تبیین
⭕️شهید علم و دانش
💠حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره):
🔹در حقیقت #امام_جواد (علیه السلام) در راه #علم کشته شد؛ زیرا اگر میگفت من عالم نیستم کارش نداشتند. از روی تقیه هم حاضر نبود اظهار کند، ولی مجبورش کردند تا اظهار کرد و جواب داد، و همان اظهار علم و فضل باعث #حسد و #کینه و #دشمنی با او، و سرانجام منجر به قتل او گردید. در حقیقت #فضل و #علم را از بین بردند و به #قتل رساندند. اگر هیچ امتیازی برای #اسلام و #شیعه نبود، جز اینکه #مخالفین آنها، با #علم مخالف هستند، برای امتیاز و #برتری_آنها کافی بود.
🔹قتل و رجم انبیا (علیهم السلام) بر این اساس بوده که مردم با نور #علم و #معنویت و #معرفت مخالفند، و کمال را منحصر در #خوردن و #خوابیدن و تناکح و تسلط و #سلطه_جویی بر دیگران و ریاست و #حکومت و پست و #مقام میدانند. #زندگی_انسانی به زندگی جنگل میماند، و حکومت انسانیت حکومت حیوانیت شده است؛ لذا #فرعون در اعتراض به رسالت #حضرت_موسی (علیه السلام) میگوید: «فَلَوْ لا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جاءَ مَعَهُ الْمَلائِكَةُ مُقْتَرِنين» [۱] (پس چرا بر او دستبندهای زرین آویخته نشده؟ یا فرشتگان همراه او نیامدهاند؟).
🔹بله، مخالفین انبیا و ائمه با نور #علم و #معرفت مخالفت دارند و اهل زر و زور هستند. میبینید به #حضرت_موسی (علیه السلام) اعتراض میکند که اگر او رسول خداست، پس چرا این امتیازات را ندارد، دستبند زرین ندارد، یا چرا فرشتگان آسمان همراه او نیستند؟! شما را چه با ملائکه؟! اگر ملائکه آشکار بودند، کار آنها را هم میساختید؛ چون هرچه ملائکه دارند، پیامبران (علیهم السلام) هم دارند، بلکه افضل از آنها هستند، ولی شما به اَسْوِرَه و زر و زیور دل بستهاید!
🔹الحمدلله واضح و آشکار است که #مخالفین_ائمه (علیهم السلام) مخالف #علم و #عقل هستند! هرجای دنیا اگر شخصی بود که مانند حضرت #امام_جواد (علیه السلام) هزاران #مسئله_علمی را در یک مجلس حل میکرد و جواب صحیح میداد، به او جایزه میدادند، نه اینکه به او حسد بورزند و با او #دشمنی کنند و سرانجام او را بکشند! #وضعامروزدنیا هم به همین کیفیت است. مخترع را یا از کار منصرف میکنند، یا به قتل میرسانند، چون صاحب امتیاز میشود. میگویند: فقط باید ما دارای امتیاز باشیم، نه دیگران.
🔹آقایی قبل از جنگ جهانی دوم در کربلا مدعی شده بود که میشود هواپیمای بدون خلبان ساخت و در اینباره تلاش میکرد، تا اینکه به بغداد رفت، ولی از آلمان مکرر تلگراف و نوشته پشت نوشته بهسوی او آمد که زحمت نکش، کار شما بیفایده و نشدنی است؛ زیرا ما هرچه تلاش کردیم نشد! سرانجام آلمان خود هواپیمای بدون خلبان ساخت، در حالیکه پیش از آن میگفت: ساختن هواپیمای بدون خلبان امکانپذیر نیست!
🔹صحبت #جهانخواران بر سر #علم نیست و مسابقه آنها ذاتاً برای پیشرفت دانش و فرهنگ نیست، بلکه #پیشرفتهای_علمی برای آنها جنبه مقدمیت دارد و منظور اصلی آنان #سلطه_جویی و #چپاول است. به کره ماه برای این نمیروند که به علم خدمت کنند، بلکه برای موضعگیری در برابر رقیب و قطب مخالف است، برای اینکه بتوانند در آنجا کاری کنند که در کره زمین از لحاظ #ریاست و #حکومت بر همه مقدم باشند و دولتهای مخالف و رقیب را در روی زمین خوب مورد هدف قرار دهند و نابود کنند، با این وجود، ما #مسلمانان فریب آنها را میخوریم و میگوییم: اینها راست میگویند که بشردوستند. بله! شردوستند، نه بشردوست!
پی نوشت؛
[۱] قرآن کریم سوره زخرف، آيه ۵۳
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۲ـ۳۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
14.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب: زندگى امام جواد در میان ائمه، کمنظیر است
🔹براى اینکه این بزرگوار با اینکه دوران امامتشان کوتاه نبود، یعنى ۱۷ سال تقریباً دوران امامت ایشان بود اما ۲۵ سال بیشتر عمر نکردند.
◾️شهادت امام جواد (ع) تسلیت
@Farsna
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا «جهاد با نفس» بزرگتر و بالاتر از «جهاد با دشمن» است؟
🔸از #امام_صادق (عليه السلام) نقل شده كه #رسول_اكرم (صلی الله علیه و آله) لشكرى را به جنگى فرستادند وقتى بازگشتند، فرمودند: «مَرحَباً بِقَومٍ قَضَوا الجِهَادَ الاَصغَرَ وَ بَقِىَ عَلَيهِمُ الجِهَادُ الاَكبَرُ فَقِيلَ: يَا رَسُولُ اللهِ مَا الجِهَادُ الاَكبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفسِ» [۱] (آفرين به گروهى كه #جهاد_اصغر را تمام كردند و باقى ماند بر آنها #جهاد_بزرگتر، پس گفته شد: يا رسول الله [اين همه سختى و مشقت و مجروح و كشته در جنگ است چه چيزى بالاتر از اين است] #جهاد_اكبر چيست؟ فرمودند: مبارزه و #جهاد_با_نفس!).
💠در اينجا به اختصار اشاره مى شود به چند جهت كه چرا #جهاد_با_نفس نسبت به جهاد با دشمن خارجى بزرگتر و اكبر است؟
1⃣«از جهت مدّت»
🔹از جهت مدّت، #جهاد_با_نفس بيشتر است. ظاهراً بعد از زمان #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جنگى به عنوان #جهاد_اصغر نباشد؛ ولى #جهاد_با_نفس هست، و بر فرض هم كه بعد از حضرت جهادى باشد، در هر زمان بطور ممتد جهاد خارجى نيست، پس #جهاد_درونى از نظر مدّت بيشتر و اكبر است.
2⃣«از جهت عُدّه»
🔹#عُدّه يعنى «وسيله». وسيله هاى جنگى در هر زمان محدود است و به تناسب آن زمان بايد اسلحه هایى بدست گرفت؛ ولى جنگ درونى و #جهاد_اكبر وسيله مخصوصى ندارد، بايد از كلمات انبياء (عليهم السلام) و اولياء و تاريخ گذشتگان وسيله جنگى براى مبارزه با #نفس_امّاره استخدام كرد هر وسيله اى كه بود: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ». [۲]
3⃣«از جهت عِدّه»
🔹#عِدّه يعنى «نفرات». در جنگ معمولا جوانها و در سن مخصوصى به جنگ دشمن خارجى مى روند؛ مثلا از پنجاه ميليون، دو ميليون نفر، ولى در جنگ با #دشمن_درون، از پنجاه ميليون، پنجاه ميليون نفر جنگ مى كنند. جنگ با #دشمن_داخلى هميشه مشكلتر و بزرگتر از جنگ با #دشمن_خارجى است؛ هم چنانكه در #قرآن عتابها نسبت به #منافقين كه از داخل مبارزه مى كنند، بيشتر از كفّار است؛ و اين همان است كه #پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «دشمن ترين دشمنان، دشمنى است كه بين دو پهلوى تو است، يعنى #دشمن_داخلى كه #نفس است».
4⃣«جنگ با دشمن داخلى و جهاد نفسانى پشتوانه جهاد خارجى است»
🔹كسى كه بر #خصمِ_درون پيروز است، مبارزه با #خصم_برون برايش آسانتر است؛ ولى كسى كه اسيرِ لانه و دانه و همسر است، نمى تواند آن طور كه بايد و شايد با #دشمن بجنگد. در جنگ آمريكا با ويتنام، آمریکایی ها پانصد هزار نفر سرباز كار كرده وارد عمل كردند، و براى روحيه دادن به آنها با هواپيماها مشروبات الكلى و زنهاى خواننده فرستادند؛ ولى در دوران جنگ تحميلى با عراق ديديم كه چگونه #نماز و #دعا و #جهاد_با_نفس به رزمندگان روحيه مى داد! آرى بايد روحيه و پشتوانه از درون و از ميدان #مبارزه_با_نفس باشد نه از برون.
5⃣«اهميت جهاد به اهميت و قدرت دشمن است»
🔹جنگ با يك كشور كوچك آسانتر است تا با يك كشور بزرگ؛ زيرا #دشمن هر چه قويتر باشد جنگ با آن مشكلتر است، و #نفس و هم پيمان آن #شيطان، قوی ترين دشمنان عالم هستند.
6⃣«از حيث نتيجه»
🔹نتيجه جهاد با دشمن خارجى يا پيروزى است يا شهادت، كه هر كدام باشد در مسير الهى (اِحدَى الحُسنَيَين) است، ولى نتيجه #جهاد_با_نفس و پيروزی در آن ميدان، رسيدن به #نفس_مطمئنه است و رضاى بنده از خدا و رضايت او از بنده «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ - ارْجِعِى إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً - فَادْخُلِى فِى عِبَادِى - وَ ادْخُلِى جَنَّتِى» [۳] (اى #نفس_مطمئنه [و اى كسى كه به اين مقام رسيده اى] به سوى پروردگارت برگرد، در حالى كه راضى هستى، و #خدا از تو راضى است، پس داخل بندگان من شو و داخل #بهشت من شو).
پی نوشت:
[۱] منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، ج ۶، ص ۱۳۲
[۲] قرآن کریم، سوره انفال، آیه ۶۰
[۳] همان، سوره فجر، آیات ۲۷ الی ۳۰
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، تهيه و تنظيم، اکبر خادم الذاکرین، نسل جوان، چ ۱، ج ۲، ص ۲۸۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نفس #جهاد #جهاد_اكبر #جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️معلومات همراه با مهار نفس و امانتداری
🔹مهم در دانشجویی و در دانشیاری و در استادی و در شاگردی و در #تربیت [و] در #علم این است که یک #تربیت_صحیح همراه علم باشد. عالِم تربیت شده به «تربیت انسانی»، که همان #تربیت_اسلامی است. کوشش کنید که هر قدمی که برای علم برمیدارید، برای عمل ظاهری و برای اعمال باطنی، ایجاد #تقوا در خودتان، ایجاد #استقامت، #امانت در خودتان بکنید،
🔹که وقتی از دانشگاه ان شاء الله بیرون میآیید یک انسانی باشید که هم #معلومات داشته باشید و هم #امانتدار باشید. برای معلوماتتان، هم امانتدار باشید و هم #تزکیه_نفس کرده باشید؛ نفس خودتان را مهار کرده باشید. #نفس_انسان سرکش است، و سرکشی آن انسان را به زمین میزند. همان طوری که اگر انسان سوار یک اسب سرکش باشد و مهار نداشته باشد این اسب سرکش انسان را به هلاکت میرساند،
🔹#نفس_انسان بدتر از هر سرکشی است. سرکشی نفس، انسان را به هلاکت میرساند. هر قدمی که برای #تعلیم و #تعلم برمیدارید، همراه آن قدم، قدمی باشد برای «مهار کردن نفستان» که از این سرکشی که دارد و آزادی که برای خودش فرض میکند که هیچ مهاری در کار نباشد؛ خودتان مهار کنید #نفس_خودتان را.
بیانات حضرت امام ۵۸/۴/۱۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از منظر امام علی (علیه السلام) حمایت از مظلوم چه جایگاهی دارد؟ (بخش اول)
🔹این مسأله که #حکومت_اسلامى باید مدافع #مظلومان و یار و یاور آنها باشد و در برابر هجوم #ستمگران از آنان حمایت و دفاع کند، در عبارات متعددى از #نهج_البلاغه منعکس است که یک نمونه روشن آن «خطبه شقشقیه» است که در پایان آن، #امام_علی (علیه السلام) با صراحت مى فرماید: «لَو لا حُضورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِرِ، و ما أخَذَ اللهُ عَلى العُلَماءِ ألاّ يُقارُّوا عَلى كَظَّةِ ظالِمٍ و لا سَغَبِ مَظلومٍ، لأَلقَيتُ حَبلَها عَلى غارِبِها» (اگر نبود گرد آمدن آن جمعيت انبوه و اين كه با وجود يار و ياور، حجّت تمام است و اگر نبود كه خداوند از دانشمندان پيمان گرفته است كه در برابر سيرىِ #ستمگر و گرسنگىِ #ستمديده آرام ننشينند و بدان رضايت ندهند، هر آينه مهار شتر #خلافت را بر پشت آن مى انداختم).
🔹در آخرین وصایا در بستر شهادت نیز به فرزندانش تأکید مى کند که همواره دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشند، «کُونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوناً». [۱] #امام_علی (عليه السلام) در نامه ۵۳ خود به مالک اشتر صریحاً توصیه مى کند که بخشى از وقت خود را در اختیار #نیازمندان بگذار و، درهاى دارالاماره را بگشاى و پاسبانان را کنار بزن، تا #مردم آزادانه با تو تماس بگیرند و نیازها و #مشکلات خود را بى واسطه با تو در میان بگذارند.
🔹سپس مى افزاید: این به خاطر آن است که از #پیغمبر_اکرم (صلى الله علیه و آله) بارها این سخن را شنیدم که مى فرمود: «لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لا یُؤخَذُ لِلضَّعیفِ فیهِا حَقُّهُ مِنَ الْقَوىِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع» [۲] (امّتى که حقّ #ضعیفان را از #زورمندان با صراحت نگیرد، هرگز پاک نمى شود و روى #سعادت را نمى بیند). سراسر زندگى #امام (علیه السلام) و حوادث جالبى که در حیات آن حضرت واقع شد، نشان مى دهد که در #عمل نیز همیشه به این اصل اساسى وفادار بود و لحظه اى در انجام دادن آن کوتاهى نفرمود.
🔹در خطبه دیگرى از #نهج_البلاغه همین معنا با تعبیر داغ و پرجوش دیگرى آمده است مى فرماید: «وَ أیَمُ اللهِ! لاَُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظالِمِه وَ لاََقُودَنَّ الظّالِمَ بِخِزامَتِه حَتّى أُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ وَ إِنْ کانَ کارِهاً» [۳] (به خدا سوگند! داد #مظلوم را از #ظالم مى گیرم و افسار #ظالم را مى کشم تا وى را به آبشخور حق وارد سازم، هر چند کراهت داشته باشد). اساساً این یک #اصلمهماسلامى است که در #قرآن_مجید بر آن تأکید شده است و با صراحت، به #مؤمنان دستور مى دهد که براى نجات #مظلومان به پا خیزند و حتى اگر لازم باشد، دست به اسلحه ببرند و با #ظالمان پیکار کنند.
🔹و مى فرماید: «وَ ما لَکُمْ لا تُقِاتِلُونَ فى سَبیلِ اللهِ وَالْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِالْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَریَةِ الظّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلیّاً وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیراً» [۴] (چرا در راه خدا و [در راه] مردان و زنان و کودکانى که [به دست ستمگران] #تضعیف شده اند #پیکار نمى کنید؟! همان افراد [ستمدیده اى] که مى گویند: پروردگارا! ما را از این شهر [مکّه] ـ که اهلش #ستمگرند ـ بیرون ببر! و از طرف خود براى ما سرپرستى قرار ده و از جانب خود یار و یاورى براى ما تعیین فرما). #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغه، نامه ۴۷
[۲] نهج البلاغه، نامه ۵۳، فرمان به مالک اشتر.
[۳] نهج البلاغه، خطبه ۱۳۶
[۴] سوره نساء، آیه ۷۵
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۵ش، ج۲، ص۳۹۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مظلوم #ظلم #ظالم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام هادی عليه السلام:
🔸«اُذْكُـرْ حَسَـراتِ التَّـفْريـطِ بِـأَخْـذِ تَقْـديمِ الْحَـزْمِ».
🔹«حسرت و پشيمانىِ كوتاهى در انجام كارها را به ياد آور، و بـا #تصميم_جــدّى و #تدبير جبـران كن».
📕بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۷۰
#امام_هادی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رأی دادن در انتخابات - شرکت در انتخابات (بخش اول)
🔹در کشورهای دارای نظام و سیستم #جمهوری و #مردمی و به تعبیری صاحب #دموکراسی (به ویژه از نوع اسلامی) اصلی به نام #مشارکت_عمومی و رجوع به #آراء_مردم وجود دارد، تا تمام #افراد_جامعه بتوانند بر اساس قواعد و قوانین حاکم و جاری در آن کشور، حداقل نسبت به برخی موضوعات سیاسی از قبیل گزینش نمایندگان مجلس، انتخابات #ریاست_جمهوری و... رای و نظر خود را ابراز، و شخص مورد نظر خود را #انتخاب نمایند تا عملا در مسایل سیاسی جامعه مشارکت نموده باشند.
🔹کشور ما که پس از انقلاب، داعیه دار #نظامی_دینی و اسلامی بوده و همواره تلاش نموده است تا در این راستا حرکت نماید، از این قاعده جدا نبوده و به تحقیق، در آن نوعی خاص و فراگیر از #دموکراسی بنام #مردمسالاری_دینی شکل گرفته است، به گونه ای که میتوان گفت پایه و اساس آن را #مردم تشکیل میدهند؛ تا بدان اندازه، که به جرات باید گفت اگر این حضور جدی و #مشارکت حداکثری مردم، قبل از انقلاب نبود تحقیقا #انقلاب به پیروزی نمیرسید.
🔹ما افتخار این مهم را داریم که توانسته ایم با اتکا به #آراء و حمایت های عمومی جامعه اسلامی پس از انقلاب، از همان سال های آغازین یعنی در ۱۲ فروردین ماه سال ۱۳۵۸ با برگزاری رفراندوم تعیین نوع و شکل حکومت ایران، با رای بیش از ۹۸ درصد مردم، تاکنون دهها #انتخابات مستقل برگزار نماییم و عملا به این اصل اساسی پایبندی خود را نشان بدهیم؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورهای مدعی این مهم، چنین عملکردی وجود ندارد. گذشته از هر چیز، در بیانات #امام_خمینی (ره) به مناسبت های گوناگون، بر حضور و #رای_مردم تاکید و تصریح فراوان شده،
🔹که به عنوان نمونه می توان به این سخن که: «میزان #رای_ملت است» اشاره نمود که گویای حقایقی است که حتی در دنیای امروز نیز به آن پایبندی وجود ندارد. این سخن در بردارنده نکات ذیل میباشد: ۱) احترام تام به افکار و #آراء_عمومی؛ ۲) رعایت چارچوب ها و #قواعد حاکم بر #دموکراسی؛ ۳) عاملی مهم در #تداوم و حراست از #انقلاب؛ ۴) نشانگر پویایی اندیشه سیاسی دینی در پهنه دنیای سیاست. حال با توجه به آنچه گذشت، می توان گفت که بنای اصلی اینگونه موضوعات، ریشه در #آموزههای_دینی داشته که در قانون اساسی و اندیشه های امام راحل و نیز مقام معظم رهبری تجلی و نمود یافته است. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت پرسمان
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پرسش و پاسخ از آیت الله بهجت (ره):
🔸پرسش: برای درمان #عصبانیت چه کنیم؟
🔹پاسخ: با عقیده کامل زیاد #صلوات فرستادن.
.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد