eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
342 دنبال‌کننده
740 عکس
396 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖سوره:حمد 📝پیشگفتار 💥انسجام سوره ⭐️مرحوم امين ‏الإسلام طبرسي درباره نظم و انسجام سوره حمد مي‏ گويد:انسان با مشاهده نعمت هاي الهي، كه و نياز آدمي خود شاهد گويايي بر آن است، با نام منعم سخن را گشوده، مي‏ گويد: (بسم الله الرّحمن الرحيم) و پس از اعتراف به وجود ، به حمد و شكر او مي‏ پردازد: (الحمد لله) 🌙و چون بودن اِنعام الهي را مي‏ فهمد، مي ‏گويد: (ربّ العالمين) و چون دريافت كه خداي سبحان علاوه بر همه موجودات، روزيِ آنها را نيز بر عهده مي ‏گيرد، به رحمت مطلق حقّ اعتراف مي ‏كند: (الرّحمن) و هنگامي كه تبهكاران و اِمهال و غفران الهي را مشاهده كرد، به ذكر رحمت مخصوص او زبان مي‏ گشايد: (الرّحيم) و چون انسانها به حريم يكديگر را مي‏ نگرد، به «روز حساب» كه زمام آن تنها به دست خداست اعتراف مي‏ كند: (مالك يوم الدّين) 🥀و پس از پيمودن اين مراتب و مراحل معرفتي و مشاهده اسماي حسناي خداي سبحان، او را يافته، خود را در محضر او مي ‏يابد و آنگاه از خبر به خطاب گراييده، مي‏ گويد: (إيّاك نعبد) و چون را بدون كمك خداي سبحان ناممكن مي ‏يابد، اظهار مي‏ دارد: (وإيّاك نستعين) و چون مي ‏بيند راهها فراوان و پويندگان آنها گوناگونند، را از خداي سبحان مسئلت مي‏ كند: (اهدنا الصّراط المستقيم). 🌻و سرانجام، چون پيمودن صراط مستقيم را به تنهايي دشوار مي‏ يابد و نياز به را احساس مي‏ كند مي ‏گويد: (صراط الذين أنعمت عليهم) و براي آن كه در اين راه، با او نكند مي ‏گويد: (غير المغضوب عليهم ولا الضّالّين) و اين گونه بين اولياي الهي و از دشمنان او جمع مي ‏كند. 🍄ثواب تلاوت در برخي از روايات اهل‏بيت (عليهم‏ السلام) با ، به تلاوت سوره حمد شده است. تأكيد فراوان روايات بر تلاوت اين سوره، از مباحثي كه تاكنون درباره اهميت و اسرار نام گذاري آن بيان شد روشن مي ‏شود. برخي از اين روايات به قرار زير است: 🍁1 ـ پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) پس از تبيين فضايل اين سوره و آن مي‏ فرمايد: «فَلْيَسْتكثر أحدكم من هذا الخير المعرض لكم؛ فإنّه غنيمة. لا يذهبنّ أوانه فيبقي فى قلوبكم الحسرة». 🍃2 ـ نيز آن حضرت مي ‏فرمايد: كسي كه سوره فاتحة الكتاب را تلاوت كند، خداي سبحان ، نازله از آسمان را بدو خواهد داد: «من قراي فاتحة الكتاب أعطاه الله بعدد كل آية نزل من السماء ثواب تلاوتها». 🕯3 ـ در برخي احاديث ثواب تلاوت سوره حمد معادل ثواب تلاوت و به ذكر شده است؛ مانند: «أيّما مسلم قرأ فاتحة الكتاب أعطى من الأجر كأنّما قراي ثُلثى القرآن وأعطى من الأجر كأنّما تصدّق علي كلّ مؤمن ومؤمنة». ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️ 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بسم الله الرحمن الرحیم 📚تفسیر و_روان تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۱: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) 🔗گزيده تفسير 🔑«الله» برترين نامِ خدايي است كه داراي همه است و «الرحمن» و «الرحيم» از صفات اوست كه نشانه رحمتِ آن هستيِ بي‏ پايان است؛ با اين فرق كه بر «كثرت» رحمت دلالت مي‏ كند و بر «ثبات و دوام» آن. 🔍پس خدايي است كه رحمت و را شامل مي‏شود (مؤمن، كافر، دنيا و آخرت) و چنين رحمتي در برابر غضب نيست، بلكه نيز از آن است و اما رحيم خدايي است كه رحمتي براي مؤمنان دارد و اين رحمت در برابر غضب اوست. 💡خداي سبحان، و نيز سوره را با نام خود مي ‏گشايد و بدين گونه، كار با نام را به انسانها مي‏ آموزد. 🎲تفسير 🔮ب: لفظ «باء» حرف جرّ است و مجموع جار و مجرور (بسم) كلمه است، نه و از اين رو مفيد معناي تام نيست، مگر با عنايت به (چیزی که با آن معنا می شود) آن كه در تعيين متعلق، در پايان بحث از مفردات آيه كريمه (بسم الله...) سخني خواهد آمد. 🔦اسم: لفظي است كه حاكي از خود باشد... 🖇به هر تقدير، در عرف و لغت به معناي «لفظ دالّ بر شخص يا شي‏ء» است و در اين جا اسم در مقابل فعل يا حرف نيست. ⚙ در اصطلاح اهل معرفت به معناي «ذات با تعيُّن خاصّ» است؛ يعني كه صفتي از صفات يا همه صفات او مورد نظر باشد. در اين اصطلاح از و عيني است، نه از مقوله لفظ. چنين اسمي خود داراي اسم است و مفهوم دال بر آن را «اسم الاسم» و لفظ دالّ بر آن را «اسم اسم الاسم» مي ‏نامند. 🖋الله: نام از نامهاي ذات مقدسي است كه و و مبداء وجودي و منزّه از هر نقصي است و چون آن ذات اقدس همه اسماي حسني و صفات نيكوست، گفته مي‏شود: «الله اسم ذاتي است كه جامع همه كمالات است» وگرنه اشتمال بر كمالات در معناي اين كلمه مأخوذ نيست. 💝 اين نام مبارك كه از آن به «لفظ جلاله» ياد مي‏شود و بار در قرآن كريم به كار رفته است، در اصل «إله» بوده و همزه آن بر اثر كثرت استعمال حذف شده است و با پيوستن «الف و لام» به آن به صورت «الله» در آمده است. 🕋«إله» به معناي «مَألُوه» است و مَألوه يا به معناي است يا (ذاتي كه همه عقلها و دلها درباره او متحيّر و سرگردانند)، يا مفهومي جامع بين اين دو. 🔖در زبان عرب و فرهنگ وحي، «إله» بر هر معبودي كه عابدان در پيشگاهش كنند، اطلاق مي‏شود؛ باشد يا : (لا تتخذوا إلهين اثنين...هیچگاه 2 برای خود نگیرید)، (أرأيت من اتخذ إلهه هواه...آیا ندیدی کسی را که اله اش را خود قرار داده؟) ، (أ أنت فعلت هذا بِالهتنا...ای ابراهیم تو با و الهین ما این چنین کردی؟) 🛍 امّا بر اثر كثرت استعمال، (اسم خاص) ذات مقدس خداوند است كه همه صفات جلالي و جمالي است و جز بر او اطلاق نمي‏شود: (هو الله الخالق الباري المصور له الأسماء الحسني...اوست خدایی که آفریننده، نوساز، صوتگر است همه ی نام هایی نیکو ویژه اوست.) و از اين رو لفظ جلاله (الله) موصوف حسناي خداوند از جمله «الرّحمن» و «الرّحيم» قرار مي‏گيرد، ولي ، هيچ اسمي واقع نمي‏شود و بر اين اساس، گفته مي‏شود: «الله است و ديگر اسمهاي خداوند نامهاي او». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بسم الله الرحمن الرحیم 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖سوره:حمد 📝آیه:(بسم الله الرحمن الرحیم) ⛳️الرّحمن و الرّحيم: دو صفت از صفات علياي خداي سبحان است كه از «رحمت» مشتق شده است. صيغه مبالغه است و بر «كثرت» دلالت مي‏ كند و صفت مُشبهه است و «ثبات و بقا» را افاده مي‏ كند. 🌪فرهنگ هاي لغت براي «رحمت» معاني فراواني مانند: رقّت، رأفت، لطف، رفق، عطوفت، حبّ، شفقت و دلسوزي ذكر كرده ‏اند؛ در حالي كه اوّلا ً اين ها رحمت است، نه خود آن؛ زيرا با مشاهده صحنه ‏هاي رقت‏ آور، ابتدا در قلب انسان رقّت، لطف، عطوفت، دلسوزي، محبّت، شفقت و رأفت و رحمت پديد مي‏ آيد. ⛅️ثانياً آنچه گفته شد، ويژگي مصداقي از مصاديق رحمت است كه در حادث مي‏ گردد؛ امّا رحمتي كه به اسناد داده مي ‏شود، از هر گونه و است؛ چنان كه اميرالمؤمنين (عليه‏ السلام) مي ‏فرمايد: خداوند رحيمي است كه به موصوف نمي ‏شود: «رحيم لا يوصف ». ❄️بنابراين، معناي جامع ، همان «اعطا و افاضه براي رفع حاجت نيازمندان» است و به اين معنا به خداي سبحان نيز اسناد داده مي ‏شود: «الرحمة من الله و». ☀️دو واژه رحمان و رحيم كه در است، بر اثر در و ساختار لفظي، داراي است: بر وزن وبراي ‎ است و وزن فعلان بر فراواني و سرشار بودن دلالت دارد؛ مانند: «غضبان» كه به معناي «سرشار از خشم» است. پس مبدأ از رحمت است و رحمت رحمانيّه ذات اقدس الهي همان و مطلقي است كه را فرا گرفته، بر افاضه مي‏ شود. 🌴اين رحمت فراگير همان (گسترده) و نور فراگير وجود است كه هر موجودي را روشن كرده است: (قل من كان في الضلالة فليمدد له الرّحمن مدّاً*بگو آنان که در گمراهی قرار دارند باید خدای رحمن به آنان (طبق آیین خود دهد). 🎲و امّا «رحيم» بر وزن فعيل و مُشْبِهه است كه بر دلالت دارد و به تناسب آن به معناي مبدئي است كه رحمتي و دارد كه از گسترش كمّي به ميزان رحمت رحمانيه برخوردار و اين همان است كه بر افاضه مي ‏شود: (...وكان بالمؤمنين رحيماً *و او همیشه بر مومنین رحیم است). 🚨كلمه «رحمن» همانند «إله»، بر غير خداي سبحان نيز قابل اطلاق است؛ امّا ، جز بر ذات اقدس خداوند اطلاق نمي‏ شود. 🐚لازم است توجه شود كه چون خداوند سبحان به مقتضاي (هو الأول) و هر شأن است، اگر كاري بدون توجه به او آغاز شود ‏الاول است؛ چنانكه اگر كار و شأني بدون قصد قرب به او كه «هو الآخر» است، انجام شود ‏الآخر و خواهد بود. از اين رو لازم است به نام آغاز شود. *قهراً چنين كاري ‏رجحان(بدون برتری) نيست؛ زيرا كار مرجوح كه خدا از آن است هرگز به خداوند ندارد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بسم الله الرحمن الرحیم 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖سوره:حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) 🌴معناي به نام خدا اين نيست كه (بسم الله) در آغاز آن مورد عنايت قرار گيرد، بلكه مايه تذكر الهي است، هر چند كلمه ويژه (بسم الله) كافي است. بر اين اساس، برخي از بدون كلمه (بسم الله) و با تحميد، تسبيح يا تكبير آغاز مي ‏شود كه در مزبور توجه به اسمي از اسماي حسنا و صفتي از اوصاف علياي الهي است. 🎗چنان كه در امتثال دستور خداوند درباره مذبوح يا منحور(نحر و ذبح شتر) و اشتراط آن به تسميه، در آيه (فكلوا مما ذكر اسم الله عليه إن كنتم بآياته مؤمنين*از آنچه نام خدا بر آن برده است بخورید اگر به آیات ما ایمان دارید)و آيه (ولا تأكلوا مما لم يُذْكَر اسم الله عليه وإنّه لفسقٌ*از آنچه نام خدا بر آن برده نخورید چرا که آن خارج شدن از مسیر اطاعت است و ناپسند) نقل شده است: شخصي هنگام ذَبْح، (سبحان الله) يا (الله اکبر) يا (لا اله الا الله) يا (الحمد لله) خدا كرده است (كافي است يا نه؟) امام (عليه ‏السلام) فرمود: نام خداوند در همه اين كلمات آمده است و چنين سر بريدني و آن مذبوح يا منحور است: «سئلته عن رجل ذبح أو أو أو قال: «هذا كلّه من أسماء الله، به». 💢گاهي با فعل معيّن همراه با لفظ باء كه حرف جرّ است ذكر مي ‏شود؛ مانند: «بحول الله وقوته أقوم وأقعد*به قوه و قدرت خدا بلند می شوم و می نشینم» و (إقرء باسم ربّك الذي خلق*بخوان به نام پروردگاری که تو را خلق کرد) در اين گونه موارد ابهامي در تعيين متعلق باء نيست و گاهي كار به نام خدا شروع مي‏ شود كه به مثابه قرينه مُعِيّنه مي‏ تواند تعلَّق حرف جرّ باشد؛ مانند آن كه كسي بخواهد سوره‏اي تلاوت كند يا از جايي برخيزد يا به جايي بنشيند. 🍀 و نظير آن كه ذابِح يا ناحِر در هنگام ذبح گوسفند يا نَحْر شتر مي ‏گويد: بسم الله...؛ يعني به نام خداوند قرباني مي ‏كنم و به نام او حيوان را سر مي‏برم و نيز مانند شروع مُؤلّف يا مدرّس يا صاحب كه در اين گونه موارد احتمال تعيّن متعلّق حرف جر كاملا ً بجاست؛ گرچه احتمال تعلّق آن به متعلّق عام كه در موارد عمومي متحمل است، نظير «ابتداء» و «استعانت» نيز معقول خواهد بود. 🌀البته ممكن است متعلَّقْ باشد تا جمله، اسميّه شود و ممكن است باشد تا جمله، فعليّه گردد؛ مانند: ابتدائي (ابتدائي ثابت كه ظرف مستقر باشد، نه لغو) بسم الله...و ابتدأت بسم الله...؛ زيرا حرف جرّ نيازمند به متعلق است تا از برهد و به برسد. 〽️و اين نتيجه گاهي با حاصل مي ‏شود؛ مانند: «ابتدائي» و زماني با حاصل مي‏ گردد؛ مانند: «ابتدأت». بحث درباره از آن جهت است كه حرف جرّ به آن است و از اين لحاظ تفاوت بين اقسام مجرور نيست؛ يعني اگر گفته مي ‏شد: «بالله» و كلمه اسم ذكر نمي ‏شد نيز تعيين متعلَّق قابل طرح بود. ⚜اما اين كه چرا به جاي «بالله» عنوانِ «بسم الله» انتخاب شد؟ وجوهي ذكر شده است؛ مانند: 1⃣براي به اسم. 2⃣براي بين شروع در مثلا ً و بين ؛ زيرا قَسَم به «الله» حاصل مي‏ شود، نه «بسم الله». 3⃣ چون ، عين ، تفاوتي بين «الله» و بين «بسم الله»، وجود ندارد. 4⃣اوّل با به نام خداوند، دل ها از علايق و سرّها از عوايق صاف شود تا كلمه «الله» بر دل نَقّي و سِرِّ صَفّي وارد آيد... ⏳به هر تقدير، چون كلمه (بسم الله) و نيز جزء قرآن است، اگر براي يا عنوان ديگر قرائت شود، گرچه از لحاظ لفظ شامل حال خود نمي‏ شود، ولي از جهت ملاك، خود را نيز در بر مي‏ گيرد؛ يعني از خداوند همان‏طور كه نسبت به ساير اجزاي سوره و همچنين ساير كلمات قرآن مجيد محقّق است، نسبت به خودِ (بسم الله) نيز محقّق خواهد بود. 🖌حتي در به نام خداوند، بايد نام الهي را سرآغاز افتتاح و ابتداء و تسميه و بَسْمَله(بسم الله الرحمن الرحیم) دانست. آري اگر (بسم الله) جزو سوره و خارج از قرآن بود مي ‏توانست به عنوان ابتداء به نام خدا قرار گيرد و با افتتاح آن، سوره شروع شود. ✨ به هر حال تسميه الهي هر و كليد هر مخزن است. 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i