eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ فهرست سوم از مطالب کانال 🔰موضوع: مطالب تربیتی در آثار شهید مطهری 🔶توضیح: 🔷شهید مطهری به واقع معلم انقلاب است، معلمی که هم خودش و هم آثارش به تربیت نفوس مستعد پرداخته اند و هنوز هم این ادامه دارد. در اینکه راز این مقام تربیتی و توان پرورش انسان در چیست؛ هیچ گواهی بهتر از خود آثار شهید نیست. 🔷تا بدین جای کار کانل مطالبی را با این نگرش در اختیار شما قرار داده ایم و ان شاء الله این کار ادامه خواهد داشت، لیست مطالب را در اختیار شما قرار می دهیم. 1️⃣اثرتربیتی کار کردن برای انسان / وضع ناهنجار دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/170 2️⃣اثر تربیتی سختی در زندگی انسان / اکسیر حیات https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/182 3️⃣ عمل مداومت اثر گذار است نه فعل دفعی! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/193 4️⃣اثر تربیتی جهان بینی الهی / معنای خود شناسی چیست؟ https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/215 5️⃣ ریشه همه آثار معنوی، اخلاقی و اجتماعی عبادات، در یاد حق است. https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/272 6️⃣اساس تربیت اسلامی فطرت است. https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/529 7️⃣ جایگاه اصل در تربیت اسلامی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/572 8️⃣ ادبی از آداب تربیت فرزند از نگاه شهید مطهری / درس شهید از پدرش https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/579 🙏🏼از شما مخاطبین گرامی نیز درخواست می کنیم تا اگر در ضمن مطالعات خویش با مواردی از این قبیل مواجه شدید به آیدی @binesh_qom ارسال کنید تا همه و ها از آن بهره مند گردند. با تشکر- ادمین کانال https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
🎙 🔰 غالب مفاهيم اخلاقى و تربيتى اسلام- اگر نگوييم تمام آنها- به شكل وارونه‏اى الآن در افكار ما مسلمانها وجود دارد / توكل در قرآن يك مفهوم و است؛ يعنى هرجا كه قرآن مى‏خواهد بشر را وادار به عمل كند و ترسها و بيم ها را از انسان بگيرد، مى‏گويد تكيه‏ات به خدا باشد و جلو برو / ولى وقتى كه شما همين توكل را در ميان تفكر امروز مسلمين جستجو مى ‏كنيد، مى ‏بينيد يك مفهوم مرده است. https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/610 بینش مطهر استان قم
🎙 🔰 اثر تربیتی توکل از نظر اسلام / غالب مفاهيم اخلاقى و تربيتى اسلام به شكل وارونه ‏اى در افكار ما مسلمانها وجود دارد. 🔷 مسائل تربيتى بسيار مسائل حساسى است، تيغ دو دم است؛ يعنى اين مسائل اگر خوب و صحيح آموزش داده شود اثر بسيار عالى دارد، ولى اگر يك ذره از مسير خودش منحرف شود، صد درصد اثرش معكوس است. ⭕️ من خودم در حدودى كه مطالعه كرده‏ام و مخصوصاً در در اين زمينه مطالعه دارم، مى‏ بينم كه غالب مفاهيم اخلاقى و تربيتى اسلام- اگر نگوييم تمام آنها- به شكل وارونه‏اى الآن در افكار ما مسلمانها وجود دارد. 🔷 مثلًا كه خودش يك مفهوم اخلاقى تربيتى اسلامى است. اسلام مى ‏خواهد مردم مسلمان متوكل بر خدا باشند. اگر شما توكل را در قرآن مطالعه كنيد - و من در هر جاى قرآن توكل آمده است يادداشت كرده‏ام- مى ‏بينيد از تمام اينها هماهنگى عجيبى در مفهوم توكل پيدا مى‏ شود كه انسان مى‏ فهمد توكل در قرآن يك مفهوم و است؛ يعنى هرجا كه قرآن مى‏خواهد بشر را وادار به عمل كند و ترسها و بيم ها را از انسان بگيرد، مى‏گويد: 👌🏻 نترس و توكل به خدا كن 👌🏻تكيه‏ات به خدا باشد و جلو برو 👌🏻 تكيه‏ات به خدا باشد و حقيقت را بگو 👌🏻 به خدا تكيه كن و از كثرت‏ انبوه دشمن نترس. 🔰توكلِ مسخ شده و وارونه‏ 🔷 ولى وقتى كه شما همين توكل را در ميان تفكر امروز مسلمين جستجو مى ‏كنيد، مى ‏بينيد يك مفهوم مرده است. وقتى مى ‏خواهيم ساكن بشويم و جنبش نداشته باشيم، وقتى مى‏خواهيم وظيفه را از خودمان دور كنيم و آن را پشت سر بيندازيم به توكل مى‏ چسبيم. مفهوم توكل درست وارونه آن چيزى كه قرآن تعليم داده در افكار ما وارد شده است. 🔷بايد فرصتى باشد تا من آيات توكل را يكى يكى براى شما بخوانم و از روى قرآن ثابت كنم كه توكل در قرآن چه مفهوم عالى حماسى حيات‏بخشى دارد! مصداق همين آيه «يا ايُّهَا الَّذينَ امَنُوا اسْتَجيبوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسولِ اذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ» است. 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏25، ص 453 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تطبیق کتاب های بینش مطهر و انتشارات صدرا-دبیرخانه بینش مطهر استان قم.pdf
232.5K
بسم الله الرحمن الرحیم ⁉️ 🖌 یکی از کاربران با نام «انصاریانی» نوشته اند که: «من دارم سیر بینش رو پیش میرم ولی کتاب ندارم اگه میشه جدول تطبیقی کتب بینش با کتاب های موجود دربازار رو برام بفرستید» ✅ 🔹 جدول تطبیقی کتاب های بینش مطهر با کتاب های انتشارات صدرا در فایل پی دی اف بعدی ضمیمه ارسال شد. 🔹 تمام مخاطبین عزیز می توانند کتاب های بینش مطهر را در استان قم با ارسال پیام به ادمین کانال تهیه کنند. 🙏🏼 ان شاء الله که بتوانیم گام مثبتی در راستای ترویج افکار انقلاب برداریم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 بینش مطهر استان قم
🎙 🔰روش صحیح استماع درس استاد / جزوه برداری صحیح در کلاس چگونه است؟! 🔷 آقايانى كه درس را مى‏ نويسند توجه دارند كه نوشتن اين عيب را دارد كه مجال را از انسان مى‏ گيرد، يعنى در حالى كه انسان مشغول نوشتن است مثل يك ضبط صوت مى ‏شود و نمى ‏تواند مطلب را جذب كند. در حالى كه دارد بحث مى ‏شود اگر گوش كنيد و فكر كنيد مفيدتر است، همان رسمى كه طلبه‏هاى قديم داشتند و خيلى رسم خوبى بود. 🔷 نوشتن در هنگام درس در هيچ معمول نبود. ابتدا در معمول شد و بعد، از مشهد به قم سرايت كرد. اين، فكر انسان را ضعيف مى‏ كند و نمى ‏گذارد كه فكر قوى شود. طلاب قديم كوشش مى‏كردند كه در پاى درس، آن را جذب كنند و فكر كنند و به ذهن بسپارند؛ بعد كه مى‏رفتند، شب درس را مى‏ نوشتند. 🔶 گو اينكه ممكن بود مقدارى از مطالب از آنها فوت شود ولى همان مقدار كه مى ‏ماند خيلى بهتر بود، حتى اگر دو ثلث مطلب يا نصف مطلب مى‏ ماند. اين ارزشش بيشتر بود از اينكه همه را پاى درس بنويسند. خصوصاً حالا كه ضبط صوت هست اگر كسى بخواهد مى‏تواند بعد از درس از آن استخراج كند. اينها (مباحث فلسفی) مسائلى است كه انسان تا درباره آنها فكر نكند و فكرش ورزيده نشود آنها را درك نمى‏ كند. 📚مجموعه آثار استاد (درسهایی از اسفار) ج11 ص 192 🔰ادمین نوشت: @binesh_qom 🔷یکی از مخاطبین خوب کانال در مورد شیوه صحیح و استفاده بیشتر از مطالب کلاس درس سوالی رو برامون ارسال کرده بودند. ترجیح دادیم بجای بیان نظر خودمون، مطلبی رو از شهید مطهری تقدیم شما کنیم. http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
🔰استفتائی پیرامون حجاب و پاسخ در خور تامل (ره) ❓ آيا در إسلام فقط چادر است؟ اگر مانتوى گشاد و روسرى بلند و شلوار و يا جوراب ضخيم مدل‏دار كه حجم پا را بزرگتر از اندازه اصلى نشان مى‏ دهد بپوشيم إشكال دارد؟ ❓در ضمن بفرمائيد يك زن مسلمان مى‏تواند در مورد حجابش از كتاب «» آقاى استفاده كند و مطابق آن حجاب داشته باشد؟ ‏ ✅ در حجاب لباس خاصّى معتبر نيست، هر چند پوشيدن چادر بهتر است. ولى از پوشيدن لباسى كه جلب توجّه نامحرم مى‏ كند اجتناب نمائيد و . 📚استفتاءات امام خمینی، ج‏3، ص 255 🎁 جهت دانلود کتاب از لینک مقابل می توانید استفاده کنید.https://eitaa.com/shmotahari/47 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰پرسش اعتماد به نفس در اسلام چگونه تفسیر می شود؟ 📌پاسخ استاد 🔷اعتماد به نفسي که اسلام در انسان بيدار مي ‌‌‌‌‌کند اين است که اميد انسان را از هرچه غير عمل خودش است از بين مي ‌‌‌‌‌برد و به هرچه انسان بخواهد اميد ببندد از راه عمل خودش بايد اميد ببندد، و همين‌‌‌‌‌طور پيوند انسان با هر چيز و هرکس از راه عمل است. 🔶شما نمي ‌‌‌‌‌توانيد با پيغمبر اسلام مرتبط باشيد جز از راه عمل، نمي‌‌‌‌‌ توانيد با علي بن ابي‌‌‌‌‌طالب عليه السلام مرتبط باشيد جز از راه عمل، نمي ‌‌‌‌‌توانيد با صدّيقه طاهره مرتبط باشيد جز از راه عمل؛ يعني اسلام براي پيوند و ارتباط با پيامبر و اهل بيتش همه راهها جز راه عمل را بسته است. 📚منبع: احیای تفکر اسلامی،ص55 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 (10) 🎙 🔰خلاصه بحث «اخلاق در روابط جنسی» مربوط به کتاب رنسانس و احوال ایتالیا در دوره رنسانس / بسیار خواندنی و عجیب 🔷ويل دورانت اول مقدمه كوتاهى ذكر مى ‏كند و مثل اينكه با اين مقدمه قبلًا مى‏ خواهد معذرت خواهى كرده باشد، چنين مى‏گويد: 🔹 «حال با پرداختن به اخلاقيات مردم غير روحانى و با آغاز از روابط جنسى، بايد نخست متذكر شويم كه مرد ذاتاً طبيعت چندهمسرى دارد و فقط نيرومندترين قيود اخلاقى، ميزان مناسبى از فقر و كار سخت و نظارت دائمى زوجه مى‏ تواند يك همسرى را به او تحميل كند.» 🔷 آنگاه به اصل مطلب پرداخته مى‏گويد: 🔹 «معلوم نيست زناى محصنه در قرون وسطى كمتر بوده است تا ، و همان گونه كه در قرون وسطى زنا با بهادرى تلطيف مى‏ شد به همان طريق در دوره رنسانس در ميان طبقات تحصيل كرده با آرمانى ساختن ظرافت و سحرآميزى روحى زنِ تربيت شده نرمش مى ‏يافت... . 🔹 در قرون وسطی دختران خانواده ‏هاى اصيل تا حدى از مردانى كه با خاندان خودشان تعلق نداشتند نسبتاً مجزا نگه داشته مى‏ شدند. مزاياى عفت پيش از زناشويى جداً به آنان تعليم داده مى ‏شد. گاه اين تعليم چنان مؤثر مى‏ افتاد كه بنا به روايت، زن جوانى پس از تجاوزى كه به ناموسش شد خود را در آب غرق كرد. آن زن بى ‏شك منحصر به فرد بوده است، زيرا پس از مرگ او اسقفى درصدد برآمد تا مجسمه‏اى از او برپا كند. 🔹ماجراهاى قبل از ازدواج مى ‏بايست قابل ملاحظه باشد والّا مشكل بتوان براى اطفال نامشروع بيشمارى كه در هر يك از شهرهاى يافت مى‏ شد دليلى جست. 🔸فرزند نداشتن امتيازى به شمار مى‏ رفت اما داشتن آن ننگ فاحشى نبود. مرد معمولًا به هنگام ازدواج، زن خود را ترغيب مى‏ كرد كه طفل حرامزاده خويش را به خانه بياورد تا با ساير فرزندان آن مرد پرورش يابد. حرامزاده بودن از قدر كسى نمى ‏كاست. داغى كه جامعه برآن مى ‏زد چندان مهم نبود. وانگهى مشروعيت را مى‏ شد با رشوه دادن به يكى از اعضاى كليسا به دست آورد. 🔸در نبودن وارثان مشروع يا ذى صلاحيت، پسران حرامزاده ممكن بود به ملك يا حتى به تاج و تخت برسند. همان گونه كه فرنته اول وارث سلطنت الفونسوى اول پادشاه ناپل و لئونللودسته جانشين نيكولوى سوم امير فرارا شد. وقتى كه پيوس دوم در سال 1459 به فرارا آمد مورد پذيرايى هفت شاهزاده قرار گرفت كه همه نامشروع بودند. رقابت حرامزادگان با حلال زادگان منشأ مهمى از كشمكش هاى دوره رنسانس بود... 🔸اما در مورد بايد بگوييم كه تقريباً يك قسمت اجبارى از احياى رسوم يونان باستان بود... . سان برناردينو موارد اين عمل شنيع را در ناپل چندان زياد ديد كه شهر را به سرنوشت سدوم و عموره تهديد كرد. آرتينو اين انحراف را در رم نيز به همان اندازه شايع يافت... . 🔸در مورد فحشاء نيز مى‏توانيم همين گونه سخن بگوييم. بنا بر روايت اينفسورا كه دوست مى‏داشت آمار خود را در رم پاپ نشين سنگين‏تر سازد، به سال 1490 در ميان نفوس نود هزار نفرى رم 6800 ثبت شده وجود داشت و اين رقم البته شامل روسپيان مخفى و غيررسمى نمى‏ شد. در ونيز طبق آمار سال هزار و پانصد و نه، 11654 فاحشه در ميان نفوس سيصدهزار نفرى آن شهر وجود داشت... . 🔹در قرن پانزدهم دخترى كه در 15 سالگى هنوز به شوهر نرفته بود ننگ خانواده به شمار مى‏ رفت. در سده شانزدهم «سنّ ننگين» به هفده سالگى رسانده شد تا تحصيلات عاليتر را براى دختر ممكن سازد. مردان كه از تمام مزايا و تسهيلات فحشاء برخوردار بودند، فقط در صورتى مجذوب ازدواج مى ‏شدند كه زن برايشان جهاز معتنابهى بياورد ... 🔶بنا بر آيين ازدواج قرون وسطايى چنين انتظار مى ‏رفت كه در مراحل مختلف دوران زناشويى عشق ميان زن و مرد نضج گيرد، چنانكه در شادى و اندوه، خوشبختى و بدبختى شريك يكديگر باشند و ظاهراً در بسيارى از موارد چنين انتظارى برآورده مى‏ شد ... با اين حال زناى محصنه رايج بود چون بيشتر ازدواجهاى طبقات عالى، اتحادى ديپلماتيك به خاطر منافع سياسى و اقتصادى بود، بسيارى از شوهران خود را به داشتن معشوقه‏اى ذى حق مى‏ دانستند و زن گرچه ممكن بود از اين امر اندوهگين شود، معمولًا ديده بر آن مى ‏بست يا لب نمى ‏گشود. در ميان طبقات متوسط، برخى از مردان گمان داشتند كه زنا تفريح مشروعى است. ♨️ و دوستانش ظاهراً از داستانهايى كه در باره بى وفايي هاى خود با يكديگر رد و بدل مى‏ كردند ناراحت نمى‏ شدند. وقتى كه در اين موارد زن با تقليد از شوى خود انتقام مى ‏گرفت، شوهر غالباً بر عمل او چشم مى‏ پوشيد و كلاه غيرت را بالاتر مى ‏كشيد.». 👌🏻 آرى، اين بود نمونه‏اى از زندگى مردمى كه همواره را بر مشرق يك گناه نابخشودنى مى‏ شمارند و احياناً آب و هواى را مسؤول اين عمل به اصطلاح غيرانسانى! مى‏ دانند و اما آب و هواى سرزمين آنها به هيچ وجه به آنها اجازه بى‏ وفايى به زن و تخطى از تك همسرى نمى‏ دهد! 📚 مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏19، ص 320 🎁فایل PDF کتاب را از لینک مقابل دانلود کنید. https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/311 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🎙استاد شهید در کلام (8) 🔰 مسلک معنوی شهید مطهری 🔷مرحوم شهيد مطهرى (رضوان اللّه عليه) گرايش سلوكى و معنوى هم داشت؛ 1️⃣يك مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردى امام، 2️⃣یک مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردى مرحوم علامه‏ى طباطبايى، 3️⃣یک مقدار هم بعدها با بعضى از اهل دل و اهل حال مأنوس و آشنا شده بود. 🔷 ايشان اهل گريه و تضرع و دعاى نيمه‏شب بود؛ بنده از نزديك اطلاع داشتم. 🔶 در آثار ايشان اين رشحه‏ى معنوى، توحيدى و سلوك كاملًا مشهود است. 📚 مقام معظم رهبری، 1383.4.15 دیدار با طلاب و علمای استان همدان 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بینش مطهر || مطهَرین
🎙استاد شهید در کلام #مقام_معظم_رهبری (8) 🔰 مسلک معنوی شهید مطهری 🔷مرحوم شهيد مطهرى (رضوان اللّه عل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 جایگاه معنوی شهید مطهری 🔷 یکی از مسائلی که در مورد شخصیت اعجاب برانگیز شهید مطهری کمتر مورد اشاره قرار گرفته است، حیثیات معنوی ایشان می باشد. قطعا یکی از موثرترین عوامل شدن ایشان و آثارشان، همین منزلت معنوی است. 🔷 موضوع جایگاه معنوی شهید مطهری آنقدر غریب می باشد که گاها شنیده می شود ایشان اصلا اهل سلوک نبوده اند. در رد این مدعا، همین شهادت مقام معظم رهبری کفایت می کند👈🏻 https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/621. 🔶 تنها سخنرانی که در موضوع «» و در تایید کلام مقام معظم رهبری به دست آورده ایم، جلسه ای است که با همین موضوع به کلام استاد محترم «» در برگزار شد. 🔶 مطالب این جلسه به قدری و دلنشین هستند که حتی گفتن یا نوشتن از آنها شاید از قدر آنها بکاهد اما ناچارا به برخی از عناوین این جلسه اشاره می شود و مخاطبین عزیز می توانند صوت این جلسه را دانلود کنند. 🎁 صوت این جلسه واقعا هدیه ای از طرف به شما بینش پژوهان عزیز می باشد. نظرات خود در مورد این جلسه را با ادمین کانال @binesh_qom به اشتراک بگذارید. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
💐 🔰 سخنرانی جلسه افتتاحیه دوره (امتداد اندیشه های شهید مطهری در علوم انسانی) 🎙 سخنران: استاد علی فرحانی 🔷 موضوع: جایگاه معنوی شهید مطهری 🕌 محل برگزاری: بینش مطهر استان قم ♨️ برخی از عناوین مطرح شده: 1️⃣ شخصیت و اندیشه شهید مطهری، مستقل از هر چیز دیگر، باعث رشد است. 2️⃣ مقام «» در آراء شهید مطهری و پاسخ به شبهات پیرامون با استفاده از این مسئله. 3️⃣ حضور شهید مطهری در اشتباه بود؟! آیا معنویت ایشان با این حضور کاسته شد یا رشد کرد؟ 4️⃣ تبیین مقام «طهارت سر»ی که حضرت امام خمینی (ره) به این مقام معنوی برای استاد مطهری، شهادت می دهند. 5️⃣ چگونه آثار شهید مطهری برای و سودمند است؟! 6️⃣ نقش صیانت الهی در استفاده مفید و از آثار شهید مطهری 7️⃣ تفاوت شهید مطهری و با مثل آمیرزا در چیست؟ 8️⃣شهید مطهری چگونه از دانشجویان دانشگاه تهران نیروهایی برای انقلاب تربیت کرد؟ 9️⃣اشاره به در تکامل شخصیت شهید مطهری با استناد به آثار ایشان. 🔟 شهید مطهری یک مدل داشت که با آن در می شود انسان تربیت کرد و خود اولین تربیت شده این مسیر بود. 📌 دانلود صوت جلسه 👈🏻👈🏻👈🏻👈🏻 https://eitaa.com/shmotahari/49 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔰 موضوع: بخش هایی از مصاحبه درباره شهید مطهری و روش علمی ایشان ✅ دکتر گلشنی پدر در ایران، ، رئیس سابق دانشكده فیزیك دانشگاه بوده و در زمینه علم دینی نظریاتی از وی ثبت شده است. 📚منبع: گفتگو با دکتر مهدی گلشنی | قسمت 10 🏫 🖌تعداد کلمات:328 کلمه 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم ♨️ بخش هایی از مصاحبه در مورد شهید مطهری 1️⃣شهید مطهری می ‌دانست که مسائل مهمی که در علم زیست شناسی یا فیزیک و این علوم جدید مطرح می شود چیست؟ ایشان مشکلات فقهی را می دانست و پیشنهادهایی هم که می داد خیلی انقلابی بود. ایشان می گفت برای حل مشکلات شورایی فقهی بنشینند و مسائل را بررسی کنند و برای آنها پاسخ بیابند. 2️⃣شهید مطهری از زمان خودش جلوتر بود، حرف هایی را که ایشان در دهه 40 و 50 مطرح کرده بودند در غرب در دهه 80-90 مطرح شد. ایشان حتی در فیزیک، با اینکه فیزیکدان حرفه ای نبود ولی فهمیده بود که چه مسائلی، مسائل جدی است. مجموعه یادداشت‌های شهید مطهری هنوز هم نکات نویی دارد. 3️⃣روش کار ایشان خیلی هرمندانه بود، ایشان آمدند و با دانشگاهیان جلسه گذاشتند و منظومه مرحوم سبزواری را شرح دادند و در این جلسات از همه گروه ها بودند چون این جلسات فرق داشت، مرحوم دکتر حمید عنایت می آمد، مرحوم منوچهر بزرگمهر می آمد و بین اندیشه های حوزه و دانشگاه بده بستان رخ می داد. 4️⃣مرحوم استاد مطهری در انجمن اسلامی پزشکان {آن زمان بحث} معاد را مطرح می کنند [و به آقای روزبه] می‌گویند: «آقای روزبه، شما برو برای جلسه بعد بیا راجع به بقای و صحبت کن.» [این یعنی]ایشان می‌دانستند مسائل چیست. 5️⃣مرحوم مطهری روحیه سید مرتضی را داشتند که در آن دوره (همه گروه‌ها اعم از معتزله و اشاعره و... مناظره داشتند). ایشان می گفتند که اشکال ندارد آریان‌پور در [دانشگاه] باشد اما این نباشد که تک‌نفره حرفش را بزند و طرف مقابل شنیده نشود! من بارها در [بحث‌های] اسلامی‌سازی علوم انسانی پیشنهاد کردم که بالاخره غرب هم چیزهایی که در این زمینه یافته، تجربه انسانی است. 6️⃣ باید بین علمای حوزوی و علمای دانشگاهی جلساتی باشد و بیایند بررسی کنند کدام‌یک از چیزهایی که [مثلا] جامعه‌شناسان[غربی] استنتاج کرده‌اند خلاف برداشت خیلی صریح و واضح از قرآن است؛ صریح و واضح؛ نه در جایی که شک است. اگر این کار را بکنند این راهی است که مرحوم مطهری طی کرده‌اند. 📚 گفتگو با دکتر مهدی گلشنی | قسمت 10 | آدرس فیلم کامل این مصاحبه که به دنبال کنندگان بحث علم دینی سفارش می شود. 👈🏻 https://www.aparat.com/v/M0xve/ ✅ دکتر گلشنی پدر در ایران، ، رئیس سابق دانشكده فیزیك دانشگاه بوده و در زمینه علم دینی نظریاتی از وی ثبت شده است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🎙 🔰 اثر تربیتی ضبط نفس در عبادات اسلامی 🔷 يكى از مهمترين خصوصيات شكلى كه اسلام به عبادت داده، مسئله در هنگام عبادت است. نماز واقعاً عبادت جامع و عجيبى است. البته اين خصوصيت در هم هست ولى به صورت ديگرى، يعنى همان جا كه انسان مُحرِم مى‏ شود خود را ضبط مى ‏كند و [از برخى امور] منع مى ‏نمايد و تمرين [ضبط نفس‏] مى‏ كند. روزه هم همين‏طور است، البته به شكل ديگرى. 🔶در تمام مدت نماز، خوردن- ولو يك ذره قند انسان بخواهد بخورد- نبايد صورت گيرد. نماز بسيارى از را در خود گنجانده است. خوردن و آشاميدن در آن ممنوع است، خنديدنْ آن را خراب مى ‏كند؛ گريستن براى غير خدا، براى هر موضوعى از موضوعات ديگر خرابش مى ‏كند، زيرا در حال نماز انسان بايد بر تمايلات خود از قبيل خوردن و خوابيدن غلبه كند و بر احساسات خود از قبيل خنديدن و گريستن مسلط باشد و خود را نگه دارد. 🔷 به چپ و راست متمايل شدن و نگاه كردن، نماز را باطل مى ‏كند. اين يك حالت انضباط جسمى و روحى است؛ انضباط جسمى مثل همين كه در حال نماز به چپ و راست يا پشت سر نگاه نكنيد، از نظر روحى هم نبايد بشويد. در آن حال اگر كلامى كه از نوع كلام آدمى است (يعنى از كلامهايى كه دو انسان با هم مى ‏گويند) بر زبان انسان جارى شود نماز را باطل مى‏ كند، تا چه رسد به آنچه كه به اصطلاح مُحدِث است يعنى باعث زوال طهارت مى ‏شود نظير خوابيدن. 📚مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏22، ص 640 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ فهرست چهارم از مطالب کانال 🔰موضوع: و 🔶توضیح: یکی از کارهایی که در این کانال برای پوشش دهی به اندیشه جویان مطهر انجام گرفته است، پاسخ به پرسش شما مخاطبین ارجمند می باشد. 🔷 با توجه به پشتیبانی مطالب کانال توسط اساتید توانمند آثار شهید مطهری در شهر مقدس قم، از این امکان بهره مند هستیم که سوالات شما را به محضر ایشان برسانیم و پاسخ های مناسبی را ارائه دهیم. 1️⃣چگونه و با چه راهکار هایی فکر خود را تحت نظم و قاعده در بیاوریم؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/134 2️⃣ آیا بعنوان یک طلبه در دوره بینش مطهر شرکت کنیم؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/108 3️⃣ بعد از خواندن یک دور آثار استاد مطهری برای تعمیق اندیشه ها چه کاری بکنیم؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/111 4️⃣ ما مکلف به نتیجه هستیم یا انجام وظیفه؟! این تعارض چگونه حل می شود؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/176 5️⃣ آیا ترویج و انتشار محتوای بینش مطهر مثل صوت لوح های فشرده جایز است؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/245 6️⃣ سه سوال مهم و کاربردی در مورد آزادی انسان و آزادی های اجتماعی ایران و غرب https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/532 7️⃣ بررسی کلیپی از استاد و نقل قول ایشان از شهید مطهری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/547 8️⃣چرا زن برای خروج از خانه باید از شوهر اجازه بگیرد؟! آیا شهید مطهری در این باره توضیحی دارند؟ https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/604 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ♨️از شما مخاطبین گرامی نیز درخواست می کنیم تا اگر در ضمن مطالعات خویش با مواردی از این قبیل مواجه شدید به آیدی @binesh_qom ارسال کنید تا همه و ها از آن بهره مند گردند. با تشکر- ادمین کانال https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
🎙 : 🔰سه علت تکریم و جشن نیمه شعبان / تنها جشنی در دنیا که برای آینده بشریت است 🔷این مسئله سه علت دارد: 1⃣یکی اینکه این عمل یک عکس‌‌العملی است که طبقه مسلمانان ایران در صد ساله اخیر که حوادثی پیش آمده و فرقه‌‌ای دروغ‌‌پرداز و تبلیغات‌‌چی و نعل وارونه‌‌زن در دنیا پیدا شده‌اند و احیاناً ممکن است در بعضی جاها وانمود کنند که ایرانی اصولًا تابع فلان فرقه است، ایرانی می‌‌خواهد به دنیا ثابت کند که خیر، من تابع فلان فرقه نیستم. 2⃣دیگر اینکه واقعاً فلسفه‌ای وجود دارد و آن اینکه سایر جشنها به مناسبت نجاتها و فرجها و موفقیت های گذشته است و این جشن یگانه جشنی است که نظر به دارد . 🔮آن جشنها تقدیر است و این جشن امید است و انتظار. 3⃣به علاوه اینکه هیچ نجاتی مثل این نجات و هیچ قدمی مثل این قدم و هیچ اصلاحی مثل این اصلاح، جنبه کلیت و عمومیت و جهانی ندارد. انسان، هم به گذشته خود مربوط است و هم به آینده، نمی‌‌تواند رابطه خود را با هیچ کدام قطع‌‌ کند. 📚یادداشتهای استاد مطهری، ج14، ص86 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔊 (2) 🌀عبادت🌀 🎙علی درباره یاد حق که روح عبادت است چنین می‌فرماید: 🖌انَّ اللهَ سُبْحانَهُ وَ تَعالی جَعَلَ الذِّکرَ جِلاءً لِلْقُلوبِ، تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ وَتَنْقادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعانَدَةِ وَ ما بَرِحَ لِلَّهِ عَزَّتْ الاؤُهُ فِی الْبُرْهَةِ بَعْدَالْبُرْهَةِ وَ فی ازْمانِ الْفَتَراتِ عِبادٌ ناجاهُمْ فی فِکرِهِمْ وَکلَّمَهُمْ فی ذاتِ عُقولِهِمْ 🖌خداوند یاد خود را صیقل دلها قرار داده است. دلها بدین وسیله از پس کری شنوا و از پس نابینایی بینا و از پس سرکشی و عناد رام می‌گردند. همواره چنین بوده و هست که خداوند متعال در هر برهه‌ای از زمان و در زمانهایی‌ که پیامبری درمیان مردم نبوده است، بندگانی داشته و دارد که در سرّ ضمیر آنها با آنها راز می‌گوید و از راه عقلهایشان با آنان تکلم می‌کند. 📜خطبه 222 نهج البلاغه 🎙 : ♨️در این کلمات خاصیت عجیب و تأثیر شگرف یاد حق در دلها بیان شده است تا جایی که دل قابل الهامگیری و مکالمه با خدا می گردد. ‌ ♨️ریشه همه آثار اخلاقی و اجتماعی که در عبادت است در یک چیز است : و غیر او را از یاد بردن. ♨️قرآن کریم در یک جا به اثر و جنبه روحی عبادت اشاره می‌کند و می‌گوید: «نماز از کار بد و زشت باز می‌دارد» و در جای دیگر می‌گوید: « را برای اینکه به یاد من باشی بپادار»، اشاره به اینکه انسان که نماز می‌خواند و در یاد خداست همواره در یاد دارد که ذات دانا و بینایی مراقب اوست، و فراموش نمی‌کند که خودش بنده است. ♨️ذکر خدا و که هدف عبادت است، دل را جلا می‌دهد و صفا می‌بخشد و آن را آماده تجلیات الهی قرار می‌دهد. 📚سیری در نهج البلاغه ۹۴ @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔵گفتگویی از حجت الاسلام با آقای رضا مشایخی درباره اختلاف نظر و 🔹 گفتگوی مفید و جذاب حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری از اساتید با جناب آقای رضا مشایخی یکی از متخصص و کشور بنام آقای رضا مشایخی 🔷 موضوع این گفتگو یکی از نکات مهم و روانشناسی از کتب شهید مطهری یعنی نامه های و است. این نامه ها به اختلاف نظر آن ها درباره اصالت مذهب در روان انسان می پردازند. ♦️ استاد جواهری فیش هایی را از کتب شهید مطهری در فایل PDF زیر 👇 آماده کرده اند که جهت اطلاع بیشتر از مسئله می توانید آنها را مطالعه کنید. 🔹این پرسش که آیا چنین مباحثی در شمار علم (Science) محسوب می شود و از نظر علوم تجربی قابل اثبات یا بطلان است در صحبت های آقای مشایخی مورد اهمیت است. 🔹ما نیاز داریم تا بیشتر جنس و روح حاکم بر گزاره های علوم انسانی رو بشناسیم. 🔈 فیلم مباحثه مجازی را در ادامه مشاهده بفرمایید. 🌺با تشکر از استاد امین جواهری و کانال خوبشان (ملاحظات و محاکمات) @sm_javaheri 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های استاد مطهری
فیش های نظریه یونگ در آثار شهید مطهری.pdf
320.2K
⭐️ فیش های نظریه فروید و یونگ نسبت به اصالت مذهب در آثار شهید استاد مطهری ➕ پیشنهاد می کنیم همراه با تماشای فیلم گفتگو فیش های این فایل را مطالعه کنید. 🔷این فیش ها از 6 کتاب مختلف توسط استاد جواهری تجمیع شده اند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @sm_javaheri @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های استاد مطهری
31.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی استاد امین جواهری با آقای رضا مشایخی 🔰موضوع: اختلاف نظر فروید و یونگ در اصالت حس مذهبی ➕ حتما فایل پی دی اف را در ضمیمه گفتگو مطالعه کنید. 🔘دیدگاه خود را برای ادمین کانال @binesh_qom و 🔘سوالات خود را برای استاد جواهری @smojtabaamin ارسال بفرمایید. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های استاد مطهری
🎙 💠 🔰 مكتب صدرالمتألهين مكتب توأم شدن عقل و قلب است / تاثیر معنویت در فهم فلسفی 🔷 آقاى طباطبايى مى‏ فرمودند من اوايل كه مى ‏خواندم خيلى كار مى ‏كردم و خيلى فكر مى ‏كردم و خيلى هم تجزيه و تحليل مى ‏كردم. بعد كم كم در من اين غرور پيدا شده بود كه خود آخوند هم اگر بيايد ديگر بهتر از اين نمى ‏تواند اين مطالب را تجزيه و تحليل كند. 🔶تا بعد مى‏ روند نزد استادشان مرحوم كه استاد سير و سلوك و معنويت بوده است. مى ‏فرمودند وقتى كه ايشان وارد بحث مسائل وجود شد يكمرتبه معتقد شدم كه من تا به حال يك كلمه از اسفار نمى ‏فهميدم. 💯 اگر كسى بخواهد واقعاً را بخواند بايد زمينه قلبى و روحى و زمينه معنوى آن را هم فراهم كند و الّا «ظلمات بعضها فوق بعض» مى ‏شود. 🔆مكتب صدرالمتألهين مكتب توأم شدن و است. 📚 درسهای اسفار، ص 146 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های استاد مطهری