✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار «تقوا» در انسان و جامعه (بخش دوم)
🔸#تقوا به انسان آزادى معنوى مىدهد، یعنى او را از اسارت و بندگى هوا و #هوس آزاد مىکند، رشته آز و #طمع و #حسد و #شهوت و #خشم را از گردنش برمىدارد و به این ترتیب ریشه رَقّیَتها و بردگی هاى اجتماعى را از بین مىبرد.
💠تقوا و آزادى
🔹لازمهی اینکه انسان از زندگى حیوانى خارج شود و یک #زندگى_انسانى اختیار کند این است که از #اصول_معین و مشخصى پیروى کند، و لازمهی اینکه از اصول معین و مشخصى پیروى کند، این است که خود را در #چهارچوب همان #اصول محدود کند، و از حدود آنها #تجاوز نکند، و آنجا که هوا و #هوس هاى آنى او را تحریک مىکند که از حدود خود تجاوز کند خود را #نگهدارى کند. نام این «خود نگهدارى» که مستلزم ترک امورى است #تقوا است.
🔹نباید تصور کرد که #تقوا از مختصات دیندارى است، از قبیل نماز و روزه، بلکه تقوا #لازمه_انسانیت است. انسان اگر بخواهد از طرز زندگى حیوانى و جنگلى خارج شود ناچار است که #تقوا داشته باشد. در زمان ما مىبینیم که تقواى اجتماعى و سیاسى اصطلاح کردهاند. چیزى که هست #تقواى_دینى یک علوّ و قداست و استحکام دیگرى دارد و در حقیقت تنها روى پایه #دین است که مىتوان #تقوایى_مستحکم و با مبنا به وجود آورد، و جز بر مبناى محکم #ایمانبهخدا نمىتوان بنیانى مستحکم و اساسى و قابل اعتماد به وجود آورد.
🔹قرآن کریم مىفرماید: «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى تَقْوى مِنَ اللهِ وَ رِضْوانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى شَفا جُرُفٍ هارٍ» [۱] (آیا آن کس که #بنیان_خویش را بر مبناى #تقواى_الهى و رضاى او بنا کرده بهتر است، یا آن که بنیان خویش را بر #پرتگاهى_سستِ مشرف بر آتش قرار داده است؟). به هر حال #تقوا، اعمّ از تقواى مذهبى و الهى و غیره، لازمه انسانیت است و خود به خود مستلزم ترک و اجتناب و گذشت هایى است. [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] سوره توبه، آيه ۱۰۹
[۲] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار شهید مطهری، تقوا، ده گفتار، ایران، انتشارات صدرا، چ ۸، ۱۳۷۷ش، ج ۲۳، ص ۶۹۷
پدیدآورنده: حمید حنائی نژاد
منبع: وبسایت راسخون
#تقوا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بسط فقه معرف وجود حضرت صادق (عليه السلام)
🔹معرف #حضرت_صادق - سلام الله علیه - بعد از اینکه خود #پیغمبر معرف است، خود وجودش معرف است. این #فقهی است که با زبان ایشان بسط پیدا کرده است، که برای احتیاج بشر از اول تا آخر، هر مسئلهای پیش بیاید، مسائل مستحدثه، مسائلی که بعدها خواهد پیش آمد، که حالا ما نمیدانیم، این #فقه از عهده جوابش بر میآید، و هیچ احتیاج ندارد به این که یک تاویل و تفسیر باطلی بکنیم.
🔹خود #فقه، خود #کتاب و #سنت، خود فقهی که اکثرش را #حضرت_صادق - سلام الله علیه - بیان فرموده است، این #فقه همه #احتیاجات #صوری و #معنوی و #فلسفی و #عرفانی همه بشر را در طول مدت الی #یوم_القیامه [تامین کرده] این محتوایش این طور است. اینها معرفی است که خود اینها معرف این بزرگواراناند و ما نمیتوانیم که از آنها تعریفی بکنیم که لایق آنها باشد.
بیانات حضرت امام ۶۶/۸/۱۹
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار «تقوا» در انسان و جامعه (بخش دوم)
🔸#تقوا به انسان آزادى معنوى مىدهد، یعنى او را از اسارت و بندگى هوا و #هوس آزاد مىکند، رشته آز و #طمع و #حسد و #شهوت و #خشم را از گردنش برمىدارد و به این ترتیب ریشه رَقّیَتها و بردگی هاى اجتماعى را از بین مىبرد.
💠تقوا و آزادى
🔹لازمهی اینکه انسان از زندگى حیوانى خارج شود و یک #زندگى_انسانى اختیار کند این است که از #اصول_معین و مشخصى پیروى کند، و لازمهی اینکه از اصول معین و مشخصى پیروى کند، این است که خود را در #چهارچوب همان #اصول محدود کند، و از حدود آنها #تجاوز نکند، و آنجا که هوا و #هوس هاى آنى او را تحریک مىکند که از حدود خود تجاوز کند خود را #نگهدارى کند. نام این «خود نگهدارى» که مستلزم ترک امورى است #تقوا است.
🔹نباید تصور کرد که #تقوا از مختصات دیندارى است، از قبیل نماز و روزه، بلکه تقوا #لازمه_انسانیت است. انسان اگر بخواهد از طرز زندگى حیوانى و جنگلى خارج شود ناچار است که #تقوا داشته باشد. در زمان ما مىبینیم که تقواى اجتماعى و سیاسى اصطلاح کردهاند. چیزى که هست #تقواى_دینى یک علوّ و قداست و استحکام دیگرى دارد و در حقیقت تنها روى پایه #دین است که مىتوان #تقوایى_مستحکم و با مبنا به وجود آورد، و جز بر مبناى محکم #ایمانبهخدا نمىتوان بنیانى مستحکم و اساسى و قابل اعتماد به وجود آورد.
🔹قرآن کریم مىفرماید: «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى تَقْوى مِنَ اللهِ وَ رِضْوانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى شَفا جُرُفٍ هارٍ» [۱] (آیا آن کس که #بنیان_خویش را بر مبناى #تقواى_الهى و رضاى او بنا کرده بهتر است، یا آن که بنیان خویش را بر #پرتگاهى_سستِ مشرف بر آتش قرار داده است؟). به هر حال #تقوا، اعمّ از تقواى مذهبى و الهى و غیره، لازمه انسانیت است و خود به خود مستلزم ترک و اجتناب و گذشت هایى است. [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] سوره توبه، آيه ۱۰۹
[۲] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار شهید مطهری، تقوا، ده گفتار، ایران، انتشارات صدرا، چ ۸، ۱۳۷۷ش، ج ۲۳، ص ۶۹۷
پدیدآورنده: حمید حنائی نژاد
منبع: وبسایت راسخون
#تقوا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام:
🔸«إنّا أهلُ بَيتٍ أكرَمَنَا اللهُ بِالإِسلامِ، واختارَنا واصطَفانا واجتَبانا، فَأَذهَبَ عَنَّا الرِّجسَ وَ طَهَّرَنا تَطهيرًا، والرِّجسُ هُوَ الشَّكُّ، فَلا نَشُكُّ فِی اللهِ الحَقِّ وَ دينِهِ أبَدًا، وَ طَهَّرَنا مِن كُلِّ أفنٍ وَ غَيَّةٍ».
🔹ما از خاندانى هستيم كه خداوند با #اسلام گراميمان داشته است و ما را #برگزيده، انتخابمان كرده است و هرگونه #پليدى و رجس را از ما دور كرده، و كاملاً #پاكمان گردانيده است؛ پليدى و رجس، همان شكّ است و ما هرگز در وجود خداى حقّ و دين او ترديد نمیكنيم. خداوند ما را از هرگونه سست رأيى و گمراهى پاك گردانيده است.
📕امالی طوسی، ۵۶۲، ۱۱۷۴ عن عبدالرحمن بن كثير عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم السلام
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام حسن مجتبی (عليه السلام) دارای چه ويژگی های شخصيتی بودند؟
🔹#امام_حسن (علیه السّلام)، از چهره های برجسته #اخلاقی است که #رفتار و #کردارش روشنگر راه هدایت است. #رسول_خدا (صلّی اللّه علیه و آله) در سخنان زیادی علاقه خویش را به فرزندشان #امام_حسن (علیه السّلام) بیان کرده و از دیگران نیز خواستند تا او را دوست بدارند. تعبیرهایی نظیر: «اَللّهُمَّ إِنِّی قَدْ أَحْبَبْتُهُ فَأُحِبُّهُ وَ أُحِبُّ مَنْ یُحِبُّهُ». [۱] «مَنْ أَحَبَّنِی فَلْیُحِبُّهُ وَ لِیَبْلُغِ الشَّاهِدُ مِنْکُمْ الْغَائِبَ». [۲] «مَنْ أَحَبَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ فَقَدْ أَحَبَّنِی وَ مَنْ أَبْغَضَهُمَا فَقَدْ أَبْغَضَنِی». [۳] «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَنْظُرَ إِلَی سَیِّدِ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلْیَنْظُرْ إِلَی الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ». [۴] نمونه هایی از کلماتی است که #رسول_خدا (صلّی الله علیه و آله) درباره فرزندشان #امام_حسن (علیه السّلام) فرموده است.
🔹درباره ویژگیهای عبادی #امام (علیه السلام) مطالبی نقل شده است. از جمله درباره #سفرهای_حج آن حضرت که پیاده انجام شده، آمده است که: «إِنِّی لَأَسْتَحْیِ مِنْ رَبِّی أَنْ أَلْقَاهُ وَ لَمْ أَمْشِ إِلَی بَیْتِهِ، فَمَشَی عِشْرِینَ مَرَّةً مِنَ الْمَدِینَةِ عَلَی رِجْلَیْهِ». [۵] (من شرم دارم که خداوند را ملاقات کنم در حالی که #پیاده به خانه او نرفته باشم. پس بیست بار از مدینه با پای پیاده به زیارت خانه خدا رفت). در نقل دیگری آمده است که آن حضرت بیست و پنج بار با پای پیاده به سفر حج رفت. [۶] «ابن سعد» در نقل خود پانزده بار ذکر کرده است. [۷]
🔹#بذل و #بخشش در راه خدا، یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی آن امام بزرگوار است که زبانزد خاص و عام بوده است. زمانی که «اسماعیل بن یسار» همراه «عبدالله بن انس» برای گرفتن پول به شام، نزد معاویه رفته و چیزی به دست نمی آورند، اسماعیل در شعری خطاب به دوستش «ابن انس» می گوید: «لعمرک ما إلی حسن رحلناو لا زرنا حسینا یا بن انس» [۸] (به جان تو سوگند ای فرزند انس که ما به سوی [امام] #حسن (علیه السّلام) نرفته و به زیارت حسين (علیه السّلام) نشتافته بودیم). مقصود او چنین بود که اگر زیارت این دو برادر است که زائر با دست پر باز می گردد.
🔹در نقلی آمده است که شخصی حضور #امام_حسن (علیه السّلام) رسید و اظهار نیاز کرد. حضرت به او فرمود: نیازهایت را بنویس و به من ده. زمانی که او نوشت و آورد، #امام (عليه السلام) دو برابر نیازش پرداخت. [۹] و در روایت دیگری آمده است که #امام (عليه السلام) در طول زندگی خود، سه بار و هر بار نیمی از تمامی ما یملک خود را در راه خدا بخشید. [۱۰]
🔹«ابو هارون نامی» گوید: در سفر حج به مدینه رفتیم، گفتیم سری به فرزند رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) بزنیم و سلامی بر او بکنیم. نزد آن بزرگوار رفتیم و از سفر خود گفتیم. وقتی بازگشتیم، برای هر کدام ما چهارصد فرستاد. نزد آن حضرت برگشته گفتیم که وضعمان خوب است. حضرت فرمود: «لَاتُرَدُّوا عَلَیَّ مَعْرُوفِی». [۱۱] به #امام_حسن (علیه السّلام) گفتند: «فِیکَ عَظَمَةٌ»؛ (شما عظمت خاصی دارید). امام فرمود: «لَا بَلْ عِزَّةٌ، قَالَ اللهُ تَعَالَی: فَلِلّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ» [۱۲] (این عظمت نیست بلکه عزت است، خداوند فرموده است: عزت برای خدا، پیامبرش و مؤمنان است).
🔹#امامحسنمجتبی (عليه السلام) در مدت هشت نه سالی که پس از صلح در مدینه بودند، مرتب با شیعیان کوفه که برای حج به حجاز میآمدند دیدار داشتند. طبیعی است که آنها حضرت را به عنوان امام خود پذیرفته و در کار دینداری خود از آن حضرت بهره می بردند. مردی از شامیان گوید: روزی در مدینه شخصی را دیدم با چهره ای آرام و بسیار نیکو و لباسی در بر کرده که به طرز زیبایی آراسته و سوار بر اسب. درباره او پرسیدم. گفتند: #حسنبنعلیبنابیطالب (عليه السلام) است،
🔹خشمی سوزان سر تا پای وجودم را فرا گرفت و بر #علیبنابیطالب (عليه السلام) حسد بردم که چگونه او چنین پسری دارد. پیش او رفته و پرسیدم آیا تو فرزند علی هستی؟ وقتی تأیید کرد، سیل دشنام و ناسزا بود که از دهان من به سوی او سرازیر شد. پس از آن که به ناسزاگویی پایان دادم از من پرسید: آیا غریب هستی؟ گفتم: آری. فرمود: با من بیا، اگر مسکن نداری به تو #مسکن می دهم و اگر پول نداری به تو #کمک می کنم و اگر نیازمندی، #بینیازت سازم. من از او جدا شدم در حالی که در روی زمین محبوبتر از او نزد من کسی نبود. [۱۳]
#مآخذدرمنبعموجوداست
📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (علیهم السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، ۱۳۸۱ ش، چاپ ششم، ص ۱۶۵ با مقداری تلخیص
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اعتراف معاویه به غصب حق اهلبیت علیهم السلام
🔹اهل منبر خوب استقصا نمیکنند روایات عامه (اهل سنت) را درباره این مطالب که آنچه اینها نقل کردهاند حجت است. میگوید حضرت #امام_حسن تشریف داشت، #یزید هم بود، #معاویه هم بود، شاید کس دیگری هم بوده که این را نقل کرده. #حضرتاماممجتبی سلام الله علیه، کلمهای گفت، [که] در نظر آنها تند بود، بر علیه #معاویه بود. [اما] وقتی که داشت تشریف میبرد، [معاویه] یک جایزه خطیرهای (بزرگی) برای او حواله داد.
🔹#یزید اعتراض کرد؛ او آن حرف را به تو زد، [تو] به او این مقدار جایزه میدهی؟ [معاویه] گفت: «یا بُنَیَّ، والله إنَّ أَلْحَق لَهُمْ، أَخَذْناهُ مِنْهُمْ أَفَلا نُرْدِفُهُمْ دآبةً أَخَذْناها مِنْهُمْ؟!» (فرزندم! #حق [حکومت] از آن ایشان (خاندان پیامبر) است، و ما [به ظلم] از آنها گرفتهایم! آیا آنها را بر مرکبی که از آنها غصب کردهایم، سوار نکنیم!)؛ حاضر نباشیم پشت سر خودمان هم بنشینند؟ چه کلمه بسیار عجیب و غریبی است! آدم اینها را نباید حفظ کند؟ ما در روایات خودشان، عجائب و غرائب دیدهایم، بر له (به نفع) #اهل_بیت علیهم السلام، علیه دشمنان اهل بیت.
بیانات حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) در درس خارج فقه، کتاب حج، ١۴ دی ١٣٨۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار «تقوا» در انسان و جامعه (بخش سوم و پایانی)
🔸#تقوا به انسان آزادى معنوى مىدهد، یعنى او را از #اسارت و بندگى هوا و #هوس آزاد مىکند، رشته آز و #طمع و #حسد و #شهوت و #خشم را از گردنش برمىدارد و به این ترتیب ریشه رَقّیَتها و بردگی هاى اجتماعى را از بین مىبرد.
💠اثر اخروى تقوا
🔹اثر #تقوا در #آخرت این است که #گناهان گذشته را پاک مىکند، کفاره عمل گذشته است، یعنى [گناهان گذشته را] محو مىکند: «وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ». مقصود این است که اثر گناهان گذشته را جبران مىکند، چون #تقواى_واقعى [همراه با] #توبه است. کسى که یک آلودگی هایى در گذشته داشته، هنگامى #باتقوا خواهد بود که از آن آلودگیها #توبه کند. پس اثر آن گناهان گذشته پاک مىشود، مجازات اخروى هم از انسان سلب مىشود، یعنى خدا دیگر بنده باتقوایش را به خاطر گناهان گذشتهاش مجازات نمىکند.
🔹«وَ اللهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ» (خدا صاحب فضل و بزرگ است). #قرآن_کریم در این آیات مىخواهد ما را توجه بدهد که اگر ایمان ما #ایمان_واقعى باشد، و اگر عمل ما #عمل_اسلامى باشد، و اگر جامعه ما #جامعه_مسلمان باشد، مشمول انواعى از #عنایتهای_الهى خواهیم بود و موفقیتها خواهیم داشت. «انْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً» (#تقوا داشته باشید تا #روشنبین باشید)؛ و این خودش چه #موفقیت_بزرگى است که یک فرد یا یک جامعه روشنبین باشد.
🔹گاهى #قرآن بر همین اساس داستان نقل مىکند، یعنى جریان هایى از تاریخ مسلمین را نقل مىکند که به موجب این جریانها نشان مىدهد که در صدر اول، خداوند چگونه پیغمبر خودش را و به تبع، مؤمنینى را که همراه او بودند، چون بر راه حق و بر راه خدا و بر راه #تقوا بودند مؤیَّد کرد و از چه مضایق و #تنگناهایى نجات داد، و برعکس #دشمنان آنها را با آن همه قدرت و سطوت، با آن همه طنطنه و طُمطُراق نیست و نابود کرد. همه اینها را به صورت #درس_عملى بیان مىکند. [۱]
پی نوشت
[۱] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار شهید مطهری، آشنایى با قرآن ۱-۵، ۱۳۷۷ش، ج ۲۶، صص ۲۲۳-۲۲۲
پدیدآورنده: حمید حنائی نژاد
منبع: وبسایت راسخون
#تقوا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«جنگ شناختی»، مهمترین راهکار دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی
🔹سخن از #جنگ_شناختی سخنی تازه نیست، از روزگاران دور، هرگاه قدرتی قصد داشت #حکومتی را براندازد، چنانچه #توان_نظامی این کار را نداشت و یا هزینه آن را سنگین می دید، سعی میکرد تا با روشهای مختلفی غیر از حمله نظامی به هدف خویش نائل آید. گاه از روشهای #امنیتی و گاه از روشهای #فرهنگی و #تبلیغی استفاده میکند. متخصصان جنگ شناختی، به حضور #جنگ_شناختی در همه اعصار اذعان داشته و قدمت آن را به بلندای تاریخ انسان میدانند.
🔹دوره معاصر که مناسبات سیاسی و فرهنگی در جهان امکان جنگ مستقیم را کاهش داده و بهتر بگوییم #جنگ_نظامی به صرفه و صلاح حکومتها نمیباشد، الگوی #جنگ_شناختی و تقابل بی صدای طرفهای درگیر نمایان شده و جنگجویان این نوع از جنگ با #اسلحههایی که به گلوله اندیشه و #فناوریهایذهن مسلح هستند، به مغز یکدیگر #شلیک میکنند. #انقلاب_اسلامی به عنوان یک اندیشه و الگوی سیاسی نوین، ضربه سنگینی بر استیلای #جهان_غرب وارد کرد.
🔹نظام سلطه تمامی اشکال براندازی سخت از جمله #شورش، #کودتا و #جنگ_نظامی را علیه انقلاب تجربه کرد، اما ایستادگی و #مقاومت ملت ایران تحت رهبری «ولی فقیه»، #دشمن را بر این واقعیت رهنمون ساخت که استفاده از گزینه سخت و نظامی نمیتواند در برابر #ایمان و اعتقاد مردم ایران کارآمد باشد، بلکه برعکس موجبات برانگیختن، #وحدت و همبستگی هر چه بیشتر #ملت_ایران را فراهم میکند، لاجرم مقابلهای پیچیدهتر از پیش با رویکردی جدید با عنوان #جنگ_شناختی را برگزید.
🔹از دید کارشناسان سیاسی کشورهای غربی دیگر نمیتوان با یورش نظامی و #جنگ_سخت نظام #جمهوری_اسلامی را که امروزه به لحاظ وسعت سرزمینی، کمیت جمعیت، کیفیت نیروی انسانی، امکانات نظامی، منابع طبیعی سرشار و موقعیت جغرافیایی ممتاز در غرب آسیا به #قدرتی_کمنظیر تبدیل شده است، سرنگون کرد، بلکه تنها راه پیگیری مکانیسمهای جنگ شناختی است. در واقع برخی اعتقاد دارند #جنگ_شناختی گستردهترین تلاشی است که علیه ملت ایران و #انقلاب_اسلامی تاکنون به مرحله اجراء گذاشته شده است.
🔹#نامحسوس بودن، #تدریجی و #آرام بودن، #ابهام و #پیچیدگی داشتن، پر شمول و #فراگیر بودن و غلبه بُعد شناختی بر سایر ابعاد از مهمترین ویژگیهای این جنگ است. هدف اصلی آنان در این #نبرد_شناختی، مقابله با عناصر و مؤلفههای قدرت نرم و مقومهای نظام جمهوری اسلامی است، چرا که پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و مهمترین انقلاب نرم و فرهنگی، خطر گسترش و نفوذ قدرت جمهوری اسلامی ایران را به دشمنانش گوشزد میکند.
🔹برخی معتقدند جنگ شناختی #دشمنان جمهوری اسلامی ایران در بستر #فرهنگ انجام میشود و دارای ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نظامی است. #فرهنگ راه و رسم زندگی است، نقش آن برای یک #جامعه، به مثابه روح برای جسم آدمی است، و اساسا موفقیت و پیروزی یک قوم و ملت در زمینه مادی و معنوی جز به بالندگی فرهنگی امکان پذیر نیست. یکی از شئون مهم #فرهنگ و یکی از زیرساختهای فرهنگ ملی، #فرهنگ_دفاعی است، یعنی هنر خوب عمل کردن در امر دفاع و استفاده بهینه از مجموعه دستاوردهای مادی و معنوی برای حفاظت از چیزی که قصد دفاع از آن را داریم، به عبارت دیگر یعنی هنر دفع خطر بر اساس موازین و معیارهای مکتبی است.
🔹اساسا سیستم دفاعی کشورها به انحای مختلف تحت تأثیر #فرهنگ_دفاعی و راهبردی آنها قرار دارد، چرا که این فرهنگ با گذشت زمان و مواجهه با تهدیدات و چالش های مختلف شکل گرفته و استحکام یافته است. #فرهنگ_دفاعی استحکام بخش قدرت درونی نظام است. اگر فرهنگ دفاعی کشور به هر نحوی تضعیف و یا منحرف شود، ممکن است سنگرهای راهبردی نظام که تا کنون فتح ناشدنی بودند، مورد رخنه و هجوم قرار گیرند.
🔹در ایران با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تغییر شاخصههای بنیادین در عرصههای مختلف، در حوزه #فرهنگ_دفاعی نیز مؤلفههایی همچون نفی سازش، دفاع از مظلوم، استکبارستیزی و مبارزه با دشمن، جهاد و شهادت و... شکل گرفت و نهادینه شده است، به همین دلیل #دشمنان انقلاب اسلامی برای از پای درآوردن این درخت تناور، تمام نیروی خود برای دستیابی به اهداف خویش را به کار گرفتهاند که میتوان مهمترین اهرم برای دستیابی به این اهداف را «پیادهسازی الگوی #جنگ_شناختی علیه نظام جمهوری اسلامی» بیان کرد.
✍محسن علیکرمی؛ کارشناس ارشد علوم ارتباطات
منبع: فارس
#جنگ_شناختی #جنگ_نرم #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️قدرت بدون انسانیت سبب فساد دنیا
🔹مرحوم مدرس - رحمة الله علیه - آن طوری که من شنیدم که ایشان گفتند. ایشان گفتند که #شیخ_الرئیس (بوعلی سینا) میگفته است که من از #گاو میترسم، برای اینکه #شاخ دارد و #عقل ندارد. این یک مسئله است. حالا فرضاً هم شیخ نگفته باشد، اما مسئله است. گاو شاخ دارد و عقل ندارد، قدرت دارد عقل ندارد.
🔹این هایی هم که در دنیا الآن #فساد راه میاندازند از همان سنخ هستند که شاخ دارند #عقل ندارند، #قدرت دارند #انسانیت ندارند... شما ملاحظه بکنید در هر جای دنیا که یک #فسادی وارد میشود برای همین معنا است که آن کسی که در آنجا، در آن نقطه قدرت دارد، این #قدرت دارد #عقل ندارد، قدرت دارد #انسانیت ندارد. این عقلی که من عرض میکنم آن عقلی است که «ما عُبِدَ بِهِ الرَّحْمن» [۱] و الّا - تدبیر - #شیطنت و تدبیر را اینها هم دارند.
🔹اما آن عقلی که #عقل_سالم باشد و بتواند انسان را به #ارزشهای_انسانی برساند ندارند. مجرد دانشمند بودن به یک معنا، این فایده ندارد. ممکن است که یک کسی #دانشمند بسیار بزرگی باشد لکن آن #عقل را نداشته باشد، #دانش خودش را صرف #فساد بکند، صرف تباه کردن #ملتها بکند. اینها دارند قدرت خودشان را صرف میکنند در اینکه ملتها را #تباه بکنند، تحت #ستم بکشند.
پی نوشت؛
[۱] آنچه که خدای بخشنده به آن، پرستش میشود.
📕صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۰۷ و ۲۰۸
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️یک «شیعه منتظِر» چه وظایف و رسالت هایی بر عهده دارد؟
💠بخشی از وظایفی که می تواند در رشد و بالندگی جامعه اسلامی و منتظران فرج مؤثر باشد به شرح زیر است:
1⃣«شناخت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)»
🔹مهمترین وظیفه شیعه، «شناخت امام خویش» است. در اهمیّت این مسأله همین بس که در روایات متواتر که شیعه و سنّی آن را نقل کرده اند، آمده است: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیّة» [۱] (هرکس بمیرد و #امام_زمانش را نشناسد، به #مرگ_جاهلیّت مرده است). در روایات از ائمه معصومین (علیهم السلام) آمده است که: «#شناخت_امام آن است که انسان بداند که #اطاعت از آنها #واجب است و انسان باید از آنها پیروی کامل و خالص داشته باشد». بدون تردید مراد از #شناخت_حضرت، شناختی است که شیعیان را از #شبهههای_ملحدان در امان نگه دارد، و سبب نجات از اعمال گمراه کننده مدعیان دروغین مهدویّت یا مدعیان ارتباط با حضرت باشد.
2⃣«پیوند و ارتباط معنوی با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)»
🔹دیگر وظیفه شیعه در دوران غیبت، حفظ و «تقویتِ پیوند معنوی» با #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تجدید دائمی عهد و پیمان با حضرت است. #منتظران_واقعی ظهور هرگز نباید احساس کنند که در جامعه دارای مسئولیتی نیستند و هیچگونه تکلیفی نسبت به #امام خود ندارند. از شیعیان خواسته شده که در آغاز هر روز با یکی از #دعاهایی که مخصوص #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، با مقتدای خود و #مقام_ولایت ارتباط برقرار کنند.
🔹#شیعه_منتظر اگر در آغاز هر روز با حضور قلب و توجه کامل با امام خود #عهد و پیمان ببندد، هرگز تن به ذلّت و خواری، ظلم و بیعدالتی نمیدهد. نیز هرگز دچار بحران فکری و فرهنگی و از خود بیگانگی و یأس و ناامیدی نمیشود. یکی از دعاهایی که در این موضوع وارده شده #دعای_عهد است که از مضامین بسیار بالایی برخوردار میباشد. این دعا بهترین وسیله برای پیوند منتظران با #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. [۲]
3⃣«خودسازی و کسب فضایل اخلاقی»
🔹یکی دیگر از وظایف #منتظران امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، #تهذیب_نفس و آراستگی به #فضایل_اخلاقی است. در توقیع شریفی که از سوی #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خطاب به شیخ مفید نگاشته شده، آمده است: «از علل طولانی شدن غیبت و محروم ماندن شیعیان از ملاقاتشان با ما، #اعمال_ناشایستی است که آنان مرتکب میشوند و ما را ناراحت میکنند». [۳]
🔹از توقیع شریف استفاده میشود که #منتظر_واقعی، از اعمالی که سبب طولانی شدن غیبت حضرت و ناراحتی آن بزرگوار میشود، اجتناب میکند. بر این اساس با شناخت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و پرهیز از #گناهان و در نهایت با #تهذیب_نفس و ارتباط معنوی با حضرت میتوانیم به بخشی از وظایفی که در قبال آن امام بزرگوار داریم، دست یابیم. #امام_صادق (علیه السلام) فرمود: «هر کس از شما بمیرد در حالی که #منتظر این امر (ظهور امام مهدی) باشد، مانند کسی است که با #قائم در خیمه ایشان بوده باشد». [۴]
پی نوشتها:
[۱] بحارالأنوار، ج ۸، ص ۳۶۸
[۲] مفاتیح الجنان
[۳] الاحتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۶۰۲
[۴] المحاسن (احمد بن محمد بن خالد، برقی) ج ۱، ص ۲۷۷، ح ۱۴۹
منبع: وبسایت موسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر (عج) با تلخیص
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام على (عليه السلام):
🔸«إيّاكُم وَالغُلُوَّ فينا، قولوا، إنّا عَبيدٌ مَربوبونَ، و قولوا في فَضلِنا ما شِئتُم».
🔹از تندروى درباره ما بپرهيزيد، ما را بنده و دست پرورده خداوند بدانيد و آنگاه هرچه خواستيد در فضيلت ما بگوييد.
📕الخصال، ۶۱۴/۱۰ عن أبي بصير و محمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا خداى متعال دستور مطالعه در «آفرینش آسمانها» را به انسانها مى دهد؟
🔹#قرآن_مجید در «آیات ۳ و ۴ سوره ملک»، به نظام کلى جهان پرداخته، و انسان را به «مطالعه مجموعه #عالم_هستى» دعوت مى کند، تا از این طریق، خود را براى آن #آزمون_بزرگ آماده کند؛ مى فرماید: «الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماوات طِباقاً» (همان خدایی که #هفت_آسمان را بر روى یکدیگر آفرید). و به دنبال آن، مى افزاید: «ما تَرى فِی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُت» (در خلقت خداوند رحمان هیچ #نقص و #تضاد و #عیبى نمى بینى). با تمام عظمتى که #عالم_هستى دارد، هر چه هست #نظم است و #استحکام، #انسجام، و ترکیبات حساب شده، و #قوانین_دقیق، و اگر بى نظمى در گوشه اى از جهان راه مى یافت، آن را به نابودى مى کشید.
🔹از #نظام_عجیب و شگفت انگیزى که بر یک دانه اتم، و #ذرات_الکترون و پروتون حاکم است، گرفته، تا نظامات حاکم بر کل منظومه شمسى، و منظومه هاى دیگر و #کهکشانها، همه در «سیطره قوانین دقیقى» قرار دارند که، آنها را در مسیر خاصى پیش مى برند، خلاصه، همه جا »#قانون است و #حساب، و همه جا #نظم است و #برنامه.
و در پایان آیه، براى تأکید بیشتر مى فرماید: «فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُور» (بار دیگر نگاه کن و عالم را با #دقت بنگر، آیا هیچ شکاف، #خلل و اختلافى در جهان مشاهده مى کنى؟!). #فُطُور از ماده «فطر» (بر وزن سطر) به معنى شکافتن از طول است، و به معنى شکستن (مانند افطار روزه) و #اختلال و فساد نیز مى آید، و در آیه مورد بحث به همین معنى است.
🔹منظور این است که: هر چه انسان در #جهان_آفرینش دقت کند، کمترین خلل و #ناموزونى در آن نمى بیند. لذا، در آیه بعد، براى تأکید همین معنى مى افزاید: «ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ إِلَیْکَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسِیرٌ» (بار دیگر دیده خود را باز کن، و دو مرتبه به #عالم_هستى بنگر، سرانجام #چشمانت به سوى تو باز مى گردد در حالى که خسته و #ناتوان شده، و در جستجوى خلل و #نقصان در این عالم بزرگ #ناکام مانده است!). #کَرَّتَیْن از ماده «کرّ» (بر وزن شرّ) به معنى توجه و بازگشت به چیزى است، و «کرة» به معنى تکرار و «کَرَّتَیْن» تثنیه آن است، ولى بعضى از مفسران گفته اند: منظور از «کَرَّتَیْن» در اینجا معنى تثنیه نیست، بلکه، منظور #توجههاى_مکرّر، پى درپى و متعدد است.
🔹بنابراین، حداقل #قرآن در این آیات دستور به مردم مى دهد: سه بار در #عالم_هستى بنگرند، و #اسرار_آفرینش را مطالعه کنند، و به یک معنى بارها و بارها دقیق شوند، و هنگامى که نتوانستند کمترین #خلل و نقصانى در این نظام عجیب بیابند، به #آفریننده این دستگاه و #خالق این جهان و علم و قدرت بى پایان #آشناتر شوند. به هر حال، از این آیات، دو نتیجه مهم مى توان گرفت: نخست این که: #قرآن به همه رهروان راه حق، #دستور_مؤکد مى دهد: هر چه مى توانند در #اسرارعالمهستى و شگفتى هاى جهان آفرینش بیشتر #مطالعه و #دقت کنند، و به یک بار و دو بار قناعت ننماید، چه بسیار #اسرارى که در نگاه اول و دوم خود را نشان نمى دهد، #دیدههاى_تیزبین لازم است که بعد از چندین نگاه آنها را بیابد.
🔹دیگر این که: هر قدر انسان در این نظام دقیق تر و باریک تر شود، #انسجام آن را بهتر درک مى کند، انسجامى خالى از هرگونه #نقص، #خلل، کژى و اعوجاج. و اگر، در نظر سطحى و ابتدایی بعضى از پدیده هاى این جهان به عنوان شرور، آفات و فساد دیده مى شود (همچون زمین لرزه ها، سیلاب ها، بیمارى ها و حوادث ناگوارى که گهگاه در زندگى انسان ها رخ مى دهد) در مطالعات دقیق تر روشن مى شود: آنها نیز #اسرار و #فلسفههاىدقیق و مهمى دارند. [۱]
🔹این آیات اشاره روشنى به #برهان_نظم دارد که مى گوید: وجود #نظم در هر دستگاه، نشانه وجود #علم و #قدرتى در پشت آن دستگاه است، و گرنه، حوادث اتفاقى حساب نشده، و تصادف هاى کور و کر، هرگز نمى توانند «مبدأ نظام و حساب» گردد، همان گونه که در حدیث معروف «مفضّل» از #امام_صادق (علیه السلام) آمده است: «إِنَّ الاِْهْمالَ لایَأْتِى بِالصَّوابِ، وَ التَّضادَ لایَأْتِى بِالنِّظامِ»؛ (#مهمل_کارى، هرگز نتیجه درست نمى دهد، و تضاد، مبدأ نظام نمى گردد!). [۲]
پی نوشتها؛
[۱] شرح این مطلب را در مباحث «اثبات وجود خدا» در پاسخ به دلائل مادّیین در زمینه «آفات و بلاها» ذکر کرده ایم، به کتاب «آفریدگار جهان» مراجعه کنید.
[۲] بحار الانوار، ج ۳، ص ۶۳
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چ ۲۹، ج ۲۴، ص ۳۲۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#آفرینش #خلقت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️علاج ما اصلاح نفس است
🔹باید بدانیم که علاج ما #اصلاح_نفس است در همه مراحل، و از این مستغنی نخواهیم بود، و بدون این، کار ما تمام نخواهد شد.
📕به سوی محبوب، ص ۱۰۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«سخن چينی» با چه انگيزه هايی صورت می گيرد؟
🔹اين #رذيله_اخلاقی مانند سایر هم نوعانش پيوند ناگسستنى با بسيارى از رذائل اخلاقى دارد، از جمله #حسد، زيرا شخص #حسود نمى تواند آرامش زندگى ديگران را تحمل كند، و از اين كه دوستان دست به دست هم داده و كارهاى خود را به سرعت پيش مى برند، و يا از محبت و پیوند قوی در بین خانواده ها و همسران، رنج مى برد، سعى مى كند از طريق #سخن_چينى آنها را نسبت به يكديگر #بدبين کرده و به جان هم بيندازد.
🔹#دنياپرستى، از انگيزه های ديگر #سخن_چينى است، چرا كه شخص دنياپرست مى خواهد با #ایجاد_اختلاف در بين ديگران، کار و كسب آنها را به ركود و ورشكستگى بكشاند تا زمینه بهره برداری خودش را فراهم نماید. #نفاق عامل مهم ديگرى در سخن چينى است. #قرآن_مجيد درباره #منافقان مى گويد: «اَلا اِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لكِنْ لا يَشْعُرُونَ»؛ [بقره، ۱۲] (آنها [منافقان] #فساد_كنندگان واقعى هستند، و لكن نمى فهمند). براستی كار آنها ايجاد #فساد، به هر طريق ممكن است، #امام_صادق (علیه السّلام) در حديثى مى فرمایند: «يكى از نشانه هاى #نفاق اصرار بر #سخن_چينى است». [۱]
🔹فرد #سخن_چین نزد اين طرف مى آيد و به عنوان خيرخواهى، از طرف مقابل #بدگويى مى كند، و سخنان زهرآلودى از وى نقل مى نمايد، و نزد طرف مقابل نيز همين عمل را تكرار مى كند. اين شخص دو چهره و #منافق، هدفش #ايجاد_اختلاف، و كشمكش هاى اجتماعى است تا در آن ميان نفس راحتی بكشد. عامل ديگر #سخن_چينى، همان چيزى است كه امروزه به عنوان بيمارى اخلاقى آزاردهى يا #ساديسم معروف است. بعضى هستند كه بر اثر #عقده_حقارت، #انتقام_جويى و يا انحرافات ديگر روانى، از اذيت و آزار ديگران لذت مى برند، و از خوشى آنها ناراحتند.
🔹اين گونه افراد به #سخن_چينى و سعايت پرداخته، تا مردم را به هم بريزند و خود در گوشه اى بنشينند و از جنگ و دعواى آنها لذت ببرند. از بعضى از روايات استفاده مى شود ناپاكى نطفه نيز از عوامل گرايش به سعايت و سخن چينى است. (البته زمينه ساز است نه اين كه افراد را مجبور به اين كار كند) #پيامبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) در حديثى می فرمایند: «اَلسّاعى بِالنّاسِ اِلَى النّاسِ لِغَيْرِ رُشْدِهِ» (كسى كه نزد مردم بر ضد ديگرى #سعايت (سخن چینی) مى كند در مسير صحيح نيست). [بعضى در تفسير جمله لغير رشده گفته اند يعنى لَيْسَ بِوَلَدِ حَلال؛ چنين كسى حلال زاده نيست]». [۲]
🔹عادت به #دروغگویی یکی دیگر از عوامل #سخن_چينى است. شخص #دروغگو اصرار دارد كه سخن اين شخص را به شخص دیگر برساند و ميان آنها #فساد كند هر چند سخنانش دروغ باشد. #پيامبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) در حديث مفصّلى درباره نشانه هاى صفات خوب و بد می فرماید: «اَمّا عَلامَةُ الْكَذَّابِ فَاَرْبَعَةٌ... اِنْ قالَ لَمْ يَصْدُقْ وَ اِنْ قِيلَ لَهُ لَمْ يُصَدِّقْ وَ الَنميمةُ وَ الْبُهْتُ» [۳] (نشانه #دروغگو چهار چيز است: هرگاه سخنى بگويد راست نمى گويد، و اگر سخنى به او بگويند تصديق نمى كند، و #سخن_چينى و بهتان). يعنى هرگاه صفت رذيله #دروغگويى در درون جان انسان متمركز شود، اين چهار عمل از او آشكار مى شود.
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی،، چ دوم، ج ۶۹، ص ۲۰۷، باب ۱۰۶، ح ۸
[۲] إحياء علوم الدين، الغزالي، دارالمعرفة، بيروت، بی تا، ج ۹، ص ۷۵
[۳] بحارالأنوار، همان، ج ۱، ص ۱۲۲، باب ۴
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ ش، چ اول، ج ۳، ص ۳۰۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#سخن_چينی #سعایت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هدف امروز دشمن
🔹امروز هدف #دشمن این است که #نقاط_قوّت فکری و معارفی ما را از ما بگیرد؛ ما #استقلال میخواهیم، #روحیهی ما را تضعیف کند؛ ما میخواهیم در مقابل #استبداد_غربی استقامت کنیم، روحیهی ما را تضعیف کند، ما را مردّد کند؛
🔹#تفکّرات_اسلامی و معارف اسلامی را در ما تضعیف کند، #عمل_اسلامی را تضعیف کند، #وحدت_ملّی را تضعیف کند، #تدیّن #زن را، حیای زن را تضعیف کند؛ اینها همه، آن #نیازهای_معنوی یک ملّت و یک کشور است؛ اینها دنبال این چیزها هستند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه وجود «عالَم برزخ» چیست؟
🔹فلسفه زندگى #دنيا به خوبى روشن است؛ چرا كه محل #امتحان و #آموختن و پرورش و #تحصيل_كمالات علمى و عملى براى عالَم ديگر است. #دنيا به تعبير روايات اسلامى و بعضى از آيات قرآن، مزرعه، تجارتخانه، دانشگاه، #ميدان_تمرين و يا به تعبير ديگر به منزله «عالَم جنين» براى جهان ديگر است. #آخرت مركز انوار الهى، دادگاه بزرگ حقّ، محل رسيدگى به #حساب_اعمال و جوار قرب و رحمت خداست. در اينجا اين سؤال باقى مى ماند كه فلسفه #برزخ چيست؟
🔹در پاسخ اين سؤال مى توان گفت: كه #فلسفهعالمبرزخ كه در ميان دنيا و آخرت قرار گرفته، مانند فلسفه هر مرحله متوسّط ديگر است؛ زيرا انتقال از محيطى به محيط ديگر كه از هر نظر با آن متفاوت است، در صورتى قابل تحمل خواهد بود كه مرحله ميانه اى وجود داشته باشد، مرحله اى كه بعضى از ويژگى هاى مرحله اول و پاره اى از ويژگى هاى مرحله دوّم در آن جمع باشد. به علاوه #قيامت براى همه انسان ها در يك روز تحقق مى يابد؛ چرا كه زمين و آسمان بايد دگرگون شود و عالمى نو ايجاد گردد و حيات نوين انسان ها در آن عالم نو صورت گيرد.
🔹با اين حال راهى جز اين نيست كه در ميان دنيا و آخرت #برزخى باشد و ارواح بعد از جدا شدن از بدن هاى مادّىِ عنصرى به #برزخ منتقل گردند و تا پايان دنيا در آنجا بمانند، و پس از پايان دنيا و آغاز شدن قيامت، همه با هم محشور نشوند؛ زيرا ممكن است هر انسانى براى خود مستقلا قيامتى داشته باشد، چرا كه #قيامت بعد از فناء دنيا و تبديل زمين و آسمان ها به زمين و آسمان هاى ديگرى است. از اين گذشته از رواياتى استفاده مى شود كه در #برزخ پاره اى از كمبودهاى #تعليم و تربيت #افراد_مؤمن جبران مى گردد، درست است كه آنجا جاى انجام عمل صالح نيست، ولى چه مانعى دارد كه محل معرفت بيشتر و آگاهى افزون تر باشد؟
🔹در حديثى از #امام_کاظم (عليه السلام) مى خوانيم: «مَنْ ماتَ مِنْ أَوْلِيائِنا وَ شِيعَتِنا وَ لَمْ يُحْسِن الْقُرانَ عُلِّم فى قَبْرِهِ لِيَرْفَعُ اللهُ بِهِ مِنْ دَرَجَتِهِ، فَاِنَّ دَرَجاتِ الْجَنَّةِ عَلى قَدْرِ آياتِ الْقُرآنِ، يُقالُ لَهُ اِقْرَأْ وَ ارْقَ، فَيَقْرأُ ثُمَّ يَرْقى» [۱] (هركس از #دوستان و #پيروان ما بميرد و هنوز #قرآن را به طور كامل فرا نگرفته باشد، در #قبرش به او #تعليم مى دهند تا خداوند بدين وسيله #درجاتش را بالا برد، چرا كه #درجات_بهشت به اندازه آيات قرآن است به او گفته مى شود بخوان و بالا رو، او مى خواند [و از درجات بهشت] بالا مى رود).
پی نوشت:
[۱] الكافی، دارالكتب الإسلاميه، چ ۴، ج ۲، ص ۶۰۶، باب؛ بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۸۹، ص ۱۸۸، باب ۲۰
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلاميه، چ ۹، ج ۵، ص ۳۷۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#برزخ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد