-----¦﷽¦-----
⭕️ #آیتالله_مصباحیزدی و مسأله #ارتداد
یکی از تهمتهایی که شب گذشته در مناظره شبکه۴ سیما از سوی یکی از مناظرهکنندهها به صورت حاشیهای علیه #علامه_مصباح_یزدی مطرح شد، و از سوی عزیزی که مدافع اندیشهی #استاد_مصباح بود، جواب درخوری - شاید به علت عدم تناسب با موضوع گفتگو - دریافت نکرد، مسأله «ارتداد» در اندیشه علامهمصباح بود.
✅ از نگاه آیتاللهمصباح، خطر افراد مرتد از کافران اصلی بیشتره؛ چون آنها برای توجیه کارشون، دین و احکام دینی رو به بازی و تمسخر میگیرن (انسانسازی در قرآن،ص۸۳). مرتدی که جان یا اعتقاداتِ سعادتآفرین دیگران را به مخاطره میاندازه (فلسفهاخلاق،ص۱۹۳-۱۹۴) حکم ارتداد در موردش جاری میشه. یعنی فردی که به صورت علنی، سمّپراکنی میکنه و کارش جنبهء اجتماعی داره،مشمول حکم ارتداد میشه. نه اونی که توی دلش خیلی چیزا رو قبول نداره.
✅ در جایی دیگه، #علامه_مصباح «هجوم علیه مقدّسات دینى، القاء شبهات فکرى و هتک ارزشهای دینى» رو ویژگی افراد مرتدی مانند «سلمانرُشدی» و «کَسروی» ذکر میکنند (پاسخ استاد بهجوانانپرسشگر،ص۲۸۲) که این مطلب هم دلالت به علنی بودن اقدام علیه امنیت روانی-دینی افراد جامعه داره. ایشان برای نمونه به حکم #امام_خمینی به ارتداد #جبهه_ملی اشاره میکنن که به صورت «علنی» علیه «حکم قصاص» بیانیه دادند و این حکم رو عملی غیرانسانی دانستند و علیه اون «تظاهرات» به راه انداختند (انقلاباسلامی و ریشههای آن،ص ۲۸۳-۲۸۴ و پاسخاستاد بهجوانانپرسشگر،ص۱۲۰).
یعنی در حقیقت چون فرد مرتد در جامعه #فساد ایجاد می کند، مرتد و مشمول حکم ارتداد میشه (جنگو جهاد در قرآن،ص۸۷). ایشان به صراحت میفرماید: «آنچه فقها فرمودهاند که انکار ضروریات دین موجب ارتداد و ترتّب احکام آن مىشود، مربوط به مقام اثبات است» (نقشتقلید در زندگیانسان،ص۱۴۱)
همچنین علامهمصباح معتقد است که اگر کسی از روی «جهل» با حکمِ الاهی مخالفت کنه، یا با هدف خدمت به اسلام چیزی رو به دین اضافه کنه، ایمانش محفوظه و مرتد (حتی مرتد باطنی) نمیشه (بهترینها و بدترینها از دیدگاه نهجالبلاغه،ص۲۶۹). پس از نگاه آیتاللهمصباح «ارتداد» و سمّ پراکنی و شبهه افکنی دوتا پایه اساسی داره؛
۱- علنی و اجتماعی بودن
۲- عالمانه و عامدانه بودن
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔸#یادداشت
☑️ کدام شناخت از #حجاب نیازمند حمایت است؟
✔️مهمترین کارکرد آموزه «امربه معروف و نهی از منکر» کارکرد شناختی است، یعنی تأیید شناختِ پایه بهمثابه بازخورد مثبت اجتماعی. مضافا بر آن، چه ایدههایی برای این مرحله از شناخت در نظر گرفته شده است؟ یک خانم #محجبه در #سینما، در تبلیغات، در #رسانه، در بازار و بطور کلی در جامعه با چه میزان از تأیید مواجه است و با چه میزان از هجمه؟
https://fekrat.net/article/lnk/43879
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#تأمل
✍️ حدیث #لیله_الرغائب در ترازوی نقد شیعه و سنی
🔸 احادیث مربوط به شب_ارزوها ریشه در مکتب خلفاء داشته و متاسفانه این روایات هدیهای ناخواسته از برادران اهل تسنن به فضای اخلاقی شیعه است. نکته جالب توجه این است که با بررسی تراث علمی اهل تسنن به ضعف و جعلی بودن این روایت پی میبریم.
♦️ابنجوزی(م597) نخستین کسی است که از عامه، حدیث لیلةالرغائب و اعمال آن را با اندک اختلافی که با روایت #ابنطاووس دارد، از ابن منده از ابن جهيم صوفي ابن سعيد بصري از پدرش از صغاني از حميد طويل از انس بن مالك از #پیامبر(ص) نقل کرده است. بدین ترتیب حدیث پیش گفته از منابع و راویان اهلتسنن به منابع شیعی راه یافته است. گرچه مطالعات پیشینهای فراتر از ابنجوزی را بیان نمیکند، اما نقد ابنجوزی بر این حدیث، نشان می دهد، که #نماز_رغائب دست¬کم در قرن ششم شایع بوده است.
🔹ابنجوزی سند روایت را ضعیف، محتوای آن را دروغی منتسب به #رسول_خدا(ص) شمرده و ابن جهیم #صوفی را از دروغگویان متهم به جعل این خبر دانسته و از استادش عبدالوهاب حافظ نقل کرده که راویان این خبر مجهول الحال و برای محدثان ناشناخته هستند و اصل خبر در هیچ کتابی یافت نشده است. ابنجوزی نمازهایی مانند نماز رغائب را ساخته امام جماعتهای جاهل دانسته که مجالس را از این نوع خبرها پر کردهاند تا بتوانند ریاست داشته باشند، در حالی که این نماز هیچ بنیان و اساس ندارد.
♦️برخی دروغبودن چنین خبری را مورد اتفاق همگان دانسته و در هر صورت، مقدسی گوید برای ما در #بیتالمقدس نمازی به نام نماز رغائب در #ماه_رجب شناخته شده نبود. علي بن ابراهيم این نماز را از ساختههای اواخر قرن پنجم دانسته است، که جاهلانی از امامان جماعت آن را درست کردهاند. از اینرو، چنین نمازی را بدعتی مذموم و قبیح شمرده، خواستار مبارزه با آن شدهاند، به گونهای که نووی آن را بدعتی زشت، گمراهی و نادانی و دربردارنده منکراتی آشکار شمرده که بدین سبب جعل کننده آن را نفرین کرده است. مهم آنکه، اعتقاد به لیلةالرغائب و خواندن #نماز آن، مانند بسیاری از امور مشابه، همدوش نفی و مبارزه رشد کرده و سبب اعتقاد قویتری برخی از اهل سنت به آن شده است. برخی پنداشته اند که حتی اسرا (حرکت شبانه رسولخدا(ص) به بیت المقدس) نیز در نخستین #شب_جمعه ماهرجب، به نام لیلةالرغائب بوده است.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔻 ما اهل #کوفه هستیم!
🔹 در ۲ دیدار از ۵ دیدار اخیر #رهبر_معظم_نقلاب، وقتی جمعیت شعار داد «ای رهبر آزاده آمادهایم آماده» رهبری در یکی از دیدارها پاسخ دادند:
«این آمادگیها باید بیشتر شود»
و در دیدار دیگر گفتند: «این آمادگیها باید به مرحله عمل برسد»
🔸 شما را نمیدانم اما من، از این دو جمله، «گلایه» میفهمم. گلایهای که میگوید «شعار بس است امت حزب الله! یک اقدامی بکنید!»
🔹 شما را نمیدانم اما من از ۵ دیدار اخیر رهبری، «خواهش» و «تمنّا» میفهمم! که آقایان! بانوان! علمای اسلام! خطر مشارکت پایین در #انتخابات وجود دارد...
🔻 احساس میکنم اصلا خیلیها ۴ دیدار اخیر را ندیدند! نگرانی را در صدای آقا نشنیدند. که اگر دیدیم و شنیدیم و هنوز با خیال راحت، مشغول کارهای روزمرهای هستیم که اسمش را به هر طریقی گذاشته ایم «وظیفه و تکلیف»، خیلی نامردیم.
این چه تکلیفی است که ما را از امر مستقیم و قطعی نائب #امام_زمان(عج) باز میدارد؟؟
🔸 در شرایطی که آقا دیگر بیخیال شاخص های اصلح شدهاند و همه دغدغهشان از دو ماه به انتخابات، مشارکت است، ما هیچ برنامه و طرح و ارادهای برای آن نداریم.
🔹 خدا رحمت کند #حاج_قاسم را که در وصیتنامه اش نوشت: «من حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای را خیلی مظلوم و تنها میبینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست»
🔹 با هر جمله رهبری در ۵ دیدار اخیر، این ندای #امیرالمومنین علیهالسلام خطاب به مردم کوفه در گوشم نواخته میشد:
«شما را براى #جهاد با دشمن دعوت کردم امّا كوچ نكرديد،
حق را به گوش شما خواندم ولى نشنيديد،
و در آشكار و نهان شما را دعوت كردم اما اجابت نكرديد،
صاحب شما خدا را اطاعت میکند اما شما از او حرفشنوی ندارید
و صاحب اهل شام معصیت خدا را میکند اما او را اطاعت میکنند.» ( #نهج_البلاغه، خطبه۹۷)
🔻 ما #اهل_کوفه نیستیم؟
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
⚡️ هنر #جهاد_تبیین و پیچیدگیهای آن
⚡️ اهمیت کلانروایت
⚡️#شُبهات و #شَهوات دو عرصۀ هجوم شیاطین
💥 روایت #دشمن این است:
۱. مشکلات کشور فراوان است!
۲. مشکلات، لاینحلّ است و با تغییر مدیران هم حل نمیشود!
۳. ریشۀ مشکلات به #مقاومت بر میگردد!
باید هر سه رکنِ روایت دشمن را تصحیح کنیم و روایت درست و واقعی از فتوحات و خلأها ارائه کنیم:
نه مشکلات، فراوان است؛ نه غیرقابل حل است و نه اینکه به مقاومت برمیگردد.
1⃣ باید تصویری مطلوب، جذاب و شورانگیز از آیندهای که جامعه بسوی آن حرکت میکند، ارائه دهیم.( #امیدآفرینی)
2⃣ باید کلانروایتی مبتنی بر #نظریه_پیشرفت تبیین کنیم و در آن نشان دهیم که #انقلاب_اسلامی و جمهوری اسلامی در زمینههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، نظامی، دیپلماتیک و... گامهای بلند و موفق و گاهی شگفتانگیز، بهسمت آن تصویر مطلوب برداشته و موازنهها را تغییر داده است.
3⃣ باید بین گفتمان «مقاومت و پیشرفت» و «انفعال و توسعه» مقایسه کنیم و توضیح دهیم که مقاومت موفق بوده است مسیر دیگری را برای پیشرفت پایدار کشور باز کند که آثار خسارتبار گفتمان سازش و توسعه را در پی ندارد.
4⃣ باید آسیبشناسی از معضلات و مشکلات کشور را همدلانه با جامعه و مردم ارائه دهیم؛ نباید نقدها و اشکالات موجود را رد کنیم، منتها در تحلیل علل و عوامل این آسیبها باید نشان دهیم که آسیبها بهخاطر مقاومت نبوده، بلکه عمدتاً بهخاطر «انفعال و توسعه» و کپیبرداری از الگوهای غربی بوده است؛ هرچند بخشی هم بهخاطر کوتاهیهاست.
🔸«اگر نتوانیم #تبیین کنیم که مسیر نُصرت، چه قواعد و سُنّتهایی دارد، سختیهای راه به پای عدم توفیق نوشته خواهد شد!
بخشی از آسیبها، ضرورتِ این راه است. برای مثال، سختیِ جنگ خندق تقصیر کسی نیست! درگیری و مبارزه، بهطورطبیعی سخت است.
اما بخش دیگر، [به الگوهای غربی و به کوتاهیها برمیگردد و] راهحل دارد.»
🗓 دیماه ۱۴۰۲
استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری
#آیتالله_میرباقری
#انتخابات
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
بسم الله الرحمن الرحیم
هو الحکیم المتکلّم
1ـ کلید فهم علمِ حکمت و کلام، #منطق است.( #آیتالله_جوادیآملی، تفسیر تسنیم،ج31،ص306)
2ـ محور منطق، قیاس است.( #شهید_مطهری، کلیات علوم اسلامی،ص75)
🌿 بنابراین کلید فهم علمِ حکمت و کلام، #قیاس است.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✅ نگاه ابزاری یا اصیل به #مردم؟ | درآمدی بر #مردمیسازی بعنوان یک ساختار #حکمرانی جدید
💢 مشارکت مردم در اداره و پیشبرد امور جامعه، نه با نگاهی #ابزارگونه به مردم بلکه با نگاهی «اصیل» به مردمی بودن اداره درست جامعه، نیازمند بازتعریف است. علاوه بر چالش اصالت-ابزار، بحث مردمیسازی با یک چالش دیگر نیز مواجه است: تکثر و تعارض تلقیها از معنا و مفهوم مردمیسازی. سالیانی است که واژه مردمیسازی بر سر زبانهاست و تلقیهای مختلفی از آن ارائه میشود که ریشه در معنای «مردم» و گستره مشارکت آن دارد:
1️⃣ بنگاه به مثابه مردم
2️⃣ توده به مثابه مردم
3️⃣ تشکل خودجوش به مثابه مردم
4️⃣ تشکلهای حقوقی و غیرانتفاعی اما غیرحاکمیتی به مثابه مردم
5️⃣ آحاد و هویتهای جمعی به مثابه مردم
🔹الگوی حکمرانی باید بتواند کنشهای سطح خرد و کلان را سازماندهی کند. به همین دلیل، توسعه تشکلها یا بنگاه، نمیتواند یک مدل حکمرانی باشد زیرا فاقد طرحی برای عرصه کلان است. محوریت بنگاه نیز به حکمرانی سرمایهدارانه منجر میشود. حرکت توده نیز در عین اینکه برای سطح کلان، فاقد طرح است، در سطح خرد نیز چالش بیانضباطی را شاهد است و بیشتر نماینده یک حرکت کاتورهای خواهد بود. پس این تلقیها از مردمیسازی، نمیتوانند معنای تام آن را تامین کنند. بطور خاص، مردمیسازی را در مقابل خصوصیسازی #مفهومپردازی خواهیم کرد تا ضمن نفی تساوی این دو مفهوم و رویکرد، مردمیسازی مدنظر خود را نیز روشن کنیم.
📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36613
#ایران_قوی
#انتخابات
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🌀 زیر سایهی حکومت #امام_خمینی (ره)
👤 شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر (متفکر، فقیه و مرجع بزرگ در نجف):
✨ من بقالی باشم در شیراز، زیر سایهی #حکومت_امام_خمینی؛ برایم دوستداشتنیتر است از مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی زیر سایهی حکومت صدام.
#الله_اکبر
#دهه_فجر
#شهید_صدر
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 🌸 🌹 🌸 🌹
#میلاد_امام_سجاد(ع)
♨️ #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙 #رهبر_معظم_انقلاب
🔸مبارز خستگی ناپذیر!
#ماه_شعبان
#امام_زمان
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
📌نقش سرمایه اجتماعی نظام در #انتخابات
#سرمایه_اجتماعی از واژههایی است که در یک دهه اخیر همواره برای نشان دادن میزان اقبال یا اِدبار شهروندان از یک نظام سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است. فرانسیسفوکویاما دانشمند آمریکایی معتقد است اعتماد، شبکههای ارتباطی و جامعه مدنی، همگی محصول سرمایه اجتماعی هستند نه اینکه خود آن باشند. گروه «کِنِدی» در دانشگاه هاروارد ابعاد سرمایه اجتماعی را شامل ۸مورد میداند که اعتماد و مشارکت سیاسی از مهمترینِ آنها هستند.
تحقیقات نشان میدهد سرمايه اجتماعي نقش اساسي در شركت مردم در انتخابات دارد. براساس این پژوهشها، بین اعتماد اجتماعي و مشاركت انتخاباتي و ميزان انسجام اجتماعي و مشاركت انتخاباتی رابطه معنـاداري وجـود دارد. بطور مسلم، اعتماد آمیخته به اعتقاد مردم به نظام سیاسی که مصادیق آن را میتوان در انتخابات سالهای اول انقلاب مشاهده کرد، نقش بیبدیلی در مشارکت سیاسی شهروندان دارد.
بدون تردید، سرمایه اجتماعی نظام بدلیل مسائل متعددی که بخش عمده آن ریشه در مشکلات معیشتی جامعه دارد، با کاهش غیرقابل انکاری مواجه شده است. کاهشی که ردپای آن را میتوان در عدم اقبال باشکوه مردم در چند دوره انتخابات اخیر مشاهده نمود. امری که باید بدون هیچ تعلق حزبی و جناحی مورد واکاوی دقیق قرار گیرد و موانع مشارکت سیاسی مردم احصاء و به مراجع عالی نظام سیاسی منعکس گردد.
بدون شک، از عوامل موثر در كاهش سرمايه اجتماعي، شكاف ميان دولت و ملت است. بنابراین به هر ميزان كه از این شكاف كاسته شود، بر ميزان اعتماد مردم به دولـت افـزوده شـده و باعـث حمايت و مشاركت آنان ميگردد. از راههای کاهش این شکاف، فراهم نمودن زمینه بوجـود آمـدن احـزاب و انجمـنهـاي گونـاگون به معنای واقعی کلمه در جامعـه است. امری که اعتماد و تعـاملات گسترده مردم با يكديگر و مشاركت سياسي بیشتر را به همراه خواهد داشت.
متأسفانه همکاری و اعتماد در جامعه ایران در لایههای اولیه که همان خانواده و خویشاندان است، باقی مانده و ضرورت همبستگي ميان شهروندان در سطح ملـي براي نیل به توسعه، نياز بـه گـروههـاي واسط يا تشكلهاي مدني شامل احزاب، اصناف، اتحاديـههـا و... را ايجـاب مينماید. امری که اگر صورت گيرد افراد در جامعه همـان احساسـي را خواهنـد داشـت كـه در خانواده دارند: احساس امنیت، مسئوليت و تعهد در ابعاد مختلف که رشد اعتماد اجتمـاعي و بـه تبـع آن انگيـزه بـراي مشـاركت را افزايش میدهد. بدون تردید نظام بخشيدن به فعاليتهاي اقتصادي، دوري از هرگونه قبيلهگرايـي و مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی، ميتواند تاثير مفيدي بـر افـزايش تعـاملات و در نتيجـه گسترش بيشتر سرمايه اجتماعي و به تبع آن مشارکت سیاسی داشـته باشـد.
بطور قطع، سرمایه اجتماعی آسان بدست نمیآید، اما در صورت عدم مراقبت به راحتی از کف میرود. سرمایه ای که لازمه اصلی توسعه و ثبات سیاسی و اقتصادی خواهد بود. ثباتی که سالهاست گمشده جامعه ایران است و مردم دیگر دستیابی به آن را یک رؤیای شیرین میدانند، رؤیایی که البته با تقویت سرمایه اجتماعی و اتخاذ راهبردهای عملی دور از دسترس نخواهد بود.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#مشارکت_حداکثری |
🔹 #رهبر_معظم_نقلاب: همه کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه دارند مردم را به #انتخابات دعوت کنند... همه میتوانند منادی انتخابات باشند و مردم و مخاطبان خود را به انتخابات دعوت کنند.
🍀همه #جمعه میآییم...
#امام_زمان
#ایران_قوی
#انتخاب_مردم
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 ما یتیمان آلطاهاییم...
#امام_رضا
#امام_زمان
#ماه_شعبان
#شعبان
#جمعه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔥 #چهارشنبهسوری حرام شرعی است...
🔰 نظر فقها و مراجع معظم:
🔶🔸حضرت آیت الله العظمی خامنهای: نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.
🔷🔹 آیتاللهالعظمی مکارمشیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است.
🔶🔸آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران میشود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است.
🔷🔹آیتالله العظمی بهجت (ره): این کارها مشروعیت ندارد.
🔸تعبیر قرآن تبعیت كوركورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است كه قرآن روی آن زیاد تكیه كرده است و آن را منشأ لغزشهای بشر می داند و سخت انتقاد می كند. مثلا می گوید: آنها چنین می گویند:
«انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها می گویند: ما پدران خودمان را بر یك طریقهای یافتهایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می گیریم و میرویم، و به تعبیر امروز سنتگرائی.
🔶🔸آیتالله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر میزند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.
🔷🔹آیتالله العظمی فاضل لنکرانی(ره) : در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.
🔶🔸آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی(ره): هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور میکنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا میدارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت میرساند و به حفظ وطن وا میدارد ایمان است و بس.
🔷🔹آیتالله علوی گرگانی: چهارشنبه سوری یكی از سنتهای غلط است كه از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است كه مؤمنین از برپایی اینگونه برنامهها اجتناب كنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی كه موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد.
🔶🔸حضرت آیتالله صافی گلپایگانی: استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبهسوری از این قبیل است و چون استفاده از این مواد، از مصادیق لهو و اسراف است، جایز نمیباشد.
♦️ همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شركت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان، بیان داشته كه افكار آنها انحرافی است و شركت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است.
#احکام_شرعی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔰 #رهبر_معظم_انقلاب:
🔹 قرآن را باید با #تدبر خواند...
🔸 تدبر یعنی از ظاهر عمیق #قرآن به باطن عمیق آن رسیدن. قرآن نازل شده برای تدبر و فهمیدن.
🔸 همه باید مواظب باشند و بدانند که عمقیابی از قرآن با تفسیربهرای، تحمیل نظرات خود به قرآن و تکیه بر دانستههای ناقص فرق دارد.(۲۲ اسفند۱۴۰۲ / اول #رمضان)
#ماه_مبارک_رمضان
#ماه_رمضان
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#تدبر_در_قرآن
🍀 از منظر قرآن، #انسان هدف خلقت سایر موجودات
1⃣ در مرحله اول تأکید میکند:
آنچه در زمین است برای انسان آفریده شده؛
هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا
2⃣ در مرحله دوم:
به اجزای کوچکتر موجودات روی زمین مانند: کوهها، دریاها، صحراها و نیز سنگها، گیاهان و حیوانات موجود در آنها و حتی ابرها میپردازد؛ تصریح میکند همهی آنها برای انسان و هماهنگ با زندگی او (متناسب با ساختار جسمی و روحی، مادی و معنوی انسان) خلق شده.
3⃣ در مرحله سوم:
ماه، خورشید و آسمانها برای انسان و متناسب با ساختار وجودی او خلق شده؛
آیات (انعام۹۷)، (توبه۳۶)، (یونس۵)، (هود۷)، (ابراهیم۳۲-۳۳)، (لقمان۲۰)
4⃣ در مرحله چهارم:
پی بردن به راز هستی با تفکر در خلق آسمانها و زمین؛
غرض از آفرینش آسمانها و زمین، برای انسان این است که علاوه بر بهرهمند شدن از این نعمتهای بیکران، در هماهنگی و کیفیت خلقت آنها تفکر کند؛ به معنی و هدف زندگی و خلقت خود پی برد.
آیات (یونس۵-۶)، (ابراهیم۱۹)، (نحل۷۹-۸۳)، (نمل۶۰-۶۱)، (روم۸)، (بقره۲۲)
#ماه_مبارک_رمضان #ماه_رمضان
#رمضان #روزه #قرآن #تدبر
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
حضرت #آیتالله_خامنهای: قبل از فتح مدینه، یعنى قبل از آنکه مدینهاى در اختیارِ #پیغمبر قرار بگیرد و
زیارتنامه #حضرت_خدیجه سلاماللهعلیها
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاَْنْبِیاءِ
وَنَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاَْعْداءَ
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَبلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ
فَهَنِیئاً لَکِ بِما أَوْلاکِ اللهُ مِنْ فَضْل
وَالسَّلامُ عَلَیْکِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ.
#وفات_حضرت_خدیجه سلاماللهعلیها
دهم #ماه_رمضان
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
« #ظلم »
📌 یک نفر داد زد
چرا #غزه...
#امام_زمان #ماه_رمضان
🇵🇸 #فاجعه_بیمارستان_شفا
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
کیسههای نان و خرما خواب راحت میکنند
دستهای پینهدارش استراحت میکنند
نخلها از غربت و بغض گلو راحت شدند
مردم از دستِ عدالتهای او راحت شدند
ای خوارج، بهترین فرصت برای دشمنیست
شمع بیتالمال را روشن کنید، او رفتنیست
درد را با گریههای بی صدا آزار داد
با لباس نخنمایش، کوفه را آزار داد
مهربانیِ نگاهش حیف مشکل ساز بود!
روی مسکینها درِ دارالخلافه باز بود
دشمنانش در لباسِ دوست بسیارند و او
بندگانِ کیسههایِ سرخ دینارند و او
سادگی سفرهاش خاری به چشم شهر بود
مرتضی با زرق و برق زندگیشان قهر بود
نیمهشبها کوچهها را عطرآگین میکند
در عوض، درحقِ او هر خانه نفرین میکند
حرص اهل مکر، از بندهنوازیِ علیست
داستانِ بچههاشان بینمازی علیست
جرم سنگینیست، بر لب خنده را برجسته کرد
چاهها دیدند... مولا خستگی را خسته کرد
جرم سنگینیست تیغ ذوالفقاری داشتن
زخمها از بدر و خیبر یادگاری داشتن
جرم سنگینیست، از غم کوله باری داشتن
مثل پیغمبر عبایِ وصلهداری داشتن
جرم سنگینیست بر تقدیر حق راضی شدن
با یتیمان روزهایِ گرم همبازی شدن
جرم سنگینیست، جای زر، مقدر خواستن
در دو دنیا خیرخواهیِ برادر خواستن
جرم سنگینیست در دل عشق زهرا داشتن
سالها در سینه داغِ کهنهای را داشتن
هیچ طوفانی حریفِ عزم سکانش نبود
تیغ تیز ابنملجم قاتل جانش نبود
پشت در، آیینهاش را سنگ غافلگیر کرد
زخم بازویی، امیر مؤمنان را پیر کرد
مرگ سی سال است بر او خنجر از رو میکشد
هر چه مولا میکشد از زخم پهلو میکشد...
+ وحید قاسمی
• #اینکشماووحشتدنیایبیعلی...
#شهادت_امام_علی #امام_زمان
#ماه_رمضان #شب_قدر #شعر
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#تدبر در #سوره_حمد
🍀 #صراط_مستقيم كه همان آئين حق است مراتب و درجاتى دارد كه همه افراد در پيمودن اين درجات يكسان نيستند و...
#قرآن
#امام_زمان
#ماه_رمضان
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
❖ نبرد تمدنها
• امروز روز پرخاش علیه کسانی است که با اسلام کینه دیرینه دارند. روز انتقام از کفر و نفاق است. امروز روز درنگ نیست؛ روز جنگ است. روز احقاق حق است...
#امام_خمینی
• صحیفهنور جلد ٢٠ صفحه ١٩۵
#الله_اکبر
#امام_زمان
#انتقام_سخت
#طوفان_الاحرار
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha