eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
417 عکس
61 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
عزیزان لطف کنید برای عافیت و سلامتی جناب استاد سیداحمد فقیهی (از اساتید اخلاق و شاگردان آیت‌الله بهاءالدینی) یک حمد شفا قرائت بفرمایید 🌺
تعلیقات
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (2) 📝 مناجات و روضه 🔻 بین مجلس #مناجات‌خوانی و روضه و توسل تف
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری (3) 📝 رشد جبهه انقلاب پای درس مناجات 🔹 خیلی زیاد بر این نکته تأکید می‌کنند که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بار خود را بر روی هر دوشی قرار نمی‌دهد. آمادگی‌هایی لازم است. 🔹 وقتی یک در قامت می‌ایستد، می‌کوشد جامعه مؤمنان را رشد دهد و آمادگی‌های آن‌ها را برای برداشتن بارهای سنگین اجتماعی و رسالت‌های تاریخی افزایش دهد. این رشد باید براساسِ شناخت کاستی‌ها و نقصان ها باشد. یک ضمنی نشان می‌دهد نیاز بیشتری به تقویت روحی و معنوی و انس با برخی مظاهر دارد. 🔹 خواندن آن هم به‌طور کامل یعنی افزودن یک سطر جدید به حیات و زیست دینی بچه‌های انقلاب: باید اهل مناجات نیمه‌شب بود. باید با ابوحمزه ثمالی انس گرفت. باید اهل مناجات و روضه توأمان بود. می‌توان ابوحمزه را کامل خواند با نشاط و طرب... در مجموع استاد معتقد است جوان مؤمن انقلابی بدون شب به جهاد روز نائل نمی‌شود. 🔻 شاید این‌ها سطوری است که استاد می‌خواهد به ذهنیت عمومی و سبک زندگی بچه‌های انقلاب بیافزاید. این چندشب مناجات‌خوانی ایشان را در چارچوب دیگری نمی‌فهمم. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
من به آغوش تو ای ماه خدا محتاجم و به شب‌های مناجات و دعا محتاجم از رها بودن شیطان به خدا می‌ترسم من به امداد و عنايات شما محتاجم دست در دست ابوحمزه به معراج روم به سحرهای پر از آه و بکا محتاجم بروی باز سحر خواب مرا می‌گیرد پس سحرها به سراغم تو بیا محتاجم می‌شناسند مرا اهل کرم یک عمر است من تهی دستِ فقیرِ بن گدا... محتاجم "خواب هرگز نکند آنکه دلش بیدار است" هر سحر خواب ز چشمم بربا محتاجم ای نسیم سحری کاش مرا هم ببری من به هم‌صحبتی باد صبا محتاجم تا گره زود ز کار دل من باز شود... به هوای حرم کرب و بلا محتاجم 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تعلیقات
حجاب‌نوشت (2) 📝 وجه مسئله‌بودگی حجاب 🔻 آیا حجاب مسئله اول امروز ایران است؟ اگر با منطق رهبری به مس
حجاب‌نوشت (3) 📝 حجاب و اقتدار 🔻 امروز ایران قطعاً حجاب نیست، اما یکی از مسئله‌های فرهنگی مسئله و نوع چهره فرهنگی و هویتی ایران است. البته مسئله از حجاب به تحویل رفته و دیگر دغدغه بر موضوع دوم متمرکز است. 🔻 قطعاً مسئله حجاب امری چندلایه است و آنچه امروز می‌بینیم محصول چند دهه پیش است، پس خیلی ساده و تک نسخه‌ای نمی‌توان با آن مواجه شد. تمرکز بر راهکارهای ایجابی و غلبه ایجاب بر سلب بی‌تردید مفید است. 🔻 باتوجه به این مقدمه اما باید دقت داشت ما با مواجهیم. حجاب نماد جامعه اصیل ایرانی به‌ویژه بعد از است و کشف حجاب عبور از یک و ترکیبی است. 🔻 ما در مسئله کشف حجاب دچار شده‌ایم. از حاکمیت گرفته تا نهادهای فرهنگی تا عموم مؤمنین. تنها گاهی از دغدغه‌ها می‌گوییم و غصه می‌خوریم اما هیچ در بین نیست. به آن‌ها هم که ادعای حل مسئله و سکانداری فلان و بهمان را داشتند نمی‌توان تکیه و اعتماد کرد. 🔻 با قبول و اذعان به این پیش‌فرض که باید مسئله را چندلایه پيگيری کنیم اما از نقش حاکمیت نباید غفلت کرد. حاکمیت باید خود در کنترل مسئله را نشان دهد. هرچند در این راه با چالش‌های حقوقی و اجتماعی و ساختاری متعددی مواجه است. 🔻 تنها ابزار اعمال اقتدار حاکمیت حضور بسیار محدود گشت ارشاد بود. بااینکه گشت ارشاد در همه کشور حضور نداشت و حتی در تهران هم به‌صورت محدود بود اما صرف وجود اسم آن تا حدودی مؤثر بود. اما با حذف همین ابزار حداقلی (و البته گاهی آسیب‌زا) نیز حذف شد. 🔻 طیف زیادی از دخترانی که می‌کنند با تردید و اضطراب مرتکب این اقدام می‌شوند. بارها دیده‌ایم که این دختران آرام و زیرچشمی اطراف خود را می‌نگرند که مبادا کسی چیزی بگوید. بی‌عملی حاکمیت این را به یقین تبدیل می‌کند. ما این پیام را به جامعه می‌دهد که حاکمیت از حجاب عبور کرده است و بی‌خیال آن شده است. 🔻 روی دیگر پیامد گسترش کشف حجاب و علاوه بر و جسارت طیف ساختارشکن، فروکاستن، تضعیف و سست شدن عزم و است. بسیاری از دختران محجبه طی یک‌سال اخیر ابراز می‌کنند که توان روحی حضور با در جامعه را ندارند چرا که احساس آن‌ها مخدوش شده است. 🔻 از حیث بار روانی در سطح اجتماعی نوعی بازدارندگی ایجاد می‌کند و اجازه شکسته‌شدن دومینووار خطوط قرمز را نمی‌دهد. از سوی دیگر وجود اقتدار نوعی حاشیه امن برای بانوان محجبه و علاقمندان به پوشش هنجار ایجاد می‌کند. 🔻 مهمترین کارکرد اثرگذاری بر روی است. با اعمال اقتدار عزم بخشی از کشف حجاب‌کنندگان که توانایی روحی مقابله ندارند سست می‌شود و توسعه آن محدود می‌گردد و عزم طیف محجبه تقویت می‌شود. 🔻 پس در کنار امور ایجابی باید اقتدار حاکمیت را جدی گرفت. حال یکی از مسائل مهم نحوه است. چگونه اقتدار را هوشمندانه به‌کار ببندیم که آسیبی در پی نداشته باشد؟ چالش‌های اعمال اقتدار چیست؟ نسبت اقتدار و ذهنیت اجتماعی؟ آسیب‌های اعمال اقتدار از حیث توسعه حجاب؟ روش‌های آسیب‌زدایی از اعمال اقتدار و پیوست های رسانه‌ای و اجتماعی آن؟ بسترهای تحقق اقتدار؟ و پرسش‌هایی ازاین دست که باید پاسخ داده شود. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
حال و هوای وقت سحر فرق کرده است باریدن دو دیده‌ی تر فرق کرده‌ است نبودنت احساس می‌شود... حالا که نیستی چقَدَر فرق کرده است 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
حجاب‌نوشت (3) 📝 حجاب و اقتدار 🔻 #مسئله_اول امروز ایران قطعاً حجاب نیست، اما یکی از مسئله‌های فرهنگ
حجاب‌نوشت (4) مرز بین اقتدار و اختناق 🔻 برخی تجربه‌های تلخ از مواجهه اشتباه پلیس با بدحجابان وقتی در ماجرای مهسا ضرب شد، نتیجه آن چشم‌پوشی از هرنوع ورود حاکمیت در مسئله حجاب شد. همین خلط بین و اختناق باعث شد عنصر مهمی را کنار بگذاریم. 🔻 در دفاع از این عزیزان بگویم: بله خشونت و بگیر و ببند بد است. مردم را دو دسته کردن و در مقابل حاکمیت قراردادن بد است. سرمایه‌سوزی است. نبايد جامعه را به‌سمت پلیس_مردم یا حاکمیت_مردم سوق داد. این‌ها صحیح اما هر اقتداری خشونت نیست. و اقتدار جایگزین سایر راه‌های ایجابی هم نیست. 🔻 اقتدار، الزاماً خشونت نیست. اقتدار یک تلقی اجتماعی است. اقتدار ابزار فصل‌الخطاب اجتماعی است. اقتدار احترام به مرزبان است. اقتدار بازتاب یک در مواجهه با حاکمیت است. اقتدار پدری کردن است از موضع پدر، که محبت او ادراک می‌شود هرچند با اخم و تشر و گاه تندی باشد. اقتدار محبت است اما با ابراز جلال نه جمال. 🔻 نوعی بروز احترام عمومی به قانون است. جامعه‌ای که در آن نیروی انتظامی اقتدار دارد، یعنی جامعه‌ای که بیشتر در آن قانون محترم است. اقتدار یعنی ترجمان احترام قانون و البته بین این دو نوعی دیالکتیک و تعامل دوسویه برقرار است. پس خاستگاه اقتدار فرهنگ است آن هم فرهنگ عمومی است. 🔻 با اقتدار است که آن بچه سرکش که کمتر تن به نظم و انضباط می‌دهد، کرنش می‌کند. با اقتدار است که جوانی که باد در سر دارد و از سر میخواهد هنجارشکنی کند، عقب می‌نشیند. با اقتدار است که های آماده برای عبور از قانون سست می‌شود. 🔻 اقتدار رمز بقا و دوام قانون و تضمین‌کننده است. اقتدار مهم است. محترم است. راهبردی است. اما از آن غفلت می‌کنیم. اما اقتدار را اختناق و بگیر و ببند ترجمه می‌کنیم و عملاً خودمان را از آن محروم می‌کنیم. جامعه‌ای که در آن قانون محترم نباشد، سامان نمی‌پذیرد و سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. 🔻 بیان مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر که فرمودند: "یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست که کسانی را بزور وادار به دین‌داری کند امّا در مقابل دینی هم وظیفه دارد؛ نباید کوتاهی کنیم، و مسئولین و آحاد مردم و آمرین به معروف و ناهین از منکر، در این زمینه وظیفه‌ی خودشان را باید انجام بدهند." دلالت‌های فراوانی دارد از جمله اینکه نبايد نقش حاکمیت در اجرای قانون و پاسداشت حدود الهی را انکار کرد و نادیده گرفت. و البته بی‌شک با عنایت به ده‌ها فرمایش دیگر ایشان از وجوه ایجابی نیز نباید غافل شد. 🔻 حال باید بیاندیشیم راهبرد که دارای مرز واضح با خشونت یا همان بگیر و ببند باشد، چیست؟ 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا مِنَ ٱلۡمُجۡرِمِينَ مُنتَقِمُونَ... 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
قَٰتِلُوهُمۡ يُعَذِّبۡهُمُ ٱللَّهُ بِأَيۡدِيكُمۡ وَيُخۡزِهِمۡ وَيَنصُرۡكُمۡ عَلَيۡهِمۡ وَيَشۡفِ صُدُورَ قَوۡمٖ مُّؤۡمِنِينَ وَيُذۡهِبۡ غَيۡظَ قُلُوبِهِمۡۗ ... وَمَا رَمَيۡتَ إِذۡ رَمَيۡتَ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ رَمَىٰ
☘عملیات دیشب علیه اسرائیل بیش از آنکه محصول شجاعت، تکنولوژی، برنامه‌ریزی و... باشد، نماد وجود یک باورِ عمیقِ صادقانه به و بود. ☘امام را از میان کتاب‌ها به متن زندگی ما آورد و شاگرد ممتاز درس توحید امام شد. باور به وعده‌های الهی در آقا موج می‌زند که جلوی تمام و با همه هیمنه و شوکت و ارعابش ایستاد. امام آموخت پیروزی در توحید است. وگرنه از ژست‌های متهورانه و مثلاً انقلابی کار برنمی‌آید. رحمت خدا بر روح‌الله رحمت بر شهدای دفاع مقدس رحمت بر طهرانی مقدم و حاج قاسم رحمت بر همه آنانی که پای ولی ایستادند و با در همراهی با ولی این بنای مستحکم و را ساختند. ❤️❤️❤️ ➖➖➖➖ 🆔@taalighat
تعلیقات
فقر رویدادسازی در مقیاس ملی (فقدان توانایی خلق امر ملی) 🔻 در همین ایامی که از کوچه و بازار گرفته ت
📍مهمتر از هر حادثه از آن و تبدیلش به یک احساس مشترک ملی است. مراقب باشیم حماسه عملیات در به محاق نرود. 🆔 @taalighat
تعلیقات
حجاب‌نوشت (4) مرز بین اقتدار و اختناق 🔻 برخی تجربه‌های تلخ از مواجهه اشتباه پلیس با بدحجابان وقتی
حجاب‌نوشت (5) 📍از عملیات وعده صادق تا طرح حجاب (صیانت از عملیات وعده صادق در افکار عمومی) 🔻 یکی از پیامدهای عملیات موفق جمهوری اسلامی علیه اسرائیل ایجاد احساس همبستگی و غرور ملی بود. مردم فارغ از جناح و گرایش همه به افتخار کردند. این سرمایه بزرگی است که باید از آن مراقبت کرد. 🔻 تنها بازی‌های رسانه‌ای و حاشیه‌سازی های داخلی می‌تواند این پیروزی را به محاق ببرد و اجرای طرح عفاف و حجاب فوق‌العاده آبستن چنین ای است. کافی است چند فیلم دیگر از بازداشت یک دختر جوان و برخورد احتمالا تند یک مأمور با او منتشر شود و روز از نو روزی از نو... 🔻 باید حاکمیت نسبت به حجاب کنش داشته باشد، درست. این مطالبه صریح رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر است، درست. ناهنجاری حجاب دارد از حد می‌گذرد، درست. اما آیا سریع اقدام کردن به‌معنای درست اقدام کردن است؟ 🔻 برخی می‌گویند برای مسئله حجاب کلا از ورود حاکمیت چشم‌پوشی کنیم. راهکار فقط فرهنگی و گفتمانی برخی می‌گویند فقط حاکمیت ورود کند و چون حکومت دینی است وظيفه دارد ولو با قوه قهریه مسئله را حل کند. اما راه میانه‌ای نیز هست. هم اقدام فرهنگی و گفتمانی و هم استفاده از ابزار حاکمیتی. مسئله تعیین نحوه کنش حاکمیت است. تکرار آن هم بدون درس گرفتن از تجربیات سابق که تکرار همان آسیب‌ها است! 🔻 باید بداند در مسئله حجاب هر اقدامی محدود به حجاب نمی‌ماند. ، ، ، و همه باید تدبیر شود. در غیر این صورت نه تنها در موفق نمی‌شویم که شیرینی عملیات وعده صادق نیز به کاممان تلخ می‌شود... 🔻 ما تجارب مهمی در زمینه تدبیر امور پیچیده داریم. عملیات‌هایی پیچیده و ترکیبی مثل و با برخورداری از تدابیر کاملا حساب شده و هماهنگ در حوزه آفندی و پدافندی و سیاسی و رسانه‌ای و اقتصادی برای به نتیجه رسیدن و خنثی کردن طراحی دشمن که بارها در حوزه‌های نظامی رخ داده باید در حوزه‌های ترکیبی پیچیده فرهنگی مثل به کارگیری شود. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
لا تَحزَن إِنَّ اللَّهَ مَعَنا ۖ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلَيهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنودٍ لَم تَرَوها وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذينَ كَفَرُوا السُّفلىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ العُليا ۗ وَاللَّهُ عَزيزٌ حَكيمٌ (توبه: 40) 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
خیالت آسوده، سر عهدِ همیشگی هستیم دشمن از نخوت و غرورش مست، ما ز ذکر علی علی ع مستیم خلق کافر سپرده دل به چه چیز؟ پوشالی؟! ما ولی شیعیان سلطانیم دل به گنبدطلای او بستیم 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📝 ماجرای تعطیلی شنبه‌ها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت اول 🔻 وسط این همه مسئله ریز و درشت در کشور از حجاب گرفته تا طوفان الاقصی و عملیات اخیر و... مسئله به مسئله برای بچه‌های جبهه انقلاب تبدیل نشد. دقیقاً همین مقطع جریانی خزنده از غفلت عمومی بهره برد و با تولید محتوا، ذهنیت سازی و ادبیات آفرینی کوشید پروژه‌ای را بی سروصدا به پیش ببرد. اما موضوع از چه قرار است و چرا بايد نسبت به آن حساس شد؟ 🔹سکانداری جریان غرب‌گرا در ماجرای تعطیلی شنبه 🔻 بنابر رصدی که انجام گرفت بیشترین تولید محتوا اعم از مقاله، مصاحبه، گزارش و... درباره ضرورت تعطیلی شنبه‌ها را جریان همراه با روزنامه و البته با میدان‌داری این روزنامه انجام داد. و می‌دانیم دنیای اقتصاد ارگان مطبوعاتی در کشور است. پس همین مقدار ایجاب می‌کند کمی با حساسیت مسئله را دنبال کنیم. 🔹 معناداری زمان در اسلام 🔻 در فرهنگ دینی دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمان‌ها نگاه ارزشی دارد که توضیح آن در قالب چند مقاله تفصیلی از زوایای مختلف قابل بحث است. عناوینی چون "شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه، روز جمعه، و..." نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمان‌ها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد. در اسلام نسبت به هریک ازاین زمان‌های خاص فراوان درباره ، اهمیت، اعمال، جایگاه و آداب و ادعیه آن وارد شده است. 🔹 زمان و سبک زندگی 🔻 اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم گر در را زمان می‌داند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به است. 🔻 محور تنظیم گری رفتار فردی، اجتماعی و عبادی انسان است. ظرف زمان یکی از بسترهای پدیدآمدن غم و شادی انسان مسلمان است. عید و عزا و حزن و فرح و حتی تفریح و استراحت و عبادت همه بر مدار زمان تنظیم می‌شود. پس زمان امری مهم است. 🔹 پیامدهای فرهنگی تعطیلی شنبه 🔻 تعطیلی شنبه با فرهنگ اسلامی در بلندمدت چه می‌کند؟ 1. نشان می‌دهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به‌طور طبیعی روز دوم به‌عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد می‌شود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن به‌عنوان روز کارهای عقب‌مانده استفاده می‌کنند و جمعه را تعطیل به‌معنای استراحت و تفریح و... به‌شمار می‌آوردند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به‌عنوان روز تعطیل نشان می‌دهد. 2. هیچگاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد. این تحول نرم طی یک شنبه را روز اصلی تعطیلات قلمداد خواهد کرد. 3. جایگاه جمعه در اما جایگاه خطیری است. در اسلام محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگی‌های فردی و دینی به‌شمار آمده است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز می‌شود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در است. تا ده‌ها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده است. روز خاص و است و به‌نوعی از اسلامی شناخته می‌شود. در برابر که است و یکشنبه که است. ما نسبت به روزها غفلت داریم. بعد نمادین دین یکی از عناصر دینی است. عنصر هویت‌ساز مرز شما با غیر شما و شما را تعیین می‌کند. اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، و عدم تشخص آن جامعه می‌گردد. ادامه دارد... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
📝 ماجرای تعطیلی شنبه‌ها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت اول 🔻 وسط این همه مسئله ری
📝 ماجرای تعطیلات شنبه‌ها... (درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه) ✔️ قسمت دوم 🔹 تعطیلی شنبه یا تغییر نظم اجتماعی؟ 🔻 ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم. اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید. 🔻 مسئله فقط تعطيلي یک روز نیست، مسئله تغییر است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.) 🔹 نظم جهانی یا نظم اسلامی 🔻 در نامه اخیر ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است: "اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر است." 🔻 این استدلال که باید خودمان را با در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از می‌زدند. اما این جهان، جهانی است که آمریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است. 🔹 ارتجاع تمدنی 🔻 تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ چون و و... پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از سوق دادن کشور به سمت آن نوعی است. 🔹 لزوم تحلیل کلان و غیر اتمیک مسئله 🔻 تأکید می‌کنم را نباید و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها، و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، این تصمیم به است. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تعطیلات-تفصیلی.pdf
591.8K
🔻 کار خوبی از برادران عزیز در پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) ✅ متن گزارش توصیفی_تحلیلی در رابطه با مصوبه اخیر مجلس برای (تعطیلات آخر هفته) 👇🏻 https://eitaa.com/Iran_of_the_future
📍اندر حکایت بازگشت گشت ارشاد... 🔻 دقیقا بعد از خطبه‌های نماز عید فطر وقتی آقا تأکید کردند مسئولین باید به وظیفه خود نسبت به هنجارشکنی عمل کنند، نیروی انتظامی بیانیه داد که از شنبه با مصادیق هنجارشکنی برخورد می‌کند. 🔻 از ظاهر امر و از وضعیت ماه‌های قبل چنین برمی‌آید که اگر این تصریح آقا نبود، اقدام عاجلی نیز در دستور کار قرار نمی‌گرفت. 🔻 اینکه مطالبه آقا قطعاً باید اجرا شود که محل ترديد نیست اما همه حرف را باید باهم دید. به این بخش دقت کنیم: "... همان‌طور که دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، مسئولان نیز باید و برنامه داشته باشند که دارند و باید از انجام و بدون برنامه پرهیز شود." 🔻 نه اینکه به بهانه برنامه نداشتن اقدامی نکنیم و نه اینکه به بهانه مطالبه آقا یکدفعه بدون تدابیر چندلایه اقدام به عملیات کنیم! نه افراط و نه تفریط. اما همین چندروزی که از اجرای طرح گذشته کم‌کم آسیب‌های قابل حدس آن دارد نمایان می‌شود. گویی بسیاری از اقدامات مصداق همان است که آقا هشدار داده بودند. 🔻 تنها امری که می‌تواند پیروزی ایران در مقابل اسرائیل و احساس غرور ملی و را تبدیل به گسست و شکست کند اجرای غلط سیاست‌های حجاب است. ➖➖➖➖ 📝 یادداشت مرتبط: از عملیات وعده صادق تا طرح حجاب (صیانت از عملیات وعده صادق در افکار عمومی) 🔻🔻 https://eitaa.com/taalighat/1390 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
📍اندر حکایت بازگشت گشت ارشاد... 🔻 دقیقا بعد از خطبه‌های نماز عید فطر وقتی آقا تأکید کردند مسئولین ب
♦️عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به‌دلیل در حوزهٔ تذکر دریافت کرده‌اند. 🆔 @taalighat
🔻 امروز بعد از و حالا بعد از عملیات که ایران وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود شده و نظم جدیدی در جهان در حال پدیدآمدن است و باید همه توان و ذهن و اندیشه و عمل خود را برای این دنیای جدید و طراحی و آن برای مردمان این سرزمین کند، و در این فکر باشیم که چگونه احساس و حس و افتخار را توسعه و به تبدیل کنیم... اما هر روز درگیر یک دعوای حیدری نعمتی می‌شویم و امروز هم درگیر اینکه آیا فضائلی راست گفت یا دروغ! کی صورتی است و کی قهوه‌ای! نحن فی الآفساید... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📚 پرونده ویژه روزنامه همشهری و پاسخ به ابهامات مختلف درباره تعطیلی شنبه و پنجشنبه 📍شنبه را قرمز نکنید (دلایلی در تأیید تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و منتفی‌شدن تعطیلی شنبه‌ها) 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تعلیقات
حجاب‌نوشت (5) 📍از عملیات وعده صادق تا طرح حجاب (صیانت از عملیات وعده صادق در افکار عمومی) 🔻 یکی ا
حجاب‌نوشت (6) طرح نور و لزوم تدابیر چندلایه 🔻 در دو یادداشت "حجاب و اقتدار" و "مرز بین اقتدار و اختناق" بر لزوم نقش حاکمیت در مسئله حجاب تأکید کردم. همانطور که گفته شد مسئله در شیوه "اعمال اقتدار" است. حال که طرح نور به‌عنوان الگوی اقدام انتخاب شده، حول همين مدل و تدابیر لازم سخن می‌گوییم: 🔻 پیوست رسانه‌ای (ابتکار عمل در تولید تصویر و بازنمایی رسانه‌ای) 🔹 توجه به این سخن رهبری که "قدرت رسانه از قدرت موشک و پهپاد بیشتر است" را جدی بگیریم. کنش شما، مصاحبه شما، حضور میدانی شما در رسانه بازتاب و تفسیر دارد. روایت می‌شود، پس را قبل و بعد از ماجرا شما باید بسازید. (بازنمایی و تصویرسازی رسانه‌ای) یک گام در تولید روایت اول، تولید تصویر از مدل جدید ورود حاکمیت به عرصه حجاب با تولید رسانه‌ای و تیزرهای تبیینی است. فضاسازی فکری و ذهنیت‌سازی برای مخاطب با ابتکار عمل شما ساخته می‌شود. اگر این اقدام درست رخ دهد، حتی خطای احتمالی ذیل ابر تصویر ساخته شده منحل می‌شود. 🔻 بازنمایی و تصویرسازی اجتماعی 🔹 نمود اجتماعی شما چیست؟ گشت ارشاد یا به‌تعبیر جدید طرح نور، در متن جامعه چه قاب و تصویری را خلق می‌کند؟ تقابل حاکمیت _ مردم خشونت یا اقتدار تقابل اقلیت _ اکثریت تقابل چادر _ روسری شما دارید چه تصویری می‌سازید؟ این تصویر از قبل باید از زوایای مختلف طراحی و تدبیر شده باشد: نحوه پوشش نحوه حضور و ترکیب تیم نحوه گفتگو و تعامل با مردم طراحی ماشین گشت ارشاد رنگ و لباس و شمایل مأموران (عدم لباس امنیتی) زبان بدن مأموران مجهز بودن لباس‌ها به دوربین و ده‌ها آیتم دیگر... این‌ها بخشی از تصویرسازی اجتماعی ماست. مردم باید مأمور پلیس را کنار خود ببینند، نه در مقابل خود. 🔻 گفتگو با جامعه و رونمایی از مختصات طرح جدید مسئولین می‌بایست با مردم گفتگو کنند. عمومی صورت پذیرد. برای تک‌تک جملات فکر شده باشد. این گفتگو بروز و حاکمیت باشد. و در آن به پاسخ و و مواجهات کاملاً روشن باشد. 🔻 تولید پشتوانه نخبگانی و اجتماعی گفتگو با نخبگان یکی از ارکان اجرای طرح است. یعنی آنچه مخاطب خود را قرار داده است. نمی‌توان برای جامعه طرحی را اجرا کرد بدون آنکه او را شناخت. جامعه جهت‌گیری کلی خود را از دریافت می‌کند. نباید بعد از اجرای طرح همه از موافق و مخالف ابراز بی اطلاعی کنند. پس بايد پیش از طرح با نخبگان از طیف‌های گوناگون گفتگو شود. آن‌ها به وجود اندیشه و در پس طرح اذعان کنند. این اذعان موجب می‌شود از سطح واکنش و تندی آن کاسته شود. و از سوی دیگر موج همراهی و به‌چشم بیاید. 🔻 تدبیر و طراحی سناریو برای انواع احتمالات حین اجرای طرح هنگام اجرای طرح با چند دسته واکنش مواجهیم و برای هرکدام چه سناریویی داریم: افرادی که با صرف حضور پلیس حجاب را رعایت می‌کنند. افرادی که با صرف تذکر حجاب را رعايت می‌کنند. افرادی که اعتنا نمی‌کنند. افرادی که اقدام به مقابله، فحاشی و درگیری می‌کنند. عمده مشکل در ناحیه مخاطب چهارم است که تبدیل به می‌شود. با این دسته محدود چه کنیم؟ پیشنهاد: به‌هیچ‌وجه در محل وقوع درگیری بازداشت نشود. تصویر تقابل ایجاد نشود. تصویر طرف اخذ شده و پس از مراجعت به منزل بازداشت شود. یعنی شما در متن جامعه اجازه ثبت تصویر هیچ درگیری را نمی‌دهید به او نیز امنیت برخورد نمی‌دهید. 🔻 آغاز محدود و بازخوردگیری طرح نباید از ابتدا به‌صورت گسترده آغاز شود. آغاز به‌صورت محدود و بعد بازخوردگیری اجتماعی و بازسازی طرح متناسب با پیمایش های اجتماعی 🔻 آغاز همزمان چند لایه‌ای طرح‌های ناظر به حجاب همه اذعان دارند بحث حجاب دارای چندلایه متراکم است. پس اعمال اقتدار نبايد منحصر در لایه اجتماعی باشد. ضلع و شناسایی گروه‌های سازمان‌یافته اشاعه فحشا لباس‌های هنجارشکن پیج های تهییج کننده و دارای نقش هماهنگ کننده گروه‌های فعال در زمینه امربه معروف و کارهای ایحابی (جانمایی دقیقا در نقاط آغاز طرح حجاب) و... همه بايد به‌صورت همزمان آغاز شود. 🔻 پرهیز از مخابره این پیام غلط به جامعه همه این اقدامات باید با ملاحظه یک امر اساسی باشد: جامعه‌ای که با تورم، گرانی، بیکاری و... دست و پنجه نرم می‌کند نبايد حس کند همه هم و غم حاکمیت متمرکز در مسئله حجاب است و نه حل مشکلات معیشتی مردم. این پیام غلط موجب می‌شود همراهی اجتماعی کاهش یافته و کارهای خوب دیگر حاکمیت به‌چشم نیاید. 🔰️ آنچه گذشت تنها یک برش از تدبیر چندلایه به‌عنوان نمونه بود. مقصود اصلی اینکه در دنیای امروز بدون لحاظ پیچیدگی های امر اجتماعی نمی‌توان دست به اقدامات کلان زد. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat