این مؤلفهها با یکدیگر تناقض دارند. برخی از آنها با مبانی فکری ملکیان نمیسازد و برخی هم با نگاه فلسفی و یا روانشناختی نقد میشوند.
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
🗃دوفصلنامه اسلام و مطالعات معنویت ، اسفند 1401
#نقد_روشنفکران_دینی
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مرحوم حجت الاسلام علی صفوی شاملو و گوشهای از دغدغههای مهم او
حجت الاسلام شاملو از طلاب دغدغه مند در عرصه ترویج کتابخوانی و موسس مجموعه فرهنگی کتابرسانی پارسال در چنین روزهایی بر اثر سانحه تصادف و به رحمت خدا رفت ، نثار روحش صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
🌹 @kashkolenab
#مجالسات_علما
مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی
استاد غلامرضا #فیاضی
دکتر لِگنهاوزن
🌹کشکول ناب حوزوی👇
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥درس خارج فقه آیتالله شیخ #محمدتقی_آملی (ره) در بیان آیت الله سید #رضی_شیرازی (ره)
#خاطرات_علما
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥حوزه جهانی و بروز
✍مرحوم آیت الله #نصرالله_شاه_آبادی:
🔸زمانی که مرحوم والد(آیت الله العظمی محمدعلی شاه آبادی) در اصفهان بودند، #زبان فرانسه را به خوبی یاد گرفتند. آن زمان زبان فرانسه رایج ترین زبان بود و حتی در دبیرستانها هم صحبت از زبان فرانسه بود و اصلا کسی با زبان انگلیسی کاری نداشت.
🔹ایشان درباره حوزه و روحانیت نظریاتی داشتند که در آن زمان با مذاق روحانیت سازگار نبود. همانطور که #عرفان وی با مذاق حوزه آن وقت سازش نداشت، مثلا ایشان عقیده داشت که یک حوزوی غیر از اینکه در فقه و اصول ـ که اساس اولیه است ـ باید مقام اجتهاد داشته باشد، باید به دنبال علم روز هم برود و نسبت به آن آگاهی پیدا کند تا وظیفه ای که بر دوش روحانی است را بتواند به نحو احسن انجام دهد. ایشان عقیده داشت این درست نیست که روحانی زحمت بکشد و درس بخواند، اما اثرش فقط برای محدوده شهر یا کشور خودش باشد؛ بلکه باید طوری باشد که بتواند به خارج از کشور و مکانهای دیگر نفوذ کند و نفوس بیشتری را جذب نماید. در غیر این صورت این دانش تأثیرش محدود و ناچیز خواهد بود.
📚حدیث نصر ص 110
#یادگیری_زبان
#خاطرات_علما
#آیت_الله_شاه_آبادی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
⚠️پست ترین شغلها بهتر از...!
✍ #امام خمینی (ره):
به جان دوست قسم كه اگر علوم الهى و دينى، ما را هدايت به راه راستى و درستى نكند و تهذيب باطن و ظاهر ما را نكند، پستترين شغلها از آن بهتر است.
📚جنود عقل و جهل ، صفحه ۳۴۲
#درس_اخلاق
#عرفان
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥نظر شیخ صدوق درباره روایات طبّی
🔻باب الاعتقاد فی الأخبار الواردة فی الطب
🔹اعتقادنا فی الأخبار الواردة فی الطب أنّها علی وجوه: منها: ما قیل علی هواء مکّة و المدینة، فلا یجوز استعماله فی سائر الأهویة. و منها: ما اخبر به العالم-علیه السّلام-علی ما عرف من طبع السائل و لم یتعد موضعه، إذ کان أعرف بطبعه منه. و منها: ما دلّسه المخالفون فی الکتب لتقبیح صورة المذهب عند الناس. و منها: ما وقع فیه سهو من ناقله . و منها: ما حفظ بعضه و نسی بعضه.
🔸 وَ مَا رُوِیَ فِی اَلْعَسَلِ أَنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ فهو صحیح، و معناه أنّه شفاء من کل داء بارد.
🔹 وَ مَا رُوِیَ فِی اَلاِسْتِنْجَاءِ بِالْمَاءِ اَلْبَارِدِ لِصَاحِبِ اَلْبَوَاسِیرِ فإنّ ذلک إذا کان
بواسیره من حرارة.
🔸 وَ مَا رُوِیَ فِی اَلْبَاذَنْجَانِ مِنَ اَلشِّفَاءِ فإنّه فی وقت ادراک الرطب لمن یأکل الرطب، دون غیره من سائر الأوقات . و أمّا أدویة العلل الصحیحة عن الأئمّة -علیهم السّلام-فهی آیات القرآن و سوره و الأدعیة علی حسب ما وردت به الآثار بالأسانید القویة و الطرق الصحیحة.
🔹 وَ قَالَ اَلصَّادِقُ -عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ-: «کَانَ فِیمَا مَضَی یُسَمَّی اَلطَّبِیبُ: اَلْمُعَالِجَ، فَقَالَ مُوسَی -عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ-: یَا رَبِّ، مِمَّنِ اَلدَّاءُ؟ فَقَالَ: مِنِّی یَا مُوسَی. قَالَ: یَا رَبِّ، فَمِمَّنِ اَلدَّوَاءُ؟ فَقَالَ: مِنِّی. قَالَ: فَمَا یَصْنَعُ اَلنَّاسُ بِالْمُعَالِجِ؟ فَقَالَ: یطیب [تَطِیبُ] أَنْفُسُهُمْ بِذَلِکَ، فَسُمِّیَ اَلطَّبِیبُ لِذَلِکَ» . و أصل الطب التداوی.
🔸 وَ کَانَ دَاوُدُ -عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ-تَنْبُتُ فِی مِحْرَابِهِ فِی کُلِّ یَوْمٍ حَشِیشَةٌ، فَتَقُولُ: خُذْنِی فَإِنِّی أَصْلُحُ لِکَذَا وَ کَذَا، فَرَأَی آخِرَ عُمُرِهِ حَشِیشَةً نَبَتَتْ فِی مِحْرَابِهِ، فَقَالَ لَهَا: مَا اِسْمُکِ، فَقَالَتْ: أَنَا الخروبیة [اَلْخُرْنُوبَةُ] فَقَالَ دَاوُدُ -عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ-: خَرِبَ اَلْمِحْرَابُ، فَلَمْ یَنْبُتْ فِیهِ شَیْءٌ بَعْدَ ذَلِکَ».
وَ قَالَ اَلنَّبِیُّ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: «مَنْ لَمْ تَشْفِهِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ فَلاَ شَفَاهُ اَللَّهُ تَعَالَی» .
📚الاعتقادات للصدوق ، باب الاعتقاد فی الأخبار الواردة فی الطب ، ص ۱۱۵
#روایات_طبی
#طب_اسلامی
#صدوق
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
#معرفی_کتاب
📚روستازادگان دانشمند: نامآوران روستای نجمآباد استان البرز
✍حسین عسکری
با مقدمه دکتر سیفالدین نجمآبادی، دکتر حکمتاله ملاصالحی
ویراستار: اسماعیل آلاحمد
[برای] دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری مراکز استانی (استان البرز)
تهران: شرکت انتشارات سوره مهر، ۱۴۰۱، ۴۰۸ صفحه.
💎معرفی این کتاب در خبرگزاری مهر👉
🛍 خرید کتاب از ناشر👉
#تراجم_علما
🌹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
باز هم نئولیبرالها دستبهکار شدهاند برای جلوگیری از افزایش دستمزد کارگران. سال گذشته واضح شد که افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران بود که تنها وعده محقق شده دولت انقلابی یعنی یک میلیون اشتغال در سال را ایجاد کرد.
دولت با این سابقه نباید هرگز زیر بار نئولیبرالها برود. افزایش دستمزد کارگران باید حداقل به اندازه تورم باشد تا قدرت خرید کارگران حفظ شود. اگر دولت به دنبال بهبود وضعیت کارگران باشد، قطعا افزایش سطح دستمزد باید از تورم بالاتر برود.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
کشکول ناب حوزوی
#معرفی_کتاب 📚روستازادگان دانشمند: نامآوران روستای نجمآباد استان البرز ✍حسین عسکری با مقدمه دکتر
💥مرحوم شیخ هادی نجم آبادی، فقیه و عالم وارسته قبل از عصر مشروطه💥
✍ آیت الله #شبیری_زنجانی
"دو عالم به نام شیخ هادى داریم: یکى در نجف که میرزا حبیب الله رشتى را درک کرده بود، و دیگرى در تهران که خیابانى هم به نام او است به نام شیخ هادى نجم آبادى. ظاهراً ایشان با حاج آقا حسن نجم آبادى پسر عموى ابى و برادر امّى بودند. آقاى حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادى که نوه آشیخ هادى بود، گفت: یک وقت آقاى #نائینى در درس گفت: «آقا حسن تهرانى هم نظرش این بود». آقاى میرزا ابوالفضل میگفت: گفتم: خوش انصاف، حداقلّ می گفتى «نجم آبادى» تا ما هم یک قدرى پُز بدهیم! نمیدانم آقاى آقا حسن تهرانى (نجم آبادى) نوشتهاى داشته که آقاى نائینى از آن نقل میکرده یا اینکه ایشان شفاهى از اشخاص دیگر شنیده بود . آقاى نائینى (م ۱۳۵۵) آقا حسن نجم آبادى را درک نکرده بود، آقا حسن مدت کمى پس از #شیخ_انصارى وفات کرد، ولى تاریخ دقیق وفاتش در دست نیست. (جمادى الأُولى ۱۴۳۱)
... مرحوم حاج شیخ هادى نجم آبادى تهرانى مرد بسیار متدیّن و باتقوایى بود، از حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادى شنیدم: ایشان به جاى مرحوم حاج شیخ محمّد نجم آبادى در مدّتى که به سفر حج رفته بود، اقامه جماعت کرد . مریدان مرحوم حاج شیخ هادى مایل بودند که ایشان به اقامه جماعت ادامه بدهند و میخواستند با تماس با آقاى حاج شیخ محمّد او را براى این کار آماده نمایند، بعد دیدند وى جلوتر به منزل آقاى حاج شیخ محمّد رفته و پشت سماور نشسته و چایى میریزد. نیز نقل شده: شخصى را به اتّهام شرابخوارى نزد ایشان آوردند، ایشان فرمود: دهان او را بو کنید، ببینید بوى شراب میدهد یا نه؟ هیچکس حاضر نشد؛ چون هر کس میگفت بوى شراب میدهد، مشخص میشد با شراب سر و کار داشته است. مردم متفرق شدند، بعد ایشان آن مرد را خصوصى نصیحت کرد. آن مرد توبه کرد و از متّقین گردید. این حاج شیخ هادى، غیر از حاج شیخ هادى تهرانى است که در نجف ساکن بوده است."
«در میان علما دو تا آشیخ هادی داریم که هر دو به نوعی مکفَّر بودند: یکی آشیخ هادی تهرانی و دیگری آشیخ هادی نجم آبادی. آشیخ هادی نجم آبادی ساکن تهران و متوفای ۱۳۲۰ و آشیخ هادی تهرانی ساکن نجف و متوفای ۱۳۲۱ بود. هر دو هم تکفیر شدند. شیخ هادی ساکن نجف را #میرزا_حبیب_الله رشتی تکفیر کرد و شیخ هادی ساکن تهران را نیز به سبب روشنفکری هایش، کسانی که سلیقه او را نمی پسندیدند، تکفیر کردند. نقل می کنند: میرزا حبیب الله رشتی گفته بود استکان آشیخ هادی را باید آب بکشید. آقای آشیخ محمّد حسین کاظمینی - که خیلی مورد قبول بود - در آن مجلس حاضر بود. وقتی این کلام را از میرزا حبیب الله می شنود، می گوید: استکان او را بدهید تا من سؤر او را بخورم. اگر آشیخ محمّدحسین سؤر آشیخ هادی را نمی خورد، آشیخ هادی را بیرون مجلس می کشتند. آشیخ محمّد حسین با این کار جان آشیخ هادی را حفظ کرد (رضوان الله علیهم). (رجب ۱۴۳۲).»
"شیخ آقا بزرگ نقل کرده که شیخ انصارى می گفت: من درس را براى سه نفر می گویم: آقاحسن نجم آبادى، #میرزاى_شیرازى و میرزا حبیب الله رشتى. بعضى می گویند که آقاى آشتیانى جزء این سه نفر بود؛ در حالى که چنین نیست، آشتیانى در طبقه آنها نبود، در طبقه شاگردان آنها بود. حاج شیخ محمد تقى، صاحب حاشیه هدایه المسترشدین، در سال ۱۲۴۸ وفات یافته و میرزا حسن شیرازى شش ماه درس او را درک کرده است. در همان زمان که میرزاى شیرازى در درس خارج حاج شیخ محمد تقى شرکت میکرد و آدم فاضلى بود، میرزاى آشتیانى در حدود سال ۱۲۴۸ تازه به دنیا آمده بود"
این را هم اضافه کنم که حاج میرزا ابوالفضل نجم آبادی نواده حاج شیخ هادی #نجم_آبادی مترجم کتاب المراجعات مرحوم شرف الدین به فارسی و نویسنده کتاب القضاء است که تقریرات دروس استادش #آقا_ضیاء عراقی است که چاپ هم شده است.
همانطور که می بینید در عصر قاجار و صدر مشروطه گاه صرفاً به دلیل مخالفت با آرای عالمان برجسته ای مانند شیخ هادی نجم آبادی و به بهانه های واهی آنان را ازلی و بابی و بعدها عده ای دیگر را متهم به وهابی بودن و یا عناوین دیگر می کردند. درست مانند سیره علمای اصحاب حدیث سنی که هر کسی که اندک تمایلی به تشیع داشت را با مهر و لقب رافضی متهم به بدعت می کردند. عده ای دیگر را هم زمانی قبل از آن با اتهام مرجی بودن و یا جهمی بودن اهل بدعت می خواندند و این داستان همچنان ادامه دارد...
📚جرعه ای از دریا، جلد 3 ص 338 و 339
⚡️پ.ن: روستای نجم آباد در استان البرز واقع است.
🌐 اطلاعات بیشتر 👉
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
🔴 کشکول ناب حوزوی👇
✅ @kashkolenab