eitaa logo
تُراب باش
5.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
113 فایل
تُراب باش، فرزندِ أبوتراب باش گروه تحلیل مباحث قرآنی و آخرالزمانی صرفاً جهت اطاعت از امر ولیّ امر ارتباط با ادمین👇 @Abuo_Torab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 با (۴-۸) ✍🏻... در مسیر به و آنهایی که حرف کردند شدند، اگر مؤمنین پس از مرحله اول احیاء نشوند حداقل یک در پیش دارند. ✈️ مثل که در باند دارد حرکت می‌‌کند، اگر به از باند بلند نشود، در پیش رویش است. خداوند می‌‌فرماید وقتی و صدای‌‌تان می‌‌کنیم به خاطر اینکه کنیم، حرف گوش کنید. بلافاصله بعدش خطر را مطرح می‌‌کند ﴿وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ﴾ اگر حرف گوش نکنید، بین شما و قلب‌‌تان می‌‌شود. 📚 در آیه اول می‌فرماید: «كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» یعنی ای پیامبر! این است كه آن را به سوى تو فرود آورديم تا را به پروردگارشان از به سوى [و سپس] به سوى عزیز و ستوده بيرون آورى. 🔹 یعنی مردم را به سوی که می‌برند می‌دهند، پله به پله که بالا می‌برند، گام به گام که به سوی بالا می‌برند، عزت می‌دهند. با که به روی آدم‌ها می‌کنند اینقدر زیبا می‌دهند، اینقدر که انسان می‌کند؛ ما این اتفاق را در (ع) هستیم. ▪️وقتی با حرکت می‌کنیم؛ می‌کنیم؛ تماماً خدا را می‌کند، چرا؟ چون ماجرای خیلی دلنشین است، در کاروان حسینی خیلی دلنشین است، خیلی است. خیلی . به اصطلاح (س): ما رأیت إلا جمیلاً. حرکت و همراه با کاروان موسی(ع) باعث نمی‌شود شما «ما رأیت الا جمیلا» بگویید. اما وقتی با امام حسین(ص) حرکت می‌کنید می‌گویید: ما رأیت الا جمیلا. واژه قرآنی‌اش چیست؟ «حمید»، یعنی است. 🏇 ! 🔚 ! 🆔 @torab_bash
📌 با (۵-۸) ✍🏻... در (ع) از جنبه مادی که نگاه کنیم؛ می‌بینیم آنهایی که را کردند، همه شدند. اما آن‌هایی که حرف مولا را گوش نکردند، کلی و کردند، بعد هم به ، خدا را شکر کردند و چه نذر و نیازی انجام دادند که خداوند به امام حسین توفیق‌‌شان داده است. اما این ظاهر ماجرا است؛ ولی ماجرا آیه ۲۴ انفال است. 💎 (ع) در اوج ، (س) در اوج آسمان‌‌ها، (ع) در اوج آسمان‌‌ها. با اینکه زینب(س) در کربلا نشد، اما در همین دنیا به ایشان داده شد. اگر به زینب(س) در مقام شهادت داده شد، در داده شد، پس شهدای کربلا هم قبل از شهادت‌‌شان در آسمان‌‌ها رشد داده شدند. به خاطر چه؟ به خاطر حرف (ع). 🔹 ، کلامشان این بود که «هر چه مولا بفرمایند». می‌فرمود: از این مسیر برویم، همه می‌گفتند ، مولا می‌فرمود: ما می‌‌خواهیم به برویم، چشم، مولا می‌فرمود: ما می‌‌خواهیم با یزید ، چشم، مولا می‌فرمود: یزید ، چشم، مولا می‌فرمود: ما به سوی می‌‌رویم، چشم، اگر می‌گفتید: نگران نیستید؟ پاسخ می‌دادند: نه نگران نیستیم. تا چه حدّ حرف رسول‌‌‌‌الله را می‌‌کنید؟ تا حدی که خود امام حسین(ع) شهادت دادند و فرمودند: «أمرُهُم أمرِی و رأیُهُم رأیی» یعنی تمام امورات و نظرات ایشان، همان امر و نظر من است؛ پس موضوع این است، این نوع ایمان داشتن به رسول‏الله ص و اهل‌بیت علیهم‏السلام جایگاه دارد. ⛔️ حال از ما می‌کنند که آقا شما بر این است که چه داشته باشید؟ بلافاصله می‌‌گوییم من می‌‌خواهم یک زندگی خیلی داشته باشم، می‌‌خواهم این را داشته باشم، آن را داشته باشم؛ همه چیز می‌‌گوییم جز آنکه هر چه خدا و پیغمبر بخواهد. اما این است که بگوید: هر چه و و رسول خدا بخواهند. به جز این چه می‌‌خواهی؟ هیچ چیز نمی‌خواهم؛ اگر حقیقتاً باشیم؛ یعنی از گذشته‌ایم. 🆔 @torab_bash
💢 در (۱-۲) ✍🏻... در آیات ۶۳ تا ۷۰ سوره فرقان، خداوند از افراد و به نام ﴿عِبادُ الرَّحْمنِ﴾ صحبت کرده و ۱۴ مورد از آن‌ها را مطرح می‌‌کند. 🔹 اولین خصوصیت‌‌شان این است که با راه می‌‌روند، دومین خصوصیت‌‌شان ﴿إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً﴾ است؛ یعنی وقتی با برخورد می‌کنند؛ رفتار دارند؛ اما عموم ماها وقتی به یک آدم جاهل می‌‌رسیم، پشت سرش کلی می‌‌کنیم که چرا اینکار را کرد؟ چرا این رفتار را کرد؟ چرا این صفت را داشت؟ بعد می‌فرماید: در ﴿يَبيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِياماً﴾ پیوسته به و سر می‌کنند؛ و از لحاظ هدف‌‌گذاری‌‌شان؟ به فکر می‌‌کنند و می‌گویند: خدایا! می‌‌شود را از ما کنی و بداری؟ و برخی صفات دیگر... 🔺 خدا در این آیات از جنبه‌‌های مختلف، را می‌‌کند.لذا ماهم باید کنیم که اینها برایمان باشد، اگر می‌‌خواهیم به سمت (ع) برویم و از و ایشان، بهره‌‌مند شویم، سعی کنیم که باشیم تا شاید از بهره‌‌مند شویم؛ چون در آیه ۵۲ سوره شوری می‌فرماید: ﴿وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا﴾ و لکن ما آن را قرار دادیم که هرکس از را بخواهیم به آن نور کنیم. پس باشیم، تا خداوند ما را با از خودش مورد قرار دهد. 💠 زیربنا است. در در همان ابتدای کلام می‌فرماید شما بناست در آینده با ﴿مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ﴾ شوید، لذا را نکنید، ﴿إِيَّاكَ نَعْبُدُ﴾ عبودیت است، باش که هستی، عبدی باش که ، عبدی باش که و... در تشهد نماز نیز می‌‌خوانیم «وَ أشهَدُ أنَ مُحَمَدًا عَبدُه وَ رَسولهُ» یعنی (ص) هم قبل از اینکه باشند، هستند؛ لذا خداوند در می‌‌فرماید قبل از هر چیزی عبد باشید. ⛔️ کسی نیست که صرفاً بخواند؛ بگیرد و این چیزها، عبد کسی است که با خودش باشد؛ درحالی‌که انسان‌‌ها هستند. 🏇 ! 🔚 ! 🆔 @torab_bash
📲 معرفی سایت‌های مرجع: 📚 نور: https://www.noorlib.ir 📚 تبیان: https://library.tebyan.net 📚 قائمیه: https://www.ghbook.ir 📚 ملی: www.nlai.ir/digital-library&ved 📚 آستان قدس رضوی: https://digital.aqr.ir 📚 دانشگاه علامه طباطبائی: http://d-lib.atu.ac.ir 📚 _مجازی الفبا: https://alefbalib.com •┈┈••✾••┈┈• 🆔️ @torab_bash
🌸 جایگاه با 🌸 ✍🏻... طبق ، سرزمین‌های آینده و بهشت‌ها به چه کسانی ارث داده می‌شود؟ به ...! 💎 در آینده، به می‌‏روند، اما سرزمین‌های آینده و بهشت‌ها متعلق به آنها نیست؛ خدا در آیه ۱۳۳ آل‌عمران می‌فرماید: «وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ اْلأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقينَ» و که پهنايش [به قدر] آسمان‌ها و زمين است [و] برای آماده شده است‏. اما درباره ، در آیه ۱۰۵ انبیاء فرموده: «أَنَّ اْلأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ» یعنی زمين را ما به خواهند برد. لذا می‌توان گفت: در آینده، از آنِ است؛ اصلاً به اذن‌الله ، صالحان هستند؛ چرا؟! 📌 چون ، به دنبال هستند؛ اما یک انسانِ صرفاً دلیل نمی‌‏شود که حتماً خاصیت هم داشته باشد. مثلاً شما در جمعی وارد می‌‏شوید؛ می‌‏بینید که یک آقایی خیلی باتقوا است، اما یک گوشه نشسته و مواظب است که به کسی آسیب نرساند، مراقب است که نکند؛ اما فردی هم در همین جمع وجود دارد که است و است. یعنی در حین رعایت تقوا، بلند می‌‏شود، امورات مختلف را هم می‌کند؛ برای همین در آیه ۱۲۸ اعراف، میان برخی از بندگان و متقینِ صرف، تفکیک قائل شده و می‌فرماید: «اسْتَعينُوا بِاللّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اْلأَرْضَ لِلّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ» از خدا ياری جوييد و پايداری ورزيد که زمين از آنِ خداست‏؛ پس آن را به هرکس از بندگانش که بخواهد می‌دهد؛ و برای پرهيزگاران، فرجام [نيک‏] است‏. 💠 اگر می‌خواهیم؛ در آینده نزد خدا موقعیتی داشته باشیم؛ بیاییم؛ در حین اینکه بسیار هستیم؛ بسیار هم سعی کنیم که را بیشتر ، و اصلاح کنیم؛ و به جای مدام کردن و گرفتن، به‌دنبال در جامعه باشیم. 🆔 @torab_bash
🔰 ابتکار ملت، انفعال دشمن 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در بیانات در تاریخ‌های ۱۴۰۱/۷/۱۱ و ۱۴۰۱/۷/۲۰ با اشاره به اغتشاشات اخیر، اقدام دشمن را حرکتی انفعالی در برابر ابتکارات ملت ایران و نمایش گرایش دینی مردم دانستند. موارد اشاره شده در این دو زمینه در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌شود. 📥 نسخه قابل چاپ👇 📲 https://khl.ink/f/51161 🆔️ @Torab_bash
⛔️ خیانت به و (عج) ✍🏻... مسؤولین ما باید بدانند که ما محدود به نیست.... 🔹 انقلاب مردم ایران نقطه‌ی شروع به پرچمداری حضرت حجت ـ ارواحنا فداه ـ است که خداوند بر همه‌ی مسلمانان جهان منّت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. 🔺 و اگر لحظه‌ای را از وظیفه‌ی که بر عهده دارند منصرف کند، و را به دنبال دارد. 🏇🏻... باید تمامی سعی و توان خود را در اداره‌ی هر چه بهتر بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از انقلاب که ایجاد است ‎٪منحرف کند». 📚 امام خمینی(ره)، پیام به مهاجرین جنگ تحمیلی، ۱۳۶۸/۰۲/۰۱ 🆔 @torab_bash
🌸:🌸 🔹دوستان! ✍🏻... ما چقدر و را مواظبت می‌کنيم؟ چقدر به معيارهای تقوا و تزکیه نزديک است؟ چقدر به اعمال نزديک است؟ چقدر از و استفاده می‌بریم... ⛔️ این روزها سینما، تلویزیون، انواع ابزارهای رسانه‌ای و... مملو است از فیلم‌ها و سریال‌های مختلف... فيلم‌هايی که خوب نیستند؛ بلکه یا ‌و هستند و یا صرفاً ... اولاً ما چرا باید این گونه فیلم‌های ناجور را ببینیم؟! دوماً مگر ما با این همه کاری که روی زمین مانده وقت هم داريم؟! چرا فرصت‌ها و اوقات فراغتی که برایمان پیش می‌آید را روی ، و و راست‌وریس کردن کارهای عقب‌مانده نگذاریم؟! چرا صرف امام زمان(عج) نکنیم؟! 🛑 البته تفریح، ورزش، اختصاص وقت فراغت به خانواده و... جای خود، اما واقعاً برنامه‌ای برای بهره بیشتر از لحظات عمرمان داریم؟! در که است، آدم حسرت می‌خورد که ای کاش! وقت داشتم که در دنيا يک صلوات ديگر هم می‌فرستادم، فقط ، فقط ، بر اهل بيت(ع) و به دور از شائبه‌های مختلف، ما چطور به خودمان اجازه می‌دهيم که فيلم‌های سرگرم‌کننده ببينيم؟! چرا ما وقت اين چيزها را داشته باشیم؟! 💢 رفتار امروز برخی از ماها، شبیه رفتار پيرمردهای است که بالای تلّی از خاک ايستاده بودند؛ گريه می‌کردند و می‌گفتند: «اَللّهُمَّ اَنْزِلْ نَصْرَکَ» خدايا! نصرتت را بر (ع) نازل کن، گريه هم می‌کردند چون فقط امام حسين(ع) را دوست داشتند؛ اما عملاً هیچ احساس وظیفه‌ای در قبال ایشان نداشتند. راوی این ماجرا که جزو دشمنان است می‌گويد: مادرتان به عزايتان بنشيند؛ اگر ناراحت و نگران هستید خب چرا نمی‌رويد نصرتش کنيد؟! اما آنها به خودشان ندادند... مثل خیلی از ماها که جز بر فراغ مولا کاری نمی‌کنیم... 🌐 ما خيلی از و ضروری را می‌توانيم انجام بدهيم؛ اما معمولاً با پشت گوش انداختن و تغافل، یا با کسالت و خستگی، کوتاهی می‌کنیم؛ کلام برخی از ماها در اين شرايط اين است که: من انجام دادم، بارها هم انجام دادم، اما راه به جايی نبردم، سرم به سنگ خورد، الآن هستم، دیگر نمی‌توانم! 🔺 باید به این شخص گفت: داشته باش، باش، از همين امروز با اين همه مشغله‌ای که داری؛ کن. 🏇🏻... دوستان! بیایید بیشتر احساس سربازی امام زمان(عج) را در خودمان و در زندگی‌مان تقویت و محسوس کنیم... 🆔 @torab_bash
🌺 باید باشد🌺 ☀️ در آیه ۳۵ می‌خوانیم: «اللّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فی زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ...»، یعنی خدا مالک نور آسمان‌ها و زمين است؛ مَثَل نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی‏ و آن چراغ در شيشه‌ای است‏؛ و آن شيشه، گويی ستاره‌ای درخشان است... ✍🏻... این آیه یعنی ، زجاجه درون مصباح، مصباح درون مشکات و به همین ترتیب ادامه‌ی آیه، اما تمام این فضاهای تودرتو است؛ نور در تمام آن‌ها وجود دارد؛ دارد و از این مجموعه‌ی تودرتو، نور به همه نقاط آن ساطع می‌شود، چون خداوند در همین آیه می‌فرماید: «نُورٌ عَلی نُور»، نوری که برفراز نوری دیگر قرار گرفته و از یک به همه فضاها می‌شود. 📝 در آیه بعد می‌فرماید: «فی بُیوتٍ أَذِنَ اللّهُ» یعنی اول فضاهای تودرتو، سرتاسر خوبی، شفافیت و نورانی، سپس ، لذا باید باشد؛ باید این‌گونه باشد؛ باید «نُورٌ عَلی نُور» باشد. هرچند که طبق احادیث ذیل این آیات، مصداق اصلی، عصمت و طهارت(ع) هستند و این آیات درباره ایشان است، اما مصداق آن تعمیم دارد، یعنی که خدایی است؛ باید این‌گونه باشد؛ و در چنین خانه‌ای، باید ارتفاع گرفته و رشد داده شود. 🌦 حال و هوا و فضای ، باید مناسب با «نُورٌ عَلی نُور» طراحی شده باشد؛  باید طبق این مثال تشکیل شود؛ چراکه خدا می‌فرماید: «فی بُیوتٍ أَذِنَ اللّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ» 💢 در این مثال، در آیه اول فرموده: «نُورٌ عَلی نُور»، در مصداق آیه نیز فرموده است؛ «فی بُیوتٍ أَذِنَ اللّهُ أَنْ تُرْفَعَ»، یعنی خداوند در نور قرار داده است تا براساس آن، خودش شود؛ شود و درمجموع انسان‌ها به وظیفه عبادت و رشدشان بپردازند، درون خانه‌ای که براساس اهل‌بیت(ع) شده؛ باید خدا عبادت شود؛ و افراد خانواده ارتفاع داده شوند. ❤️ دوستان! و خانواده ما باید این‌گونه باشد؛ باید «نُورٌ عَلی نُور» باشد. ، ، ، ، و... ⁉️ آیا ما فضاهای تودرتوی دارد؟ آیا خانه و فضای درون خانه ما «نُورٌ عَلی نُور» است...؟ 🆔 @torab_bash
🔔 (۳) 🌸«رِجالٌ» «بُیُوتٍ» «إِسْمُهُ» «نُورِهِ»🌸 ✍🏻... در مجموعه ، یعنی ۴ آیه از سوره نور که عبارت است از آیات: ۳۵، ۳۶، ۳۷ و ۳۸، درباره وجود دارد که إن‌شاء‌الله به یاری خدا، برای مدتی به این آیات، بیشتر پرداخته و را خدمت دوستان و همراهان عرضه خواهیم داشت. 🆔 @torab_bash
🌸 «رِجالٌ»«بُیُوتٍ»«إِسْمُهُ»«نُورِهِ» (۱) ✍🏻... اگر از منظر باب ورودی به نگاه کنیم؛ خواهیم دید که برای ورود به این آیات و بهره‌مندی از آن‌ها، باید به یک باشیم؛ به‌عنوان مثال، ابتدای آیه ۳۷ نور، با واژه‌ی ﴿رِجالٌ﴾ شروع می‌‏شود؛ این ﴿رِجالٌ﴾ به چه معنا و در چه ماجرایی است؟ 📚 ﴿رِجالٌ﴾ یعنی بودن؛ کسانی که اهل و هستند؛ صحبت از مرد و زن نیست؛ بلکه تمام کسانی که اهل پایمردی و استقامت هستند. ﴿لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ﴾ تجارت و خرید و فروش آنها را مشغول نمی‌‏کند. کلی بودن واژه ﴿رِجالٌ﴾ و اطلاق آن به هر و ، معانی را عمیق‌تر می‌کند؛ پس صرفاً صحبت از نیست و مسائل اقتصادی نیست، یکی دوتا جمله بعد می‌فرماید: ﴿وَ إيتاءِ الزَّكاةِ﴾، این ایتای زکات هم صرفاً نیست، چون اصلاً مسائل اقتصادی فکر این افراد را از منحرف نمی‌‌سازد؛ اصلاً مانع‏‌‌شان نمی‌‏شود؛ پس این زکات هم، نیست. 💠 ، که زرق و برق دنیا، لذت سود اقتصادی، لذت تجارت و... آنها را به خود مشغول نمی‌‏کند. از چه چیزی؟ از دو رفتار و یک صفت؛ صفتی که در انتهای همین آیه بیان شده است. صفتی که به تبع این دو رفتار به وجود آمده؛ نه صفتی که قبل از این دو رفتار باشد؛ یعنی یک نوع از ، لذا باید با همین تقدم و تأخری که در آیه مطرح شده؛ رفتار کرد. {وَ إقامِ الصَّلاةَ} یعنی که وارد می‌‏شوند؛ و هیچ چیز آنها را از نماز و حال و هوای نماز نمی‌‏کند. ⛔️ اگر انسان مدام در کند؛ این محضریّت، شدیداً بر رفتار او اثر می‌‏گذارد؛ و اینگونه {رِجالٌ} درباره او تحقق می‌یابد. 🏇🏻 🔚 ... 🆔️ torab_bash
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا