eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/3 ، زمینه ساز تحقق مطالبات رهبر انقلاب اسلامی در حوزه اختصاصی/ علی مؤمنی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸از نگاه رهبر معظم انقلاب، حوزه با همه کارهای خوب و رو به جلو بعد از انقلاب، از تطابق مناسب و در حد مطلوب با اقتضائات و نیازهای زمانه عقب است. چرا عزم کافی و جدی در حوزه بر پیگیری مطالبات رهبری معظم انقلاب مشاهده نمی‌شود؟ این یک سوال مهم و فراگیر است. ▫️در کنار برخی فعالیت‌های خوب، برنامه‌های سطحی، از باب رفع تکلیف، کم ندیده‌ایم. ▪️یکی از نکات مهمی که رهبر معظم انقلاب در سفر به شهر قم در سال 1389 در دیدار با طلاب و فضلای حوزوی بر آن تاکید داشتند مسئله و گره خوردن سرنوشت روحانیت و سرنوشت نظام اسلامی بود. 🔻به تعبیر ایشان: "استقلال حوزه ها به معنای عدم حمایت نظام از حوزه وحوزه از نظام تلقی نشود، یک عده این را می‌خواهند..بعضی می‌خواهند.. رابطه حوزه را با نظام قطع کنند؛ این نمی‌شود وابستگی غیر از حمایت است، غیر از همکاری است." ◽️اما واقعا چه افراد و جریان‌هایی و چرا این طرز فکر را دارند؟ توضیح این مسئله می‌تواند بیان‌گر یکی از عوامل بر زمین ماندن مطالبات رهبری معظم انقلاب باشد. لازم نیست ارتباطات گسترده‌ای داشته باشیم تا بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم و منشا برخی مواضع منفی را دریابیم. ▪️آنچه از استقبال و تجمع مردمی در روز به یادماندنی سفر رهبر معظم انقلاب به قم در خاطر داریم، عشق و علاقه و شور فراوانی بود که در میان مردم متدین و بدنه جوان حوزه علمیه به روشنی محسوس بود. اما به عنوان نمونه به یاد دارم اواخر مهر ماه 89 که در شرف استقبال مردمی بودیم و آمادگی‌های لازم در خیابان و نزدیک حرم مطهر صورت می‌گرفت و جمعیت بیشتر و بیشتر می‌شد، یکی از اساتید مطرح عضو ، آرام جمله‌ای گفت که استقبال کنندگان رهبری عزیز را تنقیص می‌کرد. ▪️مردم و طلابی که به قصد تعظیم دین و جایگاه فقه و فقهای راستین شیعه به خیابان آمده بودند. اما چرا؟ عوامل مختلفی برای ذهنیت منفی برخی آقایان که متعلق به جریان سنتی حوزه هستند، وجود دارد؛ اختلاف نظر با امام راحل(ره) که ریشه در قبل از انقلاب دارد یا ناراحتی‌های قدیمی از حوادث مربوط به برخورد با برخی شخصیت‌های حوزوی؛ قضایای مربوط به فتنه 88 تا تاثیر پذیری از رسانه‌های زرد غربگرا یا ارتباط با جریان‌های روشنفکرمآب که با راه امام از ابتدا یا بعد از تجدیدنظر مخالف بوده و هستند. ▫️فقدان تحلیل عمیق از شرایط خاص کنونی و جایگاه و نقش حوزه علمیه در دفاع از دین، علةالعلل نگاه‌های منفی و زاویه دار با نظام اسلامی در دل حوزه است.(گرچه از نظر کمیت در حداقل ممکن باشند) وجه مشترک این افراد، همان تردید قدیمی مبنی بر عدم امکان تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت است که همچنان با أشکال مختلف رخ می‌نمایند. ▪️اوایل استقرار پهلوی دوم در نتیجه یک ، تردیدهایی وجود داشت که آیا با سرنگون کردن پهلوی، امکان ایجاد و اداره یک حکومت مطلوب توسط فقیهان وجود دارد یا خیر. امروز مخالفان امکان تحقق حکومت دینی، در تقویت دین‌داری و جایگاه روحانیت در این دوران، تشکیک میکنند از این جهت برخی حوزویان به سکوتی معنادار و کناره گیری از حمایت و همراهی با نظام روی آورده اند و بعضا با تکرار آموزه های روشنفکری، ایده جدایی دین از دولت را علناً مطرح میکنند. 🔹برخی اساتید این اعتقاد خود را پنهان نمی‌کنند که جایگاه روحانیت و دین بعد از انقلاب کاهش یافته و از این جهت دوست دارند راه حوزه را از نظام جدا کنند. در واقع، کسانی که همیشه خود را از تلاش و مجاهدت برای تداوم انقلاب و اصلاح نقص‌ها کنار کشیده‌اند، اینک از نظام و وضعیت جامعه اسلامی، برای دیگران نگاهی منفی و غیر واقعی به ارمغان می‌آوردند. این دیدگاه به طور غیرمستقیم بر تصمیم گیران و مدیران انقلابی نیز موثر است. ◽️در حالی که با مرور حقائق تلخ عصر سیاه پهلوی، و مقایسه آن با شرایط فعلی(با اذعان به کاستی ها)، بی شک جایگاه روحانیت و دین داری مردم ارتقاء یافته؛ خصوصا که دین‌داری در شرایط امروز آگاهانه‌تر، انتخابی تر و ارزشمندتر نیز هست. رهبری معظم انقلاب بیانات صریحی در این باب دارند: "هیچ وقت هیج وقت در هیچ شهری در هیچ جلسه منبری، اجتماعاتی که امروز شما پای این منبرها مشاهده می‌کنید وجود نداشت، نه اینکه وجود نداشت،یک دهم این هم وجود نداشت، مشهد، اصفهان ما خب در مجالس بودیم..بعضی آقایان تبلیغ می‌کنند روحانیت بعد از تشکیل جمهوری اسلامی، سقوط کرد، ابدا این حرف‌ها چیه؟" ▫️به نظر می‌رسد راه حل اساسی، روشنگری حداکثری و مستمر نسبت به خدمات نظام و بالا بردن سطح تحلیل‌ها نسبت به جایگاه حوزه پس از انقلاب و تبیین نیازهای بر زمین مانده است. امری که زمینه ساز تحقق هرچه بیشتر مطالبات رهبر را فراهم خواهد کرد. @rozaneebefarda
پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته نیروی انتظامی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹متن پیام شرح ذیل است: بسم الله الرّحمن الرّحیم سردار اشتری؛ سلام من را به همه‌ی کارکنان خوب و زحمت‌کش و خدوم نیروی انتظامی برسانید. مردم عزیز ما قدردان زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه خدمتگزاران به خود و کشور هستند و امروز و را توأمان در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران احساس میکنند و از در میکنند. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۹ مهر ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
🔴وبینار 🔹 مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی🔹 ◀️چهل و سومین سالگرد بزرگداشت آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی به صورت مجازی برگزار می گردد: 🔹با سخنرانی: 🔸تاریخ نگار انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی 🔸آیت الله سیفی مازندرانی پنجشنبه یکم آبان 1399 ساعت ۱۰:۰۰ صبح پیوند اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/sinaamiri1367/hamayesh-mojtahed-shahid پیوند آپارات: https://www.aparat.com/Bonyadtarikh/live کانال رسمی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۴ ملاقات نور (خاطره ای از سفر رهبر معظم انقلاب به قم) اختصاصی|| سیدعلیرضا موسوی جوردی/استاد حوزه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب به قم سفر خواهد کرد، این تیتر اول روزنامه ها بود، خبری که طراوت دوباره به خیابان های شهر داده بود. روز موعود فرارسید و موج جمعیت خیال آرام گرفتن نداشت. نزدیک ظهر قرار سخنرانی بود در میدان آستانه، گویا که خورشید بر صخره تکیه زده بود و مردم چون موجی خروشان مدام سر به صخره می زدند. در این سفر به دلیل فشردگی برنامه ها و دیدار عمومی که با خانواده شهدا بود، دیگر، سر زدن به منزل شهدا در برنامه حضرت آقا نبود، آری، خانه ها تشنه بودند و آسمان خیال باران نداشت... این بود که من، نامه ای را از طریق واسطه به آقا رساندم، نامه ای که بوی نیاز داشت و رنگ تمنا: قلم اینگونه نوشت: «مادری در این شهر خانه نشین است، مادری که دو جوان تقدیم لاله زار جبهه کرد و آه نگفت، مادری که جسمش رفیق نیمه راهش شده و حالا خسته از دنیا زمین گیر است، چند روز و چند ماه نیست، نه... پانزده سال است که زمین گیر است، پانزده سال است که حرم حضرت معصومه سلام الله علیها را ندیده، تا با خواهر خورشید درد دلی کرده باشد، هر چه می گویند: «مادر، از خانه بیرون برو، چرخی بزن، نفسی بکش.ما که در خدمت تو بوده ایم و هستیم» می گوید: «خیال ندارم سربار کسی شوم» تنها به فرمان پیشوایش، برای رای دادن در انتخابات او را به سختی پای صندوق رای می رسانند. چه زیبا و ستودنی می شود اگر ماه، قدم در منزل این مادر، در این آسمان پر ستاره بگذارد». نامه به دست آقا رسید و خبر آمد که ایشان پذیرفته است که مهمان منزل مادر دو شهید شود. فرصت را غنیمت شمرده و همراه عده ای راهی منزل مادر شدیم. لحظه ی موعود رسید و پنچره ها حیران بودند انگار هیچگاه چنین منظره ای را نشان نداده بودند، ماه بود که به آرامی و با متانت قدم به سمت درب خانه بر می داشت، رضایتی که در چهره مادر بود شاید با برگشتن فرزندانش هم تکرار نمی شد، از کجای قصه باید گفت که افسانه نباشد، پس از آن روز گمان می کنم که شاید همه افسانه ها خیالی نباشند... من در سایر ملاقات های آقا هم حضور داشته ام،دیدار های خصوصی، عمامه گذاری ها و ...، ایشان معمولا در اینگونه محافل، وقت را کوتاه می کند و نگران ساعت است، از حالات ایشان می شود عجله را فهمید. اما در دیدار با خانواده شهدا عجله ای در کار نیست، در رفتار و چهره اش فقط آرامش است و آرامش. گویا دیگر زمان ایستاده و خیال مزاحمت ندارد. آقا در منزل مادر، با نشاط بود و لبخند و شوخ طبعی فراوانی داشت. اطرافیان برای آقا چای آوردند و مادر از آقا خواست تا قندان را با دعای خویش متبرک کند. حضرت آقا قندان را به دست گرفت و با حوصله دعا خواند سپس خود ایشان هم یکی از آن قند ها برداشت. رفتار متواضعانه ای که بین رهبر انقلاب و مادر شهیدان مشاهده می کردم، برای من بسیار جالب و قابل توجه بود، هر دو، دیگری را از خود بالاتر و با ارزش تر می دانستند. این مجلس پر نور حدود چهل دقیقه ادامه داشت و سپس آقا به مادر شهید التماس دعا گفت و ایشان هم التماس دعای متقابل. حضرت آقا شاکر بودن این مادر را در این شرایط سخت و داغدیدگی، مشهود و ستودنی می دانست و همین مطلب را هم به ما فرمود. ملاقات نور به پایان رسید و خورشید دوباره عازم مقصدی دیگر شد. فردای آن روز خدمت مادر رفتم، کلامی کوتاه و ژرف به زبان آورد، گفت:« دیگر آرزویی ندارم» مادر شهیدان یزدی، پس از سالها رنج و شکر، پس از سالها سختی و رضایت، اندکی پس از همین دیدار، رحلت نمود. دوباره با خود می گویم، همه افسانه ها خیالی نیستند... @rozaneebefarda
عدول از شیوه استدلالی شیعه و نزدیک شدن به تا کاربست استدلالهای کوچه بازاری! بحث ما با آقای علوی عینا همان دعوای اصحاب امام صادق(ع) و است! واکنش حوزویان به مصاحبه جنجالی آقای /29 @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 محمد مادرشاهی پژوهشگر اقتصاد اسلامی/ دبیر گروه فقه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام [صفحه 1 از 3] ◽️جناب آقای علوی بروجردی با اشکال به نظام اقتصادی اجرا شده در ابتدای انقلاب، و متأثر دانستن آن از تفکرات سوسیالیستی و اخوانی، و با دفاع از نظام سرمایه‌داری و برخی نهادهای آن مانند بانکداری متعارف مبتنی بر وجود بهره، با ادعای این که در آیات و روایات چیزی درباره نظام اقتصادی وجود ندارد، می‌فرماید: «در زمینه اقتصاد، باید به نظر عقلا عمل کرد، و اسلام نظام اقتصادی مخصوصی ندارد». ▪️فارغ از صحت و سقم مدعای ایشان، سوالی که وجود دارد این است که، ایشان که اصرار دارد خود را از افراد حوزه به شمار آورد، چرا از یعنی (لزوم ابتناء بر حجت و روش فقه جواهری) کرده و استدلال‌های ایشان رنگ و بوی گرفته بلکه در برخی موارد شبیه شده است؟ ▪️واضح است سیره های عقلائیه در باب نظام اقتصادی، مبتنی بر عقل ظنی است؛ شاهد این مطلب این است که در باب اقتصاد و نظام اقتصادی یک سیره عقلائیه واحد نداریم بلکه سیره های عقلائیه متعدد بلکه متضاد وجود دارد. 🔻آیا اینکه ایشان نتوانسته است آیات و روایات دال بر نظام اقتصادی را پیدا کند، دلیل می‌شود که در این زمینه باید به عقلا رجوع نمود؟ آیا ایشان مانند ابوحنیفه، اصل عملی در هنگام فقدان دلیل را، خروج از ناحیه نص و تکیه بر عقل ظنی عقلا می‌داند؟ 🔻آیا به صرف اینکه ادعا شود «در اسلام طب اسلامی وجود ندارد»، می توان نتیجه گرفت اقتصاد اسلامی هم وجود ندارد؟ و آیا این همان قیاسی نیست که حضرت فرمودند باعث محق و از بین رفتن دین می‌شود؟ 🔸با قطع نظر از وجود یا عدم وجود طب اسلامی، آیا ایشان تفاوت طب و اقتصاد را نمی‌داند که طب کشف قوانین طبیعی مربوط به صحت انسان‌ها است؛ اما اقتصاد، کشف احکام و روابط رفتارهای اقتصادی انسان و جامعه می‌باشد؟ و اگر بر فرض در مورد قوانین طبیعی، علم اسلامی وجود نداشته باشد، آیا این مطلب دلیلی می‌شود بر این که اسلام درباره رفتارهای اقتصادی انسان‌ها(که وظیفه فقه بیان حکم این رفتارهاست) نمی‌تواند و نباید سخن بگوید؟ ▫️بعید می‌دانم حتی اهل سنت هم چنین قیاسی مرتکب شوند. و در این جا بیشتر استدلال‌ها کوچه بازاری شده است. علاوه بر این که روش ، روشی است که اهل بیت(ع) از آن نهی کرده‌اند. 🔸باید از ایشان جویا شد که: آیا صرف اینکه می فرمایید «تعبدیات شریعت نیز عقلائی است (ایشان مثال به حکم انفال می زند) یعنی عقلاء اگر مناط و ملاک آن را بفهمند از آن پشتیبانی می‌کنند»؛ آیا این سخن شما دلیل آن خواهد بود که اسلام در اقتصاد حرفی نداشته باشد و باید آن را تنها از عقلا اخذ کرد؟ این مطلب صحیح نیست. ▪️به عبارت دیگر ایشان دو مفهوم را با هم خلط کرده است: عقلائی بودن به معنای این که احکام شرعی مورد قبول عقلاء می تواند قرار گیرد و عقلائی بودن به معنای این که عقلاء منبع تشریع و حجیت باشند؛ که هیچ تلازمی بین این دو مطلب وجود ندارد و مطلب اول صحیح و دومی بر خلاف روش اهل بیت و شیعه می باشد. ▫️ایشان همچنین پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله) را تنها یک مرشد معنوی می‌داند و لذا نتیجه می‌گیرد که اقتصاد، عقلائی است و اسلام نه وظیفه‌ای در تبیین امور اقتصادی دارد و نه حق دخالت در آن را داراست. ◽️با قطع نظر از آیات بسیاری که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) را موظف به برقراری عدالت و قسط در جامعه می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها عدالت اقتصادی است «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ». حال بر فرض صحت فرمایش ایشان، آیا ایشان نمی‌داند اقتصاد در معنویت و معاد انسان‌ها و جامعه تاثیر بسزایی می‌گذارد و نوع نظام اقتصادی، سبک زندگی، رفتارها و خصوصیات انسان‌ها را جهت می‌دهد؟ 🔸آیا چنین مسائلی اقتضا نمی‌کند حتی اگر شأن پیامبر را این قدر پایین آورده و او را فقط مرشد معنوی بدانیم، باز ایشان باید نظر خود را در رابطه با چگونه زیستن اقتصادی بیان کند؟ که اگر این کار را نکند دیگر توصیه‌های معنوی حضرت نیز راه به جایی نخواهد برد؛ مگر ایشان نفرموده است: «من لا معاش له، لا معاد له»؟ ▪️من هرچه بیشتر در کلمات ایشان می‌گردم، در فرمایشات ایشان بیانی که سازگاری با مبانی شیعه داشته باشد نمی یابم. ایشان با کدام استحسان عقلی از بین نظام‌های متعدد عقلایی در اقتصاد، یکی را بر می‌گزیند و آن را به اقتصاد اسلام نسبت می‌دهد؟ @rozaneebefarda
عدول از شیوه استدلالی شیعه و نزدیک شدن به تا کاربست استدلالهای کوچه بازاری! بحث ما با آقای علوی عینا همان دعوای اصحاب امام صادق(ع) و است! نقدی بر مصاحبه جنجالی آقای [صفحه 2 از 3] 🔸از روی کدام مصالح مرسله‌ای که ایشان از اسلام به دست آورده است، نظام سوسیالیستی و همچنین مکتب لیبرالیستی شیکاگو را مخالف اسلام می‌داند و در این میان یکی از نظام‌های مختلط را بر می‌گزیند؟ مگر همه این نظام‌ها، نظام‌های ارائه شده توسط عقلاء نیستند؟ ◽️به علاوه اگر ملاک، عقلائی بودن یک نظام باشد؛ یا باید همه این نظام ها صحیح و اسلامی باشد که خود ایشان قبول ندارد، و یا باید مانند اهل سنت، با عقل ظنی ناقص یکی از این نظام‌ها را استحسان کرده و به اسلام نسبت داد. ▫️تنها نکته‌ای که شاید بتوان با کمی زحمت، استدلالی شیعی محسوب شود این است که سیره‌های عقلایی را با کلیات فقه می‌سنجیم و اگر مخالفتی نبود مورد تایید شارع می‌باشد. ▪️این مطلب اگر چه مخالف مشهور شیعه است و مشهور علمای شیعه در حجیت سیره‌های عقلائیه، امضای شارع و اعلام رضایت او را لازم دانسته و به تبع، سیره‎های مستحدثه را حجت نمی‌دانند، اما رنگ و بوی استدلالی شیعی را دارد. ◾️ در خصوص [مشکل سیره های عقلائی جاری در اقتصاد امروز جهان با مبانی و اصول فقه شیعه] نیز نکاتی قابل ذکر است: اول: این نوع نگاه انفعالی به فقه باعث شده است بتوان سوسیالیستی‌ترین نظام‌های اقتصادی تا لیبرال‌ترین آن‌ها را با اندک تعدیلی با کلیات فقه هم‌ساز تلقی کرد؛ همان‌گونه که در ابتدای انقلاب دخالت‌های حداکثری دولت با توجه به ادله ولایت فقیه مورد ادعا بود و الان عدم دخالت دولت با توجه به قاعده «الناس مسلطون علی اموالهم» توجیه شده است. دوم: شناخت این که این سیره‎های عقلائیه مورد اعتراض شرع قرار نگرفته است احتیاج به تخصص اقتصادی دارد تا ماهیت مسائل اقتصادی و همچنین لوازم، آثار و نتایج هر یک روشن شود تا فقیه بفهمد که کدام آیه یا روایت ناظر به این پدیده اقتصادی می‌باشد. قطعاً با آزاد اندیشی که ایشان ادعا می‌کنند، این جسارت را بر من خواهند بخشید و به من که درس‌های دانشگاهی اقتصاد را نیز نزد اساتید خوانده‎ام اجازه خواهند داد از ایشان بپرسم: شما چقدر اقتصاد خوانده‌اید؟ و جز مطالعات پراکنده درباره این دریای عظیم مسائل، پیش کدام استاد تلمذ نموده‌اید؟ طبیعی است شما حق ندارید ادعا کنید در آیات و روایات مطالبی ناظر به نظام اقتصادی وجود ندارد. 🔻من از ایشان در مورد همین نظام بانکی ـ که به صراحت از آن دفاع می‌کنند و معتقدند بدهکار بانکی بودن قبح ندارد ـ می‌پرسم که آیا آن را با ادله بسیاری که دلالت بر کراهت شدید بدهکاری دارد، سنجیده‌اند؟ آیا تجمیع ثروت و گردش آن نزد ثروتمندان معدود، که توسط نظام بانکی صورت می‌گیرد را با آیه شریفه «كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ» تطبیق داده‌اند؟ آیا ماهیت بانکها و خلق پول توسط سیستم بانکی را درک نموده‌اند تا نسبت آن را با آیه شریفه «وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ» بسنجند؟ آیا قاعده ربح، الضمان بالخراج، ربح ما لایضمن و دیگر ادله را بررسی نموده‌اند و سود ثابت بانک‌ها را با آن تطبیق داده‌اند؟ البته این تنها بعضی از آیات و روایاتی است که در باب نهاد مبادله و بانکداری وجود دارد؛ ادله بسیار دیگری نیز در همین باب و ابواب دیگر نظام اقتصادی وجود دارد؛ ادله ای که در عرصه توزیع نخستین منابع طبیعی، عرصه تولید، عرصه توزیع ثانوی و مباحث مربوط به خراج و مالیات و خمس و زکات است، و عرصه مبادله و عرصه مصرف. فهم این ادله، و ارتباط آن با مباحث اقتصادی احتیاج به تخصص لازم در این زمینه دارد. یکی از مغالطاتی که در کلام ایشان وجود دارد این است که می‌‌فرماید چون به زعم ایشان در فلان مسئله فرعی، آیه و روایتی نداریم پس باید به عقل ظنی خود مراجعه کرده و حکم را از عقلاء با همه اختلافاتی که دارند بگیریم؛ در حالیکه به وضوح این شیوه استدلالی اهل سنت است و با شیوه اهل بیت که فرمودند ما همه چیز حتی (أرش الخدش) را بیان کرده ایم و همچنین فرمودند (علينا إلقاء الأصول و علیکم التفريع) فاصله بسیاری دارد. آیا باید در هر زمینه­ی فرعی آیه و روایت وجود داشته باشد و اگر نبود به عقل ظنی خود عمل کنیم؟ پس چگونه است فقهاء بزرگوار ما از یک حدیث (لا تنقض الیقین بالشک) چندین کتاب درباب استصحاب می‌نویسند؟ و یا به وسیله چند روایت کل مباحث اصول عملیه علم اصول را تدوین می‌کنند؟ @rozaneebefarda
عدول از شیوه استدلالی شیعه و نزدیک شدن به تا کاربست استدلالهای کوچه بازاری!/ بحث ما با آقای علوی عینا همان دعوای اصحاب امام صادق(ع) و است! نقدی بر مصاحبه جنجالی آقای [صفحه 3 از 3] ◾️به نظر حقیر بحث اصلی میان ما و آقای علوی بروجردی عینا همان دعوایی است که میان اصحاب امام صادق(علیه السلام) و در جریان بود. 🔻روزی حریز بن عبدالله سجستانی نزد ابوحنیفه رفته بود. او می‌گوید: دیدم کتاب‌های بسیاری جلوی اوست که نزدیک است میان من و او حائل گردد. او رو به من کرد و گفت: ما همه این‌ها را با اجتهاد خود به دست آورده‌ایم اما شما چه؟ و دست خود را تکان داد و مرا مسخره کرد. گفتم: ما همه این‌ها را از یک آیه قرآن به دست می‌آوریم «یا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ» او گفت: پس مبنای شما این است که هیچ حکمی نمی‌کنید مگر این که روایتی یا نصی داشته باشید؟ و با استنباط خود کاری نمی‌کنید؟ و سوالاتی مطرح کرد و حریز روایات مربوط را برایش نقل کرد؛ سپس ابوحنیفه گفت: اکنون از تو سوالی می‌پرسم که هیچ روایتی نداشته باشد. نظر تو درباره شتری که از دریا آمده است چیست؟ حریز گفت: خواه شتر دریایی باشد یا گاو دریایی! اگر فلس داشته باشد ما آن را می‌خوریم و اگر نداشت، نمی‌خوریم! 🔻اصحاب امام (ع) این چنین با تمسک به اطلاقات، حکم مسائل مستحدثه را نیز تبیین می نمودند. @rozaneebefarda
استیضاح روحانی و اقدام جالب یک طلبه فعال در عرصه ترویج فرهنگ جهاد و شهادت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹روح الله ثانی از طلاب فعال در عرصه ترویج فرهنگ جهاد و شهادت، بعد از اعلام نظر مبنی بر مخالفت با استیضاح روحانی در شرایط فعلی، با انتشار یک یادداشت کوتاه به همراه تصویری از آقا مرتضی تهرانی، از جرگه حامیان حوزوی استیضاح خارج شد. 🔻متن یادداشت روح الله ثانی به قرار ذیل است: ، بسم الله الرحمن الرحیم یقین دارم استیضاح روحانی، حتی در این اواخر عمر دولت به نفع انقلاب ست. یقین دارم با استیضاح ،امید مردم به مجلس انقلابی بیشتر میشود. یقین دارم با استیضاح، مسوولین بعدی حساب کار دستشون میاد. یقین دارم با استیضاح، انقلاب یک پله رشد میکند. یقین دارم با استیضاح، طراحی فتنه های پیش رو منحل میشود . و گرچه های دیگر... ✅ اما معتقدم هرکسی باید برای خود بزرگ و عالمی داشته و از او در مواقع مختلف تبعیت محض داشته باشد. ✋ استاد گرامی[=آقا مرتضی تهرانی] حال که شما هم در این برهه از زمان استیضاح را به صلاح نمیدانید بنده با کمال میل میپذیرم و دیگر این مطالبه را پیگیری نخواهم کرد. 🔶حاشیه فارغ از هر دیدگاهی که در الگوی مواجهه با دولت بنفش داشته باشیم، الگوی سیاست ورزی جریان انقلابی امری تعیین کننده و راهبردی است. مشورت پذیری و انعطاف و حرف شنوی از بزرگترها، شاخصه مهم و قابل تقدیر فعالان سیاسی جریان انقلابی است که ضمن پیشگیری از خطاهای سیاسی، موجب وحدت کلمه و انسجام و اقدار هرچه بیشتر حزب الله خواهد شد. @rozaneebefarda
حمایت عضو ارشد از سخنان تحریف آمیز پیرامون صلح امام حسن(ع) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹جناب آقای از اعضای ارشد تشکل حوزوی موسوم به و عضو مستعفی ، با انتشار پست اینستاگرامی، تلویحا از سخنان تحریف آمیز پیرامون (ع) حمایت کرد. 🔹مستند آقای عندلیب، نقل قول منسوب به امام حسن(ع) از کتاب دینوری است که آن را بعنوان یکی از 《متون قدیمی و معتبر تاریخی》معرفی کرده است! این در حالیست که ابوحنیفه دینوری در کتاب خود در ، به بیان وقایع تاریخی پرداخته و منابع مورد استناد خویش را(جز در مواردی معدود از برخی از راویان مانند هیثم بن عدی) سخنی به میان نیاورده است. 🔹از جناب عندلیب به عنوان مدرس درس خارج و پژوهشگر تاریخ اهل بیت(ع) بعید بود که با اتکا به چنین منبع غیرمعتبری، سخنی را به یک امام معصوم(ع) نسبت دهد؛ آنهم در چنین موضوع مهمی که انگیزه های وضع و جعل و تحریف در آن فراوان بوده است. آنهم دقیقا بلافاصله بعد از سخنان جنجالی ! این اظهارات و بررسی اعتبار نقل قول مذکور، در جای خود قابل بحث و بررسی جدی است اما اجمالا برای اطلاع از برخی اشکالات تاریخی《اخبار الطوال》مقاله ذیل نکات جالبی دارد:👇 ⭕️معرفی، نقد و بررسی اخبار الطوال 🔹این نظرات، امثال روحانی را برای تحریف تاریخ و استفاده ابزاری از دین، تهییج و ترغیب می‌کند. امید است اساتید و فضلای قم با واکنش متناسب نسبت به این قبیل برداشت های پرمناقشه، زمینه تحریف و را منتفی سازند. @rozaneebefarda
امام زاده ای که نبود! دلنوشته ای به مناسبت چهل و سومین سالگرد شهادت آیت‌الله اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 《یک‌ذرّه نشانه‌های آقازادگی در  نبود.》 (مقام معظم رهبری) وقتی از سیدمصطفی خمینی سخن میگوئیم، با شخصیتی ذوابعاد مواجهیم؛ از حیث علمی آثار پربار و متکثر او در رشته های مختلف علوم اسلامی(از فقه و اصول و تفسیر و حکمت و...) او را در طراز بزرگانی چون شهید صدر و از جهاتی بالاتر، قرار میدهد. از نظر معنوی از جوانی با اهل معنا مرتبط بود و اجمالا در گوشه ای از مکتوبات و آثار برجای مانده از او، گستره و عمق این حقیقت پیداست. اهل روضه خانگی و توسل مستمر به سیدالشهدا(ع) و از زائران پیاده حرم ایشان در ایام زیارتی خاص بود. اغلب شبها را تا صبح به مطالعه و تهجد بیدار می ماند. از نظر روابط اجتماعی، خوش مشرب و مهربان و محبوب بود؛ در قم و نجف، با بیوت و طیف های مختلف حوزوی روابط حسنه ای داشت. طیف وسیعی در مدار جذبه اش قرار گرفته بودند. این شخصیت جامع اما تمام استعدادها و معلوماتش را و کرد؛ در میدان سیاست، شمع جمع یاران و خار چشم دشمنان بود. در دوران زندان و تبعید امام، حلقه وصل مبارزان بود. در مبارزه، از هیچ کس باکی نداشت؛ چه شاه معدوم در تهران باشد، چه صدام ملعون در بغداد. در سیاست، اهل تعارف و تسامح نبود؛ عالمان درباری و سکولارهای حوزوی و جریانهای التقاطی(از چپگرا تا لیبرال مسلک) نزد او جایی نداشتند. از سمپاتهای جبهه ملی و نهضت آزادی و شریعتی و سازمان مجاهدین گرفته تا پیروان جریان های چپ سوسیالیستی و مارکسیستی و بعثی و التقاطی، هیچکدام شان نتوانستند کنند یا به بهانه ضرورت همگرایی سیاسی در دوران مبارزه، اجر و قربی نزد او یابند. او در مقابل انحراف سیاسی، سختگیر و صریح بود و عمیقا باور داشت هدف نباید وسیله را توجیه کند! سیدمصطفی فرزند ارشد یکی از مشهورترین مراجع تقلید شیعه در دهه چهل و پنجاه بود که به واسطه مبارزه علیه استکبار و استبداد و صهیونیسم و لیبرالیسم، شهرتی بین المللی یافته بود اما با اینهمه و برخلاف سلوک رایج در برخی بیوت، هیچ نشانه‌ای از آقازادگی در او دیده نمی شد! خودش آقا بود؛ آقای اهل فضل و معنویت، و در عین حال زاهد و ساده زیست و مردمی، همچون یک طلبه معمولی. او به حق اسوه تمام عیار است؛ شخصیتی بزرگ که به دلیل کینه توزی های کودکانه اهل انحراف و ارتجاع، به واسطه توطئه و و بعضا تخریب، همچنان ناشناخته باقی مانده است. تبارشناسی دوستان و دشمنان او و مطالعه آثار علمی و سلوک سیاسی او، برای عموم حوزویان، خاصه طلاب جوان، درس آموز و الهام بخش است. وقتی از سیدمصطفی سخن به میان آید، طراز انقلابی گری در حوزه بالا خواهد رفت و بساط الگوهای نازل و بعضا بدلی، جمع خواهد شد؛ او نشان داد تنها کسانی در ادعای انقلابی بودن صداقت دارند که همچون موم در دست ولی فقیه زمان باشند، از و مبرا باشند، زاهد و مردم مدار و دلسوز محرومین و مستضعفین باشند، در شناخت خط و خطوط راه انحراف و التقاط نپیمایند و در مقام اعلان نظر، لکنت و تعارف و ترس به خود راه ندهند. کسانی که عمل به تکلیف امروز را قربانی آینده موهوم و ریاست های دنیوی و حتی دینی نکنند. او نشان داد به جای تکالب بر سر مناصب و موقعیتها، باید رقابت و سبقت در مسیر مجاهدت، ارزش تلقی شود و سعادت آنکه، دفتر عمر، به خط خون و مهر امضا گردد. اگر فرزندان معنوی امام روح الله و خیل عظیم لشکر شهیدان در پیروی از امام عزیز تا پای جان مجاهدت کردند، اسوه آنان فرزند عزیزی بود که به لطف خفیه الهی در یکم آبان ۵۶، پای در این راه گذارده بود. در زمان حیات امام برای سیدمصطفی بزرگداشتی گرفته نشد، تا تبعیضی بین او و سایر فرزندان شهید امام در میان نباشد. بعد از امام هم ، پرچم و تریبون خط امام را غصب کردند و طبیعی بود، فرزند مجاهد امام، اولین قربانی قدرت طلبی های این انقلابی نمایان باشد. حالا اما جوانان حزب اللهی مصطفی را پیدا کرده اند؛ همچون گوهری گرانبها و گمشده ای که سالها دنبالش بوده اند. باید قدر این روزها را دانست... باید قدر آقا سیدمصطفی را دانست... یکم آبان ۱۳۹۹_قم المقدسه @rozaneebefarda
روزنه
حمایت عضو ارشد #نشست_اساتید از سخنان تحریف آمیز #حسن_روحانی پیرامون صلح امام حسن(ع) @rozaneebefard
یک پست ابهام برانگیز اینستاگرامی و سخنی با جناب آقای اختصاصی/ سیداحسان طاهری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 2] 🔸در روزهای گذشته یک پست از جناب استاد حاج شیخ محمد عندلیب همدانی در اینستاگرام ایشان منتشر گردید که موجب تعجب فراوان گردید. در این یادداشت ، از چند زاویه به تحلیل و بررسی این پست خواهیم پرداخت. 1. جناب آقای عندلیب با استناد به کتاب که از نظر ایشان منبعی معتبر(!!) شناخته می شود، سخنی از امام مجتبی علیه السلام درباره علت صلح مطرح می کند. 2. گفتن بخشی از واقعیت و سکوت درباره بخش دیگری از آن، همان قدر خطرناک است که یک واقعه تاریخی را از اساس روایت کنیم. ایشان «خواست عمومی جامعه و خوف از به خطر افتادن جان جامعه اسلامی» را علت تن دادن به صلح از زبان امام حسن(ع)، مطرح می کند اما این تنها بخشی از واقعیت است، نه تمام آن! بخش مهم دیگر ماجرا سرداران سپاه امام (ع) بود؛ وقتی جامعه اسلامی از یک سو دچار نیرنگ دشمن و عافیت طلبی و از سوی دیگر با خیانت سرداران سپاه و خواص جامعه مواجه می گردد، چاره ای جز صلح باقی نمی ماند. اما در همان مقطع اگر خواص جامعه اسلامی به روشنگری و بصیرت افزایی می پرداختند، و معاویه و دسیسه های او را رسوا می کردند و نیز سرداران سپاه شجاعانه در کنار امام می ماندند، ما شاهد صلح امام نبودیم، بلکه غلبه جبهه حق بر طاغوت به ثمر می نشست. 2. می دانیم اظهار نظر در مقطع زمانی خاص، دارای مدالیل التزامی فراوانی است. اینکه جناب استاد عندلیب دقیقا در ایام اظهارات جنجالی و جهت دار اقدام به انتشار چنین پستی می زند، چندین معنا و مدلول التزامی دارد؛ - تأیید تلویحی استاد عندلیب از سخنان حسن روحانی و صحه نهادن بر راهبرد وی برای حل مشکلات کشور از طریق به اصطلاح صلح و مذاکره یا همان تسلیم در برابر امریکا و طواغیت عالم، از جمله این دلالتهاست. 3. باید از جناب استاد عندلیب پرسید آیا زمانه ما مشابه زمانه امام مجتبی(ع) است؟ آیا از نظر شما امروز مسئولین ارشد نظام اسلامی و سرداران جبهه اسلام اهل خیانت به امام جامعه اند و خود را به امریکا فروخته اند که دیگر امام جامعه اسلامی چاره ای جز صلح و تسلیم ندارد؟ آیا مردم همه خواستار مذاکره و صلح و تسلیم اند؟ آیا حفظ جان مردم در گروه سازش و مذاکره با آمریکاست یا مقاومت و ایستادگی؟ آیا شما یک بررسی میدانی و نظرسنجی علمی و گسترده با روش های متقن علمی انجام داده اید و به این نتیجه رسیده اید که مردم خواستار چه چیزی هستند یا تنها به اطرافیان و خواسته های دایره محدود ارتباطی خود نگرستید و چنین استنباطی کرده اید؟ یا خدای ناکرده میل شخصی خود را به نام مردم مطرح می کنید؟ 4. آیا اقدار مردم و حکومت اسلامی با عصر امام مجتبی(ع) قابل مقایسه است؟ آیا این همه مولفه های قدرت جمهوری اسلامی و اعتراف امریکا و غرب به آن را نمی بینید که تلویحا بر گفتمان تسلیم و سازش صحه می گذارید؟ 5. دقیقا بر اساس همین تفکر مورد تایید و حمایت هم سلکان جنابعالی ست که دولت روحانی 7 سال است در مسیر مذاکره و سازش و تسلیم حرکت کرده و علی رغم مخالفت های صریح رهبری در آغاز و شیوه پیشبرد مذاکرات هسته ای، امتیازات گزافی پرداخت کرده و هنوز هیچ چیزی عاید کشور نشده است. آیا جنابعالی و دوستان تان که این طور محکم از دولت و راهبرد سازش آن دفاع می کنید هزینه این همه مشکلات گسترده اقتصادی را می پذیرید؟ امروز چه پاسخی در مقابل مطالبات گسترده مردمی دارید؟ مگر بنا نبود با همین راهبرد سازش و صلح مورد اشاره تان همه تحریم ها بالمره لغو و نه تعلیق شود و مردم در رفاه قرار گیرند؟ پس چه شد که امروز دلار از 3 هزار تومان به 30 هزار تومان رسیده است؟ آیا حامیان حوزوی روحانی نباید از مردم به خاطر این همه گرفتاری اقتصادی عذرخواهی کنند و در تدارک جبران برآیند؟ 6. جناب استاد عندلیب آزموده را آزمودن خطاست و مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. با این همه و با توجه به اینکه دیده اید این دولت توان فنی مذاکره ندارد و طرف مقابل یعنی غرب قابل اعتماد نیست و بر عهد خود نمی ایستد و فقط امتیاز می ستاند و هیچ نمی دهد، بازهم پیشنهاد صلح می دهید؟ آیا همین رئیس جمهور چندی پیش نمی گفت مذاکره با امریکا دیوانگی است؟ آیا ترویج سازش، با این تجربه تلخ و اذعان عامل بن و بست با کدخدا، دعوت به دیوانگی نیست؟ @rozaneebefarda ادامه👇
یک پست ابهام برانگیز اینستاگرامی و سخنی با جناب آقای عندلیب همدانی [صفحه 1 از 2] ◽️ واگویه ای طلبگی با جناب آقای عندلیب همدانی: بارها دوستانی که به شما عرض کرده اند چرا در بزنگاه ها موضع نمی گیرید، از شما این پاسخ را شنیده اند که من اهل این حرف ها نیستم، اهل سیاست نیستم و... اما تجربه نشان داده است بارها و بارها در بزنگاه هایی که به نفع جبهه غیرانقلابی است اتفاقا ورود می کنید، موضع در لفافه می گیرید و به تقویت آن جریان می پردازید. این که به لحاظ سیاسی به جریان خاصی تعلق خاطر داشته باشید، مسئله نگارنده نیست، اینکه این امر را انکار می کنید ولی در عمل آن کار دیگر می کنید، اعجاب برانگیز است. چطور در ماجرای فوت مرحوم هاشمی و بعد از سخنان یک سخنران غیرمعمم(که البته از نظر ما نیز نابجا بود)، بیانیه صادر می کنید ولی در دفاع از رهبر حیّ انقلاب اسلامی در برابر بی ادبی های مکرر و توهین ها و... سکوت می کنید؟ چطور درباره فلان اظهار نظر مداح انقلابی بیانیه های شدیداللحن می دهید ولی در برابر توهین و تحریف های رئیس جمهور نسبت به سیره اهل بیت علیهم السلام سکوت می فرمایید؟ چطور در واکنش به یک با عنوان حمایت از مرجعیت شیعه، به نشانه اعتراض از جامعه مدرسین استعفا می دهید(که به سرعت به تیتر BBC فارسی بدل می شو) ولی در دفاع از جایگاه رهبری انقلاب اسلامی در بزنگاه های مختلف موضعی نمی گیرید؟ بفرمائید با این پیشینه و کارنامه، طلبه های جوان چگونه می توانند این دوگانگی های رفتاری را توجیه کنند؟ چطور درس صراحت و قاطعیت را از بزرگترها باید یاد بگیرند؟ 🔶حاشیه روزنه شنیده شده جناب آقای عندلیب در پاسخ به سوالات و انتقادات برخی طلاب گفته اند: به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام این مطلب تاریخی را در اینستاگرام گذاشته و در عین حال هیچ اطلاعی از گفت های آقای روحانی نداشته و گفته های او را مطالعه نکرده است! اگر این مسئله درست باشد، اولاً بر ایشان روا نیست در فضای مجازی که اقتضای آن اظهارنظر بر اساس وقایع روز است، فعالیت کنند؛ زیرا پیش فهم مخاطبان آن است که کسی که در چنین فضایی فعالیت دارد، با اطلاع از موضوعات داغ، ناظر به مسائل روز، اظهارنظر کرده است. نکته دوم آنکه اگر واقعا چنین است، در یک پست اینستاگرامی دیگری همین مطلب را بیان فرمایند تا زمینه سوءبرداشت پیرامون حمایت ایشان از دولت بنفش، منفی گردد. سوم آنکه، از ایشان به عنوان یک پژوهشگر تاریخ اهل بیت(ع)، پذیرفته نیست آثار امثال دینوری را که حاوی برخی شبهات و تحریفات آشکار تاریخی است را به عنوان منبع معتبر معرفی کنند؛ همچنین که پسندیده نیست پیرامون تحریفات و برداشت های ناروای سیاست زده غرب اندیشان از تاریخ صدر اسلام، سکوت پیشه کنند! مطالب یادداشت که برآمده از دیدگاه خاص نویسنده از سیره سیاسی و فکری جناب آقای عندلیب است، لزوما و تماماً توسط روزنه تایید نمی شود لذا: چنانچه جناب آقای عندلیب خود را در جرگه حامیان روحانی و برجام و خط سازش نمی داند، که آرزوی ما نیز همین است، طبعا با اعلان نظر رسمی و موضع گیری شفاف ایشان، همان اظهارات مبنا قرار خواهد گرفت. (ع) @rozaneebefarda