سیدالعلماء
🔺 #دوستیهای حساب نشده،
آمد و شدهای #نفسانی،
تماشای #فیلمهای ناشایست و ناصالح برای خود و #خانواده؛
اینها همه جزء خواستههای #نفس است و #انسان بهرهی #دینی از آنها نمیبرد بلکه تمام بهرهاش #لذتهای زودگذر ناچیز است ولی آثارش در نفس خیلی زیاد است!.
۹۴.۵.۱۵
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📸 عکس تاریخیِ جمعی از بزرگان علمای قم
ردیف پائین از سمت راست: مرحوم امام خمینی و نفر سوم مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی
ردیف بالا نفر دوم از سمت چپ: مرحوم آیت الله شیخ عباس طهرانی
@seyedololama
سیدالعلماء
📸 عکس تاریخیِ جمعی از بزرگان علمای قم ردیف پائین از سمت راست: مرحوم امام خمینی و نفر سوم مرحوم آیت ا
📆 به بهانهی سالروز وفات مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی؛ (۲۹ #رمضان ۱۳۹۳ ق)؛ نقل جریانی از کتاب "الکلام یجرّ الکلام"
🔺 ... ممکن است افرادی که به محضر علمای #خراسان مشرف شده و کمالاتی از آن سروران دیده باشند و نیز نقل تشرف بعضی از آنان را به محضر #امام_عصر ارواحنا له الفداء را شنیده باشند، باور نکنند که ممکن است این اعاظم در اینگونه مسائل دچار اشتباه شده باشند؛ ولی باید بدانند که طبق #روایت اختلاف جناب #ابن_ابی_عمیر با جناب #هشام، این عوارض بشریت به غیر #معصوم عارض خواهد شد و شاهد این عرض داستانی است که در همین نزدیکیها یعنی در عصر #قاجار واقع شده: یکی از علمای فارغ التحصیل از #نجف اشرف در بازگشت به #ایران، در حوالی #تهران به شغل #روحانیت و اقامهی جماعت اشتغال داشته و بسیار مرد پاکدل و صادقی بوده است. یکوقت به مناسبتی متذکر میشود که چرا در رشته علوم #اعتقادی و #عقلی مانند رشتهی #فقه و #اصول تخصصی ندارد و این کمبود را حتماً باید جبران کند.
این بود که حسب الوظیفه به تنهایی و بدون آشنایی به سوی تهران حرکت میکند و در این شهر، سرگردان میگردد ولی ناگاه شخص ناآشنایی به او میرسد و او را به مدرسه و به مدرس #معقول و به کتاب #شفا و به هر چه که لازم داشته هدایت میکند و هر مشکلی پیش میآید با ملاقاتی آن را حل مینماید. از او میپرسد که جریان شما چیست، میگوید ما از ناحیهی مقدسه مأموریم امثال شماها را یاری رسانیم. این داستان را در رسالهی #الکلام_یجر_الکلام مرحوم آیت الله سید #احمد_شبیری_زنجانی و جناب آقای آیت الله #شبیری از مراجع #قم میتوان ملاحظه کرد و نیز مرحوم آیت الله شیخ #مرتضی_حائری یزدی، شفاهاً نقل میکرد.
🖊 قسمتی از مقاله: #مکتب_تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
دعای وداع ماه مبارک رمضان-دعای ۴۵ صحیفه سجادیه-@seyedololama.mp3
5.97M
🔺توضیحاتی پیرامون #وداع دلخراش #زین_العابدین صلواتاللهعلیه از ماه مبارک #رمضان در دعای ۴۵ #صحیفه_سجادیه (دعای وداع از ماه مبارک رمضان)
۸۵.۸.۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🌺 عید سعید فطر مبارک
📕 مفاتیح الجنان؛ اعمال عید سعید فطر👈هشتم: خواندن نماز عيد است، و آن دو ركعت است: در ركعت اول سورههای «حمد» و «اعلى» و پس از سوره «حمد» و «اعلى» پنج تكبير بگويد، و بعد از هر تكبيرى دست به قنوت بردارد، و بگويد:
اللَّهُمَّ [أَنْتَ أَهْلُ ] أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَهْلَ التَّقْوَى وَ الْمَغْفِرَةِ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْيَوْمِ الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ مَزِيداً أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُدْخِلَنِي فِي كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُخْرِجَنِي مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ وَ أَعُوذُ بِكَ فِيهِ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ الْمُخْلِصُونَ
@seyedololama
دعای نماز عید فطر-@seyedololama.mp3
1.49M
🌺عید سعید فطر مبارک
🌹تذکرات و توضیحاتی پیرامون دعا نماز عید #فطر؛ اللَّهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مطلبی بسیار مهم در مورد وظیفه انسان از عید فطر به بعد
🔹 بهترین #اعمال شبهای ماه مبارک #رمضان، پیگیری از #اسلام است که خدایا این #دل من که بالأخره میخواهم از این #دنیا رحلت کنم، با یک زاد و توشهای از دنیا بروم و این محل تحصیل و مزرعهی #آخرت به من یک میوهای قابل استفاده داده باشد.
این همه #نعمتها را خوردهام تا به اینجا برسم واِلّا همهی آنها را مثل #حیوانات تلف کردهام!. فرق من با حیوانات چیست؟
وقتی من #مسلمان و #انسان میشوم که این معارف #قرآن که خوانده میشود، با آنها به #فکر بیفتد و این مطالب در نظرش جلوه کند و خاطرش را جلب کند و رو به این موضوع حرکت کند و هر مقداریاش را در این شبها و روزها و #افطارها انجام شد چه بهتر و اگر نشد از روز عید #فطر به بعد، سالش سال تحصیل #ایمان بشود، سال تحصیل #اسلام بشود.
۸۵.۷.۱۸
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 درخواستی از امام رضا علیهالسلام
🔹 در شرح حال حضرت #رضا علیهالسلام مطلبی ذکر شده که بايد به آن توجه کرد.
وقتی حضرت ولايتعهدی #مأمون را به اجبار پذيرفت، به ايشان گفتند که شما نماز عيد #فطر را بخوانيد، اما حضرت فرمودند: قرار است که من اين کارها را نکنم و به کارهای مربوط به #دولت کاری نداشته باشم، ولی چون خيلی اصرار کردند، حضرت فرمودند: اگر من نماز عيد بخوانم، نماز عيدی که جدّم #پيامبر و جدّم #امیرالمؤمنین میخواندند، من هم مثل آنها نماز میخوانم.
و ما بايد از حضرت درخواست کنيم که #تحصيلات و دانش آموزی و #دانشجو بودنمان را آنطوری که خودشان میخواهند به ما ياد دهند و ما آنگونه باشيم.
بايد به حضرت عرض کنيم: شما میفرمایید اگر من برای برپایی نماز عيد بروم، همانطوری میروم که جدّم میرفتند؛ ما هم میخواهیم اگر دانشجو هستيم، آنطوری باشيم که شما و جدّ شما هستيد و دوست داريد. اين مطلب را بايد از حضرت بخواهيم و حضرت در امر دانش آموزی سلیقهشان اين است که مثل خانوادهی ايشان و #ائمه اطهار باشيم.
خانوادهی ائمهی اطهار دستورات #تعليم و #تعلم امور علمی را نشان دادهاند. جدّ بزرگوارشان حضرت #علی علیهالسلام در حکمت ۱۳۹ #نهج_البلاغه (نهج البلاغه مرحوم فيض الاسلام) اين موضوع را مطرح فرمودهاند که به هر کسی نبايد #دانش آموخت زيرا از دانش استفادهی ابزاری در راه #گناه میکند بلکه بايد افرادی که لياقت #دانش_آموز شدن را دارند انتخاب کرد برای دانشجويی.
حضرت در آن حکمت چنين میفرمایند:
ها اِنَّ هاهُنا لَعِلماً جَمّاً، لَو اَصَبتُ لَهُ حَمَلَةً! بَلَی اَصَبتُ لَقِناً غَيرَ مَأمُون عَلَيهِ، مُستعمِلاً آلَةَ الدّين لِلدُّنيا، وَ مُستَظهِراً بِنِعَم اللهِ عَلَی عِبادِهِ، وَ بِحُجَجِهِ عَلَی اولِيائِهِ،
اَؤ مُنقاداً لِحَمَلَةِ الحَقِّ، لابَصيرَةََ لَهُ فی اَحنائِهِ، ينقَدِحُ الشَّکُّ فی قَلبِهِ لِاَوَّلِ عارِض مِن شُبهَة.
الا لاذا وَ لاذاکَ!
اَؤ مَنهُوماً بِاللَّذَّةِ، سَلِسَ القِيادِ لِلشَّهوَةِ، اَؤ مُغرَماً بِالجَمع وَ الاِدِّخار، لَيسا مِن رُعاةِ الدّين فِی شیء اَقرَبُ شیء شَبَهاً بِهِما الاَنعامُ السّائِمَةُ! کَذلِکَ يموتُ العِلمُ بِمَوتِ حامِلِيهِ!.
حضرت خطاب به #کميل ابن زياد میفرمایند: بدانکه در سينهی من دانش فراوانی انباشته است، ای کاش کسانی را مییافتم که میتوانستند آنرا بياموزند!، آری #تيزهوشانی مییابم، اما مورد #اعتماد نمیباشند؛ #دين را وسيلهی #دنيا قرار داده و با #نعمتهای خدا بر بندگان و با #برهانهای الهی بر دوستان خدا فخر میفروشند!.
يا گروهی که #تسليم حاملان حق میباشند اما ژرف انديشی لازم را در #شناخت حقيقت ندارند، که با اولين #شبههای شک و ترديد در دلشان ريشه میزند،
پس نه آنها و نه اینها سزاوار آموختن دانشهای فراوان من نمیباشند.
يا فرد ديگری که سخت در پی #لذت بوده و اختيار خود را به #شهوت داده است، يا آن که در #ثروت اندوزی #حرص میورزد، هيچ کدام از آنان نمیتوانند از دين پاسداری کنند و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند!
و چنين است که دانش، با #مرگ دانشمندان میمیرد.
بنابراين #معلمين بايد افرادی را که در #تحصيل دانش نظر #پاک دارند، تعليم دهند نه افرادی که نظر ناپاک دارند و از فراگيری #علم به دنبال علاقهمندی به گناه و کارهای دنيوی هستند و چنانچه اين افراد علم بياموزند به ضرر #مملکت میشوند!.
۱۳۸۷.۴.۱۲
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
حالات نوجوانی و جوانی مرحوم حاج شیخ عباس طهرانی-@seyedololama.mp3
1.68M
🔺حالات مرحوم آیت الله شیخ #عباس_طهرانی در سنین #نوجوانی و #جوانی
✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 لحظاتی با دل پاک به نعم الهی فکر کنیم
🔹 ... همین الآن، همینجا که در خدمت برادران هستیم #شکر کنیم؛ #فکر کنیم ما الآن در چه حالی هستیم؟ روی چه هستیم؟
الآن #زمین زیر پای ما با سرعتی مافوق جت دارد حرکت میکند؛ آن هم به حرکات مختلف؛ به دور خورشیدش به یکجور؛ خیلی سریع، شاید صد برابر یک هواپیما!.
و به دور خودش هم باز سریع اما با سرعتی کمتر.
این شب و روزی که برای ما الآن دارد پیدا میشود اگر بخواهیم تشبیه کنیم، باید تشبیه کنیم به یک طفلی که او را در یک گاهوارهای خواباندهاند و دستهای پر از لطف و #محبت دارند او را میچرخانند.
الآن زمین ما با ما یک همچنین حالی را دارد؛ دارد میگردد و در حین گردش چنان مواظب است که این اکسیژنها و هواها از ما دور نشود، ما از روی زمین پرت نشویم، آبهای اقیانوس بالا و پایین نیایند؛ خشکیها را بگیرند و ما را غرق کنند، حرارت #خورشید نزدیک نشود ما را بسوزاند، زمین به لرزه درنیاید که زیر پای ما همه چیز فرو برود، #حیوانات و جانورها، مارها، موذیها، عقربها به جان ما نیفتند، زیاد نشوند، تکثیر نشوند،
ابر و باد و مه و خورشید به موقع فعالیت کنند.
گندم و جو ها به بار بیاید،
میوهها برسند.
🔹شما ببینید اگر بنشینم و بشماریم و بنویسیم، سر از کجا در میآورد؟!
مخارج اینها را بخواهیم در بیاوریم چقدر میشود؟ یک حرکت زمین را اگر بشر بخواهد ایجاد کند چقدر نیرو باید مصرف کند؟ چند میلیون، چند میلیارد تن باید نفت و گاز و ذغال سنگ مصرف کند تا یکی از این کارها بشود انجام بگیرد یا نشود؟!
تمام این اوضاع و احوال پیام است برای یک دلی که #پاک باشد، عین پیام لفظی و تلگرافی و بیسیمی که بنویسند و بیاورند جلوی ما بگذارند و بگویند برای تو، خدای تو پیام داده گفته: آیا من صبح با تو این جور نکردم؟! یک ساعت بعد از صبح اینجور نکردم؟ آیا هوا روشن نشد؟ خورشید اینجوری نشد؟ #ماه اینجوری نشد؟ زمین اینجوری نشد؟ من چقدر به فکر تو باشم و آنوقت تو پشتت را به من بکنی و به فکر من نباشی؟!
اینها پیامهایی است که #دل پاک میگیرد و دلهایی که امثال دل بنده هست اصلا نمیفهمد!.
علاوه بر این نیز، پیامهای #تکوینی که از سر و روی ما میبارد، از #بدن ما میبارد، از #چشم و #گوش ما میبارد.
چشم با ما حرف میزند: میدانی من چگونه به تو داده شدم؟ از کجا آوردی این چشم را؟ فکر کردی؟!
گوش به ما میگوید: میدانی چهجوری من برای تو تنظیم شدهام؟ چه مهندسی تو را با این همه لوازم ظریف و لطیف و عجیب جایگزین کرد، جاسازی کرد؟ در جایی قرار داد که با وسائل و اسباب محفوظ بماند! و همچنین دستگاه مغز و دستگاههای دیگر.
همهی اینها پیام است. اما روشنی دل میخواهد.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #توصیههای بسیار مهم پیرامون مسائل #فرهنگی و چگونگی تعامل #مربیان با #والدین
⚠️ خطرات تزریقات #استعمار در بین #خانوادهها
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 اثر واقعی یاد خدای متعال
🔹 باید #انسان در پیش خودش و خانه و حجره و #خانواده و سفره و سر غذا و رفتن و آمدن، محضر جهان را تبدیل کند به #محضر الهی؛ به طوریکه انسان از درک #حضور پروردگار در کارهایش غرق در #خجالت شود حتی کارهای مباحش؛ آنوقت "بسم الله" اش کمکم بسم اللهِ الهی و #قرآنی و #اولیایی میشود و به درد #دنیا و #آخرت و #اجتماع اش میخورد، به درد #سلامتی اجتماع میخورد که همگی اینها از #بسم_الله شروع میشود.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#دنیاشناسی
🔺 حیات دنیوی
🔹 زندگى #انسان در اين جهان، پيمودن جادّههای پر پيچ و خم و صعبالعبورِ تكامل #جسمى، #فكرى و #اخلاقى و مقدّمه و سرآغازى براى #زندگى عالیتر و وسیعتر در جهانى ديگر است كه نسبت آن به زندگى اين جهان؛ همانند زندگى اين جهان است نسبت به زندگى «جنينى».
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama