eitaa logo
🔹رفیق
191 دنبال‌کننده
277 عکس
64 ویدیو
35 فایل
و حسن اولئک رَفیقا
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ فناوری‎‌ها نیازمند تبیین‎های فلسفی است. بعضی‎ وقت‎ها تبیین فلسفی که در فرهنگ دیگر برای این کار داده شده و غلط هم هست منتقل می‎شود وقتی که منتقل می‎شود این فناوری به شما یک ظرفیت عملی را می‎دهد؛ اما یک خسارت نظری را در سطح فهم انسانی هم به‎بار می‎آورد. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ حضرت مدظله‌العالی ‏‏💠 اگر دل ما سالم نباشد، نمی‌توانیم دنیای سالمی درست کنیم. 🔸 اگر در درون خودمان معیوب باشیم، نمی‌توانیم عیب جامعه و جهان را برطرف کنیم. ‏۱۳۷۱/۰۱/۱۵ —————————‏ ‏💠ما از دورانی که در قم بودیم، یک رفیقی داشتیم که از لحاظ معنوی خیلی من به او دلبستگی داشتم؛ از جلسات ایشان - جلسات دوستانه‌ی دو نفری، سه‌نفری که می‌نشستیم با هم گعده‌های طلبگی می‌کردیم - من خیلی بهره می‌بردم؛ 🔻از او، از خلقیات او، از گفتارها و رفتارهای معرفتی او. 🔹ایشان را سال‌ها ندیده بودیم؛ چون رفته بود نجف و ما هم که اینجاها مشغول بودیم، سرگرم بودیم. 🔸بعد از آنکه من شده بودم، ایشان به ایران آمده بود. یک وقت تصادفاً ایشان را دیدم، گفتم ! من الان به تو احتیاجم بیشتر از آن وقت است. من حالا رئیس جمهورم؛ آن وقت یک طلبه‌ی معمولی بودم. 🔹قرار گذاشتیم که هر هفته‌ای، دو هفته‌ای یک بار بیاید پیش ما؛ و همین جور هم بود تا از دنیا رفت؛ رحمةاللَّه‌علیه. ما نیاز داریم. 🔸هر کدام مسئولیت‌مان بیشتر است، نیازمان بیشتر است. «آنان که غنی‌ترند، محتاج‌ترند» به این جلسات اخلاقی، به این جلسات معنوی. ۱۳۸۸/۰۴/۰۳ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✍️ از دغدغه‌های جدی اهل بیت(ع) همواره هشدار نسبت به اهل بدعت و تفکرات انحرافی بوده است. از مصادیق بارز این نوع تفکرات، اندیشه های غلو آمیز در میان شیعیان بوده است. اهل بیت، عقاید غلات را مورد انکار قرار داده و با میزان قرار دادن قرآن برای سنجش نقلها و گفته های خود، از شیعیان میخواستند ادعاهای نادرست غُلات را نپذیرند. بعنوان نمونه، به مفضّل فرمودند:"ای مفضل! با غُلات نشست و برخاست نکنید، با آنان هم غذا نباشید و همراهشان چیزی ننوشید و با آنان مصافحه نکنید". ائمه بویژه نسبت به جوانان شیعه حساسیت زیادتری داشته و میفرمودند: درباره جوانان خویش از این که غلاة آنان را فاسد کنند بترسید، غلاة بدترین دشمنان خدا هستند، عظمت خدا را کوچک کرده و برای بندگان خداوند ادعای ربوبیت میکنند. این هشدارها تا جایی ادامه پیدا میکند که ائمه اطهار اهل غلو را صراحتا لعن و نفرین میکنند و هیچ تقیه و تغافلی نسبت به آنها نشان نمیدهند. اینها همه گواه آن است که رسوخ اندیشه های غلو آمیز در میان مردم و خصوصا جوانها تا چه حد کیان اعتقادات اصیل را به مخاطره می‌اندازد. این همه باید برای ما انگیزه جدی ایجاد نماید که با تأسّی به سیره معصومان در هر جلسه‌ای که سخنانی از سنخ مطالب منبر👆شنیدیم، با حفظ احترام، به سخنران و یا مداح جلسه, نادرستی مطالب را متذکر شویم. سکوت در این مواضع، مجاز نبوده و تذکر، وظیفه ای واجب است. 🔹حجت‌الاسلام جعفري؛دانشيار موسسه ‌آموزشي‌پژوهشي امام‌خمينی(ره) 🔺منابع: إختيار معرفه‌الرجال،ح525؛مستدرك الوسائل،ج12،ص315؛ الغيبة طوسى ص177؛ امالي طوسى،ج 2،ص264 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
♦️ و مسئله جامعۀ ایران پس از ▫️چارلز تیلور بعنوان فرد کاتولیک، بدنبال یک‌راه جمع میان دین‌داری و است. او مشکل پیچیدگی را اینجا مطرح میسازد و از این سخن میگوید که چگونه انسان امروز در میان فشار دولبه قیچی قرار دارد و از یک طرف دین، ایمان و مذهب و از طرف دیگر سکولاریسم او را در مضیقه قرار داده و هر کدام او را بسمت خود می‌کشند و مشکلاتی برای او رقم می‌زنند. توصیف او از این «وضعیت دوگانه» به توصیف لوفان بومر از زمانه‌ی خود با تعبیر «عصر اضطراب» و زیمل و تعبیر «عصر بی شکلی» بسیار نزدیک است. ▫️اما شاید نقد نهایی من به تیلور آن باشد که او در جمع کردن میان دین و سکولاریسم، کفه سکولاریسم را سنگین‌تر میکند و احیانا دین را با ابزاری سکولار نگه می‌دارد و به زعم خودش جمع می‌کند. باوجود اینکه کفه سکولارشدگی در جمع آقای تیلور سنگین است اما وقتی این اثر به فارسی در ایران ترجمه می‌شود برخی طبق علاقه خودشان که سعی دارند هرآنچه از دنیای غرب ترجمه می‌شود را سکولارشدگی بیشتری ببخشند، سکولاریسم تیلوری را سکولارتر از آنچه در امریکای شمالی میتوانیم از آن سراغ بگیریم به ما معرفی می‌کنند. ▫️تیلور درباره ایران صحبت نمی‌کند اما این حرف درست است که آقای فرهنگ رجایی و برخی دیگر گفته‌اند که تعبیر تیلور آنجایی که درباره دینی صحبت می‌کند که برای دنیای ما آسیبی ایجاد نکند، یعنی زندگی رضایت بخشی داشته باشیم و در عین حال دین‌دار بمانیم، به جامعه ایرانیِ ما پس از انقلاب اسلامی نزدیکتر است، به آن ادعاهایی که ما داشته‌ایم؛ هم دین را میخواهیم هم دنیا را، هم علم را میخواهیم هم امور وحیانی را. بنابراین قابل تأمل است که بررسی کنیم در چه مواردی سخنان او میتواند مابازاء ایرانی داشته باشد. 💢 مراحل سکولاریسم و معانی آن از منظر تیلور: ۱. تهی‌شدگی فضاهای عمومی از دین و مفهوم خداوند؛ یعنی در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی هیچ ارجاعی به باور مذهبی و خداوند صورت نمی‌گیرد. مبنای عمل در هر عرصه، عقلانیتِ موجود در همان عرصه است. در این مرحله، سکولاریسم لزوما منجر به حذف دین نمی‌شود. ۲. کاهش هر نوعی از سلوک مذهبی و باور مذهبی؛ در این معنا مردم با دین و سلوک مذهبی قهر می‌کنند و شاهد سکولاریسمی از نوع الحاد هستیم. ۳. تبدیل شدن باور به خداوند به گزینه‌ای در میان هزاران گزینه دیگر؛ گاهی در شرایطی، گزینه‌های در دسترس برای دین داری یا بی‌دینی محدود است و رقبای زیادی وجود ندارد اما طبق این معنا شاهد شرایطی هستیم که رقبای بسیار زیادی برای دین پدید آمده‌اند. نفسِ شلوغی و ازدحام برآمده از تکثرِ گزینه‌ها، شما را به لحاظ روانی در وضعیت عدم استقرار قرار می‌دهد. یعنی شما به لحاظ ایمانی نمی‌توانید استقرار پیدا کنید زیرا پیرامون شما شلوغ شده است و دائما استدلال هایی لَه و علیهِ باورهای دینی مطرح می‌شود که شما اولا فرصت و توان پردازش تمام آنها را ندارید و ثانیا به لحاظ روانی هر گزینه جدیدی برای شما، مقداری در ایمانتان سوال ایجاد می‌کند، آشکار باشد یا ذهنی. حال هرچه این گزینه‌ها متنوع شود، به حاشیه رانده شدن دین بیشتر می‌شود. ▫️تیلور معنای سوم از سکولاریسم را درباره جامعۀ امریکا تحقق یافته می‌داند اما درباره جوامع اسلامی عقیده دارد که چنین وضعیتی وجود ندارد یا هنوز به وجود نیامده است. یعنی در جوامع اسلامی هنوز رقبای معنوی و فکری و فلسفی‌ای به وجود نیامده است که بتوانند شرایطی متنوع و متکثر ایجاد کنند تا سبب تاخت و تاز علیه دین شده و آنرا به حاشیه برانند. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
1_8286480505.pdf
653.9K
پاسخ به ۹ شبهه مهم و شایع از ۹ سال زندگی سلام الله علیها ۱. چرا حضرت علی(ع) سکوت کردند و از همسرشان دفاع نکردند؟ ۲. چرا حضرت علی(ع) خودشان پشت در نرفتند و همسرشان را فرستادند؟ ۳. شهادت حضرت زهرا از سال 1374 وارد تقویم ایران شد وگرنه قبل از آن وفات گفته می شد نه شهادت ۴. چرا تاریخ شهادت حضرت زهرا مشخص نیست؟ و... 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
چارت ده ضلعی فرهنگی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
ما فقرمان بیشتر شده یا قناعت‌مان کم شده؟ شیوه زندگی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🌹 🌸 🌹 🌸 🌹 🍀 قبل از اعمال ماهِ این فرصت را از دست ندهیم... علیه‌ السلام و حلول مبارک باد💐 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
-----¦﷽¦----- ⭕️ و مسأله یکی از تهمت‌هایی که شب گذشته در مناظره شبکه۴ سیما از سوی یکی از مناظره‌کننده‌ها به صورت حاشیه‌ای علیه مطرح شد، و از سوی عزیزی که مدافع اندیشه‌ی بود، جواب درخوری - شاید به علت عدم تناسب با موضوع گفتگو - دریافت نکرد، مسأله «ارتداد» در اندیشه علامه‌مصباح بود. ✅ از نگاه آیت‌الله‌مصباح، خطر افراد مرتد از کافران اصلی بیشتره؛ چون آنها برای توجیه کارشون، دین و احکام دینی رو به بازی و تمسخر می‌گیرن (انسان‌سازی در قرآن،ص۸۳). مرتدی که جان یا اعتقاداتِ سعادت‌آفرین دیگران را به مخاطره می‌اندازه (فلسفه‌اخلاق،ص۱۹۳-۱۹۴) حکم ارتداد در موردش جاری میشه. یعنی فردی که به صورت علنی، سمّ‌پراکنی میکنه و کارش جنبهء اجتماعی داره،مشمول حکم ارتداد میشه. نه اونی که توی دلش خیلی چیزا رو قبول نداره. ✅ در جایی دیگه، «هجوم علیه مقدّسات دینى، القاء شبهات فکرى و هتک ارزش‌های دینى» رو ویژگی افراد مرتدی مانند «سلمان‌رُشدی» و «کَسروی» ذکر می‌کنند (پاسخ استاد به‌جوانان‌پرسشگر،ص۲۸۲) که این مطلب هم دلالت به علنی بودن اقدام علیه امنیت روانی-دینی افراد جامعه داره. ایشان برای نمونه به حکم به ارتداد اشاره می‌کنن که به صورت «علنی» علیه «حکم قصاص» بیانیه دادند و این حکم رو عملی غیرانسانی دانستند و علیه اون «تظاهرات» به راه انداختند (انقلاب‌اسلامی و ریشه‌های آن،ص ۲۸۳-۲۸۴ و پاسخ‌استاد به‌جوانان‌پرسشگر،ص۱۲۰). یعنی در حقیقت چون فرد مرتد در جامعه ایجاد می کند، مرتد و مشمول حکم ارتداد میشه (جنگ‌و جهاد در قرآن،ص۸۷). ایشان به صراحت میفرماید: «آنچه فقها فرموده‌‌اند که انکار ضروریات دین موجب ارتداد و ترتّب احکام آن مى‌‌شود، مربوط به مقام اثبات است» (نقش‌تقلید در زندگی‌انسان،ص۱۴۱) همچنین علامه‌مصباح معتقد است که اگر کسی از روی «جهل» با حکمِ الاهی مخالفت کنه، یا با هدف خدمت به اسلام چیزی رو به دین اضافه کنه، ایمانش محفوظه و مرتد (حتی مرتد باطنی) نمیشه (بهترینها و بدترینها از دیدگاه نهج‌البلاغه،ص۲۶۹). پس از نگاه آیت‌الله‌مصباح «ارتداد» و سمّ پراکنی و شبهه افکنی دوتا پایه اساسی داره؛ ۱- علنی و اجتماعی بودن ۲- عالمانه و عامدانه بودن 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔸 ☑️ کدام شناخت از نیازمند حمایت است؟ ✔️مهم‌ترین کارکرد آموزه «امربه معروف و نهی از منکر» کارکرد شناختی است، یعنی تأیید شناختِ پایه به‌مثابه بازخورد مثبت اجتماعی. مضافا بر آن، چه ایده‌هایی برای این مرحله از شناخت در نظر گرفته شده است؟ یک خانم در ، در تبلیغات، در ، در بازار و بطور کلی در جامعه با چه میزان از تأیید مواجه است و با چه میزان از هجمه؟ https://fekrat.net/article/lnk/43879 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✍️ حدیث در ترازوی نقد شیعه و سنی 🔸 احادیث مربوط به شب_ارزوها ریشه در مکتب خلفاء داشته و متاسفانه این روایات هدیه‌ای ناخواسته از برادران اهل تسنن به فضای اخلاقی شیعه است. نکته جالب توجه این است که با بررسی تراث علمی اهل تسنن به ضعف و جعلی بودن این روایت پی می‌بریم. ♦️ابن‌جوزی(م597) نخستین کسی است که از عامه، حدیث لیلةالرغائب و اعمال آن را با اندک اختلافی که با روایت دارد، از ابن منده از ابن جهيم صوفي ابن سعيد بصري از پدرش از صغاني از حميد طويل از انس بن مالك از (ص) نقل کرده است. بدین ترتیب حدیث پیش گفته از منابع و راویان اهل‌تسنن به منابع شیعی راه یافته است. گرچه مطالعات پیشینه‌ای فراتر از ابن‌جوزی را بیان نمی‌کند، اما نقد ابن‌جوزی بر این حدیث، نشان می دهد، که دست¬کم در قرن ششم شایع بوده است. 🔹ابن‌جوزی سند روایت را ضعیف، محتوای آن را دروغی منتسب به (ص) شمرده‌ و ابن جهیم را از دروغگویان متهم به جعل این خبر دانسته و از استادش عبدالوهاب حافظ نقل کرده که راویان این خبر مجهول الحال و برای محدثان ناشناخته هستند و اصل خبر در هیچ کتابی یافت نشده است. ابن‌جوزی نمازهایی مانند نماز رغائب را ساخته امام جماعتهای جاهل دانسته که مجالس را از این نوع خبرها پر کرده‌اند تا بتوانند ریاست داشته باشند، در حالی که این نماز هیچ بنیان و اساس ندارد. ♦️برخی دروغ‌بودن چنین خبری را مورد اتفاق همگان دانسته و در هر صورت، مقدسی گوید برای ما در نمازی به نام نماز رغائب در شناخته شده نبود. علي بن ابراهيم این نماز را از ساخته‌های اواخر قرن پنجم دانسته است، که جاهلانی از امامان جماعت آن را درست کرده‌اند. از این‌رو، چنین نمازی را بدعتی مذموم و قبیح شمرده، خواستار مبارزه با آن شده‌اند، به گونه‌ای که نووی آن را بدعتی زشت، گمراهی و نادانی و دربردارنده منکراتی آشکار شمرده که بدین سبب جعل کننده آن را نفرین کرده است. مهم آنکه، اعتقاد به لیلةالرغائب و خواندن آن، مانند بسیاری از امور مشابه، همدوش نفی و مبارزه رشد کرده و سبب اعتقاد قوی‌تری برخی از اهل سنت به آن شده است. برخی پنداشته اند که حتی اسرا (حرکت شبانه رسول‌خدا(ص) به بیت المقدس) نیز در نخستین ماه‌رجب، به نام لیلة‌الرغائب بوده است. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔻 ما اهل هستیم! 🔹 در ۲ دیدار از ۵ دیدار اخیر ، وقتی جمعیت شعار داد «ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده» رهبری در یکی از دیدارها پاسخ دادند: «این آمادگی‌ها باید بیشتر شود» و در دیدار دیگر گفتند: «این آمادگی‌ها باید به مرحله عمل برسد» 🔸 شما را نمیدانم اما من، از این دو جمله، «گلایه» میفهمم. گلایه‌ای که می‌گوید «شعار بس است امت حزب الله! یک اقدامی بکنید!» 🔹 شما را نمی‌دانم اما من از ۵ دیدار اخیر رهبری، «خواهش» و «تمنّا» می‌فهمم! که آقایان! بانوان! علمای اسلام! خطر مشارکت پایین در وجود دارد... 🔻 احساس میکنم اصلا خیلی‌ها ۴ دیدار اخیر را ندیدند! نگرانی را در صدای آقا نشنیدند. که اگر دیدیم و شنیدیم و هنوز با خیال راحت، مشغول کارهای روزمره‌ای هستیم که اسمش را به هر طریقی گذاشته ایم «وظیفه و تکلیف»، خیلی نامردیم. این چه تکلیفی است که ما را از امر مستقیم و قطعی نائب (عج) باز میدارد؟؟ 🔸 در شرایطی که آقا دیگر بیخیال شاخص های اصلح شده‌اند و همه دغدغه‌شان از دو ماه به انتخابات، مشارکت است، ما هیچ برنامه و طرح و اراده‌ای برای آن نداریم. 🔹 خدا رحمت کند را که در وصیت‌نامه اش نوشت: «من حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را خیلی مظلوم و تنها می‌بینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست» 🔹 با هر جمله رهبری در ۵ دیدار اخیر، این ندای علیه‌السلام خطاب به مردم کوفه در گوشم نواخته می‌شد: «شما را براى با دشمن دعوت کردم امّا كوچ نكرديد، حق را به گوش شما خواندم ولى نشنيديد، و در آشكار و نهان شما را دعوت كردم اما اجابت نكرديد، صاحب شما خدا را اطاعت می‌کند اما شما از او حرف‌شنوی ندارید و صاحب اهل شام معصیت خدا را میکند اما او را اطاعت میکنند.» ( ، خطبه۹۷) 🔻 ما نیستیم؟ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
⚡️ هنر و پیچیدگی‌های آن ⚡️ اهمیت کلان‌روایت ⚡️ و دو‌ عرصۀ هجوم شیاطین 💥 روایت این است: ۱. مشکلات کشور فراوان است! ۲. مشکلات، لاینحلّ است و با تغییر مدیران هم حل نمی‌شود! ۳. ریشۀ مشکلات به بر می‌گردد! باید هر سه رکنِ روایت دشمن را تصحیح کنیم و روایت درست و واقعی از فتوحات و خلأها ارائه کنیم: نه مشکلات، فراوان است؛ نه غیرقابل حل است و نه اینکه به مقاومت برمی‌گردد. 1⃣ باید تصویری مطلوب، جذاب و شورانگیز از آینده‌ای که جامعه بسوی آن حرکت می‌کند، ارائه دهیم.( ) 2⃣ باید کلان‌روایتی مبتنی بر تبیین کنیم و در آن نشان دهیم که و جمهوری اسلامی در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، نظامی، دیپلماتیک و... گام‌های بلند و موفق و گاهی شگفت‌انگیز، به‌سمت آن تصویر مطلوب برداشته و موازنه‌ها را تغییر داده است. 3⃣ باید بین گفتمان «مقاومت و پیشرفت» و «انفعال و توسعه» مقایسه کنیم و توضیح دهیم که مقاومت موفق بوده‌ است مسیر دیگری را برای پیشرفت پایدار کشور باز کند که آثار خسارت‌بار گفتمان سازش و توسعه را در پی ندارد. 4⃣ باید آسیب‌شناسی از معضلات و مشکلات کشور را همدلانه با جامعه و مردم ارائه دهیم؛ نباید نقدها و اشکالات موجود را رد کنیم، منتها در تحلیل علل و عوامل این آسیب‌ها باید نشان دهیم که آسیب‌ها به‌خاطر مقاومت نبوده، بلکه عمدتاً به‌خاطر «انفعال و توسعه» و کپی‌برداری از الگوهای غربی بوده است؛ هرچند بخشی هم به‌خاطر کوتاهی‌هاست. 🔸«اگر نتوانیم کنیم که مسیر نُصرت، چه قواعد و سُنّت‌هایی دارد، سختی‌های راه به پای عدم توفیق نوشته خواهد شد! بخشی از آسیب‌ها، ضرورتِ این راه است. برای مثال، سختیِ جنگ خندق تقصیر کسی نیست! درگیری و مبارزه، به‌طورطبیعی سخت است‌. اما بخش دیگر، [به الگوهای غربی و به کوتاهی‌ها برمی‌گردد و] راه‌حل دارد.» 🗓 دی‌ماه ۱۴‌۰۲ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
بسم الله الرحمن الرحیم هو الحکیم المتکلّم 1ـ کلید فهم علمِ حکمت و کلام، است.( ، تفسیر تسنیم،ج31،ص306) 2ـ محور منطق، قیاس است.( ، کلیات علوم اسلامی،ص75) 🌿 بنابراین کلید فهم علمِ حکمت و کلام، است. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✅ نگاه ابزاری یا اصیل به ؟ | درآمدی بر بعنوان یک ساختار جدید 💢 مشارکت مردم در اداره و پیشبرد امور جامعه، نه با نگاهی به مردم بلکه با نگاهی «اصیل» به مردمی بودن اداره درست جامعه، نیازمند بازتعریف است. علاوه بر چالش اصالت-ابزار، بحث مردمی‌سازی با یک چالش دیگر نیز مواجه است: تکثر و تعارض تلقی‌ها از معنا و مفهوم مردمی‌سازی. سالیانی است که واژه مردمی‌سازی بر سر زبان‌هاست و تلقی‌های مختلفی از آن ارائه می‌شود که ریشه در معنای «مردم» و گستره مشارکت آن دارد: 1️⃣ بنگاه به مثابه مردم 2️⃣ توده به مثابه مردم 3️⃣ تشکل خودجوش به مثابه مردم 4️⃣ تشکل‌های حقوقی و غیرانتفاعی اما غیرحاکمیتی به مثابه مردم 5️⃣ آحاد و هویت‌های جمعی به مثابه مردم 🔹الگوی حکمرانی باید بتواند کنش‌های سطح خرد و کلان را سازمان‌دهی کند. به همین دلیل، توسعه تشکل‌ها یا بنگاه، نمی‌تواند یک مدل حکمرانی باشد زیرا فاقد طرحی برای عرصه کلان است. محوریت بنگاه نیز به حکمرانی سرمایه‌دارانه منجر می‌شود. حرکت توده نیز در عین اینکه برای سطح کلان، فاقد طرح است، در سطح خرد نیز چالش بی‌انضباطی را شاهد است و بیشتر نماینده یک حرکت کاتوره‌ای خواهد بود. پس این تلقی‌ها از مردمی‌سازی، نمی‌توانند معنای تام آن را تامین کنند. بطور خاص، مردمی‌سازی را در مقابل خصوصی‌سازی خواهیم کرد تا ضمن نفی تساوی این دو مفهوم و رویکرد، مردمی‌سازی مدنظر خود را نیز روشن کنیم. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36613 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🌀 زیر سایه‌ی حکومت (ره) 👤 شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر (متفکر، فقیه و مرجع بزرگ در نجف): ✨ من بقالی باشم در شیراز، زیر سایه‌ی ؛ برایم دوست‌داشتنی‌تر است از مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی زیر سایه‌ی حکومت صدام. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
📌نقش سرمایه اجتماعی نظام در از واژه‌هایی است که در یک دهه اخیر همواره برای نشان دادن میزان اقبال یا اِدبار شهروندان از یک نظام سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است. فرانسیس‌فوکویاما دانشمند آمریکایی معتقد است اعتماد، شبکه‌های ارتباطی و جامعه مدنی، همگی محصول سرمایه اجتماعی هستند نه اینکه خود  آن باشند. گروه «کِنِدی» در دانشگاه هاروارد ابعاد سرمایه اجتماعی را شامل ۸مورد می‌داند که اعتماد و مشارکت سیاسی از مهمترینِ آنها هستند. تحقیقات نشان می‌دهد سرمايه اجتماعي نقش اساسي در شركت مردم در انتخابات دارد. براساس این پژوهش‌ها، بین اعتماد اجتماعي و مشاركت انتخاباتي و ميزان انسجام اجتماعي و مشاركت انتخاباتی رابطه معنـاداري وجـود دارد. بطور مسلم، اعتماد آمیخته به اعتقاد مردم به نظام سیاسی که مصادیق آن را میتوان در انتخابات سالهای اول انقلاب مشاهده کرد، نقش بی‌بدیلی در مشارکت سیاسی شهروندان دارد.   بدون تردید، سرمایه اجتماعی نظام بدلیل مسائل متعددی که بخش عمده آن ریشه در مشکلات معیشتی جامعه دارد، با کاهش غیرقابل انکاری مواجه شده است. کاهشی که ردپای آن را میتوان در عدم اقبال باشکوه مردم در چند دوره انتخابات اخیر مشاهده نمود. امری که باید بدون هیچ تعلق حزبی و جناحی مورد واکاوی دقیق قرار گیرد و موانع مشارکت سیاسی مردم احصاء و به مراجع عالی نظام سیاسی منعکس گردد.  بدون شک، از عوامل موثر در كاهش سرمايه اجتماعي، شكاف ميان دولت و ملت است. بنابراین به هر ميزان كه از این شكاف كاسته شود، بر ميزان اعتماد مردم به دولـت افـزوده شـده و باعـث حمايت و مشاركت آنان ميگردد. از راه‌های کاهش این شکاف، فراهم نمودن زمینه بوجـود آمـدن احـزاب و انجمـنهـاي گونـاگون به معنای واقعی کلمه در جامعـه است. امری که اعتماد و تعـاملات گسترده مردم با يكديگر و مشاركت سياسي بیشتر را به همراه خواهد داشت. متأسفانه همکاری و اعتماد در جامعه ایران در لایه‌های اولیه که همان خانواده و خویشاندان است، باقی مانده و ضرورت همبستگي ميان شهروندان در سطح ملـي براي نیل به توسعه، نياز بـه گـروه‌هـاي واسط يا تشكلهاي مدني  شامل احزاب، اصناف، اتحاديـه‌هـا و... را ايجـاب مينماید. امری که اگر صورت گيرد افراد در جامعه همـان احساسـي را خواهنـد داشـت كـه در خانواده دارند: احساس امنیت، مسئوليت و تعهد در ابعاد مختلف که رشد اعتماد اجتمـاعي و بـه تبـع آن انگيـزه بـراي مشـاركت را افزايش میدهد. بدون تردید نظام بخشيدن به فعاليتهاي اقتصادي، دوري از هرگونه قبيله‌گرايـي و مبارزه  قاطع با مفاسد اقتصادی، ميتواند تاثير مفيدي بـر افـزايش تعـاملات و در نتيجـه گسترش بيشتر سرمايه اجتماعي و به تبع آن مشارکت سیاسی داشـته باشـد. بطور قطع، سرمایه اجتماعی آسان بدست نمی‌آید، اما در صورت عدم مراقبت به راحتی از کف میرود. سرمایه ای که لازمه اصلی توسعه و ثبات سیاسی و اقتصادی خواهد بود. ثباتی که سالهاست گمشده جامعه ایران است و مردم دیگر دستیابی به آن را یک رؤیای شیرین میدانند، رؤیایی که البته با تقویت سرمایه اجتماعی و اتخاذ راهبردهای عملی دور از دسترس نخواهد بود. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
| 🔹 : همه کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه‌ دارند مردم را به دعوت کنند... همه میتوانند منادی انتخابات باشند و مردم و مخاطبان خود را به انتخابات دعوت کنند. 🍀همه می‌آییم... 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
♦️کشورهایی که بیشترین ها را داشتند 🔸 مطابق این نمودار با ۱۸۷۷۲ تحریم و با ۴۹۵۳ تحریم از این حیث در جایگاه اول و دوم دنیا قرار دارند. 🔹 کشورهایی چون سوریه، کره شمالی، بلاروس، میانمار و ونزوئلا نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔥 حرام شرعی است... 🔰 نظر فقها و مراجع معظم: 🔶🔸حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای: نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود. 🔷🔹 آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است. 🔶🔸آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران می‌شود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است. 🔷🔹آیت‌الله العظمی بهجت (ره): این کارها مشروعیت ندارد. 🔸تعبیر قرآن تبعیت كوركورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است كه قرآن روی آن زیاد تكیه كرده است و آن را منشأ لغزشهای بشر می داند و سخت انتقاد می كند. مثلا می گوید: آنها چنین می گویند: «انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها می گویند: ما پدران خودمان را بر یك طریقه‌ای یافته‌ایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می گیریم و می‌رویم، و به تعبیر امروز سنت‌گرائی. 🔶🔸آیت‌الله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر می‌زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست. 🔷🔹آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) : در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست. 🔶🔸آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی(ره): هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور می‌کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می‌دارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت می‌رساند و به حفظ وطن وا می‌دارد ایمان است و بس. 🔷🔹آیت‌الله علوی‌ گرگانی: چهارشنبه سوری یكی از سنت‌های غلط است كه از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است كه مؤمنین از برپایی اینگونه برنامه‌ها اجتناب كنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی كه موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد. 🔶🔸حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه‌سوری از این قبیل است و چون استفاده از این مواد، از مصادیق لهو و اسراف است، جایز نمی‌باشد. ♦️ همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شركت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان، بیان داشته كه افكار آنها انحرافی است و شركت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔰 : 🔹 قرآن را باید با خواند... 🔸 تدبر یعنی از ظاهر عمیق به باطن عمیق آن رسیدن. قرآن نازل شده برای تدبر و فهمیدن. 🔸 همه باید مواظب باشند و بدانند که عمق‌یابی از قرآن با تفسیربه‌رای، تحمیل نظرات خود به قرآن و تکیه بر دانسته‌های ناقص فرق دارد.(۲۲ اسفند۱۴۰۲ / اول ) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🍀 از منظر قرآن، هدف خلقت سایر موجودات 1⃣ در مرحله اول تأکید می‌کند: آنچه در زمین است برای انسان آفریده شده؛ هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا 2⃣ در مرحله دوم: به اجزای کوچک‌تر موجودات روی زمین مانند: کوه‌ها، دریاها، صحراها و نیز سنگ‌ها، گیاهان و حیوانات موجود در آنها و حتی ابرها می‌پردازد؛ تصریح می‌کند همه‌ی آنها برای انسان و هماهنگ با زندگی او (متناسب با ساختار جسمی و روحی، مادی و معنوی انسان) خلق شده. 3⃣ در مرحله سوم: ماه، خورشید و آسمان‌ها برای انسان و متناسب با ساختار وجودی او خلق شده؛ آیات (انعام۹۷)، (توبه۳۶)، (یونس۵)، (هود۷)، (ابراهیم۳۲-۳۳)، (لقمان۲۰) 4⃣ در مرحله چهارم: پی بردن به راز هستی با تفکر در خلق آسمان‌ها و زمین؛ غرض از آفرینش آسمان‌ها و زمین، برای انسان این است که علاوه بر بهره‌مند شدن از این نعمت‌های بیکران، در هماهنگی و کیفیت خلقت آنها تفکر کند؛ به معنی و هدف زندگی و خلقت خود پی برد. آیات (یونس۵-۶)، (ابراهیم۱۹)، (نحل۷۹-۸۳)، (نمل۶۰-۶۱)، (روم۸)، (بقره۲۲) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
حضرت #آیت‌الله_خامنه‌ای: قبل از فتح مدینه، یعنى قبل از آنکه مدینه‌اى در اختیارِ #پیغمبر قرار بگیرد و
زیارتنامه سلام‌الله‌علیها اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاَْنْبِیاءِ وَنَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاَْعْداءَ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَبلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ فَهَنِیئاً لَکِ بِما أَوْلاکِ اللهُ مِنْ فَضْل وَالسَّلامُ عَلَیْکِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ. سلام‌الله‌علیها دهم 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
کیسه‌های نان و خرما خواب راحت می‌کنند دست‌های پینه‌دارش استراحت می‌کنند نخل‌ها از غربت و بغض گلو راحت شدند مردم از دستِ عدالت‌های او راحت شدند ای خوارج، بهترین فرصت برای دشمنی‌ست شمع بیت‌المال را روشن کنید، او رفتنی‌ست درد را با گریه‌های بی صدا آزار داد با لباس نخ‌نمایش، کوفه را آزار داد مهربانیِ نگاهش حیف مشکل ساز بود! روی مسکین‌ها درِ دارالخلافه باز بود دشمنانش در لباسِ دوست بسیارند و او بندگانِ کیسه‌هایِ سرخ دینارند و او سادگی سفره‌اش خاری به چشم شهر بود مرتضی با زرق و برق زندگیشان قهر بود نیمه‌شب‌ها کوچه‌ها را عطرآگین می‌کند در عوض، درحقِ او هر خانه نفرین می‌کند حرص اهل مکر، از بنده‌نوازیِ علی‌ست داستانِ بچه‌هاشان بی‌نمازی علی‌ست جرم سنگینی‌ست، بر لب خنده را برجسته کرد چاه‌ها دیدند... مولا خستگی را خسته کرد جرم سنگینی‌ست تیغ ذوالفقاری داشتن زخم‌ها از بدر و خیبر یادگاری داشتن جرم سنگینی‌ست، از غم کوله باری داشتن مثل پیغمبر عبایِ وصله‌داری داشتن جرم سنگینی‌ست بر تقدیر حق راضی شدن با یتیمان روزهایِ گرم هم‌بازی شدن جرم سنگینی‌ست، جای زر، مقدر خواستن در دو دنیا خیرخواهیِ برادر خواستن جرم سنگینی‌ست در دل عشق زهرا داشتن سال‌ها در سینه داغِ کهنه‌ای را داشتن هیچ طوفانی حریفِ عزم سکانش نبود تیغ تیز ابن‌ملجم قاتل جانش نبود پشت در، آیینه‌اش را سنگ غافلگیر کرد زخم بازویی، امیر مؤمنان را پیر کرد مرگ سی سال است بر او خنجر از رو می‌کشد هر چه مولا می‌کشد از زخم پهلو می‌کشد... + وحید قاسمی • ... 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
در 🍀 كه همان آئين حق است مراتب و درجاتى دارد كه همه افراد در پيمودن اين درجات يكسان نيستند و... 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha