eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
462 دنبال‌کننده
133 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه- ۲۳ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday -14 December 2021 قمری: الثلاثاء، 9 جماد أول 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:    امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🔹01 روز تا جنگ جمل(۳۶ ه‍ ق ) ◾️04 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸06 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️23 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️34 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🌸 فرمايش اكرم صلّى اللّه عليه و آله كه « عليه السّلام پس از »🌸 مؤلف گويد: «نسائى» در كتاب [📚خصايص ص ۲۴] اين حديث را با اندك اختلافى آورده «و هيثمى» در [📚مجمع الزوائد ۹/ ۱۲۷] روايت كرده و اظهار داشته است كه «احمد» و «بزاز» اين روايت را به اختصار نقل كرده اند. و «متقى» هم در [📚كنز العمال ۶/ ۱۵۴] مختصرى از آن را آورده است و مى گويد كه «ابن ابى شيبه» به نقل آن پرداخته و در ص ۱۵۵ مى گويد: اين روايت را «ديلمى» از حضرت على عليه السّلام روايت نموده است و «مناوى» هم در [📚كنوز الحقايق ص ۱۸۶] به نقل آن پرداخته است و اظهار مى دارد كه «ديلمى» از آن حديث ياد كرده است و به جاى «هو وليّكم بعدى» ، «انّ عليّا وليّكم من بعدى» آورده است. (۱) [📚هيثمى در مجمع ۹/ ۱۲۸] از «بريدة» نقل كرده است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله گروهى از سران عرب را به فرماندهى حضرت على عليه السّلام به سوى يمن، و جمعى را به سرپرستى «خالد بن وليد» به سوى جبل گسيل داشت و توصيه كرد كه هر گاه ميان دو لشكر جدائى نيافتاد، امور جنگى و نظارت بر غنائم، به عهده على عليه السّلام است. لشكر به جانب يمن حركت كرد و جنگ سختى در گرفت و غنيمت هاى زياد و بى سابقه اى نصيب مسلمانان شد از يمنى ها، عده اى را اسير كردند. حضرت على عليه السّلام كنيزكى را از وجه خمس براى خود انتخاب كرد. اين عمل بر «خالد بن وليد» گران آمد و در اين رابطه، «خالد بن وليد»، «بريدة» را به حضور طلبيد و گفت: ديدى چگونه على، كنيزك را در حيطه اختيار خود در آورد؟ اينك، به سوى مدينه راهى شو و اين كار خلاف (! ) على عليه السّلام را به اطلاع پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله برسان. «بريدة» گويد؟ به دستور او، به مدينه رفتم وارد مسجد شدم. آن هنگام پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله در منزل خود تشريف فرما بود و گروهى از اصحاب كنار منزل رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ايستاده و منتظر تشريف فرمائى آن جناب بودند. به مجردى كه مرا ديدند، پرسيدند: اى بريدة! از پيكار مسلمانان چه خبر آورده اى؟ در پاسخ گفتم: خبر خوشحال كننده اى دارم خداى تعالى يمن را بدست مسلمانان فتح كرد!..... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
با سلام خدمت عاشقان امیرالمومنین علی علیه السلام کتاب یورش به خانه وحی از امشب در کانال قرار میگیره التماس دعای فرج 🌺
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷   ▪️✨▪️ پيشگفتار اشاره ظلم و ستم به خاندان رسالت، پس از رحلت پيامبر عظيم الشان اسلام صلي الله عليه و آله و سلم، از رويدادهاي مسلم تاريخ اسلام است كه نمي توان درباره آن شك و ترديد نمود، محدثان و تاريخ نگاران با تمام محدوديت‌ها و فشارها حقايق را به گونه اي بازگو كرده و از آن حوادث تلخ و دردآور، ياد نموده اند. شريف مرتضي (۳۵۵- ۴۳۶) مي‌نويسد: «در آغاز كار، محدثان و تاريخ نويسان اهل سنت آنچه را در اين مورد مي‌شنيدند به صورت كامل نقل مي‌كردند، ولي چه بسا بر اشكالاتي در برخي از چيزهايي كه نقل مي‌نمودند واقف گشتند پس از نقل آنها خودداري كردند». [۱]. چه بي مهري بالاتر از اين كه امام اميرمومنان عليه السلام را به صورت بسيار زننده براي بيعت به مسجد بردند و اميرمومنان در پاسخ نامه معاويه [۲] كه در آن به اين موضوع اشاره كرده بود، چنين مي‌نويسد: «گفتي كه من بسان شتر سركش براي بيعت سوق داده شدم. به خدا سوگند، خواستي از من انتقاد كني ولي در واقع امر ستودي و خواستي رسوايم كني اما خود را رسوا كردي. هرگز بر مسلماني ايراد نيست كه مظلوم واقع شود. » [۳]. بنابراين، هر نوع شك و ترديد در اين مسائل جز فريب وجدان و اغفال ناآگاهان، چيز ديگري نيست. اخيرا در يكي از مجلات، مقاله اي پيرامون زندگي حضرت زهرا عليهاالسلام به عنوان «از ولادت تا افسانه ي شهادت» منتشر گرديده و نويسنده سعي نموده بود تا حقايق تاريخي را انكار ورزد و شهادت سرور زنان جهان را به وسيله ي عاملات خلافت، افسانه پندارد. خوشبختانه- پس از انتشار آن- از طرف برخي از موسسات، پاسخ بسيار متقن و روشن- ولي موجز- به آن داده شد، در نتيجه مشت نويسنده باز شد، ولي در اين رساله، مدارك بيشتري ارائه شده و موضوع، حالت تواتر به خود گرفته است. با اين همه ما نيز معترفيم كه در اين رساله نيز اجمال، جاي تفصيل را گرفته و تشريح حوادث تلخ و جانسوز پس از سقيفه در خور كتابي گسترده است و هرگز در يك يا دو مقاله نمي گنجد. ▪️🔹 قال الله تعالي: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالغُدُوِّ وَالْأَصَالِ). [۴]. « (اين چراغ پر فروغ) در خانه‌هايي قرار داد كه خداوند اذن فرموده، ديوارهاي آن را بالا برند، خانه‌هايي كه نام خدا در آنها برده مي‌شود و صبح و شام در آنه تسبح او مي‌گويند». بحث‌هاي آينده به روشني ثابت خواهد كرد كه بيت فاطمه عليهاالسلام از مصاديق روشن اين آيه مي‌باشد كه احترام و تكريم آن وظيفه ي هر مسلماني است، ولي متاسفانه اين بيت پس از در گذشت پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم مورد هتك قرار گرفت. اين رساله با مصادر و مدارك قطعي، واقعيت هتك حرمت خانه ي آن حضرت را روشن مي‌سازد به گونه اي كه براي هيچ دير باوري، جاي شك و ترديد باقي نمي ماند. 📚 منابع: [۱] الشافي ۳/ ۲۴۱، تحقيق سيد عبدالزهراء حسيني؛ تلخيص الشافي ۳/ ۷۶. [۲] متن نامه ي معاويه را ابن ابي الحديد در شرح خود، ج ۱۵، ص ۱۸۶ نقل كرده است. [۳] نهج البلاغه، صبحي صالح، نامه ي ۲۸. [۴] نور/ ۳۶. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه- ۲۴ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday -15 December 2021 قمری: الأربعاء، 10 جماد أول 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:     🔸جنگ جمل در سال ۳۶ ه’ در چنين روزى، جنگ جمل اتفاق افتاد (تتمة المنتهى: ص ۲۲ ۱۷. فيض العلام: ص ۲۳۹) و بصره فتح شد و نزول نصر از خداوند كريم بر امير المؤمنين عليه السّلام واقع شد. (مسار الشيعة: ص ۳۱. بحار الانوار: ج ۹۷، ص ۳۸۴. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۷. العدد القوية: ص ۵۳. مصباح المتهجد: ص ۷۳۳) كفعمى رحمة اللَّه ۱۵ اين ماه را روز جنگ جمل مى داند. (مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۷) ابتداى اين واقعه از آنجا شروع شد كه بعد از بيعت مردم با امير المؤمنين عليه السّلام، طلحه و زبير به بهانه عمره از مدينه خارج شدند و به عايشه پيوستند. عبداللَّه بن عامر كه قبلاً عامل عثمان در بصره بود و از طرف امير المؤمنين عليه السّلام عزل شده بود، به مكه آمد و شترى كه دويست دينار خريده بود براى عايشه آورد و به طرف بصره حركت كردند تا به اين شهر رسيدند. پس از ورود، به خانه عثمان بن حنيف عامل امير المؤمنين عليه السّلام ريختند و او را اسير كردند و بسيار كتك زدند. امير المؤمنين عليه السّلام براى مقابله با آنها به طرف بصره حركت فرمودند. در اين جمگ همراه امير المؤمنين عليه السّلام، امام حسن و امام حسين عليهماالسّلام و همچنين محمّد حنفيه و عبداللَّه بن جعفر و اولاد عقيل و عده اى از جوانان بنى هاشم همراه با عمار و ابوايوب انصارى و عده اى از مهاجر و انصار بودند. ۸۰ نفر از اصحاب بدر، ۲۵۰ نفر از كسانى كه با پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در بيعت شجره شركت كرده بودند و ۱۵۰۰ نفر از ساير اصحاب پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله شركت كردند. (بحار الانوار: ج ۳۲، ص ۱۸۳) مسلم مجاشعى را همراه با قرآنى فرستادند كه بصريان را به حكم قرآن بخواند، ولى آنها مسلم را هدف تير ساختند و شهيد كردند. بعد از موعظه هاى عمار و فرمايشات امير المؤمنين عليه السّلام، در دهم جمادى الاولى جنگى را كه عايشه شروع كرده بود ادامه دادند و امير المؤمنين عليه السّلام در مقام مقابله با آنها بر آمدند. در اين جمگ از لشكر امير المؤمنين عليه السّلام كه ۲۰ هزار مرد جنگى بودند پنج هزار نفر شهيد شدند، و از لشكر عايشه كه ۳۰ هزار نفر بودند ۱۳۰۰۰ نفر كشته شدند. (بحار الانوار: ج ۳۲، ص ۱۷۴، ۱۹۶، ۲۱۱. منتخب التواريخ: ص ۱۶۱ ۱۵۹. تعداد شهداى لشكر امير المؤمنين عليه السّلام را هزار و هفتاد نر و نيز هزار و هفتصد نفر و به قولى چهار هزار نفر هم گفته اند. ) آخر الامر كه پيروزى نصيب لشكر امير المؤمنين عليه السّلام شد، حضرت كنار هودج عايشه آمدند و فرمودند: «اى حميرا، پيامبر تو را امر كرده بود كه به جنگ من بيرون آئى؟ آيا تو را امر نفرمود كه در خانه خود بنشينى و بيرون نيائى؟ بخدا سوگند، انصاف ندادند آنانكه زنهاى خود را پشت پرده پنهان داشتند و تو را بيرون آوردند». محمّد بن ابى بكر خواهرش را از هودج بيرون كشيد. امير المؤمنين عليه السّلام دستور داد او را به خانه صفيه دختر حارث بن ابى طلحه ببرند و بعد او را به مكه و از مكه به مدينه فرستاد. در اين جنگ زيد بن صوحان كه از بزرگان لشكر و شيعيان امير المؤمنين عليه السّلام بود شهيد شد و آن حضرت بالاى سرش آمده فرمودند: «اى زيد، خدا رحمتت كند كه تعلقات دنيوى تو اندك بود، و امداد تو در دين بسيار بود». ◾️تحويل پيراهن امام حسين عليه السّلام به حضرت زينب عليه السّلام در اين روز حضرت زهرا سلام اللَّه عليها پيراهن ابراهيم خليل الرحمن عليه السّلام را به زينب كبرى سلام اللَّه عليها دادند و فرمودند: «هنگامى كه برادرت حسين عليه السّلام اين پيراهن را از تو خواست، بدانكه ساعتى بيشتر مهمان تو نيست، وسپس به بدترين حالات به دست اولاد زنا كشته مى شود». اين برنامه سه روز قبل از شهادت حضرت زهرا سلام اللَّه عليها بود. (وقايع المشهور: ص ۹۵) 📆 : ◾️03 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸05 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️22 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️33 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 و آن 🔹🌸 سعيد بن زربى اين حديث را از ثابت از انس نقل نموده است، و جماعتى از انس روايت كرده كه از آنها سعيد فرزند مسيب و عبد الملك فرزند عمير 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۵۷ و مسلم ملائى و سليمان فرزند حجاج طائفى و ابن ابى رجال مدنى و ابو هندى و اسماعيل فرزند عبد اللَّه فرزند جعفر و يغنم فرزند سالم فرزند قنبر و غير آنان مى باشند. و ابن سمعان گفته: كه ابن اسلم در سخن خود سعيد بن زربى اشتباه كرده است، زيرا سعيد فرزند زربى از ثابت بنانى از انس اين حديث را روايت كرده است. (۱) ۱۹۱- خبر داد بما ابو طالب محمد فرزند احمد فرزند عثمان گفتم: خبر داد بشما ابو بكر احمد فرزند ابراهيم فرزند حسن فرزند شاذان بزار بغدادى (اذنا) كه محمد فرزند حسين فرزند حميد فرزند ربيع بآنان نقل كرده گفت: نقل كرد بما جدم كه حديث كرد بما عبيد اللَّه فرزند موسى كه نقل كرد بما اسماعيل فرزند ابو مغيرة از انس بن مالك كه گفت: به پيامبر خدا (ص) مرغهائى هديه آورده شد؛ آنها را ميان زنانش تقسيم كرد، بر هر زنى از آنها سه تا رسيد، نزد بعضى از زنهايش دو مرغ قطا تا صبح مانده بود، آنها را بحضور پيامبر (ص) فرستاد پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله گفت: خدايا محبوب ترين خلق پيش خود و پيامبرت را به نزد من برسان تا با من از اين طعام بخورد، گفتم: خدايا او را مردى از انصار قرار بده، على (ع) آمد، پيامبر خدا (ص) فرمود: ببين در درب كيست؟ نگاه كردم ديدم على (ع) است، به او گفتم پيامبر خدا (ص) كار دارد. سپس آمدم پيش پيامبر خدا (ص) ايستادم، على (ع) آمد، رسول خدا (ص) فرمود: نگاه كن در درب كيست؟ نگاه كردم در آن هنگام ديدم على است (تا اينكه اين كار را سه بار انجام داد) در را باز كردم وارد شد، و ميرفت و من پشت سر او مى رفتم، پيامبر خدا (ص) باو فرمود ترا چه نگهداشت؟ فرمود: اين سومين بار است انس مرا بر مى گرداند، و گمان 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۵۸ مى كرد كه تو كار دارى پيامبر خدا (ص) فرمود: چه ترا باين كار واداشته است؟ گفتم: اى پيامبر خدا دعاى ترا شنيدم، دوست داشتم كه مردى از خويشانم باشد، پيامبر خدا (ص) فرمود: بدرستى كه مرد خويشان خود را دوست مى دارد، و اين سخن را سه بار فرمود. (۱) ۱۹۲- خبر داد بما محمد فرزند احمد فرزند عثمان اينكه ابو حسين محمد فرزند مظفر فرزند موسى فرزند عيسى حافظ بغدادى خبر داده به آنها (اذنا) كه نقل كرد بما محمد فرزند موسى حضرمى در مصر كه نقل نمود بما محمد فرزند سليمان كه حديث كرد بما احمد فرزند يزيد كه نقل كرد بما زهير كه حديث كرد بما عثمان طويل از انس بن مالك كه گفت: بر پيامبر (ص) مرغى هديه آورده شده بود، از خوردن او خوشش مى آمد. گفت: خدايا محبوب ترين خلق پيش خود را نزد من برسان تا با من از اين مرغ بخورد؛ على (ع) آمد، از من اذن خواست كه بحضور پيامبر (ص) وارد شود گفتم: اذن نيست، و دوست مى داشتم كه مردى از طائفه انصار باشد، على (ع) رفت بعد برگشت و فرمود: براى من اجازه بگير، پيامبر (ص) سخن او را شنيد، و فرمود: اى على وارد شو، و سپس فرمود: بسوى من بيا. (۲) ۱۹۳- خبر داد بما محمد فرزند احمد فرزند عثمان كه خبر داد بما ابو عمر محمد فرزند عباس فرزند حيويه خزاز و ابو بكر احمد فرزند ابراهيم فرزند حسن فرزند شاذان بزار بغداديها (اذنا) كه حسين فرزند محمد بآنها نقل كرده و گفت: نقل كرد بما حجاج فرزند يوسف فرزند قتيبه اصفهانى كه نقل نمود بما بشر فرزند حسين كه نقل كرد بمن زبير فرزند عدى از انس كه: گفت برسول خدا (ص) مرغ بريانى هديه آورده شده بود، هنگامى كه پيش او گذاشته شد گفت: خدايا محبوبترين خلق نزد خود را پيش من بفرست تا با من از اين مرغ بخورد، انس 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۵۹ گفت: پيش خودم گفتم: خدايا او را مردى از انصار قرار بده، گفت على (ع) آمد، و در را آرام كوبيد، گفتم: اين كيست؟ در را مى كوبد، گفت على است، گفتم پيامبر خدا (ص) كار دارد، برگشت، گفت به پيش رسول خدا (ص) برگشتم، شنيدم بار دوم مى گويد: خدايا محبوبترين خلق خود نزد تو را به پيش من بفرست تا با من از اين مرغ بخورد، پيش خود گفتم خدايا او را مردى از انصار قرار بده، گفت على آمد و در را كوبيد، گفتم آيا بتو نگفتم پيامبر خدا (ص) كار دارد؟ برگشت، من بسوى رسول خدا (ص) برگشتم، شنيدم با رسوم مى گويد: خدايا محبوبترين خلق خود نزد تو بسوى من بفرست تا با من از مرغ بخورد، على (ع) آمد و در را بشدت كوبيد، پيامبر خدا (ص) فرمود باز كن، باز كن، باز كن، گفت وقتى كه رسول خدا (ص) باو نگاه كرد گفت....... فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷   ▪️✨▪️ ي اسلامي از شهادت خدا ▪️🔹▪️ اشاره درگذشت پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم جامعه اسلامي را در بوته ي امتحاني بزرگ قرار داد و پايه‌هاي ايمان و تسليم و پذيرش افراد را نسبت به اصول و فروع اسلام، كاملا آشكار ساخت، در آن برهه ي حساس از تاريخ، عقده‌ها و كينه‌هايي كه در نهانگاه خوف از مقام رسالت، پنهان شده بود، عيان گشت و روشن گرديد كه اسلام خواهي گروهي از مهاجر و انصار، به هدف نيل به يك رشته مقامات و مناصب دنيوي انجام گرفته است و آنان، دين خدا را تا آنجا پذيرا هستند كه با منافع دنيويشان در اصطكاك نباشد. پس از رحلت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، جامعه اسلامي را دو خطر بزرگ، از داخل و خارج، تهديد مي‌كرد: از يك طرف حزب نفاق و ستون پنجم به شدت در صدد ايجاد فتنه و آشوب در داخل بود تا نظام از درون فروريزد، لذا ابوسفيان- موقعي كه امام، جسد مبارك پيامبر را غسل مي‌داد- در خانه ي امام را زد و گفت دست خود را بده تا با تو به عنوان خليفه ي مسلمين بيعت كنم و هر نوع مخالفت احتمالي را با نيروي قبيله ي خود سركوب سازم! امام كه از نيت سوء او آگاه بود، دست رد بر سينه ي نامحرم زد و فرمود: «واللَّه ما أردتَ بهذا إلّا الفتنه، و انّك و اللَّه طال ما بغيتَ الإسلام شرّاً، لا حاجة لنا في نصيحتك». [۵]. «به خدا سوگند تو هدفي جز ايجاد فتنه و آشوب نداري و پيوسته براي اسلام خواهان شر و بدي بودي، ما را به خير خواهي نيازي نيست! ». از طرف ديگر، احتمال حمله روميان قوت مي‌گرفت، زيرا در اجراي فرمان پيامبر كه دستور داده بود ياران او هر چه زودتر مدينه را به عزم سرزمين روم (شام كنوني) ترك كنند، عمدا تعلل شده بود و اين در حالي است كه پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در بستر بيماري، سر باز زنندگان از اين فرمان را مشمول نفرين خود قرار داده بود: «جَهِّزُوا جيشَ أُسامَة، لَعَنَ اللَّهُ مَن تَخَلَّفَ عَنْه». [۶]. «سپاه اسامه را آماده حركت سازيد، متخلفان از آن از رحمت خدا دور باشند». گذشته از اين، روح ياغيگري در برخي از قبايل عرب زنده شده و مي‌خواستند به عناوين گوناگون از زير چتر حكومت اسلامي بيرون آيند تا از هر نوع پرداخت زكات و غيره خود داري كنند. در چنين شرايط خاص و سرنوشت ساز، اما چاره اي جز مماشات با كودتا گران و اغماض از بيعتي كه با او در سرزمين غدير انجام گرفته بود، نداشت و اگر بر حفظ حق مسلم خود اصرار مي‌ورزيد چه بسا منويات حزب نفاق و دشمن خارجي جامه ي عمل مي‌پوشيد، لذا ناچار شد در مقابل قانون شكني‌ها و خلاف كاري‌ها مماشات كند و جلو فتنه ي بزرگي را بگيرد. چنانچه خود اميرمومنان در سخنانش به اين نكته اشاره دارد: «فامسكتُ يدي حتّي رأيتُ راجعةَ الناس قد رجعتْ عن الإسلامِ يدعون إلي مَحْقِ دينِ محمّد صَلَيّ اللَّهُ عَلَيْه و اله وَ سَلَمَ فخشيتُ إن لم أنصُر الإسلامُ و أهلَه أن أري فيه ثلماً أو هدماً تكون المصيبة به عليَّ أعظم من فوت ولايتكم الّتي إنّما هي متاع أيام قلائل». [۷]. «دست بر روي دست گذاردم تا اين كه به چشم خود ديدم گروهي از اسلام بازگشته و مي‌خواهند دين محمد صلي الله عليه و آله و سلم را نابود سازند، در اينجا بود كه ترسيدم اگر اسلام و مسلمانان را ياري نكنم بايد شاهد نابودي و حكومت چند روزه بر شما مهمتر بوده و هست». 📚 منابع: [۵] تاريخ طبري ۲/ ۴۴۹، حوادث سال ۱۱. [۶] ملل و نحل شهرستاني ۱ / ۲۳؛ شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد ۶/ ۵۲، ط مصر. [۷] نهج البلاغه، نامه ۶۲ (نامه آن حضرت به اهل مصر كه همراه مالك اشتر فرستاد). ‌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه- ۲۵ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday -16 December 2021 قمری: الخميس، 11 جماد أول 1443 🌹 متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️02 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸04 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️21 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️32 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸🌸 ای از دریای یا از تاریخ امام (علیه السلام) 🌸🌺 اسم شریف آن حضرت حسن و پدر بزرگوارش علی (علیه السلام) و مادر مهربانش فاطمه دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می‌باشد و کنیه اش ابی محمد و مشهورترین القابش مجتبی، و ولادتش در شب سه شنبه پانزدهم رمضان مبارک سال سوم هجرت اتفاق افتاده است. آن حضرت بنص پیغمبر خاتم (صلی الله علیه و آله) « امام دوم از دوازده امام است که خداوند متعال طاعت آن‌ها را واجب کرده است. « سیوطی» در « تاریخ الخلفاء » می‌نویسد که آن حضرت یکی از پنج نفر اصحاب کساء است، و می‌گوید حسن و حسین از نام‌های اهل بهشت می‌باشند که در زمان جاهلیت کسی با این دو اسم شریف نامیده نشده بود. نقل می‌کنند روزی آن حضرت غذا میل می‌کردند و سگی در آن گوشه به چشم می‌خورد و آن حضرت لقمه ای خودشان تناول می‌کردند و لقمه ای به آن حیوان می‌دادند راوی گوید عرضه داشتم یابن رسول الله اجازه دهید این حیوان را دور کنم، فرمودند: نه، من از خدا خجالت می‌کشم که من غذا بخورم و موجود زنده ای پیش من باشد و به او غذا ندهم. معاویه می‌گفت: کلام هیچ کسی در کام من لذت بخش تر از کلام حسن بن علی (علیه السلام) نبود، هر موقعی که حرف می‌زد دوست نداشتم که به سخن خود خاتمه دهد، مروان پشت سر جنازه آن حضرت گریه می‌کرد; امام حسین (علیه السلام) فرمودند: چرا گریه می‌کنی؟ مگر این جنازه همان شخصی نیست که او را آزار و رنج می‌دادی؟ جواب داد من همه آن اذیت‌ها را به کسی می‌کردم که حلمش از کوه‌ها سنگین تر بود. [۱] هر موقع امام برای نماز وضو می‌گرفت، رنگ مبارکش زرد می‌شد و می- فرمود سزاوار است برای کسی که در مقابل پروردگار به عبادت می‌ایستد این چنین شود، درصبر آن حضرت کافی است که بر آزار و اذیت‌های دوست و دشمن صبر کرد چنانچه به تفضیل خواهد آمد. «ترمذی» و «حاکم» بنا به نقل «سیوطی» از «ابوسعید خدری» روایت می‌کنند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: حسن و حسین دوآقای جوانان اهل بهشت هستند. شیخ مفید علیه الرحمه شهادت آن حضرت را در ماه صفر پنجاهم هجرت نوشته اند، و سبب شهادتش زهری بود که معاویه به وسیله همسر بی وفای ایشان «جعده دختر اشعث» به حضرتش خورانید. [۱] در ارشاد مفید عدد اولاد امام را پانزده نفر نوشته اند: هشت نفر پسر وهفت نفر دختر. این سطور کوتاه که در واقع قطره ای از دریای بیکران احوال و فضائل آن بزرگوار است، برای زینت کتاب تحریر گردید و گرنه فضائل آن حضرت بر کسی مخفی نیست. ---------- 📚منابع: [۱]: . بالاترین فضیلت‌ها فضیلتی است که دشمنان تصدیق کنند- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۴ قدیم، صفحه ۲۵. [۱]: . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۴ قدیم، صفحه ۲۴. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷   ▪️✨▪️ در ▪️🔹 هنوز جسد پيامبر گرامي بر روي زمين قرار داشت و مراسم تغسيل و تكفين آغاز نشده بود و ياران رسول خدا در محل دفن او گفتگو مي‌كردند و چشمها گريان و خردها حيران بود كه ناگهان دو نفر به نامهاي: «معن بن عُديّ و عُديم بن ساعده»، از سقيفه بني ساعده خبر آوردند كه انصار گرد هم آمده و مي‌خواهند با «سعد بن عباده» به عنوان خليفه ي رسول خدا بيعت كنند! اين خبر را آهسته به ابي بكر گفتند و او همراه عمر و ابوعبيده، بدون اينكه كسي را از هدف خود آگاه سازد، رهسپار محل اجتماع انصار شد. آنان موقعي به سقيفه رسيدند كه سعد بن عباده، رئيس قبيله ي خزرج، مشغول سخنراني بود و خدمات انصار را به اسلام، يادآور مي‌شد. تشريح سرگذشت سقيفه و آن كه چگونه يك اقليت كوچك كه از سه نفر و بنا به نقلي از پنج نفر تجاوز نمي كرد پيروز شدند، مفصل و گسترده است و در اين مقاله جاي بازگويي آن نيست. سرانجام نتيجه اين شد كه رئيس قبيله اوس از انصار براي ناكام گذاردن خزرجيان با ابوبكر بيعت كرد و در پي اين امر، اقليت ناچيز مهاجرين حاضر در سقيفه، به همين اندازه اكتفا كرده و سقيفه را به عزم مسجد ترك گفتند و در نيمه راه مسجد به بيعت گيري از افراد مشغول شدند و آنچه از خاطره‌ها و يادها محو شد، جنازه ي پيامبر و مراسم دفن و كفن و نماز بر آن حضرت بود! اميرمومنان عليه السلام همراه عباس و گروهي از بني هاشم و مهاجر، پيكر مطهر پيامبر را به خاك سپردند و خود و عده اي از علاقه مندان، شاهد صحنه ي بيعت گيري‌ها و مقام خواهي‌هاي گروه اقليت بودند. اي كاش به همين مقدار اكتفا مي‌ورزيدند ولي اصرار داشتند با ارعاب و تهديد از علي عليه السلام بيعت بگيرند تا سرانجام، بني هاشم نيز بيعت نمايند. در اين موقع، رويدادهاي تلخي رخ داد كه قلم از نقل و بيان آن شرم دارد. رويدادهاي پس از خروج از سقيفه در طول تاريخ، گروهي از نويسندگان، متاثر از خلفاي اموي و عباسي كوشيده اند كه از كنار حوادث تلخ پس از خروج از سقيفه با سكوت بگذرند و آن را بازگو نكنند بالاخص، با مرور زمان بر اندام صحابه ي پيامبر، لباس عصمت پوشانيده شد و هر نوع انتقاد از آنها با برچسب «ارتداد»، همراه گرديد! ولي در اين ميان دو گروه توانستند تا حدي پرده از روي حقيقت بردارند: الف: گروهي تا آنجا شهامت داشتند كه فقط سوء قصد خلفا را بيان كنند و اين كه براي خذ بيعت و به هم زدن اجتماع بني هاشم در خانه علي عليه السلام تا مرز جنگ با آنان پيش رفتند (اما اين كه حادثه اي نيز رخ داد يا نه؟ از بيان اين قسمت خود داري نمودند). ب: گروهي كه از شهامت بيشتري برخوردار بودند حوادث بعدي را نيز يادآور شدند و افزودند كه خانه به آتش كشيده شد و دختر پيامبر مصدوم گشت و فرزندي كه در رحم داشت سقط گرديد. البته انتظار اين كه علاقه مندان خلفا يا حقوق بگيران دربار خلافت، اين نوع حقايق را بي پرده بنويسند، انتظاري دور از واقعيت است، ولي در عين حال حقايق در تاريخ پنهان نمانده و چهره ي حقيقت، روشن گشته است. ما در اين بحث فشرده، از مورخان و محدثان اهل سنت كه تا حدي داراي شهامت بوده اند نصوصي را نقل مي‌كنيم و روشن است كه اگر روايات و نصوص علماي شيعه را بر گفته ي مورخان و محدثان ياد شده بيفزاييم ماجرا از حد تواتر بالاتر رفته و جنبه ي «مقطوع» و «مسلم» خواهد يافت. اخيرا فردي «ناآگاه» از تاريخ صحيح اسلام يا «غافل نما» از واقعيات آن، مقاله اي درباره ي دخت گرامي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نوشته و پس از ذكر مناقب و فضايل آن حضرت، مذبوحانه كوشيده است بي حرمتي كه درباره ي آن حضرت انجام گرفته و به «شهادت» ايشان منتهي شده است را انكار ورزد. از آنجا كه بخشي از آن مقاله، مصداق تحريف روشن تاريخ بود، بر آن شديم كه به بيان بخشي از حقايق تاريخي در اين زمينه بپردازيم و موضوع سحن ما را در اين مقاله، نكات زير تشكيل مي‌دهند: ۱. عصمت فاطمه زهرا عليهاالسلام در لسان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم. ۲. احترام خانه ي آن حضرت در قرآن و سنت. ۳. بي حرمتي به خانه و شخصيت آن حضرت پس از درگذشت پدر بزرگوارش. اميدواريم كه با تشريح نكات سه گانه ي فوق، نويسنده ي آن مقاله در برابر حقيقت، سر تسليم فرود آورده و از نوشته خود نادم و پشيمان گردد و با شهامتي كه در خور حق پژوهان است به جبران كار خود بپردازد. ‌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه- ۲۶ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday -17 December 2021 قمری:الجمعه ، 12 جماد أول 1443 🌹 متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️01 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸03 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️20 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️31 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸🔸 در 🌺🌸 سپاه به 🌺🌺 محل اجتماع مردم از هر جای زمین در " فاروق " است که پایگاه امیر المؤمنین علیه السلام و در محلی بین " برس و فرات " قرار دارد. آن روز میان مشرق و مغرب سه هزار یهودی و مسیحی کشته شوند، بگونه ای که بعضی بعض دیگر را به قتل رسانند. در آن هنگام تأویل این آیه روشن میگردد: " پیوسته آنها این سخن را تکرار میکردند تا آنها را چون زراعت درو شده خاموش ساختیم " یعنی با شمشیر و زیر سایه شمشیر " [۱] . قسمت اول و آخر این روایت، یک جنگ جهانگیر را خاطر نشان میسازد که نابودی و ویرانی آن گریبانگیر غرب میشود و در آن سه هزار هزار یعنی سه میلیون نفر کشته میشوند و ما آن را در جای خود بیان خواهیم کرد. و شاید معنای " ایجاد شکاف و رخنه در زوایای کوچه‌های کوفه " ساختن سنگر و جنگهای خیابانی در برابر حمله سفیانی یا غربی‌ها باشد. به زودی درباره درفشهای سه گانه اطراف مسجد الحرام در نهضت ظهور، و درگیری بر سر قدرت، اندکی قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام مطالبی بیان خواهیم کرد. کشته شدن انسان پاک سرشتی در " پشت کوفه " همراه هفتاد تن، ما را به یاد شهادت استادمان، شهید صدر (قدس سره) و دوستان و یاران او میاندازد. شاید منظور از پشت کوفه همان شهر نجف اشرف باشد. منظور از وجود شخصی مطهر و پاکیزه که اندکی قبل از ظهور حضرت بین رکن و مقام در کنار خانه خدا به شهادت میرسد، فرستاده آن حضرت به سوی مردم مکه است. در این روایت چند نام و واژه وجود دارد که مقصود از آنها مشخص نیست مانند اسبغ مظفر با بسیاری از انسانهای شیطان صفت که در بتخانه به قتل میرسند و مانند پسران سعد سقا و فرمانده کاهن ساحر و دیگران که شاید به این روایت افزوده شده و یا نام اشخاص خاصی در آن دوره باشند. برخی از روایات تصریح یا اشاره دارند که حضرت مریم و عیسی (علیهما السلام) از عراق دیدن نموده و در قادسیه منزل نموده اند و مدتی در محل مسجد براثا نزدیک بغداد مانده اند. والله العالم. اما قبر هود علیه السلام در نخیله معروف بوده و در نزدیکی نجف اشرف در وادی السلام است و اما درفش‌های مشرق زمین، همان درفش‌های خراسانی‌ها است که زمینه ساز ظهوراند. فاروق در روایت دوم باید توضیح یکی از راویان باشد که در متن روایت وارد شده و منظور از محل تجمع مردم، نیروهای حضرت مهدی علیه السلام است که در آن مکان گردهم میآیند. واضح است که این نمونه روایتها درباره نشانه‌های ظهور حضرت یا ساختگی و دروغ است و یا سخنان راویان حدیث و کلمات علما است که مطالب آن را با روایات مخلوط نموده و سپس به پیامبر و یا ائمه نسبت داده اند! ---------- [۱]: ۱📚. بحار: ۵۳ / ۸۲. ❌ فقط با ذکر برای امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫