eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.1هزار دنبال‌کننده
615 عکس
220 ویدیو
258 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون بخش(۳) 📚نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدرضا : ۶. همواره تحلیل گران واقعه عاشورا در تبیین ماجرا، زمینه های تاریخی آنرا بررسی کرده اند و منابر به ویژه ایام ، با قوت و ضعف، در صدد تبیین این واقعیات تاریخی هستند. گو این که ممکن است کاستی ها و کوتاهی هایی باشد، اما نه در حد تعمیمهای جناب ضیائی. ضمن آن که در تعابیر ایشان، بی مهری ها و درشت گوئیهای تاسف باری نسبت به دیده می شود. ۷. یادکرد حادثه بدون یادکرد از و حاکمیت ممکن نیست؛ اما طبعا نباید در این، متوقف شد و فلسفه و هدف را از نظر نباید دور داشت. ۸. انکار قیام بودن حرکت حضرت و تقلیل آن در حد حفظ جان و دنبال گشتن، جفائیست بس عظیم که منحصر به جناب ضیائی نیست. عجیب آن که جناب ایشان در همین سخنرانی به طور مکرر بر هدف تبیین شده توسط خود حضرت، یعنی امر به و نهی از تاکید می کند، اما حرکت حضرت را عملا در حد تلاش برای کشته نشدن تنزل می دهد! غافل از این که امر به معروف و نهی از منکری به بزرگی حکومت ، با دست خالی ممکن نیست و نیاز به ابزارهایی دارد و نیروی انسانی و قدرت و حکومت، یکی از مهمترین این ابزارهاست. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون (۳) 📚 نویسنده حجت الاسلام دکتر محمدرضا ۹. امام (ع) همچون جد مطهر و پدرش، الگوی بود اما نه به معنای اجتناب از آنگاه که چاره ای جز آن نباشد. جناب ضیائی باید مشخص کند چه کس یا کسانی، امام حسین(ع) را قرار داده اند؟ جنگ بر حضرت تحمیل شد و همواره تلاش بر آن بوده که این تحمیل تبیین گردد. ۱۰. جمله "فان الله قد شاء ان یراک قتیلا" در ابن طاووس صفحه ۴۰ آمده؛ لذا تعبیر ایشان که این جمله در هیچ منبع معتبری نیامده، دقیق نیست؛ چرا که هرچند این جمله در منابع کهن دیده نمی شود، اما دلیلی بر تکذیب آن نیز نداریم و لا اقل، محتمل الصدق است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون بخش(۴) 📚نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدرضا ۱۱. در خصوص سخن ایشان غیر دقیق است. آنچه به علامه نسبت داده می شود، واقعیتی است در خصوص این زیارت؛ و آن این که فقره "اللهم خص انت اول ظالم" در نقل با بیان دیگری آمده و در نقل مصباح المتهجد شیخ با همین بیان معروف که در مفاتیح نیز آمده. اما هر یک از این دو نقل باشد، به هیچ وجه موید موضع عجیب جناب ضیائی در دفاع از و همسر خاص (ص) نیست. گو این که سیره (ع) و عالمان بر و بوده، اما نباید این مواضع را به مفهوم دشمنان اهل بیت(ع) گرفت. لذا در بیان ائمه(ع) نیز گاه با ذکر نام، در محافل خصوصی، حتی صورت گرفته اما نه به طور عمومی. متاسفانه مشی روشنفکر نمایان نادیده گرفتن واقعیات تاریخی و حدیثی، و نگاه های یکسویه است. ۱۲. سخن ایشان در خصوص اختلاف (ع) با و این که اگر نیز بوده باید واگذار به قیامت کرد، این کلام انسان را به یاد سخن می اندازد. یعنی در خصوص خطاهای افراد به ویژه (ص) هیچ قضاوتی نباید کرد و کار را به خدا واگذار کنیم! این سخن به هیچ وجه با مشی و سیره معصومان(ع) سازگار نیست. (ع) به شیعیانشان ارائه مبنا کردند تا در تشخیص اشتباه نکنند. گو این که مفهوم این سخن، اهانت به مقدسات نیست، اما رفتارهای غلط صحابه حتما باید نقد و تبیین شود. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون بخش(۵) 📚نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدرضا ۱۳. جمله ای که ایشان به امام (ع) نسبت می دهد نادرست است؛ چرا که مادر امام باقر(ع) نسب به نمی برد. گویا مراد ایشان، جمله منسوب به امام (ع) است که "ولدنی ابوبکر مرتین" که سند ضعیفی دارد و جالب آن که جناب ضیائی که دغدغه سند دارد، در اینجا متعرض سند نمی شود!! ۱۴. نگاه امثال به امام (ع) که مورد تاکید و تایید جناب ضیائی است نگاهی یکسویه به حادثه کربلاست. چرا که در نگاه واقع بینانه به این واقعه، هم باید امام حسین(ع) و اصحابش را فائز به عظیم و واصل به خداوند دید؛ و هم بر عظمت این مصیبت گریست؛ گریه ای که نه صرفا بر بعد ظاهری فجایع است؛ بلکه بر عظمت فاجعه است؛ چرا که به درجه عظمت اباعبدالله(ع)، عظمت فاجعه افزون می شود. و بعد دیگر ، شوق وصال به درجاتی است که یاران امام حسین(ع) به آن رسیدند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
AUD-20200902-WA0000.mp3
9.27M
📌 سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون . این سخنرانی خود دارای تحریف و گاهی به ارزش ها است که آن توسط حجت الاسلام دکتر محمدرضا صورت گرفت. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌نقدی دیگر بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون ۱. این جنله که این قدر زیاده که اگر امام (ع) زنده بشه نمی دونه ما راجع به کی داریم حرف می زنیم، سخن گزافی است. زیرا حجم مطالب قابل استناد هم فراوان است خصوصا در منابع ۵ قرن اول. ۲. این جمله آقای ضیایی که تا صد سال کتابتی نبود، باطل است و از زمان علی(ع) به نگارش اهتمام داشتند و به فرمان عمر کاری نداشتند. چنانکه ، جابر، میثم و... صاحب دفاتر حدیثی و تفسیری بودند. ۳. قطعا قیام بوده و حتی زمان معاویه هم مردم را آماده می کردند و باید گفت: این جمله که امام حسین(ع) امام است، خودش یک است. ۴. باید گفت، گاهی و بر همانند یا بالاتر از است. زیرا گریه، پاک کننده گناه است. ۵. این که امام (ع) افضل از رسول خدا(ص) و امیر المومنین(ع) نیست، سخن درستی است، اما قطعا امام (ع) افضل از حضرت (ع) است. ۶. اصلا شوخی نیست بلکه هم نتیجه همان است. ۷. سنی اصلا درکی از جایگاه در مکتب اهل بیت(ع) نداشته است ۸. آنچه امام حسین(ع) را نسبت به سایر فجایع تاریخ خاص می کند، کشته شدن با این کیفیت است که برای کسی روی نداده. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 حتما بخوانند.... امام (ع) می فرمایند: ◀️رهبر شما_امیرمومنان (ع)_ مانند مى نشست، مانند بردگان مى خورد، و را به مردم مى خورانْد و خود به خانه برمى گشت و نان و روغن مى خورد. ◀️دو سُنبُلانى[پيراهنى بلند و منسوب به شهرى در روم است] مى خريد و به غلامش مى فرمود تا بهترينِ [آن دو] را انتخاب كند و خود، ديگرى را مى پوشيد و اگر آستينش از انگشتانش بلندتر بود، آن را مى كرد و اگر از قوزك پايش درازتر بود ، آن را مى بُريد و هرگاه دو كار بر او روى مى آورد كه در هر دو [موجب] خداوند بود، سخت ترينِ بر جسم خود را برمى گزيد. ◀️او حدود پنج سال مردم بود و آجرى روى و خشتى روى خشت نگذاشت و زمينى از زمين هاى خراج [و اموال عمومى] را به كسى نبخشيد و درهم و دينارى به ارث نگذاشت. ◀️كسى را توان كارى كه او انجام مى داد، نبود. ◀️امام (ع) در نوشته هاى امیرمومنان (ع) مى نگريست و بر زمين مى كوبيد و مى فرمود: «كيست كه بتواند چنين كند؟!» 📚کلینی، كافي، ج۸، ص۱۳۰، ح۱۰۰. 👇👇 🌻 @ahlebait110
توهین مجدد و سکوت مسلمانان... چند روز پیش رئیس جمهور از حق "شارلی ابدو" برای چاپ آمیز به اعظم(ص)، دفاع کرد؛ و دریغ از موضع در برابر . بدانیم که طبق فرمایش ، اگرچه پیامبر برای عالمیان هست، اما اشدا علی هم هست. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 : چندسال پیش برنامه ضدارزشی شبهه ای را مطرح کرده است که: در منابع آمده است که امام (ع) فرمودند: ما از تبار هستیم، هواخواهان ما و ما هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به آورد، زنانشان را به درآورده و به فروش برسانید و مردانشان را به و بردگی اعراب گماشت. : این روایت که سند ضعیفی داشته و غلط ترجمه شده، از امام (ع) است نه امام حسین(ع)؛ به علاوه وقتی در کتاب سفینه البحار آمده یعنی اصلش نیز در بحار الأنوار نیز آمده. 📚مجلسی، بحار، ج 64،ص176 : این روایت از معانی الاخبار شیخ نقل شده و آن است؛ زیرا بن جبله در سند آن است، نیز فرضا که امام صادق(ع) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد: بيان: " " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب. یعنی، منظور این روایت آن است که اگر فرضا عرب، باشد و ، مذموم، است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد. یعنی به عبارت دیگر: این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(ع) در مقام با عرب هایی است که دیگران را خوار می شمارند؛ اگر چه اهل بیت(ع) باشند و امام(ع) فرموده است: از نظر ما شما که عرب هستید، اما ما اصلا نیستید و عجم هستید، اما ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند. : باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار در ادامه حدیث آمده، از متن نیست و از است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(ع)، نگاه به ایرانیان چگونه بوده است. بعد می نویسد: گفته است که ایرانیان را باید و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال " شروع می شود و ثانی یعنی که همان است. : مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد: سوای رای دومی(عمر) درباره ایرانیان: ابن شهرآشوب در نقل کرده که وقتی ایرانی را به آوردند و تصمیم گرفتند که را بفروشند و مردان را به درآورند که ناتوانان را در طواف بر پشت خود حمل کنند، اميرمؤمنان (ع) فرمود: (ص) فرموده است: بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها هستند که و هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم و در پایان: رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه است. ﯾﮑﯽ از آن روایات ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ. اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع) ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:  «اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ و ﻏﯿﺮ ﻧﺎزل ﻣﯽ‌ﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽ‌آورد،‌ و ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ». نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) سازگاری ندارد آنجاکه ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﻮد: «ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 ... شعیب بن عبدالرحمن خزاعی گوید: بعد از ، مردان قبیله ، هنگامی که خواستند پیکر مطهر امام (ع) را کنند، بر دوش آن حضرت، اثر کهنه یافتند که کاملا از متفاوت بود و هیچ شباهتی به زخمهای روز عاشورا نداشت. وقتی از امام (ع) در این مورد سؤال کردند آن حضرت در پاسخ فرمود: این بر اثر حمل کیسه های و به دوش کشیدن 'هیزم به خانه های بی سرپرست و است. 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۶۶ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 چه اموالی از امام (ع) شد؟ طبق برخی گزارسها، ، شلوار، قطیفه(حوله مخملی)، کفش، ، و امام حسین(ع) غارت شد. 📍عواقب : کسی که را دزدید، دستانش در تابستان خشک می گردید و در زمستان از آن و خون می آمد. کسی که را دزدید، دچار بیماری گردید و بنا بر قولی تا بر سرش گذاشت گردید. کسی که را دزدید دچار شد و موهایش ریخت. غارت ، آری یا نه؟! طبق برخی گزارش های متاخر(ضعیف) بن سلیم، امام را قطع کرد و را غارت کرد. اما طبق روایت شیخ صدوق، امام (ع) فرمود: امام (ع) به امام (ع) را کرد و انگشترش را به دست او کرد و این اکنون به من رسیده است و من آن را در هر به دست می کنم و با آن می خوانم. 📚صدوق، الأمالي، ص۲۰۷-۲۰۸، 📚سیدبن طاووس، الملهوف، ص۱۷۸، 📚طبری، تاریخ، ج۵،ص۴۵۴-۴۵۵، 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۹؛ 📚ابن شهرآشوب المناقب، ج۴،ص۶۵. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 ... در برخی معاصر آمده است که امام (ع) و یارنش در شب کردند. اگر آنان این مقدار داشته اند، پس چرا برای رفع عطش آب نگه داشته اند؟ ... به نظر می رسد در گزارش معاصران، کلمه { } تصحیف شده واژه { } باشد که به معنی ظرف برنجی یا سنگی است. مقصود این است که به دستور امام (ع)، {خشبوکننده بدن} را در آن ظرف{تور} بهم زدند و سپس به ترتیب امام و یارانشان بدن خود را با آن کردند. اما چون مورخان این کلمه را {نوره} خوانده و ضبط کرده اند، عبارت متن آشفته شده و به غسل ترجمه کرده اند. چنانکه مسکویه رازی در کتاب به کردن بدن توسط امام (ع) اشاره کرده است. 📚ابن مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۷۰ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌خیمه امام (ع) تا کی داشتند؟ نوشته حجت الاسلام دکتر حسین مقدم 👇👇 http://hhmoghadam.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17668 🌻 @ahlebait110
📌 : آیا امام و امام علیهم السلام در حضور داشتند؟ پاسخ: . ◀️روایات حضور تنها در نقل شده است. ◀️طبری در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه یا . لذا از ناقلان و جاعلان حدیث همانند و هم روایت نقل کرده است. ◀️درباره نیز وی دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم علیهم السلام آمده است و در روایت دیگر نامی از آنان نیست. ◀️در برخی منابع که خبر را از وی نقل می کنند، نام امام (ع) وجود ندارد. ◀️در سند روایت دوم نیز شخصی بنام قرار دارد که بزرگان اهل تسنن، وی را دانسته و سند روایت وی را به دلیل نیز، می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست. 📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405، 📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330، 📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، رقم: 2398، 📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252. ◀️افزون بر کمی سن علیهم السلام، علی(ع) در دوران خویش نیز برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند. ◀️در برخی منابع آمده است که امام (ع) در زمان خلافت به غاصب بودن وی اعتراض کرده است. همچنین امام حسین(ع) به حمایت از ، از انتقاد کرده است. حالا باتوجه به انتقاد ایشان از ، چگونه امکان حمایت از بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلی همکاری در فتوحات را نقل می کنند. 📚الاصابه، ج2، ص69. ◀️در روایت جعلی طبری، علیهم السلام در فتح طبرستان آنهم عصر عثمان، و نیرنگ کرده اند و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است اسلامی باشد، عقلا پذیرفتنی نیست؛ ◀️به نظر می رسد انگیزه در این خبر یا توجیح خلفا است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق، را برای مناطق مفتوحه درست کنند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌قیام علیه آیا امام (ع) تنها برای هدایت دینی مردم به کوفه رفت یا علیه ظلم هم قیام گرد؟ امام علیه السلام ضمن بیان اینکه دنبال امت جدش و اقامه امر معروف و نهی از منکر است، در منزل ، در مقابل سپاه یزید ریاحی فرمود: هركس حاکم را ببیند كه خدا را كرده، پیمان خدا را شکسته، با سنّت پيامبر خدا(ص) مي‏ كند و در ميان مردم و می کند، سپس با حرف و عمل بر او ، سزاوار است كه خداوند آن كس را نيز به کیفر آن حاکم دچار سازد. 📚 طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۰۳ 👇👇 @ahlebait110
📌 پیامبر یا ؟ متاسفانه توسط نشریات یا در فضای مجازی عده ای که شناخت دقیقی از (ص) ندارند، ایشان را بعنوان فردی طلب که تمام عمرش در ⚔ بوده، معرفی می کنند، اما در پاسخ می گوییم: ◀️ کریم، پیامبر اکرم را رحمت دو عالم معرفی میکند. ◀️به گفته قرآن کریم، پیامبر اعظم براساس هوا و هوس سخن نمی گوید. ◀️در قرآن کریم اشاره شده است، این بودند قصد کشتن رسول خدا را داشته و یاران او را از اخراج کردند. ◀️پیامبر رحمت ۴۰ سال در مکه زندگی کرد و به دلیل شهرت به و ⚖، همه مشرکان قبل از بعثت به او احترام می گذاشتند. ◀️با آغاز تا ۱۳ سال بعد از آن نیز پیامبر با کسی نجنگید و این مشرکان و کفار بودند که قصد ، یا پیامبر را داشتند. ◀️مشرکان و یهود در جنگ قصد پیامبر رحمت را داشتند و این احزاب بدترین را در حق مردم انجام می دادند. ◀️مشرکان، خود را می کردند و پیامبر رحمت مانع خیلی از اعمال زشت آنان بود. ◀️مدینه با نیکوی پیامبر اکرم شد و بعد از فتح مکه مردم موج موج به گرایش پیدا کردند. ◀️امروز جمعیت مسلمانان ، ، و مدیون اخلاق کریمانه پیامبر است و ، ، ، و... دستاورد صهیونیستی دولتهای مسیحی و یهودی است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 امت (ص) چه کسانی هستند؟ رسول مهربانی حضرت صل الله علیه وآله فرمودند: 🌍امت من مادامی که به یکدیگر، 1⃣ ورزند، 2⃣ باشند، 3⃣از بپرهیزند، 4⃣ کنند، 5⃣ به پا دارند، 6⃣و را بپردازند، 😄همواره در خوبی و خوشی خواهند بود. ولی اگر چنین نکنند، به و خشکسالی گرفتار می گردند.⚡️💥 📚مجلسی، بحارالانوار، ج72، ص115 👇 👇 🌻 @ahlebait110
ولایت امیرمؤمنان(ع) آغاز و دشمنی تفکر عثمانی با آنکه رسول خدا(ص) خطاب به فرموده بودند: «هرکس به (ع) ناسزا گوید، به من گفته است،» اما تفکر عثمانی به رهبری بنی امیه به دشمنی با امیرمؤمنان علی(ع) شروع کردند. ◀️بنابر گفته عبدالله بن بَديل بن وَرقاء خُزاعي، قریش به دلیل کینه هایی که از علی(ع) دارد، هرگز تسلیم او نمیشوند. ◀️به تعبیر ابوالاسود: «، نسبت به آن جوانمرد(علی) حسادت بردند، چون به كوششِ وى نرسيدند، پس همگى اعدا و دشمنان او هستند.» 📚منقری، وقعة صفین، ص102. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج1، ص319. 👇 👇 🌻 @ahlebait110
📌 کنترل ... 🌱 امام علیه السلام به یکی از فرزندان خود فرمود: فرزندم، بر ۵ گروه هوشیار باش. لذا با آن ۵ گروه ، هم گفتار و همراه نشو. کودک پرسید: پدرجان، این ۵ گروه چه کسانی هستند؟ امام فرمود: با 1⃣ ، 2⃣ ، 3⃣ ، 4⃣ ، 5⃣ و کسی که نمی کند، همنشین نشو. 📚حرانی، تحف العقول، ص۲۸۶ 👇👇 🌻 @ahlebait110
وهابیت دربرابر شیعه و نیمه شعبان بنابر گزارشی، در سال 327 قمری قصد احیای شب را داشتند که اتباع حسن بن علی بَربَهاری پیشوای با آگاهی یافتن از این امر، تصمیم گرفتند تا به شیعیان تعرض کنند، اما در نهایت اقدامات آنان عقیم ماند. 📚 محمدبن یحیی صولی، اخبار الراضی بالله و المتقی بالله، ص135. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌فقط نام اهل بیت(ع) ربعی بن عبدالله شیعی گوید: «به امام (ع) گفته شد: ما فرزندانمان را به اسامی شما و پدرانتان می کنیم؛ آیا این کار به ما سودی می رساند؟ امام فرمودند: آری، به خدا سوگند، سود میرساند؛ آیا دین چیزی غیر از است؟» 📚محمدبن مسعود عیاشی، التفسیر، ج1، ص168. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📢 کاروان کربلا.... سر شهیدان را از دروازه "توما" به آوردند در حالی که شهر را آذین بسته بودند. هنگامی که امام (ع) در کنار در جامع بودند، پیرمردی نزد آنان آمد و گفت:📢 ستایش خدایی که شما را کشت و نابود کرد و مردم را از شر شما آسوده نمود و را بر شما پیروز کرد. 📌 امام (ع) به او فرمود: آیا خوانده ای؟ پیرمرد گفت آری. امام فرمود: پس آیه( ) را شنیده ای که خداوند فرمود: بگو من هیچ پاداشی از شما دربرابر رسالتم درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم.(اهل بیتم) (شورا: ۲۳) گفت: آری. امام سجاد(ع) فرمود: ما همان اهل بیتی هستیم که خدا این آیه را مخصوص ما نازل کرد. پیرمرد، خجل شد و گریست. سپس سر به آسمان برداشت و گفت: 📢 خداوندا در پیشگاه تو از آل محمد علیهم السلام، از و انس بیزاری می جویم. 📚شیخ صدوق، امالی، ص۲۳چ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۳۰ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 رئیس جمهور .... 🌞 روزی امام (ع) در هنگام طواف از پرسید، چرا این‌گونه اندوهگین و برافروخته‌ای؟ مفضل پاسخ داد: وقتی حکومت را با این مال و قدرت می بینم، با خود می‌گویم اگر این همه و مال، در دست شما بود، ما نیز در آن همراه شما بودیم" و یاریتان می کردیم." امام صادق(ع) فرمود: ای مفضل! اگر حکومت در دست ما بود، 🌗 و تدبیر امور می کردیم، 🌞 به و وضع زندگی مردم می پرداختیم 🌻و خودمان همانند اميرمؤمنان (ع) خوراک خشک و جامه‌های استفاده می کردیم. در غیر این صورت، اگر به روشی جز روش (ع) عمل کنیم، جایگاه ما آتش جهنم است. 📚نعمانی، الغیبه، ص۲۸۷. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌۷ صفر یا ۲۸صفر چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم ، ۷صفر را در روز شهادت امام علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است. بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است: ✅بررسی اقوال: ◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ را ماه شهادت امام معرفی کرده اند. ◀️برای اولین بار مکی عاملی( معروف به شهید اول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است. در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ ◀️گزارش دیگری که مستند آنان است، از کتابی با عنوان تواریخ الائمه الاثنی عشر، به یکی از علمای (۴ امامی) به نام بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است. ◀️در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست و ایشان قول خود را بدون سند آورده است. ◀️لازم به ذکر است که رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام علیه السلام را در سال 260 بیان کرده است. اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام (ع) را نوشته است؟ ◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است. ◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه همانند شیخ ، ، و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر۲۸ صفر اتفاق دارند. ◀️گزارش نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست. ◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) ۲۸ صفر، مورد توجه بوده است چنانکه و قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند. ◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند. 📌اما جالب آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز امام علیه السلام نقل کرده اند. البته این روایت نیز بدون و است. 📌حال چگونه برخی روایت۷صفر درباره شهادت را از می پذیرند ولی روایت ولادت در۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است. 📚ر.ک. بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، . 💠 : به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح بوده و میلاد امام کاظم(ع) نیز در ماه ذی الحجه است. 👇👇 🌻 @ahlebait110