eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
407 دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
260 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
📜موقوفات مرحوم «محمد صادق شفیع‌زاده» ۱/بندار کلا ۲/قطب‌کلا ۳/صادق‌کلا ۴/آغوزبن ۵/ولیکدان ۶/امیرکلا 📌واقف محمد صادق شفیع‌زاده از شناخته شده‌ترین خیرین مدرسه ساز در شهر بابل و استان مازندران بود.  🌍اراضی کشاورزی ۶ روستا، موقوفه مرحوم «محمد صادق شفیع‌زاده» 📑شهروند| مرحوم «محمد صادق شفیع‌زاده» از بزرگترین واقفان هلال‌ احمر در استان مازندران و شهر بابل است که ۵ روستا و یک باب حمام و ۱۳ باب مغازه را وقف هلال‌احمر کرده است تا عواید آن صرف هزینه‌های بیمارستان امیرکلای بابل شود. 🟢مرحوم «محمد صادق شفیع‌زاده» زمین‌های خود در روستای «صادق‌کلا» را در‌سال ۱۳۳۹، در روستای «آغوز بن» را در ۲۱ مرداد ۱۳۲۹، در روستای «ولیکدان» را در [۱۳۳۹/۰۳/۰۸] ۸ خرداد ۱۳۳۹ و زمین‌های زراعی خود را در روستاهای «بندار کلا» و «قطب‌کلا» را در [۱۳۴۱/۰۶/۳۱] ۳۱ شهریور ۱۳۴۱ وقف هلال‌ احمر کرده است. 📌علاوه بر آن، واقف، یک باب حمام و ۱۳ باب مغازه را نیز در روستای «امیرکلا» بابل به وسعت یک‌هزار و ۲۰۰ مترمربع [۱۲۰۰] در تاریخ [۱۳۳۵/۰۴/۰۶] ۶ تیر ۱۳۳۵ وقف هلال‌ احمر کرده و اکنون عواید حاصل از این زمین‌ها براساس نیت واقف صرف هزینه‌ها و گرداندن بیمارستان امیرکلا در بابل می‌شود. 📌 دکتر محمد شفیع‌زاده فرزند محمدصادق [واقف بزرگ] (۱۳۰۷ در بابل - ۱۳۹۳ در تهران) از اولین پزشکان متخصص مفاصل و عضلات (روماتولوژی) ایران و بنیانگذار آموزش دانشگاهی روماتولوژی در ایران بود. دکتر محمد شفیع‌زاده در سال ۱۳۴۶ برای اولین بار در ایران آموزش دانشگاهی روماتولوژی را در دانشگاه ملی (دانشگاه شهید بهشتی) بنا نهاد. این استاد دانشگاه طی سالیان دراز در کنار مداوای بیماران با تدریس دروس پرشکی، تعداد زیادی از پزشکان حاذق در ایران را پرورش داد. تربیت بیش از ۵۰ فوق تخصص روماتولوژی و یک هزار دستیار تخصص داخلی تنها حاصل بخشی از خدمات دلسوزانه او بود.   🌐http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/68733/اراضی-کشاورزی-6روستا،-موقوفه-مرحوم-«محمد-صادق-شفیع‌زاده»  "پایگاه اطلاع رسانی خیریه های کشور بابل - موسسه خیریه ایثار شفیع زاده بابل" 🌐 https://khairieh.com/index.php/%D8%AE%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7/415-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D9%84/6112-%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3%D9%87-%D8%AE%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D9%81%DB%8C%D8%B9-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7.html 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2515 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 یا ✨اولین روز هر ماه تبری، مارمِه mare meh محسوب می شود. ✍به اعتقاد و باور مردم ، هر صاحب خانه، در این روز از یک نفر که خوش قدم است می خواهد تا اولین کسی باشد که وارد خانه او می شود و تا آمدن او، دوست ندارد کسی وارد خانه اش شود و به اصطلاح مارمه او را بشکند. 🕰در گذشته، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به اندازه ای به این سنت پایبند بودند که برای آگاهی مهمانان از مارمه، چوبی را به صورت اریب بر چارچوب در خانه می گذاشتند تا به مهمانان اطلاع دهند که منتظر فردی خوش قدم هستند. 📌بعد از شکستن ، توسط مارمه لینگ mare meh ling یا خِش پِه (خوش پا یا خوش قدم) خیال صاحب خانه آسوده می شد و دوستان و اقوام می توانستند وارد خانه شوند. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2343 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 آیین مارمِه یا مادرمِه در ✍به قلم نادعلی فلاح 🔎بازنگری 📌بعضی می گویند: کلمه ی از دو قسمت مار=مادر و مه=ماه ؛یعنی مادر ماه تشکیل گردیده است که اولین روز هر ماه را مادر ماه می گویند. 🌍"در و سِما -از روستاهای مازندران- در روزهای اول هر ماه مراسمی است که در آلاشت "مارمه" و در سما "مارما "نامیده می شود ، یعنی ماه در ماه 📚 (هنری ص ۸۷ ) 📌گروهی نظرشان بر این است مارمه ؛یعنی ماه در ماه ،آخر یک ماه و آغاز ماه دیگر. ماه مهربانی هم نظریست؛ یعنی آغاز هر ماه با آئین خاص مهربانی ،محبت ،صلح و صفا شروع می شود. 📌نصرالله هومند - پژوهشگرفرهنگ مردم- نظر دیگری دارد: مارمه ؛یعنی آئین ماه در آمدن، آغاز ماه نو یا آئین نو شدن ماه (برجی) که هر ماه با نماز مخصوصی در نزدایرانیان کهن جشن گرفته می شد. 📌به طور کلی دو گونه مارمه داریم: ۱/یکی اول هر ماه (ماه زمینی) که به 👈 ماه مارمه موسوم است و به ندرت اول ماه عربی (ماه آسمانی) انجام می گیرد که اندک اندک از رونق افتاد تا جایی که در روستاها و آبادی های دور دست و کوهستان ها ی دور از شهر نشینی پیر زنان و سالخوردگان چنین می کنند.امروزه در بین میان سالان و جوانان ماه مارمه صورت نمی پذیرد. در مجموع دوازده ماه تبری را مارمه می کنند. 🌍در از روستاهای تنکابن «رسم است روز اول هر ماه به فردی که قدمش برای خانوار سازگار است اجازه می دهند با دسته ای از برگ سبز وارد خانه شود، معتقدند اگر این کار صورت پذیرد در آن ماه اتفاقات بدی متوجه آن خانواده نمی شود.» 📚(تنکا، ص ۵۷ ) 📌«در بعضی از این شهر [] مرسوم است که 👈 الاغی را تزئین کرده بعد از تحویل سال برای شگون و میمنت وارد خانه ها می نمایند. 📍این نکته را باید متذکر شد که مردمان این شهر و حومه در اول هر ماهی (مادرمه) یعنی قدم خیر می گیرند. به این معنی که در اول هر ماه باستانی که بین مردم به ماه گبری مشهور است. یک نفر از میان فامیل به نام این که قدمش میمون است انتخاب [می کنند.] و در اول صبح روز اول هر ماه باید به کلیه ی خانه ها و اتاق هاقدم بگذارد تا دیگران بتوانند بعد از او وارد حیاط و اتاق ها شوند. شخصی که مادرمه می کند باید برگ سبز و در دست داشته باشد که پس از ورود در خانه آن برگ را روی تاقچه نهاده یا به میخ در یا دیوار آویزان نماید. در کلیه ی ماه های قمری که به ماه آسمانی معروف است. همین عمل انجام می گیرد.به ویژه روز اول نوروز نیز این عمل برای یک سال اجرا می شود.» 📚(صمصام الدین علامه صص ۱۱۱و۱۱۲) 👇👇 ۲/[مارمه سال تحویل] سال مارمه هم هر ساله با شور و اشتیاق و شکوه هر چه تمام تر در اولین روز عید انجام می پذیرد. چند روز مانده به عید و تحویل سال جدید خانواده ها استخاره می زنند چه کسی خانه و کاشانه ی آن ها را مارمه کند. معمولا کسی را انتخاب می کنند که اولا دارای خصوصیات نیک انسانی از جمله : راست کردار،خوشرو، خوش نام و بالاخره دارای کردار نیک، گفتار نیک و پندار نیک باشد. ثانیا قرعه فال به نام او بیفتد؛ یعنی وقتی استخاره به نام او زدند، خوب بیاید. به هر صورت آن کسی که در اولین روز ماه به خانه می آید باید خوش قدم و خوش شگون باشد. 📌وقتی مارمه کننده مشخص شد چند دقیقه مانده به تحویل سال وارد حیاط خانه می شود تا سینی را که در آن وسایلی چون سبزه 👈 (همیشک = گیاه همیشه سبز که معمولا داخل جنگل جایی که بیشتر صخره ای است می روید)، آیینه ،قرآن کریم، چند سکه، کاسه ی آب و ماهی زنده یا ماهی دودی که از قبل خانم خانه آماده کرده است، بر داشته وارد خانه گردد. با پای راست وارد خانه می شود، زیرا پای چپ شگون ندارد. 👇 📌لازم به ذکراست خانواده هایی که تهییه ننمودند ،به جای آن از برگ سبز درختی مثل نارنج یا پرتقال و... یا شکوفه ی درخت استفاده می نمایند. داخل همه ی اتاق ها رفته ، ابتدا در گوشه ی اتاق ها آب ریخته بعد یک شاخه ی سبز آن جا می گذارد. آنگاه به انبارها و آغُل ها و مطبخ که در حیاط منزل تعبیه شده است ،می رود و مارمه می کند. 📌اگر مارمه کننده برای چند خانوار انتخاب گردد، خانواده ها صبر می کنند تا مارمه کننده به نوبت همه ی خانه ها را مارمه کند. 📌«کسی که خوش قدم است هر ساله برای مارمه می آید، اگر به دلایلی نتواند آن سال مارمه کند ،کس دیگری را به حکم استخاره انتخاب می کنند تا با جانشینی موقت او انجام وظیفه کند. 👈این فرد از لباس و وسایل شخص غایب (مارمه کننده ی اصلی) مثل پیراهن ،کت، کفش، زیر پیراهنی و... را برداشته ،آن ها را با دست به جلوقرار می دهد و خودش پشت سر این وسایل حرکت می کند و درخاه ها مارمه انجام می دهد.» 📚(مهجوریان نماری، صص ۱۷-۱۸) 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2343 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
✍لازم به یاد آوری است چند روز مانده به 👈عید بازار همیشک آمل شلوغ می شود . افراد به رفته با جمع آوری همیشک به بازار آورده ،به صورت دسته های کوچک به مردم عرضه میکنند و میفروشند. چند دقیقه به تحویل سال سر پرست خانواربه حیاط خانه رفته ،تبر برداشته به طور نمادین هیزم را خرد می کند و بار اسب مینماید. 📌در بعضی جاها آقایان یا خانمها به آغل حیوانات رفته گاو را میدوشند و کارهای آن جا را انجام میدهند. این کار تا زمانی که سال نو نشده، ادامه میدهند و معتقدند آن سال ،سال پر درآمد و پر خیر و برکت برای آنها خواهد بود. تا زمانی که مارمه انجام نگرفت ؛یعنی عمل نو شدن ماه یا سال انجام نگیرد ،کسی حق ورود به خانه را ندارد و اگر کسی از خانه خارج شود آن قدر باید بیرون از خانه بماند تا مارمه کننده بیاید مارمه اش را انجام بدهد،آنگاه بتواند وارد خانه بشود. 📌شخص اولی که مارمه را انجام می دهد👈 پیش مارمه گویند.به دنبال پیش مارمه شخص دیگری وارد خانه میشود که به👈 په (pe) مارمه معروف است. په مارمه وسایلی مثل آب و آیینه و...به همراه ندارد. بعضی خانواده ها آن قدر به په مارمه معتقدند که تا په مارمه نیاید کسی حق ورود و خروج از خانه را ندارد. وقتی که مارمه انجام گرفت مارمه کننده (به مارمه موسوم است) با اعضای خانواده روبوسی میکند بعد عیدی اش را میگیرد. 📌عیدی میتواند پول ، پارچه، دستمال، تخم مرغ رنگ شده ی پخته و...باشد. به کسی که سال مارمه را انجام میداد👈 سال مج (sâl məj) هم میگویند. به این دلیل استخاره میزنند تافرد خوش یمنی را انتخاب نمایند و سال پیش رو سالی پر خیر و برکت و خوش یمنی باشد. 👈به اصطلاح آمد داشته باشد. اگر آن سال حوادث بدی برای خانواده پیش بیاید در صدد عوض کردن سال مج بر می آیند. 📌«...مازندرانیان (بیشتر مردمان آمل) روز اول هر ماه را مارمه روز و روز دوم را 👈مائیده (mâ?edə) و روز سوم تا ششم را با 👈پیشوند بنه (bənə)به صورت بنه سه بنه چهار و...بیان می کنند و مابقی روزها رابه صورت عدد ۷،۸،۹،...الی ۳۰ می شمارند و روز سی ام را،ماه سر و 👈آخربنه نیز می نامند.» 📙(ذبیحی ، ص ۱۷) 🌍«در« »کسی( پسری که برایشان خوش یمن است و اول هر ماه به خانه شان می آید ) را که در روزهای نوروز و اول ماه (مارمه = مادرماه) به خانه می آید 👈شهین می گویند.👈شهین نان و سیب و قرآن به خانه می آورد واین چنین تبریک می گوید:«عید نو موارک»(عید نو مبارک). بعد با اهل خانه روبوسی می کند. بزرگ خانواده او را در کنار سفره ی نوروزی می نشاند و به او عسل و شیرینی و حلوا و عیدی میدهد. 🌍در "تلاوک"و"سماء"و دیگر مناطق ،مردم یکی از همسایه ها یا منسوبان خود را خوش شگون می خوانندو او را 👈"سال مج"می نامند. او اولین کسی است که بعد از تحویل سال به خانه می آید و کوزه ای پر از آب به دست دارد ،مقداری آب در حیاط خانه می پاشد و سال نو را به همه تبریک می گوید.» 📘 (دکتر هنری ص ۱۹۱) 🌍 ها اولین روز👈 پتک (پنجه اندر گاه) را 👈پتک مارمه می گویند." 📙(دکترهنری ص۸۷) «اولین روز تبری ""محسوب می شود در قدیم مادربزرگ ها آن قدر به این سنت پای بند بودند که برای آکاهی مهمانان از مارمه، چوبی را به صورت اریب بر چارچوب در خانه می گذاشتند. بعد از شکستن مارمه توسط 👈"مارمه لینک" (کسی که خوش قدم بوده و یاشایسته ی شکستن مارمه باشد) یا👈" خش په" (خوش پا) خیالشان آسوده می شد. و کسی از دوستان یا اقوام می توانست وارد خانه بشود.» 📘( ص۴۷) 📌«روز اول هر ماه را 👈مارمه روز ( ruz mârmə)می گویند.» 📙(طاهباز ص۶۴) 📌«از جمله مراسم بسیار زیبایی که در حلول سال نو اجرا می گردد👈 مراسم سال مج (jəle mâs) می باشد که به شرح ذیل می باشد: ابتدا نام چند کودک یا نوجوان خانواده را انتخاب و با استخاره از قرآن مجید هر یک که خوب آمد به عنوان سال مج انتخاب می گردد. این کودک یا نو جوان به محض تحویل سال نوبا سینی محتوای کلام الله مجید، سبزه، شیرینی، و یک ظرف پر آب قبل از دیگران وارد خانه می شود و باظرف آبی که در دست دارد آن را در گوشه ی اطاق ها میریزد و به این ترتیب سالی پر بار و پر برکت برای خانواده به ارمغان می آورد. 🌍[در آبادی تا دهه ی ۱۱۳۴۰ شمسی👈 مارمه منحصرا توسط 👈،درویش یا مُلّا صورت میگرفت. این افراد بصورت گردشی به خانه های اهالی«، ، ، تیرباغی، مین مَله، رخشان، تکیه پیش، ، ، اطاقسر، ، ، پای آقاجان، ، برفچالسی، ولّیم، و... » میرفتند و با خود خورجینی دست بافت داشتند تا انعام را در ان جای دهند. 👈مارمه کنندگان در امام خوانی و چاوش خوانی شهرت داشته و در ادعیه و تلاوت قران ممتاز بودند. از جمله ی این افراد بود.] 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2343 ─═༅𖣔❅ 💥 @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
📌معمولا به کسی که به عنوان سال مج انتخاب می شود تخم مرغ رنگ کرده (👈سرخه مرغنه sərxə murqana) و هدیه های دیگرداده می شود. لازم به یاد آوری است که هر خانواده یک نفر را به عنوان سال مج انتخاب می کند. گاهی ممکن است یک سال مج برای چند خانواده انتخاب گردد.» 📙(جهانگیری ص۱۰۳) 📌«برای انجام مارمه ...صاحب خانه صبح زود بر خاسته وسایل مارمه را داخل سینی که عبارتند از: کلام الله مجید،شاخه ای سبز،تخم مرغ رنگ کرده،کوزه ای آب،نان و در برخی جای ها سیب آماده کرده بر در خانه می گذارند و خود به خواندن نماز و قرآن پرداخته ،طلب خیر و برکت برای خانواده اش می کند. صاحب خانه عموما شخص سید و یا پسری را که از قبل آمدنش مشخص شد(👈خش پهxəŝə pe=خوش قدم) تعیین می کند و آن شخص صبح زود با قرآن و شاخه ی سبز آماده شده سعی می شود 👈شاخه مزبره (məzbarə ) باشد به همراه دیگر وسایل با👈 پای راست و 👈ذکر مِهر (بسم الله گفتن) وارد تک تک اطاق ها می گردد و با بوسه بر قرآن برگ سبز را روی آن قرار می دهد و در انتها مقداری آب در گوشه ای از منزل می ریزد. در پایان تخم مرغ ،نان و سیبی را به عنوان پاداش دریافت می کند... 📌این رسم در 👈دوران ساسانیان در اولین روز فروردین با ورود موبد موبدان (خوش قدم) به حضور شاه انجام می شد.» 📘(ذبیحی صص۷۰،۷۱ ) 📌« روز نخست این پنج روز آئین کهن مارمه که نشانه مبارکی ومیمنت است با جدیت بیشتری نسبت به ماه های دیگر صورت می گیرد .کما این که در بین👈 این ایام هنگام تولد انسان و👈جشن گهنبار ششم بوده و سرود مقدس گات ها در آن خوانده می شود.» (ذبیحی ص۷۰) 📌آب و آیینه نشانه پاکی، صداقت ، پاک کنندگی و روشنایی است و ماهی روزی، خیر و برکت ،سبزه نشانه ی رویش و سرسبزی و نو شدگی طبیعت و جهان و زندگی می باشد. 📌"در این آیین آب نماد پاکی وپاک کنندگی و روشنی ،توسط فرد خوش قدم ،بلافاصله بعد از تحویل سال بر درگاه منزل یا بر روی افراد ریخته می شود. 📌ابوریحان در آثارالباقیه در این مورد می نویسد:"این روز به "هروذا" که فرشته ی آب است تعلق دارد و به همین خاطر در این روز سپیده دم از خواب بر می خیزند و در آب حوض یا قنات خود را می شویند. و گاهی نیز آب جاری را برخود از راه تبرک و دفع آفات می ریزند. باید گفت آب پاشی یا مارمه شاید ریشه در این اندیشه داشته باشد که چون تن ها و درخانه ها ،در زمستان به دود و خاکستر آلوده می شود، مردم ابتدا با خانه تکانی و غبار روبی و بعد با پاشیدن آب بر روی خود و یا در گوشه ی خانه ها ،آن را در یک عمل نمادین پاکیزه می کنند و بر پالایش آن گواهی می دهند." 📙(شیون نوری ص۴) ✍به قلم نادعلی فلاح 🔎بازنگری 📚منابع: ۱- ، فرهنگ وآداب و رسوم سوادکوه،ساری،نشر شلفین،چاپ دوم،۱۳۸۰،ص ۴۷ ۲- نوری، شیون، نوروز و نورزانه، ،هفته نامه ی سوردار،سال اول شماره هجدهم ۱۳۸۲ ص ۴ ۳- مهجوریان نماری ،علی اکبر، باورها و بازی های مردم ،آمل، انتشارات دانشگاه شمال، ۱۳۸۴ صص ۱۸-۱۷ ۴- ذبیحی، علی، مقاله ی پتک و شیشک در گاهشماری مردمان مازندران،.فصلنامه ی فرهنگ مردم،سماره ۱۷،بهار ۸۵، ۵- هنری، مرتضی ، نورزگان، گفتارهاو سرودهایی در آیین های نوروزی، تهران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،۱۳۸۵ ۶- علامه، صمصام الدین،یادگار فرهنگ ، ،تهران،چاپ تابان،تیرماه ۱۳۳۸ ۷- جهانگیری،علی اصغر ، کندلوس، تهران،موسسه ی فرهنگی جهانگیری، چاپ اول ،بهار ۱۳۶۷ ۸-سیروس ،طاهباز، یوش ،تهران،نشر معاصر،چاپ دوم ،زمستان ۱۳۶۲ ۹-تنکا،کتاب اول،به کوشش علی خلخالی و عزیزاله رسولی، تنکابن ، دانشگاه آزاد اسلامی،چاپ اول یاییز ۱۳۷۲ "نگاهی به آیین مارمه یا مادرمه در مازندران" 🌐 https://vista.ir/w/a/21/75muw/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%85%D9%87-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D9%85%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2343 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
⚫️ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ 🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄ سالروز تولد شهید قربانعلی تقی نیا ۱۳۴۶/۰۱/۰۴ که تقارن شد با ۱۳۸۸/۰۱/۰۴ سالروز وفات مادرش مرحومه قمر حسین پور را گرامی میداریم. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜حاشیه خوانی: 📌 بارفروش [بابل] 📌 سارویه[ساری] 📌 [خرم آبادباکر ساری] 📌 استرآباد [که در سدن رستاق بوده و مزرعه باکر شهرت دارد] 📌 [ بندپی بابل] 📌 وَننت [ سوادکوه] 📌طغیان نرفت جماعت سوی [بابل] استرآباد ملک خان باکر به حکمت به بذل و عدل فی مراد بارفروش [] یسمی [نامیده شد] دون سیما ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ـ▭▬▭▬▭▬▭ 〖 دعـایِ مُـجـیـر 〗 ـ▭▬▭▬▭▬▭ 🌙 🟥 دعای مجیر از پیامبـر (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) روایت شده و در بین دعاها از جایگاه بلنـدى برخوردار است. این دعا را جبرئیل براى 🕋حضـرت محمّد (صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله) زمانـی که در مقام ابراهیم مشغول نماز بود، آورد. 🟥 دعای مجیر ۸۸ بند دارد که در هـر بند عبارت ⚘اَجِـرْنـٰا مِـنَ ٱݪـنّـٰارِ یـٰامُـجـیٖـرُ   ⟦پـنـاهـم بـده از آتـش ای پنـاه دهنـده⟧ تکرار شده است. ─────── ◽ظهور امام زمان ارواحنا فداه در رأس دعاهامون باشه هدایتِ جوانها و عاقبت بخیـری اعضا شفای تمام مریضها ریشه کن شدن بیماری کرونا ─────── ⬜ دعای مجیر یکـی از دعاهایـی هست که در عهد ثابت روز سه شنبه آمده است. ـ▭▬▭▬▭▬▭ بِسْمِ ٱݪلّٰهِ ٱݪرَّحْمٰنِ ٱݪرَّحیٖمِ سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰااَݪلّٰـهُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰا رَحْـمٰـنُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰارَحـيٖـمُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰاكَـريٖـمُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ   ┄┄┄┄┄┄ سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰامَـلِـکُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامـٰالِـکُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاقُـدُّوسُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰاسَـلٰامُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  🌸✨🌸 سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰامُـؤْمِـنُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامُـهَـيْـمِـنُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاعَـزيٖـزُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰا جَـبّـٰارُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ   ┄┄┄┄┄┄ سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰامُـتَـكَـبّـِرُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامُـتَـجَـبّـِرُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ   سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاخـٰالِـقُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰابـٰارِئُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  🌸✨🌸   سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰامُـصَـوِّرُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامُـقَـدِّرُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاهـٰادیٖ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰابـٰاقـیٖ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  ┄┄┄┄┄┄ سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاوَهّـٰابُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰاتَـوّٰابُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰافَـتّـٰاحُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامُـرْتـٰاحُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  🌸✨🌸 سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاسَـيّـِدیٖ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامَـوْلٰایَ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاقَـريٖـبُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰارَقـيٖـبُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  ┄┄┄┄┄┄ سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰامُـبْـدِئُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامُـعـيٖـدُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاحَـمـيٖـدُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامَـجـيٖـدُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  🌸✨🌸 سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاقَـديٖـمُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰاعَـظـيٖـمُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاغَـفُـورُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰاشَـكُـورُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ   ┄┄┄┄┄┄ سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاشـٰاهِـدُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰاشَـهـيٖـدُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاحَـنّـٰانُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامَـنّـٰانُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  🌸✨🌸 سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰابـٰاعِـثُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰاوٰارِثُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ   سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰامُـحْـيـیٖ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامُـمـيٖـتُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ   ┄┄┄┄┄┄ سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاشَـفـيٖـقُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰارَفـيٖـقُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰااَنـيٖـسُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامُـونِـسُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  🌸✨🌸  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاجَـلـيٖـلُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰاجَـمـيٖـلُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاخَـبـيٖـرُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰابَـصـيٖـرُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  ┄┄┄┄┄┄ سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاحَـفـیُّٖ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامَـلـیُّٖ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰامَـعْـبُـودُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامَـوْجُـودُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  🌸✨🌸 سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰاغَـفّـٰارُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰاقَـهّـٰارُ ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  سُـبْـحـٰانَـکَ یـٰامَـذْكُـورُ تَـعـٰالَـيْـتَ یـٰامَـشْـكُـور ⚘اَجِرْنٰا مِنَ ٱݪنّـٰارِ یٰامُجیٖرُ  ┄┄┄┄┄┄ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌸‌اَلّلهُم عجِّل‌لِوَلیِّکَ الفَرَج‌َ‌🌸 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ ⇣⇣1⃣⇣⇣