eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
189 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝بخش اول : امام شناسی 🌳 يعني تعيين امام بر عهده و از افعال اوست، [زيرا] امام نه بايد در ايفاي وظيفه امامت و اعلام و اِخبار احكام الهي و تشريح و تبيين آن دچار خلاف، غفلت، سهو و نسيان نشود در اعمال و وظايف فردي نيز گرفتار خلاف نگردد؛ نه گِرد گناه بگردد و نه گَرد معصيت چهره جان او را آلوده كند و ، نه تنها دستش به گناه دراز نشود و تصميم آن در دلش نگذرد انديشه ‏اش نيز از خطا و اشتباه مصون و محفوظ باشد. 🔆 و اين همان مقام والاي است كه جزو اسرار نهاني و نهايي و نيز از شرايط نبوت و امامت شمرده مي‏ شود. 🐚چنين كسي مي ‏تواند همه را به بفهمد و سعادت بخش بشر را درست ادراك كند و اشياء و اشخاص را به و ‏اشتباه بِنگرد. ⏳اين كار را كه از راسخ انسان كامل است، هيچ كس جز ذات اقدس الهي و آن كه خدا بخواهد، نمي‏ دهد، به همين دليل و تعيين امام تنها بر عهده عالم به غيب است. قرآن كريم نيز در جريان آزمايش خليل حق، حضرت ابراهيم (عليه‌السلام) امامت را خوانده: (لايَنالُ عَهدِي ...عهد من به نمی رسد) و تعيين و نصب امام را به خدا نسبت داده است: (قالَ اِنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماما...خداوند: من تو را برای مردم امام قرار دادم). 〽️«ظلم» هر گونه را شامل مي ‏شود و خداي سبحان ظالم بودن و ارتكاب ‏_ترين خلاف را مانع رسيدن و مقام والاي نبوت و امامت به او مي ‏داند: (لايَنالُ عَهدِي )، بنابراين (يعني مصونيت از خطا و خطيئه) شرط چنين مقامي است و تشخيص و تعيين معصوم و نصب او در اين جايگاه از افعال و ، در نتيجه جزو مسائل است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🍄از سوي ديگر از و حمد او از مقام آنان، خود از نعمتهاي الهي است كه در برابر آن نيز، است. 🎙پس كسي كه به ديد مشكور و محمود خداست، به ديد بايد به خاطر مشكور و محمود خدا بودن، خدا را كند و سپاس گويد. از اين رو بهشتيان در برابر نعمتهاي بهشتي (كه شكر خداي سبحان از سعي آنان است) خدا را حمد مي‏كنند: (... وقالوا الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنّا لنهتدي لولا أن هدانا الله لقد جاءت رسل ربنا بالحق ونودوا أن تلكم الجنة أورثتموها بما كنتم تعملون...و بهشتیان میگویند:سپاس خدایی را که ما را به این نعمتها هدایت فرمود و اگر هدایت خدا نبود ما هدایت نمی شدیم مسلما پیامبران پروردگارمان حق را به سوی ما آوردند،و ندایشان می دهند به پاداش اعمال شایسته ای که انجام می دادید ، این بهشت را به ارث بردید.). 🎯[پاورقی:مفاد جمله (وما كنّا لنهتدي... ) از «ما اهتدينا» و آن است؛ زيرا كان منفي (ما كنّا) بر دلالت مي‏كند؛ همان طور كه مفاد «ما كنتَ تعلم» (تو آن نبودي كه بداني) با «ما علمتَ» (ندانستي) متفاوت است. بهشتيان مي‏گويند: «اگر وحي و هدايت الهي نبود هرگز توان دستيابي به اين مقام را نداشتيم»؛ زيرا است، نه راه و انسان هرگز با چراغِ ، بدون صراط، به مقصد نمي‏رسد. عقل است كه صراط مستقيمِ وحي را شناسايي كرده، حركت در آن را به انسان توصيه مي‏كند. حال اگر كه است نباشد، بدون وحي، همانند نورافكني است كه قلّه كوه و موانع رسيدن به آن را نشان مي‏دهد؛ اما چون راهي براي رسيدن به قله نيست از چراغ عقل نيز كاري بر نمي‏آيد.] ⌛️ (در دنيا) و آن (در آخرت) هر دو، رحمت و نعمتي از جانب خداي سبحان است و عبد شاكر، خدا را بر هر دو نعمت سپاس مي‏گزارد: (له الحمد في الاُولي والآخرة...فقط برای توست حمد در دنیا و آخرت) 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 💥6 ـ 🌼بهشتي انكه جز به ذات اقدس الهي نمي ‏گويند: ( إلاّ من له الرّحمن وقال صواباً) به ياد هاي الهي هستند و به حمد و شكر او زبان مي‏ گشايند. 🌲قرآن كريم در تبيين اوصاف اهل بهشت در آياتي چند، از آنان در برابر نعمت هاي الهي ياد مي ‏كند: 🌾الف: در برابر از ، كه از بهترين نعمت هاي است و جريان نهرهاي بهشتي كه از نِعَم ظاهري است و و با تكيه بر راهيابي به آن هرگز ميسور نيست، خدا را حمد مي ‏كنند. 🍃خداوندي كه هم نعمت سنگين و و را به بشر ارزاني داشت (هدايت تشريعي)و هم نعمت توفيق و را عطا كرد (هدايت تكويني): (ونزعنا ما في صدورهم من غلٍّ تجري من تحتهم الأنهار وقالوا الحمد لله الّذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله..و ما از سینه هایشان کینه و خشم را بَر می کنیم و در بهشت که نهرها جاری است و می گویند سپاس مخصوص خدایی است که ما را به این نعمت هدایت کرد که اگر ما را هدایت نمی کرد هدایت نمی یافتیم.). 🕊ب: از وعده الهي و نعمت هاي بهشتي، كه شكر خداوند در برابر كار آنان است، سخن گفته، خدايي را حمد مي‏ كنند كه را به آنان سپرد تا در هر ‏اي از آن بخواهند مأوي گزينند[چه بسیار نیکوست پاداش عمل کننده ها]: (وقالوا الحمد لله الذي صدقنا وعده و نتبوّأ من الجنة فنعم أجر العاملين). ❄️ج: خداي را بر هر گونه از دلهايشان سپاس مي ‏گويند: (وقالوا الحمد لله الذي عنّا إن ربّنا لغفور شكور). 🍁د: آخرين سخن اهل بهشت نيز و پروردگار جهان است: (دعواهم فيها سبحانك اللّهم وتحيّتهم فيها سلام وآخر دعواهم أن ). 🌈 بهشتيان اين است كه عوامل و موجبات حمد (كه حدّ وسط براهين اثبات حمد براي خداي سبحان قرار گرفت)، «جامع كمالات بودن»، «ربوبيّت مطلق» و «اِنعام و رحمت خدا بر بندگان»، در بهشت روشن و فراگيرتري دارد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) ۷ ـ و مسبّحان خدا 🌴بر اساس آيه (وإن من ‏ء إلاّ يسبّح بحمده...و هیچ چیزی نیست مگر اینکه خدا را تسبیح می گویند)حمد و تسبيح اختصاص به (نعمت داده ها) ندارد، بلكه خودِ نيز مسبّح و حامد خدايند.چنانكه حامدان، مسبحان و ذاكران نيز حامد، مسبّح و ذاكر خدايند؛ زيرا همه اينها مصداق و زير پوشش عنوان «شي‏ء»اند، و هر ، حامد و مسبّح خداست. 📣برخي از اهل معرفت گفته‏ اند:حمد دارد و ظاهرترين مراتب آن، مرتبه و نيز اسماء فعلي خداوند است كه متعلَّق آن اسماء، مرتبه فعل است؛ حمد در مرتبه صفات الهي و اسمائي كه متعلَّق آنها اوصاف است مدح خواهد بود و حمد اصطلاحي نيست. ... حمد متعلِّق به خود واجب حمد، خود حمد است؛ يعني (صفت) به تمام هستي خود، (خدا) خويش را ثنا مي‏گويد و ذات خود را كه عين ذات موصوف است مي ‏ستايد. 8ـ جايگاه توحيد ربوبي و براهين آن 🔮 پيامبران و محور درگيري آنان با دشمنانْ «توحيد ربوبي» است. برخي از معارف ديني كه از مقوله جهان ‏بيني است، تنها ثمره دارد، امّا برخي ديگر داراي ثمره است. اعتقاد به وجود «واجب الوجود» و «توحيد خالقيّت» از قسم اوّل است. ⛳️از اين رو (خدا و بتهای واسطه) حجاز از پذيرش ابايي نداشتند. آنان مي‏گفتند: جهان را «الله» آفريده، ولي پس از آفرينش، با آن كاري و انسان نيز در مقابل او نيست. آنان گرچه ربوبيت مطلق خدا را نسبت به مجموع جهان مي ‏پذيرفتند، اما ، مانند «ربّ الإنسان» و «ربّ الأرض» را نمي ‏پذيرفتند و آن را به ، ستارگان و يا قِدّيسان بشر نسبت مي‏دادند و براي آنها مظاهر و مجسمه‏ هايي مي‏ ساختند و براي دستيابي به شفاعتشان، مظاهر آنها را مي ‏پرستيدند. 🎙بنابراين، و خداي سبحان نسبت به جهان هستي است، اما پذيرش كه انسان را در برابر ربّ خود مي‏كند و سخن پيامبران اين بود كه در برابر خداي خالق مسئول است و بايد از او اطاعت كند و آن كه خالق است، همو را به آسانی بپذیرند را . 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🎯قرآن كريم نيز توحيد ربوبي(همو می پروراند) را با ثابت مي‏كند: 🔳برهان يكم: بر اساس تحليلي ، ربوبيّت گونه‏اي از «خلقت» است و پذيرش خدا در حقيقت همان قبول اوست. 🔘بيان مطلب اين كه، در واقع همان «ايجاد روابط بين مستكمل(خواهان کمال) و كمال» است؛ ، چيزي جز اعطاي كمال و وصف به موصوف ؛ مثلاً، پروراندن درخت، چيزي جز رشد دادن و به بارنشاندن آن نيست. همان طور كه پروراندن انسان از نظر جسمي همان اعطاي كمالات بدني به اوست و ربّ كسي است كه بين كمالات و مستكمل ها را مي ‏آفريند و كمال را به مستكمل و مستعد عطا مي‏كند و چون خالق فقط «الله» است پس نيز تنها اوست. 🎲از اين رو قرآن به شيوه جدال احسن، براي احتجاج بر ربوبيّت، درباره خالقيت خداي سبحان از مشركان اقرار مي‏گيرد. مشركان كه ربوبيّت جزئي را بودند، مي‏گفتند خداوند به ما چيزي ‏دهد تا او را عبادت كنيم و در برابر او مسئول باشيم و تنها خود را در برابر ، كه آنها را مي‏پنداشتند، مسئول مي‏دانستند و آنها را مي‏پرستيدند. 📢برهان دوم: اين كه بين و تلازم(رابطه) است؛ يعني لزوماً است كه مي‏تواند باشد. 💬آن كه خالق چيزي از سازمان هستي آن است و قدرت تدبير و پرورش آن را نيز ؛ پس تنها جهانِ هستي (پرورش دهنده) آن است. 🔊 هر چيز بايد به همه آن آگاه باشد، آنچه اين شي‏ء با آن است را بشناسد و توان ايجاد لازم را نيز داشته باشد و چنين آگاهي با ملازم است؛ زيرا تنها خالق است كه مطلوب هر شي‏ء و ارتباط و هماهنگي يا ناسازگاري آن را با ساير موجودات مي‏داند. ⌚️از اين رو قرآن كريم مي‏فرمايد: تدبير و پرورش جهان فقط صفت است: (ربّنا الذي أعطي كلّ شي‏ء خلقه ثم هدي...پروردگار من کسی است که به هر موجودی آنچه سزاور بود عطا کرد سپس نمود). 🎙قرآن كريم به شيوه جدال احسن با تكيه بر خداي سبحان، كه مورد پذيرش مشركان بود، خداوند را اثبات مي‏كند. ⌛️بنابراين، ربوبيّت با دو تحليل به خالقيت بر مي‏گردد و آيات خلقت با همين دو تقريرْ سندِ اثبات ربوبيت است. 💡با اثبات ، ( شایستگی پرستش) نيز ثابت مي‏شود؛ اگر جز خدا براي عالم نيست، جز او هم وجود ندارد؛ زيرا اگر ، از ضرر و ترك تدبير و اِنعام، يا و دريافت عطا باشد، تنها نسبت به پرورنده و مبدأ تدبير رواست؛ چنانكه اگر منشأ آن، شوق معبود باشد، باز درباره مُنعم و مبدأ كمال، صادق است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🎯بحث روايي 1 ـ خداي سبحان 🎲عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «أول من يُدْعي إلي الجنة الحمادون الذين الله فى ...از اولین افرادی که ابتدا وارد بهشت می شوند هستند که در حمد خدا را می گفتند». 🔘«لو أن الدنيا كلها واحدة فأكلها العبد المسلم، ثم قال: «الحمد لله» لكان قوله ، خيراً من الدنيا وما فيها...اگر دنیا را کنند و در دهان بنده ی تسلیمی بگذارند می گوید:«الحمدلله» چرا که حمد خدا را می گفته و این برایش بهتر از دنیا و مافیهاست». 🔊اشاره: برتري تحميد(حمد گفتن) از و متاع آن، اين است كه تحميد راستين از (کلمات پاک) محسوب مي‏گردد و هر چه كَلِم طيب بود به طرف خداي منزّه مي‏كند و هر چه به طرف خداوند بالا رفت، مي‏شود و هر چه عنداللّهي شد از گزند مصون است: (ما عندكم ينفد وما عندالله باقٍ....آنچه نزد شماست از بین رفتنی است و آنچه نزد خداست باقی می ماند) 📢در نتيجه چيزي كه است از چيزي كه محدود و زودگذر است حتماً بهتر خواهد بود. از اين رو حمد مؤمن بهتر از است كه دنیا رأس هر خطيئه(خطا) است. 2 ـ شروع كلام و سيره پيامبر (ص) در تحميد ⌚️عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «كل كلام لا يُبداء فيه بالحمد فهو ...هر کلامی که با حمد شروع نشود است». 💡عن الصادق (عليه‏السلام): «كان رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) إذا أصبح قال: «الحمد لله ربّ العالمين كثيراً علي كل حال»، ثلاثمأة وستّين مرة وإذا أمسي قال مثل ذلك». 💬... وكان النبى (صلي الله عليه و آله و سلم) إذا أصبح وطلعت الشمس يقول: «الحمد لله رب العالمين حمداً كثيراً طيّباً علي كل حال»، يقولها ثلاثمأة وستين مرة شكراً. ⌛️اشاره: گرچه اثبات (360 شکر و حمد) آسان نيست، ولي شايد نكته آن بر فرض ثبوت عدد، اين باشد كه در هر و به عدد تقريباً خدا را سپاس مي‏كرد و شايد عناصر محوري يا به رقم مزبور باشد؛ كه در برابر هر كدام از آنها، كه نعمتي از نعمتهاي بيكران الهي است، يك بار حمد و شكر به عمل مي ‏آمد؛ والعلم عندالله. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 4 ـ متنعم از شكر نعمت 🔘عن السّجاد (عليه‏ السلام): «اللّهم إن أحداً من شكرك غايةً إلاّ حصل عليه من إحسانك ما يُلزمه شكراً ولايبلغ مبلغاً من وإن اجتهد إلاّ كان دون استحقاقك بفضلك... ⌚️امام سجّاد (عليه‏ السلام) به خداي سبحان عرض مي‏كند: بار الها! هيچ كس به درجاتي از شكر تو ‏يابد، مگر اين كه نعمتِ توفيقِ عرض ادب، وي را، به شكر ديگري بر مي ‏گمارد و اَحَدي در ، هرچند بكوشد، به جايي نمي‏رسد، مگر اين كه در برابر استحقاق تو، با آن همه احسانت، است...؛ 🔳(وتُثيب علي قليل ما تطاع فيه حتي كأنَّ شكر عبادك الذى عليه ثوابهم وأعظمت عنه جزائهم، أمرٌ ملكوا استطاعة الامتناع منه دونك ...) 💡به گونه ‏اي بر طاعت كم و ناچيز پاداش مي‏دهي كه گويي شكر بندگان كه در برابر آن مقدّر داشتي و جزای ايشان را بزرگ داشتي. کاری است كه آنان مي‏توانند از آن سر باز زنند اگر تو به آنها انجامش را نداده بودی و باز هم به ایشان پاداش ... 🎯(أولم يكن سببه فجازيتهم بل ملكت يا إلهي أن عبادتك و قبل أن يفيضوا فى طاعتك وذلك أن الإفضال و الإحسان و العفو، فكل البريّة معترفة بأنّك لمن عاقبت و...) 📢آيا زمام كار به نبود واينان از خود چيزي داشتند؟ بلكه پيش از آن كه توفيق عبادتت را بيابند و به درگاه تو بار يابند، زمام كارشان به دست تو و تو مالك آنها و همه شئون بودي و پيش از آن كه كاري كنند، ثوابشان را كردي وبراي اين كه آنان را به ثوابي برساني ‏اي به نام به دست آنان دادي و اين همه، بر اثر آن است كه تو و تو و تو و گذشت است. همگان معترفند كه اگر تبهكاران را كيفر كني ستمكار و.... [ صحيفه سجّاديه، دعاي 37] 🔊عن أميرالمؤمنين (عليه‏السلام): «الحمد لله الذى لا يبلغ مدحته ولا يحصى العادّون ولا يؤدّى حقّه ، الذى لا يدركه بُعد ولا يناله غوص ... 🎲 حمد از آنِ خدايي است كه نه حمد و مدح او از عهده بر مي ‏آيد، نه قابل شمارش است و نه حق او را مي‏توانند ادا كنند. نه شاهين بلندپرواز و همّت را توان رسيدن به اوج قلّه شناخت اوست و نه عارف غوّاص درياي دل را ياراي استخراج گوهر شناخت اكتناهي(کنه،ذات) آن ذات متعالي است. ⌛️چون حمد حقيقي ذات اقدس خداوند مبتني بر شناخت و وليّ و همه نعمتهاي اوست و چنين شناختي براي حاصل نيست. 🎙 بنابراين، هیچ متنعمي قادر بر اداي شكر و حمد او نخواهد بود و تنها حامدِ حقيقيِ خداي سبحان، آن ذات مقدس است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🌲۵ـ در برابر جمال و جلال خدا 🌿عن أميرالمؤمنين (عليه ‏السلام): «نحمده علي كما نحمده علي ...او را بر هایش ستایش می کنیم همان گونه که بر او را می ستاییم». 🕊«نحمده علي ما أخذ وأعطي وعلي ما و ...او را حمد می کنیم بر آن چیزهایی که گرفت و عطا کرد، کردی ». 🐚اشاره: الهي نيز از و اوست كه به پاس آن نيز بايد او را . 🦋 از اين رو در برخي از دعاهاي ايام هفته آمده است: «اللّهم الحمد أن خلقت وقدّرت وقضيت وأمتّ وأحييت وأمرضت وشفيت وعافيت و... »؛ بارخدايا تو را بر همه مي‏ستاييم؛ بر آفریدی و و قدرت دادی و ميراندی و زنده كردی، بيمار كردی و شفا بخشيدی و عافيت دادی و ساختی. خدا است و چون حمد در برابر كار خير است، همه كارهاي خدا (پسندیده) است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i