eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
448 دنبال‌کننده
131 عکس
97 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 دوم: استفاده از مردم 🍃🌺 خوبست این موضوع را با بیان جند حکایت از کتاب مروج الذهب روشن کنیم حکایت اول: روزی یک نفر از اهل کوفه در حالی که به شتر خود سوار بوده وارد شام می‌شود یک فردی از رندان شام! در شتر آن مرد غریب طمع کرده و می‌گوید: این ناقه (شتر ماده) از آن من است که تو در جنگ صفین به غارت برده ای؛ برای حل اختلاف به پیش معاویه می‌روند، چون مرد شامی پنجاه نفر شاهد می‌آورد معاویه حکم می‌کند که شتر مال اوست، مرد غریب خطاب به معاویه کرده و می‌گوید این‌ها همه شهادت دادند که این ناقه مال اوست در حالی که این شتر من جمل (شتر نر) است نه ناقه (این ادعای من بدون دلیل نیست زیرا که دو تا شاهد زنده ای زیر شکم شتر من قرارگرفته! از آن‌ها سؤال کنید) معاویه گفت: حکم کردم تمام شد بدون معطلی ناقه را تسلیم کن بالاخره شتر نر را به اسم شتر ماده از او گرفتند پس از خاتمه یافتن این جریان روزی معاویه آن مرد غریب را به محضر خویش خوانده با پرداخت دو مقابل قیمت شترش او را راضی کرده و گفت: از من به علی (علیه السلام) بگو که می‌توانم با صد هزار نفر از این افرادی که بین شتر نر و ماده فرق نمی گذارند به جنگ تو بیایم. حکایت دوم: روزی که معاویه آهنگ جنگ صفین کرد روز چهارشنبه بود مردم را برای خواندن نماز جمعه جمع کرده و در روز چهارشنبه یک نماز جمعه ای با آب و تاب خواند، کسی نگفت که در روز چهارشنبه نماز جمعه خواندن چه مفهومی دارد. حکایت سوم: عمر وعاص و چند نفر دیگر از یاران معاویه از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت کرده بودند که عمار به دست فئه باغیه (قوم جنایتکار و ظالم) کشته می‌شود واین حدیث در میان مردم شام معروف شده بود، بنابراین در جنگ صفین وقتی که عمار به دست سپاه شام کشته شد، به یاد آن حدیث به پیچ و پیچ افتاده و گفتند نکند که ما همان فئه باغیه باشیم که پیغمبر (صلی الله علیه و آله) خبر داده است، معاویه و عمر و عاص برای خواباندن سر و صدا و برای جلوگیری از وزیدن نسیم فهم وشعور گفتند: قاتل عمار علی (علیه السلام) است زیرا که اگر علی او را به جنگ نیاورده بود او کشته نمی شد، و با این حیله تخم سکوت بین آن‌ها کاشته شد و صاحب شعوری پیدا نشد که بگوید بنابراین می‌بایست که قاتل حمزه (عموی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) ) خود پیغمبر باشد..... حکایت چهارم: روزی یک نفر از مردم شام از رفیق خویش سؤال کرد که این ابوتراب (لقبی است از القاب امیرالمؤمنین (علیه السلام) ) کیست که امیرالمؤمنین (معاویه) او را لعنت می‌کند رفیقش جواب داد که خیال می‌کنم که او دزدی است. [۱] حکایت پنجم: پاورقی نویس جلد ۱۷وسائل (مرحوم شعرانی قدس سره) در توضیح روایتی از امیرالمؤمنین (علیه السلام) در صفحه ۱۶۰ آن، از ابن شهر آشوب نقل می‌کند که معاویه علیه اللعنه و الهاویه به فکر استقلال طلبی و مخالفت با خلیفه بحقّ علی بن ابیطالب (علیه السلام) افتاد، با نخست وزیر بی دین تر از خودش در این باره مشورت کرد، او گفت امتحانش مجانی است در اجتماع مردم بگو کدو هم مثل حیوان است برای حلال بودن خوردن آن لازم است سرش را ببرید، به احتمال قوی مقصودش کدوی پاییزی که گردن لاغر دارد و در این جهت شبیه حیوان است منظور باشد، وقتی این حرف را گفت از همان روز مردم شروع به سربریدن کدو کردند، فهمید مردم شام بیش از این جاهلند، و آمادگی هر گونه استحمار را دارند، با این کار بدعتی به بدعت‌های بنی امیه اضافه کرده و به خر مراد سوار شد. ---------- [۱]: .📚 این چهار حکایت از صفحه ۴۱-۴۳ جلد سوم مروج الذهب اخذ شده است. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 06 May 2022 قمری: الجمعة، 4 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:     🔹جنگ حنين در اين روز در سال ۸ ه’ بعد از ۱۵ روز از فتح مكه، غزوه حنين به وقوع پيوست. (مستدرك سفينة البحار: ج ۶، ص ۶۵) تعداد لشكر اسلام ۱۲ هزار نفر از مكه و ده هزار نفر از مديته بودند. در اين جنگ چهار نفر شهيد شدند، و تعداد مقتولين از كفار را بيشتر از ۳۰۰ نفر نوشته اند. (توضيح المقاصد: ص ۲۶. بحار الانوار: ج ۲۱، ص ۱۸۱. الموسوعة الكبرى فى غزوات النبى الاعظم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم: ج ۵، ص ۶) يكى از موارد فرار ابوبكر و عمر در همين جنگ بوده است. (فيض العلام: ص ۷۳) تاريخ اين جنگ را ماه رمضان، و ۳ و ۱۰ و ۱۱ شوال هم نقل كرده اند. (فيض العلام: ص ۶۷) 📆 : 🔸01 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️10 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹13 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ◾️21 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه‍ ق) 🌺26 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸36 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸🔸 نفش در دوران 🍃🌸 میگوید: " ورود سوارانی از غرب که در دروازه حیره (کوفه) مستقر شوند " احتمال دارد منظور از این نکته، نیروهای غربی باشند که جهت حمایت از سفیانی وارد عراق میشوند و یا قبل از سفیانی در آنجا بسر میبرند. منظور از درفش‌های مشرق زمین، درفش‌های سیاه خراسانی‌ها است که همراه نیروهای یمنی جهت مقابله با سفیانی که بدانجا لشکرکشی نموده وارد عراق میشوند. اما شکافته شدن رود فرات و جاری شدن آب در کوفه آنچنانکه در روایات آمده مربوط به سال ظهور است. در روایتی از امام صادق علیه السلام وارد شده که فرمود: " سال فتح، فرات شکافته شود تا آب وارد کوچه‌های کوفه گردد " [۲] از طرفی، گواهی شیخ مفید بر این نکته که نشانه‌های ظهور حضرت، در منابع حدیثی معتبر ثابت شده، ارزش و اهمیت والایی به این دسته از روایات میبخشد، زیرا دقت و مقام برجسته علمی شیخ مفید از یک طرف و نزدیکی او به دوران تابعین و امامان علیهم السلام از طرف دیگر جایگاه ویژه ای به دیدگاه‌های او بخشیده است. شیخ مفید در سال ۴۱۳ هجری رحلت نمود. * * تعدادی از روایت ها، درباره حوادث قبل از سفیانی در عراق، نکاتی را بیان کرده اند به این شرح: الف: در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: " سپس بین سران عرب و عجم دشمنی و اختلاف پیش آید و این اختلاف ادامه یابد تا فرمانروائی به مردی از ذریه ابو سفیان رسد " [۱] ب: روایت " تحرک حسنی " روایتی است که میگوید: مرکز فعالیت سید حسنی در عراق خواهد بود و او در همان محل پس از بدست گرفتن قدرت، به قتل خواهد رسید. ج: دسته ای از روایات نشانگر آن است که حکومت ستمگران در عراق تا ظهور حضرت مهدی علیه السلام ادامه خواهد داشت. از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: " زمانی که دیوار عقب مسجد کوفه که به خانه عبد الله بن مسعود میرسد تخریب گردد، حکومت خاندان فلان پایان پذیرد و پس از آن قائم ظهور فرماید " [۲] و در روایتی که در کتاب غیبت طوسی در همین رابطه است چنین آمده " خراب کننده دیوار، آن را ترمیم نمیکند " [۳] یعنی کسی که دیوار مسجد را خراب کند یا کشته میشود و یا قبل از نوسازی و مرمت، آنجا را ترک میکند. برخی روایات بیانگر هجوم سفیانی به عراق و مبارزه او با حکومتی مخالف اسلام و امام مهدی علیه السلام است همچنانکه در روایتی آمده است: " و فرمانروای مردم در آن روز، مردی جبار و لجوج است که کاهن و جادوگر نامیده میشود. " [۱] ---------- 📚منابع: [۲]: ۲. بحار: ۵۲ / ۲۱۷. [۱]: ۱. الزام الناصب: ۲ / ۱۶۰. [۲]: ۲. ارشاد مفید ص ۳۶۰. [۳]: ۳. غیبت طوسی ص ۲۷۱. [۱]: ۱. بحار: ۵۲ / ۲۷۳. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 به و 🔹🌸🌸 توسل به اسباب طبيعي و غير طبيعي (به شرط اينكه، رنگ استقلال در تأثير به خود نگيرند) عين توحيد است. شكي نيست كه انجام واجبات و مستحبات، همچون نماز و روزه و زكات و جهاد و غيره در راه خدا، همگي وسايل معنوي يي هستند كه انسان را به سر منزل مقصود، كه همان تقرب به خداوند است مي‌رسانند. انسان در پرتو اين اعمال، حقيقت بندگي را مي‌يابد و در نتيجه به خدا نزديك مي‌شود. ولي بايد توجه نمود كه وسايل غير طبيعي، منحصر به انجام امور عبادي نيست، بلكه در كتاب و سنت يك رشته وسايل معرفي شده كه توسل به آنها استجابت دعا را به دنبال دارد كه ذيلا برخي از آنها را يادآور مي‌شويم: ۱ توسل به اسماء و صفات حسناي الهي كه در كتاب و سنت وارد شده است، چنانكه مي‌فرمايد: (وَ للهِِ اْلأَسْماءُ الْحُسْني فَادْعُوهُ بِها) (اعراف: ۱۸۰): اسماء حسني مخصوص خداوند است، پس خداوند را به وسيله آنها بخوانيد. در ادعيه اسلامي، توسل به اسماء و صفات الهي فراوان وارد شده است. ۲ توسل به دعاي صالحان كه برترين نوع آن توسل به ساحت پيامبران و اولياي خاص خداوند است تا براي انسان از درگاه الهي دعا كنند. قرآن مجيد به كساني كه بر خويشتن ستم كرده اند (گنهكاران) فرمان مي‌دهد سراغ پيامبر روند و در آنجا هم خود طلب مغفرت كنند، و هم پيامبر براي آنان طلب آمرزش كند. و نويد مي‌بخشد كه: در اين موقع خدا را توبه پذير و رحيم خواهند يافت، مي‌فرمايد: (وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوّاباً رَحيماً) (نساء: ۶۴) در آيه ديگر، منافقان را نكوهش مي‌كند كه چرا هرگاه به آنان گفته شود سراغ پيامبر بروند تا درباره آنان از خداوند طلب آمرزش كند، سرپيچي مي‌كنند؟! مي‌فرمايد: (وَإذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ وَ رَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَ هُمْ مُسْتَكْبِرُونَ) (منافقون: ۵). از برخي از آيات بر مي‌آيد كه در امتهاي پيشين نيز چنين سيره اي جريان داشته است. في المثل، به گفته قرآن، فرزندان يعقوب (عليه السلام) از پدر خواستند بابت گناهانشان از خدا براي آنان طلب آمرزش كند و يعقوب نيز درخواست آنان را پذيرفت و وعده استغفار داد: (يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنّا كُنّا خاطِئينَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ) (يوسف: ۹۷ ۹۸). ممكن است گفته شود: توسل به دعاي صالحان، در صورتي بي اشكال است كه كسي كه به او توسل مي‌جوييم در قيد حيات باشد، ولي اكنون كه انبيا و اوليا از جهان رخت بربسته اند، چگونه توسل به آنان مي‌تواند مفيد و عين توحيد باشد؟ در پاسخ به اين سؤال يا ايراد، يادآور مي‌شويم مؤثر و مفيد بودن توسل دو شرط بيشتر ندارد: ۱ فردي كه به وي توسل مي‌جويند، داراي علم و شعور و قدرت باشد. ۲ ميان توسل جويندگان و او ارتباط برقرار باشد و در توسل به انبيا و اوليايي كه از جهان درگذشته اند، هر دو شرط فوق (درك و شعور، و وجود ارتباط ميان ما و آنان) به دلايل روشن عقلي و نقلي، تحقق دارد. وجود حيات برزخي يكي از مسايل مسلّم قرآني و حديثي است در جايي كه، به گفته قرآن، شهداي راه حق حيات و زندگي دارند، مسلّماً پيامبران و اولياي خاص الهي كه بسياري از ايشان خود نيز شهيد شده اند از حيات برتر و بالاتري برخوردارند. بر وجود ارتباط ميان ما و اولياي الهي دلايل بسياري در دست است كه برخي را ذيلا يادآور مي‌شويم: ۱ همه مسلمانان در پايان نماز شخص پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم) را خطاب قرار داده و مي‌گويند: السّلام عليك أيّها النبي و رحمة الله و بركاته؛ آيا آنان براستي كار «لغوي» انجام مي دهند و پيامبر اين همه سلام را نمي شنود و پاسخي نمي دهد؟!....... ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 07 May 2022 قمری: السبت، 5 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم 🗞 مهم شیعه: 🔸حركت به سوى جنگ صفين در سال ۳۶ ه’ در چنين روزى أمير المؤمنين عليه السّلام براى رفتن به صفين آماده شدند، و ابو مسعود عقبة بن عامر انصارى را در كوفه جانشين خويش قرار دادند. (تتمة المنتهى: ص ۲۳. فيض العلام: ص ۶۹) 🔹ورود حضرت مسلم عليه السّلام به كوفه در سال ۶۰ ه’ در چنين روزى حضرت مسلم عليه السّلام وارد كوفه شدند. (قلائد النحور: ج شوال، ص ۱۷. فرسان الهيجاء: ج ۲، ص ۷۰. فيض العلام: ص ۶۹. شرح احقاق الحق: ج ۳۲ص ۶۴۹. وقايع المشهور: ص ۱۹۳) مردم كوفه به خدمتش شتافتند، و نامه امام حسين عليه السّلام را استماع كردند و هيجده هزار نفر با آن حضرت بيعت كردند. جناب مسلم عليه السّلام نامه اى به امام حسين عليه السّلام نوشت و بيعت كوفيان را اطلاع داد، و تشريف فرمائى آن جتاب را به كوفه خواستار شد. 📆 : ◾️09 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹12 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ◾️20 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه‍ ق) 🌺25 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸35 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ را به امر خود بر هر كس ب خواهد القاء مى كند»، و آن روح خداست كه آن را عطا نمى كند و القاء نمى كند مگر بر فرشته مقرّب يا پيغمبر مرسل و يا جانشين بزرگوار او، و هر كه اين روح را خدا به او عنايت كند او را امتياز داده و از بقيّه مردم جدا نموده است، و به او قدرتى واگذار كرده است كه مرده را زنده مى كند، و آنچه را كه واقع شده و يا واقع خواهد شد به سبب آن مى داند، و مشرق به مغرب يا مغرب به مشرق را در يك لحظه سير مى كند، و از آنچه در نيّت‌ها و دل‌ها خطور مى كند باخبر مى گردد، و آنچه را در آسمان‌ها و زمين است مى داند. اى سلمان و اى جندب ؛ محمّد صلى الله عليه وآله وسلم «ذِكْر» يعنى يادآورى كننده گرديد كه در قرآن كريم مى فرمايد: «قَدْ أنْزَلَ اللَّه إلَيْكُم ذِكْراً × رَسولاً يَتْلُوا عَلَيْكم آيات اللَّه» [۱] . «خدا به سوى شما ذكْر يعنى رسولش را فرستاد تا آيات الهى را بر شما بخواند». إنّي اُعطيت علم المنايا والبلايا وفصل الخطاب، واستودعت علم القرآن وما هو كائن إلى يوم القيامة. به من علم مرگ و ميرها و بلاها و احكام قاطع عطا شده است، دانش قرآن و آنچه تا روز قيامت به وقوع خواهد پيوست در نهاد من به وديعه گذاشته شده است. محمّد صلى الله عليه وآله وسلم حجّت و برهان براى مردم اقامه كرد و من حجّت خدا گرديدم، خداوند براى من قرار داد آنچه را كه هيچ كس از اوّلين و آخرين ندارد حتّى پيغمبران مرسل و فرشتگان مقرّب از آن بى بهره اند. سپس فرمود: اى سلمان و اى جندب ؛ عرض كردند: بلى اى امير مؤمنان، فرمود: منم كه نوح را در كشتى به امر پروردگارم آرامش بخشيدم و او را به ساحل رساندم، منم كه يونس را از شكم ماهى به اذن خداوند خارج كردم، منم كه موسى را از درياى نيل به امر خداوند عبور دادم، منم كه ابراهيم را از آتش نجات دادم، منم كه نهرها را جارى و چشمه‌ها را جوشان و درخت‌ها را برجا نهاده ام، و من عذاب يوم الظلّه‌ام [۲]، من نداكننده‌ام از محلّ نزديكى كه جنّ و انس آن را بشنوند، منم كه هر روز صداى جبّارين و منافقين را با لغت خود آنها مى شنوم. منم خضرى كه موسى را تعليم داد، و من معلّم سليمان بن داودم، من ذوالقرنين ام، و من قدرت پروردگار مى باشم. اى سلمان و اى جندب ؛ من محمّدم و او من است، من از محمّدم و محمّد از من است، خداوند تبارك و تعالى فرموده است: «مَرَجَ الْبَحْرين يَلْتَقِيان × بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لايَبْغِيان» [۱] . «او است كه دو درياى علم و عصمت را بهم درآميخت و ميان آن دو فاصله اى قرار داد كه تجاوز نمى كنند». اى سلمان و اى جندب ؛ كسى كه از ما بميرد در حقيقت نمرده و كسى كه از ما غائب گردد در حقيقت غائب نيست، و كسى كه از ما كشته مى شود در حقيقت كشته نيست [۲] . سپس فرمود: اى سلمان و اى جندب ؛ عرض كردند: بلى اى امير مؤمنان ؛ درود و رحمت خداوند بر شما باد، فرمود: أنا أمير كلّ مؤمن ومؤمنة ممّن مضى وممّن بقي، واُيّدت بروح العظمة، إنّما أنا عبد من عبيداللَّه لاتسمّونا أرباباً وقولوا في فضلنا ما شئتم، فإنّكم لن تبلغوا من فضلنا كنه ما جعله اللَّه لنا، ولا معشار العشر. من فرمانرواى همه مردان مؤمن و زنان مؤمنه از گذشتگان و آيندگان هستم و به روح عظمت تأييد شده‌ام و با همه اين اوصاف بنده اى از بندگان خدا هستم، ما را خدا نناميد و سپس آنچه مى خواهيد در فضيلت ما بگوئيد، و هر چه تلاش كنيد به حقيقت آنچه كه خداوند براى ما قرار داده بلكه به يكدهم از يكدهم آن نخواهيد رسيد. به خاطر اينكه ما نشانه هاى خدا و راهنمايان و حجّت‌ها و جانشينان و امينان و پيشوايان از طرف او هستيم ..... ---------- [۱]: سوره طلاق، آيه ۱۰ و ۱۱. [۲]: اشاره به عذاب قوم شعيب است، وقتى او را تكذيب كردند دچار آفتاب شديد و حرارت زياد شدند ابرى ظاهر گشت، همگى خارج شدند تا در سايه اوروند سيلى باريد و همه آنها را هلاك كرد. «سوره شعراء، آيه ۱۸۹». [۱]: سوره الرحمن، آيه ۱۹ و ۲۰. [۲]: يعنى اين عوارض در وجود ظاهرى آنها ايجاد مى شود امّا وجود باطنى آنها و حقيقت آنها از تصرّف وهم و خيال و انديشه به دور است، و آن گونه نيستند كه با كشته شدن مثل ساير كشته شدگان هيچ گونه تصرّفى در عالم ملك و ملكوت نداشته باشند، شاهدش آثار عجيبى است كه از سر مقدّس سيّدالشهداء عليه السلام در طول سفر و در مكان هاى مختلف ظاهر گشت. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ کانال نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 به و 🔹🌸🌸 ۲ پيامبر گرامي در جنگ بدر دستور داد اجساد مشركان را در چاهي ريختند. سپس خود با همه آنان سخن گفت. يكي از ياران رسول خدا عرض كرد: آيا با مردگان سخن مي‌گوييد؟ پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: شماها از آنان شنواتر نيستيد. [۱] . ۳ رسول گرامي (صلي الله عليه وآله وسلم) كراراً به قبرستان بقيع مي‌رفت و به ارواح خفتگان در قبرستان چنين خطاب مي‌كرد: السّلام علي أهل الدّيار من المؤمنين و المؤمنات. و براساس روايتي ديگر مي‌فرمود: السّلام عليكم دار قوم مؤمنين». [۲] . ۴ امير مؤمنان علي (عليه السلام) آنگاه كه پيامبر را غسل مي‌داد به او چنين گفت: «بأبي أنت و أُمّي يا رسولَ الله لقد إنقطعَ بموتِك ما لَمْ يَنْقَطِعْ بموتِ غيرِك مِن النُبوّةِ و الأنباء و أخبارِ السماء... بأبي أنتَ و أُمّي اذكرنا عند ربِّك و اجْعلنا من بالك» [۳] پدر و مادرم فداي تو باد اي رسول خدا، با مرگ تو چيزي (وحي) منقطع گرديد، كه با مرگ ديگران منقطع نگرديده بود. ما را نزد پروردگارت ياد كن... ---------- 📚منابع: [۱]: صحيح بخاري، ج ۵، باب قتل ابي جهل، سيره ابن هشام: ۲: ۲۸۲ و غيره. [۲]: صحيح مسلم، ج ۲، باب ما يقال عند دخول القبر. [۳]: نهج البلاغه، بخش خطبه ها، شماره ۲۳۵. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 08 May 2022 قمری: الأحد، 6 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه: .  🔹توقيع براى حسين بن روح روز يكشنبه سال ۳۰۵ ه’ اولين توقيع امام عصر عليه السّلام در دوران غيبت صغرى، براى جناب حسين بن روح رحمة اللَّه صادر شد. (بحار الانوار: ج ۵۱، ص ۳۵۶. غيبت شيخ طوسى: ص ۲۲۷. وقايع المشهور: ص ۱۹۳) 📆 : ◾️08 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹11 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ◾️19 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه‍ ق) 🌺24 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸34 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 در بدترین 🔸🍃 شخصی در محضر امام صادق علیه السلام عرض کرد: پدر و مادرم فدایت باد! همسایگان من کنیزانی دارند که می‌خوانند و می‌نوازند. گاهی به محل قضای حاجت می‌روم برای اینکه خوانندگی و نوازندگی آنان را بیشتر بشنوم نشستن خود را طولانی تر می‌کنم. حضرت فرمود: این کار را نکن! نشستن خود را طول مده و از شنیدن خوانندگی و نوازندگی بپرهیز! آن مرد گفت: - به خدا سوگند! من به خاطر شنیدن آواز آنان به آنجا نمی روم، بلکه گاهی که به آن محل می‌روم صدایشان بی اختیار به گوشم می‌رسد. امام صادق علیه السلام فرمود: - مگر نشنیده ای که خداوند می‌فرماید: ( (ان السمع و البصر و الفوائد کل اولئک کان عنه مسئولا) ) (گوش و چشم و دلها همه مسؤولند). آن مرد گفت: - آری! به خدا سوگند! مثل این است که تاکنون این آیه را نه از قرآن و نه از عرب و نه از عجم نشنیده بودم. از حالا این کار را ترک می‌کنم و از خداوند در خواست دارم که مرا ببخشد و از من درگذرد. امام صادق علیه السلام به او فرمود: - برخیز! غسل توبه کن و تا می‌توانی نماز بخوان! چون به کار بسیار بدی معصیت بزرگی - عادت کرده ای که اگر در این حال بمیری در بدترین حالت از دنیا رفته ای و مسؤولیت بزرگی خواهی داشت. اینک به پیشگاه خداوند توبه کن و از درگاه او بخواه تا توبه ات را از کارهای زشتی که مرتکب شده ای بپذیرد. [۱] توصیه امام علیه‌السلام🔹🍂 عبدالاعلی یکی از شیعیان بوده که در کوفه زندگی می‌کرد، می‌گوید: بعضی از دوستان و پیروان امام صادق علیه السلام نامه ای به امام علیه السلام نوشتند و در آن نامه چند مسأله که مورد احتیاج بود سؤال کردند و به من نیز گفتند تا درباره حق مسلمان بر برادر مسلمانش شفاها از امام علیه السلام سؤال کنم. وارد مدینه شده، به محضر امام علیه السلام رسیدم. نامه دوستان را به امام علیه السلام تقدیم کردم و نیز این سؤال را نیز مطرح کردم (حق مسلمان بر برادر مسلمانش چیست)؟ حضرت جواب نامه دوستان را داد، ولی به سؤال شفاهی من پاسخ نگفت. هنگامی که خواستم به کوفه برگردم، برای خداحافظی محضر امام علیه السلام رسیدم. عرض کردم: - یابن رسول الله! من از شما مطلبی پرسیدم، پاسخم ندادی. حضرت فرمود: - من عمدا پاسخ نگفتم. - برای چه؟ - زیرا می‌ترسم حقیقت را بگویم و شما عمل نکنید و کافر شوید. سپس امام علیه السلام فرمود: - اکنون بدان که از سخت ترین و مهم ترین واجبات خدا بر خلقش سه چیز است: ۱. رعایت عدل و انصاف بین خود و دیگران تا حدی که آنچه برای خود نمی پسندد، برای برادر مؤمنش نپسندد. ۲. دیگر اینکه، مال خود را از برادران مسلمان مضایقه نکند و با آنان همکاری صمیمانه داشته باشد. ۳. یاد کردن خداست در همه حال. اما منظورم از یاد خدا پیوسته گفتن (سبحان الله و الحمدلله) نیست، بلکه مقصودم این است که مسلمان باید چنان باشد که هرگاه با کار حرامی مواجه شد، یاد خدا مانع گردد و او را از ارتکاب گناه باز دارد. [۱] به 🔸🌺 محمد پسر عجلان می‌گوید: خدمت امام صادق علیه السلام بودم، که یکی از شیعیان وارد شد و سلام کرد، حضرت از او پرسید: برادرانت در چه حالی بودند؟ او در پاسخ، آنان را ستود و گفت: مردمان خوب و شایسته ای هستند. امام علیه السلام فرمود: رفت و آمد ثروتمندانشان با فقرا و احوال پرسی ایشان از همدیگر چگونه بود؟ مرد گفت: ارتباطشان اندک است (روابط گرمی ندارند) و زیاد احوال یکدیگر را جویا نمی شوند. امام علیه السلام پرسید: انفاق و دستگیری ثروتمندان با تهیدستان چگونه بود؟ مرد جواب داد: شما از اخلاق و صفاتی می‌پرسید که در میان مردم کمیاب است. امام علیه السلام فرمودند: بنابراین آنان چگونه خود را شیعه می‌نامند! شیعه حقیقی کسی است که در راه کمک و یاری مستمندان گام بردارد و آنان را در مهر و محبت کردن فراموش نکند. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار، ج ۶، ص ۳۴ [۱]: بحار: ج ۷۴، ص ۲۴۲ [۱]: بحار: ج ۷۴، ص ۳۵۳. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 ؟ 🔹🌸 «بدعت» در لغت به معني كار نو و بي سابقه اي است كه بيانگر نوعي حسن وكمال درفاعل مي‌باشد، چنانكه يكي از صفات خداوند «بديع» است: (بَدِيعُ السَّمواتِ وَ الأَرض) (بقره: ۱۱۷). مفهوم اصطلاحي بدعت نيز آن است كه انسان چيزي را كه جزو شريعت نيست، به آن نسبت دهد، و كوتاهترين عبارت براي تعريف اصطلاح بدعت آن است كه بگوييم: إدْخالُ ما لَيْسَ مِنَ الدِّينِ في الدينِ. بدعت گذاري در دين از گناهان كبيره بوده و در حرمت آن هيچ ترديدي نيست. پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: «كُلُ بِدْعَةِ ضَلالَةٌ، وَكُلُّ ضَلالَة فِي النّار» [۱] . نكته مهم در مسأله بدعت، تنها اين است كه مفهوم بدعت به صورتي روشن تبيين شود تا بدعت از غير آن تميز داده شود در اين زمينه، براي درك حقيقت بدعت، بايستي به دو مطلب توجه نمود: ۱ بدعت، نوعي تصرف در دين، از طريق افزودن يا كاستن شريعت است. بنابراين، نوآوري‌هايي كه ربطي به دين و شريعت نداشته، بلكه به عنوان يك مسأله عرفي و عادي انجام گيرد، بدعت نخواهد بود (هرچند مشروع بودن آن مشروط به اين است كه ابداع و ابتكار مزبور در شرع محرّم و ممنوع نباشد). في المثل، بشر از نظر مسكن و پوشاك و ديگر وسايل زندگي همواره دست به نوآوريهايي مي‌زند و بويژه در عصر ما بسياري از روشها و ابزارهاي معمول زندگي دگرگون شده و براي نمونه لباس‌ها و خوراك‌هاي جديد پديد آمده است. بديهي است همه اينها يك نوع بدعت (به معني نورآوري) بوده، ولي ارتباط به بدعت در شرع ندارد. تنها، چنانكه گفتيم، حلال بودن آنها و استفاده از آنها مشروط به اين است كه مخالف با احكام و موازين شرع نباشد. مثلا، اختلاط زن و مرد بدون حجاب در مجالس و محافل، كه از ارمغانهاي فاسد غرب مي‌باشد، حرام است ولي بدعت نيست؛ زيرا كساني كه در اين محافل شركت مي‌كنند، اين كار را به عنوان يك عمل مشروع كه اسلام بر آن صحه نهاده انجام نمي دهند، بلكه احياناً با اعتقاد به اينكه امري مخالف شرع است، روي عدم مبالات تن به اين كار مي‌دهند. لذا گاه تنّبه يافته و تصميم جدّي مي‌گيرند كه ديگر در آن مجالس شركت نورزند. و يا چنانچه ملتي روز يا روزهايي را براي موسم شادي و گردهمايي معين كنند، امّا نه به اين قصد كه شرع چنين دستوري داده است، چنين كاري بدعت نيست، هرچند بايستي حلّيّت و حرمت آن از جهات ديگر مورد بحث و بررسي قرار گيرد. از اينجا روشن مي‌شود كه بسياري از نوآوريهاي بشري در زمينه هنر، ورزش، صنعت و غيره از قلمرو بدعت اصطلاحي بيرون بوده، و آنچه درباره آنها مطرح است مسأله حلال و حرام بودن آن‌ها از جهات ديگر است كه خود ملاك و مقياس خاص خويش را دارد. ۲ اساس بدعت در شرع به اين نكته باز مي‌گردد كه چيزي را به عنوان يك امر شرعي به كار برند، در حالي كه براي مشروعيت آن، اصل يا ضابطه اي در شرع وجود نداشته باشد؛ ولي هرگاه كاري را كه انسان به عنوان يك عمل ديني انجام مي‌دهد، دليل شرعي يي (به صورت خاص، يا كلّي و عام) بر مشروعيت آن وجود داشته باشد، آن عمل بدعت نخواهد بود. از اين روست كه علامه مجلسي، عالم بزرگ شيعي، مي‌گويد: «البِدْعَةُ في الشَّرعِ ما حَدَثَ بَعْدَ الرَّسُولِ [بما انّه من الدين] وَ لَمْ يَكُنْ فِيهِ نَصٌ عَلي الخصوصِ وَ لا يَكُونُ داخلا في بَعْضِ العُمُوماتِ» [۱]: بدعت در شرع چيزي است كه پس از رسول گرامي حادث شده و دليل شرعي خاص يا عامّي نيز بر جواز آن در كار نباشد....... ---------- 📚منابع: [۱]: بحارالانوار: ۲: ۲۶۳؛ مسند احمد: ۴: ۱۲۶ ۱۲۷. [۱]: بحارالانوار، ۷۴: ۲۰۲. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 09 May 2022 قمری: الإثنين، 7 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️07 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹10 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ◾️18 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه‍ ق) 🌺23 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸33 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🌸 خدا صلّى اللّه عليه و آله فرموده است كه از من تن حق دارند 🌸 (۲) [📚همان كتاب ۵/ ۹۲] از «جابر بن سمره» روايت كرده است كه گفت: از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم مى فرمود: پس از من دوازده تن خليفه كه همگى آنها از مردم قريش اند بر مسلمانان حكومت مى كنند. مؤلف گويد: اين حديث را «ابو نعيم» در [📚حليه ۴/ ۳۳۳] و «متقى» در [📚كنز العمال ۶/ ۶۰] مى نويسد: حديث مورد بحث را «طبرانى» و «ابو نعيم» در «المعرفه» از «ابن عمر» ياد كرده و در صفحه ۲۰۱ اضافه كرده كه «طبرانى» حديث ياد شده را از «ابن عباس» نقل نموده است. (۱) [📚همان كتاب ۵/ ۱۰۶] از «جابر بن سمره» روايت كرده كه از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم مى فرمود: براى اين امت دوازده خليفه است. (۲) [📚كنز العمال ۶/ ۲۰۱] چنين روايت كرده است كه بر اين امت دوازده تن خلافت مى كنند و در پايه اى هستند كه مخالفان نمى توانند به آنان زيانى برسانند و آنها همه از قريش اند. «متقى» گويد كه «طبرانى» اين حديث را از «جابر بن سمره» روايت كرده است. مؤلف گويد: «هيثمى» در [📚مجمع ۵/ ۱۹۰] روايت كرده كه دشمنى دشمنان زيانى به حال آنان ندارد. راوى گويد: در آن حال متوجه شدم كه «عمر بن خطّاب» پشت سر من در ميان مردم قرار گرفته است و (مردم) حديث را بطوريكه شنيده بودم تصديق كردند و «طبرانى» هم آنرا روايت كرده است ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫