پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۱۲۰۲۳۱۷ 📚#انجامه 🔲#ملانجف_لزوری #لفور | #لپور | #سوادکوه http
📩استاد علی حسین صادقی:
سلام و تشکر. اینجا نقاش طبیعت رخت سفید پوشانده
🔲در بند ۱ احتمالا #تیمور ریس از حاکمان لفور بودند به نام های تیمور رئیس. شیرزاد ریس. بیجن ریس و نوذر رییس و حوا رییس و غیره
📌بند ۴ #قلعه_گرسنگ به زبان طبری و محلی کر یعنی پرتگاه با شیب زیاد باجنس سنگ لات به زبان محلی یا رسوبی صابونی و در زیر قلعه رودی به نام قلعه بعد از انقلاب در زمان فعالیت شرکت کارسنگ رود معروف شده است.
📌بند ۶ روستای #مزدیدره یا #مازیار دره صحیح است.
📌بند ۸ #گونی_کلا نام مرتعی در عبور روستای تمر.گانی صحیح نیست طایفه گونی باتوجه به اسکلت بیرون آمده در حین احداث جاده نشان از قدمت قبل از میلاد انسان های عصر اندر تال دراز قد و کله دروش یا دوسر یا هالیکو دوسپال را می دهد ضمنا در کتاب لفور قید شده است.
📌بند ۱۰ #ارسیو یا #ارسو سر همان آسیاب می باشد که با آب رود گرسنگ گندم و برنج را آسیاب می کردند.
📌بند ۱۲ #اسکلیم و در گویش بومی اسپه یعنی سفید ولیم یعنی سنگ های رسوبی نرم که هنوز سفت نشدن یا به زبان علمی استلکمیت و استلکتید چکیده و چکانده قندیلی در کتاب آوردم.
📌بند ۱۴ #اسکندر_مقدونی صحیح است.
📌بند ۱۸ #موزین در زیر قلعه گرسنگ مرتعی تخت و همن به زبان محلی که محل بارگیری و استراحت و چاشتخوران بوده و دامداران پنو می گفتند.
📌بند ۱۹ #اسپر_غوزک_رودبار یعنی #اسپر_دره در روستای غوزک رودبار واقع است غازک صحیح نیست.
📌بند ۲۲ #شارقلد مقارن بود با حمله اعراب به لفور و حاکمیت قارنوندان اسمی ترکیبی عربی و طبری. شارع یعنی راه بزرگ و با اهمیت سوق الجیشی قلد به زبان بومی باریکه مهم و نظر دیگری هم هست به دلیل وجود درخت شار به شارقلد معروف شده است.
باتشکر
🖊#علی_حسین_صادقی
۱۴۰۳/۱۱/۲۱
⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
Mohsen Baker:
✍سپاس فراوان از توجه شما
حضرتعالی مستحضرید که در خوانش سند و تطبیق آن با عرصه و اعیان سخت باید پژوهش و تحقیقات میدانی صورت گرفته و از یافته ها نباید غافل شد.
📌توجه به انجامه مرحوم ملانحف لزوری در سنه ۱۱۲۱ قمری در حالی است که قطعا خودش در منطقه حضور فیزیکی نداشته و از منابع نوشتاری تاریخی، یافته های شفاهی و صاحب نظران وقت بهره جسته است.
در خوانش کلمه #گانی صراحت دارد و بصورت #گونی مکتوب نشده است. محتمل است که در آن دوران به الف تلفظ میشده و یا اینکه محقق اینگونه تصور نموده و دچار اشتباه و خواسته باشد آن را به گویش فارسی مکتوب کند.
بند ۱۰:
صاحب انجامه می گوید که تیمور کالی به همراهی #نوذر سکه ضرب نموده و پس از آن در محلات و آبادی که متن پشت سر هم صراحت داره از جمله بازیر و گانی (گونی) قرار حکومت برقرار کرده است. در آسیاب #اسیو که نمی شود حکومت برقرار کرد؟!👈 ((....به عهد وفا سلطنت کرد.)) هرچند #آرسو شبیه #اسیو و قرین هست اما وجود حرف #را در این واژه این محتمل را دور میکند.
آر+سو : آرسو
آ+سو: اسیو
اسکلم یا اسکلیم : به نظر می رسد اشاره به همان دهی از دهات قدیم و باستانی در لفور باشد چرا که تیمور کالی و نوذر با اتحاد هم سطلنت را در محلات توسعه و برقرار کردند و این مفاهیم از خواندن انجامه اقتباس میشود.
از طرفی درآمیختن این واژگان با طبیعت، اصلاحات بومی، گویش محلی و نام رودخانه ها، چشمه ها و مرتع نیز دور از تصور نخواهد بود.
واژه ی #غازک در متن انجامه صراحت دارد [بدون #واو] و قطعا به دلیل عدم شناخت کافی ملانجف لزوری و فاصله ی مکانی از منطقه لفور و تمایل به گویش رایج ؛ فارسی آن را اینگونه بیان نموده است.
و یا شاید در آن زمان اینگونه در نزد حاکمان مکاتبه میشده است؟
📌شالان: شارقلد 👈 سپاس فراوان
💌حتما از نکات ارزشمند شما بهره خواهم برد.
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۱۱/۲۱
⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📩استاد #نامدار_عموزاده:
کار شما بسیار عظیم و با ارزشه
موفق باشید.
۱۴۰۳/۱۱/۲۱
⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📩استاد #محمدصادق_طهملسب_پور:
درود جناب داداشپور عزیز .
خدا قوت خدا قوت ،
مثل همیشه عالی، خیلی جالبه ،
یه کتابچه..... بنام .... #دیوا تو منطقه لپور داریم. برام جای سوال بود چرا کتابچه اونجا رو بنام دیوا گذاشتن؟ پس نگو اونجا هم در قدیم روستا یا شهری و هم اکنون منطقه یا جنگلی بنام دیوا داریم.
چه جالب، واقعا مطالب و اسنادی رو که تهیه میکنید قطعا بسیار سخت و مشقت بار و بعضاً سنگین که جنابعالی با مهارت تفسیر می کنید.
قطعا اثری فوقالعاده ماندگار از خود بجا خواهید گذاشت.
ان شاالله موفق باشید.
درود بر شما سپاس فراوان.
۱۴۰۳/۱۱/۲۱
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4078
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۱۲۰۲۳۱۷ 📚#انجامه 🔲#ملانجف_لزوری #لفور | #لپور | #سوادکوه http
📩استاد #محمد_عابدی:
سلام و عرض ادب
ممنون از لطف شما
بسیار مطلوب مرقوم فرمودید.
اما به نظر می رسد که سال قمری و شمسی فوق الاشاره با هم تطبیق ندارند.
۳/ #نوذر از طوایف ساکن در #میرارکلا ی لفور می باشند.
۶/ #مرزیدره یا #مازیار دره صحیح تر هست.
۱۱/ #آهه نام آبادی یا مرتع جنگلی واقع در ضلع جنوبی روستای #درزیکلا لفور و ضلع شمالی روستای گالشکلای لفور می باشد.
۱۲/ #اسکلیم نام مرتعی واقع در ضلع جنوبی گالشکلا لفور که فعلا آبشاری به همین نام معروف در لفور معروف می باشد. ضمن اینکه رودخانه #گالشکلا به همین نام مشهور هست ، اسکلیم رود.
۱۵/ بابلک با #بولک فرق دارد. از درازترین مسیر رودخانه بابل، #بابلک هست که از ییلاقات: برون، گلیران، کریوش، کالی بن، ضلع شمالی قله تاریکلی، امام زاده حسن و ضلع جنوبی #قله_وسو سرچشمه می گیرد و در پایین دست روستای مرزیدره پس از پیوستن اجتماع رودخانه های سه گانه (اسکلیم رود، آذر رود و کارسنگ رود) به آن ، نام رودخانه بابل را می گیرد
و اما بولک نام رودخانه ای در بندپی شرقی هست که از روستای #ویتله سرچشمه گرفته و پس از عبور از روستاهای #درزاکش و #شاه_زاده_رضا و #لدار و #امیرده در روستای #گردرودبار به #سجرو می پیوندد.
۲۵/ #جعفر_رئیس یا همان جعفری، در روستای رئیسکلای لفور ساکن بوده اند.
۱۴۰۳/۱۱/۲۱
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4078
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه۱۳۹۲۰۲۰۲۱۱۳۸
📜#ایل_ملکشاهی
🌿#عشیره_ملکشاهی
✍در اغلب نوشتار و یافته های شفاهی در میان بزرگان و صاحب نظران ایل ملکشاه اینان نام خود را از امیر کُرد ملکشاه چمشگزک یا سلطان #ملکشاه می رسانند.
📌گفته میشود که امیر کُرد ملکشاه چمشگزک جمع کثیری بر سر رایت خود جمع نموده ۳۲ قلعه و ۱۶ ناحیه که بالفعل در تصرف حکام چمشگزک بود تسخیر نمود و عشیرت ایشان را به نام جد آنها امیر ملکشاه ایل ملکشاهی خواندند.
📝آیا ملکشاهی ها کُرد هستند؟
۱/جناب علیرضا اسدی در #کتاب فرهنگ تطبیقی گویش کردی ایلامی با زبان ایرانی میانه (پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی) به انضمام تاریخ استان ایلام قبل از اسلام، ایلام: انتشارات جوهر حیات، ۱۳۹۰. ص ۱۰۶ مینویسد:
«از مقایسهٔ واژگان ایرانی میانه (پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی) با واژگان کردی ایلامی [لهجه ملکشاهی] به این نتیجه میتوان رسید که بسیاری از واژگان پهلوی اشکانی و ساسانی با این واژگان کردی هم ریشهاند. این هم آوایی در بسیاری از افعال، مفاهیم سیاسی، دینی، اجتماعی، مشاغل، اسامی خاص، اسامی عام و حتی اصطلاحات عامیانه دیده میشود».
۲/پژوهشگر و شرق شناس؛ پرفسور مینورسکی (الکورد فی دائرة المعارف الاسلامیة - ص ۸۴) می نویسد:
«قریب به هزار خانوار ملکشاهی به ایران خدمت کرده اند و اراضی فراوانی را در قلمرو حاکمیت خود داشته اند و توانسته اند در برابر حملات و یورشهای هولاکو، تیمور و قرایوسف از این اراضی دفاع کنند.»
۳/ دیپلمات و شرقشناس روسی؛ باسیل نیکیتین معتقد است:
«سلجوقیان در میان بزرگان و امراء کورد اراضی را تقسیم نمودند تا جانبداری و هواخواهی آنان را نسبت به خود تضمین نمایند و کوردان در برابر حمله مغول در دوران هولاکو (سده ۱۳ میلادی) و بعد از آن نیز علیه تیمورخان لنگ در سال ۱۴۰۰ میلادی به دفاع پرداخته اند.»
۴/مورخ و محقق ایرج افشار سیستانی (ایلام وتمدنها المتأخر- ص. ۳۷۱) می نویسد:
« والی ایلام در دوران فرمانروایی سلسله سلجوقی، قدرت گسترده ای داشته است و نام"ملکشاه" را بر خود می نهد و مناطق ارکواز و توابع و مردمان ساکن در این منطقه را به عشیره ملکشاهی نام برده اند.»
۵/جعفر خیتال مورخ می گوید:
«برخی بر این باورند که عشیره ملکشاهی، از چند بخش از مردمان مختلف گردهم آمده اند و در سرزمینی ویژه ی سلجوقیان سکونت نموده اند و در دوران حاکمیت ملکشاه این مردمان گرد وی جمع شده اند و به عشیره ملکشاهی معروف شده اند. علاوه براین، مردمان عشیره ملکشاهی به جوانمردی و شهامتی که در نبردها و جنگها معروف می باشند و در دوران فرمانروایی قاجاریان، اراضی گسترده ای را متصرف و ضمیمه املاک خود نموده اند.
۶/با جمعبندی یافته های شفاهی و درک صحیح از نظرات پژوهشگران به نظر می رسد که #ایل_ملکشاهی از یک نژاد واحد شکل نگرفته است، بلکه آمیخته ای از نژادهای محلی اصیل و کهنی همچون عیلامیان، ساسانیان، خورشیدیان، سوره میری و نژادهای دیگری می باشد. هر گروهی از اینان بزرگی یا امیری مستقل را در این مناطق داشته اند و براساس آداب و سنن آباء واجدادی، مردمان خود را اداره می کرده اند. با گذشت زمان و به دلایلی مختلف، مردمانی از لک، لور، قیطول، باوه، و... با آنها ترکیب شده اند و از زمره ی این ایل بحساب آمده اند و بدین گونه ایل بزرگ و قدرتمندی به نام ملکشاهی شکل گرفته است.
۷/در برخی از نوشته ها آمده است: اصل نام #ملکشاه از نام ملک و موسی برگرفته شده است که پادشاه این لقب را بدو داده است. ولی این روایت با آن دوران همخوانی ندارد!. چرا که این رویدادی را که روایت می کنند در بین سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۷۴۷ میلادی است که دوره ی ریاست نادرشاه می باشد. زیرا نام عشیره ملکشاهی به سالهای ۱۰۷۳ تا ۱۰۹۳ بر می گردد که همزمان با فرمانروایی الپ ارسلان (عزالدوله محمد ابو شجاع دم سلطان سلجوقی که در سال ۱۰۶۳ میلادی به فرمانروایی نمود و در سال ۱۰۷۳ میلادی درگذشت. به جز این، به مردی نترس معروفیت دارد و توانسته است شهر حلب را تصرف کند و علت مرگ وی نیز بدلیل جراحتی که از جنگ با بیزانسیان بوده است را ذکر کرده اند) بر میگردد.
۸/در بعضی از نوشته های مجموع طوایف ایل ملکشاهی را حدود ۴۰ طایفه و جمعیت ایل ملکشاهی بیش از ۷۵۰ هزار نفر تخمین زده اند. این طایفه اما در روستای دیوا بندپی غربی به #مِلشاه شهرت دارند. طایفه ی ملکشاه مقیم #دیوا و فیلبند مازندران به ۷ شاخه تقسیم میشوند: یعقوبعلی، فاضل تبار، گتکِه، علی تبار، علی کِتِک، چالی و روستا. اینان خود را مهاجر از ایلام میدانند.
طوایفی از ایل ملکشاهی در شهرستان چمشگزک در استان تونجایلی در ترکیه، و در اسکاندیناوی، آلمان، هند، پاکستان، جنوب آفریقا، کویت و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ساکن شدهاند.
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۳۹۲/۰۲/۰۲
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3289
─═༅
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
ادامه👇
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜#ایل_ملکشاهی
🌿#عشیره_ملکشاهی
2⃣
۹/ولادیمیر فیودورویچ مینورسکی (زادهٔ ۶ فوریهٔ ۱۸۷۷ – درگذشتهٔ ۲۵ مارس ۱۹۶۶) خاورشناس و ایرانشناس روس در الکورد فی دائرةالمعارف الاسلامیة، ص ۸۴ مینویسد:
در طی قرون هفتم و هشتم، قریب به هزار خانوار ملکشاهی به ایران خدمت کردهاند و اراضی فراوانی را در قلمرو حاکمیت خود داشتهاند و توانستهاند در برابر حملات و یورشهای هولاکو، تیمور و قره یوسف از این اراضی دفاع کنند.
ایل ملکشاهی بارها در دفاع از مرزهای ایران سپاهیان متجاوز امپراتوری عثمانی را شکست دادهاند
۱۰/در دانشنامهٔ اتنولوگ [از معتبرترین دانشنامههای جهان]، پروفسور اِوا اِپلر از گروه زبانشناسی دانشگاه روهمپتون و دانشگاه کمبریج و همچنین گروه زبانشناسی دانشگاه پنسیلوانیا گویش #ملکشاهی را در زیرردهٔ گویشهای جنوبی کردی در کنار گویشهایی نظیر فیلی و کلهری تقسیمبندی کردهاند. اما بر اساس تقسیمبندی دیگر گویش ملکشاهی را از لهجههای گویش کردی ایلامی محسوب نموده و البته این #گویش رایج مردم ایل ملکشاهی است.
📚منابع:
📕غلامحسین کریمیدوستان، کردی ایلامی، سنندج: انتشارات دانشگاه کردستان، ۱۳۸۰
📓مرتضی اکبری. تاریخ استان ایلام از آغاز تا سقوط قاجاریه. قم: انتشارات فقه،۱۳۸۶. ص ۶۰.
📔ژویس بلو. زبان کردی. ویراستار رودیگر اشمیت. راهنمای زبانهای ایرانی. ترجمه آرمان بختیاری و دیگران. تهران: انتشارات ققنوس، ۱۳۸۳.
📙علیرضا اسدی. «فرهنگ تطبیقی گویش کردی ایلامی با زبان ایرانی میانه (پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی) به انضمام تاریخ و زبان استان ایلام قبل از اسلام». خانه کتاب ایلام: انتشارات جوهر حیات، ۱۳۹۰، ص ۱۰۶.
📗غلامحسین کریمیدوستان، جایگاه فیلی و کلهری در دستهبندی گویشهای کردی: مجله دانشگاه کردستان، شماره ۴–۳ سال ۱۳۷۹
📘مرتضی اکبری. تاریخ استان ایلام از آغاز تا سقوط قاجاریه. قم: انتشارات فقه، ١٣٨۶. ص
۱۱/ همانطور که پیشتر گفتم بنا به استناد به دانشنامه جهان اسلام و بر اساس نوشته اولیاء چلبی #نسب ایل ملکشاهی چَمَشْگَزَکْ (چمزی) به جمشید شاه اسطورهای ایران میرسد که جمشید گنزک نامیده شدهاند و سپس به چمشگزک، چمگزی و چمزی تبدیل شدهاند که البته این ادعا نیز در اثر ربیعی، منیژه. دانشنامه جهان اسلام، ج ۱۲، تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی. صص. ۱۱۵-۱۱۶ بیان شده است.
۱۲/#شه_میر_ملکشاهی: ذکر نام امیر عالیجاه شه میر ملکشاهی جد بزرگ طوایف گرزدین وند رئیس اتحادیه ایلی ملکشاهی در یک سند خطی قدیمی صراحت دارد.
علیرضا اسدی دربارهٔ خاستگاه ایل ملکشاهی چمزی چنین مینویسد: طوایف گرزدین وند ایل ملکشاهی چمزی، بخش مهمی از ایل بزرگ ملکشاهی میباشند که از #تبار کردهای کرمانج از اقوام ماد محسوب میشوند. جد بزرگ آنان امیر عالیجاه شه میر و حاج رستم بیگ چمشگزگ از اعقاب و اولاد امیر کُرد ملکشاه (ملکیش) چمشگزک هستند که از امرای ایل ملکشاهی چمشگزک کُرد و در واقع از حاکمان کردستان، در درسیم کردستان ترکیه و ناحیه ملکشاهی در استان #ایلام محسوب میشدند که به ناحیه پشتکوه استان ایلام مهاجرت کردهاند.
زمان مهاجرت این خاندان به پشتکوه مشخص نیست، اما به احتمال زیاد همزمان با کوچ بزرگ کردهای کرمانج چمشگزک به شمال شرقی ایران در دوره صفویه برای جلوگیری از تجاوزات ازبکان، امیران کنفدراسیون چمشگزک به نواحی غرب ایران برای جلوگیری از تجاوزات عثمانیها مهاجرت نمودند. وجود #شجره_نامه و مشترکات نژادی و زبانی و همچنین اسامی و القاب و مهمتر از همه عنوان امرای عالیجاه و توشمالان ملکشاهی چمزی در اسناد به جا مانده از آن دوران، این ادعا را به خوبی اثبات مینماید.
۱۳/از جمله مستندات مشهور ملکشاهی حکم عالی شاهانه از سوی شاهزاده محمدعلی میرزا دولتشاه و #فتحعلی_شاه_قاجار مبنی بر ریاست👈 ایل ملکشاهی پهلوان موسی خمیس گرزدین وند است.
📜در متن #سند آمدهاست:
حکم عالی آنکه نظر به حُسن صداقت و حُسن سلوک و خدمات ارزندهای که از عالیجاه توشمال موسی به ظهور رسیده او را عالیجاه توشمال طوایف چمزی #ایل_ملکشاهی و سایر طوایف خورده کوب (هورده کو یا طوایف با جمعیت کمتر) نموده از این به بعد مقرر آنکه تمامی توشمالان و کدخدایان و ریش سفیدان و رعایای #طوایف چمزی #ایل_ملکشاهی و همچنین سایر طوایف خورده کوب (هورده کو یا طوایف با جمعیت کمتر) عالیجاه توشمال موسی را بر تمامی توشمالان دیگر برتر دانسته از سخن و صلاح عالی او خصوصاً احکام و تکالیف مالیاتی تجاوز و تخلف ننمایند و احکام و تکالیف وی را بر خود لازم دانسته و ملزم به اجرای آن هستند و تجاوز و تخلف از احکام عالیجاه توشمال موسی همانند تجاوز از احکام شاهزاده و شاه قاجار است.
🗓تاریخ سند ۱۲۲۲ هجری قمری برابر با سال ۱۱۸۵ خورشیدی
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۳۹۲/۰۲/۰۲
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3289
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜#ایل_ملکشاهی
🌿#عشیره_ملکشاهی
3⃣
۱۴/ در ایران و بسیاری از کشورها نظام سنتی #ایل بر اساس خویشاوندی استوار بوده و همانند دیگر ایلها، پدر تبار میباشند.
حشمت الله طبیبی در #کتاب جامعه شناسی و مردم شناسی ایلات و عشایر ساخت سنتی #ایل_ملکشاهی را به صورت: ایل ← طایفه ← بنه مال ← مال ترسیم کرده و ایرج افشار سیستانی در کتاب نگاهی به ایلام، به صورت: ایل ← طایفه ← تیره ← مال ← خانوار
رهبری و ریاست ایل در ملکشاهی موروثی است که به «عالیجاه توشمال» یا خان معروف است که بالاترین مقام در ایل ملکشاهی است و از طرف پادشاه یا حکومت مرکزی به رسمیت شناخته میشد. گاهی مقام عالیجاه توشمالی و خانی بین دو برادر تقسیم میشد. از وظایف عمده عالیجاه توشمال افزون بر حفظ امنیت و نظارت بر امور مختلف ایل که از طریق پلیس و انتظامات صورت میگرفت، جمعآوری مالیات مرسوم بود. در ایل ملکشاهی همچنین چند توشمال برای مشورت در امور ایل حضور داشتند. توشمالان هنگامی که ایل ملکشاهی رهبری و ریاست واحدی داشت در زیر نظر «رئیس ایل» منصوب شده توسط پادشاه یا حکومت مرکزی قرار میگرفتند. سرپرستی طوایف نیز بر عهده کدخدا بود که در زیر نظر عالیجاه توشمال قرار داشتند.
ساختار قدرت در ایل ملکشاهی: رئیس ایل (خان یا سرتوشمال یا عالیجاه تو شمال)←توشمال←کدخدا←ریش سفید←پیاگ
📚منابع:
📗اسدی، علیرضا (۱۳۹۶). با ایلامیان در ایلام. ایلام: انتشارات جوهر حیات. صص. ۴۲۹-۴۳۰.
📘افشار سیستانی، ایرج (۱۳۷۲). ایلام و تمدن دیرینه آن. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. صص. ۳۷۵.
📕جامعهشناسی ایلات و عشایر. حشمت الله طیبی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ۱۳۸۰، ص ۳۲۹.
📙نصرالله کسرائیان. کردهای ایران. تهران: نامهٔ خود نویسنده، ۱۳۷۲، ص ۱۷
📓رستم رفعتی. انساب شهری و عشایری استان ایلام. ایلام: انتشارات برگ آذین، ۱۳۸۶. ص ۳۳۵
📔مسیو چریکف. سیاحتنامهٔ مسیو چریکف. ترجمه آبکار مسیحی. تهران: انتشارات امیر کبیر، ۱۳۷۹، چاپ دوم، ص ۶۴
۱۵/بر اساس این تحقیقات صورت گرفته در #پژوهش_ادملاوند ایل ملکشاهی به سه دسته تقسیم میشوند:
الف) #ملکشاهی چَمَزی چمشگزک:
۱- خمیس ۲- نقی (نظربگ) ۳- کاظم بگ ۴- روسگه (رستم بگ) ۵- خداداد ۶- ملگه ۷- شکَربگ ۸- حسین بگ ۹- شیهوردی (شاهوردی) ۱۰- خرزینوند ۱۱- قیطولی ۱۲- گلان ۱۳- کله وند ۱۴- کینیانه ۱۵- خلیل وند ۱۶- کناری وند ۱۷- گراوندی ۱۸- سرایلوند ۱۹- شهره میر (شیره میر) ۲۰- کل کل ۲۱- کلگه ۲۲- کوگر (کبک گیر) ۲۳- باباهای پیرمحمد ۲۴- جمعه ۲۵- سیهگه ۲۶- حمانه و کول (علی نظر)
ب) ملکشاهی گَچی:
۲۷- رسولوند ۲۸- باولگ ۲۹- خِیَرشَه ۳۰- کوکی ۳۱- دوقرصه ۳۲- قیطول ۳۳- خَلَف مهر ۳۴- قطره سیه ۳۵- سیرانه
ج)طایفه ی ملکشاه مقیم #دیوا و فیلبند مازندران موسوم به #مِلشاه که به ۷ شاخه تقسیم میشوند:
۳۶-یعقوبعلی، ۳۷-فاضل تبار، ۳۸-گتکِه، ۳۹-علی تبار، ۴۰-علی کِتِک، ۴۱-چالی ، ۴۲-روستا
۱۶/ بر اساس خوانش کتیبه ای شخصیتی بع نام خالد الملکیشی الکردی #ملکشاهی به عنوان حاکم معرفی شده است که او پنج پسر به نام های: جلال، محمود، احمد، علاءالدین علی و کیقباد داشت.
از طرفی نام #ملک_نادر_مِلشاه در آثار تاریخی یافت شده در #بندپی موجب شگفتی و تامل است. این اثر به رویت نگارنده نرسیده است.
۱۷/ نقش برجسته ی #ایل_ملکشاهی در ثبات و پایداری برخی رخدادها در حکومت های مختلف بویژه از صفویه تا پهلوی مهم و حتی تاریخی است. این ایل شاخص در ایران اما در شکل گیری و تداوم انقلاب شکوهمند اسلامی نقش بسزایی داشته و دارد، بگونه ای که شهدای قابل توجهی را در این راه تقدیم میهن و انقلاب نمودند.
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۳۹۲/۰۲/۰۲
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3289
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نیست.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
#شه_میر_ملکشاهی
#مِلشاه
📜ذکر نام امیر عالیجاه شه میر ملکشاهی جد بزرگ طوایف گرزدین وند رئیس اتحادیه ایلی ملکشاهی در یک سند خطی قدیمی
✍علیرضا اسدی دربارهٔ خاستگاه ایل ملکشاهی چمزی چنین مینویسد: طوایف گرزدین وند ایل ملکشاهی چمزی، بخش مهمی از ایل بزرگ ملکشاهی میباشند که از #تبار کردهای کرمانج از اقوام ماد محسوب میشوند.
جد بزرگ آنان امیر عالیجاه شه میر و حاج رستم بیگ چمشگزگ از اعقاب و اولاد امیر کُرد ملکشاه (ملکیش) چمشگزک هستند که از امرای ایل ملکشاهی چمشگزک کُرد و در واقع از حاکمان کردستان، در درسیم کردستان ترکیه و ناحیه ملکشاهی در استان #ایلام محسوب میشدند که به ناحیه پشتکوه استان ایلام مهاجرت کردهاند.
زمان مهاجرت این خاندان به پشتکوه مشخص نیست، اما به احتمال زیاد همزمان با کوچ بزرگ کردهای کرمانج چمشگزک به شمال شرقی ایران در دوره صفویه برای جلوگیری از تجاوزات ازبکان، امیران کنفدراسیون چمشگزک به نواحی غرب ایران برای جلوگیری از تجاوزات عثمانیها مهاجرت نمودند. وجود #شجره_نامه و مشترکات نژادی و زبانی و همچنین اسامی و القاب و مهمتر از همه عنوان امرای عالیجاه و توشمالان ملکشاهی چمزی در اسناد به جا مانده از آن دوران، این ادعا را به خوبی اثبات مینماید.
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3289
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜#حکم عالی شاهانه از سوی شاهزاده محمدعلی میرزا دولتشاه و #فتحعلی_شاه_قاجار مبنی بر ریاست ایل ملکشاهی پهلوان موسی خمیس گرزدین وند.
📜در متن #سند آمدهاست:
حکم عالی آنکه نظر به حُسن صداقت و حُسن سلوک و خدمات ارزندهای که از عالیجاه توشمال موسی به ظهور رسیده او را عالیجاه توشمال طوایف چمزی #ایل_ملکشاهی و سایر طوایف خورده کوب (هورده کو یا طوایف با جمعیت کمتر) نموده از این به بعد مقرر آنکه تمامی توشمالان و کدخدایان و ریش سفیدان و رعایای #طوایف چمزی #ایل_ملکشاهی و همچنین سایر طوایف خورده کوب (هورده کو یا طوایف با جمعیت کمتر) عالیجاه توشمال موسی را بر تمامی توشمالان دیگر برتر دانسته از سخن و صلاح عالی او خصوصاً احکام و تکالیف مالیاتی تجاوز و تخلف ننمایند و احکام و تکالیف وی را بر خود لازم دانسته و ملزم به اجرای آن هستند و تجاوز و تخلف از احکام عالیجاه توشمال موسی همانند تجاوز از احکام شاهزاده و شاه قاجار است.
🗓تاریخ سند ۱۲۲۲ هجری قمری برابر با سال ۱۱۸۵ خورشیدی
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3289
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#ایل #طایفه
📝اسامی #ایلات ،#طوایف و #عشایر ایران
🖊جمع آوری از گارگین فتائی
🖊پژوهش و بازنکری:
#محسن_داداش_ادملاوند_باکر
👇
📎این #پژوهش و #بازنگری کامل و جامع نیست.
🔳بخش اول تقسیم بندی بر اساس استانها
۱: ایلات استان ایلام:
🌿#ملکشاهی که خود شامل طوایف زیر است: گچی – خمیس – کلاوند – رسیله وند – یاونک – جلیلوند – کاری وند – قیملون – کاظم بیگ – باریاب – باوه – صمدتگ – حوزی وند
🌿#هیلان و #زردلان که شامل طوایف زیر است: یلاوند – زردلانی – سوهانی – جلیلوند – کوشاوند
🌿#شوها که شامل طوایف زیر است: صفرکلی – بلوچ – شرف – قسملون – کاوری – فلک – کلای وند – کوهرویار
🌿#کُرد که شامل طوایف زیر است:
مرادخانی – شکربیگی – سلیمان خانی – دنیاروند – کایه خور
🌿#ایوان که شمال طوایف زیر است: یان – سیری – چولک
🌿#خزل که شامل طوایف زیر است:
شمسی وند – حضروند – مرشد وند – قلیوند
🌿#ارکوازی که شامل طوایف زیر است: کردل – مورت – میشم – قیملون – میرمون – قروشوندلی – ملکشوند – کارش وند
🌿عشایر #عرب که شامل طوایف زیرند: خمیص – ملک خطاوی
🔲۲: ایلات چهار محال و بختیاری:
🌿ایل #هفت_لنگه که شامل کلان طایفه های زیر است:
دورکی – دنیاری – بابادی – بهدار وند
🌿ایل #چهارلنگه
🔲۳: طوایف استان لرستان:
🌿طوایف لرهای گرمسیر شامل:
بهاروند – میرزاوند – میردریک وند – قلاوند
🌿بخش کلاوی شامل: جودکی – میر
🌿در بخش جقلوند شامل: میراوند
🌿سلسله الشتر شامل:
حسنوند – یوسف وند – کولی وند – براتی
🌿در بخش پاپی شامل: ایل پاپی
🌿در بخش راغه شامل:
سگوند – دالوند – کارمه – الیگودرز – بختیاری – چهارلنگه – دلفان
🔲۴: ایلات استان کهکیلویه و بویراحمد:
🌿بویر احمد – بهمش – باشت و بابویی – طیبی – دشمن زیاری – چرام
🔲۵: ایلات استان کرمانشاه:
🌿گوران که خود شامل چهار طایفه است: پیونیژ – شوانکاره ( چوبان کاره ) – حیدری – تفنگچی
سنجابی – کلهر – ترکاشوند – ذوله – باززده – کمرند – بالوند ( زردیلان ) – تلاث باباجانی – قبادی – جمیر – باباجانی
🔲۶: ایلات استان خراسان:
🌿ایلات کردها شامل: زعفرانلو – شادلو – قراچورلو
تیموری – خواجی – سلجوقی – بربری – عرب – بهلولوی – سیستانی – بلوچ
🔲۷: طوایف استان سیستان و بلوچستان:
🌿ریگی – نارویی – هاشم زهی – کرو – شهنوازی – لاشاری – یامری – گشادزهی – تاسکانی – سیاهانی
🔲۸: طوایف استان قزوین:
🌿چگنی – عیاثوند – کاکاوند – رشوند – مافی – بهتویی – جلیلوند – باجلان - کرمانی
🌿شاهسون شمال بغدادی ها – ایشانلوها
🌿مراغه شامل: کلدیزیها
🔲۹: ایلات عشایری استان فارس شامل:
🌿قشقایی که خود شامل ۱۲ طایفه است که مهمترینشان عبارتند از:
طایفه عمله- طایفه کشکولی بزرگ- طایفه فارسیمدان- طایفه درهشوری- طایفه شش بلوکی- طایفه کشکولی کوچک – خلج 👈که از این میان مهمترینشان طایفه خلج است.
🌿ممسنی شامل چهار طایفه:
تکش – جاویدی – شهمیرزادی – رستم
🌿کهکیلویه که شامل سه ایل است:
غاجری – یادی – حاکی ( که از تیره های بزرگ آن بویر احمد است )
🔲۱۰: طوایف استان گلستان:
🌿طوایف ترکمن که شامل ۱۰ طایفه هستند که سه تای آنها در ایران ساکنند شامل:
یموتها که خود شامل ۲ طایفه هستند:
جعفربای – آتابای
گوگلانها
تکه ها
https://iranica.blogsky.com/1391/04/24/post-7
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3022
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#ایل #طایفه
📝اسامی #ایلات ،#طوایف و #عشایر ایران
🔲۱۱: ایلات خمسه استان زنجان:
🌿شاهسون – اوصانلو - مقدم – بیات – خدابنده
🔲۱۲: ایلات استان کرمان که شامل:
🌿تیره آل سعید – تیره خراسانی – تیره بلوچی – معصومی – شول – قراین – کوه پجی – پچاقچی – افشار – سلیمانی – لری – ظاهری – نارویی – جبال یارز – فتحی
🔲۱۳: ایلات استان کردستان شامل:
🌿شیخ اسماعیلی – دراچی – سورسوری – لک – کوماسی – گلباغی – مهنی - قالقالی
📜بخش دوم تقسیم بندی ایلات بر اساس اقوام:
🔲ایلات ترکمن شامل:
◻️ایل افشار که خود شامل ایلات مستقل زیر است: پورممشالو، پیرمرادلو، آقاجانلو، ولیپور، قرایی، میرحسینی، فارسیمدان، میرجانی، قرهقویونلو، قرهگزلو، حمزهخانی، برآوردی، عمویی، غنچها، صادقی، رایینی، شهسواری، جامعبزرگی، مرادی، ساوندر، خبری.
🔲ایلات ترک شامل:
◻️ایل شاملو
◻️ایل قشقائی
◻️ایل قرهپاپاق
◻️ایل قشقایی
◻️ایل شاهسون
◻️ایل سادات
◻️کره سنی
◻️ایل پازوکی
◻️ایل روملو
◻️ایل قره چورلو
◻️ایل عمرانلو
◻️ایل میلان
🔲ایلهای کرد ایران شامل:
◻️ایل شکاک
◻️ایل جلالی
◻️ایل زرزا
◻️ایل اردلان
◻️ایل زنگنه
◻️ایل کلهر
◻️ایل شوهان
◻️ایل مامش
◻️ایل منگور
◻️ایل پیران
◻️ایل کلهر
◻️ایل میلانی
◻️ایل هرکی
◻️ایل پنیانشین
◻️ایل جاف
🔲فهرست طایفههای لرستان:
◻️ایلات لر شامل:
■ایل بختیاری
■ایل چرام
■ایل بویر احمد
■ایل دشمن زیاری
■ایل بهمئی
■ایل طیبی
■ایل باوی
■ایل ممسنی
■جودکی
■ایل پاپی
■ایل بالاگریوه
■ایل گمار
■یل چگنی
■ایل جان بزرگی
■ایلات لک
■ایل هداوند
■ایل بیرانوند
■ایل سعدوند
■ایل چهاردولی
■ایل غیاثوند
■ایل سنگسری
■ایل سرخی
■ایل جبال بارز
■ایل باصری
■ایل آرندی
■ایل آیماق
🔲ایلات عرب شامل:
◻️ایل کوچی
◻️ایل بنی تمیم
🔲ایلات کرمانج شامل:
◻️ایل زعفرانلو
◻️ایل عمارلو
🔲ایلات مازندرانی زبان شامل:
◻️طوایف عشایری #مازندران:
◻️ایل الیکایی
[◻️ایل #باکر
◻️ایل #پرجایی]
◻️ایل گلباد یا کلبادی
◻️ایل نوری
◻️ایل پالانی
[🌿برخی از طوایف عشایری استان مازندران عبارتند از:
علایی، #فیروزجاه(#پریجا)، گرگانی، خشکرین، خنار، یزدانی، ندرکار، جهان آرا، بادپا، #آلاشتی و...
🌿طوایف مستقل مازندران :
شامل طوایف مستقل: الیکایی، #باکر، #سادات، حدادی، خورشیدی، عرب حلوایی، عرب درازی، عشایر هیکو، قهرایی، کنی، کلکوهی و...]
🔲ایلات بلوچ شامل:
◻️ایل نهتانی
📌از این فهرست ها نکات زیر را می توان استنتاج نمود:
۱: ایران هنوز دارای طوایف و ایلات زیادی است.
۲: پسوند آخر بسیاری از آنها « وند » است و و ند در فارسی پسوندی است که ریشه را می رساند .
۳: بیشترین طوایف و ایلات و عشایر متعلق به لرها ، کردها ، ترکها و بلوچها می باشد .
۴: نام خانوادگی بسیاری از ایرانیها نام یکی از این ایلات و طوایف است که تعلق وی یا خانواده آن شخص به یکی از این ایلات را نشان می دهد.
۵: تعدادی از این طوایف در درون خود دارای چندین طایفه هستند که به این گونه طوایف ، کلان طایفه می گویند .
۶: نام بسیاری از این ایلات و طوایف هنوز برای ما نا آشنا است و این نشان می دهد که در این زمینه مطالعات چندانی صورت نگرفته و لازم است که در این مورد تحقیق جامع و همه جانبه به عمل آید .
📚منابع:
۱: کتاب آشنایی با استان های ایران
گردآوری شده از مجموعهء جامع ایران گردی در ۲۸ جلد – تالیف حسن زنده دل و دستیاران - انتشارات کاروان جهان گردان و ایران گردان - با حمایت سازمان ایران گردی و جهان گردی – چاپ اول ۱۳۷۹
https://iranica.blogsky.com/1391/04/24/post-7/
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3022
🖊جمع آوری از گارگین فتائی
📌پژوهش و بازنگری:
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
👇
📎این #پژوهش و #بازنگری کامل و جامع نیست.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
4_5951799098490225953.mp3
7.11M
اینک دربهارآزادی باشدجای سرووگل خالی...
#دهه_فجر
#نوای_انقلابی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─