⭕️کلام نور
🔸«إِنَّ اللهَ لَا يَسْتَحْيِی أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَ مَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ»
🔹خداوند از این که (به موجودات ظاهرا کوچکی مانند) پشه، و حتی کمتر از آن، مثال بزند شرم نمیکند. (در این میان) آنان که #ایمان آوردهاند، می دانند که آن، حقیقتی است از طرف پروردگارشان؛ و اما آنها که راه #کفر را پیمودهاند، (این موضوع را بهانه کرده) می گویند: «منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟!» (آری،) خدا جمع زیادی را با آن گمراه، و گروه بسیاری را هدایت میکند؛ ولی تنها فاسقان را با آن گمراه میسازد!
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره ۲۶
#قرآن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«تشویق» و «تنبیه» چه شرایطی دارد و برای تأثیر گذاری آنها چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟ (بخش اول)
🔸در «تشویق کردن» بايد شرایط آن را مد نظر قرار دهیم كه تبعات منفی ای به بار نیاورد؛ از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1⃣#تشويق نبايد به كيفيّتى باشد كه مايه #غرور و #غفلت تشويق شونده، يا خاموش شدن شعله فعّاليّت ها و نظم و انضباط او گردد.
2⃣اساس #تشويقها بايد بر #جنبههاىمعنوى باشد تا به افراد شخصيّت والا دهد؛ امّا اين بدان معنا نيست كه از تشويق هاى مادّى بكلّى چشم پوشيده شود.
3⃣#تشويق يك فرد نبايد مفهوم مخالفى براى ديگران باشد، و مايه تحقير و توهين آنها گردد؛ و اين از #كارهاى_ظريف و دقيقى است كه ذوق و سليقه مديران و فرماندهان ضامن اجراى آن است.
4⃣#تشويق نبايد پرخرج و داراى هزينه فراوان باشد؛ زيرا اوّلاً #محور_شخصيّت و افتخار را از مسائل معنوى به مادّى مى كشاند، و ثانياً عملاً در مورد افراد كمى صورت مى گيرد؛ در حالى كه #تشويق بايد كاملاً «گستردگى» و شمول داشته باشد.
5⃣#تشويق بايد بر اساس «ضوابط» صورت گيرد نه «روابط»، و چيزى اسفبارتر از اين نيست كه افرادِ تحت پوشش فرماندهى و مديريّت ببينند «روابط» بر اين مسأله حاكم است نه «ضوابط»، كه اين امر مايه #دلسردى و #بدبينى و فقدان نشاط در يك تشكيلات مى شود.
6⃣طبيعى است كه ميان #تشويق و كار انجام شده بايد تناسبى وجود داشته باشد، و سلسله مراتب و كمّيّت و كيفيّت در اين زمينه ملحوظ گردد. #امام_على (عليه السلام) فرمود: «اَلثَّناءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الاسْتِحْقاقِ مَلَقٌ وَ التَّقْصيرُ عَنِ الاسْتِحْقاقِ عِىٌّ أَوْ حَسَدٌ» [۱] (ثنا گفتن و #تمجيد بيش از حدِّ #شايستگى و لياقت، تملّق و #چاپلوسى است، و كمتر از حدِّ لازم، ناشى از عجز يا حسد است!).
7⃣#تشويقها معمولاً در حضور جمع صورت مى گيرد و يا نتيجه آن به اطّلاع عموم مى رسد، ولى مواردى وجود دارد كه بايد #تشويق شكل خصوصى و محرمانه داشته باشد، و مديران با ذكاوت خود مى توانند اين موارد استثنائى را تشخيص دهند. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۵۳۵، (حکمت ۳۴۷)
📕مديريت و فرماندهى در اسلام، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان، قم، ۱۳۸۹ش، چ دوازدهم، ص ۱۲۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تشويق #تنبیه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مشکلات فلسطین، مشکلات ماست
🔹از قول من به ایشان بگویید که مشکلات شما مشکلات ماست؛ چنانکه مشکلات ما مشکلات شماست؛ و #مسلمین باید ید واحده باشند بر ضد همه #ستمگران؛ و امیدوارم که با #وحدت_کلمه بین ما و شما که بحمد الله حاصل است و با وحدت کلمه بین سایر قشرهای مسْلم و خصوصاً #دولتهای_اسلامی، موجب بشود که گرفتاری های ما و گرفتاری های شما و گرفتاری سایر مسلمین رفع بشود.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۶/۲۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #فلسطین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️صله رحم
🔹#صله_رحم از مبانی و اصول مؤکد دین #اسلام، منتسب به نام رحمان و صفت رحمانیت پروردگار هستی است، و مفهومش #محبت و دوستی با #خویشان و #نزدیکان است. به دلیل جایگاه ویژه ای که در #تعالیم_اسلامی دارد در #آیات متعددی از #قرآن_کریم و در #کلام_معصومین (علیهم السلام) بسیار به آن پرداخته شده است. در اهمیت سنت حسنه #صله_رحم همین قدر بس که بدانیم از مواقف رسیدگی به حساب در #قیامت «الرحم والامنه والولایه» است.
🔹#امام_باقر (عليه السلام) در این باره می فرماید: ابوذر (رضى الله عنه) گفت شنيدم #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: #رحم و امانت روز قيامت در دو جانب صراطند، چون #صله_رحمكننده و امانت نگهدار بر صراط گذرد، به بهشت رسد، و چون خائن امانت و #قاطع_رحم از آن بگذرد، هيچ عملى با وجود اين دو گناه سودش نبخشد و #صراط در #آتش_دوزخ سرنگونش كند. [۱] #امام_صادق (عليه السلام) می فرماید: «اِنّ صِلَةَ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الحِسابَ» [۲] (#صله_رحم در دنيا، سبب آسانى حساب در #قيامت است).
🔹«تحکیم روابط خویشاوندی»، «نیکی به پدر و مادر»، «رسیدگی به احوال و امور وابستگان» و بسیاری از اقدامات دیگر در زمینه #صله_رحم مانند سایر فضائل اخلاقی، #پیامدهای_مثبت و فراوانی برای فرد و اجتماع به دنبال دارد و برکات آن در #دنیا و #آخرت به ظهور میرسد. البته توجه به این نکته ضروری است، #ارحام تنها منحصر به خانواده و بستگان نسبى نيست، بلكه #پيامبر_اسلام (صلی الله علیه و آله) و #خاندانگرامیاو و سپس در مراتب بعدی جامعه بزرگ اسلامى كه در آن همه افراد امت با هم برادرند (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ [۳]) را نيز در بر می گيرد.
🔹چنان که از #امام_صادق (علیه السلام) از آيه «وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ» [۴] (و آنچه را خدا به #پیوند آن فرمان داده پیوند، می دهند و از [عظمت و جلال] پروردگارشان همواره در هراسند و از حساب سخت و دشوار بیم دارند)، سؤال شد، فرمود: يكی از معانيش #صله_رحم است، ولی نهايت درجه و بهترين مصاديق آن اين است كه با ما پيوند داشته باشيد.
پی نوشتها؛
[۱] اصول كافى، ج ۳ ، ص ۲۲۳، روايت ۱۱
[۲] بحار، ج ۷، ص ۲۷۳
[۳] حجرات، آیه ۱۰
[۴] رعد، آيه ۲۱
منبع: وبسایت راز ماندگاری با تلخیص
#صله_رحم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️«مهدی موعود» دنیا را از عدل و داد پر میکند و ظلم را ریشهکن می سازد
🔹خصوصیت #مهدی_موعود (عجل الله تعالی فرجه و ارواحنا فداه) در نظر مسلمانان این است که: «یملأ الله به الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا». عدل و داد، استقرار #عدالت در جامعه، از بین بردن #ظلم از سطح زمین، خصوصیت #مهدی_موعود است...
🔹بشر به سمت آن چیزی حرکت میکند که مظهر آن، وجود مقدس مهدی (علیه الصلاة والسلام و عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد و او کسی است که در احادیث متواتر وارد شده که دنیا را از #عدل و داد پر میکند و #ظلم را ریشهکن میسازد.
بیانات مقام معظم رهبری ۶۸/۱۲/۲۲
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای #امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سواد رسانه ای را تحصیل کنیم
🔸با گذشت زمان و فراگیر شدن گوشی های همراه و #اینترنت و متعاقبا شبکه های اجتماعی، حتی کوچکترین خبرها نیز در کسری از ثانیه و تنها با فرستادن یک دکمه انتشار یافته و در کمتر از پنج دقیقه زمان میبرد تا به نظر افراد زیادی برسد.
💠تعریف سواد رسانهای
🔹در قرن بیست و یکم منظور از #سواد، تنها سواد خواندن و نوشتن نیست، بلکه آنطور که سازمان یونسکو گفته شامل این موارد میشود: «سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد تربیتی، سواد سلامتی، سواد نژادی و قومیتی، سواد بوم شناختی، سواد تحلیلی، سواد انرژی، سواد علمی. #سواد_رسانه_ای عبارت است از #قدرت_تشخیص و تمیز رسانه های مختلف، به منظور بهره وری مؤثر از آنها، قدرت درک مفهوم پنهانی اطلاعات انتشار یافته، که این اطلاعات گاهی میتواند خبر باشد و گاهی هم خیر، میتواند حتی یک جک باشد.
🔹#سواد_رسانهای امری است که هم به صورت ذاتی در وجود هرکسی موجود است، و هم اکتسابی است. همین که ما می دانیم چه رسانه ای مورد علاقه ما است، یعنی سواد رسانه ای داریم، ولی این کافی نیست و باید با پرورش و تکمیل آن به سطح بالایی برسیم و از کل مطالب منتشر شده مورد علاقه خود، اهداف آنها را نیز درک کنیم. #سواد_رسانهای هر فرد با تغییر سن و دانش فرد باید تغییر کند. مثلا سوادی که یک کودک باید در مواجهه با رسانهها داشته باشد، با سواد رسانهای مورد نیاز یک فرد بالغ بسیار تفاوت دارد.
💠سواد رسانهای برای چه؟
🔹امروزه #رسانهها تنها به انتشار اخبار اکتفا نمی کنند، بلکه هر رسانهای با توجه به خط مشی و دلیل منشأ وجودی خود، اخبار را با هدفی خاص منتشر می کند، در نتیجه اگر سطح #سواد_رسانهای در جامعه کم باشد، شاید #اثرات_مخرب امنیتی، سیاسی و... به جای بگذارد. سواد رسانهای نیاز است تا هر خبر و نوشتهای که در هر #رسانهای میخوانیم یا میبینیم را باور نکنیم، و برای اینکه از سطح سواد رسانهای بالاتری برخوردار شویم باید همیشه اخبار را با #دید_انتقادی بنگریم و پس از خواندن هر مطلبی از خودمان پرسش هایی بپرسیم؛
🔹نظیر اینکه #منبع این خبر کجاست؛ چه کسی یا کسانی از انتشار این خبر و مطلب سود میبرند، و چه کسانی ضرر میبینند؛ باور کردن این خبر توسط من چه پیامدی دارد؟ #منابع_مالی مورد نیاز مجرای خبری از کجا تامین میشود و آیا تأمین کنندگان مالی در تنظیم این خبر نقش مستقیم یا غیر مستقیم داشتهاند یا خیر؛ و...، و اینطور نباشیم که هر مطلبی که از هر مجرای خبری منتشر می شود را با چشم بسته و بدون تحقیق بپذیریم و باور کنیم. هنگامی که #سطح_سواد_رسانهای ما بیشتر شود، دیگر #صاحبان_رسانه برای ما تصمیم نمیگیرند،
🔹و این ما هستیم که تشخیص می دهیم کدام اطلاعات و اخبار را دریافت کنیم، کدام را باور کنیم و کدام را دور بیندازیم. #سواد_رسانهای تعیین میکند که برای هر مطلب و اطلاعاتی چقدر زمان مطالعه بگذاریم و به هر خبر چقدر بها بدهیم. ما #سواد_رسانهای لازم داریم تا با استفاده از آن مطالبی که باب میلمان و مورد نیازمان است را بیابیم و از هجوم و تحمیل اطلاعات و اخبار گوناگون جلوگیری کنیم. در برهه کنونی شاید مهمترین جایی که نیاز به داشتن و استفاده کردن از سواد رسانهای دارد در #فضای_مجازی باشد،
🔹که هر روزه سیل اخبار در آن سرازیر شده، و بنابراین بسیار مهم است که افراد جامعه برای داشتن قدرت تشخیص، تمیز و شناخت رسانههای مختلف و نیز برای داشتن توانایی درک مفهوم پنهانی اطلاعات انتشار یافته، و شناخت حق و باطل دارای #سوادرسانهایبالا باشند. سواد رسانهای تنها مختص به رسانه های دیداری و شنیداری نیست، بلکه حتی در شبکههای اجتماعی هنگام نوشتن نظر خود زیر پست افراد مشهور هم باید سواد رسانهای اعمال شود. حتما نمونه هایی دیدهاید که در این فضا انتشار مییابد و کذب بودن آن بعدها برای عموم آشکار شده مانند: بعضی از اخباری که در نتیجه کمبود سواد رسانه ای در جامعه منتشر شده است.
نویسنده: مرجان شرف
منبع: وبسایت تبیان
#سواد_رسانه_ای #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام جعفر صادق (عليه السلام):
🔸«عَظِّموا كِبارَكُم و صِلُوا أرحامَكُم».
🔹«#سالخوردگان خود را بزرگ بداريد و #صله_ارحام به جاى آريد».
📕ميزان الحكمه، ۹۹۲۵
#امام_صادق #صله_رحم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«تشویق» و «تنبیه» چه شرایطی دارد و برای تأثیر گذاری آنها چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸در #تشویق و #تنبیه بايد شرایط آن را مد نظر قرار دهیم؛ مثلا تشويق نبايد مايه #غرور و #غفلت تشويق شونده، يا خاموشی شعله فعّاليّتها و نظم و انضباط او گردد بلکه بايد بیشتر بر جنبه هاى معنوى تکیه کرد تا موجب تعالی شخصيّت افراد گردد و معیار در آن ضوابط باشد نه روابط. در مورد #تنبیه نیز شرايطی وجود دارد که باید رعایت شود و از آنجایی که «تنبيه» چنان كه از نامش پيداست، به منظور «آگاه سازى» صورت مى گيرد، بايد جهت گيرى آن به اين سمت باشد.
🔹گرچه #مجازات و #توبيخ هرگز نمى تواند نخستين واكنش در برابر #افراد_متخلّف باشد - بلكه، بايد قبل از هر چيز دست به دامان #آموزشهای_فرهنگى زد - و نه مى تواند مشكل #تخلّفات و بى انضباطى ها و خيانت ها را به طور كامل حل كند، ولى به هر حال، چيزى است كه چشم پوشى از آن به طور كلّى نيز براى هر تشكيلاتى خطرناك است، چرا كه هميشه «درصد» معيّنى از افراد هستند كه بدون اين «عامل باز دارنده» و يا لااقل «ترس از آن» انجام وظيفه نمى كنند. براى اين كه مديران بتوانند از #توبيخ و #تنبيه به هدف هاى تربيتى مورد نظر برسند، رعايت اصول زير مناسب به نظر مى رسد:
1⃣#تنبيه هميشه بايد مقطعى باشد، يعنى راه را به روى افراد متخلّف براى #اصلاح خويشتن نبندد. جالب است كه در #قرآن_مجيد در بسيارى از آيات، بعد از مجازات هاى شديد، بلافاصله #توبه_كاران را استثناء مى كند؛ يعنى راه را به روى #گنهكاران باز نگاه مى دارد. جمله «اِلا الَّذينَ تابُوا» و امثال آن در آيات زيادى از قرآن به همين منظور آمده است.
2⃣#توبيخ و #مجازات نبايد حسّ كينه توزى افراد را برانگيزد، و در عين حال #قاطعيّت_مديريّت ايجاب مى كند كه در اين مورد گرفتار وسوسه نشود و از ترس كينه توزی هاى آينده، بكلّى چشم از #مجازات يا توبيخ #متخلّفان و گنهكاران نپوشد، وگرنه سازمان تشكيلاتش به #فساد مى گرايد.
3⃣رعايت تناسب ميان «جرم» و «جريمه»، از مسلّم ترين مسائل اسلامى و تشكيلاتى است كه دقّت در باب حدود و ديات در فقه اسلام، اين معنى را كاملاً مشخّص مى كند.
4⃣اصل در #توبيخ اين است كه خصوصى باشد به عكس #تشويق، ولى مواردى استثنایی پيش مى آيد كه شرايط ايجاب مى كند كه در حضور جمع انجام گيرد، و يا خبر آن به گوش ديگران برسد.
5⃣از مسائلى كه در مورد #توبيخ و مجازات كاملاً ضرورى به نظر مى رسد، اين است كه، بايد دليل آن دقيقاً به طرف #تفهيم شود، و هرگز به اين قناعت نشود كه او خودش مى داند كفّاره چه گناهى را مى پردازد. چه بسيار افرادى كه از اعمال سوء و تخلّفات خويش بى خبرند و يا به گفته قرآن «يَحْسَبُونَ اَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً» آن را عمل نيكى مى پندارند و يا اگر آگاهند، درجه اهمّيّت آن را نمى دانند؛ لذا تفهيم دقيق اين مسأله، براى #اصلاح و #تربيت، ضرورت دارد.
6⃣مدير و فرمانده نبايد در #توبيخ و ملامت زياده روى كند، زيرا گاه مى شود كه تكرار آن اثر معكوس دارد. #متخلّفان را در اعمال ناپسند خود جرى تر مى كند، و آنان را به لجاجت وا مى دارد. امير مؤمنان #امام_على (عليه السلام) فرمود: «الافراطُ فِى المَلامَة تَشُبُّ نيرانِ اللَّجاج» [۱] (زياده روى در #ملامت و سرزنش، آتش #عناد و #لجاجت را مشتعل مى كند!). باز در جاى ديگر فرموده است: «إِيّاكَ أَنْ تُكَرِّرَ الْعَتَبَ فَإِنَّ ذلِكَ يُغْرِى بِالذَّنْبِ وَ يَهُونُ بِاْلعَتَبِ» [۲] (از #توبيخ_مكرّر پرهيز كن! چرا كه تكرار سرزنش، گناهكار را در اعمال ناپسندش #جرى و جسور مى كند؛ به علاوه، ملامت را بى اثر مى سازد!). اين بحث دامنه وسيعى دارد كه در اينجا به همين مقدار اكتفاء گرديد.
پی نوشتها؛
[۱] بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، چ دوم، ج ۷۴، ص ۲۳۰، باب ۸
[۲] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، رجائى، سيد مهدى، دار الكتاب الإسلامي، قم، ۱۴۱۰ق، چ دوم، ص ۲۵۹، (حکمت ۴۲)
📕مديريت و فرماندهى در اسلام، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان، قم، ۱۳۸۹ش، چ دوازدهم، ص ۱۲۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تشويق #تنبیه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بینیازی قلبی
🔹#استغنا و #غنا (بینیازی دارایی) مربوط به #قلب است، نه به #پول و کسب و سرمایه و #ثروت. اینها همه باطل و خیال است.
📕در محضر بهجت، ج٣، ص۵٨
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۹۱ «نهج البلاغه» برنامه الهى برای آفرینش و تدبیر موجودات را چگونه ترسیم نموده است؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از خطبه ۹۱ #نهج_البلاغه، به «جهان آفرينش» و «تدبير الهى در خلقت و نظم» اشاره می نماید و از اين #نظم و #تدبير به عنوان آينهاى براى نشان دادن جلال و جمال پروردگار بهره مى گيرد و مى فرمايد: «قَدَّرَ مَا خَلَقَ فَأَحْكَمَ تَقْدِيرَهُ، وَ دَبَّرَهُ فَأَلْطَفَ تَدْبِيرَهُ، وَ وَجَّهَهُ لِوِجْهَتِهِ» ([خداوند] آنچه #آفريده به درستى #اندازه_گيرى نموده است و به خوبى #تدبير كرده و در مسير خودش قرار داده است).
🔹به اين ترتيب، مراحل سه گانه #تقدير و #تدبير و #توجيه را بيان فرموده است. «تقدير»، مقام اندازه گيرى خلقت موجودات است، و «تدبير»، به راه انداختن آنها در مسير تعيين شده است و «توجيه»، فراهم ساختن اسباب حركت در اين مسير براى رسيدن به #مقصد_نهايى است، و تمام اين مراحل طبق #حساب_دقيق و #برنامه_منظّمى است، به گونه اى كه در همه جهان هستى هيچ موجودى نه در آغاز آفرينش و نه در مسير حركت خود به سوى هدف، بى برنامه نيست.
🔹به همين جهت بلافاصله مى افزايد: «فَلَمْ يَتَعَدَّ حُدُودَ مَنْزِلَتِهِ، وَ لَمْ يَقْصُرْ دُونَ الإِنْتِهاءِ إِلى غَايَتِهِ، وَ لَمْ يَسْتَصْعِبْ إِذْ أُمِرَ بِالمُضِيِّ عَلَى إِرَادَتِهِ، فَكَيْفَ وَ إِنَّمَا صَدَرَتِ الْأُمُورُ عَنْ مَشِيئَتِهِ؟» (#هيچ_موجودى از حدّ و منزلت خود تجاوز نكرده و قبل از رسيدن به #هدف كوتاهى ننموده است، و به هنگامى كه به آن #فرمان داده شد كه مطابق اراده پروردگار حركت كند، #سرپيچى ننمود؛ چگونه ممكن است سرپيچى كند، حال آن كه همه چيز از #اراده او سرچشمه گرفته است؟!).
🔹در حقيقت اين سخن، اشاره به آن است كه تصوّر نشود حركات موجودات زمينى و آسمانى و پيمودن مراحل وجود در جهان گياهان و حيوانات و انسان و كواكب آسمان بى حساب است. همه در #حركات خود سر بر #فرمان او دارند و #برنامهاى را كه از پيش براى آنها تعيين كرده، اجرا مى كنند و هيچ تخلّفى از برنامه هاى تعيين شده ندارند، و به اين ترتيب، #جهان_هستى مجموعه اى است از #نظم_دقيق و حركات و جريان هاى برنامه ريزى شده. در آيات #قرآن_مجيد نيز، به اين مراتب و مراحل سه گانه اشاره شده است.
🔹در «سوره يس» آيات ۳۸ تا ۴۰ مى فرمايد: «وَ الشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ - وَ الْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ - لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِى لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَ لَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَ كُلٌّ فِى فَلَكٍ يَسْبَحُونَ»؛ (و خورشيد كه پيوسته به سوى قرارگاهش در حركت است، [آيتى ديگر از آيات خدا است] اين #تقدير و اندازه گيرى خداوند قادر دانا است، و براى ماه منزلگاه هايى قرار داديم [هنگامى كه اين منازل را طى كرد] سرانجام به صورت شاخه كهنه قوسى شكل و زرد رنگ خرما در مى آيد. نه خورشيد را سزاست كه به ماه رسد و نه شب بر روز پيشى مى گيرد و هر كدام در مسير خود شناورند). آيات فراوان ديگرى نيز در «قرآن مجيد» است كه به اين حقيقت اشاره مى كند.
🔹در اينجا به دو نكته بايد توجّه داشت: نخست اين كه، آنچه در جمله هاى بالا درباره امر و فرمان و پيروى موجودات از #فرمان_الهى آمده، همه اشاره به اوامر تكوينيّه الهى، يا به تعبيرى ديگر: اشاره به قوانينى است كه خداوند براى جهان هستى تعيين كرده و همه موجودات را در سیطره اين قوانين قرار داده است، به گونه اى كه تخلّف از اين قوانين براى آنها غير ممكن است. ديگر اين كه، اين سخن هرگز به معناى مجبور بودن انسان در افعال خويش نيست! چرا كه خداوند صفت #اختيار و #آزادی_اراده را به عنوان يك قانون از قوانين عالم هستى براى انسان قرار داده است، و هرگز انسان نمى تواند اين صفت را از خود سلب كند و به تعبير ديگر: #آزادى او هم به فرمان خدا است.
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۴، ص ۶۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#آفرینش #خلقت #جهان #هستی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️کلام نور
🔸«الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ»
🔹#فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را، پس از محکم ساختن آن، می شکنند؛ و پیوند هایی را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روی زمین فساد می کنند؛ اینها زیانکارانند.
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره ۲۷
#قرآن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«معروف» چيست؟
🔹#معروف از ماده «عرفان» يعنى چيز #شناخته شده و #منكر از ماده «انكار» يعنى چيز #ناشناخته است. راغب در «مفردات» مى گويد: «معروف؛ اسم است براى هر فعلى كه با #عقل و #شرع، نيكى و خوبى آن شناخته مى شود، و منكر؛ اسم است براى هر فعلى كه با اين دو، حُسن و خوبى آن انكار مى شود». [۱] به #عمل_نيك، #معروف و شناخته شده گويند؛ زيرا خدا #روح_انسان را چنان آفريده كه براى او صفات خوب شناخته شده است؛ #تقوا، #ايثار، #عدالت، #سخاوت و ديگر فضائل عناصر شناخته شده براى انسان است، گويى مثلا در عالمى ديگر با آنها انس گرفته است، و در مقابل، #كار_زشت و بد را #منكر گويند، زيرا چهره #ظلم و بى عدالتى و تضييع حق مردم و #اعمال_شنيع، چهره اى ناشناخته است.
🔹#قرآن در هر زمينه اى به #معروف دعوت مى كند. «فَاتِّبَاعُ بِالمَعرُوفِ» (باید از #راه_پسندیده پیروی کنند). [سوره بقره، آيه ۱۷۸]؛ «فَاِمسَاكُ بِمَعرُوفٍ...». ([(در طلاق رجعی) شوهر در هر مرتبه از رجوع] باید [همسرش را] به طور شایسته و متعارف نگه دارد...) [همان سوره، آيه ۲۲۹]؛ «...مَتَاعٌ بِالمَعرُوفِ». (...هدیه مناسبی بدهند) [همان سوره، آيه ۲۴۱]؛ «قَولٌ مَعرُوفٌ». (#گفتار_پسندیده [در برابر نیازمندان]) [همان سوره، آيه ۲۶۳]؛ «فَليَأكُل بِالمَعرُوفِ». (به طور شایسته [و مطابق زحمتی که می کشد] از آن مصرف کند). [سوره نساء، آيه ۶]؛ «وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالمَعرُوفِ». (و با آنان به طور #شایسته رفتار کنید) [همان سوره، آيه ۱۹]؛
🔹«لَا يَعصِينَكَ فِى مَعرُوفٍ». (و در هیچ کار شایسته ای مخالفت فرمان تو را نکنند). [سوره ممتحنه، آيه ۱۲]؛ «تَأمُرُونَ بِالمَعرُوفِ». (#امر_به_معروف می کنید). [سوره آل عمران، آيه ۱۱۰] در روايات نيز #معروف به آقایی و #سيادت معرفى شده: «اَلمَعرُوفُ سِيَادَهٌ» [۲] و در روايتى با شرافتترين سيادت معرفى گرديده است: «اَلمَعرُوفُ اَشرَفُ سِيَادَةٍ». [۳] عمل #معروف تنها چيزى است كه از آثار انسان باقى مى ماند. #حضرت_عيسى (عليه السلام) به يارانش مى فرمود: «اِستَكثِرُوا مِنَ الشّىءِ الَّذِى لَا يَأكُلُهُ النَّارُ قَالَوا: وَ مَا هُوَ؟ قَالَ: اَلمَعرُوفُ». [۴] (زياد كنيد چيزى را كه آتش آن را نمى خورد و از بين نمى برد. گفتند: آن چيست؟ فرمود: #معروف [عمل شايسته و نيك]).
🔹اميرالمؤمنين #امام_علی (عليه السلام) نيز مى فرمايد: «اَلمَعرُوفُ ذَخِيرَةُ الَأَبَدِ». [۵] (#عمل_نيك، ذخيره و توشه هميشگى است). و در #قيامت مى توان از آن استفاده برد. در جاى ديگر مى فرمايد: «عَلَيكُم بِصَنَايِعِ المَعرُوفِ فَاِنّهَا نِعْمَ الزَّادُ اِلَى المَعَادِ »؛ [۶]؛ (بر شما است #كارهاى_نيك انجام دهيد؛ زيرا آنها بهترين توشه به سوى معاد و #قيامت است!). #امام_صادق (عليه السلام) فرمود: «اَوّلُ مَنْ يَدخُلُ الجَنَّةُ اَهلُ المَعرُوفِ » [۷]؛ (نخستين كسى كه داخل #بهشت مى شود #اهل_معروف هستند). #اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: «مَنْ كَثُرَت عَوَارِفُهُ كَثُرَت مَعارِفُهُ» [۸]؛ (كسى كه #كارهاى_نيك و شايسته او زياد شود، ياران او زياد مى شوند). «عوارف» جمع عارفه به معنى #كار_نيك و «مَعارِفُ الرجل» يعنى #دوستان و ياران آن مرد.
پی نوشتها؛
[۱] المفردات فی غريب القرآن، راغب اصفهانى، دارالعلم - الدار الشامية، چ ۱، ص ۵۶۱. [۲] غررالحكم و درر الكلم، دارالكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۱۸، حکمت ۵۰. [۳] همان، ص۴۹، حکمت ۹۰۷. [۴] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۱۴، ص ۳۳۰، باب ۲۱. [۵] غررالحكم و دررالكلم، همان، ص ۵۴، حکمت ۱۰۲۳. [۶] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، مؤسسة آل البيت، چ ۱، ج ۱۲، ص ۳۴۶، باب ۱. [۷] الأمالی، طوسى، دار الثقافة، چ ۱، ص ۶۰۳. [۸] تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، دفتر تبليغات، چ ۱، ص ۳۱۸
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، قم، ۱۳۸۵ش، چ ۱، ج ۲، ص ۴۸۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#معروف #منکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اراده خداوند به حذف مستکبرین
🔹خدای تبارک و تعالی اراده فرموده است که زمین را به این #مستضعفین بدهد، و این #مستکبرین را از صحنه تاریخ خارج بکند؛ و ما ابتداست که قیام کردیم برای این معنا؛ و تمام #ملتهای_مظلوم را #پشتیبانی میکنیم؛ و تمام ملت های مظلوم باید #ظالم ها را از صفحه روزگار بیرون کنند، و از تاریخ بیرون برانند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۹/۰۵
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از چشم و گوش معنوى چیست؟
🔹#شنوايى و #بینایى دو گونه است: #مادّى و #معنوى؛ به همین دلیل بسیار مى شود در مورد کسانى که چشم و گوش دارند و یا زنده و سالم اند، اما #حقایق را درک نمى کنند مى گوييم: آنها کور و کرند و یا اصلاً مرده اند؛ زیرا واکنشى را که باید یک «انسان شنوا و بینا»، یا یک انسان زنده، در برابر #حقایق از خود نشان دهد، نمى دهند.
🔹در #قرآن_مجید اینگونه تعبیرات فراوان دیده مى شود، و شیرینى و جاذبه خاصى دارد؛ بلکه #قرآن به #حیات_مادّى و بیولوژیکى که نشانه آن تنها «خور و خواب و نفس کشیدن» است چندان اهمیت نمى دهد، و همواره روى حیات و #زندگى_معنوى و انسانى که آمیخته با #تکلیف و #مسئولیت و احساس و درد و بیدارى و آگاهى است تکیه مى کند.
🔹#نابینایى و #ناشنوایی و #مرگ_معنوى از خود انسان ها سرچشمه مى گیرد، آنها هستند که بر اثر ادامه #گناه و اصرار و لجاجت در آن، به این مرحله مى رسند؛ زیرا همانطور که اگر انسانى مدت ها چشم خود را ببندد، تدریجاً بینایى و دید خود را از دست خواهد داد و شاید روزى به کلّى نابینا شود، اشخاصى که #چشم_جان خود را در برابر #حقایق ببندند، تدریجاً #قدرتدیدمعنوى خود را از دست خواهند داد!
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چ سی و نهم، ج ۵، ص ۲۷۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ظهور حضرت حجت (عج)، وعده تضمین شده پروردگار
🔹[نام و یاد #امام_زمان (عجّل الله تعالی الفرج الشریف)] دائماً به ما یادآوری می کند که طلوع خورشیدِ حق و عدل در پایان این شب ظلمانی، قطعی است. انسان ها گاهی که امواج متراکم ظلمت و ظلم را مشاهده می کنند، مأیوس می شوند. یاد #امام_زمان (عج) نشان دهنده این است که خورشید طلوع خواهد کرد، روز خواهد آمد؛ بله، ظلمات هست، #ظالمان و تاریکی آفرینان هستند در دنیا، و قرن های متمادی بودهاند، امّا پایان این شب سیاه و ظلمانی، قطعاً طلوع خورشید است؛ این آن چیزی است که اعتقاد به #امام_زمان (عج) به ما میآموزد؛
🔹این وعده تضمین شده پروردگار است: اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا العَلَمُ المَنصوبُ وَ العِلمُ المَصبوبُ وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَةُ الواسِعَةُ وَعداً غَیرَ مَکذوب؛ وعده تخلّف ناپذیر الهی است. در اوّل زیارت [هم دارد]: اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا وَعدَ اللهِ الَّذی ضَمِنَه؛ وعدهای که تضمین شده است از طرف پروردگار، ظهور این بزرگوار است. بنابراین این هم نکته دوّم است. معتقدین به ظهور #ولی_عصر و وجود ولیّعصر (ارواحنا فداه) هیچ گاه دچار ناامیدی و یأس نمی شوند، و می دانند که قطعاً این خورشید طلوع خواهد کرد و این تاریکی ها و این سیاهی ها را برطرف خواهد کرد.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۶/۲/۲۰
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سرلوحه برنامه هاى حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه) پس از ظهور چه چیزی است؟
🔹گسترش #عدالت در سراسر گيتى در راس آرمان هاى انقلاب #امام_مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) قرار دارد و از هدف هاى اساسى آن #تحولعظيمجهانى است؛ چنان كه اين اصل از نخستين هدف ها و اصلى ترين برنامه هاى همه پيامبران بوده است كه در گذشته تاريخ، اجتماعات و مردمان را بدان فرا خوانده اند و در راه تحقق آن فداكارى هاى فراوان كرده اند. آری مى توان گفت بيشترين درگيرى و مبارزه پيامبران بر سر اجراى #عدالت بوده است. #امام_زمان (عجل الله تعالى فرجه) در برابر طبقات آگاه و عالمان و روشنفكرانى كه بخواهند به گونه اى در برابر اجراى #عدالت بايستند مقاومت مى كند، و با كسانى كه با توجيه كلام خدا و تأويل آيات قرآن كريم قصد تضعيف مبانى انقلاب او را دارند درگير مى شود و آنان را از جلو راه انقلاب بر مى دارد.
🔹#عدل به معناى رعايت دقيق حق و حقوق مردم و برابرى همه آنها در برخوردارى از حقوق و منافع مشروع و معقول خويش است؛ چنان كه #ظلم زير پا نهادن حق و حقوق ديگران و نابرابرى و تبعيض است. #عدالت، وجود زمينهی حيات اجتماعى در بخشى از جامعه نيست، بلكه در همه ابعاد حيات فردى و اجتماعى #عاملاصلىحيات و زندگى انسان، اصل عدالت و عدل است. #عدل، زندگى است و زندگى بى عدالت مرگى است كه حيات پنداشته مى شود. امام حسين (عليه السلام) فرمود: «لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي فَيَمْلَأَهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً كَذَلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ (صلی الله عليه و آله) يَقُولُ» [۱]؛ (اگر از عمر دنيا تنها يك روز باقى مانده باشد خداوند آن روز را دراز گرداند تا مردى از فرزندان من قيام كند و زمين را از #عدل و داد پر كند، آن گونه كه از ستم و بيداد آكنده باشد. اين چنين از پيامبر (صلى الله عليه و آله) شنيدم).
🔹#امام_زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) در لحظات نخستين پس از تولد، دهان به سخن گشود و عرض كرد: « ... اللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ أَتْمِمْ لِی أَمْرِی وَ ثَبِّتْ وَطْأَتِی وَ امْلَأِ الْأَرْضَ بِی عَدْلًا وَ قِسْطاً» [۲]؛ ( ... خداوندا! به آنچه بر من وعده دادى وفا كن و امر مرا به كمال برسان و گام هاى مرا استوار بدار و زمين را به دست من آكنده از #عدل و #داد ساز). امام على (عليه السلام) درباره عصر ظهور #حضرت_مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) مى فرمايد: « ... وَ يُعْرَفُ لَيَنْزِعَنَّ عَنْكُمْ قُضَاةَ السَّوْءِ وَ لَيَقْبِضَنَّ عَنْكُمُ الْمُرَاضِينَ وَ لَيَعْزِلَنَّ عَنْكُمْ أُمَرَاءَ الْجَوْرِ وَ لَيُطَهِّرَنَّ الْأَرْضَ مِنْ كُلِّ غَاشٍّ» [۳]؛ ( ... امام مهدى (عج) قاضيان زشتكار را كنار مى گذارد و دست سازشكاران را از سرتان كوتاه مى كند و حكمرانان ستم پيشه را عزل مى نمايد و زمين را از هر نادرست و خائنى پاك مى سازد).
پی نوشتها؛
[۱] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلاميه، تهران، ۱۳۹۵ق، چ دوم، ج ۱، ص ۳۱۸
[۲] الإمامة و التبصرة من الحيرة، ابن بابويه، مدرسة الإمام المهدى (عج)، قم، ۱۴۰۴ق، چ اول، ص ۳؛ كمال الدين و تمام النعمة، همان، ج ۲، ص ۴۲۸
[۳] بحارالأنوار، دارإحياءالتراثالعربی، ۱۴۰۳، چ دوم، ج ۵۱، ص ۱۲۰، باب ۲
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۹۰ش، چ هفتم، ص ۶۲۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«يَقولُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ عِزَّتى وَ جَلالى لأََنْتَقِمَنَّ مِنَ الظّالِمِ فى عاجِلِهِو آجِلِهِ وَ لأََنْتَقِمَنَّ مِمَّنْ رَأى مَظْلوما فَقَدَرٌ أَنْ يَنْصُرَهُ فَلَمْ يَنْصُرْهُ».
🔹«خداى عز و جل مى فرماید: به عزّت و جلالم سوگند كه از #ظالم در دنيا و آخرت انتقام مى گيرم، و از كسى هم كه #مظلومى را ببيند و بتواند ياريش كند و نكند بى گمان #انتقام مى گيرم».
📕كنزالعمال، ج ۳، ص ۵۰۵، ح ۷۶۴۱
#پیامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد