eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از منظر امام علی(علیه السلام) حمایت از مظلوم چه جایگاهی دارد؟ (بخش دوم و پایانی) 🔹این نکته را نباید فراموش کرد که فلسفه اصلى تشکیل حکومتها و تشریع قوانین، (اعم از قانون هاى الهى و قوانین ناقصى که به وسیله بشر تشریح شده است) حفظ حقوق و حمایت از آنها بوده است، چرا که قدرتمندان و با تکیه بر قدرت و زور خود نه تنها حق خویش را مى گیرند، بلکه افزون بر آن را نیز مى طلبند، بنابراین اگر و حامى و نباشد، فلسفه وجودى خود را به کلّى از دست مى دهد و گاه به بازیچه اى در دست ، براى توجیه و ستم هایشان تبدیل مى شود. 🔹به همین جهت (علیه السلام) در همان «خطبه شقشقیه»، دلیل قبول حکومت را مسأله حمایت از و مبارزه با بیان مى دارد. و نیز به همین دلیل در جوامعى که با مى توان مسیر قوانین را تغییر داد، قانون نتیجه معکوس مى دهد؛ چرا که دست دهنده رشوه را، دارند نه ضعیفان و مظلومان. در چنین جوامعى مبدّل به منبع براى گروهى از و وسیله توجیهى براى ظلم گروه دیگر مى شود. ولى باید تصدیق کرد که تحمّل و پیکار با به خاطر حمایت از مظلومان، براى بسیارى ناخوشایند است. 🔹کسانى که رعایت این اصل را مزاحم منافع نامشروع خویش مى بینند و یا از آن بدتر، کسانى که براى خود ـ به خاطر و قدرتشان ـ در اجتماع قائلند و کلمه در برابر قانون را توهین و تحقیرى نسبت به خویش مى پندارند، به سختى مى توانند پذیراى و داد باشند، و آنها هستند که همیشه در راه سنگ مى اندازند و ایجاد مانع مى کنند، و از هیچ عمل زشت و غیر اخلاقى رویگردان نیستند، و همانها بودند که آن همه مشکلات را در درون حکومت (علیه السلام) ایجاد کردند و فضاى جامعه اسلامى را تیره و تار ساختند. 🔹این سخن را با جمله اى که مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار از کتاب دعوات راوندى نقل کرده است پایان مى دهیم. او از على بن جعد نقل مى کند که مى گوید: «مهم‌ترین چیزى که سبب شد عرب از حمایت امیرمؤمنان (علیه السلام) خوددارى کند بود؛ چرا که آن حضرت هرگز شریفى را بر غیر شریف و عربى را بر عجم ترجیح نمى داد و براى و امراى قبایل ـ آنچنان که سیره سلاطین بود ـ نمى گشود و هیچ کس را به وسیله ، به سوى خودش متوجّه نمى ساخت، در حالى که کاملا به عکس این معنا عمل مى کرد. [۱] پی نوشت‌؛ [۱] بحارالانوار، جلد ۴۱، صفحه ۱۳۳ 📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ۱۳۸۵ش، ج۲، ص۳۹۳ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️مسئله‌ فلسطین، مسئله‌ اول دنیا 🔹...سال های متمادی تبلیغات رسمی رسانه‌ های وابسته‌ی به و وابسته‌ی به ثروتمند سعی‌ شان این بود که کاری کنند که نام و مسئله‌ی فلسطین بتدریج کمرنگ بشود و تدریجاً به فراموشی سپرده بشود، و مردم یادشان برود که یک چیزی هم به نام وجود داشته! سالها سعی کردند و پول خرج کردند برای این کار، [امّا] امروز علیرغم آنها، مسئله‌ی‌ مسئله‌ اوّل دنیا است. 🔹در خیابان های لندن، در میدان های پاریس، در دانشگاه‌ های آمریکا به نفع و علیه شعار میدهند. هم در مقابل اجماع جهانی ملّت های دنیا ناچار دچار است، و دیر یا زود مجبور خواهد شد دست خودش را از پشت رژیم صهیونیستی بردارد. البتّه ، حوادث گریه‌آور غزّه، [از جمله] حمله به مردم بی‌دفاع، نزدیک به چهل هزار نفر، 🔹کشتار حدود پانزده هزار یا بیشتر ـ بعضاً نوزاد، بعضاً ـ این مصیبت‌ها وجود دارد؛ اینها هزینه‌هایی است که در راه نجات خود دارد این هزینه‌ها را می‌دهد، و [در عین حال] ایستاده است و میکند و از حماسه‌ سازان و مبارزان مقاومت دفاع می‌کند. با وجود همه‌ی این مشکلات و سختی ها، از مقاومت اِعراض نکرد، روگردانی نکرد؛ از دفاع می‌کند، به برکت ایمان اسلامی و اعتقاد به آیات قرآن؛ این خیلی مهم است. بیانات‌مقام‌معظم‌رهبری ۱۴۰۳/۰۳/۱۴ منبع‌؛ وبسایت‌ دفتر حفظ‌ و نشر آثار معظم‌ له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️رأی دادن در انتخابات - شرکت در انتخابات (بخش دوم و پایانی) 🔹 کشور ما در اصول متعددی بر اهمیت و نقش و مشارکت آنان در عرصه های گوناگون تاکید نموده است، که ذیلا به دو اصل از این قانون اشاره می‌شود. در «بند هشت اصل سه» از این قانون چنین آمده است: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است، برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای عامه‌ مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش به کار برد». 🔹در «اصل شش» می‌خوانیم: «در امور کشور باید به اتکاء اداره شود، از راه ، انتخاب رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌گردد». بنابراین از نظرگاه مراجعه و احترام به ، امری قطعی و مسلم می نماید، بگونه ای که کسی نمی‌تواند نسبت به آن، اظهار نظر خلافی داشته باشد. 🔹از طرفی، ما در بیانات و همچنین شاهد سفارشات مکرر مبنی بر حضور و حداکثری‌ مردم در تصمیمات اساسی کشور بوده و هستیم، که این خود اهمیت موضوع را چند برابر می نماید. از دیدگاه این دو رهبر فرزانه، نه تنها وظیفه­‌ای‌ ملی است، بلکه از آن بالاتر بعنوان یک تلقی و آحاد جامعه نسبت به آن باید در برابر خداوند پاسخگو نیز باشند. 🔹­ای_ملی است، به خاطر اینکه اگر این و مشارکت در سرنوشت نباشد، به دنبال طرح نقشه های شوم برای دست اندازی به تمام منابع مادی و معنوی این مرز و بوم برآمده و این ملت را با نابودی مواجه خواهند نمود، همانگونه که قبل از انقلاب اینگونه بوده است، تا بدانجا که به تعبیر رهبر کبیر انقلاب تمام حیثیت و هستی این کشور را به باد داده و به منافع این مردم هیچ توجهی نداشتند. 🔹بنابراین، و نقش آفرینی در عرصه های مختلف جامعه اسلامی از ضروریات غیر قابل انکار می‌باشد، چرا که همین حضور، علاوه بر حراست و حفاظت از و ، نوید بخش رشد و توسعه روز افزون نیز خواهد بود، و نیز است، زیرا اگر بخواهیم اسلام و آموزه های ناب آن در کشور و میان آحاد جامعه به درستی پیاده گردد، باید همگان در تعیین خود دخیل و سهیم باشند؛ چرا که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» [۱] 🔹یعنی اگر هر ­‌ای بخواهد مرتبا رو به جلو حرکت کند، می‌بایست خودش در خود بطور و مستقیم وارد شود، تا به درستی بتواند آن را رقم زند، و خود شاهد ثمرات شیرین آن باشد؛ و از طرفی کسی هم نمی‌تواند نسبت به خود بی‌تفاوت بوده، به اینکه ندهد و یا این که رای سفید در صندوق بیاندازد؛ چون وی به عنوان عضوی از پیکره ، علاوه بر بهره‌مند بودن از امتیازات، در برابر آن نیز دارد که یکی از آنها همین می‌باشد، و اگر چنین نکند ممکن است افرادی در این عرصه اعمال نظر کنند و بخواهند جامعه به تباهی کشیده شود. پی نوشت؛ [۱] قرآن کریم، سوره رعد، آيه ۱۱ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⭕️واجب است دخالت کنید! 🔹در قضیه‌ ، «تعیین رئیس جمهور» یکی از چیزهایی است که بر همه های ایران، بر همه های ایران است که در این امر دخالت داشته باشند. اگر دخالت نکنند و یک صدمه‌ای به برسد، هر یک یک ما در محکمه عدل الهی هستیم؛ یک یک ما. 🔹کسی بگوید: «به من چه ربطی دارد؟» این است که بگوید: به من چه ربطی دارد. مگر می‌توانی بگویی: به من چه ربطی دارد؟! تو حفظ کنی. و حفظش امروز به این است که رئیس جمهورش یک باشد. بیانات‌ حضرت‌ امام ۶۰/۰۴/۱۰ منبع: سایت‌ جامع‌ امام‌ خمینی(ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام علی (علیه السلام) چه راهکاری را برای به دست آوردن «نشاط» در انجام کارها ارائه می نماید؟ 🔹 (عليه السلام) در حکمت ۱۹۷ راه به دست آوردن براى انجام كارهاى مهم زندگى را نشان داده و مى فرمايد: «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الاَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكْمَةِ» (اين همانند تن ها، خسته و افسرده مى شوند، براى رفع و افسردگى آنها و و انتخاب كنيد). اين يك واقعيت است كه و بر اثر كارهاى مختلف مى شوند، زيرا توان و محدود است و اين محدوديت سبب جسم و جان مى گردد. 🔹اما خداى متعال كه را براى ادامه زندگى آفريده به وى قدرتى داده كه مى تواند جوششى از درون ايجاد كند و اين جوشش، نيرو و براى كارهاى مجدد به او بدهد. براى اين كه اين جوشش در زمان خستگى و ناتوانى شتاب گيرد بايد از وسايل تفريح استفاده كرد. و انواع ها، را نيرو مى بخشد و ، لطيفه ها، ها، شعرهاى زيبا، داستان های نشاط آور و لطائف الحكم، را مى زدايد، و به انسان براى و اطاعت پروردگار و زندگى و تحقيق و كشف مطالب علمى نيرو مى دهد. 🔹از قديم معمول بوده كه در ميان ساعات درس، مى گذاشتند، براى اين كه خستگى و ملالت را از دانش آموز و دانشجو بگيرند. روايات، مزاح كردن را از آداب مستحبِ سفر دانسته البته مزاحى که به دور از و آلودگى به گناه باشد. مرحوم علامه طباطبايى بحر العلوم در اشعار فقهى خود مى گويد. «وَ أكْثِرِ الْمِزاحَ فِى السَّفَرِ إذا * لَمْ يَسْخَطِ الرَّبَ وَ لَمْ يَجْلِبْ أذَىً» (در سفرها زياد كن، مزاحى كه سبب خشم خدا نشود و موجب آزار كسى نگردد). 🔹اين شعر برگرفته از حديثى از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله) است كه مى فرمايد: شش چيز است كه انسان است سه چيز در حضر و سه چيز در سفر؛ سه چيز در سفر را به اين صورت بيان فرمود: «فَبَذْلُ الزّادِ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَ الْمِزاحُ فِی غَيْرِ الْمَعاصی» [۱] (بخشيدنِ بخشى از زاد و توشه به ديگران و حُسن خُلق و كردن به صورتى كه موجب نشود). اين موضوع در مورد سفر تأكيد شده؛ زيرا در گذشته، سفرها غالباً آميخته با خستگى هاى جسمى و روحى بوده و اين مزاح ها مى توانست خستگى و ملالت جسمى و روحى را برطرف سازد. 🔹ناگفته پيداست كه بايد در حد و خالى از افراط و بى بند و بارى و دور از اذيت و آزار ديگران و آنچه موجب خشم خداوند مى شود باشد. «طرائف» جمع «طريفة» به معناى هر چيز زيبا، دل انگيز و شگفتى آور است و «حِكَم» جمع «حكمت» به معناى علم و دانش و مطالب آموزنده و به معناى عقل است، بنابراين «طرائف الحكم» به معناى نكته هاى لطيف و زيبا است؛ خواه علمى باشد يا ادبى، در قالب شعر باشد يا به شكل نثر، ولى مى توان آن را به قرينه روايات و به اصطلاح از باب «تنقيح مناط» به هر گونه مزاح و سخنانى نشاط انگيز هر چند جنبه علمى نداشته باشد تعميم و تسرّى داد. 🔹در حديثى مى خوانيم كه: «گاه يك مرد عرب بيابانى خدمت پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى رسيد و هديه اى براى آن حضرت مى آورد. سپس عرض مى كرد: اى رسول خدا؟ «أعْطِنا ثَمَنَ هَدِيَّتِنا»؛ (قيمت اين هديه را لطف كنيد) پيغمبر (صلى الله عليه و آله) با شنيدن اين سخن مى خنديد و گاه هنگامى كه غمگين مى شد مى فرمود: «ما فَعَلَ الاَعْرابِىُ لَيْتَهُ أَتَانَا» [۲] (آن مرد اعرابى كجاست؟ اى كاش! سراغ ما مى آمد) بار ديگر تأكيد مى كنيم كه نبايد براى رفع خستگى آلوده به شد، آنگونه كه در دنياى امروز معمول است كه هرگونه سرگرمى سالم و ناسالم را براى رفع خستگى مى پسندند؛ بلكه بايد و را در آن رعايت كرد. 🔹اين سخن را با شعرى كه ابن ابى الحديد در شرح اين كلام حكمت آميز مولا آورده پايان مى دهيم: «أفِدْ طَبْعَكَ الْمَكْدُودَ بِالْجِدِّ راحةً * تَجَمُّ وَ عَلِّلْهُ بِشَىء مِنَ الْمَزْحِ - وَ لكِنْ إذا أعْطَيْتَهُ ذكَ فَلْيَكُنْ * بِمَقْدارِ ما يُعْطَى الطَّعامُ مِنَ الْمِلْحِ» [۳] (طبع فرسوده و خسته خود را راحتى ببخش تا راحت پذيرد و به وسيله چيزى از آن را درمان كن ولى هنگامى كه اين فرصت را به طبع خود دادى بايد به مقدار نمكى باشد كه در طعام مى ريزند [كه اگر بيش از حد باشد طعام را شور و غير قابل استفاده مى كند]). 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ۱۳۸۶ش، چ اول‏، ج ۱۳، ص ۵۳۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام:  🔸«إنَّ مُعاوِيَةَ نازَعَني حَقّا هُوَ لی فَتَرَكتُهُ لِصَلاحِ الاُمَّةِ و حَقنِ دِمائِهِم». 🔹 در حقى كه از آنِ من بود با من ستيز كرد و من براى «صلاح امّت و جلوگيرى از ريختن خونشان»، آن را واگذاردم. 📕بحار الأنوار، ج ۴۴، ص ۳۰ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«انتخابات» اقدامی به هنگام 🔹از آنجایی که «حفظ‌ نظام اسلامی» از است، و حفظ آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لذا دادن و آمدن پای صندوق آراء، ثواب بسیار بالایی دارد، و لو اینکه در شناخت شخص اصلح دچار اشتباه شده باشیم، باز پیش خداوند متعال اجر و پاداش دارد، و اگر در تشخیص، درست عمل کرده باشیم، ثواب مضاعف دارد. همگی در پیشگاه الهی ثبت و ضبط می‌شود: 🔹«فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ» [۱] (و هر کس به قدر ذره‌ای کار زشتی مرتکب شده آن هم به کیفرش خواهد رسید). خداوند متعال شاهد و ناظر اعمال ما است: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» [۲] (و بگو: عمل کنید یقیناً خدا و پیامبرش و مؤمنان اعمال شما را می بینند). و حال که این طور است، خدا عملکرد ما را می‌‌بیند و می‌داند؛ پس اقدام کنیم و این و به هنگام باشد، و مانند نماز اول وقت، در اولین فرصت سر حاضر شویم، 🔹چرا که این اقدام ما را، هم رسول خدا و امام زمان ارواحنا له الفدا می‌بینند، و هم مستضعفین و مؤمنین و دوستداران جمهوری اسلامی ایران، در سایر کشورها اظهار خوشحالی و خرسندی می‌کنند. آنان منتظرند ببینند که ما چطور عمل خواهیم نمود؛ آیا و را انتخاب خواهیم کرد و یا... و از آن طرف، نادان و احمق ما هم گردن می‌کشند ببینند که انتخاب ما چه خواهد بود؛ چرا که دشمنان هم به عملکرد ما حساس هستند. پی نوشت‌ها؛ [۱] قرآن کریم، سوره زلزال، آیه ۸ [۲] همان، سوره توبه، آيه ۱۰۵ نویسنده: فاطمی تبار منبع: راهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️برتری ائمه معصومین علیهم‌السلام حتی در فقه 🔹به‌طور قطع ما احتیاج به عامه نداریم. و علیهم السلام حتی در فقه، گذشته از کمالات و کرامات و معارف، از آنها برتر بودند. 🔹 خود نقل کرده‌اند که زنی، شوهر یا یکی از بستگانش فوت کرده بود، و درباره سهم ورثه سؤال می‌کرد و ما با انگشت‌ها مشغول حساب سهام و فرض هر کدام بودیم، که علیه‌ السلام سر رسید و مسئله به ایشان عرضه شد، و آن حضرت بی‌درنگ و بدون تأمل و رویه و فکر پاسخ مسئله را گفت. 📕در محضر بهجت، ج۲، ص۲۸۶ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«امام باقر» (عليه السلام) از چه جایگاه علمی‌ای برخوردار بودند؟ (بخش اول) 🔹 (عليه السلام) طى مدت امامت خود، در شرایطی نامساعد، به نشر و اشاعه و پرداخت و را تشريح نمود و جنبش علمى دامنه دارى به وجود آورد كه مقدمات تاسيس يك «دانشگاه بزرگ اسلامى» را كه در دوران امامت فرزند گراميش (عليه السلام) به اوج عظمت رسيد، پى ريزى كرد. 🔹جابر كه يكى از ياران بزرگ پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و از علاقمندان خاص خاندان نبوت است، مى گويد: روزى (صلی الله علیه و آله) به من فرمود: «بعد از من شخصى از خاندان مرا خواهى ديد كه اسمش اسم من و چهره اش شبيه چهره من خواهد بود. او را به روى مردم خواهد گشود». (صلی الله علیه و آله) هنگامى این پيشگويى را فرمود كه هنوز (عليه السلام) چشم به جهان نگشوده بود. 🔹سال ها از اين جريان گذشت، زمان پيشواى چهارم رسيد. روزى جابر از كوچه هاى مدينه عبور میكرد، چشمش به (عليه السلام) افتاد، وقتى دقت كرد، ديد نشانه هايى كه (صلی الله علیه و آله) فرموده بود، عينا در او هست. پرسيد اسم تو چيست؟ گفت: اسم من «محمد بن على بن الحسين» است. جابر بوسه بر پيشانى او زد و گفت: جدت پيامبر به وسيله من به تو سلام رساند! جابر از آن تاريخ، به پاس احترام پيامبر (صلی الله علیه و آله) و به نشانه عظمت (عليه السلام) هر روز دوبار به ديدار آن حضرت مى رفت. 🔹او در مسجد پيامبر ميان انبوه جمعيت مى نشست (و در پاسخ بعضى از مغرضين كه از كار وى خرده گيرى مى كردند) پيشگويى پيامبر اکرم را نقل مى كرد. (عليه السلام) در ، ، و سرآمد همه بزرگان بنى هاشم بود و «مقام بزرگ علمى و اخلاقى» او مورد تصديق دوست و دشمن بود. به قدرى و ، در زمينه مسائل و احكام اسلامى، تفسير، تاريخ اسلام، و انواع علوم، از آن حضرت به يادگار مانده است كه تا آن روز از هيچ يك از فرزندان امام حسن و امام حسين (علیهم السلام) به جا نمانده بود. [۱] 🔹رجال و شخصيت هاى بزرگ علمى آن روز، و نيز عده اى از ياران پيامبر (صلی الله علیه و آله) كه هنوز در حال حيات بودند، از محضر آن حضرت استفاده مى كردند. جابر بن يزيد جعفى و كيسان سجستانى (از تابعين) و فقهایى مانند: ابن مبارك، زهرى، اوزاعى، ابوحنيفه، مالك، شافعى، زياد بن منذر از آثار علمى او بهره مند شده، سخنان آن حضرت را، بى واسطه و گاه با چند واسطه، نقل نموده اند. ... پی نوشت؛ [۱] الارشاد، شیخ مفید، منشورات مکتبه بصیرتی، ص ۲۶۱ 📕سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(ع)، چ بیست و ششم، ص ۳۱۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️مسئله‌ مهدویت 🔹مسئله‌ی در شمار چند مسئله‌ی اصلی در چرخه و حلقه‌ی معارف عالیه‌ی دینی است؛ مثل مسئله‌ی نبوت مثلاً، اهمیت را در این حد باید دانست. چرا؟ چون آن چیزی که مبشر آن هست، همان چیزی است که همه‌ی انبیاء، همه‌ی بعثت‌ها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک و ساخته و پرداخته‌ی بر اساس و با استفاده‌ی از همه‌ی ظرفیت هایی است که خدای متعال در انسان به وجود آورده و قرار داده؛ 🔹یک چنین دورانی است دیگر، دوران‌ ظهور (سلام الله علیه و عجّل الله تعالی فرجه). دوران است، دوران حاکمیت توحید است، دوران حاکمیت حقیقی معنویت و دین بر سراسر زندگی انسانهاست و دوران استقرار به معنای کامل و جامع این کلمه است. خب، انبیاء برای این آمدند. بیانات مقام معظم رهبری ۹۰/۰۴/۱۸ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«امام باقر» (عليه السلام) از چه جایگاه علمی‌ای برخوردار بودند؟ (بخش دوم و پایانی) 🔹كتب و مولفات و مورخان مانند: طبرى، بلاذرى، سلامى، خطيب بغدادى، ابونعيم اصفهانى، و كتبى مانند: موطا مالك، سنن ابى داود، مسند ابى حنيفه، مسند مروزى، تفسير نقاش، تفسير زمخشرى، و ده ها نظير اينها، كه از مهمترين كتب جهان تسنن است، پر از «سخنان پرمغز» (عليه السلام) است و همه جا جمله: «قال محمد بن على» و يا «قال محمد الباقر» به چشم مى خورد. [۱] نيز در زمينه هاى مختلف سرشار از سخنان و (عليه السلام) است و هركس كوچكترين آشنايى با اين كتابها داشته باشد، اين معنا را تصديق مى كند. 🔹آوازه علوم و دانش هاى (عليه السلام) چنان اقطار اسلامى را پر كرده بود كه لقب (گشاينده دريچه هاى دانش و شكافنده مشكلات علوم) به خود گرفته بود. ابن حجر هيتمّى مى نويسد: (عليه السلام) به اندازه اى گنج‌هاى پنهان و را آشكار ساخته، حقايق و و لطايف را بيان نموده كه جز بر عناصر بى بصيرت يا بد سيرت پوشيده نيست و از همين جاست كه وى را و ، و برافرازنده پرچم دانش خوانده اند. [۲] 🔹عبدالله بن عطأ كه يكى از شخصيت هاى برجسته و دانشمندان بزرگ عصر امام بود، می‌گويد: «من هرگز را در هيچ محفل و مجمعى به اندازه محفل (عليه السلام) از نظر علمى حقير و كوچك نديدم. من «حكم بن عتيبه» را كه در علم و فقه مشهور آفاق بود، ديدم كه در خدمت (عليه السلام) مانند كودكى در برابر استاد عالی مقام، زانوى ادب بر زمين زده شيفته و مجذوب كلام و شخصيت او گرديده بود. [۳] 🔹 (عليه السلام) در سخنان خود، اغلب به استناد نموده از كلام خدا شاهد مى آورد و می‌فرمود: «هر مطلبى گفتم، از من بپرسيد كه در كجاى است تا آيه مربوط به آن موضوع را معرفى كنم». [۴] (عليه السلام) شاگردان برجسته اى در زمينه هاى و و و ديگر علوم اسلامى تربيت كرد كه هر كدام وزنه علمى بزرگى به شمار مى رفت. شخصيت هاى بزرگى همچون: محمد بن مسلم، زراره بن اعين، ابو بصير، بريد بن معاويه عجلى، جابربن يزيد، حمران بن اعين، و هشام بن سالم از تربيت يافتگان مكتب آن حضرتند. 🔹 (عليه السلام) می فرمود: «مكتب ما و احاديث پدرم را چهار نفر زنده كردند، اين چهار نفر عبارتند از: زراره، ابوبصير، محمد بن مسلم و بريد بن معاويه عجلى. اگر اينها نبودند كسى از تعاليم دين و مكتب پيامبر بهره اى نمى يافت. اين چند نفر حافظان دين بودند. آنان، از ميان شيعيان زمان ما، نخستين كسانى بودند كه با مكتب ما آشنا شدند و در روز رستاخيز نيز پيش از ديگران به ما خواهند پيوست». [۵] شاگردان مكتب (عليه السلام) سرآمد فقها و محدثان زمان بودند و در ميدان رقابت علمى بر فقها و قضات غير شيعى برترى داشتند. پی نوشت: [۱] ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، موسسه انتشارات علامه، ج ۴، ص ۱۹۵؛ [۲] الصواعق المحرقه، الطبعه الثانيه، قاهره، مكتبه القاهره، ص ۲۰۱؛ [۳] سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، منشورات المطبعه الحيدريه، ص ۳۳۷؛ [۴] طبرسى، احتجاج، المطبعه المرتضويه، ص ۱۷۶؛ [۵] شيخ طوسى، اختيار معرفه الرجال، دانشگاه مشهد، ص ۱۳۶ و ۱۳۷ 📕سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(ع)، چ ۲۶، ص ۳۱۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️هرچه هست از اوست 🔹خدا فرموده است بروید دست را قطع کنید. ما میرویم، آن قدری که قدرت داریم، دست را، بتوانیم قطع می‌کنیم؛ نتوانستیم، کار خودمان را انجام داده‌ایم. به ما فرموده است که «قاتلوهم»، یا خداوند تعزیرشان می‌کند به دست شما. ما می‌کنیم، اطاعت است؛ یعنی سربسته و دربسته در اختیار او باید باشیم، بکنیم، دنبال هرچی می‌رویم اطاعت بکنیم. اگر موعظه می‌کنیم برای اطاعت خدا باشد و اگر موعظه می‌شنویم هم برای خدا باشد. 🔹اگر میکنیم برای خدا باشد، اطاعت خدا باشد و اگر میکنیم، خدا. هر جا فرموده آن کار را بکنید، آن کار را میکنیم. هرجا فرموده این کار را بکنید، این کار را می‌کنیم. اگر اینطور شدیم که از خودمان یک چیزی را مایه نگذاشتیم، هرچه هست از اوست، چیزی هم نداریم که مایه بگذاریم، خیال میکنیم چیزی داریم، «هر چی هست از اوست». هرچی ما خیال می‌کنیم داریم، نه! از اوست پیش ما، است. این امانت هم یک وقتی رد میشود به خودش. اگر هم داشته باشیم به خیال خودمان، از ما نیست، اشتباه می‌کنیم. 🔹همه که در آن عالم هست برای است. خیال میکند خودش چیزی است، چون خیال میکند خودش چیزی است، می‌خواهد به همه پیدا کند. چون برای خودش هست، می‌خواهد همه چیز را برای خودش تحصیل بکند، و این است که را به میرساند. و این است که هم چیز را برای «او» بخواهد و برای او خواستن، یعنی برای ، برای . بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۰۱ منبع: وبسایت روح الله (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️نقش حجاب زنان در اخلاق 🔸نقش «حجاب زنان» در «اخلاق» چیست؟ آیا زنانی که باحجاب تر هستند، بااخلاق ترند؟ آیا حجاب زنان رابطه ای با اخلاقشان دارد؟ 🔹 و ، علاوه و بر فواید فراوانی که دارد، بر روی «خلق و خوی» نه تنها زن، بلکه در مردان نیز تأثیر دارد. وقتی در یک جامعه، از دوری کنند و زیبایی‌های خود را فقط در برابر محارم خود - به خصوص همسر - آشکار کنند، زن و مرد و به تبع آن به آرامش و امنیت روحی و روانی خواهد رسید؛ و در کنار این آرامش روحی، نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اصولا و - به ویژه زنان - گرایش به خودآرایی دارند تا اینگونه ‌جنس مخالف را برانگیزند و توجه آنان را به خود جلب و جذب کنند. 🔹لذا در تهییج همسران از طریق خودآرایی مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته و آیات و روایات بسیاری در این زمینه وارد شده است که چگونه همسران به این نیاز طبیعی یکدیگر پاسخ دهند و با پوشیدن و آراستن خود به زر و زیور و جامه‌های زیبا و خوشنگار، شرایط مناسب و شایسته‌ای برای پاسخ به عواطف و احساسات یکدیگر در این حوزه فراهم آورند. اما از آن‌جایی‌که هر گونه «تهییج جنس مخالف» از سوی دیگران به معنای شکستن است، امری ممنوع و دانسته شده است. 🔹بر این اساس همه عوامل و ابزارهای تهییج جنسی جنس مخالف، تحریم شده و قوانین سفت و سختی در این باره وضع شده است تا در سلامت باقی بماند. از جمله این قوانین است. قانون حجاب، اختصاصی به مرد و زن ندارد و همگان موظف به اجرای دقیق آن هستند. هر چند که میزان و شرایط حجاب در مرد و زن فرق می‌کند و این تفاوت به سبب اختلاف طبیعی در زن و مرد است. یک جامعه، نقش بسیار مهمی در سلامت روحی و روانی اجتماع خود دارند. 🔹لذا لازم است درباره‌ی عواقب و و یا آگاهی کسب کنند؛ از جمله: «بی‌حجابی» و «بدحجابی» که طبعاً پیامدهایی همچون آرایش و عشوه‌گری و امثال آن همراه دارد، - مخصوصا جوانان - را در یک حالت قرار می‌دهد؛ تحریکی که سبب آنها و ایجاد هیجان های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می‌گردد. مگر اعصاب انسان چقدر می‌تواند بار هیجان را بر خود حمل کند؟ حتی روان‌پزشکان می‌گویند هیجان مستمر، عامل بیماری است. 🔹 می‌خواهد و مسلمان، روحی آرام و اعصابی سالم و چشم و گوشی پاک داشته باشند، و این یکی از فلسفه‌های است. افزایش و از هم‌ گسیختگی زندگی زناشویی یکی از دیگر آثار است. چون «هرچه را دیده بیند دل کند یاد» و به دنبال دیدن، انسان سبب می‌شود که هر روزی به یکی دل ببندد و دیگری را رها کند. گسترش دامنه فحشا و افزایش فرزندان نامشروع از دردناک‌ترین پیامدهای و است. 🔹 و سقوط شخصیت او و تبدیل شدن به وسیله‌ای برای اشباع هوس‌های سرکش مشتی آلوده، از دیگر تبعات و نتایج خودنمایی او در جامعه است. (عليه السلام) می‌فرمایند: «در که بدترین زمان‌هاست جمعی از زنان پوشیده‌های برهنه‌اند و از خانه با بیرون می‌آیند؛ اینان از دین بیرون رفتگانند و داخل در شده و به سوی شهوت تمایل دارند و به طرف در شتابند. را حلال می‌دانند و در به عذاب ابدی گرفتار». 🔹همه‌ی اموری که در بالا ذکر شد در بدخلقی انسان - به ویژه زنان - مؤثر است. اگر با توجه به دستورات شرع مقدس، خود را رعایت کنند و در حد ضرورت با اختلاط داشته باشند، و همه‌ی نیازهای خود را در خانه و در کنار همسر جستجو کنند، از تبعات ارتباط با نامحرم مصون و از بسیاری نگرانی‌ها در امان خواهند ماند؛ در نتیجه از دیگران خواهند بود. 🔹ذکر یک نکته و آن اینکه اگر مقصود از این پرسش این است که «آیا چون برای دیگران هستند، باید از برخوردار باشند؟» باز هم پاسخ مثبت است؛ زیرا عده‌ای مغرض و یا جاهل، اگر احیانا خطایی که از و سر زند، به پای دین و حجاب آنها می‌گذارند، بنابراین «زنان باحجاب» باید بیش از دیگران به دستورات دین - بویژه - عمل کنند. منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⭕️امام محمد باقر عليه السلام: 🔸«الكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفقُّهُ فِي الدِّينِ و الصَّبرُ عَلَى النّائِبَةِ و تَقديرُ المَعيشَةِ». 🔹همه كمال در «شناخت عميق‌ دين» و «شكيبايى در پيشامدهاى ناگوار» و «اندازه نگاه داشتن در زندگى» است. 📕تحف العقول، ص ۲۱۳ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️فلسفه «امتحان» و «آزمودن» انسان ها چيست؟ 🔸خداوند متعال را آفريده و آنها را به سوی هدايت كرده است. انسان ضمن برخورداری از اين هدايت عمومی، از نيز بهره می‌برد. هدايت خاص انسان، با تحقق می‌يابد، تا او با اختيار و اراده خود را پيموده و از اين رهگذر، خود را پس داده، خود را به فعليت، و كمال های مكنون خود را به منصه ظهور برساند، و به جايگاه‌ نهايی‌ لايق‌ خود، سعادت ابدی يا شقاوت دائمی، شكر يا ناسپاسی، پيروزی يا شكست برسد. در برخی آياتی كه از نمونه ها و مصاديق سخن به ميان آورده، به جزييات نيز اشاره كرده، كه در ادامه به آنها می‌پردازیم. 💠توبه و بازگشت به حق 🔹خداوند برخی بندگان را با و و و آزموده، تا اندرز گرفته كنند، و به حق بازگردند: «وَ بَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ؛ [اعراف، ۱۶۸] و آنها را به نيكيها و بدی‌ها ، شايد بازگردند». 💠خالص كردن مومنان و نابودی كافران 🔹خداوند در گذر زمان و به تدريج با آزمونها را از شائبه های كفر و نفاق و... دور ساخته، و آنها را خالص ميگرداند و را كه كفر و شرك آنها را فرا گرفته به محق و نابودی ميكشاند: «وَ لِيُمَحِّصَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكَافِرِينَ؛ [آل عمران، ۱۴۱] و تا خداوند را خالص گرداند (و ورزيده شوند) و را تدريجا نابود سازد». 💠ظاهر ساختن باطن انسانها و جداسازی انسانهای پاك از خبيث 🔹 برای ظاهر کردن سريره های انسانها، و پيدا شدن يا آنان است: «...وَ لِيَبْتَلِيَ اللهُ مَا فِی صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ مَا فِی قُلُوبِكُمْ...؛ [آل عمران، ۱۵۴] ...و اينها برای اين است كه خداوند آنچه در سينه شما پنهان است ، و آنچه در دلهای شما (از ايمان) میباشد خالص گرداند...». بنابراين خداوند براساس سنت ، پاكان را از افراد خبيث و پليد جدا میسازد: «...حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ...؛ [آل عمران، ۱۷۹] ...تا آنكه را از جدا سازد...». 💠شناخته شدن نيكوكارتران 🔹خدای سبحان آسمانها و زمين و مرگ و زندگی و... را آفريد تا انسانها را و معلوم شود چه كسی عملش نيكوتر است: «وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَيَّامٍ... لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا؛ [هود، ۷] او كسی است كه آسمانها و زمين را در شش روز (شش دوران) آفريد... (به خاطر اين آفريد) تا شما را كند تا كداميك عمل‌تان بهتر است». 💠سنجش ميزان صبر بر محروميتها و رضايت از برخورداریها 🔹انسانها بوسيله يكديگر میشوند تا اينكه شكيبايی آنها معلوم گردد: «...وَ جَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَ تَصْبِرُونَ...؛ [فرقان، ۲۰] ...و بعضی از شما را، وسيله بعض ديگر قرار داديم، آيا صبر و شكيبایی میكنيد؟ (و از عهده امتحانات بر می آئيد)». و رضايت هركس به آنچه از آن برخوردار شده يا از آن محروم گشته آشكار شود. 💠شناخته شدن مجاهدان و صابران 🔹از ديگر اهداف ، شناخت پيكارگران و صابران بيان شده، تا بدين وسيله ايشان خود را دريافت كنند. «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ...؛ [محمد ص، ۳۱] ما همه شما را قطعا می‌كنيم، تا معلوم شود و از ميان شما كيانند...». 💠دستيابی به تقوا 🔹خداوند مومنان را تمرين داده يا سختی و مشقت را بر آنها تحميل میكند، تا با اين ، قلب هايشان به متخلق گردد. «أُولَئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى؛ [حجرات، ۳] كسانی هستند كه خداوند قلوبشان را برای خالص نموده است». 💠مشخص شدن شاكر و ناسپاس 🔹بجز مواردی كه خداوند در آن مستقيما فلسفه امتحان را بيان داشته، در آيه ای نيز از قول (ع) چنين نقل كرده كه برخورداری وی از برای اوست، تا معلوم گردد كه وی سپاسگزاری میكند يا كفران می‌ورزد: «...قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَ مَنْ شَكَرَ...؛ [نمل، ۴۰] ...گفت اين از فضل‌ پروردگار من است تا مرا كند، كه آيا او را بجا می آورم يا ميكنم...». 💠گذشته از موارد ياد شده، در روايات نيز تهذيب نفس و رسيدن به مقام رضا و رسيدن انسانها به پاداش و كيفر اعمال نيك و بد خويش، از فلسفه‌ های امتحان ياد شده است. [۱] پی‌نوشت؛ [۱] دائره المعارف قرآن كريم، مركز فرهنگ و معارف قرآن، بوستان كتاب، ج۴، ص ۲۶۸-۲۷۰ منبع: وبسایت انوارطاها @tabyinchannel
⭕️برای اوقات خواب خود افسوس می‌خوریم 🔹ما برای اوقات خواب خود افسوس می‌خوریم که چرا برای بیدار نمی‌شویم، در صورتی که را به می‌گذرانیم! زیرا اگر در بیداری به توجه و مشغول بودیم، «توفیق بیداری شب» را نیز برای تهجد و خواندن و پیدا می‌کردیم. 📕بهجت الدعا، ص٣٨۵ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا