🔺 توصیه علما هر وقت نقل میشود، معمولاً یک دستور یا یک خواهش همراهش است. و آن این است که آقایان این مطلب را بالخصوص بنویسند و در حجره و منزلشان مقابل چشمشان قرار دهند تا هر روز آن را عمل کنند.
🔸 توصیه یعنی کارهایی که باید حتماً طلبه یا دانشجو مرتب مثل نماز مثل تعقیب نماز او را اهمیت بدهد. مثلاً امام رحمة الله علیه در وصیتنامه میفرمایند از حوزههایی که باید در قم و سایر نقاط حتماً [در دستور کار] باشد، این است که مسائل اخلاق و سلوک إلی الله خیلی اهمیت داده بشود. بعد یک جمله هم که خیلی هم عجیب است به آن اضافه میکنند، میگویند: "رزقناالله" یعنی این مرد سالخورده نزدیک 80 سال، وقتی این مطلب را میگوید، میگوید خدا قسمت کند به ماها! یعنی ما هنوز اول راه هستیم.
🔹 خب، این یک جمله است ولی مانند یک مسأله مافوق مسائل هستهای است که امروز مطرح است و از آنها بالاتر است.
این را باید آقایان دانشجویان به آن خیلی دقت کنند. پیرمردی که امام امت شده، خدا انقلاب را در زمان غیبت به دست او جاری کرده، این همه جنگ و جدال با منافقین و با صدامیها شده، دو کلمه توصیه میکند در وصیتنامهاش، بعد میفرماید: "رزقناالله" یعنی خدا به من که پیشوای شما هستم و شما ای طلاب محترم با هم یک چنین مقامی بدهد که از اهل سلوک إلی الله شویم.
♦️ خب، این مطلب دقت میخواهد، فکر میخواهد. بالاترین مطالبی است که انسان در عمرش میشنود. اما من فکر نمیکنم این جمله را تا حالا کسی رویش سخنی گفته باشد. بنابراین توصیه [علماء] یعنی مطالب بسیار بسیار عالی و مهم.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 مطالبی پیرامون شناخت "دانشجوی واقعی" به مناسبت روز دانشجو؛ (۱۶ #آذر)
🔹 حضرت #امیر علیهالسلام در حدیث #کمیل میفرماید: «النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: عَالِمٌ رَبَّانِیّ»؛ #دانشمند متصل به دستگاه ربوبی که حرفش از آنجا، فکرش از آنجا، رفتارش هم از آنجاست.
«وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ دانشجویی که فهمیده که #عالم_ربانی شدن، سعادت #دنیا و #آخرت است فلذا در پی آن افتاده است و هیچ #هدف دیگری ندارد که اگر همین #دانشجو غذا را آوردند موقع افطار در خوابگاهش دادند و فهمید که یادشان رفته به اتاق کناری بدهند، او به تنهایی نمیخورد یا آن غذا را قسمت میکند یا اصلاً خودش گرسنه میماند. این دانشجو پی این عالم ربانی را میگیرد تا از این راه این باب این #سعادت بر دلش گشوده بشود. «عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ #نجات را برای کسی میگویند که دنبالش هستند تا بگیرندش و در پی نجات است یا گرگی دارد او را تعقیب میکند!. این گرگ درونی، این ناشایستیهای #اخلاقی که در ما - در بنده - هست از #کودکی و متحجر و جامد شده و فرمانده وجود من شده، از اینها چطور نجات پیدا کنم؟! #دانش را برای این میخواهم.
حالا شما ببینید در نظر ما #علم، دانش، #صنعت، #هنر برای چیست و به نظر حضرت #علی علیهالسلام دانشجویی برای چیست؟!
«مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ»؛ یعنی کسانیکه در این دنیا به #فکر این مسائل افتادهاند که نجات پیدا کنند؛ زیرا خودشان را در معرض #خطر و گودال سقوط میبینند، میخواهند نجات پیدا کنند با علم، با #کتاب، با #مطالعه، با #کلاس و اینها.
«وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ»؛ و عموم #مردمی هم که در دو دسته اول نیستند، در حکم پشه و مگسهایی هستند که در اختیار این هوا و باد و طوفاناند که هیچجا نمیتوانند از خودشان یک وزنی داشته باشند که حتی چند لحظه بمانند. دستگاه هوا و تَمَوُّج هوا بر آنها حکومت میکند و این طرف و آن طرفشان میبرد!.
آنوقت آنقدر این مسئله باریک و مهم است که مرحوم استاد شهید #مطهری در کتاب #سیری_در_نهج_البلاغه وقتی استاد خودش حاج میرزا علی آقای #شیرازی را به عنوان عالم ربانی میگوید من شناختم، بعد از آن میگوید: ولی خودم را "متعلم علی سبیل نجات" هنوز تشخیص ندادم که شده باشم!؛ یعنی مقام دانشجو تا اینجا بالا میآید. دانشجویی که در پی سعادتطلبی برای خودش و هم نوعش و مملکتش میباشد که در نظرش این است که فقط علم و دانش و اینها نجاتبخش بشریتاند و ما میخواهیم آن را تحصیل کنیم. دیگر به چیزی دیگر کاری نداریم. ایشان میفرماید: من هنوز خودم باور نکردهام که دانشجوی اینطوری باشم که "مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ " شده باشم و "هَمَجٌ رَعَاعٌ" نباشم.
آدم یک #همسر می گیرد، یکمرتبه میبیند که اصلاً فکرش عوض شد، شغلش عوض شد، هَمَّش عوض شد، هدفش عوض شد؛ معلوم میشود این "هَمَجٌ رَعَاعٌ" بوده! #خیال میکرده که دانشجوست!. از اول کسی نبوده که دستش را بگیرد و از او دانشجو بسازد.
آدم خیال میکند دانشجوست بعد تا یک پیشآمد میکند، یک کسبی پیشآمد میکند، برادرش میگوید: داداش بیا مترجم بشو، من میخواهم یک فلان تأسیسی را بکنم؛ میبیند که درآمد خوبی است. دیگر از فردا وقتش را کم میکند، تحصیلش را کم میکند و میرود آنطرف!. این اصلاً همان "هَمَجٌ رَعَاعٌ" بوده ولی حالیاش نبوده، خیال میکرده این #طلبه است، خیال میکرده این دانشجو است.
آنقدر دانشِ بشر شناسی، #انسان_شناسی و #جهان_شناسی ارزش دارد و فوق هر الماس و هر طلا و هر جواهری است که هیچچیز نمیتواند برای کسی که طالب او هست، جانشین آن بشود. هیچچیزی نمیتواند خلاء او را پر کند که بگوید حالا دیگر من به آن خواستهام رسیدم، و آن را رها کند.
علامت اینکه #انسان دانشجوست این است که هیچچیز انسان را قانع نمیکند و هیچچیز آدم را به خود مشغول نمیکند. اگر دید که هیچچیز فرصتهایش را از دستش نمیگیرد، این دانشجو است. بنابراین بنده که از من گذشته، شما جوانان از خدا بخواهید که آن #توفیق دانشجو بودن را انشاءالله به شما #لطف کند.
و السلام علیکم و رحمة الله
۷۶/۸/۳
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 هیچروزی به ما قول ندادهاند که تا عصر ما هستیم. به ما قول ندادند هر نفسی که فرو میرود، میتوانیم آن را برگردانیم. ما داریم روی یک طناب #زندگی میکنیم!؛ #غفلت به قدری زیاد است که این طناب را نمیبینیم، در استراحت زندگی میکنیم، روی صندلی زندگی میکنیم. ولی #واقعیت آن این است که هر چه #انسان نگاه میکند میبیند که برایش هیچ ضمانتی نیست که آیا میتواند این نَفَسها را تا عصری پایین ببرد یا نه؟ اینطور زندگیِ موقتیِ بیریشه و بیاصل و بیضمانت و بیاطمینان، خواستهی همه شده و همه دارند برایش جان میکنند!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
دعای_فرج_با_داستان.pdf
206.5K
🎁 تحفه ای برای رهبر معظم انقلاب
بنده وقتی که بنا بود خدمت رهبر معظم برسم به عنوان تحفه همین جریان هفتم منتهی الآمال را که دعا و نماز* برای بر آورده شدن حاجات اضطراری است، تقدیم ایشان کردم؛ چون میدانستم که ایشان از همه ما مشکلاتش بیشتر است.
۸۸٫۱٫۱۵
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
______________
*) فایل پیدیاف ضمیمه شده به پیام، شامل جریان صدور نماز حاجت و دستور نماز حاجت از جانب امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف میباشد.
التماس دعا
@seyedololama
📆 سالروز درگذشت ملا احمد نراقی رحمهالله (۲۳ #ربیع_الثانی ۱۲۴۵ ق)
🔺 برکات کلام بزرگان
🔹یک وقتی یک #روحانی اهل #لرستان به من میگفت که ما #جوان که بودیم، #شجاعت و مردانگی را به این میدانستیم که بتوانیم یک گروهی را چپاول کنیم و اموال آنها را بگیریم و آنها را در بیابان رها کنیم!. اتفاقاً به همین منظور و همین #فکر ، وارد یک چادر شدیم. کتابی آنجا بود. آن #کتاب را من برداشتم و نگاه کردم. اسمش #معراج_السعادة بود، تألیف مرحوم ملا احمد #نراقی . قدری خواندم، خواندم، کتاب را همانجا گذاشتم، بیرون آمدم، وسیله فراهم کردم و به #نجف اشرف رفتم. همین، #غفلت را پاره کرد. #زندگی را زیرورو کرد و بعد به #قم آمده بود و یکی از یاران مرحوم آیت الله سید محمد تقی #خوانساری شده بود که جریان #استسقاء نماز باران و اینها را آن بزرگوار عمل کرد، او هم از همراهان و دوستان ایشان بود.
بنابراین تکثیر این مسائل، خدمت به #مملکت است، خدمت به #انسانیت است، باید اهمیت داد. ممکن هم هست اصلاً مخارجی جزئی بر دارد، ولی خیلی اثر دارد.
۹۴٫۵٫۱=۶ شوال ۱۴۳۶
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
10.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📆 یادی از مجاهدتهای مرحوم آیت الله شهید سید عبدالحسین #دستغیب؛ ( ۲۰ #آذر ۱۳۶۰ ش = ۱۴ #صفر ۱۴۰۲ ق)
🔺 تلاش برای #خودسازی با ترک #گناهان_کبیره و تهیهی #قلب_سلیم
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 خطر عاق شدن توسط والدین حقیقی
🔹 میفرمایند که: « و معلوم است که انسان اگر در یک همچو راه خوفناکی واقع شود که بیم آن است که انسان را به پرتگاه نیستی اندازد و اسباب عقوق والد حقیقی او، یعنی رسول اکرم، صلیاللهعلیهوآله، شود و آن سرور، که رحمةللعالمین است، از انسان سخطناک شود، چهقدر بدبخت است و چه مصیبتها و گرفتاریها در پس پرده دارد. پس، اگر با رسول خدا آشنایی داری و اگر محبت مولی امیرالمؤمنین را داری و دوست اولاد طاهرین آنها هستی، قلب مبارک آنها را از ترس و اضطراب و تزلزل بیرون بیاور.»¹
الآن #مصیبت بزرگ #اسلام نداشتن #معلم با #دین است، دبیر با آگاهی و فهم و شعور است، استادِ دانشگاه چیزفهم است. اینها باید زیاد بشوند.
«انسان را به پرتگاه نیستی اندازد و اسباب عقوق والد حقیقی او، یعنی رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله، شود و آن سرور، که رحمةللعالمین است، از انسان سخطناک شود»؛ ناراحت میشود. همین که ناراحت شد، انسان #عاق میشود که عاقِّ #پدر و #مادر هم هیچ خیر نمیبیند!. ایشان هم که هزار مرتبه بالاتر از پدر و مادر بر گردن ما #حق دارند.
«چهقدر بدبخت است و چه مصیبتها و گرفتاریها در پس پرده دارد»؛ آدم نمیداند بدبختیهای پسپرده یعنی چه؟ یعنی #انسان خودش را نشناخته، جهان را نشناخته، #مرگ و موت و بعد از این را ندیده؛ اینها پرده است که این پردهها برای بعضی در #نماز_شب، در #عبادت کم میشود و او میبیند و میفهمد و برای بعضیها نمیشود. آنهایی که واقعاً اهل #تقوا هستند بیشتر خوفناک میشوند مثل همان جوانی که عرض شد که به حال لاغری افتاده بود و خوابش نمیبرد و از حضرت میخواست که دعا کنید من #شهید بشوم. میخواست از این دنیا راحت بشود.
این #دنیا پرده است. همهاش تاریکی و #ظلمت است. آدم نمیداند که چه خبر است. خبرها در پنهانی دنیاست. قسمت پنهان دنیا خیلی مطالب درونش است که آنها برای بندگان سالم، کشف میشود. میگویند اهل #کشف، اهل #شهود، که همان جوان هم از آنها بود.
۹۴٫۵٫۲۲=۲۷ #شوال ۱۴۳۶
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
____
۱) [ #اربعین ح۱۰ص۱۷۲]
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز درگذشت مرحوم آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی؛ (۵ #ذی_الحجة الحرام ۱۳۶۱ق=۲۳ #آذر ۱۳۲۱ ش)
🔹 به تعبیر مرحوم علامه #طباطبایی در المیزان¹ از ثمرات #فطرت پاک "واستعمال ما فی وُسع الانسان من جاهٍ و مالٍ و علمٍ و فضیلة" میباشد.
بعضی طلبهها بودهاند که از زمان ورودشان به #حوزه، هر آنچه #سرمایه داشتهاند؛ باغ یا ملک یا کارخانهی پدری که به اینها #ارث رسیده بوده، در راه تعظیم #طلبگی، #درس، #کتابخانه ساختن، #مدرسه ساختن، طلبه قبول کردن، #تدریس کردن صرف کردهاند و آخرش میبینی که ورشکسته شدهاند! و هر چه داشتهاند خرج کردهاند، اما از شوقشان کاسته نشده.
شنیدم در شرح حال مرحوم علامه شیخ #محمد_حسین_اصفهانی، صاحب شرح بر #کفایه ² - و اینکه به ایشان میگویند #کمپانی، لابدّ پدرشان از تجار معتبر #اصفهان بوده و درآمد خوبی داشته- ایشان وقتی وارد #نجف اشرف میشود به قدری سرشار از امور #مالی بوده که یک روز در کوچههای نجف، تسبیح قیمتیای که دستشان بوده پاره میشود و میریزد و ایشان که داشته درس میرفته، زورش میآید که بنشیند و اینها را جمع کند!، حالا زمین گلآلود بوده یا هرچه.
خدا قسمت کند بروید نجف، این سبزیفروشهای نجف که ما هم دیدهایم، یک مشت سبزی و کاهوی پس مانده را میگذارند بیرون که هر که خواست ببرد. ایشان چند سال بعد که این سرمایهها تمام خرج میشود، میآمده از اینها استفاده میکرده! و بعد یکبار در بین راه اینها از دستش ریخته و مشغول جمع شدن میشود!. یک کسی به ایشان میرسد و میگوید: جناب آیت الله! بگذارید من جمع کنم. ایشان میگوید: من حالا داشتم میخندیدم، چون یادم افتاد وقتی آمدم نجف و تسبیحام در کوچه پاره شد، زورم میآمد اینها را جمع کنم، اما الآن این کاهوهای غیر قابل فروش را که ریخته، دلم نمیآید بگذرم و میخواهم جمع کنم.
این همان "واستعمال ما فی وُسع الانسان من جاهٍ و مالٍ و علمٍ و فضیلة" در راه آن #معشوق_فطری است.
اگر فطرت انسان سالم باشد، حالا خواه #دانشجو، خواه #طلبه، خواه #اداری، خواه #وزیر، خواه #وکیل؛ خودش #کارمند خدا میشود و فعال میگردد و قهرمان خدمت به #اسلام میشود. چرا؟ چون در درونش، فطرت سالم مانده.
پس اینکه ما در #اجتماعی گیر کردهایم که معمولاً با هر کسی روبرو شویم، میبینیم درد #مادیت او را گرفته، باید بفهمیم که فطرتهای سالم را #تربیت های ناسالم #استعماری، دستخورده و #بیمار کرده است؛ ولذا این #دولت #جمهوری_اسلامی باید درک این موضوع درش بشود که ما روبرو هستیم با یک بیماری عمومی و آن این است که فطرتها تغییر کرده!.
اینکه دردهای ظاهریِ ما آمده مسلّط شده بر ما و دردهای #دینی ما را تحتالشعاع قرار داده؛ به خاطر همین است که این فطرت ناسالم است و باید یک #وزارتخانه مخصوص احیای فطرت اسلامی ما داشته باشیم که دانشمندانی بنشینند و سرچشمههای این بیماریها را پیدا کنند و داروهایش را بیابند و در تمام اوضاع و احوال #کشور این مسائل را بگنجانند که هر #قانونی در هر جا اجرا میشود در ضمن، احیای فطرت اسلامی هم درونش باشد. مخصوصاً در وزارت #فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی.
۸۱٫۷٫۱۵
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_
۱) [ #المیزان ج ۱ ص ۴۵]
۲) [ #نهایة_الدرایة_فی_شرح_الکفایة ]
@seyedololama